همه چیز درباره اعتراض ثالث

Rate this post

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

همه چیز درباره اعتراض ثالث

اعتراض ثالث چیست؟

اعتراض ثالث همان طور که از نامش معلوم است، از طرف شخصی مطرح خواهد شد که در جریان دادرسی قرار نداشته اما از حکمی که توسط قاضی  مطرح می شود؛ متضرر خواهد شد. در حقیقت می توان به زبان ساده گفت این دعاوی، یکی از روش های پیگیری و اعتراض به رای دادگاه هستند. البته به غیر از این مورد روش های دیگری نیز هستند که می توان به رای دادگاه اعتراض کرد. به طور مثال اعاده دادرسی یا فرجام خواهی نیز از جمله روش هایی هستند که می توان به کمک آن ها به رای دادگاه اعتراض نمود. در ماده ۴۱۸ آیین دادرسی مدنی هر گونه رایی که از دادگاه تجدید نظر، عمومی و انقلاب صادر می شود؛ قابل اعتراض توسط شخصی می باشد که هر چند یک طرف دعوا نبوده اما رای دادگاه برای او نیز آثاری ایجاد می کند.

مثالی از دعاوی اعتراض ثالث

بهتر است دعاوی اعتراض ثالث را با مثال برای شما مشخص کنیم. تصور کنید که شخص الف علیه شخص ب شکایت کرده و ادعا مالکیت ملک یا زمین را می کند. به طور مثال دادگاه شخص ب را موظف می کند آن ملک یا زمین را به شخص الف بدهد. حالا اگر شما نیز ادعا مالکیت بر روی آن ملک یا زمین را داشته باشید از طریق اقامه دعاوی شخص ثالث می توانید به رای دادگاه اعتراض کنید. برای اعتراض ثالث زمان مشخصی، تعیین نشده است. به طور معمول می توان قبل از اجرای حکم، اقدام به اعتراض به رای دادگاه کرد.

انواع دعاوی اعتراض ثالث

دعاوی اعتراض ثالث انواع و اقسام متفاوتی دارند. دعاوی اعتراض ثالث اصلی، به نحوی هستند که یک شخص از حکم دادگاه ضرر دیده و ممکن است قبل از اجرای حکم یا هنگام صدور حکم از این مسئله با خبر شود. مراحل کار این دعاوی نیز مشابه سایر دعوای می باشد. شخص ثالث باید اقدام به تنظیم دادخواست و ارائه آن به دادگاه کند. در این نوع دعاوی، شخص ثالث خواهان دعوا و هر دو طرف دعاوی اصلی نه فقط یکی از طرف ها، خوانده محسوب می شوند. سپس دادگاه با توجه به اصول قانون و ارائه مستندات و مدارک قانونی ادعا های طرفین را بررسی کرده و رای مجدد صادر می کند.

اعتراض ثالث طاری

یکی دیگر از انواع اعتراض ثالث، اعتراض ثالث طاری می باشد. این نوع اعتراض، زمانی مطرح می شود که یکی از دو طرف دعوا به رای دادگاه دیگری استناد می کند. به طور مثال شخص الف و ب درگیر دعوایی هستند. در این حین شخص ب، به رای دادگاهی که با شخص ج داشته استناد می کند. در این صورت شخص الف می تواند به این مسئله اعتراض کند. شرایط این اعتراض متفاوت با اعتراض ثالث اصلی می باشد. در این روش نیازی به ارائه دادخواست نمی باشد. این اعتراض در همان دادگاه و همان هنگام که دادگاه در جریان بوده می تواند انجام شود. البته جایگاه دادگاهی که رای استناد شده به آن را صادر کرده، نباید بالا تر از دادگاه در حال جریان باشد. در غیر این صورت باید دادخواست دیگری تنظیم شده و در دادگاهی دیگر بررسی شود.

شرایط اعتراض به رای دادگاه

همان طور که گفته شد؛ اعتراض ثالث یکی از راه های اعتراض به رای دادگاه می باشد. اما برای اقامه این نوع دعاوی باید شرایطی برقرار باشد. تنها در صورت برقرار بودن این شرایط می توان اعتراض کرد. یکی از مسائل مهم، این است که معترض باید از رای دادگاه ذینفع بوده و رای به نحوی به حقوق او مربوط باشد. تنها در صورتی می توان به دادگاه اعتراض کرد که شخص ثالث یا نماینده اش به هیچ وجه یکی از طرفین دعوای اصلی نباشند. شخص ثالث می تواند به هر گونه رایی از طرف دادگاه مانند رای های قطعی یا غیر قطعی معترض باشد. در صورتی می توان به رای دادگاه بدوی اعتراض کرد که از آن تجدید نظر نشده باشد. در مراحل بعدی شخص می تواند به دیوان عالی کشور اعتراض خود را تقدیم کند.

اهمیت کمک گرفتن از وکیل

دعاوی شخص ثالث، یکی از دعاوی پیچیده و البته مهمی هستند که در دادگاه جریان دارند. اگر شما به هر نحوی دچار این مسئله شدید که از رای دادگاه به عنوان شخص ثالث دچار زیان شدید؛ قانون این راه را برای شما باز گذاشته تا بتوانید اعتراض کنید. برای انجام این کار و اعتراض به رای دادگاه، باید از فردی کمک بگیرید که به قانون تسلط کامل داشته و می تواند به شما کمک کند تا نتیجه مطلوبی بگیرید. در صورتی که از وکیل کمک نگیرید و دادخواست شما توسط افراد متخصص تنظیم نشده باشد؛ دچار دردسر های زیادی می شوید. حتی ممکن است حق با شما بوده اما به دلیل کمک نگرفتن از افراد حرفه ای نتوانید حق خود را بگیرید. گروه وکلای دادگستری ره جویان عدالت می توانند به شما کمک کنند تا از طریق قانونی به حقوق خود برسید و در صورت نیاز به رای دادگاه اعتراض کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان