فواید صلح عمرا برای تقسیم ارث

4.2/5 - (14 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل خانواده با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

فواید صلح عمرا برای تقسیم ارث

برای درک صلح عمرا و شناخت مزایا و فوائد آن، باید ابتدا با مفهوم صلح و همچنین صلح عمرا آشنا شویم. صلح به هر توافقی می­گویند که در ذیل عقود دیگر مانند بیع، اجاره، تقسیم ارث و غیره نباشد. بلکه تنها توافقی است بین توافق­ کنندگان، و صلح امری، صلحیست که به طول عمر شخص مربوط است. به این شکل که در طول حیات او، مالکیت دارایی ­های مورد صلح برای اوست و می­تواند از آن بهره­ مند شود و پس از آن به شخصی که با او صلح می­رسد.

صلح عمری قرار دادیست که بسیار می­تواند منعطف باشد و مسائل متعددی را در خود جای دهد که طبق توافق اشخاص متفاوت است. برای مثال، مالک می­تواند زمانی را در قرار داد صلح ذکر کند که امکان پس گرفتن قرار داد را داشته باشد و طبق خواست خودش می­تواند برای این امر مهلت مشخصی طرح کند یا آن را تا پایان عمر خود قرار دهد. همچنین مورد صلح عمری هم می­تواند از اموال منقول و هم از اموال غیر منقول باشد و از این حیث محدودیتی در نوع مال صلح شده وجود ندارد. در قرارداد صلح­نامه، به کسی که مال خود را صلح می­کند، مصالح و به کسی که مال صلح­شده را دریافت می­کند، متصالح می­گویند. از شرایط مهم صلح عمرا این است که طرفین صلح عاقل و بالغ باشند و همچنین هر دو طرف به انجام صلح راضی باشند.

تفاوت صلح عمری و وصیت

بسیاری از افراد برای اینکه میراثشان آن­گونه که مورد نظر خودشان است، بین وراث تقسیم شود، پیش از مرگ خود به دنبال راه ­هایی می­گردند. برخی افراد سراغ تنظیم کردن وصیت نامه می­روند، اما از آنجایی که تقسیم ارث در اسلام دارای قوانین و احکام مشخصی است، با تنظیم وصیت نامه، فرد تنها اختیار در تعیین تکلیف کردن یک سوم از دارایی خود را دارد و چنانچه مالی از او، بیش از یک سوم دارایی­اش باشد، جزو وصیت محسوب نشده و در تقسیم و مالکیت آن پیچیدگی­ هایی به وجود می­آید.

اما با استفاده از صلح عمری مالک با هر شخصی که بخواهد می­تواند صلح کند و پس از مرگ خود، مال مورد نظر را به مالکیت او در آورد. صلح عمری برای بسیاری از میراث گذاران، بهترین راه حل برای تقسیم اموالشان طبق خواسته ­ی خودشان است.

فواید صلح عمرا

صلح عمرا، به غیر از این که امکان تقسیم اموال را به پیش از مرگ به افراد می­دهد. فواید دیگری نیز دارد که پیرامون آن­ها توضیح می­دهیم:

  • نخست اینکه با صلح عمرا می­توان مالی را به شخص دیگری منتقل، اما منافع آن را حفظ کرد. به این صورت که مال الصلح به نام شخص دیگر در می­آید اما منافع آن و حق استفاده از آن تا پابان عمر نزد صاحبش (مصالح) باقی می­ماند.
  • کسی که با دیگری بر سر اموالش صلح می­کند، می­تواند تا پایان عمرش و یا تا موعد معلوم، صلح خود را پس بگیرد و قرارداد صلح را باطل کند.
  • برخلاف گفته­ های کلامی و حتی وصیت نامه که پس از مرگ شخص، درباره­ی صحت و اصالت آن بسیار شک می­شود و موجب دردسرها و درگیری بین وراث می­گردد، صلح عمرا دارای سندی رسمی است که در دفاتر ثبت اسناد ثبت شده و به هیچ وجه قابل تشکیک نخواهد بود.
  • در بسیاری از موارد دیده شده است که فرزندی زودتر والدین خود فوت می­کند و به همین دلیل قانونا فرزندان او ارثیه­ای از پدربزرگ خود نخواهند برد. اما با وجود قرارداد صلح عمری، با مرگ متصالح، منافع قرارداد به وراث او منتقل می­شود. در نتیجه چنانچه والدی مالی را به نام فرزندش صلح عمری کند، با مرگ فرزند، برخلاف روند تقسیم ارث، مال به نوه ­های او خواهد رسید.
  • با صلح عمرا به هیچ وجه تا پیش از زمان فوت مصالح، مال الصلح جزو اموال متصالح محسوب نمی­شود و به هیچ وجه اجازه­­ی استفاده از آن را ندارد و حتی هیچ مرجع قانونی­ای نمی­تواند آن را توقیف نماید.

هزینه­های تنظیم سند صلح عمرا

صلح عمری نیز مانند هرگونه سند دیگری مدارکی خاص لازم دارد که باید تهیه شود و همچنین هزینه­ ی تنظیم سند، که این هزینه هر ساله متفاوت است و می­تواند با پرس و جو از دفاتر ثبت اسناد رسمی از آن آگاه شوید. همچنین از زمانی که صلح عمرا معقود می­شود، هزینه ­های اساسی (مانند مالیات سالانه، عوارض شهرداری و …) مال قانوناً بر عهده­ ی متصالح و هزینه­ های مصرفی (هزینه ­ی قبوض، شارژ) بر عهده­ ی مصالح است.

مالیات بر صلح عمرا

صلح عمرا در زمان انتقال منافع از مصالح به متصالح یعنی پس از فوت مصالح، دارای مالیاتی است که در ماده ۱۲۲ قانون مالیات­ های مستقیم به آن اشاره شده است. مالیات­ های صلح عمری عبارتند از:

  • پنج درصد از ارزش ملک به عنوان مالیات برای نقل و انتقال قطعی ملک
  • دو درصد از ارزش مال به عنوان انتقال حق واگذاری.

چنانچه برای مال الصلح در صلح­نامه ارزشی مشخص نشده باشد، بنا به ارزش روز اموال متشابه آن توسط کارشناسی، قیمتی برای آن تعیین می­گردد که مالیات­ ها بر اساس آن اخذ خواهد شد.

 

عقد صلح یکی از انواع عقد سنتی در قانون مدنی می باشد که به عنوان یکی از عقود رایج در دفاتر اسناد رسمی منعقد می گردد.این عقد بر اساس نظر قانونگذار می تواند به اشکال متفاوتی منعقد گردد. به این صورت که چنانچه اشخاص نخواهند یا نتوانند عقود دیگر از جمله بیع، اجاره ، مشارکت و..را با همان عنوان منعقد نمایند، می توانند از قالب عقد صلح استفاده نمایند. یکی از انواع عقد صلح، عقد صلح از نوع عمری می باشد که ترکیبی از حق انتفاع (عقد انتفاع) و عقد صلح می باشد با این توضیح که شخصی حق مالکیت خود بر مالی را به دیگری منتقل می نماید، اما حق استفاده و بهره برداری از آن را تا پایان عمر برای خود محفوظ نگاه می دارد.

به عنوان مثال فرض کنید پدربزرگی که نوه خود را خیلی دوست دارد و با وی رابطه عاطفی نزدیکی دارد، قصد دارد آپارتمان خود را به وی منتقل نماید اما از طرفی نگران این است که نوه پس از فوت وی همسرش (مادربزرگ) را از آپارتمان مذکور بیرون بیاندازد، در این صورت برای اینکه بتواند هر دو مصلحت را با هم حفظ نماید دست به یک عمل حقوقی همراه به احتیاط و دور اندیشی می زند به این صورت که همزمان مالکیت آپارتمان مورد بحث  را از طریق عقد صلح به نوه خود منتقل می نماید در عین حال منافع آن را تا پایان عمر مادربزرگ برای وی قرار می دهد، در این صورت تا زمانی که مادربزرگ زنده باشد می تواند از منافع ملک مذکور بهره ببرد و پس از فوت منافع آن برای نوه خواهد بود.در این مثال پدربزرگ که مالک آپارتمان می باشد مصالح نامیده می شود  و متصالح نیز نوه وی می باشد که عقد صلح به نفع وی منعقد گردیده است .

توجه نمائید که چنین قراردادهایی اصولاً بین اشخاص منعقد می گردد که دارای رابطه خویشاوندی بوده و معمولاً بطور رسمی در دفاتر اسناد رسمی منعقد می گردد بدیهی است که چون چنین قراردادی بطور رسمی منعقد می گردد دارای اعتبار کامل بوده و پس از فوت مالک یا مصالح در برابر وراث قابل استناد می باشد.از طرف دیگر با توجه به اینکه این قرارداد مطابق قانون مدنی منعقد می گردد، مقررات حاکم بر آن همان مقررات قانون مدنی می باشد و چنانچه دادگاه ها بخواهند به اختلافات راجع به چنین قراردادی رسیدگی نمایند بر اساس قانون مذکور رسیدگی و رأی صادر می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • زهرا
    زهرا

    سلام و وقت بخیر
    آیا وقتی یک ملک با صلح عمری به زن بخشیده شد بعد از مرگ شوهر باید انحصار وراثت انجام دهد تا مالک سند شود؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر عقد صلح قطعی است و جزء موارد ارث نبوده و متعلق به زن که صلح به نفع او انجام شده می باشد

  • فرزانه نیرو
    فرزانه نیرو

    سلام
    ایا مالیات صلح عمرا زیادتر است؟ من یک دختر ویک پسر دارم میخواهم به هر دو بیک میزان ارث برسد.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      مالیات سند انتقالی صلح تفاوتی با انتقال از طریق بیع ندارد

  • بهروز
    بهروز

    درود بر شما
    سپاس از نوشتار آگاهی بخش
    یه پرسش داشتم
    چنانچه مصالح یا متصالح در دادگاه محکومیت مالی پیدا کنند آیا ملک صلح شده به عنوان مال قابل توقیف هست؟ و در صورت مثبت بودن پاسخ ، به عنوان مال چه کسی؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بستگی دارد که چه کسی محکوم شده باشد و ملک رسماً به نام چه کسی باشد

  • احدي
    احدي

    سلام :آياصلح براي اموال منقول وغيرمنقول موجودواموال احتمالي آينده ميتوان كرديانه؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      برای اموال موجود بله ولی برای اموال احتمالی آینده خیر

  • ناشناس
    ناشناس

    سلام وقتتون بخیر
    اگر مردی تمام اموال خودش رو صلح عمری به همسر دوم خود کند بعد از فوت اون مرد ،پسرای همسر اولش ارثی از اون اموال نمی برن؟یعنی سند ۶ دانگ به اسم همسر دوم میشه و بعد از فوت همسر دوم هم اون اموال به فرزند همون زن میرسه؟
    در این صورت ۳ تا پسر که از همسر اول مرد بودن (که البته مادرشون طلاق گرفته)نمی تونن ادعای هیچ ارثی داشته باشن؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      اگر صلح عمری واقع شود مالکیت ملک به همسر منتقل و ماترکی باقی نمی ماند که به دیگر ورثه منتقل گردد

  • user-09117084078
    user-09117084078

    با سلام. عمویی دارم که فرزند ندارد و اموال خود را به نام همسرش صلح عمری کرده. می خواستم بدونم بعد از عمو و زن عموم اموالش به ورثه عموم می رسه یه ورثه زن عموم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بعد از فوت عموی شما اموال وی به همسرش رسیده و بعد از فوت او نیز به وراث وی(همسرش) می رسد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بستگی به نوع سند تنظیمی آنها دارد که اگر صلح قطعی باشد به ورثه متصالح به ارث می رسد

  • جلال براتلو
    جلال براتلو

    سلام من میخوام خانه خود را به یک فرزندم از ۳ فرزند صلح عمری بکنم آیا مجاز هستم ۲ فرزند دیگر را از ارث محروم نمایم بعد از فوت صلح عمری من معتبر است آنها می‌توانند مشگل ایجاد نمایند بل تشکر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بله اگر صلح عمری شما رسمی باشد بعداً معتبر و غیر قابل خدشه می باشد.

  • احمد
    احمد

    مردی که فرزند نداشته باشد میتواند اموالش را برای ۲ زنش صلح عمری کند ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بله در هر صورت امکان صلح عمری وجود دارد.

  • جواد
    جواد

    پدرم اموالش راقبل ازفوت به عنوان سهم الارث ۲ به ۱ بین پسرهاودخترهاباهمه ی ماصلح نموده است . اکنون باتغییرقانون به نفع خانمها یاآقایان تاثیری درصلح نامه (پدرم ۳سال قبل فوت نموده ) پدرم خواهدداشت . یعنی قانون جدیدشامل آن میشودویانحوه ی صلح نمودن مهم است ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورتی که عقد صلح واقع شده باشد مطلقاً قابل برگشت نبوده و هیچ قانون جدیدی در ارتباط با عقد صلح تنظیم نشده است.

  • محمد
    محمد

    سلام اشکالی درموردصلح عمری پیش آمده که میخوام بشمامراجعه کنم زنم منزل من رابنام دخترش صلح کرده چون درامریکازندگی میکند بحرف من که پدرش هستم درنقش متصالح بی احترامی ازآمدن خودداری میکند منزل قبل ازصلح بنام من بوده است

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      سوال شما مبهم است برای مشاوره با دفتر تماس حاصل نمایید.

  • حسین هاشمی
    حسین هاشمی

    سلام آیا در زمان تنظیم سند صلح املاک و دارایی ها در دفترخانه لازم است سهم فرزندان متصالح از انتقال بعد از فوت مصالح مشخص شود یا این امر را می توان مسکوت گذاشت و به آینده موکول ورد . مثلا متصالحین یک پسر و یک دختر هستند و مصالح پدرشان است ، آیا در سند صلح لازم است بنویسید به نسبت برابر یا مطابق قانون ارث و یا اینکه این موضوع را می توان به بعدا موکول کرد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      سهم هریک از متصالحین باید در صلح نامه مشخص گردد.

  • یوسف عزیزی
    یوسف عزیزی

    توضیح جامع ومانعی بود درعین حال که گزیده و مختصر نمود داشت. ممنون

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.


برچسب‌ها :

  مشاوره تلفنی رایگان