حکم خیانت زن و خیانت مرد چیست ؟

3.6/5 - (102 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل کیفری با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

حکم خیانت زن و خیانت مرد چیست ؟

خیانت به همسر

خیانت یکی از عواملی است که امروزه با سست گشتن بنیاد¬های خانواده و افزایش روابط اجتماعی ناصحیح و رواج نادرست فرهنگ استفاده از شبکه¬های اجتماعی، متاسفانه در جامعه شیوعی بیشتر از گذشته، یافته است. البته اتفاق دیگری که رخ داده است، این است که با گسترش این روابط نادرست، ظن آن نیز در زوجین امروزی بیشتر شده است. گاهی گفتگوها، پیامک¬ها و یا رفتارهایی رخ می¬دهد که همسر آن را به خیانت تعبیر می¬کند، که در برخی موارد صحیح است اما در مواردی نیز تنها گمانی نادرست است. البته در هر صورت تعاریف خیانت در قانون با تعاریف عامه متفاوت است.
از نظر قانونی زمانی می¬توان حکم بر خیانت داد که توسط زن یا مرد عمل زنا صورت گرفته باشد و ثابت بشود و یا اینکه عملی منافی عفت سر زده باشد که از سوی قاضی به عنوان نشانه¬ای برای خیانت به همسر تلقی شود. به این نشانه¬ها در لفظ قانونی اماره می¬گویند، چنانچه قاضی¬ای اماره¬ای از خیانت ببیند، بنا به نظر و تصمیم خود می¬تواند شدت حکم را مشخص کند. چنانچه اثبات شود که زن یا مردی با شخصی که بر او شرعا حلال نبوده است زنا کرده، همسر او می¬تواند از او شکایت حقوقی و یا شکایت کیفری نماید. در صورت اثبات جرم، حکم خیانت به همسر بنا به نوع و جزئیات آن، اینکه قاضی رابطه را زنای محسنه، غیر محسنه و زنای با عنف، تشخیص دهد، می¬تواند اعدام، سنگسار و یا تبعید باشد.

مجازات خیانت به همسر چیست؟

اما در خصوص مجازات¬های مربوط به خیانت، بنا بر حقوقی یا کیفری بودن شکایت می¬تواند متفاوت باشد، همچنین بر اساس شواهد و اثبات قطعی خیانت می¬تواند متفاوت باشد. چنانچه شاکی بتواند ثابت کند که همسرش با رابطه¬ی زنا به او خیانت کرده و شواهد و مدارک مستدل داشته و به دادگاه ارائه کند، از نظر حقوقی می¬تواند حق طلاق را از دادگاه بگیرد و در شکایت کیفری می¬تواند منجر به حکم اعدام، قصاص و تراشیدن موی سو و تبعید شود. البته شاکی باید این را مد نظر داشته باشد که چنانچه اتهام زنا مطرح کند اما نتواند آن را اثبات نماید، متهم می¬تواند اعاده¬ی حیثیت نموده و شکایت قذف یا تهمت کند و این می¬تواند برای شاکی مجازات به همراه داشته باشد.
همچنین اگر کسی از همسر خود برای خیانت شکایت کند، الزاما نیاز به اثبات زنا نیست، بلکه تمام رفتارهای اشتباه و نشانه¬هایی که حاکی از رفتارهای ناشایست و خلاف اخلاق و روابط نادرست باشد، می¬تواند نشان¬دهنده¬ی خیانت باشد و تا نود ضربه شلاق در پی دارند. برای مثال چنانچه همسر پیام¬های ناشایست و یا تصاویر ناشایست و از این قبیل رفتارها داشته باشد. البته افراد باید این را در نظر داشته باشند که نباید صرفا براساس ظن و گمانی که می¬تواند برپایه¬ی سوء تفاهم باشد چنین شکایاتی کنند. گاهی همسران ممکن است به بعضی از رفتارها حساسیت داشته باشند و در نهایت آن¬ها را مصداق خیانت حساب کنند اما در حقیقت مسئله¬¬ای وجود نداشته باشد و سوء تفاهمی باشد، نتیجتا شایسته است که زوجین با یکدیگر گفتگو کنند و حساسیت¬های یکدیگر را در نظر بگیرند.

تصورات نادرست پیرامون حکم و مجازات خیانت به همسر

بسیاری از افراد تصورات نادرستی از مطرح کردن مسئله¬ی خیانت و احکام آن در دادگاه دارند و هم زنان و هم مردان، تصورات اشتباهی در این خصوص دارند، خصوصا در زمانی که زوجین به اختلاف رسیده¬اند و قصد جدایی از یکدیگر دارند. بسیاری از مردان فکر می¬کنند با زدن اتهام خیانت به همسرشان می¬توانند از پرداخت مهریه¬ی او و دیگر تعهدات مالی مانند نفقه و … معاف شوند و یا زنانی که تصورات نادرستی پیرامون حضانت فرزند و یا دیگر مسائل را مرتبط با خیانت می¬دانند. تعدادی از این تصورات نادرست عبارتند از:
۱- اثبات خیانت پرداخت مهریه را از بین نمی¬برد، مهریه¬ امری بوده است که در موقع عقد مقید شده است و باید در همان زمان پرداخت می¬شده و این مسئله ربطی به کیفیت زندگی¬ای که با آن عقد ایجاد شده و اینکه بعدها چه اتفاقاتی رخ داده است ندارد. متاسفانه بسیاری از آقایون این تصور نادرست را دارند و حتی در مواردی مشاهده شده است که عده¬ای اینگونه برای همسران خود پاپوش و موقیت¬های ساختگی ایجاد کرده¬اند که این مسئله نه تنها خلاف اخلاقیات است، بلکه آن¬ها را به هدفشان نیز نمی¬رساند و باید کماکان مهریه را نیز بپردازند.
۲- اثبات خیانت به همسر همچنین مرد را از پرداخت نفقه معاف نمی¬کند، نفقه از حقوق زن است و تا زمانی که زن تمکین می¬کند به او تعلق می¬گیرد. همچنین اثبات خیانت تنها نمی¬تواند حق اجرته المثل را از زن سلب کند.
۳- اثبات خیانت نمی¬تواند در حق حضانت و همچنین حق دیدار از فرزند موثر باشد، در هر صورت پدر یا مادر حق دیدار با فرزند خود را دارد و اثبات خیانت تنها در صورتی که مشخص کند شخص مشکلات و عدم صلاحیت اخلاقی دارد، می¬تواند در گرفتن حق حضانت موثر باشد.


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ذبیح
    ذبیح

    سلام درود
    من ۶ ماهی هست که متوجه خیانت همسرم شدم و از همان زمان هیچ رابط ای با هم نداریم
    مدارکی که دارم ویس کامل مکالماتشه و پیامکاش و عکس کاملا برهنه و فیلم کامل رابطشون و ۲ ماهی هست که پریود نشدن و مشکوکم به بارداری و سقط جنین
    ۲ تا بچه داریم ۴ و ۶ ساله طلاق و حق حضانت بچهامو میخام
    مدارکم کافیه یا ن ؟ و حکم هر دو نفر شون چی میتونه باشه ؟ زنی که همسر من بوده و اون اقا که خودشم متاهله
    و جرم من که هک کوشی همسرم و هک شرکت همراه اول و یرانسل بوده

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.
      توصیه میکنیم از دفتر وقت مشاوره بگیرید و حضورا تشریف بیارید.

  • ارمغان
    ارمغان

    سلام من فهمیدم ک شوهرم با دخترخاله اش رابطه داره دختره مجرده و من ازشوهرم یه بچه دارم خطش ب نام منه اگ ازش شکایت کنم چ اتفاقی میوفته؟اگ بخام پیرینت تماس ها وپیامارو دربیارم ایا اون دختر هم مورد مجازات قرارمیگیره؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      در رابطه غیر مشروع هر دو مجرم هستند.

  • هدیه
    هدیه

    سلام.من از شوهرم خیانت دیدم اما بدون دعوا و درگیری ازشون حق طلاق‌ رو گرفتم و مهریه مو بخشیدم‌
    ..دوماهه درگیرکارهای مشاوره اجباری هستم و تا۲۰روز دیگ‌کامل مراحل طلاقم‌تمام‌میشه…من درخانه ی طبقه ی پایین پدرم‌زندگی میکنم و ایشون هیچ وسیله ای اونجاندارند و ازهمان زمان خیانت ایشون رو ازخونه بیرون کردم و همه وسایلشو دادم…بعدازاین مدت دوماه…ایشون دیشب یواشکی رفتن به خانه من…یعنی طبقه پایین خونه ی پدرم…و خودشون زنگ‌زدن به من و گفتن از پنجره وارد شدن و ادعا داشتن درسطل زباله خانه ی من (ک.اندوم)پیداکردند و رفتن شکایت گردن برای خیانت من…آیا ایشون‌چطور میتونن اثبات کنند که من خیانت کردم؟درصورتی ک بنده خودم بخاطر خیانت ایشون حق طلاق گرفتم و درگیر کارهای طلاقم…آیا شکایت ایشون به جایی میرسه؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام خیر به جایی نمی رسد.

  • میم
    میم

    سلام من قبلا با پسری دوست بودم که اون ۷ ماه ازدواج کرده اما اون بعد از ازدواج باز هم خواسته ماباهم باشیم و همو ببینیم بهم پیام داده اما من قبول نکردم حالا زنش شماره منو از گوشیش برداشته و میگه تو با شوهرم چه صنمی داری و منو تهدید میکنه که ابروم رو میبره ایا میتونه ازم شکایت کنه یا ازروی شماره تلفنم منو گیر بیاره؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      در صورت عدم ارتباط، نگرانی وجود ندارد.

  • س..م
    س..م

    خانمي هستم ٣٩ ساله داراي سه فرزند ، همسرم كار شيفتي داره و شبها منزل نيست. ٥ سال هست كه متوجه شدم با خانمي در رابطه هستن، اول سكوت كردم ولي بعداز بازگو كردن . به من گفتن حقمه ميتونم زن دوم بگيرم ، من فقط از ايشون عكس و چت دارم آيا بااين ها ميتونم خيانت ايشون رو ثابت كنم ، واينكه بدون اجازه همسر اول ميتونن زن دوم اختيار كنند؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام رابطه نامشروع شکایت نمایید .
      بدون اجازه همسر اول نمی تواند ازدواج دوم عقد دایم نماید.

  • مریم
    مریم

    سلام وقت بخیر
    شوهر من با یکی از همکاران خانمش چت تو واتساپ موضوعاتی در مورد روابط بین زن و مرد یا موضوعات روزمره، باهم بیرون زیاد میرن، هر روز شوهرم از محل کار ایشون رو میرسونه و ایشون جلو میشینن، ایشون عکس از خودش برای همسرم فرستاده از اینها عکس دارم این میتونه کمکم کنه برای طلاق

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . خیر

  • سهیل
    سهیل

    سلام همسر من با استاد خودش که زن و بچه داره در واتساپ وتلگرام چتهای عاشقانه و سکس چت داشتن وحتی قرار منزل که من به صورت اتفاقی گوشی همسرم و چک کردم واز قرار منزل متوجه شدم همه چتها رو دارم وحتی با اون اقا صحبت کردم دوبار و از ایشون ویس دارم که خودش اذعان کرده که در حالت طبیعی نبوده میخواستم بدونم میتونم از این اقا شکایت کنم حتی یکی از دوستان همسرم مشوق رابطه با این آقا بوده بعد از دوسال از این قضیه که تحت نظر مشاور هستم هنوز نتونستم فراموش کنم و هروز مثل خوره داره وجودم و میخوره ویه حسی دارم که همسرم و این آقا بازم رابطه دارن رفتارها همون رفتار دوران خیانته

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . دلایل شما برای اثبات رابطه نامشروع کافی نیست

  • زهرا
    زهرا

    سلام من پنج سال پیش با یک پسر مجرد حرف میزدم جز چت کردن و تماس تلفنی رابطه دیگه نداشتم قرارم نرفتیم
    بعد شوهرم فهمید پرینت از شمارم درآورد وشکایت کرد بعد بخاطر قبول کردن منکه باز زندگی رو ادامه میدم شکایتو بایگانی کرد
    الان که طلاق میگیرم رفته بازم شکایت کرده و قاضی دادگاهم برای اخذ توضیح من رو به مدت ده روز خواسته
    وحکم جلب هم اومده برام
    من چیکار کنم ؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام. صرفا چت . و مکالمه تلفنی دلیلی بررابطه نامشروع نیست

  • سعید
    سعید

    باسلام من بازنی شوهر دار ارتباط داشتم همسرم و برادرش توخونه ما رو دیدن در حین سکس ایامیتونن ازم به عنوان خیانت شکایت کنن اما اصلا مدرکی ندارن که ثابت کنه خیانت شده چون فقط دیدن ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام امکان شکایت هست اما دلایل برای اثبات کافی به نظر نمیرسد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام امکان شکایت هست اما دلایل برای اثبات کافی به نظر نمیرسد

  • علی
    علی

    سلام.آیا اسکرین شات از چت شوهر با زن در اینستاگرام که حرفای سکسی زده شده می تواند به خانم حق طلاق بیاورد؟ و شوهر در اس ام اس از خانمش بابت چتش عذرخواهی کند و بگوید من اصلا آن زن را نمی شناختم و جهت سرگرمی بود .حق طلاق زن داده می شود؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . موارد ذکر شده . دلیل بر طلاق نمی باشد

  • باران
    باران

    سلام بببخشید بابای من مامانم میفروش میگه باید با این مرد‌باشه تهدید میکنه و الان نمیدنم چیکار کنمم خواهش میکنم‌کمکمون کنیده

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام .میتوانید جدا زندگی کنید . و مادر تان میتواند نسبت به طلاق و مطالبه حقوق زناشویی اقدام کند

  • کمال داودی
    کمال داودی

    خود زن معترف حیانت است ومدارک هم موجود وخودزن قبول دار است حال مرد از نظر شرعی چه باید بکند

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . در صورت شکایت شما و اثبات رابطه نامشروع حکم شلاق صادر میشود

  • .
    .

    سلام با عرض معذرت، من زیر سن قانونی هستم و متوجه شدم مادرم به مدت خیلی طولانی هست که با مردی که زن و بچه هم داره در رابطست، پدرم نمیدونه ولی خواهرم که بالای سن قانونی هست هم مثل من متوجه شده، من فقط کمی دسترسی به چت هاشون دارم و حتی بعضی شب ها پیش هم مطمئنم که خوابیدن ولی مدرک ندارم در این مورد، خواستم ببینم چقدر باید مدرک جمع کنم تا بتونیم قضیه رو به دادگاه پیش ببریم؟ تا اونجایی که میدونم حکم زنی که وقتی متاهل هست و با مردی دیگه رابطه جنسی داره سنگسار هست

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . دلایل اثبات . شهادت شهود . اقرار و علم قاضی میباشد . مواردی که بیان کردید کافی نیست

  • سهراب متین زاده
    سهراب متین زاده

    سلام من روزا که سرکار میرفتم زنم در نبودم شوهر سابقش را میاورده توی خونه دوربین همسایه فیلمش هست تموم پیام ها و چت هاشون ازش عکس دارم میخواستم ببینم مدارکم چیزی را ثابت میکنم و میتونم شکایت كنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . به نظر دلایل شما کافی نیست

  • ی. بردبار
    ی. بردبار

    سلام شوهرم ازطریق اینسا بازنی رابطه داره که من پیامهاشو دیدم وعکس انداختم ایا میتونن خیانتش وثابت بکنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سبلام . به نظر دلایل شما کافی نیست

  • ف.......ی
    ف.......ی

    سلام
    من یه دختر ۱۶ ساله ام ک چند وقتی هست متوجه خیانت پدرم شدم از چت ها و تماسای تصویریش عکس دارم نه تنها با یه خانوم بلکه با دو سه تا خانوم داره به مادرم خیانت میکنه …
    مادرم هنوز این موضوع رو نمیدونه ، من خودم میتونم از پدرم شکایت کنم به خاطر خیانت به مادرم؟ و اینکه این مدارک چیزی رو اثبات میکنه؟ مجازاتی براش تعیین میشه؟

  • سارا
    سارا

    سلام ایا پرینت واتساب و چت های طرفین برای طلاق کافیست و چیزی رو ثابت میکند

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام خیر کافی نیست.

  • هیچکس
    هیچکس

    با سلام یک سوال ،نویسنده ای برای کارش یک سال از خانه اش دور بده بعد برگشت می بیند همسرش با یک تاجر ازدواج کرده ودر ضمن بهش گفته تا حال ازدواج نکردم وموقع برگشت شوهرش حکم قاضی به این بوده که زن باید به همسر اولش برگردد علت حکم قاضی چه بوده؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام بدلیل اینکه زن هنوز در زوجیت همسر اول بوده است .

  • فاطمه کمانی
    فاطمه کمانی

    سلام یکی از دوستان من که متاهل بودن با مردی رابطه جنسی داشتن ولی فقط یکبار بوده .همسر دوستم الان ۱۸ روزه که فوت شده .اون الان عذاب وجدان گرفته و میگه نمیدونم چیکار کنم که عذاب وجدانم بره چطوری میتونم از همسرم حلالیت بطلبم !؟میشه راهنمایی کنید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام ارتباطی به گروه ما ندارد.

  • Fatemeh
    Fatemeh

    سلام ببخشید من سال ۹۹ عقد کردم اون موقع ۱۵سالم تموم شده بود و رفته بودم در ۱۶ سال قبل از ازدواج با پسری دوس بودم و این ازدواج ی جورایی زوری بود و من هیچ حس و علاقه ای ب این مرد نداشتم و با همون پسر بودم من حتی قبل ازدواجم این پسر رو ندیده بودم و سر قراری باهاش نرفتم یعد ازدواجم ی چند ماهی گذشت و گفت بیا ببینمت من رفتم و متاسفانه تجاوزی ب اون صورت نشد ینی فک کنی اصلا تجاوزی نشد از این ماجرا یک سال داره میگذره و همسرم الان ک ما می‌خواستیم طلاق بگیریم و من درخواست مهریه دادم رفته شکایت کرده برتی رابطه نا مشروع و عفت غیر از زنا الان حکم چی میشه شنبه دادگاه دارم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام حتما با وکیل در جلسه حاضر شوید.

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان