حکم خیانت زن و خیانت مرد چیست ؟

3.6/5 - (102 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل کیفری با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

حکم خیانت زن و خیانت مرد چیست ؟

خیانت به همسر

خیانت یکی از عواملی است که امروزه با سست گشتن بنیاد¬های خانواده و افزایش روابط اجتماعی ناصحیح و رواج نادرست فرهنگ استفاده از شبکه¬های اجتماعی، متاسفانه در جامعه شیوعی بیشتر از گذشته، یافته است. البته اتفاق دیگری که رخ داده است، این است که با گسترش این روابط نادرست، ظن آن نیز در زوجین امروزی بیشتر شده است. گاهی گفتگوها، پیامک¬ها و یا رفتارهایی رخ می¬دهد که همسر آن را به خیانت تعبیر می¬کند، که در برخی موارد صحیح است اما در مواردی نیز تنها گمانی نادرست است. البته در هر صورت تعاریف خیانت در قانون با تعاریف عامه متفاوت است.
از نظر قانونی زمانی می¬توان حکم بر خیانت داد که توسط زن یا مرد عمل زنا صورت گرفته باشد و ثابت بشود و یا اینکه عملی منافی عفت سر زده باشد که از سوی قاضی به عنوان نشانه¬ای برای خیانت به همسر تلقی شود. به این نشانه¬ها در لفظ قانونی اماره می¬گویند، چنانچه قاضی¬ای اماره¬ای از خیانت ببیند، بنا به نظر و تصمیم خود می¬تواند شدت حکم را مشخص کند. چنانچه اثبات شود که زن یا مردی با شخصی که بر او شرعا حلال نبوده است زنا کرده، همسر او می¬تواند از او شکایت حقوقی و یا شکایت کیفری نماید. در صورت اثبات جرم، حکم خیانت به همسر بنا به نوع و جزئیات آن، اینکه قاضی رابطه را زنای محسنه، غیر محسنه و زنای با عنف، تشخیص دهد، می¬تواند اعدام، سنگسار و یا تبعید باشد.

مجازات خیانت به همسر چیست؟

اما در خصوص مجازات¬های مربوط به خیانت، بنا بر حقوقی یا کیفری بودن شکایت می¬تواند متفاوت باشد، همچنین بر اساس شواهد و اثبات قطعی خیانت می¬تواند متفاوت باشد. چنانچه شاکی بتواند ثابت کند که همسرش با رابطه¬ی زنا به او خیانت کرده و شواهد و مدارک مستدل داشته و به دادگاه ارائه کند، از نظر حقوقی می¬تواند حق طلاق را از دادگاه بگیرد و در شکایت کیفری می¬تواند منجر به حکم اعدام، قصاص و تراشیدن موی سو و تبعید شود. البته شاکی باید این را مد نظر داشته باشد که چنانچه اتهام زنا مطرح کند اما نتواند آن را اثبات نماید، متهم می¬تواند اعاده¬ی حیثیت نموده و شکایت قذف یا تهمت کند و این می¬تواند برای شاکی مجازات به همراه داشته باشد.
همچنین اگر کسی از همسر خود برای خیانت شکایت کند، الزاما نیاز به اثبات زنا نیست، بلکه تمام رفتارهای اشتباه و نشانه¬هایی که حاکی از رفتارهای ناشایست و خلاف اخلاق و روابط نادرست باشد، می¬تواند نشان¬دهنده¬ی خیانت باشد و تا نود ضربه شلاق در پی دارند. برای مثال چنانچه همسر پیام¬های ناشایست و یا تصاویر ناشایست و از این قبیل رفتارها داشته باشد. البته افراد باید این را در نظر داشته باشند که نباید صرفا براساس ظن و گمانی که می¬تواند برپایه¬ی سوء تفاهم باشد چنین شکایاتی کنند. گاهی همسران ممکن است به بعضی از رفتارها حساسیت داشته باشند و در نهایت آن¬ها را مصداق خیانت حساب کنند اما در حقیقت مسئله¬¬ای وجود نداشته باشد و سوء تفاهمی باشد، نتیجتا شایسته است که زوجین با یکدیگر گفتگو کنند و حساسیت¬های یکدیگر را در نظر بگیرند.

تصورات نادرست پیرامون حکم و مجازات خیانت به همسر

بسیاری از افراد تصورات نادرستی از مطرح کردن مسئله¬ی خیانت و احکام آن در دادگاه دارند و هم زنان و هم مردان، تصورات اشتباهی در این خصوص دارند، خصوصا در زمانی که زوجین به اختلاف رسیده¬اند و قصد جدایی از یکدیگر دارند. بسیاری از مردان فکر می¬کنند با زدن اتهام خیانت به همسرشان می¬توانند از پرداخت مهریه¬ی او و دیگر تعهدات مالی مانند نفقه و … معاف شوند و یا زنانی که تصورات نادرستی پیرامون حضانت فرزند و یا دیگر مسائل را مرتبط با خیانت می¬دانند. تعدادی از این تصورات نادرست عبارتند از:
۱- اثبات خیانت پرداخت مهریه را از بین نمی¬برد، مهریه¬ امری بوده است که در موقع عقد مقید شده است و باید در همان زمان پرداخت می¬شده و این مسئله ربطی به کیفیت زندگی¬ای که با آن عقد ایجاد شده و اینکه بعدها چه اتفاقاتی رخ داده است ندارد. متاسفانه بسیاری از آقایون این تصور نادرست را دارند و حتی در مواردی مشاهده شده است که عده¬ای اینگونه برای همسران خود پاپوش و موقیت¬های ساختگی ایجاد کرده¬اند که این مسئله نه تنها خلاف اخلاقیات است، بلکه آن¬ها را به هدفشان نیز نمی¬رساند و باید کماکان مهریه را نیز بپردازند.
۲- اثبات خیانت به همسر همچنین مرد را از پرداخت نفقه معاف نمی¬کند، نفقه از حقوق زن است و تا زمانی که زن تمکین می¬کند به او تعلق می¬گیرد. همچنین اثبات خیانت تنها نمی¬تواند حق اجرته المثل را از زن سلب کند.
۳- اثبات خیانت نمی¬تواند در حق حضانت و همچنین حق دیدار از فرزند موثر باشد، در هر صورت پدر یا مادر حق دیدار با فرزند خود را دارد و اثبات خیانت تنها در صورتی که مشخص کند شخص مشکلات و عدم صلاحیت اخلاقی دارد، می¬تواند در گرفتن حق حضانت موثر باشد.


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • بهمن
    بهمن

    سلام وقتتون بخیر، پدربنده موقع عقد منوهمسرم قطعه ملکی در عقدنامه برای همسرم داده، الان بعد چندین سال همسرم بهم خیانت کرده وخیانتش روهم ثابت کردم قاضی نیز براش حکم داده ایا قطعه ملک به همسر بنده تعلق میگیره؟ ممنونم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بله خیانت ارتباطی به مهریه ندارد.

  • سعید
    سعید

    سلام من اخیرا متوجه شدم همسرم با یک مرد رابطه داره ویک پیج اینستا با فالور بالا راه اندازی کردند و اقدام به برگزاری دورهمی با زوج های دیگه کردند من خودم چت ها را خواندم و ویس ها را شنیدم در حضور همسرم خودش اعتراف کرده که یک بار با همون مرد که رابطه داشته و یک زوج به قصد آشنایی کافه هم رفتند چت هاش بسیار خلاف شرع هست و تشویق به رابطه زوج چهارنفره به شکل موازی و ضرب و ترسیام بوده .ولی خودش مدعی هست که صرفا برای سرگرمی بوده و اصلا خیانت نکرده .ولی من ویس های دونفره را شنیدم که کنار اون مرد بوده .دختر و پسر بزرگ دارم که اونها هم متوجه شدند .همسرم پشیمان هست و همواره میگه کاری نکردم و پشیمانم به نظر شما چکار کنم لازم به ذکر هست که قبلاً نیز سابقه چت در شبکه های مجازی را داشته

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورتی که بخواهید می توانید طرح شکایت نمایید ولی باعث از بین رفتن خانواده تان خواهد شد.

  • سحر
    سحر

    سلام همسر من برای بار دوم با زن دوستش رابطه برقرار کرده بار اول ده سال پیش بود که من نتونستم چیزی رو ثابت کنم و بهم گفتن تو توهم زدی ولی الان متوجه شدم که این دو با هم حداقل سه سال هست که رابطه تو واتساپ دارن رابطه کاملا عاشقانه
    از پیام ها عکس گرفتم
    میخوام شکایت کنم
    نمیدونم از کجا شروع کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      شما می توانید شکایت رابطه نامشروع طرح نموده و نوع اتهام انتسابی بستگی به اثبات جرم در دادسرا دارد.

  • بی نام
    بی نام

    سلام من به همسرم شک کردم و دستگاه شنود توی خ‌ونه گذاشتم و متوجه شدم با زن شوهرداری به من خیانت میکنه و رابطه جنسی داره ایا این مدرک رو میتونم به دادگاه ارائه بدم ؟دلیل کافی برای خیانت شوهرم هست؟
    و اینکه ایا ضبط صدای شوهرم جرم محسوب نمیشه با اینکه به دلیل شک و تردیدهایی‌که بهش داشتم این کارو کردم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و شکایت رابطه نامشروع مطرح نمایید.

  • حسین
    حسین

    باسلام.من حدود۲۳ساله ازدواج کردم ازهمان ابتداتفاهم اخلاقی نداشتیم…به خاطردوفرزندپسرمجبوراتحمل میکنیم منم چندان وضع مالی خوبی ندارم که بتونم طلاقش بدم زنم میگه اقدام کن طلاقم بده…میترسم کاردستم بده دعواهامون خیلی شدیده هی فش میده…تادیروقت باصدای بلندآبروریزی میکنه….واقعاماندم چیکارکنم کمکم کنید که چه جوری ازشرش راحت بشم حتی پسرهام هم طرف اون هستن

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورتیکه دادخواست طلاق از جانب زوج باشد ایشان باید تمام حقوق مالی زوجه از جمله مهریه ، اجرت المثل و غیره را پرداخت نماید. لیکن شما می توانید در صورت توانایی پرداخت به صورت اقساطی ، ضمن طرح دعوی طلاق تقاضای اقساطی شدن موارد یاد شده را نمایید.

  • Roza
    Roza

    سلام، من بخاطر اینکه همسرم نمیتونه نیازهای عاطفی و جنسی منو برطرف کنه با شخص دیگه ای وارد رابطه شدم و همزمان با همسرم هم رابطه ی جنسی داشتم وقتی همسرم بهم مشکوک شد خودم اعتراف کردم و او منو حلال کرد، آیا باز هم به همسرم حرام شده ام؟
    و اینکه بصورت توافقی داریم از هم جدا میشیم، او ازم میخوای مهریه ام رو بدلیل خیانت ببخشم ولی وقتی من مخالفت کردم، گفت پس حلالت نمیکنم. میخوام بدونم میتونه این کارو بکنم و حلالم نکنه؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      رابطه شما با غیر دارای مجازات قانونی و شرعی می باشد و هیچ ارتباطی به مهریه شما ندارد.

  • Mina
    Mina

    سلام
    در خیانت مرد به زن آیا شخص ثالث هم مجازات میشه؟ اگر جواب مثبت است مجازات به چه صورت خواهد بود؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورت اثبات این امر در دادگاه برای طرفین در قانون مجازات تعیین شده و ثالث نیز در صورت مجرد یا متأهل بودن مجازات متفاوتی دارد.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بستگی به نحوه کشف جرم و فعل ارتکابی دارد

  • امیر
    امیر

    سلام پدر من خیانت کرده به مادرم و این خیانت بخاطر روابط جنسی است حدود ۵ سال میشه.هنوز مادرم خبر ندارد. و تمام حرف های پدرم رو شاهد بودم . سن منم ۱۶ سال است .اگه مادر من طلاق بگیره میشه از پدرم جدا شد . حتی مهریه هم نمیخواد .

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام صرف شهادت شما رابطه نامشروع را اثبات نمیکند نیاز به ادله دیگر هم هست.

  • مرجان
    مرجان

    سلام. شوهرم واتس آپ و اینستای منو هک کرده و تلفن خونه رو شنود گذاشته. من با پسری چت کردم در واتس آپ. و درمورد اون با مادرم پشت تلفن حرف زدم و نمیدونستم که تلفن شنود میشه. آیا شوهرم میتونه تو دادگاه با این مدرک عکس چت و صدای ضبط شده از من بگه که زنم به من خیانت کرده؟ دادگاه این مدرک مجازی رو قبول میکنه؟؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام دلایل کافی نیست.

  • علی
    علی

    ایا زنی که به دلیل خیانت به همسرش حرام شده عقدشان هم باطل میشود؟باید دوباره عقد کنند یا برای همیشه براو حرام می شود؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام حرام شدن دایمی است و رفع نمیشود.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام خیانت باعث حرام شدن نمی شود.

  • Mohammad
    Mohammad

    سلام. بنده چند مورد کارهای مشکوک از زنم دیدم وحالا می خوام دوربین مخفی توی خونه م بذار ، اگه بتونم فیلمی بگیرم که همی چی واضع و مبرهن باشه ، توی دادگاه این داستان چگونه میشه ؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام صرف فیلم دلیل بر اثبات رابطه نامشروع نیست.

  • ahmad
    ahmad

    سلام
    زنم خیانت کرد و چون دیر فهمیدم طلاقش دادم و کار از کار گذشت.منتهی هنوز که یکساله میگذره دارم دیوانه میشم.میتونم شکایت کنم که موقعی ک همسرم بوده به من خیانت کرده؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام اثبات آن نیاز به دلایل کافی دارد.

  • شیرین
    شیرین

    سلام . شوهرم با یک خانم در ارتباط .از داخل گوشی اش دیدم. ولی رمز گذاشت . دوباره جواب آزمایش اون خانم را توی کیف شوهرم دیدم. همه چی را داخل ماشین اش قفل میکنه . از داخل رباط تلگرام هم چت میکنه باهوش بیرون . خرید. پارک میره. و بچه ها عکس اون خانم را از گوشی پدرشان دیدن. خودش میگه تو هیج مدرکی نداری ثابت کنی. که متاسفانه من هیج شاهدی ندارم . اگر شکایت کنم چطور میتونم ثابت کنم حرف را. میگه یا تحمل کن یا از خونه من برو بیرون.وگرته با بجه ها تورو ترک میکنیم. من چیکار کنم؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      به شما پیشنهاد میشود که در این خصو ص حضورا از یک وکیل مشاوره بگیرید ضمنا اینکه همسرتان با این خانم ازدواج کردند یا رابطه نامشروع دارند در پیگیری حقوقی شما موثر هست.

  • مرتضی
    مرتضی

    با سلام من موت یکسال از ازدواجم رد شده و متوجه شدم زنم با افراد مختلفی در تماس وبوده و یک سری پیامها نیز موجود والان تصمیم بر طلاق گرفتیم هر دو و من نمیخام از وسایل خونه و مهریه بهش بدم اگه شکایت کنه میتونه مهریه رو بگیره؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام بله مهریه تعلق می گیرد.

  • ayda
    ayda

    سلام من تو اینستا با چند پسر مجرد سکس چت و عکس برهنه داشتم که تو عکس ها سرم معلوم نیست همسرم متوجه شد و تلفن را از من گرفت ایا میتواند تو دادگاه ثابت کند

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام نیاز به اثبات دارد.

  • آرمان
    آرمان

    سلام در صیغه ۹۹ ساله اگه زوجه را در حال خیانت به هر نحوی رابطه نامشروع و یا پیامکی و تصویری رسواش کنم مجازاتی براش تعیین میشه؟ میتونم شکایت کنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام بله ایشان در زوجیت شماهستند.

  • آرمان
    آرمان

    سلام . من پسری مجرد هستم که با یه خانوم متعلقه یکسالی هست صیغه ۹۹ ساله کردم و همه خانواده هامونم در جریانن حالا جدیدا این خانوم در خواست جدایی داره و احساس میکنم داره با همون اشخصاص قبلی ای ک توزندگیش بودن رابطه برقرار میکنه و خیانت. متاسفانه ما قرارمون زندگی بود ولی این خانم زیرش زده. آیا خیانتی صورت بگیره یا اگه این خانم بخواد زندگیشو ترک کنه میتونم شکایتی داشته باشم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام در صورتی که صيغه نامه دارید و یا می توانید رابطه زوجیت را اثبات کنید خيانت ایشان هم قابل اثبات است.

  • الی
    الی

    سلام من پیام های ت گوشی زنم دیدم که پیام های مناسبی نبود اگه طلاق بگیرم می‌تونه مهریه رو بگیره و همچنین می‌دونم رابطه داشته نمی‌دونم چطور اثبات کنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام بله به هر حال مهریه تعلق می گیرد.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      حتی در صورت اثبات رابطه نامشروع همسرشما می تواند مهریه خود را مطالبه نماید.

    • مسی
      مسی

      سلام ببخشید کسی که از شوهرش طلاق گرفته و الان اون آقا بعد یک سال گفته تو زمانی که با من بودی خیانت کردی و بچه رو هم یاد داده بیاد یه چیزایی بگه بدون مدرک آیا میتونه به جایی برسه؟الان طلاق گرفتن ولی میخاد بره بگه اون موقعا که زن من بوده خیانت کرده.چنین چیزی شدنیه؟

      • ره جویان عدالت
        ره جویان عدالت

        سلام وقت شما بخیر
        بدون داشتن مدارک و مستندات قانونی امکان اثبات چنین امری فراهم نمی باشد.

  • علی
    علی

    سلام
    من واردخانه شدم سرزده وهمسرم راباآقای دیگ درحال رابطه دیدم بعد پدرمادر عموهام رسیدن آیا شکایت بکنم بجایی میرسم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      پاسخ به فراز پایانی سوال در صلاحیت هیچکس نیست .اما در جرایم بر ضد عفت و اخلاق عمومی .(زنا رابطه نامشروع دون حد زنا .تقبیل مضاجعه و….) شما میتوانید اعلام کننده جرم باشید نه شاکی.اینگونه جرایم را مدعی العموم تعقیب میکند …

  • علیرضا
    علیرضا

    اگه چند روزی از بخشش مهریه توسط زن گذشته باشه و مرد با فایل صوتی که از زنش داره )اقرار به زنا توسط مردی دیگر(مرد میتونه بدون دادن مهریه طلاق بگیره

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سوال مبهم است مهریه چه نوع مالی بوده ( سکه طلا ؟وجه نقد ؟ عرصه یا اعیان خارجی ؟ مراد از بخشش چیست؟هبه .صلح . ابرا ذمه .بذل ما فی الذمه .بذل (طلب )دین و….صور و فروض مختلفی بوجود میاید.

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان