همه چیز درباره ی عده ی زن

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل خانواده با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

همه چیز درباره ی عده ی زن

بعد از جاری شدن خطبه طلاق، زن باید مدتی را برای ازدواج مجدد صبر نماید و در این زمان از انجام ازدواج مجدد خودداری کند. لازم است بدانید عده دارای انواع متفاوتی می ‌باشد. در ادامه به انواع عده، شرایط، زمان آن و تفاوت‌ هایی که با یکدیگر دارند اشاره خواهیم کرد.

عده ی زن چیست؟

طبق قانون و شرع زوجه وظیفه دارد، بعد از طلاق و یا فوت زوج مدتی را برای ازدواج مجدد صبر نماید. عده در بین افراد اهل فقه به تربص شهرت دارد. این واژه به معنای حالت انتظار می ‌باشد. رعایت این مورد یعنی عده، برای خانم، علاوه بر جنبه قانونی دارای جنبه شرعی نیز می ‌باشد. این کار به منظور جلوگیری از اختلاط نسل انجام می ‌شود. یکی از مهمترین دلایل برای اجرای این قانون اطمینان از عدم باردار بودن زوجه می ‌باشد. دلیل دیگری نیز برای رعایت این امر وجود دارد و آن هم رعایت حرمت نکاحی می باشد که زمانی بین زوج و زوجه برقرار بوده است.

انواع عده ی زن

طبق قانون و شرع زوجه باید در دو صورت عده را نگه دارد.

  • در صورت وفات زوج
  • طلاق زوج

همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم زوجه برای ازدواج مجدد باید مدت زمانی را عده نگه دارد تا مجوز ازدواج مجدد را دریافت نماید. در ادامه به انواع عده اشاره خواهیم کرد.

 عده فوت

در صورت فوت زوج، طبق قانون و شرع مدت این نوع از عده ۴  ماه و ۱۰ روز می ‌باشد. در صورتی که در این زمان زوج باردار شود این مدت زمان تا انتهای زمان بارداری تمدید می ‌شود.

عده طلاق

عده در زمان طلاق، خود به چندین مورد مختلف تقسیم می ‌شود.

اگر زوج در زمان بارداری نسبت به طلاق زوجه اقدام نماید، مدت زمان عده تا انتهای وضع حمل زوجه و یا سقط جنین ادامه پیدا می کند. به عنوان مثال اگر طلاق زوجه در ماه‌ های ابتدایی بارداری انجام شود، عده وی ۸ ماه و تا زمان تولد نوزاد می ‌باشد. اما در صورتی که طلاق زوجه در ماه‌ های آخر بارداری و یا به طور مثال در ماه هشتم بارداری انجام پذیرد، عده طلاق زوجه تقریباً یک ماه می ‌باشد. بعد از گذشت این مدت زوجه می ‌تواند نسبت به ازدواج مجدد اقدام نماید.

عده ی زن

در صورتی که طلاق زوجه در زمان عادت ماهانه وی اتفاق بیفتد، باید سه طهر عده نگه دارد و در صورتی که وی عادت ماهانه نباشد باید سه ماه عده نگه دارد. در ادامه در مورد طهر صحبت خواهیم کرد.

عده ی زن در طلاق خلع

خلع زمانی رخ می ‌دهد که زوجه به دلیل تنفر و کراهتی که از زوج دارد، مهر خود را می ‌بخشد تا از قید زوجیت وی رهایی یابد. طلاق خلع مصداق بارز ضرب المثل معروف محرم حلال جانم آزاد می ‌باشد. در زمان طلاق خلع زوج می ‌تواند نسبت به رجوع به زوجه اقدام نماید. در این زمان طلاق خلع به طلاق رجعی تبدیل می ‌شود و زوجه نیز می ‌تواند در این زمان به مهریه خود رجوع نماید.

عده در سه طلاق

سومین طلاق بعد از سه بار متوالی طلاق انجام می ‌شود. این وصلت اگر در نتیجه رجوع مجدد و یا در نتیجه نکاح جدید باشد، در زبان عامیانه به آن سه طلاقه می ‌گویند. مدت زمانی که برای عده در طلاق سه طلاقه باید رعایت شود، برابر سه دفعه طهر و یا پاکیزگی می ‌باشد. منظور از طهر، این است که به طور مثال اگر زن بعد از طلاق عادت ماهیانه شود به آن پاکی اول می ‌گویند و بعد از گذشت مدتی دوباره ماهیانه شود که به آن پاکی دوم می ‌گویند و برای بار سوم نیز عادت ماهیانه شود که به آن پاکی سوم می ‌گویند. بعد از گذشت این مدت و با شروع مجدد عادت ماهانه چهارم عده زن تمام می ‌شود و مجوزی برای ازدواج مجدد وی صادر می ‌شود.

برخی موارد در صورت عده ی زن

زن و شوهری که در اواخر درخواست طلاق با یکدیگر نزدیکی داشته اند باید بعد از طلاق عده را به صورت کامل رعایت نمایند.

چنانچه زوج در زمان عده زوجه فوت کند زوجه از او ارث می برد.

در زمان عده زوج حق رجوع به زوجه را دارد و در این صورت طلاق باطل می ‌شود.

توجه داشته باشید برای انجام طلاق و رعایت عده می‌توانید با مشاوران خبره و وکلای زبده در مجموعه وکلای دادگستری ره جویان عدالت مشورت داشته باشید و یا به این مجموعه مراجعه کنید تا از مشاوره وکلای خبره این مجموعه استفاده نمایید.

پاسخ به سوالات پر تکرار شما در خصوص عده ی زن

تفاوت میان فسخ نکاح و طلاق چیست؟

یکی از تفاوت‌های اصلی طلاق و فسخ نکاح، مطرح کردن آن می‌باشد. در فسخ نکاح نیازی به رعایت تشریفات طلاق نیست. به طور مثال شرایطی که برای طلاق الزامی می‌باشد حضور دو مرد عادل و خواندن صیغه طلاق است. در صورتی که برای فسخ نکاح این مورد الزامی نیست.

چه زمانی زوجه نیاز به رعایت عده ندارد؟

طلاق‌هایی که قبل از ایجاد رابطه زناشویی ایجاد می‌شود. به طور مثال خانم‌هایی که باکره هستند و درخواست طلاق می‌دهند. زنان یائسه، منظور از یائسگی پایان سن بارداری می‌باشد. خانم‌هایی که فاقد رحم هستند نیز نیازی به نگه داشتن زمان عده ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان