اعتراض به رای کمیسیون ماده ۷ در دیوان عدالت اداری

Rate this post

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

اعتراض به رای کمیسیون ماده ۷ در دیوان عدالت اداری

تحلیلی  قانون مند بر جایگاه دیوان عدالت اداری در اعتراض به رای کمیسیون باغات

پیشینه تاریخی

با گسترش شهر نشینی در اکثر شهرهای بزرگ (کلانشهر ها) و کم بود فضابا کاربری مسکونی ، داخل طرح تفصیلی یا جامع شهری برای احداث سازه مورد نیاز ،عده ای برای پرداخت هزینه کم در زمان تملک زمین، جهت احداث سازه های مسکونی اراضی را ابتیاع می نمایند که آن املاک به جهت عدم داشتن کاربری مسکونی با وجود محاط بودن در داخل کاربری فوق دارای قطعات با اندازه ای بزرگ وقیمت پایین می باشند اما غافل از آن که اکثر این اراضی دارای رای باغ بوده واحداث سازه در آن اراضی  با محدودیت های مبانی شهرسازی مواجه می باشد لذا ما در این نوشتار سعی برآن داریم تا با مبانی رفع این محدودیتها در راستای اصل ۲۲ قانون اساسی مشاور در احقاق حق شما باشیم.

علل قانونی کمیسیون ماده ۷

برابر ماده ۷آیین نامه اجرایی ماده یک قانون اصلاح لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها مصوب ۱۳۸۸/۴/۲۰ مجمع تشخیص مصلحت نظام (تنقیحی مورخ ۱۴۰۱/۶/۱۷ شورای عالی استان ها)

ماده۷ـ به منظور نظارت بر حسن اجرای قانون و اجرای این آیین نامه، دبیرخانه و کمیسیونی مرکب از اعضای زیر در کلانشهرها تشکیل می شود:

الف ـ دونفر از اعضای شورای اسلامی شهر به انتخاب شورا که یک نفر آشنا به حوزه و مسائل شهرسازی و معماری و یک نفر آشنا به حوزه محیط زیست و فضای سبز باشد.

ب ـ یکی از معاونین شهردار به انتخاب شهردار

ج ـ رییس یا مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر

د ـ یک نفر قاضی رسمی دادگستری به انتخاب قوه قضاییه

در سایر شهرها ترکیب کمیسیون عبارت است از:

الف ـ یکی از اعضای شورای اسلامی شهر به انتخاب شورا.

ب ـ یک نفر از معاونین شهرداری به انتخاب شهردار.

ج ـ یک نفر قاضی رسمی دادگستری به انتخاب قوه قضاییه

مسئول دبیرخانه کمیسیون و مسئول پیگیری اجرای آرای کمیسیون، مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز و درصورت عدم وجود سازمان بوستان ها و فضای سبز در شهرداری، بالاترین مقام مسئول حوزه فضای سبز می باشد.

تبصره۱ـ شهرداری موظف است برای صدور پروانه ساختمانی در ابتدای مراحل صدور پروانه و پایانکار عملیات ساختمانی در کلیه املاک که در محدوده شهر واقع می باشد و نیز سایر امور مطابق ماده ۳ این آیین نامه، نظر کمیسیون فوق را اخذ نموده و مطابق آن عمل نماید.

تبصره۲ـ شهرداری موظف است در کلان شهرها در ابتدای مراحل صدور پروانه و پایانکار عملیات ساختمانی در عرصه های با مساحت کمتر از ۲۰۰۰ مترمربع واقع

اعضاء کمیسیون: در محدوده شهر کمیسیونی مرکب از اعضای زیر را در هر یک از مناطق شهرداری تشکیل داده و نظریه کمیسیون را اخذ و مطابق آن اقدام کند:

الف ـ یک عضو شورای اسلامی شهر به انتخاب شورا.

ب ـ مدیر منطقه شهرداری و در صورتی که شهرداری منطقه نداشته باشد، شهردار آن شهر.

ج ـ نماینده مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری، در صورت عدم وجود سازمان بوستان ها و فضای سبز در شهرداری نماینده معاون خدمات شهری شهرداری.

تبصره۳ـ جهت تشخیص باغ توسط شورای اسلامی شهر، شهرداری موظف است پرونده املاک موضوع جزء ۵ بند «د» ماده یکم آیین نامه را به همراه نظریه کارشناسی کمیسیون ماده هفت به شورای اسلامی شهر ارسال نماید.

املاک و اراضی که طبق اجزای ۱ تا ۴ بند د ماده۱ در کمیسیونهای ماده ۷ باغ شناخته شده اند نیاز به طرح مجدد در شورای اسلامی شهر ندارند، مگر آن که نظر کمیسیون در مراجع قضایی نقض شود، رای صادر شده توسط شورای اسلامی شهر قطعی بوده و ملاک عمل می باشد.

ماده۸ ـ متقاضیان قطع، جابجایی یا سربرداری و هرس درختان و توسعه فضای سبز عمومی باید درخواست خود را ترجیحا به صورت فرم های الکترونیک به شهرداری اعلام نمایند. شهرداری مکلف است تمامی این درخواست ها را به صورت آنی به کمیسیون ماده ۷ موضوع این آیین نامه ارجاع و کمیسیون مزبور حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز کاری در خصوص درخواست متقاضی اعلام نظر نماید و شهرداری به صورت آنی به متقاضی اعلام نماید.

تبصره۱ـ شهرداری و متقاضی تحت هیچ شرایط قبل از دریافت مجوز لازم، مجاز به قطع درخت یا سربرداری یا جابجایی آن نخواهد بود.

تبصره۲ـ شهرداری موظف است در صورت درخواست متقاضی برای جابجایی یا سربرداری درخت رعایت ضوابط و اصول علمی و ایمنی را نموده و امکانات و تسهیلات مورد نیاز را در قبال دریافت اجور و هزینه های مترتبه در اختیار متقاضی قرار دهد.

ماده۹ـ شهرداری موظف است نحوه استفاده از تجهیزات و امکانات شهرداری و ضوابط مربوط به هرس و جابجایی درختان، تعیین گونه ها و محل های مناسب  توسعه و کاشت درختان در عرصه های عمومی، نگهداشت و هرس درختان عرصه های عمومی را تهیه پس از اخذ تأییدیه از کمیسیون ماده هفت اجرایی نماید.

تبصره ـ هرگونه جابجایی درختان توسط مالکین، متصدیان و ذینفعان و شهرداری در محدوده و حریم شهر و در معابر و اماکن عمومی و خصوصی با اخذ مجوز از کمیسیون موضوع ماده ۷ امکان پذیر است.در غیر این صورت شهرداری موظف به جلوگیری است.

چند نکته حقوقی و مسئله

۱- مسئولیت اعلام گزارش خلاف واقع  کارشناسان مربوطه به کمیسیون ماده ۷ بر چه اساسی بررسی می شود؟

۲- نقش تفسیر عکس هوایی در اعتراض به موارد فوق برچه اساسی سنجش می گردد ؟

۳- درصورت قطعی بودن رای کمیسیون ماده ۷ قبل از بدون اطلاع مالک چه مواردی برآن مترتب است؟

۴- تعداد موثردرختان  در چه مساحتی مشمول رای کمیسیون ماده۷  میگردد ؟

۵- آیا عمر درختان در تصمیم کمیسیون ماده ۷ موثر است؟

۶- کمیسیون ماده ۷ وتشکیل آن مشمول چه شهرهایی می باشد

چه مواردی مشمول تشخیص باغات

طبق بند “د” ماده ۱ آیین‌نامه اجرایی قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهرها، زمانی یک محل را باغ می‌نامند که دارای یکی از خصوصیات زیر باشد:

  1. دارا بودن حداقل ۵۰۰ مترمربع مساحت، در صورت وجود بنا و مستحدثات در زمین به طور متوسط در هر ۱۶ مترمربع محوطه باز خارج از ساختمان یک اصله درخت و در صورت نداشتن سابقه احداث بنا به طور متوسط هر ۲۵ مترمربع یک اصله درخت مثمر، غیر مثمر یا ترکیبی از آن‌ها کاشته شده باشد. قطع کردن و امحای درختان موجب عدم احتساب تعداد درختان کسر شده در آمار (که در این بند لحاظ شده) نخواهد بود.
  2. داشتن سند مادر یا سند مالکیت پیش از تفکیک به‌ عنوان باغچه، باغ، باغ عمارت و زمین مشجر.
  3. دارا بودن سابقه رای دایر باغ، دایر باغچه، دایر مشجر از کمیسیون ماده ۱۲ قانون زمین شهری.
  4. محل‌هایی که در حریم شهر توسط وزارت جهاد کشاورزی باغ شناخته شده و سپس در طرح‌های توسعه شهری جدید به محدوده‌های شهری الحاق گردیده‌اند.
  5. محل‌هایی که طبق تشخیص شورای اسلامی شهر باغ شناخته شوند.

برای دریافت پاسخ سوالات فوق و یا سوالات بیشتر در این زمینه با شماره تماس ۷۱۳۳۳۴۰۰-۰۲۱ تماس حاصل نمایید و با کارشناسان متخصص در این زمینه به صورت رایگان مشاوره بگیرید.

اعتراض به رای کمیسیون ماده ۷ شهرداری

اعتراض به نظریه (رای) کمیسیون ماده ۷ تشخیص باغات

رای کمیسیون ماده ۷ بدوی تشخیص باغات ظرف ۱۵ روز ازتاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی درکمیسیون تجدیدنظراست و پس از قطعیت به شرح ذیل در دیوان عدالت اداری قابل تظلم خواهی می باشد

رسیدگی در دیوان عدالت اداری برای آرای صادره در کمسیون های ماده ۷ شهرداری

تصمیمات قطعی کمسیون های شبه قضایی از جمله (آرای قطعی کمسیون ماده ۷) قابلیت طرح تظلم خواهی(درخواست نقض رای) در دیوان عدالت اداری را داشته که تقدیم این دادخواست در بسیاری از موارد نیازمند تخصص های متعددی می باشد  که عدم رعایت   این موضوع در خیلی از تظلم خواهی ها (حتی با وجود وکیل در پرونده مطروحه یا تنظیم دادخواست توسط وکیل ) نتیجه

نهایی شکست و مردود بودن تظلم خواهی با اصدار رای در دیوان به  پایان می رسد  و  احقاق حق صحیح، مناسب ومتناسب محقق نمی گردد ولی  مادر گروه وکلای ره جویان عدالت با حضور (مهندسان معماری، شهرسازی، عمران، کارشناسان ثبت اسناد واملاک و کارشناسان کشاورزی )در کنار وکلای با تجربه در این خصوص سعی در احقاق حق شما با تنظیم دادخواست های صحیح با تقدیم مستندات متناسب با رای کمسیون ماده صد داریم.

مراحل و شرایط رسیدگی در دیوان عدالت اداری

آرای قطعی کمسیون ماده ۷ تا ۳ماه از تاریخ قطعیت با رعایت موارد قانونی قابل طرح در دیوان عدالت می باشد که در ذیل به قسمتی از این موارد به اندازه مجال این  نوشتار می پردازیم .

۱- تصویرمصدق  رای کمسیون ماده ۷

۲- تنظیم دادخواست در فرم خاص دیوان عدالت اداری

۳- مستند ذینفع بودن در پرونده کمسیون ماده ۷

۴- مشخص بودن موضوع اعتراض به رای کمسیون ماده۷

۵- ذکر صحیح شماره رای مورد اعتراض کمسیون ماده ۷

۶- تصویر مصدق دلایل ومستندات مورد استناد برای نقض یا اعتراض رای کمسیون ماده۷

۷- تصویرمصدق ابلاغیه رای مورد اعتراض با مشخص بودن تاریخ ابلاغ و مشخصات گیرنده ابلاغیه

۸- تصویر مصدق سند مالکیت ۶دانگ پلاک مورد رای کمسیون ماده۷(مشمول مستثنیات است)

چند نکته حقوقی

۱- آیا صدور رای کمسیون ماده ۷برای پرداخت جریمه نیز مشمول اعتراض در دیوان عدالت می شود؟

۲- آیا برای ساخت ساز در خارج از محدوده شهری هم کمسیون ماده ۷ صلاحیت رسیگی دارد؟

۳- ملک مجاور یا روبرو با داشتن چه شرایطی حق  طرح دادخواست  دردیوان عدالت را دارا می باشد؟

۴- رسیدگی در دیوان عدالت اداری  حضوری است یا غیرحضوری؟

۵- مهلت ۶ ماه برای اعتراض به آرای در دیوان عدالت مشمول چه اشخاصی می باشد؟

۶- اعتراض ثالث و ورود ثالث نسبت به آرای دیوان عدالت در خصوص کمسیون ماده۷ چگونه است؟

۷- آیا احد از مالکین مشاعی هم می تواند در دیوان عدالت اداری با تقدیم دادخواست تظلم خواهی نماید؟

پیام آخر

در بسیاری از پرونده های مربوط به کمیسیون های شهرداری و آرای صادره ازمراجع شبه قضایی ونیز تصمیمات اداری  می توان احقاق حقوق موکل تحقق یابد ولی علت عدم این حصول نتیجه دربسیاری از موارد گذشت مواعد قانونی یا عدم توجه به مباحث فنی وحقوقی می باشد لذا گروه تخصصی ره جویان عدالت در راستای رسالت خود می تواندبا حضور در کنار شما احقاق کننده مبانی قانونی عزیزان باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان