حکم خیانت زن و خیانت مرد چیست ؟

3.6/5 - (102 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل کیفری با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

حکم خیانت زن و خیانت مرد چیست ؟

خیانت به همسر

خیانت یکی از عواملی است که امروزه با سست گشتن بنیاد¬های خانواده و افزایش روابط اجتماعی ناصحیح و رواج نادرست فرهنگ استفاده از شبکه¬های اجتماعی، متاسفانه در جامعه شیوعی بیشتر از گذشته، یافته است. البته اتفاق دیگری که رخ داده است، این است که با گسترش این روابط نادرست، ظن آن نیز در زوجین امروزی بیشتر شده است. گاهی گفتگوها، پیامک¬ها و یا رفتارهایی رخ می¬دهد که همسر آن را به خیانت تعبیر می¬کند، که در برخی موارد صحیح است اما در مواردی نیز تنها گمانی نادرست است. البته در هر صورت تعاریف خیانت در قانون با تعاریف عامه متفاوت است.
از نظر قانونی زمانی می¬توان حکم بر خیانت داد که توسط زن یا مرد عمل زنا صورت گرفته باشد و ثابت بشود و یا اینکه عملی منافی عفت سر زده باشد که از سوی قاضی به عنوان نشانه¬ای برای خیانت به همسر تلقی شود. به این نشانه¬ها در لفظ قانونی اماره می¬گویند، چنانچه قاضی¬ای اماره¬ای از خیانت ببیند، بنا به نظر و تصمیم خود می¬تواند شدت حکم را مشخص کند. چنانچه اثبات شود که زن یا مردی با شخصی که بر او شرعا حلال نبوده است زنا کرده، همسر او می¬تواند از او شکایت حقوقی و یا شکایت کیفری نماید. در صورت اثبات جرم، حکم خیانت به همسر بنا به نوع و جزئیات آن، اینکه قاضی رابطه را زنای محسنه، غیر محسنه و زنای با عنف، تشخیص دهد، می¬تواند اعدام، سنگسار و یا تبعید باشد.

مجازات خیانت به همسر چیست؟

اما در خصوص مجازات¬های مربوط به خیانت، بنا بر حقوقی یا کیفری بودن شکایت می¬تواند متفاوت باشد، همچنین بر اساس شواهد و اثبات قطعی خیانت می¬تواند متفاوت باشد. چنانچه شاکی بتواند ثابت کند که همسرش با رابطه¬ی زنا به او خیانت کرده و شواهد و مدارک مستدل داشته و به دادگاه ارائه کند، از نظر حقوقی می¬تواند حق طلاق را از دادگاه بگیرد و در شکایت کیفری می¬تواند منجر به حکم اعدام، قصاص و تراشیدن موی سو و تبعید شود. البته شاکی باید این را مد نظر داشته باشد که چنانچه اتهام زنا مطرح کند اما نتواند آن را اثبات نماید، متهم می¬تواند اعاده¬ی حیثیت نموده و شکایت قذف یا تهمت کند و این می¬تواند برای شاکی مجازات به همراه داشته باشد.
همچنین اگر کسی از همسر خود برای خیانت شکایت کند، الزاما نیاز به اثبات زنا نیست، بلکه تمام رفتارهای اشتباه و نشانه¬هایی که حاکی از رفتارهای ناشایست و خلاف اخلاق و روابط نادرست باشد، می¬تواند نشان¬دهنده¬ی خیانت باشد و تا نود ضربه شلاق در پی دارند. برای مثال چنانچه همسر پیام¬های ناشایست و یا تصاویر ناشایست و از این قبیل رفتارها داشته باشد. البته افراد باید این را در نظر داشته باشند که نباید صرفا براساس ظن و گمانی که می¬تواند برپایه¬ی سوء تفاهم باشد چنین شکایاتی کنند. گاهی همسران ممکن است به بعضی از رفتارها حساسیت داشته باشند و در نهایت آن¬ها را مصداق خیانت حساب کنند اما در حقیقت مسئله¬¬ای وجود نداشته باشد و سوء تفاهمی باشد، نتیجتا شایسته است که زوجین با یکدیگر گفتگو کنند و حساسیت¬های یکدیگر را در نظر بگیرند.

تصورات نادرست پیرامون حکم و مجازات خیانت به همسر

بسیاری از افراد تصورات نادرستی از مطرح کردن مسئله¬ی خیانت و احکام آن در دادگاه دارند و هم زنان و هم مردان، تصورات اشتباهی در این خصوص دارند، خصوصا در زمانی که زوجین به اختلاف رسیده¬اند و قصد جدایی از یکدیگر دارند. بسیاری از مردان فکر می¬کنند با زدن اتهام خیانت به همسرشان می¬توانند از پرداخت مهریه¬ی او و دیگر تعهدات مالی مانند نفقه و … معاف شوند و یا زنانی که تصورات نادرستی پیرامون حضانت فرزند و یا دیگر مسائل را مرتبط با خیانت می¬دانند. تعدادی از این تصورات نادرست عبارتند از:
۱- اثبات خیانت پرداخت مهریه را از بین نمی¬برد، مهریه¬ امری بوده است که در موقع عقد مقید شده است و باید در همان زمان پرداخت می¬شده و این مسئله ربطی به کیفیت زندگی¬ای که با آن عقد ایجاد شده و اینکه بعدها چه اتفاقاتی رخ داده است ندارد. متاسفانه بسیاری از آقایون این تصور نادرست را دارند و حتی در مواردی مشاهده شده است که عده¬ای اینگونه برای همسران خود پاپوش و موقیت¬های ساختگی ایجاد کرده¬اند که این مسئله نه تنها خلاف اخلاقیات است، بلکه آن¬ها را به هدفشان نیز نمی¬رساند و باید کماکان مهریه را نیز بپردازند.
۲- اثبات خیانت به همسر همچنین مرد را از پرداخت نفقه معاف نمی¬کند، نفقه از حقوق زن است و تا زمانی که زن تمکین می¬کند به او تعلق می¬گیرد. همچنین اثبات خیانت تنها نمی¬تواند حق اجرته المثل را از زن سلب کند.
۳- اثبات خیانت نمی¬تواند در حق حضانت و همچنین حق دیدار از فرزند موثر باشد، در هر صورت پدر یا مادر حق دیدار با فرزند خود را دارد و اثبات خیانت تنها در صورتی که مشخص کند شخص مشکلات و عدم صلاحیت اخلاقی دارد، می¬تواند در گرفتن حق حضانت موثر باشد.


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • خداداد
    خداداد

    سلام .من زنم با یه نفر رابطه داشته در حد تلفنی .ولی یبار پسره رو اورده تو خونه منم دوربینای جلو درو چک کردم دیدم رفتن تو خونه.چجوری باید ثابت کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      اگر رابطه نامشروع در حد عرف و قانون از همسرتان مشاهده نکرده اید امکان اثبات این جرم را ندارید.

  • پریا
    پریا

    سلام پدر من هم خیانت کرده و مادرم و هیچ کسی اطلاعی ندارد من هم ۱۷ سال دارم عکس چت ها و پیام های پدرم با زنهای دیگر رو دارم آیا میتونم ثابت کنم؟ و چطوری میتونم شکایت کنم؟ و تو برنامه های گوشی پدرم اکانت دارم که میتونم پیام ها رو ببینم آیا این جرم محسوب میشه؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      در ارتباط با اقدامات پدرتان شما ذینفع نبوده و فقط مادرتان می تواند طرح شکایت بنماید.

  • محمد
    محمد

    سلام اگر مرد به زنش خیانت کند و زن عکس پیامش را داشته باشد . میتواند تقاضای طلاق کند و بیشتر از مهریه اش را تقاضا کند؟ مثل خانه و ماشین . و اگر بچه های آنها بگویند که میخواهند پیش ماردشان بمانند باز هم مرد میتواند بچه ها را بگیرد؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      موضوع خیانت حتی اگر اثبات شود ارتباطی به مهریه ندارد و بحث حضانت فرزند را هم قانون مشخص کرده است.

  • هیچی
    هیچی

    نامزدم داره با ی دختر دیگ چت میکنه و بیرون میرن من میتونم گالریشو هک کنم و عکسا و چتاشونو رو وردارم میشه تو دادگاه ازش برا خیانت و طلاق استفاده کنم؟
    هکش برای من جرم نیس؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر هک گوشی ایشان جرم محسوب شده و قابل مجازات می باشد.

  • نرگس
    نرگس

    سلام من همسرم هشتماه پیش به دلیل خیانت و رابطه نود ضربه شلاق شد و از کار اخراج شد بعد از هشت ماه باز مطمینم داره خیانت می‌کنه ولی ردی از خودش جا نمیزارع چون گوشی ساده داره چیکار‌کنم شکایت کنم فایده داره یا نه خسته شدم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورتی که دلایلی مبنی بر اثبات این موضوع داشته باشید قابل شکایت خواهد بود.

  • yalda
    yalda

    سلام من مادردوفرزندهستم چندسالی بامردی متاهل رابطه برقرارکردم همسرش متوجه شد به همسرم گفت رابطه قطع کردم ولی خانمش نوشته مدرک جمعکرده ومارو دادگاهی میخواد بکنه تهدیدم میکنه آیا میتونه، جرمم چی میشه بااینکه همسرمفهمیده منوبخشیدبخاطر بچه‌هام

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      چنانچه رابطه نامشروع شما اثبات شود درحکم روابط نامشروع مرد و زن متأهل با یکدیگر می باشد

  • مجتبی حسینی
    مجتبی حسینی

    سلام ۲۱ساله هستم یک سال ازدواج کردم و یک بیوه ۱۸ساله را ب عقد خود در آورده ام با مهریه ۱۲تا سکه بشرط و الان از طریق پیامک با شخصی ک میشناسم خیانت کرده است حکم چیست

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورتی که بتوانید اثبات کنید ایشان مرتکب روابط نامشروع شده اند با پرداخت مهریه می توانید همسرتان را طلاق دهید.

  • ناشناس
    ناشناس

    سلام
    اگر خانمی از شوهرش به دلیل ضرب و شتم توسط شوهر از خانه بیرون رانده شود و دادگاه و پزشکی قانونی هم تایید وشوهر رامحکوم کرده باشند به زندان و با سند بیرون باش بعداز ۹ماه اگر زن با کسی دیگر ارتباط جنسی برقرار کند و آنها را همسایه لو دهد و کلانتری صورتجلسه کند و زن را بگیرد چ حکمی دارد؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      چنانچه رابطه زن در حد زنا باشد به عنوان زنای محصنه محسوب شده و مجازات آن سنگسار می باشد.

  • ناشناااس
    ناشناااس

    سلام من ۲سال پیش خط شوهرم دستم بود و از طریق فضای مجازی (تلگرام) و اس ام اس به شوهرم خیانت کردم و وقتی که به مشکل خوردیم ۲ سال پیش خط رو سوزوندن و ۲ساله که خط دست خودشونه و میگن وقتی تلگرام رو نصب کردن چت های من بالا اومده و میخان شکایت کنن ایا میتونن منو محکوم کنند؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورت وجود اصل پیام ها در تلگرام و امکان بررسی اصالت آنها از طریق مراجع قانونی و همچنین با داشتن سایر مدارک و دلایل امکان شکایت و محکومیت وجود دارد.

  • زهرا
    زهرا

    سلام من خانمی۲۸ساله هستم بادوتا پسر۵و۱۱سالهشوهرم الکل صبح وظهروشب میخوره ۵ساله وقرص ترامادور مصرف میکنه الان چند وقتیه همسرم با ی خانم رابطه داره وشوهرم چند وقته بهم میکه من برای تو برنامه میریزم تا لبروتو ببرم و این خانومی که باشوهرمم هست بهم پیام داده من از تو امار دارم ومیام درخونتون ابروتو مبیرم با شوهرم هماهنگ کردن تا هیست منو ببرن لطفا کمکم کنید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      چنانچه اقدامی کردند می توانید از خود دفاع نمایید.و در غیر اینصورت هیچ اقدامی نباید کرد.

  • ثنا
    ثنا

    سلام وقت شما بخیر اگر زن به همسرش خیانت کند و شوهرش فیلم زنا شویی خانم خود را داشته باشد که اثبات بتوانیش و یک پسر هم داشته باشند محکمه چی حکمی صادر میکند

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      موضوع رابطه نامشروع با طرح شکایت در دادسرا مطرح و با ادله قانونی قابل اثبات می باشد.

  • مریم
    مریم

    شوهرم درحین رابطه ازمن عکس وفیلم گرفته،چندوقت پیش عکس هامو توفضای مجازی دیدم ومتوجه شدم که اونها رو یعنی عکسهای خصوصیم رومنتشرکرده،مجازاتش چیه؟ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      با طرح شکایت کیفری حداقل شش ماه تا دو سال حبس دارد.

  • مریم
    مریم

    شوهرم بهم خیانت کرده ویک دختر۱۷ساله ازاون خانم داره،مجازاتش روبگید، ممنون میشم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      وقتی از آن رابطه دارای فرزند می باشد بنابراین اثبات رابطه نامشروع مشکل است.

  • زهره
    زهره

    با سلام من فیلم رابطه نامشروع شوهرم با یه زن رو دارم این کافیه برای اثبات خیانت؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      فیلم جزو دلایل حساب نمی شود و از امارات می باشد و برای اثبات ادعای خود نیاز به دلایل بیشتری دارید.

  • علی۰۰۰
    علی۰۰۰

    سلام من ۷ساله ازدواج کردم ۲سال پیش فهمیدم همسرم از طریق فظای مجازی به من خیانت کرده وشب ها که من سرکاربودم تلفنی باهم صحبت کردن چندبارمشاوره بردمش که قبول کنه اشتباه کرده وقبول هم داشت العان چندروزه به دلیل دعوای لفظی که باهم داشتیم خونه رو ترک کرده من چندبار رفتم مشاوره ومشاور ازش خواست که بیاد باهم حرف بزنیم که بیاد خونه قبول نکرده میگه من دگه این زندگی نمیخوام مدرک برای اثبات خیانت هم دارم چکار کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام میتوانید به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و شکایت رابطه نامشروع طرح نمایید

  • ثنا
    ثنا

    سلام من نامزدم همش بهم خیانت کرده ودروغ های خیلی بزرگی گفته من و خانوادم رو تهدید به مرگ کرده ازگفته هاش عکس دارم شکایت کنم میتونم محکومش کنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      درمورد تهدید در صورت داشتن مدارک و دلایل کافی امکان شکایت و اثبات جرم وجود دارد.

  • هدیه
    هدیه

    سلام همسرم دو ساله با یک خانم که شوهر دارند رابطه دارند. من صدای این دو را ضبط کرده ام. و دو ارتباطش با این خانم حتی رابطه جنسی را به من و رئیسش اقرار کرده است. و رئییس ایشان تمام پیامهای این دو را دیده و در جریان ارتباط اینها بود. ولی متاسفانه باز هم بسمت این زن رفت و از کار اخراج و من و پسرم را سه ماه ترک کرده است.ایا ضبط صدا و شهادت رئیس ایشان مدرک محسوب میشود؟ اگر این خانم طلاق بگیرد ایا میتوان باز هم به این مدارک استناد کرد؟ دو اینکه ایشان با خطی که باسم همکارش میباشد مدتها با این خانم در ارتباط بوده و ایا میتوان با همکاری همکاره این اقا خط ایشان را استعلام گرفت؟ مطلب سوم اینکه یه دنگ خانه باسم شوهرم است ولی خانه مبایعه نامه دارد و هنوز سندش نیامده و یک اپارتمان دیگر هم به اسم ایشان وجود دارد که دسته مستاجر است. که ان اپارتمان هم سند ندارد و مبایعه نامه ایست. ایا میتوام سه دنگ خانه را بجای مهریه ام مطالبه کنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      صحبت درومورد موضوعات مورد نظر شما نیاز به مشاوره حضوری دارد. برای اطلاعات بیشتر با دفتر مجموعه تماس حاصل نمایید.

  • بی نام
    بی نام

    سلام اگه در موقع وقوع زنا سر برسیم و فیلم بگیریم و ب پلیس خبر بدیم مدرک کافیه؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر این جرم تابع احکام شرع و حد است شرایط بسیار سختی دارد که در دادگاه کیفری یک استان رسیدگی و نهایتاً منجر به صدور حکم می شود.

  • ناشناس
    ناشناس

    سلام وقتتون بخیر،من ۳ سال هست ک ازدواج کردم همسرم از دوران عقد بهم خیانت میکرد بااینکه عکس از صفحه چت و ضبط مکالمه داشتم کوتاه میومدم و میبخشیدم ولی این بار ک خیانت کرده دیگه راه برگشتی برام نذاشته، با داشتن عکس صفحه چت و ضبط مکالمه میتونم خیانت رو اثبات کنم یا ن؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      اثبات امور کیفری مستلزم دلایل و مدارک متقن بوده ضبط صدا تنها می تواند به عنوان اماره در کنار سایر دلایل مانند تصویر صفحه چت شهادت شهود و سایر ادله قانونی جهت اثبات این امر استفاده گردد.

  • Mina
    Mina

    سلام وقتتون بخیر من الان بار سومیه که متوجه خیانت شوهرم میشم البته رابطه جنسی درکار نبوده ولی این بار قصد دارم طلاق بگیرم آیا با بردن مدارک لازم جهت اثبات خیانت میتونم حق طلاق رو بگیرم؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر خیانت همسرتان به شما حتی در صورت اثبات از موارد طلاق نمی باشد.

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان