وکیل پایه یک دادگستری

3.7/5 - (9 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

وکیل پایه یک دادگستری

وکیل پایه یک دادگستری شخصی است که در رشته حقوق یا مبانی فقه و حقوق اسلامی تحصیل کرده است و در این رشته ها دارای حداقل مدرک کارشناسی می باشد که پس از اخذ مدرک کارشناسی در یکی از آزمون های وکالت که از طریق کانون وکلای دادگستری یا مرکز مشاوران قوه قضائیه موضوع ماده ۱۸۷ قانون پنجم توسعه شرکت نموده و توانسته است با موفقیت این آزمون را پشت سر بگذارد و تمره قبولی را در این آزمون کسب و پس از طی مراحل ابتدائی از قبیل برخی استعلامات و آزمایشات و تحقیقات پروانه کارآموزی را از یکی از مراکز فوق اخذ نماید.

وکیل پایه یک دادگستری به چه کسی اطلاق می شود؟

وکیل پایه یک دادگستری دانش آموخته رشته حقوق، فقه و یا حوزه می باشد. این شخص نیاز است که بعد از قبولی در آزمون کارآموزی، دوره آموزشی خود را به مدت دو سال در کانون وکلای دادگستری طی نماید. پس از قبولی در آزمون اختبار کانون وکلا، فرد مورد نظر پروانه وکالت پایه یک دادگستری را کسب خواهد کرد.

عده ای به اشتباه تصور می کنند که وکیل پایه یک دادگستری با وکیل قوه قضاییه هیچ تفاوتی ندارد. در حالی که اینگونه نیست. همانطور که میدانید، در کشور ما دو نهاد (کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلای قوه قضاییه) قادر به برگزاری آزمون وکالت می باشند. وکیل قوه قضاییه به کسی گفته می شود که آزمون وکالت را زیر نظر نهاد قوه قضاییه بگذراند.

اگر شخص مورد نظر بتواند آزمون های شفاهی و کتبی که توسط این دو نهاد برگزار می شود را با موفقیت پشت سر بگذراند، قادر به کسب پروانه وکالت خواهد بود.

وکیل پایه یک دادگستری خوب باید از چه ویژگی هایی برخوردار باشد؟

مهمترین نکته ای که در رابطه با انتخاب وکیل پایه یک دادگستری وجود دارد، تجربه و مهارت او در حل مشکلات قضایی می باشد. به همین خاطر نیاز است که جهت پیروز شدن در پرونده های قضایی، قبل از هر چیز نسبت به مهارت و تجربه وکیل حقوقی اطمینان کسب نمود.

وکیل پایه یک دادگستری
وکیل پایه یک دادگستری

پس از دریافت پروانه کارآموزی باید در تمامی مراحل رسیدگی یک پرونده یا بهتر است بگوییم تمام دادسراها، دادگاه ها اعم از حقوقی، کیفری، خانواده، تجدیدنظر و دیوان عالی کشور و دادگاه های خاص اقدام به کارآموزی نماید و پس از طی این کارآموزی با شرکت در مرحله اختیار که هر دو مرکز این آزمون را دارا می باشند شرکت و نمره قبولی را اخذ نماید و پس از طی این مرحله در مراسمی تحت عنوان مراسم تحلیف پس از ادای سوگند و قول شرف پروانه وکالت پایه یک دادگستری به شخص اعطا می شود و می تواند در حرفه وکالت مشغول به فعالیت شود.

با این تفاسیر نتیجه میگیریم تبدیل شدن به وکیل پایه یک دادگستری مستلزم طی مراحلی فوق العاده سخت است که حتی مشاهده شده برخی از کارآموزان وکالت طی چند دوره توانسته اند موفق به اخذ پروانه پایه یک شود و چند مرحله تجدید دوره شده اند و حتی هستند داوطلبان پروانه کارآموزی وکالت که سالهاست موفق به اخذ پروانه کارآموزی نشده اند و با مدرک کارشناسی یا حتی بالاتر در مشاغل دیگر مشغول به فعالیت می باشند.

وکیل پایه یک دادگستری کسی است که به موجب وکالتنامه دادگستری از طرف اشخاص حقیقی یا حقوقی برای انجام جهت انجام امور حقوقی یا کیفری یا اداری وکیل می شود.

مهمترین ویژگی های وکیل پایه یک دادگستری

  • ارائه تحلیل علمی صحیح و اصولی پس از مطالعه پرونده
  • سابقه کاری بالا در زمینه دعاوی ملکی و قراردادها، حقوقی، کیفری و…
  • بالا بودن توانایی علمی وکیل در حل پرونده
  • جمع آوری اسناد و مدارک و به رشته تحریر درآوردن ادعاهای خود به صورت منظم به منظور جلب اعتماد موکل
  • تسلط بر تمامی قوانین حقوقی و کیفری
  • امانت دار خوب و حفظ اسرار موکل خود

تعهدات وکیل پایه یک دادگستری

۱- هرگاه از تقصیر وکیل خسارتی به موکل وارد شود و عرفاً وکیل مسبب آن محسوب گردد وکیل مسئول خواهد بود.

۲- وکیل باید حساب مدت وکالت خود را به موکل بدهد و آنچه راکه بجای او دریافت کرده است را به او رد کند.

۳- وکیل در موضوعی که وکالت از کسی اخذ کرده نمی تواند آن را به دیگری وکالت دهد مگر اینکه صریحاً در وکالتنامه قید شود.

تعهدات موکل نسبت به وکیل

۱- موکل باید تمام تعهداتی را که وکیل پایه یک دادگستری در مورد وکالت خود به او داده است را انجام بدهد.

۲-  موکل باید تمامی مخارجی را که وکیل پایه یک دادگستری برای انجام وکالت خود نموده است و اجرت او را به وکیل بدهد.

۳- حق الوکاله وکیل پایه یک دادگستری تابع قرادراد بین طرفین است اگر قرارداد نبود تابع عرف و عادت است(قسمت قرمز حذف شود) تابع تعرفه حق والوکاله قانونی است.

 

موارد مختلف انقضای وکالت وکیل پایه یک دادگستری

۱- عزل وکیل

۲- به استعفای وکیل

۳- به موت یا جنونی وکیل یا موکل

آشنایی با تعهدات وکیل و موکل

همانطور که میدانید، وکیل و موکل در قبال همدیگر تعهداتی داشته که باید نسبت به آنها، اقدامات لازم را انجام دهند. وکالت به معنای تفویض یک مسئولیت به فرد دیگر می باشد. موکل یا فرد وکالت دهنده با تفویض اختیار جهت سپردن پرونده خود به وکیل مورد نظر تصمیم گیری می کند. از جمله مهمترین تعهدات وکیل نسبت به موکل می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • تلاش وکیل جهت برقراری صلح بین طرفین پرونده قبل از طرح دعوی برای موکل خویش
  • انعقاد متن وکالتنامه و معاهده مالی به شیوه درست و کاملا صحیح (درج کامل هزینه حق الوکاله)
  • در اختیار قرار دادن یک نسخه از وکالتنامه در اختیار موکل
  • ارائه رسید به موکل در برابر اسناد اخذ شده
  • منع بودن وکیل از اخذ ثمن، مال یا سند موکل خارج از توافق
  • ترتیب دادن شکوائیه و دادخواست مرتبط با پرونده موکل خود و پیگیری آن
  • آگاه سازی موکل خود از تمام ابلاغیه های مرتبط با پرونده قضایی

موکل هم از طرفی باید تعهدات خود را در برابر وکیل تمام و کمال انجام داده و از عدم پذیرش بندهای توافق نامه سرباز نزند.

ره جویان عدالت؛ تخصصی ترین سایت مشاوره حقوقی

ره جویان عدالت، یکی از تخصصی ترین سایت های مشاوره حقوقی در کشور می باشد. در این وب سایت می توانید مشکلات حقوقی خود را با کارشناسان مربوطه مطرح کرده و از اطلاعات آنها در حوزه خدمات وکالت استفاده نمایید. این وب سایت طیف وسیعی از خدمات حقوقی را در بر می گیرد. همچنین شما می توانید اطلاعات مرتبط با بهترین وکلای موجود در این وب سایت را مشاهده کرده و با آنها در ارتباط باشید. در صورت بروز هر گونه سوال یا مشکل در رابطه با موضوعات حقوقی مختلف می توانید از مقالات موجود در سایت ره جویان عدالت استفاده نمایید. در صورت رزرو وقت و دریافت هرگونه مشاوره می توانید با شماره تلفن درج شده در وبسایت، تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما عزیزان در ۲۴ ساعت شبانه روز هستند.

تخلفات وکیل دادگستری

چنانچه وکیل دادگستری در ارتباط با موکل خود یا مراجع قضائی مرتکب تخلف شود با اعلام هر یک از این دو مرجع پرونده ای در دادسرای انتظامی کانون وکلا علیه وکیل تشکیل شده و وکیل مذکور موظف به دفاع از خود می باشد. چنانچه تخلف وکیل برای دادسرا محرز گردید پرونده را به دادگاه انتظامی وکلا ارسال می کند که در این مرحله رأی صادره از دادگاه انتظامی وکلا از طرف وکیل قابل اعتراض در دادگاه انتظامی قضات است.


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • سعیدعیدزاده
    سعیدعیدزاده

    سلام خسته نباشی خدمت وکیل پایهیک دادگستری بنده سعیدعیدزاده هستم ازمنطقه محروم بشاگرد هرمزگان بنده یه ماشینی داشتم که مورخه ۲۶ / ۶ /۱۳۹۹سوخته شدتوسط محمدعیدزاده که بنده مراجعه کردم دادگاه که باشاهد وشهودی که داشتم دادگاه متهم بنده را محکوم کرد متهم اقدام درخواست تجدید نظرکرد که پرونده رفت تجدید نظر تجدیدنظرهم متهم بنده به نام محمد عیدزاده بازهم محکوم کرد بنده درخواست کارشناسی کردم که کارشناس قیمت ماشین مبلغ نودمیلیون تومان تعیین کرد. ازشما وکیل پایه یک دادگستری میخوام راهنمایی ام کنی که میخوام تاخیر وتادیه وهزینه های که کردم هزینه ایاب ذهاب وهزینه دادرسی باید چکارکنم ایناهم برسه لطف کنی راهنمایی ام کنی شماره تماس۰۹۱۷۲۸۸۳۶۴۳ به نام سعیدعیدزاده

  • ره جویان عدالت
    ره جویان عدالت

    تکراری است

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان