ارث و مهریه از شوهر فوت شده

3.5/5 - (19 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل خانواده با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

ارث و مهریه از شوهر فوت شده

وضعیت ارث و مهریه از شوهر فوت شده

همانطور که می دانیم طبق قواعد ارث اشخاصی که جزء وراث زمان فوت متوفی باشند از وی ارث می برند در این صورت این اشخاص جزء گروهی محسوب می شوند که در ماترک متوفی  سهیم می باشند و بر اساس قواعد ارث می توانند سهم خود را بر می دارند. اما وراث تنها گروه ذی نفع در ماترک نیستند و اشخاص دیگری نیز در این گروه قرار می گیرند که می توانند حق خود را از ماترک وصول نمایند. از جمله این اشخاص همسر یا زوجه متوفی می باشد زوجه نه تنها جزء وراث حین الفوت تلقی می گردد و با تمامی طبقات ارث(طبقه اول، دوم و سوم)ارث می برد بلکه چنانچه شوهر متوفی مهریه وی را پرداخت نکرده باشد، می تواند مبلغ مهریه را از ترکه متوفی وصول نماید. می دانیم که مطابق قوانینی که در حال حاضر دارای اعتبار می باشند، ترکه متوفی قبل از این که بین وراث تقسیم گردد باید دیونی که متوفی بر عهده دارد پرداخت گردد.

ارث و مهریه از شوهر فوت شده

از جمله این دیون مهریه می باشد. در این صورت همسر چنانچه مهریه خود را وصول نکرده باشد و متوفی دارای اموالی باشد می تواند به میزان مبلغ مهریه از اموال متوفی را بازداشت نماید سپس دادخواست مطالبه مهریه را تقدیم دادگاه نماید. این دادخواست باید به طرفیت تمامی وراث تقدیم گردد و در صورتی که رابطه زوجیت احراز گردد چون اصل بر عدم پرداخت مهریه می باشد وراث اگر دلیلی بر پرداخت مهریه دارند باید آن را در دادگاه ارائه نمایند در غیر این صورت دادگاه حکم بر پرداخت مهریه از ماترک متوفی خواهد داد نکته دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد این است که پرداخت دیون مقدم بر پرداخت حق وراث می باشد و تا زمانی که دیون متوفی پرداخت نگردیده است وراث حقی نسبت به ترکه ندارند.

آیا مهریه به سایر طلبکاران ارجحیت دارد؟

به موجب ماده ۳۰۰ قانون امور حسبی« در صورت تعدد ورثه هر یک از آنها می توانند از دادگاه درخواست تقسیم سهم خود را از سهم سایر ورثه بخواهند در حقیقت آنچه از این ماده استنباط می گردد این است که چون با فوت مورث، وراث در ماترک با هم شریک می شوند، هر یک از شرکا می توانند هر زمان افراز مال مشترک را بخواهد، مگر  آن که قابل افراز نباشد که در این صورت مال مشترک بفروش می رود. اما تمامی این مراحل و ایجاد حق برای وراث در واقع پس از آن می باشد که دیون پرداخت گردد و همانطور که می دانیم یکی از این دیون پرداخت مهریه می باشد. به موجب قانون تجارت مهریه از دیون ممتاز محسوب می شود و نظر به این که جزء دیون ممتازه تلقی می گردد بنابراین حق تقدم برای همسر نسبت به بقیه طلبکاران ایجاد می گردد.

اضافه می گردد همسر متوفی می تواند به استناد ماده ۱۶۷ قانون امور حسبی تقاضای مهرو موم ترکه را بدهد زیرا او جزء طلبکاران محسوب می گردد و طلب او نیز مستند به سندرسمی می  باشد در حقیقت نکاحنامه سندرسمی تلقی می گردد و بر این اساس امکان مهروموم ترکه وجود دارد باید دقت داشته باشید درخواست مهروموم از کسی که طلب او مستند به سندرسمی یا حکم قطعی نباشد پذیرفته نمی شود.

از سوی دیگر اگر مهریه وجه رایج باشد باید بر اساس شاخص نرخ تورم سال فوت شوهر محاسبه گردد و به همسر متوفی پرداخت گردد در این صورت دعوای مطالبه مهریه را باید به طرفیت ورثه متوفی در دادگاه مطرح نماید در برخی موارد ممکن است پدر زوج یا شوهر تعهد به پرداخت مهریه نماید در اینجا مسأله تا حدودی متفاوت خواهد بود. در فرضی که زوج فوت نماید و اموالی داشته باشد در ابتدا زوجه یا همسر می تواند از اموال یا ماترک متوفی را بازداشت نماید و پس از بازداشت با طرح دعوی ، معادل مهریه خود را از اموال بازداشت شده وصول نماید اما چنانچه همسر متوفی اموالی نداشته باشد و به اصطلاح حقوقی معسر باشد در این صورت امکان طرح دعوی علیه پدر زوج و یا شوهر وجود دارد و پس از طرح دعوی و اخذ حکم علیه پدر همسر از اموال وی مهریه را وصول نمود.

در برخی از موارد ممکن است همسر یا زوجه شوهر را از پرداخت مهریه بری الذمه نماید، چنانچه بری نمودن زوج به موجب سندرسمی نبوده باشد شوهر باید دلایل قانونی را ارائه نماید که نسبت به پرداخت مهریه بری شده است. زیرا اصل بر عدم پرداخت مهریه می باشد و پرداخت مهریه استثناء تلقی می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • زری
    زری

    سلام وقت بخیر فرزندان همسرم که ملک را فروختن و مهریه ام را ندادن ۳نفر از آنان در خارج کشور زندگی میکند و یک نفر در ایران چگونه آنان که در آمریکا هستند محکوم وپرداخت میکنند

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      فرزندان شوهرتان هیچ رابطه مستقیمی با شما ندارند و مدیون شما در رابطه زوجیت و مهریه فقط همسر شما می باشد.

  • user-09308619613
    user-09308619613

    سلام همسرم سال ۹۴فوت کرد ایشان یک آپارتمان با دخترش شریک بود فرزندانش سال ۱۴۰۱فروختن مهریه و ارث مرا ندادن من چگونه پیگیری کنم آیا آنان محکوم به پرداخت مهریه و ارث من میشوند تشکر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورتی که در زمان فوت این اموال به نام همسرشما بوده و شما نیز همسر دائمی ایشان باشید از قیمت ملک به میزان یک هشتم ارث خواهید برد و در خصوص مهریه نیز چه ازدواج دائمی بوده و چه موقت در هر حال محق می باشید.

  • میلاد
    میلاد

    آیا بعد از تقسیم توافقی اموال متوفا بین همسر و فرزندان ( سهم زوجه به عنوان مهریه) زوجه میتواند در اینده ادعای دریافت مهریه را داشته باشد؟

  • ناشناس
    ناشناس

    سلام وقت بخیر پدر من فوت شدن خانمش مهریه مطالبه کرده از ماترک چون پدر من تصادف کردن دیه بهشون تعلق گرفت و بین ۴ تا فرزند تقسیم شد و از دیه مهریه خانم را ندادن الان ابلاغیه اومده بابت مهریه الان اون دیه ک بین ما تقسیم شده میتونه ازش بگیره البته دیه قبل رای دادگاه تقسیم شده و این ک پدرم ی خونه دارن طبق استعلام دادگاه ب اسم پدرم هست اما خانمش ادعا داره برای خودشه ب اسم خودش از اول اونم تو قول نامه ک در دست بررسیه

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      زوجه از تمام ماترک متوفی ارث برده و دیه نیز جزء ماترک محسوب می گردد با توجه به اینکه ملک به نام متوفی می باشد چنانچه زوجه مدعی مالکیت است مستلزم ارائه ادله و مدارک و بررسی آن می باشیم. برای اطلاعات بیشتر با مجموعه تماس حاصل نمایید

  • ندا آقایی
    ندا آقایی

    سلام
    پدرشوهرم فوت کرده ومادرشوهرم می خواد درخواست ارث و مهریه بده و چون سواد نداره
    کارشو یکی از برادرشوهرام قراره که پیگیری کنه.دیروز مادرشوهرم و برادرشوهرم اومدن پیش شوهرم و گفتن که برای دادخواست ارث و مهریه ،شوهرم باید به مادرش وکالت بده.برادرشوهرم گفته که باید دوتا پسر وکالت بدن تا بتونه ارث و مهریه رو بگیره مادرشوهرم.می خواستم ببینم آیا این درسته یا برادرشوهرم قصد فریب داره؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      نیازی به اعطای وکالت نیست ایشان خودشان می توانند رأساً اقدام کنند

  • سارا
    سارا

    سلام ، پدر من فوت کردن و از خانه مادرِپدر سهمی به من رسیده، نامادری مهرش را اجرا گذاشته آیا میتواند سهم مرا بگیرد؟ در صورتی که برادر متوفی ،عموی من،یک دستگاه پراید هم به عنوان مهریه به نام نامادری کرده است.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      اگر این سهم به پدر شما رسیده باشد به عنوان دین پدرتان بوده و همسر وی می تواند به عنوان مهریه آن را توقیف و برداشت نماید. ولی زائد بر مهریه وی به سایر وراث تعلق می گیرد.

  • سحر
    سحر

    با سلام
    پدرم فوت کردن.یک منزل به صورت مسکن مهر دارن.که موقع حیاتشون، سه دانگ از خونه رو از طریق وکالت و قولنامه به نام مادرم زدن.
    اگر مادرم بخواهد مهریه و سهم ارثش را بگیرد، نیاز به امضا یا اجازه یا حضور سایر وراث هست یا خیر؟
    در ضمن با احتساب مهریه و حق ارث مادرم، چیزی به سایر وراث نمیرسد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      اگر وراث توافق داشته باشند و مهریه مادر را قبول کنند و حاضر باشند به نسبت مهریه به وی انتقال بدهند نیاز به حضوز همه وراث است و مهریه جز دیون ممتازه می باشد.

  • معصومه
    معصومه

    باسلام شوهرم فوت کرده وهیچ اموالی نداشته وفقط دیه رو داشته چون تصادف کرده ودیه بین اعضا یعنی پدر ومادر وفرزند ومن تقسیم شده الان میتوانم مهریه ام رو اجرا بگذارم واز پدر شوهرم بگیرم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام خیر.

  • سما
    سما

    سلام آیا ارثیه شوهری که زمان حیات اموال برای او تقسیم شده بود ولی هنوز به نام خودسند نزده فوت شده زن میتواندمهریه خودراازاین اموال طلب کند؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام بله .

  • حسن
    حسن

    با سلام و خسته نباشی برادرم فوت شدن و مهریه خانمش ۳۲۵ سکه هست یک خانه دارن با توجه به میزان سکه ایشون میتوانند خانه را بردارم یا یک ششم مادر من محفوظ خواهد بود یا خیر با تشکر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام بعد از برداشت مهریه اگر از ماترک باقی ماند سهم سایر وراث پرداخت می شود.

  • مهسا
    مهسا

    سلام
    پدر همسرم قبل از فوت سند منزلش را به نام دیگر فرزندانش کرده است و برای شوهر سابقم هیچی در نظر نگرفته است.
    ایشان این کار را سال قبل کرده است. آیا الان که فوت کرده است می توانم نسبت به مهریه ام از سهم ارث شوهر سابقم اقدامی کنم؟ ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام خیر .

  • ملیحه
    ملیحه

    با سلام پدر همسرم فوت شده ایشون دوتا زن داشتن یک ماشین داشتن بین وراث بوده اگر یکی از همسر ها بخواد مهریه بگیره انگار پول کل ماشین رو میتونه بگیره آیا مادر همسرم که زن دوم هست میتونه مهریه ش رو بگیره

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام بله می تواند.

  • زهره
    زهره

    سلام.
    اگر خانمی قبل از همسرشان فوت شده باشند و در زمان حیات،مهریه‌شون رو نگرفته باشند،فرزندانشون میتونن به عنوان ورثه،مهریه‌ی مادرشون رو طلب بکنن؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.بله بعنوان ماترک مرحوم مادرشان می توانندمطالبه کنند

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.بله بعنوان ماترک مرحوم مادرشان می توانندمطالبه کنند

  • محمد
    محمد

    سلام اگر متوفی ماترکی نداشته باشد و یکی از ورثه هم تمکن مالی برای پرداخت مهریه مادر نداشته باشد، آیا مادر برای مطالبه سهم مهریه خود می‌تواند علیه او اقامه‌ شکايت کند؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام پرداخت مهریه تنها از اموال و ماترک متوفر صورت می گیرد.

  • مریم
    مریم

    سلام همسرم در زمان حیات اموال خود به اسم فرزندانش کرده است ،ایا بعد از فوت او من میتوانم مهریه ام را از فرزندان بگیرم ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

  • مینا
    مینا

    سلام همسرم فوت شده مقداری از وسایلامون خونه پدر و مادرشه…میشه شیربهایی که شوهرم خریده بود رو هم به جای مهریه بگیرم؟یا فقط جهیزیمو میتونم پس بگیرم…شیربها رو خود شوهرم خریده بود و هیچ مدرکی هم نیست که شیبربها گرفته اون وسایلو…پدر و مادرش میگن شیربها رو نمیدیم مال خودمونه

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام تنها اسباب و لوازمی که در لیست سیاهیه آمده و یا فاکتور خرید دارید می توانید مسترد نمایید.

  • نگار
    نگار

    سلام وقت بخیر بردار من فوت شده و همسرش درخواست مهریه کرده و دادگاه حکم به معادل قيمت سکه ها از ماترک مورث خواندگان داده است از طرفی برادرم مالی نداشته ایا همسر برادرم میتواند از پدر شوهرش (پدر من) مهریه ش را بگیرد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام خیر.

  • ناهید
    ناهید

    باسلام
    در صورتی که زن بعد از فوت همسر مهریه شو بگیره و ازدواج مجدد کنه، می‌تونه در مورد در مورد ارث شوهر مرحوم سابقش ادعایی داشته باشه و سهم ببره؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      استیفا و مطالبه مهریه زوجه از ماترک ممکن و مقدور است و بطور کلی توارث زوجه (۱/۸ فرض)بعد از فوت مورث محقق میشود و ازدواج بعدی مسقط این حق نیست.

  • Gl
    Gl

    سلام اگر زن بعد از فوت همسرطلب مهریه بکنه بازم میتونه حضانت و قیم فرزندان رو به عهده بگیره؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام بله می تواند.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام بله می تواند.

  • Mh
    Mh

    سلام
    اگر پدری فوت کنه و دو فرزند و یک همسر داشته باشه وپدر متوفی هم زنده باسه ولی از شرایط جسمی خوبی برخوردار نباشه(آلزایمر_ضعیفی چشم_نا توانی در راه رفتن و… داشته باشه) خلاصه که نتونه غذاشو خودش بخوره در این صورت قیم فرزندان پدر متوفی خواهد بود یا همسر متوفی؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام تشخیص با دادستان است مادر معرفی می شود و دادسرا بررسی می نماید.

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان