فرار از دین و نحوه اثبات آن در دادگاه

3.2/5 - (17 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل کیفری با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

فرار از دین و نحوه اثبات آن در دادگاه

فرار از دین

فرار از دین یکی از راه هایی است که قانونگذار آن را منع نموده  است و دلیل آن این است که باعث میشود طلبکاران متضرر شوند. معامله به قصد فرار از دین در قانون مدنی مورد بحث قرارگرفته است و ضمانت اجرای آن نیز مشخص گردیده است به موجب ماده ۲۱۸ قانون مدنی قبل از اصلاحات آن چنین معامله ای را غیرنافذ تلقی نموده بود و مقرر داشتند که صحیح و نافد بودن چنین معامله ای منوط به رضایت طلبکاران می باشد اما پس از اصلاحات صورت گرفته در قانون مدنی ضمانت اجرای چنین معامله ای دچار تغییر گردید و قانون تصریح نموده که چنانچه چنین معامله ای به طور صوری باشد باطل می باشد و مدعی باید اثبات نماید معامله بطور صوری انجام گرفته است که همین امر باعث سردرگمی دادگاه ها و مردم در خصوص ضمانت اجرای چنین معامله ای گردیده است.

از طرفی به موجب قانون معامله ای که به صورت صوری انجام گرفته باشد باطل است زیرا در معامله هیچ گونه قصدی وجود نداشته است و از طرف دیگر اثبات صوری بودن از سوی طلبکاران آسان نخواهد بود زیرا می دانیم که قانونگذار اصل را بر صحیح بودن معاملات قرارداده است و بنابراین کسی که مدعی بطلان معاملات می باشد باید با دلایل قوی و مستحکم ثابت نماید که دلیلی بر صحت معامله وجود ندارد و از سوی دیگر مسلم می باشد این است که با چنین معامله ای حق مسلم طلبکارها مورد تضییع قرار می گیرد.

فرار از دین

کسانی که به قصد فرار از دین، معاملاتی را انجام می دهند و به موجب این معاملات اموال را به دیگران منتقل می کنند و یا این که اموال را به خویشاوندان نزدیک خود مانند همسر، پسر، پدر، برادر و خواهر منتقل می نمایند در این صورت هدف آنها این است که در هنگام فرا رسیدن دین، ادعا نمایند که اموالی ندارند و با این بهانه طلب طلبکاران را پرداخت ننمایند در حقیقت در این فرض کسی که چنین معامله انجام می دهد مدیون می باشد و با به کار بردن چنین حیله ای در صدد است که به ضرر طلبکاران عمل نماید و دین آنها را نپردازد.

بر این اساس آنچه مشخص می باشد این است که در چنین معاملاتی اصولاً طرفین قصد معامله را دارند ولی انگیزه آنها فرار از دین می باشد، به همین خاطر است که گفته شد چنین معاملاتی با معاملات صوری تفاوت دارند زیرا در معاملات صوری اصولاً شخص هیچ قصدی در این خصوص ندارد و چون در انجام معامله قصد ندارد، بنابراین معامله صحیح نمی باشد، این در حالی است که در معامله به قصد فرار از دین شخص فروشنده واقعاً قصد انجام معامله را دارد اما انگیزه انجام معامله نامشروع می باشد و همین انگیزه نامشروع باعث می گردد که معامله مطابق قانون سابق غیر نافذ باشد بدین مفهوم که تعیین تکلیف در خصوص سرنوشت معامله در دستان طلبکاران قرار می گیرد و در فرضی که آنها معامله را تنفیذ نمایند معامله صحیح و درغیر این صورت معامله باطل خواهد شد در وضعیت فعلی با توجه به اصلاحی که در ماده ۲۱۸ قانون مدنی صورت گرفته معامله صوری خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • Mohsen
    Mohsen

    با سلام
    من مقداری پول داشتم که به حساب خواهرم انتقال دادم البته قبلش درخواست طلاق دادم و همسرم دادخواست مطالبه مهریه نکرده بود الان اظهارنامه برام اومده آیا این فرار از دین محسوب میشه؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      چنانچه همسرتان بتواند این موضوع را اثبات کند بله فرار از دین محسوب می شود

  • ارمان
    ارمان

    سلام من همسرم مهریه ثبت اثناد اجرا گذشت و ماشینم توقیف کرد چن ماهی بعد برگشت زندگی و رضایت دادماشینم از توقیف دراورد حسابها هم ازاد کرد و من ماشینمو بعد سه هفته به اسم مادرم زدم بعد ۹ماه شکایت مهریه کرد تو دادگاه والان ازمنو مادرم شکایت فرار از دین کرد ایا ماشین به ایشون تعلق میگیره لطفا جواب بدین

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورت اثبات دعوی فرار از دین ایشان در دادگاه معامله اتومبیل شما باطل است

  • Roya
    Roya

    سلام من در شهریور سال ۹۹ از دفتر خانه اجرائیه مهریه ام را گرفتم و همسرم اومد و منو برگردوند خونه و اصرار می‌کرد که برو و اجرائیه رو لغو کن ولی من نرفتم و ایشون رفتن و مال و اموالشان رو به نام مادرشون انتقال دادن و بعد از چند ماه من رفتم و اجرائیه رو لغو کردم و دوباره به مشکل خوردیم و من به منزل پدرم اومدم و دوباره برای مهریه ام شکایت کردم و وکیل گرفتم و وکیلم فرار از دین رو پیگیری کردن ولی قاضی قبول نکرد و گفت که فرار از دین زمانی محسوب میشه که اموال رو زوجه توقیف کنه و بعد از اون زوج مال و اموال رو انتقال بده ، الان من باید چیکار کنم ؟ میتونم شکایت معامله صوری کنم ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      به نظر می رسد که امکان طرح دعوی حقوقی در این خصوص وجود دارد ولیکن بهتر است که حضوراً مشورت اخذ نمایید

  • حامد
    حامد

    سلام مبلغی طلب از متوفی داشتم ،منتها تا همسرش فهمید مهریه رو اجرا و خانه را به مزایده برد ،آیا میشود کاری کرد؟ با همسرش توافق کرده بودیم که فعلا در خانه زندگی کنند تا داغ بخوابد ،اما بدون اطلاع خانه را به مزایده گذاشت ،آیا می‌توان شکایت کلاهبرداری در قراری که گذاشته شد کرد و خانه را گرفت؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      خیر همسر ایشان هم بعنوان یک طلبکار در کنار سایر طلبکاران بوده ولی چون زودتر اقدام کرده حق با ایشان است.

  • عسل
    عسل

    سلام من همسرم بعد دادخوست طلاق ماشینشو بنام مادرش زده ایا میتونم زمانی ک میرفتیم مشاوره از اون تاریخ علیه اون فرار از دین ثابت کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      فرار از دین از طریق طرح دعوی دردادگاه حقوقی قابل اثبات می باشد و بستگی به ادله استنادی دارد.

  • رامین
    رامین

    درود من از ینفر که تو یه دستگاه کشاورزی شریکم بوده سفته دارم و یه قرارداد مبنی بر اینکه نصف سهم خودمو در ازای پرداخت این سفته به ایشون دادم الان متوجه شدم دستگاه رو بنام برادرش زده امکان محکومیتش وجود داره؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      اگرمنظور شما این است که سفته خود را مطالبه نمایید امکان مطالبه آن وجود داشته و ارتباطی به دستگاه ندارد

  • z..l
    z..l

    سلام من دوهفته قبل از موعد چک انتقال سند انجام دادم به نام پسرعموم.حالا فرد صاحب چک شکایت فرار از دین زده و من در کلانتری نوشته ام که این ملک را درسال ۱۴۰۰ معامله کرده ام و قولنامه دارم. آیا شکایت این فرد به جایی میرسد؟ چه جریمه ای دارد اگر فرارازدین شود؟(درضمن بنده با وثیقه و تقاضای اعسار بعد از یک هفته زندان رفتن ازاد هستم)

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بستگی به محتویات پرونده شما و حکم دادگاه دارد که آیا فرار از دین را بپذیرد یا خیر

  • ارشیا
    ارشیا

    سلام
    شخصی بیست هکتار زمین و همینطور بدهی زیادی دارد. مسلما بعد فوت این زمین ها قبل ورثه به طلبکارها تعلق میگرد. چه راهی هست که این شخص قبل فوت بکند تا زمین ها فقط به ورثه برسد

  • علیرضا
    علیرضا

    با سلام
    خانم بنده مهریه به اجرا گذاشته بوده و من درخواست اعسار دادم تو لیست اموال یه زمین و یه خودرویی رو که کمتر از یک سال قبل از اون تاریخ فروخته بودم ذکر نکردم و الان خانمم بابت فرار از دین شکایت کرده من چطوری میتونم ثابت کنم که فرار دین نکردم چون واقعا نمیدونستم کل معاملات تا یک سال قبلو هم باید مینوشتم.ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      صرفاً انتقال اموال از تاریخ صدور محکومیت قطعی فرار از دین محسوب می گردد و نقل انتقلات قبل از آن فرار از دین نمی باشد.

  • بهنام علیزاده 09146722078
    بهنام علیزاده 09146722078

    سلام بنده به یکی از دوستانم ۲۰۰میلون برای خرید ماشین شراکتی دادم در عوض سفته گرفتم قرار بود بعد یه ماه پولم را بدهد نداده من هم ۱۰ روزه شکایت کردم حقوقی یک روز قبل شکایت من نقل انتقال خودرو داره که به اسم خودش بود الان جلسه اول دادگاه میرم میخواستم بپرسم میتونم فرار از دین ماشین را برگردونم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بله می توانید ابطال سند را به استناد قانون مربوط به فروش معامله به قصد فرار از دین بخواهید.

  • reza
    reza

    سلام وقت شما بخير
    من حدود ۵ ساله زنمو كه باهاش ۳ ماه زندگي كردم طلاق دادم و الان داراي همسر مجدد و بچه هستم.
    طي اين چند سال آخرين تعديلي كه زدم، دادگاه سالي يك سكه من رو محكوم كرد و ۳۰۰ سكه هست مهريه.الان نميتونم هيچي به اسمم بزنم چون ميترسم كه همسر قبلي حكم توقيف بگيرد.. آيا راهي دارد كه من از اين بدبختي نجات پيدا كنم يا تا اخر عمرم بايستي چيزي به اسم نزنم؟؟
    ممنون ميشم راهنماييم بفرمائيد…

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      خیر راهی وجود ندارد.

  • جواد
    جواد

    سلام وقت بخیر همسرم چند ماه پیش از من شکایت کرده و اموالم را توقیف کرده سپس شکایتش رو پس گرفت و اموال که من آزاد شد به پدر و مادرم انتقال دادم. سپس بعد از چند ماه دوباره مهریه اش رو اجرا گذاشت چون سندی به نام من نبوده پدر و مادرم رو شکایت کرده و گفته برای فرار از دین این کار رو کرده…آیا میتواند سند هایی که به نام پدر و مادرم زده ام را ابطال کند ممنون میشم توضیح بدید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بله ولی پروسه بسیار پیچیده و سختی دارد. که براحتی قابل اثبات در دادگاه نیست .

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان