کیفرخواست چیست ؟

1/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل کیفری با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

کیفرخواست چیست ؟

کیفرخواست چیست؟ این سوال یکی از متداول ترین سوالاتی است که کاربران در طی بازه های زمانی مختلف از ما پرسیده اند. اگر بخواهیم به صورت کلی چیستی این مفهوم را مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم پس از وقوع جرم و با اتمام تحقیقات مقدماتی، دادستان می تواند نامه ای برای صدور حکم ایجاد کند که با نام هایی همچون کیفرخواست شناسایی می شود. این مفهوم اهمیت زیادی داشته و می تواند روند طی شدن پرونده را تحت تاثیر خود قرار دهد. امروز ما قصد داریم تا این مبحث را به صورت دقیق بررسی کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

آشنایی با تحقیقات مقدماتی جرم

قبل از اقدام برای بررسی چیستی کیفرخواست، باید با مفاهیم خاصی همچون چیستی تحقیقات مقدماتی جرم آشنا شویم. به صورت کلی، زمانی که دادستان پرونده را ارجاع می دهد، بازپرس یا دادیار تحقیقات مقدماتی خود را شروع می نمایند. این تحقیقات به مجموعه اقداماتی گفته می شوند که در طی آن از فرار کردن متهم جلوگیری کرده و ادله کافی هم جمع آوری خواهند شد. در طی این روند، بازپرس همه اقدامات قانونی ممکن را برای کشف جرم مورد استفاده قرار می دهد. البته که بازپرس در طی این جریان بی طرف بوده و هیچ فرقی میان متهم یا شاکی قائل نمی شود.

تحقیقات مقدماتی دو مرحله اصلی را در خود جای داده است: روند تحقیق و اتمام تحقیق. با اتمام تحقیقات مقدماتی، چهار حالت ایجاد می شود. در حالت اول، جرم احراز شده و دلایل کافی هم وجود دارد. در این شرایط قرار جلب به دادرسی صادر می شود. در حالت دوم، جرم احراز نشده و قرار منع تعقیب صادر می شود. در حالت سوم، عمل جرم است اما دلایل کافی وجود ندارد پس قرار منع تعقیب صادر خواهد شد. در حالت چهارم موقوفی تعقیب صادر می شود. به خاطر داشته باشید که اگر جرم احراز شود (حالت اول)، امکان اعتراض به درخواست تحت هیچ شرایطی وجود نخواهد داشت.

بررسی چیستی کیفرخواست

پس از اتمام تحقیقات اولیه و مشخص شدن نتیجه، اگر عمل جرم بوده و دلایل کافی هم برای نسبت دادن آن به متهم وجود دارد، دادستان یا جانشین او نامه ای را برای صدور حکم ایجاد می کند که با نام هایی همچون کیفرخواست شناخته می شود. این نامه باید پس از انجام تحقیقات کامل در مورد یک جرم صادر شود. کیفرخواست به ادعایی گفته می شود که دادستان در مورد مجرم بودن متهم طرح کرده است. او از دادگاه می خواهد تا به پرونده رسیدگی و حکم لازم را صادر کند. در لیست زیر، شما می توانید چند مورد از مهم ترین اطلاعاتی که در کیفرخواست درج می شوند را مشاهده کنید.

  • مشخصات فردی از جمله نام پدر، شغل، محل اقامت، وضعیت سواد، تاهل و غیره
  • نوع قرار تامین و وضعیت بازداشتی متهم
  • نوع اتهام
  • دلایل موجود بر اتهام
  • موارد قانونی که از آنها استفاده شده است
  • سابقه محکومیت کیفری در صورت وجود
  • تاریخ و محل دقیق وقوع جرم

بر اساس بند ج در ماده ۱۴ قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب، فقط دادگاه های جزایی و انقلاب می توانند نسبت به بررسی کیفرخواست اقدام نمایند. اگر جرم به صورت مستقیم در دادگاه و بدون نیاز به کیفرخواست مطرح شود، امکان بررسی آن در سایر دادگاه ها هم وجود دارد. جرائمی که به زنا، لواط یا کودکان مربوط هستند باید در دادگاه های مخصوص مورد بررسی قرار گیرند.

آیا امکان اعتراض به کیفرخواست وجود دارد؟

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که به صورت دقیق، آیا امکان ثبت اعتراض به کیفرخواست وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر! در حالت اولیه، قرار هایی همچون منع تعقیب یا موقوفی قابلیت اعتراض را در خود جای داده اند. این قرار ها امکان بررسی مجدد را به دادستانی می دهند. شاید بررسی های دادستانی کافی نبوده است. اما قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست تحت هیچ شرایطی اعتراض ندارند. اگر دادسرا متهم را به عنوان مجرم شناسایی کند، این حکم قابل اعتراض نخواهد بود. اگر متهم به این حکم اعتراضی داشته باشد، می تواند به صورت مستقیم آن را در دادگاه های مربوطه مطرح کند ولی خارج از این شرایط امکان اعتراض وجود ندارد.

پیگیری مشکلات قانونی و قضایی با مجموعه ره جویان عدالت

در نهایت، اگر قرار کیفرخواست برای شما صادر شده است یا اینکه با مشکلات قانونی متنوعی مواجه شده اید، می توانید از خدمات کلی و جامع مجموعه ره جویان عدالت استفاده کنید. گروه وکلای دادگستری ره جویان عدالت، با داشتن سابقه ای درخشان در زمینه بررسی پرونده های قانونی و کیفری مختلف، آماده ارائه خدمات به کاربران و رفع نیاز آنها است. جالب است بدانید که مجموعه ره جویان عدالت برای مدت زمان طولانی در این زمینه فعالیت کرده و همواره خدمات بهترین وکلای ایرانی را مورد استفاده قرار می دهد. پیگیری خوب، تخصص بالا و سابقه طولانی از جمله ویژگی های کلیدی این مجموعه به حساب می آیند. پس در صورت نیاز، شما می توانید هم اکنون خدمات کلی و جامع این مجموعه مطرح و شناخته شده را مورد استفاده قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان