چطور خیانت در امانت را ثابت کنیم

2/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل کیفری با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

اگر شخصی جنس یا پولی را به طور کلی چیزی را در نزد کسی به امانت بگذارد و بعد شخص امین در عهد خود وفا نکرده و از آن چیز سو استفاده کند مرتکب خیانت در امانت شده است. خیانت در امانت می­تواند ذیل چهار مورد تصاحب، تلف کردن مال، مفقود کردن مال و استعمال آن از سوی امین، شناخته شود.

ویژگی اصلی مورد نیاز برای اثبات خیانت در امانت در نزد دادگاه، این است که بتوان ثابت نمود که اصلا چیزی به امانت گذاشته شده است و مدرکی دال بر اثبات امانت موجود باشد و پس از آن در نزد دادگاه شکایت نمود و برای اثبات بزه تلاش نمود.

رابطه ­ی امانی چیست؟

چنانچه فردی مالی را نزد فرد دیگری به امانت بگذارد و هردو بر این موضوع واقف باشند، به این مسئله، رابطه­ ی امانی می­گویند. در نزد حقوقدانان، مورد بحث است که آیا برای اثبات خیانت در امانت، وجود رابطه­ ی امانی عقدی لازم است یا خیر یعنی برای رابطه امانی حتماً باید یعنی رابطه ی امانی دست خط و قرارداد وجود داشته باشد، است. یا اینکه می­توان با وجود رابطه ­ی امانی غیر عقدی نیز دعوای خیانت در امانت مطرح کرد؟

در پاسخ به این مسئله باید گفت که دیوان عالی کشور، مبین نموده که وقوع امانت عقدی موضوعیت ندارد و تمامی روابط امانی در حیطه ­ای می­باشند که در صورت عدم استرداد مال، امکان طرح دعوای خیانت در امانت وجود دارد. تنها در طرح این دعوا، استثنائاتی وجود دارد که امکان شکایت از آن­ها وجود ندارد. این استثنائات عبارتند از:

  • افرادی که مالی را که متعلق به کس دیگری بوده است را یافته اند و آن را بازپس نداده ­اند را نمی­توان به عنوان خائن در امانت معرفی نمود.
  • اگر شخصی از طرف قانون امین اموال کسی شناخته شده باشد و مال او را مدیریت کند، شخص نمی­تواند او را خائن در امانت معرفی کند. نمونه­های این مورد گوناگون می­باشند، از جمله ولی یا وصی که سرپرست فردی اند یا قیم قانونی، همچنین امین فردی که سلامت عقلانی و روانی ندارد. اما نبود امر کیفری حاکی از نبود امر حقوقی نیست، برای مثال با وجود اینکه امین یک فرد خردسال، مانند قیم او، خائن در امانت شناخته نشود، بلافاصله پس از توانا شدن شخص، باید تمامی مال او را به او بازگرداند، و امر حقوقی همچنان باقی است.
  • اگر امانت­گذار صاحب اصلی مال نباشد و امین مال را به جای بازگرداندن به امانت­گذار به صاحب اصلی آن بازگرداند، مصداق خیانت در امانت محسوب نمی­شود. اما اگر او با علم به نامشروع بودن مال آن را پیش خود نگه دارد، می­تواند جرم به حساب آید.

انواع خیانت در امانت

دعاوی خیانت در امانت بر اساس چیستی مال امانی­ ای که به امانت داده شده است متفاوت اند و از این رو احکام مربوط به آنان نیز متفاوت است. خیانت در امانت را بر حسب مال می­توان به دو گروه تقسیم کرد:

  • خیانت در امانت بر مال قیمی: مال قیمی، مالی است که تنها روش بازپس­دهی آن، برگرداندن همان مال است و امکان ندارد که با جنس دیگری جایگزین شود. هرچند که در قانون و همچنین در شرع ملاک دقیقی برای شناخت مال قیمی وجود ندارد و معمولا تشخیص با نظر قاضی و از روی عرف جامعه صورت می­گیرد. مسئله­ای که در مورد امر خیانت در امانت مال قیمی وجود دارد این است که واگذار کردن آن، تصرف کردن آن و تغییر ایجاد کردن در آن نیز خیانت در امانت شناخته می­شود.
  • خیانت در امانت بر مال مثلی: اموال مثلی، اموال هستند که می­توانند با جایگزین پرداخت شوند، برای مثال مانند پول یا محصولات کشاورزی، که تنها اندازه و ارزش آن­ها مورد نظر است و برای مثال امین باید تنها مقدار مشخص پول را برگرداند و الزامی به برگرداندن همان پول هایی که تحویل گرفته ندارد. خیانت در امانت بر مال مثلی تنها زمانی است که امانت­ گذار مال خود را مطالبه می­کند و امین از بازگرداندن آن سر باز می­زند. همچنین نکته ­ی با اهمیت دیگر در مورد امانت گذاشتن پول این است که محاسبه­ ی ضرر در آن، مصداق تصاحب است و می­تواند خیانت در امانت محسوب شود با این حال بهتر است برای بررسی این مورد، با وکیلی مجرب و آشنا به امور و پرونده­ های مالی مشورت نمایید.

مجازات خیانت در امانت

خیانت در امانت از جمله جرائم کیفری محسوب می­شود و در صورت اثبات، مجرم به زندان از ۳ تا ۱۸ ماه حبس، بنا بر میزان جرم محکوم می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.


برچسب‌ها :

  مشاوره تلفنی رایگان