قوانین مالک و مستاجر مغازه اجاره ای

3.3/5 - (54 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

قوانین مالک و مستاجر مغازه اجاره ای

 مستاجر مغازه اجاره ای

سرقفلی وجهی است که مالک (خواه مالک عین باشد یا منفعت) در ابتدای اجاره و جدای از مال‌الاجاره از مستأجر می‌گیرد تا محل را به وی اجاره بدهد و واگذار کند، ولی حق کسب و پیشه و تجارت  مغازه اجاره ایحقی است که به ‌طور تدریجی و به ‌مرور زمان برای مستأجر محل کسب، پیشه و تجارت به وجود می‌آید. بعد از اینکه مستأجر کار و فعالیت کرد و مشتری و اعتبار به دست آورد، حقی برای او به وجود می‌آید که به آن حق کسب و پیشه و تجارت می‌گویند و یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌بایست در عقد اجاره به آن توجه کرد آن است که روابط موجر و مستأجر بر ‌اساس کدام قانون و تحت چه‌ ‌شرایطی تنظیم می‌شود. معمولاً پرداخت کرایه به‌صورت ماهانه است و مستأجر باید در پایان هرماه اجاره‌بها را به موجر یا نماینده موجر پرداخت کند. لازم به ذکر است درصورتی‌که در قرارداد اجاره حق فسخ قرار‌داد اجاره، در صورت عدم پرداخت به‌موقع اجاره‌بها پیش‌بینی‌شده باشد، بایستی مستأجر به‌موقع اجاره‌بها را پرداخت کند تا دچار مشکلات تخلیه نشود. طبق قوانین اجاره ملک تجاری مصوب در سال ۷۶، مستأجر موظف است به‌محض اتمام مدت قرارداد، ملک تجاری را تخلیه کرده و آن را به موجر صحیح و سالم پس بدهد. اما قوانین اجاره ملک تجاری سال ۵۶ می‌گوید که انقضای مدت، دلیل بر تخلیه نیست. یعنی هرگاه مدت اجاره تمام شود، موجر نمی‌تواند مستأجر را الزام به تخلیه کند و موجر باید برای تخلیه مستأجر دلیل داشته باشد؛ که یکی از این دلایل این است که مستأجر محلی را که حق انتقال به غیر را در آن ندارد را، انتقال دهد. در این صورت موجر می‌تواند با این دلیل مستأجر را الزام به تخلیه کند؛ یا درجایی که مستأجر شغل مورد توافق را عوض کند، یعنی در قرارداد گفته شود از این ملک برای این شغل استفاده می‌شود، اما مستأجر آن شغل را تغییر دهد، موجر می‌تواند با این دلیل مستأجر را ازملک اجاره داده‌شده بیرون کند. یا وقتی‌که مستأجر در مورد عین اجاره زیاده ‌روی و یا کوتاهی کند، برای مثال دیواری را در ملک جابه‌جا کند یا دیواری بگذارد، موجر می‌تواند او را ازملک خود بیرون بی اندازد.


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • محمد
    محمد

    سلام بنده مغازه اي را اجاره كرده ام كه در بر خيابان اصلي است. بعد از ٤ سال موجر ميخواهد بخده را بيرون كند. طبق صحبت هايي كه شنيده ام ميگويند حوجر بعد از ٤ سال در صورتي كه عذر مستاجر را بخواهد نميتواخد مغازه را به همان شغلي كه مستاجر قلبي دران مغازه داشته ايت را اجاره بدهد. ايا خقيقت دارد؟!

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.خیر.قانون موجرو مستاجرمربوط به تجاری و اداری و مسکونی متفاوت است.لطفآ مشکل خودراصریحآ بیان نمائید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.خیر.قانون موجرو مستاجرمربوط به تجاری و اداری و مسکونی متفاوت است.لطفآ مشکل خودراصریحآ بیان نمائید.

  • امینی
    امینی

    سلام من یک مغازه املاک اجاره کردم و این صاحب مغازه ۱۵ سال تو اینکار بوده حالا صاحب مغازه برای کد رهگیری میگه من ۲۰ درصد از هر قرارداد میگیرم تا کد رهگیری بدم
    در ضمن ما تو قرارداد قید کردیم (مشاور املاک) نه مغازه.
    حالا ۳تا سوال داشتم
    ۱- قانونا کد رهگیری باید دست اون باشه؟
    ۲-از لحاظ قانون ما باید ۲۰ درصد به ایشون بدیم؟
    ۳- قراردادهایی که در زمان ما با کد رهگیری مغازه ثبت شده قانونا کمیسیون‌ رو ما باید بگیریم؟
    و الان ۳ ماهه ما داریم کار می‌کنیم ایشون خودش مشتری جور میکنه با مُهری که داره قرارداد مینویسه.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.کل اقدامات شما خلاف قانون بوده است.مجوزبنگاه معاملات ملکی به شخص حقیقی داده می شود و نمی تواندآن را به غیراجاره دهد.

  • سماتهرانی
    سماتهرانی

    سلام
    در اجاره نامه مغازه ای که بنده اجاره کردم‌ مبلغ قرض الحسنه ۳۰میلیون ‌کرایه مغازه ماهانه۵/۵۰۰هزار قیدشده درصورتیکه قرض الحسنه ۶۰میلیون و اجاره بها ۹میلیون پرداخت کردم‌این جریان به چه صورت است

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.مازاد برقراردادمنعقده پرداخت کردید و با مدرک معتبرمی توانید پس بگیرید.طبق قانون اصل برعدم برعی بودن وجه پرداختی است.یعنی شما پولی را رایگان به کسی نمی دهید.

  • محمد
    محمد

    سلام و وقت بخیر
    سپاس بابت وقتی که میذارید
    در مغازه ای به مدت سه سال مستاجر هستم. تمام کرایه هارو قبل از موعد پرداخت کردم.
    موعد اتمام قراردادم ۵/۵/۱۴۰۰ هست. صاحب مغازه درخواست اضافه شدن رهن و اجاره به میزان حدود ۶۰ درصد دارد.(من راضی به اضافه شدن ۲۰تا۲۵درصد هستم)
    میخواستم بدونم اگه توافق انجام نشه من تا چه مدت خارج از قرارداد میتونم ملک رو تخلیه نکنم؟(با توجه به مصوبات کرونا)
    و در این زمان باید طبق روال گذشته کرایه بدم یا بیشتر؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      شوراهای حل اختلاف ومحاکم تابع مصوبات ستادکروناهستندکه درتهران افزایش حداکثر۲۵٪ است.

  • داوود
    داوود

    سلام پدر من از سال ۱۳۶۹ در مغازه ای اجاره نشین بوده الان صاحب ملک به بهانه اجاره مالیات میخواد بیرونش کنه آیا حق سرقفلی به پدرم تعلق میگیره

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.نوع قراردادش رابایددید.بین حق کسب وپیشه وسرقفلی تفاوت است.درفرض ساده احتمالآ ایشان صاحب حق کسب وپیشه هستند.

  • مهدی عظیمی
    مهدی عظیمی

    سلام دوباره استاد
    صاحب مغازه میگه ۱سال نشستی
    تخلیه کن
    من مغازه برای خودم میخوام
    و من هم که لوازم تحریر دارم نمیخوام تخلیه کنم چون تو ۱ سال کار نکردم
    آیا ستاد کرونا به داد من می رسه یا نه ؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.مصوبات جدیدستادکرونارادراینترنت سرچ کرده وببینید.

  • حمید
    حمید

    سلام و تشکر
    ایاتمدید اجاره نامه در پشت قراردادو برای چند سال متوالی معتبر است؟
    ضمنا شروع قرارداد ازسال ۹۶ بوده و امسال سال پنجم تمدید است آیا برای مستاجر حق کسب وپیشه ایجاد میکند؟
    ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اگرمبداتصرف مستاجرقبل ارسال ۷۶ نباشد و درقرارداداجاره تان هم اسمی از واگذاری سرقفلی نباشدمشکلی نیست.

  • مهدی عظیمی
    مهدی عظیمی

    سلام
    ببخشید من ۱ سال مغازه اجاره کردم
    بعدقرار دادم تمام شده
    صاحب مغازه میخواد میگه خالی کن مغازه
    میتونم ۱ سال دیگه بشینم چون من لوازم تحریر دارم میتونه بندازه بیرون ؟
    با تشکر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.خیر.بگوئیدباتوجه به مصوبه ستادکروناسال گذشته کسب وکارنداشتیدوباافزایش اجاره بها مطابق مصوبه ستادکروناموافق هستیدونمی توانیدتخلیه کنید.

  • وحید
    وحید

    سلام .ما چهل سال صاحب سرقفلی مغازه هستیم.۳ سال پیش با اجازه مالک ملک را به شغل دیگری اجاره دادیم.از پارسال مدت اجازه نامه ی تغییر شعل ما تمام شده و مالک ملک را فروخته.مالک جدید هم به دادگاه شکایت کرده و درخواست تخلیه به علت تغییر شغل و اجاره به غیر داده.چه باید کرد؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.اگراجازه شما ازمالک قبلی کتبی باشدنمی تواند تخلیه و اسقاط حق کسب وپیشه تان رابگیرد.بایدقانونآ دفاع کنید.بااستفاده ازوکیل متخصص امورملکی درمحل زندگی تان.

  • علیر ضا
    علیر ضا

    سلام خسته نباشید درسال۹۳دوستم به من گفت بیا مغازه بدم به تو بهمبلغ۷۵ میلیون گفتیم چشم مغاره قبلی را دادیم به صاحب اش و تسویه کردیم ودسکایم رابهمغازهایکه دوستم پیشنهاد فروش داده بود آوردیم و بعد از یک هفته دوستم گفت پشیمان شدم نمی فروشم ویر گفت بیا یک قرارداد ۲ساله دراملاک بنویسم و ازمن که قیمت مغازه ۷۵میلیون بود ۴۱میلیون رهن وماهی ۵۰۰۰هزارتومان که تا امروز شده ۳۰۰ هزارتومان و ایشان ۴۱میلیون که از م گرفته بود کامیون خرید و حالا کامیونشده ۵۰۰میلیون تومان و مغازه هم شده ۸۰۰میلیون تومان وحالااومده میگه ۴۱میلیون آماده است مغازه رو تخلیه کن پس ارزش پول مابااینتورم و گرانی چمیشه لطفا جواب بدین تشکر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.موضوع شما به شراکت و روابط موجرو مستاجر وقانون سال۷۶ وسال۵۶ مرتبط است.برای راهنمائی به وکیل متخصص امورملکی درمحل زندگی تان مراجعه کنید.

  • محسن
    محسن

    با سلام
    من مغازه ای ۴ سال پیش اجاره کردم و هر سال با کرایه و پیش جدید تمدید شده و هر قرارداد ۱ ساله بوده. امسال صاحب مغازه اومده کرایه رو از ۱ میلیون تومان به ۲ میلیون تومان افزایش داده و پول پیش رو از ۷ میلیون به ۲۵ میلیون افزایش داده.
    آیا با توجه به مصوبات ستاد کرونا این افزایش برای قرارداد جدید قانونی است؟
    اگه نه ، من به کجا میتونم شکایت کنم که فقط ۱۵درصد افزایش داشته باشه؟
    برای تخلیه بعد از پایان قرارداد چند ماه مهلت تخلیه دارم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.مصوبات ستادکرونابه تصویب مقام معظم رهبری رسیده است ودرحکم قانون است.۱۵٪مربوط به شهرستان است.بلحاظ تعطیلی کسب وکارحتی قادربه پرداخت اجاره بهانیستید.بنابراین تازمانی که کسب وکارتان راه نیفتاده حتی اجاره هم به موجرمی توانیدپرداخت نکنید.ایشان حق تخلیه ندارند.اگرکسی مزاحمتان شدمتن این جوابیه رابعنوان دفاع ارائه دهید.

  • خزایی
    خزایی

    سلام سوالی داشتم مغازه ای دارم که قبل سال ۷۶اجاره دادیم بخاطر فامیلی اجاره نامه ندارم وسال ۹۸ جوازش را فروخت ومغازه راخودش تخلیه کرد حالا میتواند ادعایی داشته باشد؟ممنون میشم جواب بدید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اگرتخلیه کرده و ادعائی ندارد.مغازه راشخصا بعنوان مالک وصاحب سرقفلی باز و استفاده کنید.اگرادعائی داشت به وکیل مراجعه کنید.

  • میرزاده
    میرزاده

    سلام وقت بخیر ،من مغازه ای اجاره کردم که سالن زیبایی هست بعلت کرونا تعطیله،صاخب مغازه تماس گرفته که درب سکوریت مغازه شکسته ؟واز من که الان یه هفته اس مغازه تعطیله خسارت میخواد؟ایا این خسارت بعهده من مستاجر هست؟دلیل شکستن هم معلوم نیست!

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام اگر جز تعمیرات اساسی باشد به عهده موجر است و تعمیرات جزئی با مستاجر است .

  • مژده
    مژده

    سلام وقتتون بخیر. بنده مغازه ام رو به دو شریک برای نمایندگی فروشگاه کوروش اجاره داده ام. مستاجر بخش زیادی از مغازه را به عنوانِ انبار و تخلیه بار مورد استفاده قرار داده که بار زیادی به سقف طبقه پایین وارد میشود طی صحبت باهاشون وقیحانه به من گفتند شرایط همينه که هست کاری نمیتونی بکنی باید کنار بیای. ایا من میتونم بابت این مسئله شکایت کنم؟ یا حکم فسخ قرار داد بگیرم چون وزن بارهای تخلیه ای در محل انبار به سقف فشار زیادی وارد میکند و نگران تخریب و آسیب به ملک شخصیم هستم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.بایدباتامین دلیل ودرصورت تعدی وتفریط درخواست فسخ قرارداداجاره وتخلیه رابخواهید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.بایدباتامین دلیل ودرصورت تعدی وتفریط درخواست فسخ قرارداداجاره وتخلیه رابخواهید.

  • محمد
    محمد

    سلام بنده مغازه ای خریداری کردم که مستاجری داشت که چند سال در مغازه کاسبی میکرد بعد از اینکه من مغازه را خریدم با همان مستاجر قرارداد بستم الان مدت ۴سال است که مغازه را به ایشان اجاره دادم آیا ایشان بعد از چند سال کاسبی میتواند ادعایی راجع به مغازه داشته باشد به خاطر اعتباری که در محل پیدا کرده ؟لطفا مرا راهنمایی کنید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.بستگی به اجاره اولیه مستاجردارد.اگرقبل ازسال ۷۶ درآنجاکاسبی می کرده صاحب حق کسب وپیشه است.

  • داود افضلی
    داود افضلی

    سلام وقت بخیر
    بنده مغازه ای اجاره کردم به مدت یکسال و الان ۶ماهم تمام شده است با توجه به اینکه وضع بازار خوب نیس نمیتوانم از این به بعد اجاره ام را پرداخت کنم به موجر اعلام کردم که مغازشو میخوام تحویل بدم ویک ماه اجاره بعد راهم میخوام پرداخت کنم ولی قبول نمیکنن میگن چون یکسال قرار داد داریم نمیشه فسخ قرارداد کنیم اگرهم بخوای فسخ کنی باید مبلغ ۳ماه رو باید پرداخت کنی البته اینم بگم تو قراردادمون هم هیچ گونه ضرر زیانی ننوشته ایم خواستم ببینم راه وچاره ای برای این مشکل هست یانه
    ممنون از لطفتون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.عقداجاره لازم است وشمادرتمام‌مدت اجاره مالک منافع هستید.شرایط قراردادتان مهم است که بایدبه یک وکیل متخصص نشان داده ومشورت نمائید.

  • فرزاد
    فرزاد

    سلام تمدید قرارداد اجاره شامل ملک تجاری هم میباشد یا فقط ملک مسکونی منزل هست؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.هردو.بستگی به قرارداداجاره مفادآن دارد.

  • حاجی بابایی
    حاجی بابایی

    با سلام لطفا منو راهنمایی کنید
    یک باب مغازه دارم و ۵ سال پیش به سوپرمارکت اجاره دادم، و فقط سال اول اجاره نامه در بنگاه نوشتم و ۴ سال بعدی لفظی اجاره رو بردم بالا و میگرفتم ،میخواستم بدونم آیا الان میتونم به هر دلیلی بهش بگم مغازمو تخلیه کنه؟ و آیا میتونه بعلت کرونا اینکارو نکنه ؟ لطفا زود جواب بدین خواهش میکنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.فعلآ بواسطه مصوبه ستادکروناحکم تخلیه به سختی صادرمی کنند.

  • حسن
    حسن

    سلام وقت بخیر
    مغازه ای اجاره کردم و بعد از ۶ ماه می‌خوام که ملک رو تحویل بدم ولی موجر میگن که تا وقتی که ملک اجاره داده نشده نمیتونم تخلیه کنم و در قولنامه هم قید شده که در صورت تخلیه زودتر از موعد ودیعه نزد موجر مانده و اجاره از ودیعه کسر میگردد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.قرارداداجاره عقدلازم است وتاپایان مدت اجاره ماک منافع ملک هستید.

  • فاطمی
    فاطمی

    سلام. مغازه ای را ۱۰ ساله اجاره نموده ام الان ۸ سال است در آن محل مشغول کسب هستم و جواز کسب دارم آیا موجر می تواند بعد از اتمام قرارداد مرا بیرون کند ضمنا من اولین مستاجر این مغازه هستم و ملک از ابتدای ساخت در اجاره من بوده.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      بله با پایان مدت امکان تخلیه وجود دارد.

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان