قوانین موجر و مستاجر

3.4/5 - (43 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

قوانین موجر و مستاجر

اجاره

مطابق ماده ۴۶۶ قانون مدني: «اجاره عقدي است که به موجب آن مستاجر، مالک منافع عين مستاجره مي‏شود، اجاره دهنده‏ را موجر و اجاره کننده را مستاجر و مورد اجاره را عين مستاجره گويند

مستاجر

تکالیف موجر

تحویل مورد اجاره به مستاجر پس از انعقاد عقد اجاره

بر گرداندن پول پیش مستاجر به هنگام تخلیهاجاره

انجام تعمیرات کلی و اساسی در مورداجاره

تکالیف مستاجر

پرداخت کرایه

تخلیه محل اجاره در پایان قرارداد

انجام تعمیرات غیر اساسی مورد اجاره

.پرداخت بهای آب برق گاز تلفن و حق شارژ

جلوگیری نکردن از تعمیرات اساسی توسط موجر

خودداری از ورود خسارت به محل اجاره

قرارداد اجاره رسمی و غیر رسمی          

قرارداد اجاره رسمی قراردادی است که در دفترخانه تنظیم شده باشد یا در صورتیکه قرارداد در دفترخانه تنظیم نشده است باید توسط دو شاهد امضا شده باشد. قرارداد اجاره زمانی غیر رسمی است که بوسیله اجاره دهنده و اجاره کننده در یک برگ کاغذ تنظیم میشود و یا اینکه در بنگاههای املاک تنظیم میشود. نکته مهمی که باید رعایت شود تا بتوانید دستور تخلیه بگیرید اینست که غیر از امضای اجاره دهند و اجاره کننده که در انتهای قرارداد اجاره میباشد، باید امضای دو نفر به عنوان شاهد آنرا امضا کنند.

وظایف موجر

موجر باید عین مستاجره را در وضعیتی به تصرف مستاجر بدهد که مستاجر بتواند استفاده مقرر را از عین مستاجر ببرد.

موجر حق ندارد مادام که عقد اجاره باقی است، در عین مستاجره تغییراتی ایجاد کند، به طوری که مانع از استفاده مستاجر باشد یا امکان استفاده مستاجر را دشوار نماید.

کلیه تعمیرات و مخارجی که برای امکان انتفاع مستاجر در عین مستاجره لازم است، برعهده مالک می باشد مگر اینکه شرط خلاف شده باشد، یا آنکه عرف اقتضای امر دیگری را داشته باشد.

وظایف مستاجر

مستاجر باید مال الاجاره معین را در مواعدی که برای پرداخت آن در نظر گرفته شده به مالک تسلیم کند و در صورتی که موعدی برای پرداخت مال الاجاره معین نشده باشد باید آن را نقدا به موجر بپردازد.

مستاجر باید در استفاده عین مستاجره رعایت متعارف را بنماید یعنی در آن تعدی و تفریط نکند ؛ در غیر اینصورت در برابر مالک مسول خواهد بود . مستاجر باید عین مستاجره را برای همان مصرفی که در اجاره مقرر شده به کار برد ؛ در غیر اینصورت ضامن خواهد بود . در صورتی که طرز مصرف عین مستاجره مشخص نشده باشد مستاجر باید از آن ، آن طور که عرف اقتضاء می کند استفاده کند والا ضامن است.

اگر مستاجر بدون اذن موجر در عین مستاجره تعمیراتی انجام دهد در صورتی می تواند از موجر مطالبه کند مگر آنکه ضمن عقد اجاره این امر مورد توافق قرار گیرد .

اجاره

 قانون موجر و مستاجر در تخلیه پیش از موعد

اگر مستاجر مطلبق قرارداد حق فسخ زودتر از موعد نداشته باشد قرارداد تا انقضاء مدت اعتبار دارد و موجر موظف به پرداخت مبلغ رهن قبل از موعد قرارداد نمی باشد مگر اینکه در قرارداد ذکر شده باشد که در صورتی که مستاجر قصد تخلیه ملک زودتر از موعد را داشته باشد باید این امر را یک ماه زودتر به موجر اطلاع دهد که در اینصورت موجر باید طبق قرارداد هر چه سریعتر نسبت به پرداخت مبلغ ودیعه اقدام نماید. برای فسخ قرارداد توسط مستاجر نیز در صورت معیوب بودن ملک در حال اجاره و یا در حالتی که دو طرف در زمینه فسخ قرارداد پیش از موعد در این زمینه توافق کرده باشند، فسخ امکان پذیر است.

فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد توسط مستاجر

در صورتی که موجر به تعهدات خود عمل ننماید، مستأجر می تواند قرارداد را فسخ نموده و ملک را تخلیه نماید. در اینصورت موجر باید حقوق مستأجر را تسویه و اجاره را پایان دهد. یکی دیگر از مواردی که مستأجر می تواند اقدام به فسخ قرارداد نماید، مغایرت عین مستأجره با توصیفات مندرج در اجاره نامه است. اگر در صورت ایجاد خرابی غیر قابل تعمیر در ملک، مستأجر می تواند پس از فسخ قرارداد، ملک را تخلیه نموده و مبلغ پیش پرداخت را دریافت نماید.

فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد توسط موجر      

اگر مستأجر ملک را به مصرفی غیر از موارد توافقی خود با موجر در آورد، مثلا از ملک مسکونی جهت دفتر کاری استفاده نماید، یا در استفاده خود از ملک، مرتکب اعمال خلاف شرع شود ، موجر می تواند قرارداد اجاره را فسخ نموده و ملک را از مستأجر باز پس گیرد. در صورتی که مستأجر، به مدت ۳ ماه اجاره بهای خود را به طور کامل پرداخت نکند، موجر می تواند قرارداد اجاره را فسخ نماید.

هزینه تعمیر پکیج چند روز پس از ورود مستاجر

اگر تقصیر از طرف مستاجر اتفاق افتاده باشد پرداخت و جبران خسارت با او خواهد بود. بنابراین اگر بین خرابی پکیج و تقصیر مستاجر در حفظ و نگهداری متعارف از پکیج رابطه مسقیم وجود داشته باشد جبران خسارت وارده  یعنی تعمیر پکیج بر عهده ی مستاجر است .

تخلیه ملک

اگر مستاجر ملک را تخلیه نکرد چه کاری باید انجام داد؟

پس از اتمام مدت اجاره موجر از مستأجر می‌خواهد ملک را تخلیه کند. اگر ملک با رضایت تخلیه شد که مشکلی پیش نمی‌آید؛ اما گاهی ممکن است اختلافاتی در زمان تخلیه ملک به وجود بیاید. برای اینکه درخواست تخلیه ملک از سوی موجر وجاهت قانونی داشته باشد باید:

– یا مدت اجاره منقضی شده باشد.

– یا مستأجر بیش از ۳ ماه مبلغ اجاره را پرداخت نکرده باشد.

– یا اینکه کاری بر خلاف قرارداد اجاره انجام داده باشد.

در این صورت می‌توانید خطاب به شورای حل اختلاف محل ملکتان درخواست صدور دستور تخلیه بنویسید.

 

مراجع رسیدگی به درخواست تخلیه    

اصل بر آن است که دادگاه های عمومی برای طرح دعاوی تخلیه صالح هستند ولی اگر تخلیه اماکن مسکونی مدنظر باشد، شوراهای حل اختلاف نیز برای رسیدگی به این دعاوی صلاحیت دارند. اما برای تخلیه محل کسب و امثال آن، محاکم دادگستری صلاحیت رسیدگی دارند.

اجرت المثل ایام تصرف چیست و چگونه محاسبه میشود؟      

اجرت المثل مبلغی است که بابت استفاده شخص منتفع از مال، به مالک مال پرداخت می شود. اجرت المثل ایام تصرف قابل مطالبه بوده و بسته به شرایط روز ، میزان استفاده ، نوع مال و … تعیین می شود. در صورتی که استفاده کننده از پرداخت اجرت المثل ایام تصرف مال خودداری نماید، مالک می تواند اقدام به ارائه دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام تصرف نماید.  اجرت المثل معمولا خارج از قرارداد و توسط قاضی یا کارشناس تعیین می گردد.

انتقال محل اجاره توسط  مستاجر به شخص دیگر چه حکمی دارد؟   

در عقد اجاره لازم نیست موجر مالک ملک مورد اجاره باشد ولی لازم است مالک منافع آن باشد و الا اجاره باطل است. از طرف دیگر مستاجر هنگامی می تواند منافع مورد اجاره را به دیگری منتقل کند که در اجاره نامه این اختیار به او داده شده باشد و در این حالت مالک می تواند در صورت پایان مدت اجاره یا فسخ آن با مستاجر جدید اجاره نامه تنظیم کند و نیز مستاجر جدید دارای چنین حقی است


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • اسکندری پرویز
    اسکندری پرویز

    باسلام خدمت شما سروران گرامی
    بنده محل کاری را اجاره کردم به خاطر مشکلات مالی مجبور شدم زودتر از موعد مقرر که در قرارداد قید شده ملک را تحویل بدم ولی موجر به بهانه اینکه در قرارداد قید شده که دو ماه قبل باید به موجر اعلام کرد که محل تخلیه می شود از دادن پول پیش ممانعت میکند و قصد کم کردن دو ماه اجاره را دارد که شما بدون اعلام قبلی تخلیه کردید
    در صورتی که بنده در توانم نشد که ادامه فعالیت کنم آیا موجر می‌تواند چنین کاری کند و به جای خالی که کلید هم پس داده شده اجاره بگیرد ؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      سوال شما مبهم است اگر ملک را به مؤجر تحویل داده اید به نظر می رسد که شرایط اخذ مبلغ ودیعه را دارید . بهتر است که حضوراً از وکیل مشورت اخذ نمایید.

  • زهرا
    زهرا

    سلام خسته نباشید
    من یه آپارتمان رو به یک خانواده سه نفره به تازگی اجاره دادم و توی همین چند روز متوجه شدم مستاجر یک بچه تو راهی هم داره و همسرش پا به ماه هستش
    من اگه میدونستم که همسرش باردار هست خونه رو بهشون اجاره نمیدادم
    من در قرار داد ذکر کردم که خونه رو به سه نفر اجاره میدم حالا میتونم میزان کرایه رو تغییر بدم یا در قرارداد تغییری ایجاد کنم ؟
    این خونه کاملا نو هستش و این اولین مستاجر هست که وارد خونه میشه بخاطر همین مقداری روش حساسم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر امکان فسخ قرارداد وجود ندارد مگر شرط خاصی در خصوص اعضای خانواده در قرارداد قید شده باشد.

  • شفیعی
    شفیعی

    سلام ایا موجر میتواند موقع تمدید هر چقدر خواست روی مبلغ رهن و اجاره بگذارد و اگر مستاجر توان پرداخت نداشت او را مجبور به تخلیه کند؟یا قانون خاصی در رابطه با افزایش مبلغ رهن و اجاره وجود دارد؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بله طبق مصوبه دولت تنها در تهران ۲۵ درصد امکان افزایش میزان اجاره بها وجود دارد و در صورت پرداخت این مبلغ تخلیه صادر نمی گردد.

  • الهام رحمانی
    الهام رحمانی

    سلام من مستاجر هستم روز اول که خانه را تحویل گرفتم کابینت ظرفشویی دارای جای زرد بود که از قبل آسیب دیده بود و این مورد در اجاره نامه ذکر نشده اما الان که تخلیه کردم موجر اصرار دارد این مورد را ما به وجود آوردیم و میخواهد که این مورد درست شود و هنوز ودیعه بنده را به اینجانب عودت نداده باید چه کار بکنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورت عدم استرداد ودیعه امکان شکایت و استرداد آن توسط دادگاه وجود دارد.

  • هادی شیرازی
    هادی شیرازی

    سلام وقتتون بخیر
    مرسی از سایت خوبتون
    صاحب خانه ما راضی به نوشتن قولنامه جدید نمی شود.
    امسال هم رهن رو زیاد کرده هم اجاره رو
    بهش می گم بیاد مبلغ رهن جدید رو توی قولنامه جدید ذکر کنه راضی نمی شود.
    اگه مبلغ رهن رو واریز کنم دیگه جایی دستم بند نیست
    اگر واریز نکنم باید اجاره بیشتری بدم
    از یک طرف بنا به دلایلی حتما باید تو این خونه باشم
    چه کار کنم ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      برای اینکه قرارداد شما بعداً قابل استناد باشد بهتر است که به صورت مکتوب باشد و اگر مؤجر حاضر به مکتوب نمودن توافقات جدید بود توصیه ای به تمدید قرارداد نمی شود.

  • Fariba
    Fariba

    سلام خسته نباشید یه خونه ویلایی اجاره دادیم وقتش تمام شده کلا۴برج هم اجاره بیشتر نداده آب وبرق وایناهم‌ پرداخت نکرده خونه رو تعمیر کرده و پول تعمیر و مزد کارگری شو گرفته و بدون اجازه مسافر میزاشته الان موردش ۲۰بیشتر میشه سر رسیده خ ته رو خالی کرده ولی اذییت میکنه کیلد نمیده الکی میگه ۳ماه کار کردم پولمو ندادین ولی در اصل ۲۰ روز هم کار نکرده پولشم گرفته چجوری میتونیم زود کلید رو ازش بگیریم ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      اگر ملک را به شخص اجاره داده اید تخلیه و یا فسخ قرارداد اجاره تابع شرایط مندرج در قرارداد است و اگر مدت پایان یافته است می توانید درخواست صدور دستور تخلیه را مطرح نمایید.

  • آقای عرب
    آقای عرب

    سلام وقت بخیر ، آپارتمانی را رهن کامل دادم و یک ماه مانده به پایان قرارداد مستاجر اجازه نمی دهد که از بنگاه برای بازدید خانه بیایند (حتی ساعات محدود یک یا دو روز در هفته) ، آیا مستاجر این حق را دارد که اجازه بازدید ندهد ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      اگر در اینخصوص توافقی نکرده باشید مستأجر الزام به همکاری در این مورد ندارد.

  • علی
    علی

    بنده پس از پایان قرارداد اجاره مستاجرم کل پول ودیعه را به وی مسترد کرده و رسید نیز گرفتم. و در بنگاهی که اجاره نامه تنظیم شده بود اجاره نامچه اسقاط و ۱۵ روز مهلت تخلیه داده شد و طرفین اسقاط قرارداد را امضا و به مهر بنگاه املاک رسید. ولی مستاجر پس از سپری شدن ۱۵ روز مهلت تعیین شده از تخلیه آپارتمان خود داری میکند. به شورای حل اختلاف مراجعه و درخواست صدور حکم تخلیه کرده ام. ایا با وجود اینکه قرارداد با امضای طرفین اسقاط شده و مستاجر ودیعه خود را نیز گرفته است، میتوانم با قطع آب و برق و گاز آپارتمان مانع استفاده و انتفاع مستاجر از مزایای مورد اجاره شوم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      با توجه به طولانی بودن صحبت شما نیاز به مشاوره تلفنی یا حضوری می باشد. برای اطلاعات بیشتر با دفتر تماس حاصل نمایید.

  • کولیوند
    کولیوند

    سلام وعرض ادب.
    بنده یه واحد مسکونی دارم که اجاره دادم وامسال میخوایم قرادار جدید ببندیم باقیمت جدید وقیمت امسال بلاتر قیمت سال گذشته هست و مستأجر رضایت کامل را دارد.آیا درخصوص اینکه دولت گفته بست درصد نباید اضافه بشه مشکلی پیش نمیاد درضمن مستأجر رضایت کامل را نسبت به قیمت جدید را دارد.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      چنانچه طرفین با یکدیگر توافق نمایند مشکلی پیش نمی آید.

  • سید رامین
    سید رامین

    سلام وقت شما بخیر. سوالی داشتم لطفن پاسخ بدین. من یک ماه قبل یک خونه اجاره کردم و قرار شد یک مقدار پول اولن پرداخت نمایم و باقی رو ۷ روز بعد و من در ۵ روز بعدش نتوانستم الباقی رو پرداخت کنم رفتم و اعم املاکی و اعم به مالک اعلام کردم که قادر به پرداخت الباقی نیستم
    آنها از من طبق قرار داد یک ماه زمان خواستن با ۴ میلیون تومان کرایه برای یک ماه که تا مستاجر جدید پیدا کنن. و حالا یک ماه گذشته و مالک حاضر به بازگرداندن مبلغی پرداختیم نیست و خواستار هر ماه کرایه است با توجه به اینکه من یک ماه قبل. اعلام آماده تخیلیه دادم و دگیر توانایی پرداخت این مبلغ کرایه رو ندارم
    حالا باید چکار کنم لطفن توضیح بدهید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      قرارداد اجاره تا پایان مدت آن برای طرفین اعتبار دارد و چنانچه درهمان قرارداد فسخ را با توافق یکدیگر انجام نداده باشید شما تا پایان مدت اجاره کماکان مستأجرآن ملک هستید.

  • ایلیا
    ایلیا

    سلام وقتتون بخیر
    ایا مستاجر باید قبل از اتمام رسیدن قرار داد به صاحب ملک خبر بدهد که قصد تخلیه را دارد تا ودیه اش را حاظر کند یا صاحب خانه موظف است در پایان تاریخ قرار داد ودیه را بدهد؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      مطابق قرارداد اجاره در پایان مدت اجاره مؤجر مکلف به پرداخت ودیعه و مستأجر مکلف به تخلیه مورد اجاره می باشد.

  • ایلیا
    ایلیا

    با سلام
    وقتتون بخیر
    ایا صاحب ملک حق دارد قبل از به اتمام رسیدن قرار داد مستاجر و یا خریدار را بعنوان بازدید کننده برای ملکش بیاورد و مزاحم بشود؟
    ایا من باید این اجازه رو بدم یا میتونم ندم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      اجازه دادن شما صرفاً توافق با مالک می باشد ولی قانوناً می توانید چنین اجازه ای ندهید.

  • جواد
    جواد

    سلام عرض ارادت بنده یه ملک زد دادم به اجاره‌ به یک خانم مسن تنها که شوهر و بچه نداشت ولی ظاهر خیلی خوب داشتن حتی چندسال تومحله پدرخانمم مستاجر بوده و اونجا هم چیزی ازش مشاهده نشده تا اینکه اهالی محل ملک خودم بهم اطلاع دادن که ایشون خونه رو مکان رفت وآمد افراد فاسد کرده میخاستم راهنمایی ام کنید چیکار کنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورتی که بتوانید اثبات نمایید ایشان ملک مورد اجاره را محل فساد و فحشا قرار داده می توانید آن را تخلیه نمایید.

      • بابایی
        بابایی

        سلام خدمت شما عرض کنم که من مدت ده ساله دریک واحد مسکونی مستاجر هستم و هرساله قراردادجدیدمینوشتیم امسال هم مثل هرساله بنگاه رفتیم و موعد اتمام قرارداد من برج ۹است الان صاحب خانه من خانه اش را فروخته بامستاجر سوال من این است که آیا صاحب خانه جدید میتواند قبل موعدقراردادم مرابلندکند چون من پول پیش ۶۵میلیون وماهی ۲میلیون تومان اجاره میدهم
        وقتی به صاحب خانه قبلی اعتراض کردم گفتن که صاحب خانه جدید خسارت یک برج اجاره رامیتواندبشما بدهدوشمارابلندکند ازشما سوال داشتم و ممنون میشم اگه راهنماییم کنید من میتوانم تاموعدقراردادم بشینم بعدبلند شوم چون هم پول پیشم کم است وبااین پول در تهران خانه گیرم نمی آید لطفاً راهنمایی بفرمایید ممنون و سپاسگزارم

        • ره جویان عدالت
          ره جویان عدالت

          سلام وقت شما بخیر
          شما می توانید تا پایان مدت قرارداد از ملک استفاده نمایید و مالک جدید قائم مقام مالک قبلی است و تمام شروط قرارداد تا پایان مدت برقرار است.

  • نسیم
    نسیم

    سلام روزتون بخیر یه سوال داشتم
    اگر ما بعنوان مستاجر قولنامه ای بنویسیم بنام پدرم و ذکر بشه با وکالت من (دخترش) باشه و در قولنامه قید شود در پایان سال پول رهن به من تحویل داده شود
    “پدرم میتونه اخر سال ادعا کنه قولنامه بنامش هست و پول رهن رو بگیره؟”
    ((پول رهن رو من میخوام بدم و مال پدرم نیست))

    برای اینکه نتونه اینکارو کنه و پولم رو خودم بگیرم چیکار باید کنم؟ قولنامه رو باطل کنم و یکی جدید بنام خودم بنویسم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      اجاره نامه باید به نام کسی که پول ودیعه را پرداخت می کند نوشته شود و این مبلغ صرفاً به مستأجر قید شده در اجاره نامه مسترد می گردد.

  • امیر
    امیر

    سلام
    من ملکی رو اجاره کردم تا آخر قرارداد۲۰روز مانده زودتر هم با صاحب ملک تماس گرفتیم ایشون گفتن زیاد افزایش نمیدن الان تقریبا دوبرابر کردن و من میخوام تخلیه کنم ولی ایشون میگن دیرخبر دادین من تا مستاجر پیدا نکنم پول تونو نمیدم من حتی به ایشون گفتم یک هفته زودتر هم اگه بخوان مشکلی برای تخلیه ندارم فقط روز موعد به من پول رو پرداخت کنن میخوام بدونم میتونن پول من رو تا زمانی که مستاجر جدید پیدا نکردن پرداخت نکنن یاخیر
    ممنون از شما

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      طی ارسال اظهارنامه آمادگی خود را جهت تخلیه به مؤجر اعلام نمایید و موجر حق نگهداری پول شما را تا پیدا شدن مستأجر جدید ندارد.

  • حسین
    حسین

    سلام یکسال با مالک قبلی قراردادداشتم که اواخر قرارداد شخصی خانه را خرید وادامه قرارداد رو با مالک جدید تنظیم کردیم.بعداز اتمام قرارداد مالک برای قرارداد جدیدتقریبا کرایه ۴ برابری پیشنهاد دادوچون خانه من هنوز آماده نشده بودو جابجایی برام مشکل بود قبول کردم ومبلغی که گفته بود به حساب ایشان زدم وهربار برای تنظیم قراردادبه ایشان میگفتم طفره میرفت حالا وسط سال میگه باید تخلیه کنی آیا ایشون میتونه حکم تخلیه بگیره

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      می توانید با ارائه فیش های پرداختی همچنین شهادت شهود تمدید قرارداد یکساله را اثبات نمایید.

  • S.n
    S.n

    سلام
    من ملکی را پارسال به مدت ۳ سال اجاره کردم در اجاره نامه ذکر شده که طبق تورم کشوری هر ساله مبلغ اجاره را بیشتر خواهیم کرد. امسال تقاضای افزایش ۵۰ درصدی داره، درحالی‌که دولت برآب شهرستان ها را ۲۰ درصد افزایش مبلغ اجاره عنوان کرده. آیا من میتونم بگم که فقط ۲۰ درصد میتونم افزایش بدم؟ و زیر بار ۵۰ درصد افزایش نرم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بله طبق مصوبه دولت تنها ۲۰ درصد امکان افزایش قیمت اجاره بها وجود دارد

  • user-09378782478
    user-09378782478

    سلام وقت بخیر
    وقتی مستاجر جدید پول پیش رو به مستاجر فعلی میده و یا به صاحب خانه اون خونه ای که مستاجر فعلی خونه رو اجاره کرده میده ینی مستاجر جدید مبلغ ودیعه رو به حساب صاحب خونه اون خونه ای که مستاجر فعلی گرفته میده ینی به صاحب خانه خودش نداده

    املاک چجوری باید رسید بگیره از مستاجر فعلی بابت دریافت پول پیش خودش و چجوری از موجر رسید بگیره برای مستاجر جدید؟؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      همزمان با تحویل و تحول مورد اجاره می بایست موضوع پرداخت ودیعه توسط مستأجر جدید به مستأجر سابق صورتجلسه شده و هردو نفر به انضمام دفتر املاک امضاء نماید.

  • حسین
    حسین

    سلام.من الان حدود ۴ماه از تاریخ قراردادم می گذره و موجر پول پیش من را پرداخت نمی کنه تا بتوانم جای دیگری خانه بگیرم و از سر اجبار داخل خونه اش نشسته ام و الان سه ماه است براش اظهارنامه فرستادم که آماده تخلیه خونه هستم و ایشون میگه باید روزی ۴۰۰خسارت بدین تا من پول پیش پرداخت کنم .می خواستم بدونم بخاطر اینکه بخاطر ناتوانی در گرفتن خانه بخاطر گرو بودن پولم پیش موجر آیا در دادگاه محکوم میشم یا نه

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر می توانید علیه مؤجر دعوی مطالبه وجه ودیعه مورد اجاره را طرح نمایید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      لازم بود شما بعد از تخلیه مورد اجاره نسبت به تأمین دلیل تخلیه اقدام می کردید تا مشمول خسارت نشوید در حال حاضر نیز می توانید برای تأمین دلیل اقدام کنید.

  • user-09113968272
    user-09113968272

    سلام ،مستاجر ما هر هفته مراسم مذهبی میگیرد که بنده معترض شدم واسشون میگویند که اینها مهمان ما هستند و شما حق اعتراض ندارید و مورد بعدی اینکه در مواردی کلید واحد را در زمانی که خودش در منزل نیست به دیگران میدهد که بنده معترض شدم که اگر مهمان شما هستند باید در زمان حضور شما در منزل بیایند و وقتی شما نیستید کلید را نباید به دیگری بدهید،
    لطفاً راه قانونی را در این دو مورد راهنمایی بفرمایید ،متشکرم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      با توجه به اینکه اجاره یعنی فروش منافع ملک به مدت محدود به مستأجر می باشد لذا درمدتی که مستأجر صاحب منافع ملک است چنانچه هرگونه استفاده ای نماید که باعث مزاحمت به غیر نباشد هیچ اقدامی نمی توانید انجام دهید.

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان