قوانین موجر و مستاجر

3.4/5 - (43 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

قوانین موجر و مستاجر

اجاره

مطابق ماده ۴۶۶ قانون مدني: «اجاره عقدي است که به موجب آن مستاجر، مالک منافع عين مستاجره مي‏شود، اجاره دهنده‏ را موجر و اجاره کننده را مستاجر و مورد اجاره را عين مستاجره گويند

مستاجر

تکالیف موجر

تحویل مورد اجاره به مستاجر پس از انعقاد عقد اجاره

بر گرداندن پول پیش مستاجر به هنگام تخلیهاجاره

انجام تعمیرات کلی و اساسی در مورداجاره

تکالیف مستاجر

پرداخت کرایه

تخلیه محل اجاره در پایان قرارداد

انجام تعمیرات غیر اساسی مورد اجاره

.پرداخت بهای آب برق گاز تلفن و حق شارژ

جلوگیری نکردن از تعمیرات اساسی توسط موجر

خودداری از ورود خسارت به محل اجاره

قرارداد اجاره رسمی و غیر رسمی          

قرارداد اجاره رسمی قراردادی است که در دفترخانه تنظیم شده باشد یا در صورتیکه قرارداد در دفترخانه تنظیم نشده است باید توسط دو شاهد امضا شده باشد. قرارداد اجاره زمانی غیر رسمی است که بوسیله اجاره دهنده و اجاره کننده در یک برگ کاغذ تنظیم میشود و یا اینکه در بنگاههای املاک تنظیم میشود. نکته مهمی که باید رعایت شود تا بتوانید دستور تخلیه بگیرید اینست که غیر از امضای اجاره دهند و اجاره کننده که در انتهای قرارداد اجاره میباشد، باید امضای دو نفر به عنوان شاهد آنرا امضا کنند.

وظایف موجر

موجر باید عین مستاجره را در وضعیتی به تصرف مستاجر بدهد که مستاجر بتواند استفاده مقرر را از عین مستاجر ببرد.

موجر حق ندارد مادام که عقد اجاره باقی است، در عین مستاجره تغییراتی ایجاد کند، به طوری که مانع از استفاده مستاجر باشد یا امکان استفاده مستاجر را دشوار نماید.

کلیه تعمیرات و مخارجی که برای امکان انتفاع مستاجر در عین مستاجره لازم است، برعهده مالک می باشد مگر اینکه شرط خلاف شده باشد، یا آنکه عرف اقتضای امر دیگری را داشته باشد.

وظایف مستاجر

مستاجر باید مال الاجاره معین را در مواعدی که برای پرداخت آن در نظر گرفته شده به مالک تسلیم کند و در صورتی که موعدی برای پرداخت مال الاجاره معین نشده باشد باید آن را نقدا به موجر بپردازد.

مستاجر باید در استفاده عین مستاجره رعایت متعارف را بنماید یعنی در آن تعدی و تفریط نکند ؛ در غیر اینصورت در برابر مالک مسول خواهد بود . مستاجر باید عین مستاجره را برای همان مصرفی که در اجاره مقرر شده به کار برد ؛ در غیر اینصورت ضامن خواهد بود . در صورتی که طرز مصرف عین مستاجره مشخص نشده باشد مستاجر باید از آن ، آن طور که عرف اقتضاء می کند استفاده کند والا ضامن است.

اگر مستاجر بدون اذن موجر در عین مستاجره تعمیراتی انجام دهد در صورتی می تواند از موجر مطالبه کند مگر آنکه ضمن عقد اجاره این امر مورد توافق قرار گیرد .

اجاره

 قانون موجر و مستاجر در تخلیه پیش از موعد

اگر مستاجر مطلبق قرارداد حق فسخ زودتر از موعد نداشته باشد قرارداد تا انقضاء مدت اعتبار دارد و موجر موظف به پرداخت مبلغ رهن قبل از موعد قرارداد نمی باشد مگر اینکه در قرارداد ذکر شده باشد که در صورتی که مستاجر قصد تخلیه ملک زودتر از موعد را داشته باشد باید این امر را یک ماه زودتر به موجر اطلاع دهد که در اینصورت موجر باید طبق قرارداد هر چه سریعتر نسبت به پرداخت مبلغ ودیعه اقدام نماید. برای فسخ قرارداد توسط مستاجر نیز در صورت معیوب بودن ملک در حال اجاره و یا در حالتی که دو طرف در زمینه فسخ قرارداد پیش از موعد در این زمینه توافق کرده باشند، فسخ امکان پذیر است.

فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد توسط مستاجر

در صورتی که موجر به تعهدات خود عمل ننماید، مستأجر می تواند قرارداد را فسخ نموده و ملک را تخلیه نماید. در اینصورت موجر باید حقوق مستأجر را تسویه و اجاره را پایان دهد. یکی دیگر از مواردی که مستأجر می تواند اقدام به فسخ قرارداد نماید، مغایرت عین مستأجره با توصیفات مندرج در اجاره نامه است. اگر در صورت ایجاد خرابی غیر قابل تعمیر در ملک، مستأجر می تواند پس از فسخ قرارداد، ملک را تخلیه نموده و مبلغ پیش پرداخت را دریافت نماید.

فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد توسط موجر      

اگر مستأجر ملک را به مصرفی غیر از موارد توافقی خود با موجر در آورد، مثلا از ملک مسکونی جهت دفتر کاری استفاده نماید، یا در استفاده خود از ملک، مرتکب اعمال خلاف شرع شود ، موجر می تواند قرارداد اجاره را فسخ نموده و ملک را از مستأجر باز پس گیرد. در صورتی که مستأجر، به مدت ۳ ماه اجاره بهای خود را به طور کامل پرداخت نکند، موجر می تواند قرارداد اجاره را فسخ نماید.

هزینه تعمیر پکیج چند روز پس از ورود مستاجر

اگر تقصیر از طرف مستاجر اتفاق افتاده باشد پرداخت و جبران خسارت با او خواهد بود. بنابراین اگر بین خرابی پکیج و تقصیر مستاجر در حفظ و نگهداری متعارف از پکیج رابطه مسقیم وجود داشته باشد جبران خسارت وارده  یعنی تعمیر پکیج بر عهده ی مستاجر است .

تخلیه ملک

اگر مستاجر ملک را تخلیه نکرد چه کاری باید انجام داد؟

پس از اتمام مدت اجاره موجر از مستأجر می‌خواهد ملک را تخلیه کند. اگر ملک با رضایت تخلیه شد که مشکلی پیش نمی‌آید؛ اما گاهی ممکن است اختلافاتی در زمان تخلیه ملک به وجود بیاید. برای اینکه درخواست تخلیه ملک از سوی موجر وجاهت قانونی داشته باشد باید:

– یا مدت اجاره منقضی شده باشد.

– یا مستأجر بیش از ۳ ماه مبلغ اجاره را پرداخت نکرده باشد.

– یا اینکه کاری بر خلاف قرارداد اجاره انجام داده باشد.

در این صورت می‌توانید خطاب به شورای حل اختلاف محل ملکتان درخواست صدور دستور تخلیه بنویسید.

 

مراجع رسیدگی به درخواست تخلیه    

اصل بر آن است که دادگاه های عمومی برای طرح دعاوی تخلیه صالح هستند ولی اگر تخلیه اماکن مسکونی مدنظر باشد، شوراهای حل اختلاف نیز برای رسیدگی به این دعاوی صلاحیت دارند. اما برای تخلیه محل کسب و امثال آن، محاکم دادگستری صلاحیت رسیدگی دارند.

اجرت المثل ایام تصرف چیست و چگونه محاسبه میشود؟      

اجرت المثل مبلغی است که بابت استفاده شخص منتفع از مال، به مالک مال پرداخت می شود. اجرت المثل ایام تصرف قابل مطالبه بوده و بسته به شرایط روز ، میزان استفاده ، نوع مال و … تعیین می شود. در صورتی که استفاده کننده از پرداخت اجرت المثل ایام تصرف مال خودداری نماید، مالک می تواند اقدام به ارائه دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام تصرف نماید.  اجرت المثل معمولا خارج از قرارداد و توسط قاضی یا کارشناس تعیین می گردد.

انتقال محل اجاره توسط  مستاجر به شخص دیگر چه حکمی دارد؟   

در عقد اجاره لازم نیست موجر مالک ملک مورد اجاره باشد ولی لازم است مالک منافع آن باشد و الا اجاره باطل است. از طرف دیگر مستاجر هنگامی می تواند منافع مورد اجاره را به دیگری منتقل کند که در اجاره نامه این اختیار به او داده شده باشد و در این حالت مالک می تواند در صورت پایان مدت اجاره یا فسخ آن با مستاجر جدید اجاره نامه تنظیم کند و نیز مستاجر جدید دارای چنین حقی است


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • احمدرضا
    احمدرضا

    سلام، من واحدی که اجاره کردم، پریز تلفن داشته. در قرارداد چیزی نیومده اما به دلیل مشکلات سیم کشی ساختمان، الان ۲ ماهه که تلفن ما وصل نمیشه. می خوام بدونم مالک در این باره تعهدی داره یا نه و من چطور باید پیگیری کنم.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . شما میتوانید مالک را به راه اندازی خط تلفن ملزم کنید

  • جواد
    جواد

    سلام، من به عنوان موجر یک خانه را به مستاجر دادم و زمان تمام شدن قرارداد بسیار نزدیک هست، از طرفی خانه را به مستاجر جدید دادم، قبلش هم به مستاجر اطلاع دادم که به دنبال خانه دیگری برای خود باشند و قبول کرد ولی الان کلا خانه نیست و در را هم قفل کردن و خودشان نیستند، برای تخلیه خانه چیکار میتوانم بکنم، تشکر از راهنمایی شما

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . شما در زمان انقضای قرارداد میتوانید صدور دستور ر تخلیه و اجرای تخلیه را از شورای حل اختلاف تقا ضا کنید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . شما در زمان انقضای قرارداد میتوانید صدور دستور ر تخلیه و اجرای تخلیه را از شورای حل اختلاف تقا ضا کنید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . شما در زمان انقضای قرارداد میتوانید صدور دستور ر تخلیه و اجرای تخلیه را از شورای حل اختلاف تقا ضا کنید

  • سبحانی
    سبحانی

    سلام.ورود سرزده مالک به داخل خانه مستاجر و تفتیش ان حکمش چیه.چون اگر کسی برای تعمیر می امد مالک هم بدون اجازه داخل میشد.

    سوال دوم روز اول به ما نگفتند و پول پرداختی بنگاه هر دو طرف از ما کم کردند و گفتند مالک شرطش این بوده برای اجاره.ولی در قرارداد قید نشده.و دو مبلغ دو ملیون تومان پرداخت کردیم.میتوانیم شکایت کنیم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . هر دو قابل شکایت و بیگیریست

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . هر دو قابل شکایت و بیگیریست

  • سعید
    سعید

    سلام خسته نباشید
    برادر من اجاره نامه ی غیر رسمی رو با دو شهود امضا کرده است که که بنگاهی در اجاره نامه موجر را خط زده و به جایش از طرف نوشته است
    میخام بدونم ایا نوشتن کلمه ی (از طرف)در اجاره نامه قانونی است یا خیر؟
    اگر قانونی است در چه صورت میتوان موجر را در اجاره نامه خط زد و به جایش از طرف نوشت؟
    ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با داشتن واکالت از موجر

  • احسان
    احسان

    سلام و عرض ادب ، ببخشید من یه آپارتمان قدیمی کرایه کردم که بعد از چهارماه لوله ی همسایه بغلی ترکید و دیوار با توجه به اینکه کاهگل بود نم داد ، اینم عرض کنم که بنده شخص مالک رو هنگام عقد قرارداد اجاره نامه ندیدم و گفتن خارج از کشور هستن و شخصی رو به عنوان وکیل ایشون معرفی کردن ، بنده هنگامی که دیوار نم داد اطلاع دادم و ایشون ( وکیل) گفت من تهران نیستم ( کاشف به عمل اومد که ایشون صداقت در گفتار ندارن و بارها ثابت شد ) بعد از سه ماه که ایشون هیچ رسیدگی و پیگیری نکرد نم دیوار و سقف بیشتر شد و قسمتی از سقف ساعت چهار صبح با صدای وحشتناکی فرو ریخت ، برای ایشون عکس و فیلم فرستادم و متاسفانه باز هم رسیدگی نکرد تا اینکه بنده اجاره رو پرداخت نکردم به دلیل عدم رسیدگی مالک و وکیلش ، تا اینکه وکیل ایشون بعد از سه ماه لوله کش و گچکار آورد و مرمت کرد ، میخواستم بپرسم الان تکلیف ما چیه؟ یعنی ایشون هیچ خسارتی نباید بابت این کم کاری و عدم رسیدگی؟ همون مبلغ اجاره ی یک ماه رو میتونم کم کنم؟ ممنونم از راهنماییتون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . در صورتیکه خسارتی به شما وارد گردیده میتوانیداز طریق شورای حل اختلاف تقاضای تامین دلیل نمایید و سبس خسارت را مطالبه کنید

  • محمد
    محمد

    سلام. منزلی را اجاره کردم جهت انجام و شروع کسب و کار. اما به دلیل نبود پول کس دیگری به عنوان رهن، چک کشید. قرار بود که منزل بعد از ۳ ماه تخلیه گردد اما بعد از مدتی من پشیمان شدم و قرارداد را به بنگاه پس دادم و هزینه قرارداد سهم خودم را پرداخت کردم. بعد از مدتی با من تماس گرفتن که باید سهم طرف را هم بدهم. من سهم طرف رو هم با حضور ۲ شاهد دادم و در ضمن بر فسخ قرارداد شفاها تاکید کردم. اما ازآنجایی که چک را من نکشیده بودم چک را از مسئول بنگاه نگرفتم. اما در حضور شاهدها شفاها گفتم که برای چک ها خیالم راحت باشه و مسئولین بنگاه هم گفتن که خیالت راحت باشه و…
    حال بنظر شما من مسئولیتی نسبت به چک و یا منزل به عهده ام هست؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . در خصوص فسخ اجاه نامه و وضعیت چک میبایست کتبا با حضورو امضا مالک و شهود صورتجلسه نمایید .

  • ترنم
    ترنم

    سلام منزل من دست مستاجر بوده الان بعد ٤ سال بلند شدن خوابيهاي زدن كه زير بار نميرن به من ميگن پوشال كولر جز مصرفي عوض نميكنم در صورتي من تعويض كرده بودم … و يا درب حمام خراب شده ميگن مصرفي اين حكمش چي مگر وصايل سالم دادن نبايد سالم بدهند اين چه قانوني كه ميگن مصرفي

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام هزینه تعمیرات جزیی با مستاجر میباشد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام هزینه تعمیرات جزیی با مستاجر میباشد

  • یکتا
    یکتا

    سلام وقت بخیر و خسته نباشید
    من ۳ساله مستاجر یک خونه هستم ،صابخونه ۲ماه قبل قرارداد ۵۰ میلیون به پیش اضافه کرد ،اما من نتونستم جور کنم ،الان ۱ماهه از قرارداد گذشته من چک دارم که ۱۵ روز دیگه وصول میشه و هرچی به صابخونه میگم یا بیا چک بهت بدم یااینکه بمون تا ۱۵ روز دیگه قبول نمیکنه و میگه تخلیه کنید،الان میخواستم بدونم این آقا بره شکایت بکنه به من وقت میدن تا چکمو وصول کنم ؟و اینکه تا زمانی که من اینجا هستم میتونه با مستاجر دیگه قرارداد ببنده؟باید چیکار کنم؟ممنون میشم کمکم کنید ،هی تحدیدم میکنه بلند شید ،یامزاحمت ایجاد میکنه و مستاجر میاره

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.
      روند رسیدگی. صدور دستور تخلیه و اجرای آن حدود یک ماه طول می کشد و البته میتوانید قبل از اجرا نیز یک ماه مهلت بگیرید.

  • آزاد
    آزاد

    سلام
    من ملکی را حدود ۳ دماه پیش خریدم که دارای مستاجر بود.که طی اظهارات خود مستاجر ،بنگاه و مالک قبلی ایش ایشان تمایل به تخلیه در ماه تابستان را داشتند(لازم به ذکر هست که ۴ ماه از قرارداد ایشان مانده).اما در حال حاضر علیرغم پیدا کردن ملکهای بسیار برایشان از جانب خودم و بنگاه و مالک قدیم همکاری نمیکنند و من در حال حاضر در مسافرخانه به سر میبرم.سوالاتی دارم
    ۱- آیا میتوان با استفاده از قانون تغییر مالکیت حکم تخلیه برایشان گرفت
    ۲-آیا مالک قبلی با استناد به یک بند مبایعه نامه که قید شده خانه در تاریخ۱۴۰۱/۰۴/۰۱ تخلیه کامل و تحویل اینجانب داده میشود موظف به تهیه خانه برای اینجانب میباشد؟
    ۳-آیا میتوان از مالک علیرغم تنظیم سند با استفاده از بند ذکر شده در مورد قبل شکایت نمود و ضرر و زیان گرفت

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام
      قرارداد اجاره تا زمان انقضای آن لازم الاجراست و فقط با توافق طرفین قابل فسخ است.

  • حمید
    حمید

    سلام.
    من حدود یک هفته هست که یک خانه ای را رهن و اجاره کردم که خود مالک هم طبقه بالا ساکن هستند.دیشب ما مهمان بودیم که هنگام مراجعه حدود ساعت ۱شب به خانه متوجه شدیم که مالک در را از پشت قفل کرده که با تلفن اش تماس گرفتم اومد در و باز کرد.خواستم ببینم آیا این کار مالک قانونی است؟(قفل کردن)

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام
      کار ایشان غیر قانونی است و میتوانید در صورت تکرار شکایت نمایید.

  • ناشناس
    ناشناس

    سلام . اگر چنانچه موجر پس از منعقد کردن قرار داد با مستاجر خود ٬ *مفقود شود*٬ حکم مستاجر و وارثان موجر چه می شود ؟ و ایا شکایت مستاجر بر این رویداد مورد قبول است ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      حجر یا فوت موجر لطمه ای به قرارداد اجاره وارد نمی سازد.

  • مهرداد
    مهرداد

    سلام من چهار سال در منزلی ساکن هستم و یکماه به زمان تخلیه مانده متاسفانه در این چند ماهه از حمام به دیوار سالن رطوبت داده و رنگ ها بواسطه رطوبت ریخته در حال حاظر مالک ادعا میکند که پول رنگ کاری با من است لطفاً راهنمایی بفرمایید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام هزینه های نگهداری ملک با موجر است.

  • حمیدرضا درخشانی
    حمیدرضا درخشانی

    با سلام
    بنده یک واحد آپارتمان دارم که در اختیار مستاجر گذاشتم و تا ۱۵ مرداد مدت اجاره به پایان می رسد ولی مستاجر می گوید تا زمانیکه خانه پیدا نکنم خانه را تخلیه نمی کنم…
    زحمت بکشید با توجه به اینکه بنده قصد فروش واحد را دارم و مستاجر اجازه بازدید نمی دهد راهنمایی بفرمائید؟
    و اینکه اگر تا تاریخ مقرر تخلیه نکرد چه اقدامی انجام دهم؟
    با تشکر

  • منصور.کرج
    منصور.کرج

    سلام مستاجرهستم وتمام وظایف خودم روانجام داده ومیدهم کرایه شارژوپرداخت بموقع قبوض ازصاحبخانه تقاضای دریافت کد رهگیری دارم برای گرفتن وام ودیعه مسکن تابتوانم پول پیش رابیشترکنم تاحداقل توخیابان نمونم بادختردانشجو
    متاسفانه صاحبخانه اینکارانجام نمی‌ده ومیگه یارانه دخترم قطع میشه .از طرفی هم بمن میگه بایدتایماه دیگه تخلیه کنی.ایاشورای حل اختلاف این حق روبمالک میده که ازخواسته به حق من بگذره وحکم تخلیه بده

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      به موجر اظهارنامه بدهید و اعلام کنید با افزایش ۲۵ ردصد حاضر به تمدید قرارداد هستید

  • مستاجر
    مستاجر

    سلام ۲۵ سال هست مستاجر هستم در مغازه ای و الان صاحب می‌خواهد آن را به شخص دیگری بفروشد آیا قوانینی دارد اولویت و رضایت من شرط باشد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام
      خیر قانون خاصی در این زمینه وجود ندارد.

  • مهدی
    مهدی

    سلام من سال دوم اجاره هست که قراردادم را تمدید کردم متاسفانه قسمت سینک اشپزخانه از همون سال اول خراب بود ومن امسال به موجر برای رفع خرابی گفتم و در بنگاه به صورت شفاهی هم قبول اجرا کرد ولی بعد از یک ماه که از قرارداد جدید گذشته میگه برام مرقوم به صرفه نیست من هم با به خاطر خرابی یک کرایه از ماه قبل رانریختم واولین کرایه قرارداد جدید که موعد پرداخت بود ایشان رفته برای فسخ اقدام کرده ایا قرارداد ما فسخ میشودومن ملک را باید تخلیه کنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام،
      قرارداد اجاره، تا زمان انقضا، لازم الاجراست.

  • علی
    علی

    سلام
    من مستاجر هستم.رهن کامل کردم.قراردادم یک ماه دیگه تموم میشه.سوالاتم اینه اگر لطف کنید و پاسخ بدید
    ۱٫جهت اطلاع از تمدید اجاره و در صورت تمدید مبلغ افزایشی و یا تخلیه…من باید یک ماه قبل با موجر تماس بگیرم یا ایشون وظیفه دارند اطلاع رسانی کنند؟
    ۲٫اگر این اطلاع رسانی بین ما انجام نشه و قرارداد به اتمام برسه من مجبور به تخلیه هستم؟ البته این در صورتی است ک مبلغ رهن من رو هم ایشون اماده کرده باشن..
    ۳٫مصوبه های دولت در مورد اجاره مسکن قابل اجراست؟یعنی این قرارداد به طور خودکار باید تمدید بشه با ۲۵ درصد افزایش؟البته مشاور املاک کد رهگیری به ما نداده…

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام،
      شما میتوانید قبل از پایان قرارداد، اظهارنامه برای موجر ارسال کنید و آمادگی خود برای تمدید قرارداد و افزایش ۲۵ درصد اجاره طبق مصوبه سران قوا به موجر اعلام نمایید.

  • زینب
    زینب

    سلام ما یک واحد خریدیم که مستاجر دارد تا ۱۰ مرداد. ولی مستاجر تا ۲۰ م نمیخواهد تخلیه کند و ما باید ۱۰ م حتما وارد خانه شویم. آیا از لحاظ قانونی میتوانیم دقیقا ۱۰ م حکم تخلیه بگیریم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام، صدور دستور تخلیه بیش از ۱۰ روز طول میکشد.

  • نغمه
    نغمه

    سلام خسته نباشید من ۲سال مستاجر ملکی هستم که قبلا صاحب سند آقا بودند ولی طی یکسال زن وشوهر متارکه کردند وسند به اسم خانم شده حالا ایشون صاحبخونه هستند میگن بلند بشید ولی پول پیش رو از اون آقا بگیرید به من ربطی نداره اون آقا هم میگه من هر چی داشتم این خانم ازم گرفته سند هم به اسمش هست ومالک دیگه ایشونه پول رو باید ایشون بده ما موندیم سر دوراهی ،لطف کنید راهنمایی کنید از نظر قانونی پول رو از کی باید دریافت کنیم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.تازمانی که پول خودرانگرفتیدتخلیه نکنید

  • عزیز
    عزیز

    سلام وقت بخیر
    من مستاجر خونه ای هستم که در برنامه دیوار پیدا کردم
    قبلش گفت خونه هیچ مشکلی نداره و اینا بعد از عقد قرار داد گفت پمپ ابش مشکل داره ک درست میکنه واسم منم گفتم مشکلی نداره اما با گذشت این همه وقت درست نکرده و قراردادمونم به پایان رسیده یک هفته از مدت پایان قرار دادمون میگذره اما پولی نمیده و بهونه میاره املاک هم راجب پمپ میگفت چون من فقط قول نامه رو نوشتم و توافق شما بیرون از املاک بوده این گزینه به ما مربوط نمیشه میخواستم ببینم واسه پس گیری پولم باید چیکار کنم ایا میتونم بخاطر این همه مدت که پمپم خراب بوده شکایت کنم؟؟با تشکر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.دادخواست مطالبه وجه بدهید

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان