قسم دروغ در دادگاه و مجازات آن

2.7/5 - (20 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل کیفری با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

قسم دروغ در دادگاه و مجازات آن

اصولاً رسیدگی به هر شکایتی نیاز به ارائه دلایلی دارد که در قانون بر شمرده شده باشند که می تواند همزمان در اثبات دعاوی حقوقی و کیفری کاربرد داشته باشد. قسم یا سوگند یکی از این ادله می باشد.سوگند در صورتی به عنوان دلیل در دعاوی حقوقی مورد پذیرش قرار می گیرد که خواهان دلیلی برای اثبات ادعای خود نداشته باشد، در این صورت خوانده دعوی سوگند یاد می کند و دعوا ساقط می گردد اما سوگند تنها منحصر به این مورد نمی باشد و در برخی موارد شاهدان یا گواهان نیز باید قبل از ادای شهادت سوگند یاد نماید.

قانونگذار شرایطی را برای ادای شهادت و نیز خود گواهان تعیین نموده است.

  • شاهد باید بالغ، عاقل، با ایمان و عادل باشد. طهارت مولد داشته و همچنین درباره­ی موضوع شهادت ذی نفع نباشد و همچنین خود جایگاه اجتماعی درستی داشته و تکدی­گر و ولگرد نباشد.

چنانچه شاهدی هریک از شرایط را دارا نبودترتیب اثر دادن به شهادت وی منوط به نظر دادرس یا قاضی می باشد.

شهادت باید به گونه­ای باشد که فرد خود چیزی را که شهادت می­دهد دیده باشد و از روی علم به آن گواهی می­دهد و هرچه یقین شاهد از شهادتش بیشتر باشد، به شهادت به معنای درست نزدیک­تر و در نزد قانون مورد پذیرش است. قانونگذار در برخی دعاوی تعداد اشخاصی را که برای اثبات دعوا لازم است ذکر نموده است و در موارد دیگر ممکن است ادای شهادت از سوی دو شخص باعث اقناع وجدانی دادرس بشود.

گواهی گواهان باید به نحوی باشد که صرفنظر از یقین کامل گواه به مفاد شهادت و اظهارات خود، ارتباط موضوعی کامل با موضوع دعوی داشته باشد.

و بسیار مهم است که تمامی گواهان حاضر در دادگاه، در مفهوم و اساس شهادت با یکدیگر توافق داشته باشند. اینکه اساس بیان واقعه در نظر شاهدان یکی باشد بسیار مهم است.

دادگاه برای سنجش میزان صحت شهادت­ها هر یکی از شهود را به تنهایی حاضر می­کند و قاضی و اصحاب دعوا، از جمله وکلای طرفین دعوا، آزادند که سوالات خود را مطرح کنند. کسی حق قطع کردن گفته­های شاهد را نداشته و شاهد تنها بر اساس حافظه­ی خود شهادت می­دهد.

آیا قسم دروغ در دادگاه جرم محسوب می­شود؟

چنانچه فردی در دادگاه برای تبرئه و یا محکوم شدن فردی، به دروغ قسم بخورد و روند قضایی بر اساس گفته­ی او تحت تأثیر قرار گیرد. چنانچه بعدها اثبات گردد که سوگندهای او دروغ بوده و ادله­ای برای اثبات دروغ بودن سوگند شاهد وجود داشته باشد. طرف متضرر دعوای پیشین می­تواند از او به خاطر این قسم دروغ شکایت کرده و در فرضی که بتواند اثبات نماید که مفاد شهادت کذب بوده، دادگاه علی القاعده حکم به محکومیت شاهد خواهد داد.

مجازات قسم دروغ در دادگاه

افرادی که در دادگاه و حضور مراجع رسمی اقدام به شهادت دروغ و غیر واقع می­کنند، در صورت دروغ بودن شهادتشان، بنا به اهمیت و شدت مسئله بنا بر تشخیص قاضی، می­توانند از سه ماه و یک روز تا دو سال به حبس محکوم شده و همچنین از یک میلیون و پانصدهزار ریال تا دوازده میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شوند.

نکته قابل ذکر دیگر این است که گواهان در صورت احراز و اثبات شهادت دروغ مسئولیت مدنی بابت خسارات وارده به متضرر را دارند و چنانچه بین شهادت دروغ و ورود ضرر رابطه سببیت وجود داشته باشد، متضرر می تواند از گواه خسارات ناشی از گواهی دروغ را دریافت نماید و دادگاه ها علی القاعده حکم به پرداخت خسارت صادر می نمایند.

رجوع از شهادت

چنانچه به موجب حکم قطعی دادگاه محرز گردد که گواهان به دروغ شهادت داده اند و بر مبنای شهادت دروغ حکم صادر گردیده باشد، محکوم علیه می تواند با ارائه حکم مبنی بر کذب بودن شهادت، تقاضای اعاده دادرسی نماید و دادگاه صادر کننده حکم، با پذیرش اعاده دادرسی حکم مذکور را نقض خواهد نمود.

روش شکایت از قسم دروغ

برای شکایت از قسم دروغی که در دادگاه خورده شده و بلا اثر کردن آن، به مانند هر شکایت دیگری باید از طریق ثبت شکوائیه در سامانه­ی ثنا توسط دفاتر خدمات قضایی اقدام کنید. و شواهد و مدارک کافی از دروغ بودن شهادت را نیز در اختیار داشته باشید تا در هنگام دادرسی به دادگاه ارائه کنید. در برخی مواقع اثبات درستی ادعای شما در دادگاه در کنار دشوار بودن، دارای حساسیت و اهمیت نیز می­باشد. و توجه داشته باشید که اثبات شهادت دروغ در دادگاه، نه تنها اثبات این پرونده بلک تأثیر گذار در نتیجه­ی پرونده­ای که در آن قسم دروغ خورده شده است نیز می­باشد. از این رو شایسته است که برای دلخواه پیش رفتن شرایطتان از وکیلی مجرب در این زمینه نیز مشورت بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • محمد
    محمد

    سلام شخصی از پلاک ماشینم شکایت کرده گفته این ماشین تابلو بزرگی رو شکسته در صورتی که من فقط از اونجا رد شدم چطوری میتونه ثابت کنه من بودم آیا قسم نخوره محکوم میشه

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      با استفاده از تصاویر دوربین مدار بسته و شهادت شهود حاضر در صحنه امکان اثبات تخریب صورت گرفته توسط شما وجود دارد.

  • میثم
    میثم

    سلام یه شکایت ضرب و جرح عمدی ازم کردن به دروغ شاهد طرف تو دادگاه حاظر شد ولی قسم قرآن نخورد حالا قسم نخوردو دست رو قرآن نزاشت به نفع بنده است

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      می تواند به عنوان قرینه ایی مبنی بر کذب بودن اظهارات شهود تلقی شود.

  • هاشم
    هاشم

    سلام از من سرقت شده و من رو کتک زدن حالا در دادگاه میگه من این آقا رو نزدم ولی در پاسگاه اقرارکرده واثار ضربه رو صورت مشهود بوده و در حین فرار گرفته شده ولی کسانی که شهادت دادن رو من نمی‌شناسم قاضی میگه شاهد بیار باید چکار کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام اقرار ایشان نزد مامور کلانتری بوده آنها را بعنوان شاهد معرفی نمایید.

  • زیبا
    زیبا

    سلام
    اگر کسی پشت سر شخصی آبروش رو ببره و مطالبی بگه که کل زندگی اجتماعی اون شخص و آینده ش رو تحت تاثیر قرار بده، میشه اعاده حیثیت کرد؟ و آیا شهود علی رغم میل خودشون به دادگاه فراخوانده می‌شوند؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام باید دلیل داشته باشید و بتوانید ثابت کنید.

  • محسن
    محسن

    سلام فردی از بنده شکایت کرده که من بهش بدهکار هستم .در صورتی که ما روی کاغذ باهم توافق کردیم که این بدهی که مال شرکت هست رو اون بده و من بدهی های دیگر حالا به دروغ قسم قرآن خورده .و قاضی هم گفته من باید اون مبلغ رو بدم .اگر من دوشاهد ببرم یکی زن و یکی مرد که دروغ میگه رای دادگاه تغییر میکنه ؟
    وسوال دیگه در پرونده ای جداگانه از من شکایت کرد که من جعل امضا کردم و قاضی رای به نفع من داد و تبرئه شدم .اگر ازش شکایت کنم حکم براش چی صادر میشه ؟

  • جعفر
    جعفر

    سلام عموی من از من و اقام و برادرم شکایت کرد بعنوان تهدید ب قتل و ما اصلا تهدیدش نکردیم و باهاش درگیر نشدیم ۴ تا شاهد دروغی اورد قسم خوردن ک ما تهدیدش کردیم قاضی بهشون گفت کجا و کی تهدید کردن میگن همیشه تهدید میکنن زمان و مکان دقیق نمیدن من الان باید چکار کنم این ۴ شاهد دروغی معتادن وسابقه دارن چطور برائتمو بگیرم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام شهود را جرح کنید (نسبت به صلاحیت و مشروعیت شهادت )

  • علی قاسمی
    علی قاسمی

    سلام من برای ی اقایی کار کردم کار بنایی و صاحابکار حق بنده رو خورد یک شب ب ان گفتم پول کارمو بده وگرنه شکاییت میکنم و صاحابکار با زنش ب منو زنم حمله ور شد و برادر صاحابکار با شی لوله به دست من ضربه زد و صاحابکار با زنش جلوی قاضی دست زدن رو قران پاسگاه در صورت جلسه نوشته بود برادر صاحابکار هم در دعوا حاظر بود و صاحابکار با زنش درحالی ک گفته بودن برادر صاحابکار نبود لطفا راهنمایی کنید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . برای اثبات ادعای خود نیاز به دلیل .من جمله شهود دارید

  • مهدی
    مهدی

    باسلام
    پدرخانم بنده با خواهراش سر ملکی مشکل دارند
    ویه قطعه زمین کشاورزی هنوز تقسیم نشده،یکی از دامادهای پدرخانومم که کناراون زمین کشاورزی داشت شالی کاشت ومیخواست زمین رو ۷میلیون اجاره کنه وپدرخانوم من گفت اجاره این زمین ۱۶میلیون تومنه نه ۷تومن وبعدش پدرخانوم من رفت کاشت وگفت من ۱۶میلیون اجاره میکنم وبه همه هم اطلاع داد که شماره کارت بدید پول رو واریز کنم به حسابتون بابت این کار صدای ظبط شده هم از دامادشان که واسطه بوده این وسط داره که گفته برو بکار مشکل نداره
    والان خوهرا رفتن شکایت کردن که بدون اجازه ما زمین رو رفته کاشته درصورتی هم زمین هنوز بین ورثه تقسیم نشده ،من هم رفتم شاهد شدم که پدرخانوم من به خوهرا پیشنهاد شماره حساب داده و به دامادشان هم تلفنی صحبت کرده ومن هم صحبت هاروگوش دادم ورفتم شاهد شدم درصورتی که من حضورنداشتم فقط ویس رو گوش دادم ایا من قسم ناحق خوردم،من تو دادگاه گفتم که ویس رو گوش دادم اینها همه توطئه بوده که اینها بخوان پدرخانوم من رومحکوم کنن وبه اون ملکشون برسن؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . سوال شما نامفهومه

  • علی اکبر فاطمی عمادی
    علی اکبر فاطمی عمادی

    سلام .و خسته نباشید. توشرکت کار میکردیم طرف هم تهدید کرده هم بینی من را شکسته. دوبار اعتراف هم کرده. هم پیش مامور هم پیش قاضی. رای صادر شده. ۶۲شلاق تعزیری به دلیل تهدید و ضربه فاقد اصر+دیه شکسته بینی. بعدز از صادر شدن حکم ازمن رفته شکایت کرده شوراحل اختلاف که از این طریق از من رضایت بگیره. رفتیم شورا حرف ها تموم شد موقع برگشت توراه من رو زده. هم دستم اسیب دیده . هم زانو هم سرم ضربه دیده. شاهدی نیست به غیراز دوربین اون منطقه. رفتیم پیش نگهبان ازش خواهش کردم زنگ بزنه کلانتری. رفتییم کلانتری شکایت کردم پزشک قانونی هم رفتم..اون گفته خودش خورده زمین من نزدم. شکایت هم کرده بنده اصلا هیچ اسیبی بهش نرسوندم .حالا هم میخواد بزنه زیر اعتراف که کرده. میخواد اعتراف خودش رو پس بگیره. بگه تهدید نکرده و دماغ منو نشکسته. ایا از نظر قانونی میتونه اعتراف خودش رو پس بگیره .؟؟همچین کاری انجام بده؟ باتشکر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام ، انکار بعد از اقرار پذیرفته نیست

  • zamanbayani
    zamanbayani

    سلام کسی که دوباره شهادت بد بگه من ندیم بار دوم بگه من دیدم چه میشه شهادت قبول میشه یانه

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام ، سلام اگر قبل از صدور حکم از شهادت خود رجوع کند ، شهادت بی اعتبار است

  • قاسم محمدی
    قاسم محمدی

    سلام خواهر زاده من طلا لب تاب خواهر کوچکتر من را سرقت کرده من وخانومم لب تاب و مغازه خواهر زاده ام دیدیم بنابراین خواهر من رفت شکایت کرد بنده و خانومم رفتیم شهادت دادیم الان بعد ۲ سال شکایت تبرئه شده و از من و خانومم بابت شهادت کذب و دروغ شکایت کرده نمیدونم چی کنم لطفاً راهنمایی کنید ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام،
      صرف تبرئه ایشان، دلیل بر مجرم بودن شما نیست و موضوع توسط دادگاه رسیدگی میشود.

  • علی
    علی

    سلام پدر من برای زمین کشاورزی به عنوانِ شهود شهادت دادن ولی قاضی که پرسیده بودن آیا زمین بایر هست پدرم چون قبلا زمین را دیده بود و کاشته نشده بود گفتند بله بایر است آیا می‌توانند از این مورد بر علیه پدرم استفاده کرده و اورا متهم به دروغ گفتن بکنند

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.خیر

  • حمید
    حمید

    سلام …ایا برای کفالت پدر در دادگاه لازم است شهودین الزام به قسم خوردن شوند؟؟؟؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      پرسش، مفهوم نیست.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      پرسش، مفهوم نیست.

  • مرتضي
    مرتضي

    سلام بنده باجندنفردگيرشدم وضربه چوب توسرم خوردم كه دكترگفت جمجمه شكسته وشكايتشون كردم ولي يكي ازانهاروزدم وبيني شكسته ايا ميتونم بگم من ازخودم دفاع كردم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      خیر ادعای دفاع مشروع پذیرفته نمی شود

  • سعید
    سعید

    سلام بنده در دادگاه برای شخصی شهادت داده ام و شهادتم هم راست بوده اما در قسمتی که ذکر شده بود ایا سابقه کیفری دارید گزینه خیر را زدم در صورتی ک سابقه دارم، حال آن شخص تبرعه شده و قصد شکایت از من را دارد بنده شهادت دروغ ندادم و برای ان مدرک هم دارم اما برای موضوع سابقه کیفری ایا ممکن است قاضی حکمی برای من بدهد ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      مشکلی نیست نگران نباشید

  • فرزانه
    فرزانه

    با سلام زن داداش من تمام مدارک و طلاها و ماشین برادرم را برده و خونه پدرش قایم داده یک بار که با ماور رفتیم در خونشون خودش اعتراف کرد تمام وسایل دست اونه ولی تو دادگاه قسم خورد دستش نیست باید چیکار کنیم؟ میشه ثابت کرد قسم دروغ خورده؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام. ادله اثباتی شما توسط مرجع قضایی مورد بررسی قرار میگیرد.

  • Hassan
    Hassan

    باسلام من درمونترال زندگی می کنم بنا برعللی باوکیلم در تهران مشکل دارم امکان دارد محبت کرده مرا راهنمایی کنید، که چگونه میتوانم شکایت از ایشان را به کانون وکلا برسانم
    سپاسگزارم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      بهتر است با کانون مربوطه تماس بگیری، در خصوص رویه این موارد اطلاعی نداریم.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      بهتر است با کانون مربوطه تماس بگیری، در خصوص رویه این موارد اطلاعی نداریم.

  • یوسف رضایی
    یوسف رضایی

    سلام من قسم خورده ام ولی چون طرفی ک واسش شهادت دادم آشنا بوده است قسمم را پس گرفته ام . آیا دادگاه حکمی صادر خواهد کرد برای مجازات من یا ن ؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام، خیر.

  • محمد
    محمد

    سلام علیکم
    با احترام به استحضار می رساند؛ عصر روز تاسوعا (چهارشنبه) سه نفر (هر سه برادر بوده اند) بدون هیچ مقدمه و هیچ حرف و پرسش و پاسخی این جانب را به کتک زده اند. همه ی کارها انجام شده است. یک نفر از صفر تا صد نزاع را دیده ولی بنا به دلایلی از شهادت سر باز می زند. شاهد دیگری ندارم. اگر راهنمایی بفرمائید ممنون خواهم شد.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام، در امور کیفری شاهد مکلف به ادای شهادت می باشد و در صورت عدم حضور توسط دادگاه احضار و یا حتی جلب می شود.

  • فرشاد
    فرشاد

    سلام. از من شکایت شده ولی من به شاکی حتی دست نزدم ولی دروغ قسم خورده ک من او را زده ام چیکار باید کنم لطفا راهنمایی کنید ????

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان