ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک

5/5 - (2 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل خانواده با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک

آیا امکان ممنوع الخروج کردن فرزند توسط پدر و مادر یا ولی قهری وجود دارد؟ همانطور که می دانید فرزندان تا رسیدن به سن قانونی، تحت سرپرستی ولی قهری هستند. با این وجود همیشه این سوال مهم مطرح می شود که آیا سرپرست، حق ممنوع الخروج کردن فرزندان خود را خواهد داشت یا خیر؟ در این مطلب به این پرسش چالش برانگیز پاسخ می دهیم و صفر تا صد پروسه ممنوع الخروج کردن را بررسی می کنیم. اگر شما نیز دوست دارید تا با فرآیند ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک آشنا شوید؛ تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

دلایل ممنوع الخروج کردن فرزند بر اساس قوانین ایران

بر اساس قوانین ایران، قانونگذار به صراحت به این موضوع اشاره کرده است که در وهله اول پدر و جد پدری مسئول فرزند خواهند بود. با این حساب تصمیمات غیر مالی و مالی فرزند بر عهده سرپرست است. علاوه بر این ولی قهری این اختیار را خواهد داشت که تا قبل از رسیدن به سن قانونی، فرزند را ممنوع الخروج کند. این در حالی است که مادر نیز می تواند نسبت به ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک، اقدامات لازم را انجام دهد. مطابق با ماده ۴۲ قانون حمایت خانواده، بدون رضایت قیم، ولی، مادر یا فردی که سرپرستی فرزند را بر عهده دارد، نمی توان قبل از وقوع طلاق، صغیر و مجنون را از محل اقامت مقرر بین طرفین به خارج کشور یا اقامتگاه دیگری منتقل کرد.

ممنوع الخروج کردن فرزند

با این وجود اغلب اوقات پدر یا مادر به سبب نگرانی و اضطراب، از خروج فرزند از کشور جلوگیری کرده و او را ممنوع الخروج می کنند. علاوه بر این گاهی اوقات یکی از والدین قصد مهاجرت با فرزند را دارد و همین موضوع سرآغاز درگیری و اختلاف در خانواده می شود. در این حالت پدر یا مادر سعی می کند با ممنوع الخروج کردن، از مهاجرت فرزند خود جلوگیری کند. در حال حاضر تقاضا ممنوع الخروج کردن فرزند بر اساس نسبت متقاضی با فرزند کمی متفاوت است. بنابراین نحوه ممنوع الخروج کردن توسط پدر یا مادر یکسان نخواهد بود.

ممنوع الخروج کردن توسط پدر

مادر به صرف داشتن حضانت، حق خارج کردن فرزند از کشور را نخواهد داشت. بنابراین در حالتی که مادر سرپرست کودک باشد و بخواهد بدون اطلاع پدر کودک را از کشور خارج کند؛ پدر نیز این اختیار را خواهد داشت تا فرزند را ممنوع الخروج نماید. با این حساب چنانچه متقاضی پدر باشد، فرآیند ممنوع الخروج کردن فرزند با سرعت بیشتری انجام می شود. پدر این امکان را خواهد داشت تا با مراجعه به اداره گذرنامه، فرزند زیر هجده سال خود را ممنوع الخروج کند. گاهی اوقات نیز این موضوع به دلیل مغایرت با حق ملاقات موضوعیت پیدا می کند. بنابراین، پدر می تواند با استناد به این مورد، اقدامات لازم را برای ممنوع الخروج کردن فرزند انجام دهد.

ممنوع الخروج کردن توسط مادر

ممنوع الخروج کردن فرزند توسط مادر، موضوع پیچیده ای است که باید توسط دادگاه بررسی شود. در این شرایط مادر باید دادخواستی را مبنی بر ممنوع الخروج کردن به دادگاه صالح تقدیم کند. در دادخواست مذکور باید دلایل ممنوع الخروج کردن به طور کامل ذکر شود. در این حالت قاضی دادگاه با بررسی دلایل و اظهارات سرپرست، تصمیم نهایی را می گیرد. یکی از مهمترین دلایل برای ممنوع الخروج کردن فرزند، حق ملاقات است که مادر می تواند با استناد به آن از خروج فرزند مشترک از کشور جلوگیری کند. علاوه بر این مادر این اختیار را خواهد داشت تا با استناد به عدم مصلحت کودک برای خروج از کشور نیز، فرزند را ممنوع الخروج نماید.

مدارک مورد نیاز برای ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک

برای ممنوع الخروج کردن فرزند توسط مادر، باید مدارک مورد نیاز را آماده کرده و به دادگاه ارائه دهید. این مدارک عبارتند از:

  • کپی برابر اصل شناسنامه فرزند و خواهان
  • حکم حق ملاقات با فرزند
  • نامه استعلام از گذرنامه
  • مدرک حضانت فرزند
  • کارت ملی خواهان
  • طلاق نامه

با این حال برای ممنوع الخروج کردن فرزند توسط پدر، ارائه کپی برابر اصل شناسنامه و مدرکی که دال بر حضانت فرزند باشد کفایت خواهد کرد. با این وجود اولین توصیه ما این است که پیش از انجام اقدامات مقتضی، حتما با یک وکیل خوب و کاربلد در این زمینه مشورت کنید

سخن پایانی

مدت اعتبار قرار ممنوع الخروجی شش ماه خواهد بود. بنابراین، در صورت عدم تمدید، قرار ممنوع الخروجی خود به خود از بین خواهد رفت. در حال حاضر ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک فرآیند آسانی ندارد. بنابراین، دریافت مشاوره یا استفاده از خدمات وکلا در این حوزه اهمیت فراوانی خواهد داشت. ره جویان عدالت به عنوان گروه وکلای دادگستری تلاش کرده است تا در این زمینه پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشد. علاوه بر این با ارائه مشاوره حقوقی، اقدامات مورد نیاز را برای شما شرح دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان