طلاق توافقی در دوران عقد و نامزدی

4.1/5 - (30 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل خانواده با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

طلاق توافقی در دوران عقد و نامزدی

طلاق توافقی در دوران عقد

طلاق توافقی در دوران عقد یا اصطلاحاً نامزدی چگونه است؟ این سوال برای کسانی که در این دوران هستند و گاهاً به جدایی و طلاق فکر می کنند بسیار مهم است. اگر منظور از دوران عقد عدم رابطه زناشویی بین زوجین باشد رویه و رویکرد دادگاههای خانواده در تهران بدین شکل است که زوجه باید گواهی بکارت از سوی پزشکی قانونی جهت اثبات باکره بودن خود ارائه دهد و در صورت تایید بکارت و عدم نزدیکی این گواهی در رأی دادگاه تاثیرگذار خواهد بود.

لازم به ذکر است که گواهی بکارت در برخی از شعب دادگاههای خانواده در دیگر شهرهای کشور اخذ نمی شود و صرف اینکه زوجین به عدم نزدیکی و رابطه زناشویی اقرارکنند، کافی می باشد.

طلاق

نکته:

پس از صدور رأی دادگاه مبنی بر عدم امکان سازش در صورتیکه زوجه باکره باشد اولاً پس از ثبت طلاق در دفترخانه زن حق مطالبه مهریه بخشیده شده را ندارد و ثانیاً طرفین بعد از ثبت طلاق با مراجعه به یکی از ادارات ثبت احوال می توانند تقاضای شناسنامه جدید که نام همسر سابق در آن درج نشده باشد را نمایند.

مهریه و طلاق توافقی در دوران عقد

در طلاق توافقی در دوران عقد یکی از مسائلی که حائز اهمیت است و زوجین باید در مورد آن به توافق رسیده باشد مهریه و نحوه مطالبه آن است. بدلیل عدم رابطه زناشویی و باکره بودن زوجه در هنگام ثبت هرگونه طلاق از جمله طلاق توافقی در دوران عقد، مهریه نصف مهری که در سند نکاحیه قید شده است به زوجه تعلق می گیرد. این بدان معنی است که از لحاظ قانونی و شرعی در صورتی که زن باکره باشد مستحق نصف مهریه خواهد بود. اگر زن در حالیکه باکره است قبل از طلاق تمام مهریه خود را دریافت کرده باشد، در زمان طلاق باید نصف آن را به شوهر بازگرداند. اگر این ازدواج، ازدواج دوم زن از ابتدا باکره نبوده باشد. در این صورت اگر بین زوجین نزدیکی انجام شده باشد، مرد باید مهریه زن را کامل بپردازد. معمولا در این مورد بین زوجین اختلاف ایجاد می شود ولی طبق شرع اسلام اگر زن قسم بخورد که رابطه زناشویی داشته اند حکم به نفع زن صادر می شود. ولی زوجین می توانند بر پرداخت و دریافت کل مهریه نیز به توافق برسند یا اینکه حتی زن می تواند در طلاق توافقی همان نصف مهریه خود را نیز ببخشد و دادگاه نیز طبق توافق طرفین رای خود را صادر خواهد کرد.

مدارک طلاق توافقی در دوران عقد

زوجین می بایست مدارک زیر را برای انجام مراحل طلاق توافقی در دوران عقد آماده کرده و به پیوست دادخواست طلاق توافقی توسط خود فرد یا وکیل خود ارائه نمایند.

  • اصل عقدنامه یا رونوشت آن
  • اصل شناسنامه زوج (مرد)
  • اصل شناسنامه زوجه (زن)
  • کپی کارت ملی زوجین
  • گواهی بکارت از پزشکی قانونی (برای طلاق توافقی در دوران عقد)
  • وکالت نامه محضری طلاق (درصورتیکه حق طلاق با زن باشد)
  • توافق نامه مبنی بر توافقات زوجین بر سر مهریه، حضانت و ….
  • نظر واحد مشاوره خانواده دادگاه

گواهی بکارت و طلاق توافقی در دوران عقد

اگر زوجه ادعا کند که باکره است و حتی زوج نیز این ادعا را قبول داشته باشد، رویکرد برخی از دادگاه های خانواده در تهران بدین صورت است که زوجه را جهت معاینه پزشکی به مراکز پزشکی قانونی معرفی خواهند کرد.

دلیل این امر این است که پس از صدور رای طلاق توافقی اگر زوجه دوشیزه باشد بعد از ثبت طلاق در دفترخانه، زوجه حق رجوع به مهریه بذل شده را ندارد و همچنین زوجین می توانند بعد ثبت طلاق با مراجعه به اداره ثبت احوال تقاضای شناسنامه جدیدی کنند که نام همسر سابق در آن قید نشده باشد. با توجه به این موضوع امکان دارد که زوجین تمایل داشته باشند که در ازدواج بعدی، ازدواج قبلی خود را کتمان کنند. به همین دلیل دادگاه زوجه را جهت معاینه به پزشکی قانونی معرفی می کند.

با توجه به همین مسائل و نکته هاست که توصیه می شود برای انجام مراحل طلاق توافقی از وکیل خانواده گروه وکلای پایه یک دادگستری جویان عدالت راهنمایی گرفته شود.


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • sahar
    sahar

    سلام خسته نباشید من چند ماهی طلاق گرفتم ولی در دوران نامزدی همسر سابقم مشاوره قبل طلاق رفته بودیم ادعا کرده بود که رابطه داشتیم ولی من باکرم از من تست بارداری گرفتن و من الان متوجه شدم که همسر سابقم چنین حرفی زده چجوری میتونم اسمشو از شناسنامم پاکنم حدود ۵ ماه از طلاقم میکذره

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اگر طلاق جاری شده و اظهاراتتون رو امضا کردین یعنی به روند مطلع بودین و النهایه به حکم اعتراض بفرمایید

  • سهیلا
    سهیلا

    سلام من حدودا سه سال عقدم و در این سه سال خیلی مشگلات پیش اومد و من تحمل کردم اما الان واقعا دیگ خسته شدم و نمیتونم دیگ صبر کنم میخوام توافقی جدا بشم و باکره هم نیسم و خیلی میترسم و خجالت میکشم ک بقیه بفهمن ایا ب پزشک قانونی باید برم و طلایی هایی ک در دوران عقد اوردن حق منه‌یا باید پس بدم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.
      بعضی شعبات به صرف ادعای زوجه مبنی بر دوشیزه بودن و تایید این مطلب از طرف زوج بدون معرفی زوجه به پزشکی قانونی میپذیرن و بعضی از شعب الزاما\” نظریه پزشکی قانونی براشون ملاکه.
      در رابطه با طلاها وقتی طلاق توافقی باشه نسبت به طلاها هم میتونید توافق کنید

  • زهرا
    زهرا

    سلام من نزدیک یساله نامزدم و رابطه داشتم در طی این یکسال ب تفاهم نرسیدیم باهم فرار کرده بودیم و من بکارتمو از دست دادم میخوام بدونم اگه طلاق توافقی بگیرم میتونم مهریمم بگیرم و اینکه اگ مشخص بشه باکره نیستم میتونم اسمشو از شناسنامم پاک کنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      اگر باکره نباشید امکان حذف اسم از شناسنامه وجود ندارد.

  • مهدی
    مهدی

    سلام من دوهفته هست که عقد کردم و خانومم تو این دوران دوشیزگی‌ش رو از دست داد ایا با ترمیم بکارت هم پزشکی قانونی دختر رو باکره اعلام میکنه؟؟؟چون خیلی خانواده تعصبی دارن و مهمه که تو دوران عقد نزدیکی انجام نشده باشه‌’ ما میتونیم با ترمیم بکارت بعد از طلاق در خواست شناسنامه سفید کنیم و خانوم بعد از مراجعه به پزشکی قانونی جهت گرفتن گواهی بکارت در گواهی باکره ثبت میشود؟؟؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.ترمیم بکارت بدون حکم دادگاه از نظرپزشکی عمل خلاف قانون است و تدلیس درنکاح محسوب شده و موجب فسخ نکاح است.

  • ....
    ....

    سلام من دوران عقد هستم و الان قصد طلاق توافقی را داریم
    آیا قاضی گواهی بکارت میخاد و به پزشک قانونی ارجاع داده میشم ؟و اینکه من ب خواست همسرم رابطه از مقعد داشتم آیا امکان داره ک این موضوع رو بفهمن و اینکه مشکلی ایجاد نمیکنه ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.بستگی به دادخواست شمادارد.اگرنوع طلاق را توضیح دهیدبه پزشکی قانونی ارجاع شده و گواهی می گیرید و اگراعلام نکنیدبعلت ضعف قانون طلاق شما باکره محسوب شده و می توانیدشناسنامه المثنی بدون درج نام شوهرتان بگیرید.امکان توضیح بیشترسوال شما وجودندارد.حضورآ به اتفاق همسرتان برای مشاوره تشریف بیاورید.

  • مریم
    مریم

    سلام من ۸ ماهه عقد کردم و همسرمو دوست ندارم و کاشان زندگی میکنم من رابطه داشتم و پرده ندارم و میخام از همسرم جدا بشم و اتباعم هستم یعنی شناسنامه ای ندارم ک ازدواجم توش ثبت شده باشه ایا بازم باید برم پزسکی قانونی؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.احوال شخصیه شما تابع کشوردولت متبوعتان است.به مشاور حقوقی سفارتخانه تان مراجعه کنید.

  • مریم
    مریم

    سلام من بکارتمو در بی احتیاطی از دست دادم و میخام ازدواج سوری کنم و بعد چندماه توافقی جدا شیم. قاضی منو میفرسته پزشک قانونی. من چجوری ثابت کنم با این اقا نزدیکی نداشتم تا اسمشو از شناسنامم پاک کنن؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.برای اثبات حادثه منجربه ازدست دادن بکارت بایددعوی قانونی و مستندبه مدارک و پرونده پزشکی طرح نمائید و نیازی به فریب قانون نیست.

  • مهدیه
    مهدیه

    سلام من در دوران عقد هستم هشت ماهه ولی شوهرم نه سرکار میره مشروب میخوراه دست به زن داره کتک میزنه بنگ یا حشیش میکشه پول نمیده شکاکه و من باکره نیستم شوهرم خودش اینکاروکرد وفوشم میده میگه من نه مهریه ا ت میدم برورهرغلطی میخوای بکن ومیخواست به زور وام ازدواجموبگیرم بگیره برای خودش و منو بیرون کنه خداروشکر نشد ولی مال خودش وامش رو گرفت الانچکار کنم واسه طلاق توروخدا کمک کنین راهنمایی کنین لطفا

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.درصورت اثبات ادعایتان درعسرو حرج هستیدو می توانیددادخواست طلاق به درخواست زوجه بدهید.

  • Javad
    Javad

    سلام
    الان یک سال و نیم عقد کردم با همسرم هیچ رابطه ای نداشتم چون اون نمیخواست با من مثل غریبه ها برخورد میکرد الان هم بهم گفته هیچ علاقه ای بهم نداره به اسرار پدر مادرش تا الان صبر کرده مشاوره هم رفتیم فایده ای نداشته الان دو ماهه که نه همو دیدیم ونه حرف زدیم الان هم هیچ اقدامی نمی کنه میخواستم ببینم من میتونم درخواست طلاق بدم
    مهریه چی میشه
    ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.لازم است توضیح دهید زوج هستید یا زوجه تا بسته به شرایط شما پاسخ داده شود.

  • Roz
    Roz

    سلام . من ۵ ماه عقدم و نامزدم شکاک هستن میخوام طلاق بگیرم اگر بخوایم به صورت توافقی جدا بشیم دادگاه درباره باکره یا مدخوله ازم سوال میپرسن؟ اگر بگم باکره نامزدمم تایید کند دادگاه قبول میکندیا میفرستن پزشکی قانونی؟؟ بکارتم و از دست دادم.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      با توجه به رویه دادگاهها احتمالا موضوع به پزشکی قانونی ارجاع می شود.

  • زهرا
    زهرا

    سلام من عقدکردم ونامزدم معتاده میخوام ازش جدابشم باهاش رابطه نزدیکی داشتم.الان پرده بکارت ندارم میخوام طلاق بگیرم میترسم خونوادم بفهمن چیکاربایدبکنم ک خونوادم نفهمن خیلی خیلی میترسم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.شما مرتکب گناهی نشده اید.به عقد ازدواج کسی درآمده اید و الان می خواهید ازباب عسرو حرج طلاق بگیرید.چیزی راپنهان می کنندکه خلاف و گناه است.کارشما کاملآ قانونی است.

  • Raha
    Raha

    من در دوران عقد هستم ونزدیکی نداشتیم میخوام بدونم با توجه به عدم علاقه میتونی توافقی جدا بشیم و مشکلی پیش نمیاد؟!

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      اگر توافق بر جدایی داشته باشید، مشکلی ندارد.

  • ناشناس
    ناشناس

    سلام‌ من عقد بودم باکره نیستم ۱سال طلاق گرفتم پزشک قانونی رفتم مشخص کرد ک باکره نیستم الان نامزدم با یکی از اقوام همسر قبلیم هنوز بهش نگفتم میخام یه راهنماییم کنین ک چیکار کنم میترسم بفهمه از هم جدا بشیم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام
      در این خصوص امکان مشاوره برای ما وجود ندارد.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام
      در این خصوص امکان مشاوره برای ما وجود ندارد.

  • سالی ، خانی
    سالی ، خانی

    سلام . وقتتون بخیر ،من و همسرم میخوایم جداشیم . در دوران عقدیم ولی رابطه داشتیم . جلسه اول دادگاه که رفتیم قاضی ازجفتمون پرسید که رابطه داشتیم یانه که جفتمون گفتیم نداشتیم و قاضی نوشت که دوشیزه ام .میخوام بدونم میتونم اسم همسرمو ازشناسنامم حذف کنم؟؟ یا صرف نوشتن قاضی کافی نیست و باید گواهی داشته باشم؟چون خانوادم اطلاعی نداشتن از رابطمون و اصرار دارن حتما شناسناممو تعویض کنم. و نمیتونم بهشون بگم که رابطه داشتم .

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.اگر درحکم شما ذکرشده باشدکه دوشیزه اید می توانیدمطابق قانون شناسنامه المثنی باعدم درج نام زوج بگیرید ولی درمواردی که اعلام دوشیزگی می شوددادگاه مکلف به اخذگواهی پزشکی قانونی است.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.اگر درحکم شما ذکرشده باشدکه دوشیزه اید می توانیدمطابق قانون شناسنامه المثنی باعدم درج نام زوج بگیرید ولی درمواردی که اعلام دوشیزگی می شوددادگاه مکلف به اخذگواهی پزشکی قانونی است.

  • ناشناس
    ناشناس

    سلام من در حال طلاق توافقی هستم و باکره ام
    میترسم دادگاه برای گواهی پزشکی منو نفرسته
    اگر بعد از طلاق به پزشک قانونی مراجعه کنم و درخواست حذف نام از شناسنامه کنم آیا مشکلی داره؟
    یعنی بعد از طلاق هم میشه رفت پزشک و شناسنامه رو عوض کرد؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.دردادخواست تقدیمی وقتی خودتان اذعان به طلاق درمرحله عقد و بدون ازدواج نموده اید الزامآ بایدگواهی پزشکی قانونی توسط دادگاه درخواست و حکم شما طلاق توافقی باتوضیح درخصوص تائید بکارت باید باشدکه بتوانید ازمقررات شناسنامه المثنی استفاده کنید.

  • عظیم
    عظیم

    سلام من دوسال هس عقد کردم هیچ نزدیکی باخانوم نداشتم قرار بود یک سال تو عقد باشیم کار ردیف کنیم بریم سر زندگیمون حالا خانواده خانم هیچ کاری انجام نداده خانوم میگ ما نمیتونم جهیزیه بدیم بابام گف من کاری به کار شما ندارم هر کاری دوست دارین بکنین ن جهیزیه میدم م پول قسط وام میدم باباش همیشه ی دعوای راه میندازه الان دوسال مارو اسیر خودش کرده حالا خانوم میگ من نمیخوام ادامه بدم تو نمی‌خوام بیا جدابشیم طلاق بگیریم تو برو سر زندگی خودت همش حرف از جدایی میزنه توافقی جدابشیم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام سوال شما مبهم است لطفا سوال خود را مجددا بپرسید .

  • باران
    باران

    سلام من عقدکردم حالامیخایم جدابشیم ورابطه ایی هم انجام ندادیم.قبل عقدرفتم گواهی سلامت گرفتم ولی یه کم ساییدگی داشتم ولی پرده بکارتم سالمه به نظرشمامن توپزشک قانونی چه جوابی میگیرم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام .اگرزندگی مشترک نداشته ایدمی توانید ازحق حبس استفاده کنید.

  • دل
    دل

    سلام من چهار ماهه نامزد کردم و باکره م میخوایم توافقی جداشیم من برام مهم نیست اسمش تو شناسنامه م باشه یا نه با این حال هم بازم میفرستنم واسه گواهی؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام و وقت بخیر در صورت اذعان به عدم رابطه توسط طرفین جهت انجام معاینه به پزشکی قانونی معرفی میشوید و از مراحل انجام طلاق است.

  • ندا
    ندا

    سلام بعد از دوماه تصمیم ب طلاق توافقی گرفتیم.من زاویه هستم و مهریه هم نصفشو نمیخوام فقط چون فروش نامه زمین دادن بهم در قبال اون بهم ۳۰ تومن میدم و پسرشونو میگیرن.ایا من باید برم پزشک قانونی؟و اینکه برای پاک شدن اسمشون هر وقت میشه اقدام کرد؟و اینکه دادگاه چ سوالاتی میمیره از من

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام‌وقت بخیر سوالاتون نامفهوم هست لطفا واضح پرسش خود را مکتوب نمایید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام خدمت شما در صورتي كه دوشيزه باشيد و زوجين توافق بر اين امر داشته باشند نياز به پزشك قاوني نيست. براي پاك شدن نام همسر بايد گواهي بگيريد و به اداره ثبت احوال مراجعه كنيد. براي توضيحات بيشتر با وكلاي ما تماس بگيريد

  • زهرا
    زهرا

    سلام
    من ۶/۷ سالی میشه از نامزدم جدا شدم، توافقی جدا شدیم.باکره هم هستم، با مراجعه پزشک قانونی شناسنامه هم پاک شده، ایا هیچ مدرکی در اداره ثبت ازدواج وجود دارد که من قبلاً با کسی عقد کردم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      بله ازدواج سابق شما در دفاتر ثبت احوال ثبت شده است.

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان