قسم دروغ در دادگاه و مجازات آن

2.7/5 - (20 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل کیفری با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

قسم دروغ در دادگاه و مجازات آن

اصولاً رسیدگی به هر شکایتی نیاز به ارائه دلایلی دارد که در قانون بر شمرده شده باشند که می تواند همزمان در اثبات دعاوی حقوقی و کیفری کاربرد داشته باشد. قسم یا سوگند یکی از این ادله می باشد.سوگند در صورتی به عنوان دلیل در دعاوی حقوقی مورد پذیرش قرار می گیرد که خواهان دلیلی برای اثبات ادعای خود نداشته باشد، در این صورت خوانده دعوی سوگند یاد می کند و دعوا ساقط می گردد اما سوگند تنها منحصر به این مورد نمی باشد و در برخی موارد شاهدان یا گواهان نیز باید قبل از ادای شهادت سوگند یاد نماید.

قانونگذار شرایطی را برای ادای شهادت و نیز خود گواهان تعیین نموده است.

  • شاهد باید بالغ، عاقل، با ایمان و عادل باشد. طهارت مولد داشته و همچنین درباره­ی موضوع شهادت ذی نفع نباشد و همچنین خود جایگاه اجتماعی درستی داشته و تکدی­گر و ولگرد نباشد.

چنانچه شاهدی هریک از شرایط را دارا نبودترتیب اثر دادن به شهادت وی منوط به نظر دادرس یا قاضی می باشد.

شهادت باید به گونه­ای باشد که فرد خود چیزی را که شهادت می­دهد دیده باشد و از روی علم به آن گواهی می­دهد و هرچه یقین شاهد از شهادتش بیشتر باشد، به شهادت به معنای درست نزدیک­تر و در نزد قانون مورد پذیرش است. قانونگذار در برخی دعاوی تعداد اشخاصی را که برای اثبات دعوا لازم است ذکر نموده است و در موارد دیگر ممکن است ادای شهادت از سوی دو شخص باعث اقناع وجدانی دادرس بشود.

گواهی گواهان باید به نحوی باشد که صرفنظر از یقین کامل گواه به مفاد شهادت و اظهارات خود، ارتباط موضوعی کامل با موضوع دعوی داشته باشد.

و بسیار مهم است که تمامی گواهان حاضر در دادگاه، در مفهوم و اساس شهادت با یکدیگر توافق داشته باشند. اینکه اساس بیان واقعه در نظر شاهدان یکی باشد بسیار مهم است.

دادگاه برای سنجش میزان صحت شهادت­ها هر یکی از شهود را به تنهایی حاضر می­کند و قاضی و اصحاب دعوا، از جمله وکلای طرفین دعوا، آزادند که سوالات خود را مطرح کنند. کسی حق قطع کردن گفته­های شاهد را نداشته و شاهد تنها بر اساس حافظه­ی خود شهادت می­دهد.

آیا قسم دروغ در دادگاه جرم محسوب می­شود؟

چنانچه فردی در دادگاه برای تبرئه و یا محکوم شدن فردی، به دروغ قسم بخورد و روند قضایی بر اساس گفته­ی او تحت تأثیر قرار گیرد. چنانچه بعدها اثبات گردد که سوگندهای او دروغ بوده و ادله­ای برای اثبات دروغ بودن سوگند شاهد وجود داشته باشد. طرف متضرر دعوای پیشین می­تواند از او به خاطر این قسم دروغ شکایت کرده و در فرضی که بتواند اثبات نماید که مفاد شهادت کذب بوده، دادگاه علی القاعده حکم به محکومیت شاهد خواهد داد.

مجازات قسم دروغ در دادگاه

افرادی که در دادگاه و حضور مراجع رسمی اقدام به شهادت دروغ و غیر واقع می­کنند، در صورت دروغ بودن شهادتشان، بنا به اهمیت و شدت مسئله بنا بر تشخیص قاضی، می­توانند از سه ماه و یک روز تا دو سال به حبس محکوم شده و همچنین از یک میلیون و پانصدهزار ریال تا دوازده میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شوند.

نکته قابل ذکر دیگر این است که گواهان در صورت احراز و اثبات شهادت دروغ مسئولیت مدنی بابت خسارات وارده به متضرر را دارند و چنانچه بین شهادت دروغ و ورود ضرر رابطه سببیت وجود داشته باشد، متضرر می تواند از گواه خسارات ناشی از گواهی دروغ را دریافت نماید و دادگاه ها علی القاعده حکم به پرداخت خسارت صادر می نمایند.

رجوع از شهادت

چنانچه به موجب حکم قطعی دادگاه محرز گردد که گواهان به دروغ شهادت داده اند و بر مبنای شهادت دروغ حکم صادر گردیده باشد، محکوم علیه می تواند با ارائه حکم مبنی بر کذب بودن شهادت، تقاضای اعاده دادرسی نماید و دادگاه صادر کننده حکم، با پذیرش اعاده دادرسی حکم مذکور را نقض خواهد نمود.

روش شکایت از قسم دروغ

برای شکایت از قسم دروغی که در دادگاه خورده شده و بلا اثر کردن آن، به مانند هر شکایت دیگری باید از طریق ثبت شکوائیه در سامانه­ی ثنا توسط دفاتر خدمات قضایی اقدام کنید. و شواهد و مدارک کافی از دروغ بودن شهادت را نیز در اختیار داشته باشید تا در هنگام دادرسی به دادگاه ارائه کنید. در برخی مواقع اثبات درستی ادعای شما در دادگاه در کنار دشوار بودن، دارای حساسیت و اهمیت نیز می­باشد. و توجه داشته باشید که اثبات شهادت دروغ در دادگاه، نه تنها اثبات این پرونده بلک تأثیر گذار در نتیجه­ی پرونده­ای که در آن قسم دروغ خورده شده است نیز می­باشد. از این رو شایسته است که برای دلخواه پیش رفتن شرایطتان از وکیلی مجرب در این زمینه نیز مشورت بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • تینا مرادی
    تینا مرادی

    سلام وقتتون بخیر پدر من در دادگاه به نفع برادرش و برای اینکه ارث پدری جزئی از اموال برای پرداخت مهریه حساب نشه شهادت دروغین داده و گفته که ملک برای خود پدرم هست چون ملک رو زدن به نام پدرم و الان حکم یک سال زندان تعیین کردند راهی هست؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      بله به دادگاه تجدید نظر اعتراض نمایید.

  • نادر طاهری
    نادر طاهری

    سلام یک قطعه زمین کشاورزی دارم بابت این زمین ۲سال پیش شناسنامه گرفتم واز پدرم خریده بودم الان همسایه بغلی نزدیک به۳۰ سال پیش خونه ساخته الان میگه بعد دیوار ۱متر مال منه زمین من زیر کاشت کندم است الان آمده گودبرداری کرده دیوار میکشه منم رفتم شکایت کردم منو تهدید کرده به قتل میزنم از این حرفها من شاهد دارم رفتیم در گلانتری شاهد شدن ولی بنا این آقا ۳۰ سال پیش برای این بنای کرده میگه من قسم میخورم زمین مانده برای بابا این آقا کار کرده بابااین اقا ۷سال پیش فوت شده بنا بیش از ۷۰ سال داره بی‌زحمت راهنمایی کنید ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      چنانچه زمین ساخته شده کناری دارای سند رسمی مالکیت می باشد حدود اربعه آن در سند ذکر شده و هرگونه ادعایی بر خلاف سند رسمی قابل قبول نمی باشد.

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان