اعتراض به آرای قطعی شورای عالی ثبت در دیوان عدالت اداری

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

اعتراض به آرای قطعی شورای عالی ثبت در دیوان عدالت اداری

مبانی مراجعه به دیوان عدالت اداری درخصوص آرای قطعی هیات نظارت وشورای عالی ثبت

با اجازه حاصله از  قانون دیوان عدالت اداری واصلاحات بعدی آن اشخاصی که از تصمیمات مراجع فوق متضرر می باشند می توانند تظلم خواهی خود را با رعایت شکلی قوانین جاری در دیوان عدالت اداری مطرح نمایند.

اشتباهات ثبتی

به مجموعه خطا هایی (اشتباهات)که در مراحل مختلف جریان ثبت ملک و صدور سند مالکیت که  ممکن است مربوط به ملک، سند مالکیت، تقاضادهنده ثبت ملک و یا در ارتباط با موارد دیگری باشد. و این اشتباهات ثبتی اگر مؤثر در جریان ثبت باشد، باید توسط مراجع صالح رفع شده و اصلاح شود.

هیات نظارت

برابر مفاد  مندرج در ماده ۶ قانون ثبت «براﻯ رسیدگی به کلیه اختلافات و اشتباهات مربوط به امور ثبت اسناد و املاک در مقر هر دادگاه استان هیأتی بنام نظارت مرکب از رئیس‌ثبت استان یا قائم مقام او و دو نفر از قضات دادگاه استان به انتخاب وزیر دادگسترﻯ تشکیل می‌شود. هیأت مزبور به کلیه اختلافات و اشتباهات مربوط‌ به امور ثبتی در حوزه قضائی استان رسیدگی می‌نماید. ».

شورای عالی ثبت

بمستفاد از  مفاد  مندرج در ماده ۲۵ و ۲۵ مکرر قانون ثبت  « مرجع تجدیدنظر نسبت به آرای هیات نظارت شورای عالی ثبت خواهد بود که دارای دو شعبه به شرح زیر است: (اصلاحی مصوب ۱۳۵۱) الف- شعبه مربوط به املاک

ب- شعبه مربوط به اسناد (لازم به ذکر است که  آرای هیات نظارت فقط در مورد بندهای یک و پنج و هفت این ماده بر اثر شکایت ذی‌نفع قابل تجدیدنظر در شورای عالی ثبت خواهد بود ولی مدیر کل ثبت به منظور ایجاد وحدت رویه در مواردی که آرای هیات‌های نظارت متناقض و یا خلاف قانون صادر شده باشد موضوع را برای رسیدگی و اعلام نظر به شورای عالی ثبت ارجاع می‌نماید و در صورتی که رای هیات نظارت به موقع اجرا گذارده نشده باشد طبق نظر شورای عالی ثبت به موقع اجرا گذارده می‌شود)».

اعتراض به آرای قطعی شورای عالی
اعتراض به آرای قطعی شورای عالی

چند نکته حقوقی

  • مرجع اعتراض به تصمیم رئیس اداره ثبت اسناد واملاک در خصوص اختیارات تفویضی هیات نظارت به ایشان در مبانی اشتباهات ثبتی کدام مرجع می باشد؟
  • مسئولیت و اختیار تشخیص وتطبیق نسبت به اشتباهات ثبتی چه مرجعی می باشد؟
  • در خصوص اشتباهات ثبتی آیا مراجع اداری (مثل شهرداری)به غیر از مالک پلاک ثبتی هم اختیار اعلام اشتباه ثبتی به نهادهای شبه قضایی فوق ( هیات نظارت و شورای عال ثبت )نیز دارند ؟
  • آیا مراجع شبه قضایی فوق اختیاراخذ اصل پرونده ثبتی را برای مطالعه وتطبیق موارد مطروحه از اداره ثبت اسناد محل وقوع پرونده ثبتی دارند ؟
  • در صورت امتناع مسئولان مربوطه در تهیه گزارش وارائه به نهادهای فوق وهمچنین تهیه گزارش خلاف واقع و ارائه به نهادهای فوق، راهکار قانونی تظلم خواهی چگونه می باشد   ؟

برای دریافت پاسخ سوالات فوق و یا سوالات بیشتر در این زمینه با شماره تماس ۷۱۳۳۳۴۰۰-۰۲۱ تماس حاصل نمایید و با کارشناسان متخصص در این زمینه به صورت رایگان مشاوره بگیرید.

برابر بند ۲ ماده ۱۰ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری در باب صلاحیت و حدود اختیارات دیوان که به قرار زیر است:۲ ـ رسیدگی به اعتراضات و شکایات از آراء و تصمیمات قطعی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری و کمیسیون‌هایی مانند کمیسیون‌های مالیاتی، هیئت حل اختلاف کارگر و کارفرما، کمیسیون موضوع ماده (۱۰۰) قانون شهرداری‌ها منحصراً از حیث نقض قوانین و مقررات یا مخالفت با آن‌ها با امعان نظر در موارد فوق محرز میگردد که مرجع تظلمات از تصمیمات هیات نظارت در خصوص موارد قطعی و نیز تصمیمات قطعی شورای عالی ثبت در دیوان عدالت اداری  قابلیت طرح وتظلم خواهی دارد.

مراحل و شرایط رسیدگی در دیوان عدالت اداری

آرای قطعی کمسیون شبه قضائی تا ۳ماه از تاریخ قطعیت با رعایت موارد قانونی قابل طرح در دیوان عدالت می باشد که در ذیل به قسمتی از این موارد به اندازه مجال این  نوشتار می پردازیم .

  • تصویرمصدق رای (تصمیم مورد اعتراض)
  • تنظیم دادخواست در فرم خاص دیوان عدالت اداری
  • مستند ذینفع بودن در پرونده
  • مشخص بودن موضوع اعتراض نسبت به تصمیم یا رای
  • ذکر صحیح شماره رای یا تصمیم مورد اعتراض
  • تصویر مصدق دلایل ومستندات مورد استناد برای نقض یا اعتراض به رای یا تصمیم
  • تصویرمصدق ابلاغیه رای مورد اعتراض با مشخص بودن تاریخ ابلاغ و مشخصات گیرنده ابلاغیه

چند نکته حقوقی

  • آیا صدور رای هیات نظارت در خصوص موارد ۱٫۵٫۷ نیز مشمول اعتراض در دیوان عدالت می شود؟
  • پلاک مجاور با داشتن چه شرایطی حق طرح دادخواست  دردیوان عدالت را دارا می باشد؟
  • رسیدگی در دیوان عدالت حضوری است یا غیرحضوری؟
  • مهلت ۶ ماه برای اعتراض به آرای در دیوان عدالت مشمول چه اشخاصی می باشد؟
  • اعتراض ثالث و ورود ثالث نسبت به آرای دیوان عدالت در خصوص آرای شورای عالی ثبت چگونه است؟
  • آیا احد از مالکین مشاعی هم می تواند در دیوان عدالت اداری با تقدیم دادخواست تظلم خواهی نماید؟

پیام آخر

در بسیاری از پرونده های مربوط به اشتباهات ثبتی  و آرای صادره از دیوان عدالت اداری می توان احقاق حقوق موکل تحقق یابد ولی علت عدم این حصول نتیجه دربسیاری از موارد گذشت مواعد قانونی یا عدم توجه به مباحث فنی وحقوقی می باشد لذا گروه تخصصی ره جویان عدالت در راستای رسالت خود می تواندبا حضور در کنار شما احقاق کننده مبانی قانونی عزیزان باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان