پلمپ اماکن تجاری به دلیل عدم رعایت شئونات اسلامی

Rate this post

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

پلمپ اماکن تجاری به دلیل عدم رعایت شئونات اسلامی

پلمپ ملک تجاری چگونه انجام می گیرد؟

در حقوق ایران هرگونه پلمپ ملک تجاری باید به موجب دستور دادگاه صلاحیت‌دار باشد. در حالت عادی یک ملک تجاری ممکن است به دلایلی مثل گران فروشی و سایر تخلفات صنفی پلمپ شود. پلمپ ملک تجاری در این موارد باید به موجب حکم قطعی مرجع قضایی (دادگاه) یا سازمان تعزیرات حکومتی باشد. علاوه بر موارد فوق از چند ماه پیش به موجب مصوبه وزارت کشور، اماکن تجاری گوناگونی به دلیل عدم رعایت حجاب اسلامی، پلمپ شده اند. در این نوشتار ضمن بررسی شرایط قانونی برای پلمپ ملک تجاری، راه های عملی مناسب برای جلوگیری از پلمپ ملک و جبران خسارات مربوط به آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

پلمپ ملک تجاری به موجب حکم دادگاه

اگر دادگاه عمومی و حقوقی، دادگاه کیفری، دادگاه انقلاب و سایر مراجع قضایی به موجب قانون، حکم قطعی مبنی بر پلمپ ملک تجاری را صادر کنند، ملک باید به صورت موقت یا دائم پلمپ شود. در واقع اصولاً پلمپ ملک تجاری به موجب قانون و با صدور حکم مقام قضایی صلاحیت‌دار ممکن است. از نظر قانون مجازات اسلامی تنها هنگامی یک ملک تجاری باید توقیف شود که برای ارتکاب جرم تاسیس شده باشد یا فعالیت آن به ارتکاب جرم انحصار یافته باشد. برای مثال اگر کسی محلی را برای شراب خواری، ارتکاب جرایم جنسی و فساد راه اندازی کرده باشد، محل مذکور به موجب دادنامه دادگاه کیفری دو پلمپ می شود.

همچین به دلیل بدهکاری مالی مالک ملک، ممکن است مطابق با قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، یک ملک تجاری پلمپ شود. برای مثال یک فروشنده لباس، مغازه خود را برای دریافت وام در رهن بانک می گذارد. پس از رسیدن زمان پرداخت اقساط وام، اگر نتواند بدهی خود را پرداخت کند، ملک به دستور دادگاه توقیف شده و به مالکیت بانک در می آید.

در موارد ضروری نیز اگر ادامه فعالیت یک ملک تجاری موجب ارتکاب جرم شود، به دستور بازپرس یا دادستان پلمپ ملک تجاری به صورت موقت و فوری انجام می گیرد. نکته حائز اهمیت که در مورد کلیه موارد فوق وجود دارد این است که دستور پلمپ ملک باید توسط مقام قضایی صلاحیت‌دار صادر شود. اجرای دستور پلمپ ملک تجاری می بایست توسط مامورین قانون و مطابق با دستور قانونی باشد.

پلمپ اماکن تجاری به دلیل عدم رعایت شئونات اسلامی

پلمپ ملک تجاری ممکن است به دلیل عدم رعایت شئونات اسلامی باشد. البته همانطور که اشاره شد این شیوه از چند ماه اخیر رواج پیدا کرده است. در این شیوه یک ملک تجاری به طرق گوناگونی تحت نظر قرار می گیرد. کنترل کردن دوربین های مداربسته، گشت نامحسوس و … به عنوان برخی از شیوه های رایج کنترل شئونات اسلامی در اماکن تجاری شناخته می شود.

در صورت مشاهده بی حجابی و عدم رعایت شئونات اسلامی برای نخستین بار، به متصدی آن ملک پیامک اخطاریه ارسال می شود. باید توجه داشت که پیامک اخطاریه تنها باید از سامانه های اینترنتی رسمی مربوط به پلیس امنیت اخلاقی، به مالک ملک ارسال شده باشد. در غیر این صورت احتمال کلاهبرداری وجود دارد، بنابراین توصیه می شود روی لینک هایی که با ظاهر اخطاریه برای شما ارسال می شود کلیک نکنید.

پس از ارسال پیامک اول اخطاریه، اگر عدم رعایت شئونات و حجاب اسلامی برای دومین بار مشاهده شود، ممکن است دستور پلمپ ملک تجاری صادر شود. در ادامه برخی از مهمترین حقوق متصدی ملک تجاری برای جلوگیری از توقیف ملک توسط مامورین را مورد بررسی قرار می دهیم.

حقوق قانونی متصدی ملک تجاری

تا اینجا دانستیم که پلمپ ملک تجاری، تنها به موجب حکم قطعی دادگاه و با رعایت مقررات قانونی ممکن است. با این حال در عمل ممکن است مقامات، مسئولین و مامورین انتظامی بدون در دست داشتن حکم قضایی، مبادرت به توقیف ملک تجاری بنمایند. برخی از راهکارهای قانونی برای جلوگیری از این امر عبارتند از:

  • از مامورانی که قصد پلمپ ملک را دارند، ارائه حکم قضایی پلمپ ملک را تقاضا کنید. اگر مامورین مذکور حکم قضایی دارند، آن را مطالعه کرده و به تاریخ صدور و انقضای آن حکم توجه کنید.
  • اگر مامورین مذکور از ارائه حکم قضایی خودداری کردند، نام و نام خانوادگی آنان را جویا شوید. مامورین انتظامی کلانتری و اغلب رسته های پلیس مکلف به نصب اتیکت نام و نام خانوادگی بر سمت چپ سینه خود می باشند.
  • سعی کنید پلمپ ملک تجاری در حضور شهود انجام گیرد، در این صورت بعداً می توانید از مامورین مزبور شکایت کرده و برای اثبات ادعای خود به شهادت شهود استناد نمایید.
  • توصیه می شود پیش از انجام هرگونه اقدام حقوقی در زمینه پلمپ اماکن تجاری به دلیل عدم رعایت شئونات اسلامی، با یک یا چند نفر وکیل دادگستری مشاوره حقوقی داشته باشید.

گروه وکلای ره‌جویان عدالت با حضور بهترین وکلای دادگستری متخصص در امور حقوقی و کیفری، آماده ارائه انواع خدمات حقوقی اعم از وکالت در دعاوی، مشاوره حقوقی، نگارش لوایح قضایی و … می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان