منع اشتغال زوجه توسط زوج

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل خانواده با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

منع اشتغال زوجه توسط زوج

اشتغال زوجه یکی از مسائل بحث برانگیز در زمینه ازدواج و زندگی مشترک است. در مواقعی ممکن است مرد زن را از اشتغال منع کند. در چنین مواقعی چه می‌توان کرد؟ چگونه می‌توان مطمئن شد که همسر از قانون منع اشتغال زوجه استفاده نخواهد کرد؟ در ادامه بیشتر به بررسی این موضوع پرداخته خواهد شد.

منع اشتغال زوجه توسط زوج چیست؟

طبق ماده ۱۱۱۷ قانون مدنی: شوهر می تواند زن خود را از حرفه یا صنعتی که منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات خود یا زن باشد منع کند، که البته برای اعمال ان نیاز به اثبات مواردی است که جلوتر به آن می پردازیم پس از اثبات آن و اخذ رأی مبنی بر منع اشتغال زوجه، در صورت عدم تمکین زوجه و ادامه اشتغال زوج می تواند نسبت به عدم تمکین زوجه اقدام نماید. همچنین طبق ماده ۱۸ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۵۳ ، زن نیز می تواند از دادگاه چنین تقاضائی را بنماید، که در اینصورت دادگاه در صورتی مرد را از اشتغال به شغل موردنظر منع می نماید که اختلالی در امر معشیت خانواده ایجاد نشود. خانم‌ها سوالات متعددی در مورد حق اشتغال زوجه دارند. چه راه گریزی در مورد جلوگیری از منع اشتغال زوجه توسط زوج وجود دارد؟ گروه وکلای  ره جویان عدالت در خدمت شماست تا به تمامی سوالات حقوقی‌تان پاسخ دهد.

دلایل قابل قبول زوج  برای منع اشتغال زوجه

مرد می‌تواند دلایل متعددی در جهت منع اشتغال زوجه داشته باشد. این دلایل از شخص به شخص متفاوت است. اما در حالت کلی دو دلیل مهم در جهت منع اشتغال زوجه توسط زوج وجود دارد:

  • دلیل اول “منافی بودن شغل زن با مصالح خانوادگی” است. برای مثال اگر زن نتواند در کنار شغل خود به وظایف مادرانه و زنانه خود رسیدگی کند، مرد حق دارد او را از ادامه به آن شغل منع کند لذا شوهر می تواند با شغل زن مخالفت نماید اما با اشتغال وی نمی تواند مخالفت نماید. در اینصورت زن باید شغلی را انتخاب کند که با مصالح خانوادگی منافات نداشته باشد. اما با از این وظایف می‌توان به عدم توجه به تربیت فرزند، بی توجهی به مسائل زناشویی و … اشاره کرد.
  • دلیل دوم مربوط به “منافی بودن شغل زن با حیثیت خودش یا شوهرش” است. در دین اسلام هیچ وظیفه‌ای بر دوش زن در جهت امرار معاش وجود ندارد. یعنی زن می‌تواند شغل خود را ترک کرده و از شوهرش نفقه دریافت نماید. از این رو اگر شغل زن با حیثیت خودش و شوهرش منافات داشته باشد، مرد حق دارد دادخواست منع اشتغال زوجه را به دادگاه تقدیم کند. البته اگر مرد در طی این دادخواست دلیل خود را ” منافی بودن شغل زن با حیثیت خودش یا شوهرش” عنوان کند، باید مدارک قابل قبولی را به دادگاه ارائه نماید. دادگاه پس از بررسی مدارک موجود و اثبات آن حکم نهایی را صادر خواهد کرد.

ناگفته نماند بین حیثیت زن و شوهر تفاوتی وجود ندارد.

افزودن حق اشتغال زوجه به شرایط ضمن عقد نکاح

قانون مانند شمشیر دو لبه است. همان قانونی که در مواردی زن از اشتغال منع می‌کند، می‌تواند حق اشتغال مادام العمر به وی عطا کند. تنها راهی که برای جلوگیری از منع اشتغال زوجه توسط زوج دارد، افزودن حق اشتغال به شرایط نکاح است. بعضی از خانم‌ها شرط خروج از کشور و یا شرط انتخاب محل سکونت را ضمن عقد به شرایط عقدنامه اضافه می‌کنند. افزودن حق اشتغال زوجه نیز می‌تواند یکی از شرایط مهم ضمن نکاح باشد. اگر مردی در حین عقد با حق اشتغال زوجه موافقت کند، بعدها نمی‌تواند همسرش از اشتغال به طور کلی منع کند. چرا که طبق قانون وی با اشتغال زوجه در حین ازدواج موافقت کرده است.

البته باید بدانید که افزودن حق اشتغال زوجه ضمن عقد، منوط به موافقت همسر است. اگر شوهر با اضافه کردن چنین موردی موافقت نکند، صرف اعلام شاغل بودن در قسمت مشخصات زوجه در عقدنامه امکان دفاع را در آینده برای شما فراهم می آورد.

برابری زن و مرد در منع اشتغال همسر

حقوق و قانون پیچ‌و‌خم‌های بسیاری دارد. باید کاردان باشید تا بتوانید به تمامی بندهای قانونی تسلط پیدا کنید. بهتر است بدانید که قانون منع اشتغال زوجه تنها مختص مرد نیست. زن نیز طبق ماده ۱۸ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۵۵ می‌تواند مرد را از اشتغال منع کند. یعنی زن می‌تواند دادخواستی به دادگاه ارائه دهد که در آن شوهرش را از ادامه‌دادن به شغلش منع نماید. البته تاییدشدن درخواست زوجه منوط به ارائه دلایل است. چنانچه دلایل زن کافی نباشد، دادگاه در همان ابتدا درخواست وی را رد خواهد کرد. برای مثال ممکن است زن در مورد نحوه امرار معاش (منظور حرام‌بودن) توسط شوهرش گله‌مند باشد و یا موارد دیگر. چنانچه سوالی در مورد منع اشتغال شوهر توسط زن ذهنتان را درگیر کرده است، با شماره‌‎های درج شده در سایت تماس گرفته و با مشاورین گروه وکلای دادگستری ره جویان عدالت مشاوره ی تخصصی بگیرید.

منع اشتغال زوجه توسط زوج

مرجع صلاح برای رسیدگی به دادخواست منع اشتغال زوجه

دادخواست منع اشتغال زوجه توسط دادگاه خانواده مورد بررسی قرار می‌گیرد. زوج بعد از ثبت دادخواست و ارائه ادله و مستندات در دادگاه حاضر شده همچنین نیاز است زوجه جهت رد ادعای زوج، دلایل خود را آماده نماید و در مقام دفاع در دادگاه حاضر شود. در این رابطه با اخذ وکیل از گروه وکلای دادگستری ره جویان عدالت برای گرفتن اخذ رأی مطلوب اقدام نمایید

گروه وکلای دادگستری ره جویان عدالت

گروه وکلای دادگستری ره جویان عدالت یک تیم کامل از وکلای خبره با تجربه در تمامی زمینه های حقوقی، کیفری، ثبتی، خانواده می باشد که با ورود و یا تنظیم لوایح تخصصی شمارا در رسیدن به هدفتان یاری می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان