با چه کسانی طبق قانون نمی توان ازدواج کرد؟

Rate this post

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل خانواده با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

با چه کسانی طبق قانون نمی توان ازدواج کرد؟

اگرچه ازدواج از نظر قانون و دین بسیار پسندیده است؛ اما به هر حال در شرایط خاصی امکان عقد کردن برای افراد وجود ندارد. در واقع افراد زمانی مجاز به عقد کردن با یک نفر هستند که از نظر شرعی و قانونی هیچ منع برای این کار وجود نداشته باشد. ممنوعیت در نکاح که در این مقاله از ره جویان عدالت قصد پرداخت به آن را داریم، به ۵ دسته تقسیم بندی می شوند و با نام «موانع نکاح» در ایران شناخته می گردند.

طبق قانون با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد؟

به طور کلی، موارد مختلفی به عنوان موانع نکاح وجود دارند که در قانون به طور صریح در مورد آن ها توضیح داده شده است. افرادی که قصد ازدواج را دارند، باید با قانون و مقررات کشور آشنایی داشته باشند و فقط در صورت امکان با فرد مد نظر خود عقد نمایند. اکثر مردم ممنوعیت نکاح را فقط با خویشاوندان نسبی و سببی می دانند؛ اما طبق قوانین محدودیت های دیگری نیز وجود دارند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

ممنوعیت نکاح با خویشاوند

نکاح با خویشاوند نسبی مانند فرزندان، پدر و مادر، عمه و خاله، دایی و عمو و برادر و خواهر امکان پذیر نیست.

موانع نکاح پس از طلاق

در مواردی که مردی ۳ بار متوالی همسر خود را طلاق بدهد، پس از طلاق سوم همسر او بر وی حرام می شود و دیگر امکان نکاح نیست. البته در شرایطی که زن با مرد دیگری نکاح دائم کند و با آن رابطه زناشویی نیز داشته باشد، ولی طلاق بگیرد می تواند دوباره با شوهر اول خود ازدواج کند.

ممنوعیت نکاح در رابطه رضاعی یا شیری

در صورتی که ارتباط از نظر شیرخوراگی ایجاد شود، باز هم امکان ازدواج وجود ندارد. در واقع اگر زنی با شرایط خاصی به یک کودک شیر بدهد، حق مادر و فرزندی میان آن دو شکل می گیرد. بنابراین، فرزندان آن نیز برای آن فرد خواهر و برادر رضاعی خواهند شد. از این رو عقد میان آن ها از نظر قانون امکان پذیر نمی باشد. حال این مانع نکاح به غیر از خواهر و برادر رضاعی، خویشاوندن سببی و نسبی را پوشش می دهد و باید به آن توجه داشت.

موانع نکاح متفرقه

موانع نکاح متفرقه یکی از موانعی برای ازدواج هستند که معمولا در شرایط خاص به وجود می آیند. برای اینکه با این شرایط آشنا شوید، باید تمامی بندهای قانون را در مورد نکات متفرقه مطالعه کنید؛ اما در ادامه به برخی از این موانع اشاره می کنیم:

  • در صورتی که مرد با زن شوهردار و یا در عده طلاق و وفات است ازدواج کند، هم عقد میان آن دو باطل است؛ هم زن برای مرد تا ابد حرام خواهد شد.
  • در صورتی که مرد به همسر دائمی مسلمان خود نسبت زنا دهد و یا فرزندش را نفی کند، زوجین بر هم حرام ابدی می شوند.
  • اگر مرد یا زنی در حال حج با یک فرد ازدواج کند و به حرمت این کار نیز آگاه باشد، آن دو بر هم حرام خواهند شد.
  • ازدواج زن مسلمان با یک مرد غیر مسلمان باطل و حرام است. اما مردان مسلمان به عقیده برخی از فقها قادر به عقد دائم و یا موقت با زنان اهل کتاب مانند مسیحی، یهودی و زرتشتی می باشند. اما ازدواج با زنان غیر اهل کتاب، جایز نیست.

موانع نکاح برای رعایت مصالح کشور

موانع نکاح برای رعایت مصالح کشور نیز وجود دارد که بیشتر از ۲ بند نیست. به طور کلی، اگر زن ایرانی قصد ازدواج با با مسلمان غیر ایرانی را داشته باشد، باید حتما از دولت مجوز دریافت کند تا ازدواج رسمی داشته باشد. مورد دیگر از قوانین موانع نکاح برای رعایت مصالح کشور است، این است که عقد ایرانیان عضو وزارت امور خارجه و نیروهای مسلح ایرانی با غیر ایرانی ها ممنوع است. البته در شرایطی که دولت مجوز عقد رسمی را صادر کند، عقد میان آن ها مشکلی ایجاد نمی کند.

باید توجه داشت که موانع نکاح برای رعایت مصالح کشور، شرعا صحیح هستند. اما به دلیل اینکه ممکن است برای کشور زیان بار باشند، نیاز به دریافت تاییدیه دارند. در غیر این صورت ازدواج به صورت رسمی شناخته نمی شود.

ره جویان عدالت؛ همراه شما برای ازدواج در شرایط خاص

در مواقعی قوانین موانع نکاح دارای بندها و تبصره های مختلفی هستند که اگر افراد به آن ها مشرف باشند، می توانند در شرایط خاص ازدواج خود به صورت رسمی در دولت انجام دهند. گروه وکلای دادگستری ره جویان عدالت، با داشتن وکلای حرفه ای و متخصص در زمینه ازدواج و نکاح به شما برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این قوانین کمک می کنند. در صورتی که هر گونه ابهامی در زمینه ممنوعیت نکاح دارید، می توانید با وکلای دادگستری این مجموعه در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان