قوانین موجر و مستاجر

3.4/5 - (43 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

قوانین موجر و مستاجر

اجاره

مطابق ماده ۴۶۶ قانون مدني: «اجاره عقدي است که به موجب آن مستاجر، مالک منافع عين مستاجره مي‏شود، اجاره دهنده‏ را موجر و اجاره کننده را مستاجر و مورد اجاره را عين مستاجره گويند

مستاجر

تکالیف موجر

تحویل مورد اجاره به مستاجر پس از انعقاد عقد اجاره

بر گرداندن پول پیش مستاجر به هنگام تخلیهاجاره

انجام تعمیرات کلی و اساسی در مورداجاره

تکالیف مستاجر

پرداخت کرایه

تخلیه محل اجاره در پایان قرارداد

انجام تعمیرات غیر اساسی مورد اجاره

.پرداخت بهای آب برق گاز تلفن و حق شارژ

جلوگیری نکردن از تعمیرات اساسی توسط موجر

خودداری از ورود خسارت به محل اجاره

قرارداد اجاره رسمی و غیر رسمی          

قرارداد اجاره رسمی قراردادی است که در دفترخانه تنظیم شده باشد یا در صورتیکه قرارداد در دفترخانه تنظیم نشده است باید توسط دو شاهد امضا شده باشد. قرارداد اجاره زمانی غیر رسمی است که بوسیله اجاره دهنده و اجاره کننده در یک برگ کاغذ تنظیم میشود و یا اینکه در بنگاههای املاک تنظیم میشود. نکته مهمی که باید رعایت شود تا بتوانید دستور تخلیه بگیرید اینست که غیر از امضای اجاره دهند و اجاره کننده که در انتهای قرارداد اجاره میباشد، باید امضای دو نفر به عنوان شاهد آنرا امضا کنند.

وظایف موجر

موجر باید عین مستاجره را در وضعیتی به تصرف مستاجر بدهد که مستاجر بتواند استفاده مقرر را از عین مستاجر ببرد.

موجر حق ندارد مادام که عقد اجاره باقی است، در عین مستاجره تغییراتی ایجاد کند، به طوری که مانع از استفاده مستاجر باشد یا امکان استفاده مستاجر را دشوار نماید.

کلیه تعمیرات و مخارجی که برای امکان انتفاع مستاجر در عین مستاجره لازم است، برعهده مالک می باشد مگر اینکه شرط خلاف شده باشد، یا آنکه عرف اقتضای امر دیگری را داشته باشد.

وظایف مستاجر

مستاجر باید مال الاجاره معین را در مواعدی که برای پرداخت آن در نظر گرفته شده به مالک تسلیم کند و در صورتی که موعدی برای پرداخت مال الاجاره معین نشده باشد باید آن را نقدا به موجر بپردازد.

مستاجر باید در استفاده عین مستاجره رعایت متعارف را بنماید یعنی در آن تعدی و تفریط نکند ؛ در غیر اینصورت در برابر مالک مسول خواهد بود . مستاجر باید عین مستاجره را برای همان مصرفی که در اجاره مقرر شده به کار برد ؛ در غیر اینصورت ضامن خواهد بود . در صورتی که طرز مصرف عین مستاجره مشخص نشده باشد مستاجر باید از آن ، آن طور که عرف اقتضاء می کند استفاده کند والا ضامن است.

اگر مستاجر بدون اذن موجر در عین مستاجره تعمیراتی انجام دهد در صورتی می تواند از موجر مطالبه کند مگر آنکه ضمن عقد اجاره این امر مورد توافق قرار گیرد .

اجاره

 قانون موجر و مستاجر در تخلیه پیش از موعد

اگر مستاجر مطلبق قرارداد حق فسخ زودتر از موعد نداشته باشد قرارداد تا انقضاء مدت اعتبار دارد و موجر موظف به پرداخت مبلغ رهن قبل از موعد قرارداد نمی باشد مگر اینکه در قرارداد ذکر شده باشد که در صورتی که مستاجر قصد تخلیه ملک زودتر از موعد را داشته باشد باید این امر را یک ماه زودتر به موجر اطلاع دهد که در اینصورت موجر باید طبق قرارداد هر چه سریعتر نسبت به پرداخت مبلغ ودیعه اقدام نماید. برای فسخ قرارداد توسط مستاجر نیز در صورت معیوب بودن ملک در حال اجاره و یا در حالتی که دو طرف در زمینه فسخ قرارداد پیش از موعد در این زمینه توافق کرده باشند، فسخ امکان پذیر است.

فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد توسط مستاجر

در صورتی که موجر به تعهدات خود عمل ننماید، مستأجر می تواند قرارداد را فسخ نموده و ملک را تخلیه نماید. در اینصورت موجر باید حقوق مستأجر را تسویه و اجاره را پایان دهد. یکی دیگر از مواردی که مستأجر می تواند اقدام به فسخ قرارداد نماید، مغایرت عین مستأجره با توصیفات مندرج در اجاره نامه است. اگر در صورت ایجاد خرابی غیر قابل تعمیر در ملک، مستأجر می تواند پس از فسخ قرارداد، ملک را تخلیه نموده و مبلغ پیش پرداخت را دریافت نماید.

فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد توسط موجر      

اگر مستأجر ملک را به مصرفی غیر از موارد توافقی خود با موجر در آورد، مثلا از ملک مسکونی جهت دفتر کاری استفاده نماید، یا در استفاده خود از ملک، مرتکب اعمال خلاف شرع شود ، موجر می تواند قرارداد اجاره را فسخ نموده و ملک را از مستأجر باز پس گیرد. در صورتی که مستأجر، به مدت ۳ ماه اجاره بهای خود را به طور کامل پرداخت نکند، موجر می تواند قرارداد اجاره را فسخ نماید.

هزینه تعمیر پکیج چند روز پس از ورود مستاجر

اگر تقصیر از طرف مستاجر اتفاق افتاده باشد پرداخت و جبران خسارت با او خواهد بود. بنابراین اگر بین خرابی پکیج و تقصیر مستاجر در حفظ و نگهداری متعارف از پکیج رابطه مسقیم وجود داشته باشد جبران خسارت وارده  یعنی تعمیر پکیج بر عهده ی مستاجر است .

تخلیه ملک

اگر مستاجر ملک را تخلیه نکرد چه کاری باید انجام داد؟

پس از اتمام مدت اجاره موجر از مستأجر می‌خواهد ملک را تخلیه کند. اگر ملک با رضایت تخلیه شد که مشکلی پیش نمی‌آید؛ اما گاهی ممکن است اختلافاتی در زمان تخلیه ملک به وجود بیاید. برای اینکه درخواست تخلیه ملک از سوی موجر وجاهت قانونی داشته باشد باید:

– یا مدت اجاره منقضی شده باشد.

– یا مستأجر بیش از ۳ ماه مبلغ اجاره را پرداخت نکرده باشد.

– یا اینکه کاری بر خلاف قرارداد اجاره انجام داده باشد.

در این صورت می‌توانید خطاب به شورای حل اختلاف محل ملکتان درخواست صدور دستور تخلیه بنویسید.

 

مراجع رسیدگی به درخواست تخلیه    

اصل بر آن است که دادگاه های عمومی برای طرح دعاوی تخلیه صالح هستند ولی اگر تخلیه اماکن مسکونی مدنظر باشد، شوراهای حل اختلاف نیز برای رسیدگی به این دعاوی صلاحیت دارند. اما برای تخلیه محل کسب و امثال آن، محاکم دادگستری صلاحیت رسیدگی دارند.

اجرت المثل ایام تصرف چیست و چگونه محاسبه میشود؟      

اجرت المثل مبلغی است که بابت استفاده شخص منتفع از مال، به مالک مال پرداخت می شود. اجرت المثل ایام تصرف قابل مطالبه بوده و بسته به شرایط روز ، میزان استفاده ، نوع مال و … تعیین می شود. در صورتی که استفاده کننده از پرداخت اجرت المثل ایام تصرف مال خودداری نماید، مالک می تواند اقدام به ارائه دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام تصرف نماید.  اجرت المثل معمولا خارج از قرارداد و توسط قاضی یا کارشناس تعیین می گردد.

انتقال محل اجاره توسط  مستاجر به شخص دیگر چه حکمی دارد؟   

در عقد اجاره لازم نیست موجر مالک ملک مورد اجاره باشد ولی لازم است مالک منافع آن باشد و الا اجاره باطل است. از طرف دیگر مستاجر هنگامی می تواند منافع مورد اجاره را به دیگری منتقل کند که در اجاره نامه این اختیار به او داده شده باشد و در این حالت مالک می تواند در صورت پایان مدت اجاره یا فسخ آن با مستاجر جدید اجاره نامه تنظیم کند و نیز مستاجر جدید دارای چنین حقی است


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • علی
    علی

    تسویه بدهی های مستاجر در زمان تخلیه و تحویل ملک مسکونی شامل چه مواردی می شود؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      موارد آب و برق و گاز و شارژ ساختمان می باشد

  • سید مهدی
    سید مهدی

    سلام وقت بخیر، من قراردادم شش ماه مونده و مالک ملک خودش رو فروخته به کسی و مالک جدید الان اومده میگه یا اجاره رو بالا ببرید با تخلیه کنین آیا از نطر حقوقی همیچین حقی دارند؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر قرارداد شما تا پایان مدت معتبر است

  • ابوالفضل
    ابوالفضل

    سلام وقتتون بخیر ، صاحبخونه یکماه مونده به پایان قرارداد دائم مستاجر میاره چون میخام پیان قرارداد بلند بشم ، ولی چون خونه نیستم نمیتونه مستاجر جدید بیاره خونه رو ببینه و گفته اگر اینجور باشه و نتونم مستاجر جدید پیدا کنم پولتونو ندارم بدم ، خواستم بدونم آیا تا پایان قرارداد ملک در اختیار من هست و میتونم کسی رو راه ندم و آیا میتونه اگه مستاجر جدید پیدا نکنه پولمو نده ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      وظیفه مؤجر است که با پایان مدت قرارداد مبلغ ودیعه شما را استرداد نماید ولیکن توصیه می شود که همکاری لازم را جهت بازدید بعمل آورید

  • صالحی
    صالحی

    سلام وقت بخیر ما ۳سال و ۱۱ماهه یه جا میشینیم یعنی یک ماه دیگه وقتم تموم میشه اما یک ماه جلوتر دارم در میام الان صاحب خونه میگه پول یک ماه کرایه رو باید بدید میگه چون ما مستاجر پیدا نکردیم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      قرارداد اجاره تا پایان مدت ان بین طرفین اعتبار دارد و چنانچه یک ماه زودتر قصد تخلیه دارید باید با مؤجر به توافق برسید

  • فرهاد سبزی سرخوندی
    فرهاد سبزی سرخوندی

    با سلام و تشکر . مستاجر ملک بنده را به شخص غیر اجاره داده و بعد از مدتی متواری شده. قرارداد بنده با مستاجر اول به اتمام رسیده و قرارداد مستاجر اول با دوم هم همچنین. حالا بنده باید به طرفیت کدامشان حکم تخلیه بگیرم و چه دعوی باید اقامه کنم؟ در حال حاضر مستاجر دوم حاضر به عقد قرارداد بابنده نمی باشد و مدعی پول پیش که به مستاجر داده به نرخ روز شده است و از این وضعیت سو استفاده میکند و الان نزدیک یکسال هست که بدون قرارداد در واحد نشسته و مبلغ ناچیزی به حساب بنده واریز میکند . لطفا راهنمایی بفرمایید چکار باید بکنم که حق بنده در اجرت المثل حفظ بشه و مستاجر خاطی و سواستفاده گر رو ادب کنم . با تشکر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      شما می توانید با توجه به اتمام مدت قرارداد علیه هر دو نفر دادخواست دستور تخلیه بدهید و شرح ماوقع را در دادخواست توضیح دهید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      شما می توانید با توجه به اتمام مدت قرارداد علیه هر دو نفر دادخواست دستور تخلیه بدهید و شرح ماوقع را در دادخواست توضیح دهید

  • علی کامکار
    علی کامکار

    با عرض سلام وسپاس فراوان بابت اطلاع رسانی عالی تون.
    یه مشکل داشتم من مستاجر یه دفتر که هم محل کار و هم محل زندگی به دلیل مشکل آب و فاضلاب و نشتی تو محل غیر قابل استفاده بود که مدت سه طول کشید تا صاحب ملک مشکل حل کنه هی پشت گوش می انداخت این سه ماه اجاره پرداخت نکردم الان موقع تخلیه میگه باید اجاره سه ماه بودی ملکی که بلا استفاده بوده به نظر شما من چطور می تونم از حقم دفاع کن آیا باید قانونی اقدام کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      قرارداد اجاره تا پایان مدت بین طرفین لازم الاجراست بنابراین اگر استفاده شما داخل در آن مدت بوده لازم است اجاره بها را پرداخت نمایید

  • هوشمند احمدی
    هوشمند احمدی

    سلام من مستاجر هستم ۷ ماه در خانه ای زندگی میکنم الان به دلیل مشکلی که برایم پیش امده میخواهم از ان خانه بلند بشم و نزدیک ۱۷ روز است که من دنبال کسی هستم به جای خودم بزارم که صاحب خانه با بهانه الکی تا حالا همشون فراری داده من میتونم در شورای حل اختلاف از ایشون شکایت. کنم به دلیل همکاری نکردن .و یا میتونم به قیمت تعیین شده قبلی خودم خانه رو این ۵ ماه کرایه بدم ….

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      متأسفانه امکان طرح دادخواست به واسته همکاری نکردن مالک وجود ندارد مگر اینکه توافقی در این خصوص وجود داشته باشد

  • عادل
    عادل

    سلام بنده ملکم را اجاره دادم بعد به جرم بیت کوین و استخراج آن گیر افتاد تحویل قانون دادیم هزینه وکیل دادم و ایشان ۲ماهه اجارشونو واریز نکردن و قرار دادشونم تمام شده مبلغ وکیل و میتوانم از کل رهنش کم کنم و ۲ماه اجارشونو

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در خصوص خسارات و اجور معوقه شما باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه و دادخواست خود را ثبت نمایید و پس از صدور حکم مبلغ را از ودیعه کسر نمایید

  • علی
    علی

    سلام من خونه گرفتم ۱۰۰ تومن ۲ونیم کرایه
    ۸۰ میلیون دادم تا خونه رو خالی و ۲۰ تومن باقی مونده رو موقع تحویل خونه بگیرم
    اما ۱۰ روز از دریافت ۸۰ تومن میگذره و به بهانه اینکه موجر قبلی خالی نکرده خونه رو تحویل نمیدن و هی امروز فردا می کنن(مجر قبلی ۱ ماهه قراردادش تموم شده و ۸۰ تومن پول گرفته (صاحب خونه و بنگاه نه خونه رو تحویل میدن و نه پولو پس میدن من فقط رسید پول که به بنگاه صاحب خونه دادم دارم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      شما می توانید دادخواست مطالبه وجه و خسارت علیه بنگاه دار و مالک طرح نمایید

  • زهرا
    زهرا

    سلام .پایان قرار داد مستاجر هست .قرارداد به اسم مرد خانواده نوشته شده که حالا نیست (به گفته خانوم رفتن کانادا) احتمالا کمپ هست .
    حالا خانوم میگه پول پیش خونه رو به من بده و هر جور تعهد و امضا و … که بخواید هم میدم که همسرم در آینده ادعایی نخواد داشت .
    ایا میشه این کار رو انجام بدم ؟؟و راه حل قانونی در صورت نبود آقا چیه؟؟.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر استرداد ودیعه فقط به شخص مستأجر مجاز است

  • طاها
    طاها

    درود بر شما وقت بخیر .. بنده برای یک خانه قرارداد اجاره امضا کردم و هنوز وارد اون ملک نشدم. قرار بود موجر کنونی پول پیش بنده رو بده ولی تا الان نتونسته و اینکه موجر جدید هم پول رو میخواد . الان من باید چکار کنم آیا میشه فسخ کرد و مبلغ بیعانه ای که دادم رو استرداد کنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر قرارداد اجاره عقد لازم است و فقط با توافق طرفین قابل فسخ می باشد.

  • میثم
    میثم

    سلام وقت بخیر صاحب خانه من میگه هیچگونه مهمانی نباید بیاد خونتون تکلیف چیه؟میگه حتی برای شب نشینی هم کسی نیاد.
    حق با کیه؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      ایشان چنین حقی ندارد شما به مدت یکسال مالک منافع ملک هستید

  • حسن
    حسن

    سلام من دوماه هست به خانه جدید اومدیم از ماه اول آب لوله برگشت میخورد هر کاری لازم بود کردیم .اسید ریختم .فنر انداختم تا چند روز خوب بود باز دوباره آب برمیگرده .به املاک گفتم میگه هزینه با خودتون هست چیکار باید بکنم .احتمالا باید بکنیم تا مشکل را پیدا کنیم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      اگرهزینه ها به صورت کلی باشد پرداخت این هزینه ها بر عهده مالک است

  • منصور عزیزی زاده
    منصور عزیزی زاده

    سلام خسته نباشید . آیا موجر می تواند ملک خود را که در مجتمعی باشد به افراد مجرد کرایه دهد .

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بله مانعی ندارد و در صورت مزاحمت ساکنین هر یک از مالکین دیگر می توانند طرح شکایت نمایند

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بله مانعی ندارد و در صورت مزاحمت ساکنین هر یک از مالکین دیگر می توانند طرح شکایت نمایند

  • یوسف
    یوسف

    سلام وقتتون بخیر . ده سال پیش که خونه پدرم مستاجر بود من ازدواج کردم و ۸ ملیون پول رهن مستاجر رو دادم و خودم نشستم اونجا . حالا یه اختلافی پیش امده و من میخوام بلندشم . سوال من اینه که الان باید همون ۸ ملیونی که دادم به مستاجر رو از پدرم بگیرم یا نه باید خونه رو بدم رهن و هرچقد پولش شد اونو بگیرم و بلندشم ؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      فقط همان مبلغی که بابت رهن پرداخت کرده اید طلبکار می باشید

  • Farzad
    Farzad

    سلام.بنده ملکی را اجاره کردم و مالک بیش از حد اذیت کرد و بعد هم حکم تخلیه ما رو داد.ایا میتوانم شکایت کنم.و اینکه اگه قرارداد تمام شود نیز میتوان شکایت کرد.؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      قرارداد اجاره در پایان مدت اعتباری ندارد و موجر می تواند نسبت به تخلیه ملک اقدام نماید

  • شایان
    شایان

    با سلام ما الان ۲سال داخل یه خانه مستاجر هستیم .سال اول که قرار داد داشتیم با صاحب خونه هیچ مشکلی نداشتیم .سال بعد به کرایش اضافه کرد .کرایشم سر وقت گرفته ‌.الان بعداز ۶ماه گیر داده خونه منو خالی کنین زده زیر حرفش .امسال تلفنی قراداد بستیم ‌ایا میتونه حکم تخلیه بگیره یا ن ما اون ۶ماه دیگه ام میتونیم بمونیم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      قرارداد اجاره شما فقط به صورت کتبی که نوشته شده معتبر می باشد

  • احسان
    احسان

    سلام من یک واحد اجاره دادم حالا بعد ۶ماه آسانسور خراب شده مستاجر زنگ زده میگه ۱۵۰هزار سهم واحد شما هستش و شما باید پرداخت کنید در صورتیکه من واحد راشش ماه پیش دادم به ایشون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      به نظر می رسد با توجه به جزئی بودن تعمیرات پرداخت هزینه وظیفه مستأجر است

  • توحید
    توحید

    سلام وقتتون بخیر
    من یه خونه ای اجاره کردم ۲ماه قبل اینکه تخلیه کنم بهشون اطلاع دادم خونه جدید گرفتم و ایشون هم قبلاً اصرار داشتن که تخلیه کنیم برای امسال
    حالا ک موقع دریافت رهن شده پولمونو نمیدند و میگن باید مستاجر جدید پیدا کنم تا رهن شما رو پرداخت کنم
    ما الان چکار میتونیم بکنیم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      باید صبر کنید تا همزمان با تخلیه پول خود را دریافت نمایید

  • ابوالفضل
    ابوالفضل

    سلام ما جایی رو اجاره کردیم که الآن ۴ ساله اینجا زندگی میکنیم هرسال صاحب خونه اجاره رو بیشتر از دوبرابر میکنه، دیگه مشکل اینجاس که درست یکی دو هفته قبل از موعد اجاره خبر میده
    باید چه کرد؟
    چیزی که خوندم حداکثر در شهرستان ها ۲۰ درصد افزایش اجاره بها بود.
    آیا این قانونیه؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخی
      به ایشان بگویید برای تخلیه قانوناً اقدام نمایند و شما در شورای حل اختلاف موضوع افزایش ۲۵ درصد در تهران و ۲۰ درصد در سایر شهرستان ها را مطرح نمایید

  • نیلوفر
    نیلوفر

    سلام و وقت بخیر
    من مالک هستم و با مستاجرم یکماه قبل توافق کردیم که تمدید بشه اما متاسفانه سه روز قبل از موعد به من گفت که میخوام بلند شم و ما رو توی عمل انجام شده قرار داد و سر موعد هم تخلیه کرد و ما هنوز مستاجر جدیدی پیدا نکردیم برای خونه که بتونیم مبلغ ودیعه رو پرداخت کنیم، آیا مستاجر میتونه شکایت کنه؟ در حالی که عرف اینه که یکماه یا دوماه قبل اطلاع بدن که نمیخوان تمدید کن ولی مستاجر ما زد زیر حرفش

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بله امکان طرح دادخواست از جانب ایشان جهت مطالبه ودیعه وجود دارد

  • سامان باقرزاده
    سامان باقرزاده

    سلام خسته نباشید ببخشید پمپ کولر نیم سوز بود و نگفتن به ما سوخت صابخونه قبول نمیکنه بخر من خریدم پولش باید بده یا ن زن شوهر سرکار میریم زیاد روشن نکردیم دوسال نشستیم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      با توجه به اوضاع و احوال به نظر می رسد که هزینه این پمپ بر عهده مستأجر می باشد

  • دانا
    دانا

    سلام ، آیا مستاجر وظیفه دارد ملک مورد اجاره را به خریدارانی که مالک می فرستاد نشان دهد و اگر مالک پس از تخلیه مبلغ رهن را به این بهانه که ملک را به خریدار نشان ندادی و قیمت افت کرده ، برنگرداند مستاجر برای پس گرفتن پولش باید چکار کند ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      این موضوع یک توافق نا نوشته دو طرفه می باشد و در غیر اینصورت قانوناً مالک پس از پایان مدت اجاره باید مبلغ ودیعه را در مقابل تخلیه مستأجر به وی پرداخت نماید.

  • محمد
    محمد

    سلام خسته نباشید من یک واحد آپارتمان رهن و اجاره کردم به در خواست موجر پول رهن را به حساب پسرش زدم بعد یک ما برای دریافت اجاره بها میگه پول اجاره را به حساب زنم بزن من چه جوری میتونم پول رهن را به حساب خودش بزنم آیا میتونم به خاطر ندادن شماره حساب از خودش ملک را تخلیه کنم و پول رهن منزل را دریافت کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      لازم بود در قرارداد اجاره نحوه پرداخت اجاره بها را دقیقاً مشخص می کردید و در حال حاضر نیز به همان ترتیب که در قرارداد اجاره نوشته شده عمل نمایید

  • علی بگ
    علی بگ

    سلام یه ماه مونده به پایان قراداد صاحب خونه پیام داده برای سال جدید چهار ملیون باید بدهی قبلا دو نیم بوده نمیتونی به فکر خونه باش من الان باید چکار کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      قرارداد اجاره تا پایان مدت اعتبار دارد و ادامه آن بستگی به توافق طرفین دارد

  • سیما
    سیما

    با سلام
    اگر مستأجر ١۵ سال در یک خونه باشه ، آیا امکان ایجاد مشکل در مالکیت ساختمان برای موجر می‌تواند ایجاد کتد؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر هیچ مشکلی ایجاد نمی کند

  • بهروز
    بهروز

    با سلام
    مستاجر ما در زمان قانونی ملک رو تخلیه نکرده و با قلدری میگه تا ۲۵ روز دیگه هست، ما چه میتونیم بکنیم شکایت کنیم یا پولی که در این زمان در خونه اضافه میمونه رو کم کنیم؟ همچین اختیاراتی داریم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      چنین اختیاری ندارید و فقط می توانید از طریق شورای حل اختلاف دستور تخلیه بگیرید

  • ریحانه کریمی
    ریحانه کریمی

    سلام وقت بخیر من الان دوماه ی خونه رو اجاره کردم دوماه میشع ک خونه کولر نداره هی ب صاحبخانه میگم کولر بزار امروزو فردا میکنه بعد تازه فهمیدم خونش مجوز ساخت ندار چیکار میتونم بکنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      با توجه به اینکه مورد اجاره را ملاحظه و سپس قرارداد امضاء کرده اید لذا نمی توانید ادعایی داشته باشید

  • آرزو
    آرزو

    سلام وقت بخیر من سه ساله مستاجرم و چندروز دیگه قراردادم تموم میشه که یا باید فسخ کنم یا تمدید
    صابخونه دیروز پیام دادن که آیا میخواید توخونه بمونین یاتخلیه کنین؟ ماهم گفتیم بااجازتون می مونیم.حالا امروز پیام دادن که زودتر تخلیه کنین پسرم میخواد مرکز مشاوره بزنه اونجا.
    آیا صابخونه نباید دوماه فرصت بده به مستاجر تا برای خودش خونه پیداکنه؟؟؟ الان همه چی خیلی گرون شده و نمیتونیم خونه پیدا کنیم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      قانوناً مؤجر تعهدی دائر بر ارائه مدت به مستأجر ندارد مگر اینکه در قرارداد اجاره شرطی درج شده باشد و یا اینکه دراین خصوص توافقی انجام شود

  • رویا
    رویا

    سلام من خونه اجاره کردم و با چهار نفر دیگه همخونه شدم صاحب خونه میدونه اما قولنامه فقط به نام منه و یکی از افراد مشکل ایجاد کرده رو بهش گفتم برو نمیره منم زنگ زدم ۱۱۰ فرستادن یه نفرو اما کاری نکرد الان باید چیکار کنم چون دو نفره دیگه ام پشت اون درآمدن و همکاری نمیکنن منم تهدید کردن پیام هاشونو دارم.الان میتونم بندازمشون بیرون یا قانونا چون اجاره دادن و پول پیش هم دادن بهم نمیتونم کاری بکنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در خصوص تهدید شما می توانید شکایت کیفری خود را مطرح نمایید و در خصوص جنبه حقوقی موضوع بهتر است بصورت تلفنی و یا حضوری مشورت اخذ نمایید

  • رامین فعال
    رامین فعال

    سلام و عرض ادب
    بنده طبقه همکف از یک آپارتمان ۴ طبقه را اجاره کردم که در ابتدا به گفته خود موجر امتیازات آب، برق و گاز آن کاملا مجزا بود و در اجاره نامه هم ثبت شد
    ولی بعدا متوجه شدم که امتیازات آب و برق آن کاملا مشترک هست
    به موجر اعتراض کردم ولی او اهمیت نمی‌دهد و بدون اجازه و رضایت بنده همچنان از امتیازات آب و برق واحد مورد اجاره بنده استفاده می‌کند…!!
    قانون در این مورد چه می‌گوید…؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      فقط می توانید نسبت به فسخ قرارداد اجاره اقدام نمایید

  • Saeed
    Saeed

    بنده منزلی را اجاره کردم کنتور برق مشترک زن صاحب خانه هرچی میشه میگه ناراحتیدبلند شید
    سیفون دستشویی طبقه بالا صدا ناجوری داره صدای ماشین لباس شویی روشن پایین پایین میاد زنم باورم خیاطی کار می‌کنه چرخ اصلا صدانداره آیا من میتونم قردادم را فسخ کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شم بخیر
      قبل از انقضای مدت اجاره امکان فسخ وجود ندارد مگر در صورت تصریح فسخ در اجاره نامه

  • علی
    علی

    با سلام
    بنده مالک یه آپارتمان هستم که سه سال یک مستاجر در اون نشسته و سال چهارم من خواهان تخلیه ملک شدم اما گفتن باید برای سال چهارم با اون تمدید کنم
    سوالم اینجاست که چطوری میتونم مال و ملکم رو از چنگ مستاجر در بیارم

    هیچ جوری هم راضی به تمدید با چنین جانوری نیستم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در حال حاضر به دلیل مصوبه هیئت دولت مبنی بر تمدید اجاره نامه با افزایش ۲۵ درصدی اجاره بها امکان تخلیه وجود ندارد ولی پس از انقضای این مصوبه این امکان وجود دارد

  • نبی اله شجاعی
    نبی اله شجاعی

    باسلام وارادت،بنده ۱۲سال قبل واحدمسکونی رارهن دادم وهمان زمان به دلیل عدم وقت مبلغی بابت تعمیرات ونقاشی آپارتمان به مستاجرپرداخت کردم وتعمییرات انجام وساکن شدنددرحین سکونت کلیه تعمییرات جزئی واساسی رابنده انجام دادم (ایزوگام بام،لوله کشی آب سردوگرم وشوفاژو…)ومستاجرهیچ هزینه ای نکردوپس از۱۲سال ملک که کاملا”مستعلک گردیده(کولرازبین رفته،نقاشی ازبین رفته،قفل ودستگیره هاخراب شده،شیرآلات مستعلک شده و…)تخلیه وکل پول رهن رابه ایشان پرداخت کردم،حتی ازپرداخت پسماندامتناءمیکند.تکلیف موجرچیست؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      می توانید این موارد را ازطریق ارائه دادخواست در شورای حل اختلاف مطالبه نمایید

  • Fati
    Fati

    باسلام.بنده جدیدا منزلی را رهن کردم‌ که شیشع قدی شکسته ووتعمیر شده و ضایعات شیشه خرد شده جمع نشده بود که بنده سراین مسئله اآسیب جدی به انگشتم وارد شده.تتکلیف چیست

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      با توجه به اینکه ورود خسارت به جنابعالی ناشی از عدم توجه خودتان بوده لذا امکان مطالبه خسارت از صاحب ملک را ندارید

  • نوری فر
    نوری فر

    سلام من مستاجر فردی هستم که ۷سال ساکن همان خانه هستم والان بیست وپنج خرداد ماه وقت قرارادم به پایان رسیده ویک ماه از روش گذشته به من گفته تمدید میشه بعد از یک ماه که گذشته الان میگه تخلیه کن ومن گفتم باید حتما دو ما قبل از رسیدن موعد قراراد به من خبر بدین درست الان میگن ۱۰ روز خالی کنین

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      قرارداد اجاره تا پایان مدت آن معتبر است و بعد از آن دستور تخلیه از مرجع قضایی صادر میشود.

  • میثم
    میثم

    سلام خسته نباشید
    من دوماه به تخلیه خونه وقت داشتم و اطلاع دادم که در پایان وقت تخلیه میکنم الان صاحب خونه و مشاور املاک خونه من رو کردن کاروانسرا هی مشتری میارن و اصلا زندگی برام نزاشتن بهشون گفتم دیه حق ندارین مشتری بیارین میگن باید یکی بیاد تا پولتو بدیم و تو باید بزاری مشتری بیاد نگاه کنه الان من باید چیکار کنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      قانونا شما میتوانید مانع بازدید شوید ولی برای اینکه موجر نیز بتواند پول پیش شما را برای تخلیه تهیه نماید لازم است با ایشان همکاری نمایید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      قانونا شما میتوانید مانع بازدید شوید ولی برای اینکه موجر نیز بتواند پول پیش شما را برای تخلیه تهیه نماید لازم است با ایشان همکاری نمایید.

  • سارا
    سارا

    سلام. در قرار داد اجاره تنظیم شده در دفتر املام تنها یک شاهد امضا کرده. حالا که مستاجر نه اجاره بها میده نه قبض هارو پرداخت میکنه من چجوری میتونم حکم تخلیه بگیرم.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورتیکه به استناد عدم تنظیم صحیح اجاره نامه حکم تخلیه صادر نگردد امکان طرح دعوی خلع ید وجود دارد.

  • محمد
    محمد

    سلام لطفا بفرماید که بعد از اتمام قرارداد مستاجر نهایتا چند روز یا ماه می‌تواند ملک را تخلیه کند

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      مطابق قانون بعد از انقضاء مدت اجاره مستأجر مکلف به تخلیه ملک می باشد.مگر اینکه درتوافق با مؤجر مهلتی جهت تخلیه در نظر گرفته شود

  • نقویمجید
    نقویمجید

    سلام ماعروس وداماد بودیم که یکسال یک خانه رااجاره کردیم ماهی دومیلیون و پانصد هزار تومان حالابه لطف خدابچه دارشدیم صاب خونه میگه حالاکه سه نفرشدین ازماه بعدبایدیک میلیون دویست و پنجاه هزار بیشترکرایه بدین یعنی پنجاه درصدبیشتر میخ استم ببینم ایاقانونیه
    ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر با توجه به وجود قرارداد اجاره و تعیین اجاره بها در آن امکان افزایش اجاره بها وجود ندارد.

  • امیر
    امیر

    سلام خدمت شما بنده ملکی را دو سال در اختیار دارم واجاره ماه به ماه به موقع پرداخت شده است امروز قرارداد مان تمام شده وخانه گیر نیاوردم وخانومم مشکل قلبی دارد ویه توراهی هم داریم موجر میتواند مارا از خانه بیرون بکند ویا طبق قانون تا چند روز میتواند به ما وقت بدهد برای تخلیه خانه
    باتشکر از شما

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      مالک صرفاً می تواند ۲۵ درصد به اجاره سال گذشته اضافه نماید و در صورت پرداخت این مبلغ امکان تخلیه وجود ندارد

  • آمنه اسدی
    آمنه اسدی

    سلام صاحب خانه ماخیلی خونه داره وهرسال برای اجاره دادن بحث می‌کنه حالا امسال میگه تخلیه کنیدماهم هرچی میگردیم خونه گیرمون نمیادچکارکنیم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      طبق مصوبه دولت مؤجر تنها می تواند ۲۵ درصد به اجاره سال قبل اضافه نماید و در صورت پرداخت این مبلغ توسط مستأجرامکان تخلیه وجود ندارد

  • محمد امین
    محمد امین

    با سلام وقت بخیر
    بنده یه خونه ای رو میخوام اجاره کنم تو بنگاه رفتیم برادر موجر اومده میگه با من قرارداد ببندید میخواستم بدونم مشکلی نداره و استعلام سند به عهده بنگاه هست یا خیر آیا بعداً مشکلی برای مان پیش نمیاد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر صرفاً با مالک امکان عقد قرارداد اجاره وجود دارد و مشاهده سند مالکیت بر عهده خود شما می باشد.

  • رضاطاهرخانی
    رضاطاهرخانی

    سلام مستاجرقبلی باهماهنگی موجرمغازه رابه بنده واگذارکرده وموجربه عنوان شاهدامضاء زده پس ازدوسال ازمدت قرارداداجاره مغازه گذشته،مالک هرساله می آمدمی گفت تخلیه می کنی یاتمدیدمی گفتم تخلیه ولی پول پیش رهن مغازه رانمی دادتازه ازمستاجرقبلی وبنده شکایت کرده ،آیامی توانم ازموجرخسارت این دوسال اضافه رابگیرم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر چون در این مدت از منافع مورد اجاره استفاده کرده اید

  • مقصود
    مقصود

    با سلام بنده محل مسکونی را به شخصی که صاحب همسر و یک فرزند میباشد اجاره دادم خودش ساکن نشد و مدتی مادرش در واحد ساکن بود و حالا هم اشخاص دیگری که به گفته مستاجر دوست و همسرش هستند البته بدون هیچگونه اظهار مدارک ساکن شده اند آیا مستاجر حق این کار را دارد و قرارداد ابطال نمیگردد؟
    متشکرم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر قرارداد شما با شخص مستأجر است و تا پایان مدت اجاره بین طرفین معتبر است.

  • علیزاده
    علیزاده

    سلام ما یک خانه اجاره کرده بودیم نزدیک به دوسال از آن استفاده کردیم خانه قدیمی و کف سیمانی و ناهموار بود چون قبلش به عنوان کارگاه استفاده میشد موقع ورود فقط صاحبخانه دیوارها را رنگ کرد ،الان که الان ۸روز است که خانه را خالی کردیم و به محل دیگری اسباب کشی کردیم همان روز تخلیه به صاحب خانه با پیامک و تماس اطلاع داده شد تا الان با وجود تسویه‌حساب صاحب خانه ۱۵میلیون تومان را به بهانه های مختلف نگه داشته و برنمیگرداند. به چه طریقی امکان شکایت از صاحب خانه را دارم که زود جوابگو باشد؟!

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      می توانید به دفتر خدمات اکترونیک قضایی مراجعه کرده و طرح شکایت مطالبه وجه نمایید.

  • ناصرنادکزاده
    ناصرنادکزاده

    سلام بنده در ملکی دوطبقه که همکف وطبقه بالا میباشد همکف را اجاره کردیم از همان روز اول اجازه استفاده از راه پله وپشت بام را طبقه بال نداده عین کولیها لباسهایمان را توی ساختمانی که ۴۶متراست وبه اسم ۶۰متر بهمون قالب کردن پهن میکنیم جدیدان از پیچ اول راه پله درب اهنی گذاشته که مبادا اگر نبودن هم ما بالا نرویم و انگار قفس اجاره کردم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      راه پله و پشت بام قسمت های مشاعی ساختمان است و هیچیک از مالکین نمی توانند مانع استفاده دیگران شده و این عمل جرم است

  • اسکندری پرویز
    اسکندری پرویز

    باسلام خدمت شما سروران گرامی
    بنده محل کاری را اجاره کردم به خاطر مشکلات مالی مجبور شدم زودتر از موعد مقرر که در قرارداد قید شده ملک را تحویل بدم ولی موجر به بهانه اینکه در قرارداد قید شده که دو ماه قبل باید به موجر اعلام کرد که محل تخلیه می شود از دادن پول پیش ممانعت میکند و قصد کم کردن دو ماه اجاره را دارد که شما بدون اعلام قبلی تخلیه کردید
    در صورتی که بنده در توانم نشد که ادامه فعالیت کنم آیا موجر می‌تواند چنین کاری کند و به جای خالی که کلید هم پس داده شده اجاره بگیرد ؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      سوال شما مبهم است اگر ملک را به مؤجر تحویل داده اید به نظر می رسد که شرایط اخذ مبلغ ودیعه را دارید . بهتر است که حضوراً از وکیل مشورت اخذ نمایید.

  • زهرا
    زهرا

    سلام خسته نباشید
    من یه آپارتمان رو به یک خانواده سه نفره به تازگی اجاره دادم و توی همین چند روز متوجه شدم مستاجر یک بچه تو راهی هم داره و همسرش پا به ماه هستش
    من اگه میدونستم که همسرش باردار هست خونه رو بهشون اجاره نمیدادم
    من در قرار داد ذکر کردم که خونه رو به سه نفر اجاره میدم حالا میتونم میزان کرایه رو تغییر بدم یا در قرارداد تغییری ایجاد کنم ؟
    این خونه کاملا نو هستش و این اولین مستاجر هست که وارد خونه میشه بخاطر همین مقداری روش حساسم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر امکان فسخ قرارداد وجود ندارد مگر شرط خاصی در خصوص اعضای خانواده در قرارداد قید شده باشد.

  • شفیعی
    شفیعی

    سلام ایا موجر میتواند موقع تمدید هر چقدر خواست روی مبلغ رهن و اجاره بگذارد و اگر مستاجر توان پرداخت نداشت او را مجبور به تخلیه کند؟یا قانون خاصی در رابطه با افزایش مبلغ رهن و اجاره وجود دارد؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بله طبق مصوبه دولت تنها در تهران ۲۵ درصد امکان افزایش میزان اجاره بها وجود دارد و در صورت پرداخت این مبلغ تخلیه صادر نمی گردد.

  • الهام رحمانی
    الهام رحمانی

    سلام من مستاجر هستم روز اول که خانه را تحویل گرفتم کابینت ظرفشویی دارای جای زرد بود که از قبل آسیب دیده بود و این مورد در اجاره نامه ذکر نشده اما الان که تخلیه کردم موجر اصرار دارد این مورد را ما به وجود آوردیم و میخواهد که این مورد درست شود و هنوز ودیعه بنده را به اینجانب عودت نداده باید چه کار بکنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورت عدم استرداد ودیعه امکان شکایت و استرداد آن توسط دادگاه وجود دارد.

  • هادی شیرازی
    هادی شیرازی

    سلام وقتتون بخیر
    مرسی از سایت خوبتون
    صاحب خانه ما راضی به نوشتن قولنامه جدید نمی شود.
    امسال هم رهن رو زیاد کرده هم اجاره رو
    بهش می گم بیاد مبلغ رهن جدید رو توی قولنامه جدید ذکر کنه راضی نمی شود.
    اگه مبلغ رهن رو واریز کنم دیگه جایی دستم بند نیست
    اگر واریز نکنم باید اجاره بیشتری بدم
    از یک طرف بنا به دلایلی حتما باید تو این خونه باشم
    چه کار کنم ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      برای اینکه قرارداد شما بعداً قابل استناد باشد بهتر است که به صورت مکتوب باشد و اگر مؤجر حاضر به مکتوب نمودن توافقات جدید بود توصیه ای به تمدید قرارداد نمی شود.

  • Fariba
    Fariba

    سلام خسته نباشید یه خونه ویلایی اجاره دادیم وقتش تمام شده کلا۴برج هم اجاره بیشتر نداده آب وبرق وایناهم‌ پرداخت نکرده خونه رو تعمیر کرده و پول تعمیر و مزد کارگری شو گرفته و بدون اجازه مسافر میزاشته الان موردش ۲۰بیشتر میشه سر رسیده خ ته رو خالی کرده ولی اذییت میکنه کیلد نمیده الکی میگه ۳ماه کار کردم پولمو ندادین ولی در اصل ۲۰ روز هم کار نکرده پولشم گرفته چجوری میتونیم زود کلید رو ازش بگیریم ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      اگر ملک را به شخص اجاره داده اید تخلیه و یا فسخ قرارداد اجاره تابع شرایط مندرج در قرارداد است و اگر مدت پایان یافته است می توانید درخواست صدور دستور تخلیه را مطرح نمایید.

  • آقای عرب
    آقای عرب

    سلام وقت بخیر ، آپارتمانی را رهن کامل دادم و یک ماه مانده به پایان قرارداد مستاجر اجازه نمی دهد که از بنگاه برای بازدید خانه بیایند (حتی ساعات محدود یک یا دو روز در هفته) ، آیا مستاجر این حق را دارد که اجازه بازدید ندهد ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      اگر در اینخصوص توافقی نکرده باشید مستأجر الزام به همکاری در این مورد ندارد.

  • علی
    علی

    بنده پس از پایان قرارداد اجاره مستاجرم کل پول ودیعه را به وی مسترد کرده و رسید نیز گرفتم. و در بنگاهی که اجاره نامه تنظیم شده بود اجاره نامچه اسقاط و ۱۵ روز مهلت تخلیه داده شد و طرفین اسقاط قرارداد را امضا و به مهر بنگاه املاک رسید. ولی مستاجر پس از سپری شدن ۱۵ روز مهلت تعیین شده از تخلیه آپارتمان خود داری میکند. به شورای حل اختلاف مراجعه و درخواست صدور حکم تخلیه کرده ام. ایا با وجود اینکه قرارداد با امضای طرفین اسقاط شده و مستاجر ودیعه خود را نیز گرفته است، میتوانم با قطع آب و برق و گاز آپارتمان مانع استفاده و انتفاع مستاجر از مزایای مورد اجاره شوم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      با توجه به طولانی بودن صحبت شما نیاز به مشاوره تلفنی یا حضوری می باشد. برای اطلاعات بیشتر با دفتر تماس حاصل نمایید.

  • کولیوند
    کولیوند

    سلام وعرض ادب.
    بنده یه واحد مسکونی دارم که اجاره دادم وامسال میخوایم قرادار جدید ببندیم باقیمت جدید وقیمت امسال بلاتر قیمت سال گذشته هست و مستأجر رضایت کامل را دارد.آیا درخصوص اینکه دولت گفته بست درصد نباید اضافه بشه مشکلی پیش نمیاد درضمن مستأجر رضایت کامل را نسبت به قیمت جدید را دارد.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      چنانچه طرفین با یکدیگر توافق نمایند مشکلی پیش نمی آید.

  • سید رامین
    سید رامین

    سلام وقت شما بخیر. سوالی داشتم لطفن پاسخ بدین. من یک ماه قبل یک خونه اجاره کردم و قرار شد یک مقدار پول اولن پرداخت نمایم و باقی رو ۷ روز بعد و من در ۵ روز بعدش نتوانستم الباقی رو پرداخت کنم رفتم و اعم املاکی و اعم به مالک اعلام کردم که قادر به پرداخت الباقی نیستم
    آنها از من طبق قرار داد یک ماه زمان خواستن با ۴ میلیون تومان کرایه برای یک ماه که تا مستاجر جدید پیدا کنن. و حالا یک ماه گذشته و مالک حاضر به بازگرداندن مبلغی پرداختیم نیست و خواستار هر ماه کرایه است با توجه به اینکه من یک ماه قبل. اعلام آماده تخیلیه دادم و دگیر توانایی پرداخت این مبلغ کرایه رو ندارم
    حالا باید چکار کنم لطفن توضیح بدهید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      قرارداد اجاره تا پایان مدت آن برای طرفین اعتبار دارد و چنانچه درهمان قرارداد فسخ را با توافق یکدیگر انجام نداده باشید شما تا پایان مدت اجاره کماکان مستأجرآن ملک هستید.

  • ایلیا
    ایلیا

    سلام وقتتون بخیر
    ایا مستاجر باید قبل از اتمام رسیدن قرار داد به صاحب ملک خبر بدهد که قصد تخلیه را دارد تا ودیه اش را حاظر کند یا صاحب خانه موظف است در پایان تاریخ قرار داد ودیه را بدهد؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      مطابق قرارداد اجاره در پایان مدت اجاره مؤجر مکلف به پرداخت ودیعه و مستأجر مکلف به تخلیه مورد اجاره می باشد.

  • ایلیا
    ایلیا

    با سلام
    وقتتون بخیر
    ایا صاحب ملک حق دارد قبل از به اتمام رسیدن قرار داد مستاجر و یا خریدار را بعنوان بازدید کننده برای ملکش بیاورد و مزاحم بشود؟
    ایا من باید این اجازه رو بدم یا میتونم ندم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      اجازه دادن شما صرفاً توافق با مالک می باشد ولی قانوناً می توانید چنین اجازه ای ندهید.

  • جواد
    جواد

    سلام عرض ارادت بنده یه ملک زد دادم به اجاره‌ به یک خانم مسن تنها که شوهر و بچه نداشت ولی ظاهر خیلی خوب داشتن حتی چندسال تومحله پدرخانمم مستاجر بوده و اونجا هم چیزی ازش مشاهده نشده تا اینکه اهالی محل ملک خودم بهم اطلاع دادن که ایشون خونه رو مکان رفت وآمد افراد فاسد کرده میخاستم راهنمایی ام کنید چیکار کنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورتی که بتوانید اثبات نمایید ایشان ملک مورد اجاره را محل فساد و فحشا قرار داده می توانید آن را تخلیه نمایید.

      • بابایی
        بابایی

        سلام خدمت شما عرض کنم که من مدت ده ساله دریک واحد مسکونی مستاجر هستم و هرساله قراردادجدیدمینوشتیم امسال هم مثل هرساله بنگاه رفتیم و موعد اتمام قرارداد من برج ۹است الان صاحب خانه من خانه اش را فروخته بامستاجر سوال من این است که آیا صاحب خانه جدید میتواند قبل موعدقراردادم مرابلندکند چون من پول پیش ۶۵میلیون وماهی ۲میلیون تومان اجاره میدهم
        وقتی به صاحب خانه قبلی اعتراض کردم گفتن که صاحب خانه جدید خسارت یک برج اجاره رامیتواندبشما بدهدوشمارابلندکند ازشما سوال داشتم و ممنون میشم اگه راهنماییم کنید من میتوانم تاموعدقراردادم بشینم بعدبلند شوم چون هم پول پیشم کم است وبااین پول در تهران خانه گیرم نمی آید لطفاً راهنمایی بفرمایید ممنون و سپاسگزارم

        • ره جویان عدالت
          ره جویان عدالت

          سلام وقت شما بخیر
          شما می توانید تا پایان مدت قرارداد از ملک استفاده نمایید و مالک جدید قائم مقام مالک قبلی است و تمام شروط قرارداد تا پایان مدت برقرار است.

  • نسیم
    نسیم

    سلام روزتون بخیر یه سوال داشتم
    اگر ما بعنوان مستاجر قولنامه ای بنویسیم بنام پدرم و ذکر بشه با وکالت من (دخترش) باشه و در قولنامه قید شود در پایان سال پول رهن به من تحویل داده شود
    “پدرم میتونه اخر سال ادعا کنه قولنامه بنامش هست و پول رهن رو بگیره؟”
    ((پول رهن رو من میخوام بدم و مال پدرم نیست))

    برای اینکه نتونه اینکارو کنه و پولم رو خودم بگیرم چیکار باید کنم؟ قولنامه رو باطل کنم و یکی جدید بنام خودم بنویسم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      اجاره نامه باید به نام کسی که پول ودیعه را پرداخت می کند نوشته شود و این مبلغ صرفاً به مستأجر قید شده در اجاره نامه مسترد می گردد.

  • امیر
    امیر

    سلام
    من ملکی رو اجاره کردم تا آخر قرارداد۲۰روز مانده زودتر هم با صاحب ملک تماس گرفتیم ایشون گفتن زیاد افزایش نمیدن الان تقریبا دوبرابر کردن و من میخوام تخلیه کنم ولی ایشون میگن دیرخبر دادین من تا مستاجر پیدا نکنم پول تونو نمیدم من حتی به ایشون گفتم یک هفته زودتر هم اگه بخوان مشکلی برای تخلیه ندارم فقط روز موعد به من پول رو پرداخت کنن میخوام بدونم میتونن پول من رو تا زمانی که مستاجر جدید پیدا نکردن پرداخت نکنن یاخیر
    ممنون از شما

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      طی ارسال اظهارنامه آمادگی خود را جهت تخلیه به مؤجر اعلام نمایید و موجر حق نگهداری پول شما را تا پیدا شدن مستأجر جدید ندارد.

  • حسین
    حسین

    سلام یکسال با مالک قبلی قراردادداشتم که اواخر قرارداد شخصی خانه را خرید وادامه قرارداد رو با مالک جدید تنظیم کردیم.بعداز اتمام قرارداد مالک برای قرارداد جدیدتقریبا کرایه ۴ برابری پیشنهاد دادوچون خانه من هنوز آماده نشده بودو جابجایی برام مشکل بود قبول کردم ومبلغی که گفته بود به حساب ایشان زدم وهربار برای تنظیم قراردادبه ایشان میگفتم طفره میرفت حالا وسط سال میگه باید تخلیه کنی آیا ایشون میتونه حکم تخلیه بگیره

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      می توانید با ارائه فیش های پرداختی همچنین شهادت شهود تمدید قرارداد یکساله را اثبات نمایید.

  • S.n
    S.n

    سلام
    من ملکی را پارسال به مدت ۳ سال اجاره کردم در اجاره نامه ذکر شده که طبق تورم کشوری هر ساله مبلغ اجاره را بیشتر خواهیم کرد. امسال تقاضای افزایش ۵۰ درصدی داره، درحالی‌که دولت برآب شهرستان ها را ۲۰ درصد افزایش مبلغ اجاره عنوان کرده. آیا من میتونم بگم که فقط ۲۰ درصد میتونم افزایش بدم؟ و زیر بار ۵۰ درصد افزایش نرم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بله طبق مصوبه دولت تنها ۲۰ درصد امکان افزایش قیمت اجاره بها وجود دارد

  • user-09378782478
    user-09378782478

    سلام وقت بخیر
    وقتی مستاجر جدید پول پیش رو به مستاجر فعلی میده و یا به صاحب خانه اون خونه ای که مستاجر فعلی خونه رو اجاره کرده میده ینی مستاجر جدید مبلغ ودیعه رو به حساب صاحب خونه اون خونه ای که مستاجر فعلی گرفته میده ینی به صاحب خانه خودش نداده

    املاک چجوری باید رسید بگیره از مستاجر فعلی بابت دریافت پول پیش خودش و چجوری از موجر رسید بگیره برای مستاجر جدید؟؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      همزمان با تحویل و تحول مورد اجاره می بایست موضوع پرداخت ودیعه توسط مستأجر جدید به مستأجر سابق صورتجلسه شده و هردو نفر به انضمام دفتر املاک امضاء نماید.

  • حسین
    حسین

    سلام.من الان حدود ۴ماه از تاریخ قراردادم می گذره و موجر پول پیش من را پرداخت نمی کنه تا بتوانم جای دیگری خانه بگیرم و از سر اجبار داخل خونه اش نشسته ام و الان سه ماه است براش اظهارنامه فرستادم که آماده تخلیه خونه هستم و ایشون میگه باید روزی ۴۰۰خسارت بدین تا من پول پیش پرداخت کنم .می خواستم بدونم بخاطر اینکه بخاطر ناتوانی در گرفتن خانه بخاطر گرو بودن پولم پیش موجر آیا در دادگاه محکوم میشم یا نه

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر می توانید علیه مؤجر دعوی مطالبه وجه ودیعه مورد اجاره را طرح نمایید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      لازم بود شما بعد از تخلیه مورد اجاره نسبت به تأمین دلیل تخلیه اقدام می کردید تا مشمول خسارت نشوید در حال حاضر نیز می توانید برای تأمین دلیل اقدام کنید.

  • user-09113968272
    user-09113968272

    سلام ،مستاجر ما هر هفته مراسم مذهبی میگیرد که بنده معترض شدم واسشون میگویند که اینها مهمان ما هستند و شما حق اعتراض ندارید و مورد بعدی اینکه در مواردی کلید واحد را در زمانی که خودش در منزل نیست به دیگران میدهد که بنده معترض شدم که اگر مهمان شما هستند باید در زمان حضور شما در منزل بیایند و وقتی شما نیستید کلید را نباید به دیگری بدهید،
    لطفاً راه قانونی را در این دو مورد راهنمایی بفرمایید ،متشکرم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      با توجه به اینکه اجاره یعنی فروش منافع ملک به مدت محدود به مستأجر می باشد لذا درمدتی که مستأجر صاحب منافع ملک است چنانچه هرگونه استفاده ای نماید که باعث مزاحمت به غیر نباشد هیچ اقدامی نمی توانید انجام دهید.

  • آریا خمارلو
    آریا خمارلو

    سلام و درود.من مستاجر هستم در زمان بستن قرار داد به نام مادرم نوشته شده در صورتی که پول رهن منزل مال من است. برای تمدید قرار داد مالک گفته در پشت قرار داد تمدید اجاره نامه با اجاره جدید نوشته میشود.چه چیزی باید نوشته شود که مبلغ رهن برای من است نه شخص دیگری. لطفا راهنمایی کنید چه کاری می شود انجام داد که این پول رهن منزل به شخص دیگر جز من نمیزسه. سپاس🙏

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      امکان چنین چیزی وجود ندارد و مبلغ ودیعه به کسی که قرارداد اجاره را منعقد کرده تعلق دارد مگر اینکه به موجب قرارداد دیگری با مادرتان این موضوع را مکتوب نمایید.

  • مهدی حسینی
    مهدی حسینی

    باسلام
    بنده سه ماهه ک مستاجرم در طبقه سوم و ورودی ساختمون دو تا پارکینگ داره ک چند واحد از یک پارکینگ و واحد های دیگ از اون یکی پارکینگ استفاده میکنند.
    درب پارکینگ غربی که بنده از اون استفاده نمیکنم خراب شده و مدیر میگه باید تمام واحد ها پول تعمیرات رو بدن در صورتیکه بنده تازه وارد این ساختمون شدم و اصلا ازین درب استفاده نمیکنم
    قانون چی میگه طبق این سوال؟
    باتشکر از شما🙏🏻

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      هزینه تعمیر به عهده مالک همه واحد ها می باشد .

  • عباس
    عباس

    با سلام مغازه ای را ۵ سال اجاره کردم و کارگریو به عنوان مدیر داخلی که تمام کارارو انجام میده گذاشتم و تمامی وسایل را به صورت کتبی و گرعتن سفته به او تحویل دادم و تعهد کتبی با دو شاهد که ایشان به عنوان کارگر بوده گرفتم حالا ادعای مستاجری میکنه و ملک رو خالی نمیکنه و صاحب ملک از کل جریان خبر داره میشه حکم تخلیشو گرفت

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      با توجه به اینکه قرارداد اجاره بین شما و مالک می باشد کارگر شما دارای هیچگونه حق و حقوقی نمی باشد.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      با توجه به اینکه قرارداد اجاره با مالک یا شما ندارد امکان تخلیه وی توسط مالک یا درخواست رفع مزاحمت توسط شما وجود دارد.

    • زهرا
      زهرا

      سلام صاحبخونه ما خونرو فروخته و ما با صاحبخونه جدید قرار داد جدید نوشتیم همسرم میگه توی بنگاه از من سه تا امضا گرفتن روی سه تا قولنامه مثل هم میخاستم بدونم مشکلی داره؟؟ما قولنامه امضا شده صاحبخانه و بنگاه و شاهد رو پیش خودمون داریم ممنون

  • امیر
    امیر

    سلام
    موجر در زمان عقد قرارداد قول شفاهی در نصب کولر و تعویض کابیت داد اما بعد از ۲ ماه به تعهدش عمل نکرده است. مراحل فسخ قرارداد چیست و آیا با توجه به اینکه در قرارداد مکتوب نشده فسخ ممکن است؟ همه خیارات به جز تدلیس ساقط شده اند.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      چون در قرار داد در خصوص نصبت کولر ذکری به عمل نیامده لذا امکان فسخ قرارداد را ندارید.

  • سنا
    سنا

    سلام، وقت بخیر، مستاجری داریم که سال اول رهن کامل کرده بود و سال دوم هم با وجود اینکه به پول اجاره نیاز داشتیم ولی باهاش راه اومدیم و با مبلغ کمی که اصافه کرد دوباره رهن کامل کرد ولی امسال خودمون خونه رو میخوایم ولی حاضر نیست بلند بشه ، چیکار میشه کرد؟ میشه حکم تخلیه بگیریم؟
    ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      بله امکان درخواست تخلیه و صدور حکم تخلیه در این مورد وجود دارد.

  • ندا
    ندا

    سلام وقت بخیر
    قرارداد ما تا اخر اردیبهشت هست حدود یکماه پیش به مالک گفتیم میخوایم پاشیم الان ک ی جای جدید پیدا کردیم از مالک خواستیم ک مقداری از پول رو ب ما بده تا بیعانه بدیم ولی ایشون میگه تا مستاجر پیدا نکنم پول نمیدم الان تکلیف ما چیه؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورتی که قرارداد شما به پایان برسد و مالک از پرداخت ودیعه به شما خودداری نماید باید ملک را تخلیه نمایید کلید را تحویل شورای حل اختلاف بدهید و دادخواست مطالبه وجه ودیعه خود را انجام بدهید و مالک هیچ تعهدی ندارد که به شما مقداری پول قبل از انقضاء مدت پرداخت نماید.

  • نرگس
    نرگس

    سلام روزتون بخیر. برادرم دو سالی هست کارخانه ای اجاره کرده و الان صاحب ملک بدون اینکه اطلاعی بده کارگر آورده و داره توی قسمتی از حیاط ملک میسازه که اون قسمتو بده اجاره البته برادر منم دیده و مشکلی نداره . میخواستم ببینم حق همچین کاری داشتن ایشون ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      اگر آن قسمت که درحال ساخت و ساز می باشد شامل قرارداد اجاره بشود بدون رضایت برادر شما نمی تواند

  • علیرضا
    علیرضا

    سلام وقتتون بخیر
    ما یک اجاره نشین توی خونه داریم که حدود ۱۳ سال هست زندگی میکنن ، سوال من اینه آیا میتونن خونه رو به اسم خودشون کنن یا نه ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      سکونت طولانی مدت در ملک مسکونی موجب داشتن حق مالکیت نخواهد بود.

  • احمد
    احمد

    با سلام واحترام
    ضمن تشکر از سایت خوب شما و تشکر از اینکه وقت می گذارید. بنده مستاجری دارم که ۵ سال است به بهانه های مختلف هر سال قرارداد جدید می نویسیم. امسال بدلیل نیاز شخصی قصد اجاره مجدد به ایشان را ندارم. آیا قبل از اتمام مدت اجاره باید اظهارنامه برای مستاجر ارسال نمایم. و اینکه آیا دستور تخلیه صادر می شود؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      خیر در پایان مدت اجاره می توانید از طریق دفتر خدمات الکترونیک قضایی دادخواست دستور تخلیه بدهید.

  • هادی
    هادی

    سلام خسته نباشید
    چند سالی هست که مغازه ای اجاره کردم بددون هیچ قرارداد کتبی و اکنون موجر تقاضای اجاره غیر متعارف کرده و با هم توافق نکردیم و قصد تخلیه ملکو دارم
    و تقاضای ۲۰ روز مهلت کردم از تاریخ قرارداد
    میگه یا تخلیه کن یا باید اجاره جدید رو بدی میخوام بدونم ایا من حق دارم چند روز فرصت بگیرم برای تحلیه با همون اجاره قبلی یا نه خواهشا پاسخ بدید ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      شما تا زمان پایان مدت اجاره باید طبق توافق سابق اجاره را پرداخت نمایید در صورتیکه برای ایام بعد از اتمام مدت توافقی صورت نگیرد مرجع قضائی با ارجاع موضوع به کارشناس اجرت المثل ایام را تعیین می کند.

  • Aida
    Aida

    سلام
    وقت بخير
    اگر مالك قصد تمديد مجدد قرارداد ملك مسكونى را نداشته باشد چه مدت قبل بايد به مستاجر اطلاع بدهد؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در این خصوص قانون مدتی را تعیین نکرده و اگر در قرارداد اجاره شرطی شده باشد طبق آن عمل می شود.

  • عمران
    عمران

    درود
    ساختمانی با ۶واحد در محمودآباد هست که مالکان در آن اقامت دائم ندارند و گاه گاه برای استراحت و تمدد اعصاب به آنجا میروند.
    یکی از مالکان کلید واحد خود را به بنگاهی در محمودآباد داده و ایشان مرتب واحد مذکور رابه افراد ناشناس و گذری برای یک تا چند روز اجاره میدهد و ما هر وقت برای استراحت میرویم شاهد حضور افراد غریبه از نقاط مختلف کشور هستیم که هیچ مسئولیتی نمیپذیرند و همواره درگیری و تنش و اعصاب خوردی داریم.آیا میشود طرح دعوی کرد؟
    اساسا آیا کسی میتواند یک واحد را به این صورت اجاره دهد و مخل آسایش دیگران شود؟
    سپاس

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      اجاره ملک به غیر جزو حقوق قانونی افراد است ولی چنانچه مستأجر موجب سلب آسایش و مزاحمت دیگران شود رأساً پاسخگو می باشد.

  • مرتضی پناهی
    مرتضی پناهی

    سلام .من مستاجر یک واحد تجاری هستم که کمتر از ۶ ماه هست به صورت قولنامه ایی اجاره کردم .در توضیحات قولنامه صاحبخونه که خود بنگاهی هست قید کرد که در هر وقت خواست میتونه ملک رو پس بگیره و من حق هیچ گونه شکایتی ندارم.الان میتونه منو بیرون کنه .چون درخواست سه برابر کردن اجاره رو داره ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      قرارداد اجاره تا مدت ذکر شده در قرارداد معتبر می باشد و قبل از پایان مدت مالک نمی تواند نسبت به تخلیه اقدام نماید.

  • حامد
    حامد

    با سلام. قرارداد من انتهای اردیبهشت تمام میشه و یک ماه قبل به موجر گفتم که قصد بلند شدن دارم. آیا قانونی وجود داره که ایشان باید مبلغی قبل از تخلیه به من بدهند که بتونم جای دیگه ای رو قرارداد ببندم؟

  • حامد
    حامد

    با سلام و وقت بخیر. من خونه رو با داشتن انبار اجاره کردم و در متن قرارداد هم ذکر شده ولی موجر مرتب بهانه میگیره و انبار رو تحویل نمیده چه راه حلی پیشنهاد میکنید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      از طریق شورای حل اختلاف دادخواست الزام موجر به تحویل انباری ثبت نمایید.

  • مهدی
    مهدی

    سلام یه سوال داشتم.بنده صاحب یک باب آپارتمان هستم که آن را به شخصی اجاره دادم.سال اول که تمام شد درخواست کردم ملک را تخلیه کند ولی به بهانه ی کرونا تخلیه نکرد .سال دوم هم ماند .در پایان سال دوم خواستم تخلیه کند به بهانه ی خرید وتعمیر خانه برای سال سوم هم در خانه ماند وبعدا معلوم شد که هیچ خانه ای نخریده.چندین بار تعهد داد ودر بنگاه معاملات با حضور شاهدان قول داد که خانه را تخلیه کند ولی هر بار از وعده ی خود سر باز زد .هر بار که قرداد را تمدید میکند خودش هم اجاره ومبلغ پیش پرداخت را مشخص می کند وحاضر نیست بیشتر از آنچه خودش می گوید مبلغی بپردازد.حالا یک ماه به موعد تخلیه باقی مانده برایش اظهار نامه ارسال شده که وضعیت را مشخص کند ولی پاسخی نداده است .به احتمال نزدیک به یقین امسال هم میخواهد به بهانه ای در خانه بماند وتخلیه نکند.میشه لطف بفرمایید وبنده را راهنمایی کنید.سپاسگزارم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      پیشنهاد می شود با در دست داشتن مدارک برای مشاوره به دفتر مجموعه مراجعه نمایید و قبل از آن نوبت اخذ نمایید.

  • Kimiya
    Kimiya

    سلام وقتبخیر خونه ای ک اجاره کردم هنوز۶ماه دیگ از سال مونده ک بتونم بشینم توی قرارداد قید شده ک اگر خونه رو فروختن من بلند شم الان ب من گفتن ک خونه رو فروختن درجایی ک اینجوری نیست بهش گفتم سند رو نشون بده میگن قولنامه دارم درجایی ک برای خونه سند لازمه حالا من میتونم چیکارکنم؟نمیخوام ک تخلیه کنم ولی وسایل رو جمع کردم چون مجبورم کرده.واینک اینجا ی اپارتمانه ک فقط خانم داخلش هست خودشون اول قرار داد گفتن ک هیچ اقایی اجازه ورود نداره داخل اپارتمان رو درجایی ک همیشه خودشون میان میرن و طبقات دیگ هم همینطور هست ک خودشونم شاهد این موضوع هستن اما گیر دادن ب من فقط ک بلند شم الانم باید دوباره من پول باربرو کمیسیون بدم .ممنون میشم راهنمایی کنید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورتی که مؤجر درخواست تخلیه نماید باید موضوع فروش ملک را اثبات نماید و در صورت اثبات دستور تخلیه صادر می شود.

  • امین
    امین

    سلام میخواستم بپرسم ماخونه رووقتی نگاه کردیم رنگش سفیدبودوقرار نبود رنگی بزنه بداز۱۰روزدیگه خواستیم خانه روتحویل بگیریم رنگ کاغذی زده بود الان خونش چون نم داشته بودرنگش خراب شده و به ما گیر داده باید درستش کنید و آیا حقشو داره خسارت بدیم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر مگر اینکه منشاء نم از واحد های همسایگان باشد که در این صورت آنها باید خسارت پرداخت نمایند.

  • محمود سمیعی
    محمود سمیعی

    سلام من مغازه ای را اجاره کرده ام و هنوز هشت ماه از قرارداد من مانده است اما بنا به دلایلی با مالک هماهنگ کردم که مغازه را به شخص دیگری به شرط تملک تجهیزات من واگذار کند و در غیرداین صورت مغازه را تخلیه نمی کنم اما مالک بدون هماهنگی من ملک را قبل از فسخ قرارداد من به شخص دیگری واگذار کرده است اینجا تکلیف من چیست آیا می توانم قفل ساز ببرم و قفل را باز کنم یا باید اقدام قانونی بکنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      اقدام مالک اجاره مال غیر تلقی می گردد و می توانید اقدام قانونی در این مورد انجام دهید.

      • سادات موسوی
        سادات موسوی

        سلام وقت بخیر
        شش ماه تا پایان اجاره ما مانده و صاحبخانه قصدفروش منزل دارد.تا چه مقدار میتوانم اجازه بازدید بدهم؟

        • ره جویان عدالت
          ره جویان عدالت

          سلام وقت شما بخیر
          اجازه بازدید منوط به رضایت شما می باشد.

  • omid
    omid

    سلام وقت بخیر
    ببخشید عرضی داشتم خدمتتون
    ما خونه ای رهن و ودیعه کردیم چند روز از ماه اول رد شده کرایشو نداشتم بدم گفتم چند روز دیگه هم صبر کن میگه ن من میرم حکم تخلیه میگیرم ایا میتونه بگیره الان من چیکار کنم چی بهش بگم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام کاری نمیتونید انجام دهید اگر اقدام قانونی کرد میتوانید اعلام کنید که اجاره تاخیر افتاده و پرداخت میکنید

  • مسعود
    مسعود

    سلام و وقت بخیر خدمت شما، من در مغازه ای در پاساژ طبقه زیر زمین مستاجر هستم، الان از قرار داد من نزدیک هفت ماه مونده، موجر با برادرش که بنگاهی هست اسرار داره که من کل طبقه پایین رو به یک صنف داده ام و باید دیوارهای مغازه های بغلی رو بردارم و مستاجر های دیگه رو هم میخواد بیرون کنه که از قرار دادشان عین من مونده و مغازه ای در طبقه دوم که خالی هست و در نقطه ای کور قرار داره میخواد به زور به من اجاره بده، من هم قبول نکردم؛ الان میگه من کارگر میارم و دیوارهای مغازه های بغل مارو که خالی شدن بریزه پایین، که در این صورت علاوه بر سرو صدا، کارگر ها مزاحم رفت امد مشتری های من میشود تکلیف چیست ممنون می شم من رو راهنمایی کنید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام تا زمانی که مغازه در اجاره ی شماست میتوانید نسبت به مزاحمت های ایشان اقدام قانونی و طرح شکایت کنید

  • ابوالقاسم
    ابوالقاسم

    سلام من بیست سال درمنزلی بصورت صحبت با مالک بصورت اجاره بوده ام.پس از بیست سال رفته و بصورت صوری قولنامه خودش تهیه کرده وبدون حضوره من و امضا ووکالت،رفته قولنامه یکساله تهیه کرده.وپساز یک ابلاغیه حکم تخلیه برام اومده گفته اجاره عقب افتاده دارم درصورتی که به موقع براش واریز کردم و منم نسبت به حکم تجدید واخواهی زدم.اگه راهنمایی کنید ممنون میشم.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام اگر قرارداد اجاره ندارید مالک میتواند نسبت به تخلیه اقدام کند

  • Mohammad
    Mohammad

    سلام وقت بخیر، زمان ثبت من قولنامه رو با پدر مستاجر تنظیم کردم اما سال بعد که قرارداد منقضی شد با خود شخص، موعد تمام شده و ایشون تخلیه کردن و من هم تسفیه کردم، پدرشون مدعی هستن که پیش رو به ایشون باید میدادم و شکایت میخوان کنن، آیا حق با ایشونه؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام بله حق با ایشان است چون وجه مورد نظر را ایشان به شما پرداخت کرده و باید به خودشان مسترد مینمودید

  • ابراهیم
    ابراهیم

    سلام وقت بخیر من بدون نوشتن قراردادی در خانه یکی از اقوام سکونت دارم با رضایت شخص مالک
    بعد از ۴سال میگوید باید حتما تا یک هفته تخلیه کنی.یکم راهنمایی کنی من ۳ماه وقت خواستم نداده.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      می توانید اعلام کنید فقط با حکم مرجع قضائی تخلیه خواهید کرد.

  • Fatemeh
    Fatemeh

    سلام ما سقف خانه قبل از این که مساجر بیاد مقداری نم میداد که ۶ ماه پیش به مساجر گفتیم بزار درستش کنیم ولی نزاشت و الان وضعیت بسیار بدتری پیدا کرده علاوه بر این از تمام نقاط لوله کشی بالا که چسب دور لوله ها بوده نم میده و ما اغلب بوی وایتکس و جوهر نمک از طبقه بالا حس میکنیم اگر از بین رفتن چسب لوله ها به خاطر مصرف این مواد شوینده باشه هزینه تعمیر خونه موجر بر عهده کیست؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      تعمیرات اساسی به عهده مؤجر و تعمیرات جزئی بر عهده مستأجر می باشد.

  • محبوبه کبیری
    محبوبه کبیری

    سلام خسته نباشید،یه سوال دارم اگه ممکنه منوراهنمایی کنید،سال پیش خانه ای اجاره کردم که موقع عقد قرارداد به من گفته نشد زمانی که مستآجرقبل ازمن دراین خانه زندگی میکرد،این خانه مشکل نشت آب به واحد پایینی رو داشته،قبل ازاینکه من این خانه رو اجاره کنم توسط یک شخص غیرحرفه ای عیب یابی شده و اشتباهآ سرویس بهداشتی تعمیر شده،وقتی من این خانه رو اجاره کردم دوباره نشت آب به واحد پایینی شروع شد،ومتآسفانه صاحب واحد پایینیه ما بابت این مشکل خیلی مارو اذیت و آزار داد،به شدت انسان بددهن و بی ادبی بود،حالا که تخلیه کردم و جابه جاشدم صاحبخانه پول رهن منو نمیده،ومیگه باید شما نشتیه آب رو تعمیر کنین،جوری که من تو سایت شما مطالب رو خوندم تعمیرات کلی ساختمان مثل تعمیرلوله کشیه آب و فاضلاب بر عهده ی مستآجر نیست مگراینکه خود مستآجر آسیب زده باشه،سوال من اینه که آیا باوجود اینکه نشت آب خونه از مستآجر قبل ازما شروع شده و ما از روی بیخبری این خونه رو اجاره کردیم،باز هم هزینه ی تعمیر نشتیه آب برعهده ی ماهست؟وصاحبخانه ی من توان اینو داره که پول رهن منو به عنوان گرو به من برنگردونه؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      اگر بتوانید اثبات کنید که این مشکل قبل از عقد قرارداد شما وجود داشته است و ناشی از اقدامات شما نبوده است به نظر مسئولیتی به عهده شما نمی باشد.

  • مهدی فرهادی
    مهدی فرهادی

    با سلام من مساجری دارم که سه ماه پیش وقتش تموم شده و پولش را کامل دادم دادخواست عدم تخلیه دادم حکم تخلیه فوری وفعلا یک مرحله تقاضای خسارت و ر ای شورای راگرفتم ودر مرحله تجدید نظر می باشد دوتا سوال دارم اول اینک کی می توانم تقاضای تاخیر تادیه بدم و دوم اینکه واحد را خالی کرده ولی برای مردم آزاری خرده ریزی رادر واحد جا گذاشته تکلیف اثاثیه ملک چیست لطفا راهنمایی کنید
    سپاس

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      از تاریخ مطالبه تأخیر تأدیه خسارت تعلق می گیرد و تا زمانی که واحد تحویل شما نشده تخلیه محسوب نمی گردد.

  • علی
    علی

    سلام، من با یک نفر دیگر یک خانه سه دونگ سه دونگ داریم که دادیم اجاره! طی توافق و در اجاره نامه مستاجر پول پیش را برای برادر من ریخت و در قسمت توضیحات اجاره نامه نوشته شده که امور مالی مربوط به این معامله بر عهده برادر من( همونی که پول پیش رو گرفته) میباشد! برای برادرم مشکل پیش آمده و حسابش قفل شده و پولی که از مستاجر گرفته حالا حالاها نداره بده! بعد از اتمام قرار داد شریکم میخاد که مستاجر بلند شه! با توجه به اینکه پول پیش رو نداریم بدیم، کی باید به مستاجر پول رو بده تا بلند شه؟ موجرها یا اون کسی که پول پیش رو گرفته؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      مالک ملک در صورت تخلیه مکلف به پرداخت ودیعه مستأجر می باشد.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      باید شرط مندرج در قرارداد توسط وکیل مطالعه شود ولیکن طبق اصول حقوقی پرداخت ودیعه بر عهده مؤجر می باشد.

    • فرشید
      فرشید

      سلام من ۵ساله تو خونه نشستم همون باره اول فقط قرارداد بستم صاحب خونه نمیومد بریم دوباره قرارداد ببندیم الان ۶ماه مونده طبق قرارداد همون بار اول فشار میاره بلند شو تو این ۵سال گرایشم سروقت میدادم چهره سالم زیاد میکرد هیچ مشکلی نداشتیم الان میگه بلند شو چ کنم

      • ره جویان عدالت
        ره جویان عدالت

        سلام وقت شما بخیر
        قرارداد شما تا پایان مدتی که توافق کرده اید معتبر است مگراینکه شرط فسخی برای مؤجر در قرارداد درج شده باشد والا ایشان نمی تواند زودتر از موعد تقاضای تخلیه شما را داشته باشد.

      • ره جویان عدالت
        ره جویان عدالت

        سلام وقت شما بخیر
        قرارداد اجاره تا پایان مدت آن برای طرفین لازم الاجراست

      • ایمان
        ایمان

        سلام اگر پس از پایان قرارداد مستاجر یکماه بیشتر در مورد اجاره بماند مبلغ اجاره یکماه چند درصد بیشتر باید بپردازد مثلا ۲۰۰ میلیون‌پیش ۶ میلیون اجاره قرارداد بوده؟

        • ره جویان عدالت
          ره جویان عدالت

          سلام وقت شما بخیر
          مدت مازاد بر مدت اجاره اجرت المثل بوده و از طریق کارشناس رسمی دادگستری تعیین می گردد.

  • امیر
    امیر

    سلام عرض ادب
    سوال : زمانی که خانه را اجاره میکنید ایا اختیار کامل بر خانه دارید؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      صرفاً حق استفاده از خانه را دارید .

  • Fatemah
    Fatemah

    سلام وقتتون بخیر ببخشید من مستاجرم قراردادیک ساله دارم صاحبخونه قبلی من خونه رو فروختن وبنگاه دوباره نصف تاریخ قراردادم رو با صاحبخونه جدیدم دوباره تمدید کرده ولی بنگاه همش زنگ میزنه وفشار میاره که صاحبخونه جدید میخواد بیاد سر خونه اش شما یه جای دیگه پیدامیکنم بشینید من قصد بلند شدن ندارم تاتاریخ قراردادم تموم شه به نظر شما میتونم شکایت کنم از بنگاه وصاحبخونه م اینکه اول برم صنف بنگاه دارها وبعد از صاحبخونه م شکایت کنم چون الان دقیق ۷ماه از اجاره خونه م مونده واینکه تواین فصل خونه ای درست حسابی پیدانمیشه ممنون میشم راهنمایی کنید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورت وجود قرارداد کتبی هیچ کس نمی تواند تا اتمام موعد قرارداد اجاره و پایان مهلت قرارداد شمارا ملزم به تخلیه ملک نماید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورت وجود قرارداد کتبی هیچ کس نمی تواند تا اتمام موعد قرارداد اجاره و پایان مهلت قرارداد شمارا ملزم به تخلیه ملک نماید.

  • ...
    ...

    سلام
    من ملکم رو یک سال قبل اجاره دادم ولی متاسفانه قرارداد نبستم،پول پیش هم نداد الان یک ماه از سالش گذشته بلند نمیشه
    چیکار کنم؟….

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      با توجه به اینکه قرارداد ندارید فقط می توانید دادخواست خلع ید بدهید.

  • user-09122781176
    user-09122781176

    باسلام به شما بزرگواران بنده یک باب مسکن ۵۳ متری ویلایی دادم به یک خانم بایک دختر ک‌وچک بعدا دختر بزرگش هم طلاق گرفت امد پیشش ما چیزی نگفتیم‌خانمم رفت قرارداد امظا گرد این خانم رفت وام مستاجری گرفت دستش باز شد از خانه من هم ۱۰متر کمتر به ۱۳۰م گرفته به ما ۵۸ تومان پول پیش وبدون کرایه ما گفتیم زن است به خاطر خدا کمکی‌بشود برای ابن خانم حالامستاجر برای خانه من نیفتادهوحدود یک هفته تا وقت قرار‌داد مانده میره بنگاهی را اذیت میکنه پواش را میخواهد من دستم پول ندارم پول پیش را موقع خرید خونه دادم به خونه دستم خالی است من گفتم صبر کنید تا مستاجر بیاد پول شما را بدم اگر وقت این خانم برسد قرارداد تمام بشود ومستاجر همان روز قرارداد نیاد نباید مستاجر فعلی من صبر کند تا برایم مستا جر جدید بیاید یا اینکه من پول پیش ا‌ن باید بدم جواب میخواهم از شما عزیزان دست من هم خالی است تا مستاجر نیاد من پول ندارم بدم منتظر جوابم ممنون از شما بزرگان

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورت اتمام قرارداد مکلف به استرداد ودیعه به مستأجر می باشید و در صورت پیش بینی خسارت بابت عدم پرداخت ودیعه در موعد مقرر مستأجر می تواند خسارت را نیز مطالبه نماید.

  • احمدد
    احمدد

    سلام. من مستاجرم و قرارداد ما برج ۱۰ تموم شده ولی صاحبخونه گفت تا برج ۱ سال بعد بمون (دو یا سه ماه)و کرایتم بده،، اونموقع تازه بهت میگم که بمونی یا بری. الان من بلاتکلیفم. نمیدونم دنبال خونه بگردم یا قراره تمدید کنه. خودش هم جوابی نمیده. میگه برج ۱ که از شهرستان بیام مشخص میکنم. باید چیکار کنم؟ همچین کاری میتونه بکنه؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      شما اقدامی نمی توانید انجام دهیدو مؤجر اختیار به تمدید یا عدم تمدید قرارداد دارد.

  • مهدیار
    مهدیار

    سلام من خونمو دادم اجاره ..مستاجر خونه رو سالم تحویل گرفته ولی الان بعد چند ماه میگه شیر اب خرابه و مالک باید هزینش رو بپردازه
    با اینکه میدونم حق با منه ولی میخام بند قانونی بهش نشون بدم لطفا راهنماییم کنید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      هزینه تعمیرات کلی به عهده موجر و تعمیرات جزئی به عهده مستأجر می باشد که در این مورد به عهده مالک است.

  • رضا
    رضا

    سلام من منزلی اجاره کردم وبعداز گذشت یکسال وپایان قرارداد با صاحب خانه توافق شفاهی کردم و مبلغ ۵میلیون به اجاره ماهانه من اضافه گردید و حدود سه ماه هم از این تفافق شفاهی میگذره و من اجاره را به موقع پرداخت نموده ام بعداز این مدت به من زنگ زده که میخوام خونه را بفروشم بلند شو آیا من قانونی میتوانم تا پایان موعد اجاره از تخلیه خونه جلوگیری کنم لطفاً راهنمایی کنید نگرانم مننون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر چون قرارداد کتبی تنظیم ننموده اید

  • علی
    علی

    درود.من برج ۳ امسال منزلی اجاره کردم و سه ماه اول اجاره رو یکجا پرداخت کردم .درماه چهارم برام مشکلی پیش آمد ومن مدت سه ماه زندان بودم بعداز بازگشت دیدم موجر خونه رو سرخود تخلیه کرده و ادعا میکند من وسایلها و مبلغ ودیعه رو به برادرت دادم درصورتیکه که من هیچ اطلاعی نداشتم و هنوز شش ماه دیگه از قرارداد باقی مونده ومن فکر میکنم موجر با برادرم تبانی کرده و هرچی بوده بین خودشون تقسیم کردند.الان من میتونم از موجر بخاطر اینکارش شکایت کنم؟ومیتونم علاوه بر پول وسایلام ازش خسارت بگیرم چون الان دارم شبی دویست تومان پول مسافرخونه میدم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      مؤجر نمی تواند بدون حکم دادگاه مبادرت به تخلیه ملک شما نماید و همچنین چنانچه قرارداد اجاره با شما به عنوان مستأجر منعقد گردیده است ایشان موظف می باشد مبلغ ودیعه را نیز به شما مسترد ویا در صورت عدم دسترسی به شما در صندوق دادگستری تودیع نماید و پرداخت ودیعه به برادر شما قانونی نمی باشد و قابل پیگیری از طریق مراجع قضایی می باشد.

  • عامر
    عامر

    سلام من به مدت ۱۱ ساله مغازه اجاره ای کرایه کردم صاحب مغازه هر سال پول پیش میخواد آیا پول پیش باید هر سال داد؟؟ یا این صاحب خانه داره سو استفاده میکنه لطفا راهنمایی کنید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      قرارداد اجاره در مدت توافق شده لازم الاجرا است و برای تمدید آن توافق جدید لازم است که پیشنهاد مالک و موافقت مستأجر می تواند آن را تداوم بخشد و در غیر اینصورت خیر.

  • Armin
    Armin

    سلام من مستاجرم و دوماه زودتر از قرار داد خانه طبق قرار داد به مشاور املاک و صاحب خانه تماس گرفتم که بدونم میخوان قرارداد بنویسن یا نه که جوابی ندادن گفتن نگران نباش،حالا که از قرار داد گذشته میگه کرایه میخوام که داخل مشاور املاک صحبت کردیم که ده میلیون بدم واسه یکسال و قبول کرد ولی رفت و هنوز نیومده که قرار داد بنویسیم،هی زنگ میزنم امروز و فردا میکنه نمیاد پای قرار داد که امضا کنه، اگه نیاد بعدها به مشکل نمیخورم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بله به مشکل می خورید لازم است به شورای حل اختلاف مراجعه و تأمین دلیل تخلیه نموده و برای ودیعه تان دادخواست مطالبه وجه بدهید.

  • احسان
    احسان

    سلام من یه سوله اجاره کردم الان از سر سالش سه ماه گذشته هرچی هم به صاحب ملک گفتیم بیا تمدید کن یه جوری سر باز زده از تمدید بعد متوجه شدیم رفته شکایت کرده از ما بابت دیرکرد کرایه و چک تخلیه هیچ دیر کردی نداشته تو کل سال اما از این سه ماهش ۲ ماهش رو ندادیم که بیاد تمدید کنه .چک تخلیه ندادیم بهش نداشتیم بدیم اما رسید تخلیه امضا کردم دادم اما باهاش مشکل داریم مستاجر قبلی هارو هم همشون رو سر پول پیش اذیت کرده نداده بهشون میشه یه راهنمایی کنید چکار باید بکنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      شما در پایان مدت اجاره تان می بایست اظهارنامه داده و ملک را تخلیه می نمودید با توجه به اینکه از مورد اجاره در پایان مدت قرارداد استفاده کرده اید اجرت المثل بدهکار هستید.در حال حاضر می توانید طی اظهارنامه رسمی مراتب را به مؤجر اعلام نمایید.

  • محبوبه
    محبوبه

    سلام
    آپارتمانم را رهن کامل دادم. مبلغ رهن کامل ۱۸۰ میلیون بوده. ۱۷۰ میلیون را پرداخت کرده. اما ده میلیون را نمی دهد. میگوید ندارم. در حالیکه اجاره نامه بر همین اساس است. میگه اجاره میدهم اما من اجاره نمی خواهم.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      می توانید از طریق قانونی مطالبه وجه نمایید.

  • Fatemeh
    Fatemeh

    سلام من مستاجرم و خونه ایی که اجاره کردم رطوبت داره و لوله هاش بوی بد میده جوری که شیر اب رو باز میکنیم بوی بد توخونه میپیچه و سرویس چوبم داره خراب میشه از رطوبت زیاد
    ما‌میخوایم قراردادمون رو فسخ کنیم و صاحب خونه راضی نمیشه چیکار باید بکنیم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      می توانید در شورای حل اختلاف دادخواست فسخ قرارداد اجاره با جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری بدهید.

  • ناشناس
    ناشناس

    سلام من خونم رو یک سال بود اجاره داده بودم و دوباره با همون مستاجر قرارداد تازه بستم الان شش ماه از قرارداد گذشته و خودم می‌خوام برم خونه و یک ماه قبل گفتم که تخلیه کنه ولی میگه من تخلیه نمی کنم .. لطفاً بگید چیکار باید بکنم من خودم مستاجرم نیاز دارم که برم خونه خودم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      با توجه به توافق جدید شما قرارداد تا پایان مدت لازم الاجراست.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      با توجه به توافق جدید شما قرارداد تا پایان مدت لازم الاجراست.

  • سید
    سید

    سلام . من یک مستا جر دارم که مدت اعتبار قرار دادش ۶ ماه گذشته و ایشون خودسر اجاره رو بیست و پنج درصد زیاد کرده و هر ماه بحسابم ریخته حالا که داره خودش تخلیه میکنه من جریمه می خوام اونم نمی ده چیکار کنم ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      نیاز به تنظیم لوایح دارید با مشاورین ما تماس حاصل نمایید

  • user-09158102246
    user-09158102246

    با سلام ایا مستاجر حق داره به دیوار تلویزیون یا تابلو نصب کنه یا نه نیاز به اذن موجر داره

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      مستأجر مالک منافع است بنابراین می تواند در حد عرفی از منافع ملک منتفع شود

  • محمدی
    محمدی

    سلام و سپاس از پاسخ گویی شما
    مستاجر من بعد از تحویل گرفتن منزل خواسته هایی دارد. مثل تغییرات در منزل، گذاشتن بخاری که مستلزم تعمیرات و تغییر چهره منزل است، یا گذاشتن رادیاتور اضافه، آیا با این استناد که منزل را با شرایط موجود تحویل گرفته، من می توانم خواسته اش را اجابت نکنم؟

  • محسن
    محسن

    سلام من قرارداد دادم به مالک پشتش تمدید کنه حالا بهم نمیده گیرم داده بلندشید خونرو فروختم خودمم کلی هزینه کردم حمامو ایزوگام کردم و تعمییرات کردم حدود ۲۰ میلیون خرج خونش کردم الانم میگه بیا دادگاه یه قرارداد بده که من گفتم خونمو دست بزنی حالا ادعای خسارتم داره چون روحانی هست زورم بهش نمیرسه باید چیکار کنم نه قرارداد دارم نه چیزی فقط رسیدهایی که براش اجاره میریختمو دارم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      اگر هزینه کرد شما با اذن ایشان بوده می توانید با اثبات این موضوع در شورای حل اختلاف هزینه های خود را مطالبه نمایید. در خصوص تمدید اجاره نیز حتی اگر شفاهی بوده باشد و توافقی صورت گرفته باشد می توانید با اثبات این موضوع در شورای حل اختلاف از تخلیه جلوگیری نمایید.

  • محمد
    محمد

    سلام،بنده خانه ای رو اجاره کردم،با خانومم به مشکل خوردم و جدا شدم
    الان من می‌خوام خونه رو بدم به خانومم و قولنامه رو از طرف خودم فسخ کنم ولی صاحب خونه قبول نمیکنه
    و میگه من تو رو میشناسم ولی من نمی‌خوام قولنامه ب اسمم باشه،چه راه حلی امکان داره؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      شما تخلیه می کنید و مورد اجاره را تحویل مؤجر می نمایید رابطه شما و همسرتان هیچ ارتباطی به مؤجر ندارد

  • رحیمی
    رحیمی

    سلام وقت بخیر ما قرارداد یکساله ک بستیم تمام شد و صاحب خونه دوباره یکسال دیگ تمدید کرد ولی قبلش گفت میخوام بفروشم نخواست تمدید کنه دوباره خودش تا یکسال تمدید کرد حالا بعد سه ماه میگ قبل سال بلند شین میخوام خونه بفروشم باتون دوماه وقت میدم قرارداد دستی تایپ شده با امضا دو شاهد انجام شده چیکار کنم تو این زمستونی و هوای آلوده

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      قرارداد شما تا مدت یکسال معتبر و لازم الاجرا است

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      قرارداد شما تا مدت یکسال معتبر و لازم الاجرا است

  • رامتین کریمی
    رامتین کریمی

    سلام من ۱۰روز پیش خونه ای اجاره گرفتم الان خونه سیم کشی آشپزخانه سوخته است وامکان آتش سوزی وجود دارد وسرویس بهداشتی نشت آب داره به ساختمان بقلی آیا میشود شکایت کرد و مامله رو فسخ کرد وخسارت گرفت واقعا من خونه گرفتم ۱۰۰با ۷ملیون اجاره راهت زندگی کنم مالک منو خیلی اذیت کرد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      در صورتی که نتوانید از ملک استفاده کنید میتوانید فسخ کنید در غیر اینصورت مالک مکلف است تعمیرات کند اگر انجام نداد میتوانید انجام بدهید از مالک مطالبه کنید

  • مریم
    مریم

    سلام یکسال پیش یه قرارداد بستیم قراردادش تموم شده مستاجر چهارماه تمدید کردو روی پول قبلیش ۵۰۰هزارتومن گذاشت رهنشم همون پول قبلیه الان چهارماه شده هفت ماه بهش تذکر خالی کردن میدیم نمیخاد بلند بشه دوباره میگه برج ۳ ،برج ۵ بلند میشم ن قرارداد مینویسه ن اجاره زیادتر میدد همون دوتومن که بوده الان ماباید چیکارکنیم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      شما می توانید دعوی دستور تخلیه ر شورای حل اختلاف مطرح نمایید.

  • خلیلی
    خلیلی

    سلام است مستأجر میتواند بدلیل دادن پول ودیعه از پرداخت اجاره استنکاف کرده می‌گوید من پول پیش دادم که هر موقع داشتم اجاره بها را پرداخت کنم با سپاس

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام خیر.

  • آرمان
    آرمان

    با سلام
    ما یه خونه اجاره کردیم بعد حدود یک سال هم اونجا بودیم بعد اونجا بچه هام رو نوشتم همه کا را رو کردیم بعد موعد اجره تابستان تموم شده بعد میخواییم از اون خونه بریم صاحب خونه هم میگفت تخلیه کنید بعد ما هم رفتیم دنبال خونه بعد صاحب خونه اومد گفت نه بمونید ما هم بهشگفتیم خوب باشه بیا قرار داد ببندیم گفت حالا وقت بسیاره بعد الان که زمستونه میگه بزنید بیرون خونمو فروختم منم بچه هام دارن درس میخونن بعد هم خونه رو فروخته پول گرفته هم اجاره گرفته. چیکار باید بکنم.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام تا موعد سالانه می توانید از خانه به عنوان مستاجر استفاده کنید.

  • صانعی
    صانعی

    سلام
    من ۳ ماه هست که خونه ای رو اجاره کردم صاحبخانه قبضهای آب و برق و گاز رو با پیگیری زیادی که کردم بهم نمی ده باید چیکار کنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام
      با مراجعه به ادارات مربوطه با ارایه اجاره نامه میتوانید اخذ نمایید

  • سید محمد موسوی
    سید محمد موسوی

    سلام موعد قرارداد ما ۳ ماهه تموم شده ۲ ماه قبل از اتمام قرارداد به صاحبخانه صحبت کردم و قرار شد مبلغی به رهن و اجاره اضافه کنیم و قرارداد یک سال تمدید بشه بعد از جور کردن پول و اتمام قرارداد صاحبخانه گفت که خونه رو گذاشته واسه فروش گفتیم بیا قرارداد بنویسیم هر روز یه بهونه ای آورد و می‌گفت فعلن بشینید بعد اومد قرارداد بنویسه ولی داخلش نوشته بود که اگه خونه فروش رفت ما ۲ ماهه باید تخلیه کنیم منم قبول نکردم و گفتم تخلیه میکنیم ولی پول پیش رو به ما نمی‌داد الآنم میگه خونه رو میخواد رهن کامل بده تا اجاره نره پول مارو نامیده و الآنم ۳ ماه از قرادادمون گذشته یعنی کلن ۵ ماه مارو سرکار گذاشته والانم موقع مناسبی برای جابجایی نیست چون بچم مدرسه می‌ره حالا ما باید چکار کنیم

  • naz
    naz

    با سلام
    من يك ملك پدري دارم كه به نام سه نفر از اعضاي خانواده است و انها اجازه استفاده به من را نميدهند چگونه مي توانم اقدام قانوني براي اخذ اجاره كنم؟

  • مسعود
    مسعود

    باسلام
    ما مستاجریم و دوماه از قرار داد خونه گذشته ما ۲۰روز قبل از تموم شدن قرار داد تماس گرفتیم مارو پیچوند که ماخونه رو میکوبیم بدون قرار داد کرایه رو از یک میلیون و هشتصد به ۴میلیون و پانصد نهایت ۵تومن سرخود اضافه کرده و ما چیزی پرداخت نکردیم ۲۰روز قبل مارو جواب کرد و ما دنبال خونه گشتیم و بهشم گفتیم ما توانایی پرداخت این اجاره بالارو نداریم الان خونه پیدا کردیم و اونجا بیعانه دادیم توی این سرما میگیم پول پیش مون رو بدین مابریم میگن بزور بشینین یا که اگه رفتین ۲۰تومن یا ۱۰ تومن از پول پیش کم میکنیم بابت کرایه خونه آیا این کرایه که سرخود اضافه کرده قانونیه؟ یه برگه قبض سالانه بابت خونه میاد که هفتصو و خورده ای هستش گفتیم با طبقه بالایی نصف میکنیم میپردازیم پول آب و برق گاز تلفن رو هم قبل رفتن پرداخت میکنیم کرایه خونه هم همون دوماهو میدیم خسارتی هم وارد نکردیم الانم میخواد خونه رو بکوبه چون مجوز تخریب خونه اومده بخاطر دوسه ماه دیگه کرایه خونه،میخواد ما اینجا بزور بشینیم.نهایت همه ی کرایه خونه دوماهمون بشه سه میلیون و ششصد حال حالا بخواد نهایت ۵تومن بگیره با اینکه ما تمام قبضها و سالانه یه قبض برای خونه میادو میپردازیم،آیا قانونیه ۱۰ ۲۰ تومن از پول پیشمون رو کم میکنه؟کلا پول پیشمون ۳۰تومنه آیا واقعا انصافه بخواد اینقدر کم کنه؟؟؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      موجر درصورت تقاضای تخلیه می بایست وجه ودیعه را در صندوق دادگستری واریز نماید

  • Zizi
    Zizi

    سلام خونه رو از متاجر تحویل گرفتیم ولی درهارو خراب کرده بودن و دیوارها کاملا خراب بود
    کلیدارو به حرف خودش گم کرده بود
    و پکیجو برده بود و بهدما گف پولمو بدید منم پکیجو بدم در صورتی ما نصف بیشتر پولو بهش دادیم و دکر شده ک بقیش بعد تحویل خونه داده بشه البته اگر سالم بود
    ک این فرد پکیجو برده خونرو خراب کرده و پولشم میخواد ما الان به نظر شما چه کاری باید انجام بدیم

  • مسعود
    مسعود

    سبلام
    من يه واحدى اجاره دادم بصورت رهن كامل مستاجر قرار شد مبلغى كه مانده بود را ظرف يكماه پرداخت نمايد البته پرداختى قرار بود نواقص رو براى ساختمان برطرف كنيم كه انجام نداد و بعد يكماه ديگر در چند مرحله اونم به استاد كارى كه كار انجام داد پرداخت كرد حالا يه مرحله از كارش مونده و مبلغى هم بدهكاره كه بايد براى اون كار پرداخت كنه الان ميخواد بلند بشه و اجازه بازديد هم نميدهچكار بايد كرد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اگر در قرار داد شرط بازدید مالک و ثالث نشده باشد مستاجر را نمیتوان ملزم به اذن بازدید نمود/در خصوص سایر تعهدات مستاجر در خصوص رفع نواقص و یا سایر تعهدات قرار دادی باید دادخواست بدهید /در صورت پایا ن قرارداد باید مبلغ پیش پرداخت قرارداد را در صندوق دادگستری تودیع کنید و پس از اخذ حکم میتوانید از همین محل تامین کنید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اگر در قرار داد شرط بازدید مالک و ثالث نشده باشد مستاجر را نمیتوان ملزم به اذن بازدید نمود/در خصوص سایر تعهدات مستاجر در خصوص رفع نواقص و یا سایر تعهدات قرار دادی باید دادخواست بدهید /در صورت پایا ن قرارداد باید مبلغ پیش پرداخت قرارداد را در صندوق دادگستری تودیع کنید و پس از اخذ حکم میتوانید از همین محل تامین کنید.

  • مسیح
    مسیح

    سلام
    من یک واحد کلید نخورده را سال ۹۹ قراد داد و مستاجر دادم.آبان ۱۴۰۰ موعد اتمام قرارداد بود.ایشون در این یک سال اجاره نداده،برای تمدید قرارداد درخواست افزایش ودیعه دادیم پرداخت نکرد و به عناوین مختلف فرار کرد.و تا آبان ۱۴۰۱ هم نشست،الان بعد ۲سال باز هم تخلیه نکرد ،درخواست صدور تخلیه از حل اختلاف دادیم حالا قاضی میگه طبق ستاد ملی کرونا باید تمدید بشه؟؟؟یارو ۲ سال کرایه نداده و یک سال از تاریخ قرارداد گذشته؟ این حرف قاضی مغایرت داره با قوانین؟!!!

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      بله/مصوبات این ستاد یا ستادهای مشابه الزام اور نیست/و هر مصوبه ای که مغایر قانون باشه اساسا قابل استناد نیست…دادخواست بدهید و در صورت صدور حکم و یا قرار خلاف قوانین و مقررات در مرجع بالاتر (بسته بمورد دادگاه عومی و یا تجدید نظر)قابل اعتراض و پیگیری است.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      بله/مصوبات این ستاد یا ستادهای مشابه الزام اور نیست/و هر مصوبه ای که مغایر قانون باشه اساسا قابل استناد نیست…دادخواست بدهید و در صورت صدور حکم و یا قرار خلاف قوانین و مقررات در مرجع بالاتر (بسته بمورد دادگاه عومی و یا تجدید نظر)قابل اعتراض و پیگیری است.

  • جلال
    جلال

    باسلام وخسته نباشیدبنده ملکی رواجاره دادم یکسال قردادتمام شده ودوباره بامستجرشفاهی به تفاهم سیدیم که یکسال دیگه بشینه ایانیازبه نوشتن قراردادهست مشکلی پیش نمیاد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام بهتر است تمدید قرارداد در ظهر قرارداد پشت نویسی شود .

    • محمد
      محمد

      سلام
      ۵ ماهه یه واحد اجاره کردم و متوجه شدم که سرویس بهداشتیش ۳ساله خرابه و چکه میکنه به طبقه پایین.
      بعد از ۴ ماه تماس و خواهش به مالک چند بار سرکارمون گذاشت و به بهانه های مختلف نیومد برای تعمیر.
      الان یکماهه زندگیه مارو آشوب کرده و به همسایه ها گفته من مشکلی ندارم مستاجرم نمیزاره. پیامک و شاهدم دارم که همشو دروغ میگه.
      الان واحد پایینی دائم مارو اذیت میکنه ، والف آب رو میبنده ، تماسهای بیجا میگیره و …..‌….
      به مالک گفتیم تخلیه میکنیم ولی هر روز یچیزی میگه ، حالام گفته من استشهادیه میگیرم که خرابی واحد پایینی تقصیر شماست.
      در قرارداد با تاکید گفته همه چیز خونه سالمه ولی مشکلش مال چند سال پیشه
      الان واقعا دیگه دلم نمیخواد باهاش همکاری کنم. ما مقصریم؟

      • ره جویان عدالت
        ره جویان عدالت

        سلام وقت شما بخیر
        صحبت درمورد موضوع مورد نظر شما نیاز به بررسی مدارک و توضیحات بیشتر دارد برای اطلاعات بیشتر با دفتر مجموعه تماس حاصل نمایید.

  • بهار
    بهار

    مادر من توي خونه اي به مدت ٩ سال زندگي كرده. قرارداد تا آخر شهريور سال آينده امضا شده. ولي ميخوان خونه رو بفروشن و حسابي فشار روي خانواده گذاشتن كه بلند شيد. از دفتر مجموعه تماس ميگيرن، دم در ميان و آرامش ما رو بهم زدن. ما چاره اي غير از بلند شدن نداريم. آيا حق و حقوقي داريم؟ آيا موجر موظف به پرداخت غرامت هست؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام شما می توانید تا پایان قرارداد از مورد اجاره استفاده نمایید .

  • نیما
    نیما

    سلام خونه را۵ ماه اجاره دادم یک ماهه اجاره رو نداده ده روز گذشته است.میگه اجاره رو از خواهرودامادم بگیر.چه طوری میتونم تخلیه بگیرم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام باید تخلیه را از شورای حل اختلاف تقاضا نمایید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      در صورت انقضای قرارداد میتوانید تقاضای تخلیه نمایید.

  • امید
    امید

    سلام،بنده مستاجر بودم،بعد از اتمام قراردا که پول نداشت صاحبخونه بهم بده،بزور بعد ۱۸ روز تونست مستاجر بیاره و من جابجا شدم،۱ میلیون پول مشاعات و برق و آب و….نگه داشت،کلا شد ۲۴۰ تومن،بعد از یماه که درخواست مابقی پولمو کردم،میگه کولر خرابه و ریموت خرابه و کلی ایراد دیگه،در صورتی که من سالم تحویل خودش و مستاجر جدیدش دادم،اونم دوبار،یک بار قبل از قرارداد به گفته املاک رفتیم تحویل دادم،یک بارم بعد از تخلیه،الان بخاطر این مبلغ که باید بده و نمیده چکار کنم،آیا میصرفه برم دنبال شکایت و قانونی،پولش مهم نیست ولی نمیخواد سر نفر بعدی هم همین بلا رو بیاره

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      باید دادخواست مطالبه وجه بدهید

  • مریم
    مریم

    سلام من خونه ای رو اجاره کردم و حدود ۴۰ درصد مبلغ ودیعه رو بیعانه دادم، هنوز ملک به من تحویل داده نشده ولی مالک میخواد کل مبلغ ودیعه رو قبل از تحویل ملک بهشون پرداخت کنم. باید چیکار کنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      شرایط مندرج در قرارداد رو بررسی کنید . ایا تعهد دارید کل مبلغ قرضالحسنه رو بپردازید و سپس تحویل بگیرید…یا تحویل همزمان با پرداخت مبلغ قرض الحسنه است ….در هرصورت شرایط قرارداد رو بررسی کنید..در صورت رعایت تعهد قراردادی از طرف شما و عدم تحویل بناگزیر بایست دادخواست الزام موجر به تحویل عین مستاجره رو بدهید.

  • مینا
    مینا

    سلام ایا می‌شود خانه ای راکه سندش بنام پدر م هست را خودم اجاره بدهم ایا املاک قبول می‌کند؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      قبول یا عدم قبول مشاورین املاک و بنگاهها شرط نیست / شما بدون اذن رسمی پدر (وکالت)سمتی ندارید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با وکالت میتوانید

  • محمد
    محمد

    سلام.من ملکی رو درتیر ماه خریدم که مستاجر داخلش بود تا برج۷.سررسید سالشون شده و من گفتم تا ۶ماه دیگر اگر خواستید میتونید بشینید با قرارداد جدید،اما هردفه زنگ میزنم که بیاید قرارداد بنویسیم میگه کار دارم یا نیستم،چه کار باید بکنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      تقای تخلیه نمایید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      تقاضای تخلیه نمایید

  • امیر رحیمی
    امیر رحیمی

    سلام خسته نباشین
    اگر در قرار داد اجاره نامه
    هم موجر امضا و اثر انگشت کرده باشد و هم مستاجر امضا و اثر انگشت و فقط یک شاهد امضا و اثر انگشت زده باشند.
    آیا می شود بعد از اتمام قرار داد حکم تخلیه را گرفت؟
    چون من شنیدم باید دو تا شاهد حتما امضا و اثر انگشت زده باشند

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      دستور فوری تخلیه صادر نمی شود اما حکم تخلیه صادر می شود

  • یوسفیان
    یوسفیان

    سلام وقتتون بخیر .من ۳ ماهه که قراداد منزل تمدید کردم الان صاحب خونه خونه رو فروخته و صاحب خونه جدید طلب مبلغ بیشتری پول کرده یا اینک میگ تخلیه کنین
    الان اگر ما نخواهیم تخلیه کنیم و پولی ام پرداخت نکنیم .صاحب خونه می‌تونه کاری کنه یا نه؟؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام خیر شما قرارداد دارید نمی تواند تخلیه یا افزایش اجاره بخواهد.

  • .الف اعظم
    .الف اعظم

    سلام خسته نباشید
    من خونه م دادم اجاره ایا بعداز دوسال اجاره هزینه تخلیه چاه فاضلاب و تعمیرات پمپ و.. با مالک هست یا مستاجر؟
    ممنون میشم راهنمایی میکنید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با موجر است

  • مینو
    مینو

    با سلام و احترام
    ورود موجر به مشاع آپارتمان چندطبقه جهت تعمیرات در بخشی از حیاط باید باهماهنگی مستاجر باشه ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام بله باید با هماهنگی مستاجر باشد.

  • مهدی
    مهدی

    آیا موجر میتواند سرزده به ملکی که اجاره داده وارد شود و با استفاده از کلید شخصی داخل پارکینگ شود؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      خیر چنین حقی ندارد

  • بابک
    بابک

    سلام.اگر در قراردادی حق واگذاری به مستاجر داده شود و مستاجر ملک را به کسی دیگر با مبلغ بالاتر اجاره بدهد یا رهن زیاد بگیرد و مستاجر اول کلاهبردار و فراری شود آیا مالک میتواند برای مستاجر دوم حکم تخلیه بگیرد؟

  • رضا
    رضا

    باسلام ما خونه ای اجاره کردیم الان دو ماه از قرارداد میگذره هی میگه خالی کنین .و در قرارداد ما یک بندی تو توضیحات نوشته که شش ماه اول در اختیار مستاجر و شش ماه دیگر در اختیار صاحب خانه میباشد .البته قرارداد ما قرارداد یکساله هست .الان یعنی شش ماه دوم ما باید تخلیه کنیم؟و از طرفی یه ماه و نیم اجاره دیر شده بود پاشو به یه کفش کرد باید تخلیه کنید که پدر من سوادم نداره یه برگه دادن بهش امضا داده که تا اخر ماه تخلیه میکنم .الان ما چیکار کنیم .تمام مبلغ هم پرداخت شده

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.
      میتوانید از دفتر وقت مشاوره حضوری بگیرید تشریف بیارید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.
      میتوانید از دفتر وقت مشاوره حضوری بگیرید تشریف بیارید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.
      میتوانید از دفتر وقت مشاوره حضوری بگیرید تشریف بیارید.

  • طاهری
    طاهری

    چه چیزی می‌تواند جایگزین ودیعه شود

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام مال الاجاره.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام مال الجاره.

  • مانی موسی
    مانی موسی

    سلام من سر سالم نیست ولی چون اجارش بالاست و نمیتونم اجاره بدم زودتر از موعد میخوام پوشم و یک ماه زودتر گفتم حالا اینقدر اجاره بالا گزاشته اصلا کسی نمیاد بگیره میگه من تا اجاره ندم پوله تورو نمیدم باید چکار کنم تا سالم ۸ ماه دیگه مونده و نمیتونم اجاره بدم بهش پول پیشمم میگه تا اجاره ندم نمیدم چکار کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام
      قرارداد اجاره تا زمان انقضای آن لازم الاجراست و فقط با توافق طرفین قابل فسخ است.

  • داود
    داود

    سلام مستاجر من پولشو کامل گرفته رفته حالا پسماند و خسارت و شارژ عقب افتاده داره چطور میتونم ازش ازشون بگیرم آدرس و تلفن محل جدیدش رو دارم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      دادخواست بدهید.

  • ایوب
    ایوب

    با سلام وقت بخیر
    من یکسال پیش مدت اجازه تموم و خونه راه تحویل دادم و خونه اجاره داده شد به یکی از دوستام. من موقعیتی پیش آمد که از اون شهر رفتم و نتونستم برم که سفته و پول پیشم را بگیرم و قرار شد برای من بنگاه ارسال کند که در زمان عقد قرار داد با مستاجر جدید دو نفر شاهد هستن. لان که مستاجر بعد از من خونه را تخلیه کرده بنگاه یه فاکتور جعل کرده برای من فرستاده که هزینه فاضلاب و تمیزی خونه این میزان هست که شما باید پرداخت کنید با پول رنگ خونه که میدونیم کار شما هست با یک شماره حساب از خود املاکی نه صاحب خونه آیا کار ایشان خلاف و اخازی از بنده هست؟. من با صاحب خونه حرف زده و مبلغ یک میلیون چهارصد برای ایشان پرداخت کردم بابت هزینه که صورت گرفته بود و گفتم یک نفر را میفرستم که سفته های من تحویل ایشان دهید که الان بنگاه میگه پول کامل هزینه رنگ خونه را هم باید بدهید. ممنون میشم که راهنمایی کنید که من الان از لحاظ قانونی چه اقدامی انجام بدم. با تشکر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اظهارنامه مبنی بر استرداد وجه و سفته ارسال کنید

  • حسام
    حسام

    سلام
    من در خواست شناسنامه المثنی دادم و الان فقط کارت ملی و گواهینامه و فتوکپی شناسنامه دارم و باید خانه اجاره کنم
    مجرد و مرد هستم
    آیا امکان پذیر هست با این مدارک در بنگاه ها ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام بله .

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      برای اجاره کردن صرفاً داشتن کارت ملی کافی است.

    • فدائی
      فدائی

      سلام.وقتتون بخیر.مستاحری داریم که ۱۰ساله نشسته،۳ماه قبل موعد قرارداد،اعلام کردم که حاضر به تمدید قراردادنیستم و سرسال مغازه رو تحویل بده،الان دوماهه از قرار داد گذشته و بلند نشده،بدون اجازه هم مبلغی واریز زده برای۱ماه(ازمغازه‌های دیگه مبلغ اجارشونو رو پرسید و واریز زد)دادخواست و لایحه دادیم،برای حل اختلاف،ودیعه واریز زدم که تخلیه کنن،الان مدعیه که هزینه هایی که کرده رو باید پرداخت کنیم.راهنمایی میفرمایید چه باید کنم.ممنون

      • ره جویان عدالت
        ره جویان عدالت

        سلام وقت شما بخیر
        در صورتیکه هزینه ها بدون اذن و اجازه شما صورت پذیرفته باشد الزامی به پرداخت انها ندارید.

  • محبوبه
    محبوبه

    من خانه اجاره کردم الان دیدم مدت اجاره یازده ماهه نوشته الان باید چیکار کرد و قبول نمیکنه

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      آنچه امضا کرده اید بین شما معتبر است

  • حمیدرضا
    حمیدرضا

    سلام من خونم رو دادم اجاره حدود ۱۷ روز مونده ب پایان قرار داد
    اول میگه پول بده خونه می‌خوام اجاره کنم میگه پول بده بعد من امضا میکنم ک تو پول دادی در صورتی ک آدمی هس ک دستش تنگه و کلاهبردار هس
    دوم میگه ن نمی‌رم ۲۵ درصد اضافه میکنم میمونم در صورتی ک دخترم میخواد بره کار خونه دیگه ایی ندارم می‌خوام بره اونجا

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.
      در زمان انقضا میتوانید تقاضای صدور دستور تخلیه را از شورای حل اختلاف بخواهید ودر زمان تخلیه ملزم به پرداخت مبلغ ودیعه هستید نه زودتر از آن.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      دادخواست دستور تخلیه پس از انقضای مدت بدهید.

  • محسن
    محسن

    سلام.
    بنده مستاجر هستم و یکسال قبل از کسی که خود را مالک ملک معرفی کرد اجاره کردم،مدتیست متوجه شدم مالک ینفر دیگر است….
    آیا امکان مطالبه خسارت دارم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام
      بله امکان آن وجود دارد.

  • رضا
    رضا

    با سلام
    بنده یک واحد آپارتمان دارم که در اختیار مستاجر گذاشتم و تا ۳۱ شهریور مدت اجاره به پایان می رسد ولی مستاجر می گوید تا زمانیکه خانه پیدا نکنم خانه را تخلیه نمی کنم…
    زحمت بکشید با توجه به اینکه بنده قصد فروش واحد را دارم و مستاجر اجازه بازدید نمی دهد راهنمایی بفرمائید؟
    و اینکه اگر تا تاریخ مقرر تخلیه نکرد چه اقدامی انجام دهم؟
    با تشکر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.
      میتوانید تقاضای صدور دستور تخلیه را از شورای حل اختلاف بخواهید.

  • محمدرضا
    محمدرضا

    سلام ۱- اگر موجر به مستاجر اجازه تعمیر ورنگ آمیزی بدهد ومستاجر از دادن فاکتور هزینه خودداری کند موجر باید چکار کند
    ۲-اگر مستاجر بر طبق قرار یک یا دواجاره را پرداخت نکند موجر باید چکاری انجام دهد
    ۳-اجاره ملک بر چه اساس واز طرف چه مقام ویا اداره مشخص میشود

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام ۱٫تا زمانی که فاکتورها را به شما تحویل نشده . میتوانید از پرداخت هزینه ها امتناع کنید . ۲ . در صورتیکه در قرارداد . شرط فسخ بدلیل عدم پرداخت اجاره بها ذکر شده باشد میتوانید فسخ کنید ۳٫توافق طرفین

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام ۱٫تا زمانی که فاکتورها را به شما تحویل نشده . میتوانید از پرداخت هزینه ها امتناع کنید . ۲ . در صورتیکه در قرارداد . شرط فسخ بدلیل عدم پرداخت اجاره بها ذکر شده باشد میتوانید فسخ کنید ۳٫توافق طرفین

  • فاطمه رضایی
    فاطمه رضایی

    سلام خسته نباشید ما سه سال هست مستاجر یک خانه هستیم موعدمان دی ماه هست.سال گذشته موجر میخواست رهن رو زیاد کنه ما گفتیم سال آینده برج ۳ خونه روتخلیه میکنیم ایشون گفتن پس اجاره ماهیانه ۸۰۰تومان باید پرداخت کنید وما قبول کردیم برج ۳ امسال به دلیل عدم بودجه نتونستیم تخلیه کنیم وموجر الان ازما ۴۰ ملیون پیش میخاد بگیره؟ایا چنین حقی داره یا باید تاموعد مقرر افزایش نداشته باشند

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . در صورت انقضای موعد و تقاضای صدور دستور تخلیه از طرف مالک در جلسه شورا امکان تمدید و یا استمهال وجوددارد

  • اکبری
    اکبری

    سلام صاحب خونه در زمان بازدید منزل به مستاجر نگفتن که انشعابات مشترک.و بعد از نقل مکان متوجه این موضوع شدیم.حالا با گذشت یکسال و با توجه به تمدید قرار داد میتونیم از موجر تقاضای تفکیک انشعابات رو داشته باشیم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.
      خیر ولی میتوانید تقاضای فسخ قرارداد اجاره را بخواهید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.
      خیر ولی میتوانید تقاضای فسخ قرارداد اجاره را بخواهید.

  • مهسا
    مهسا

    سلام من مستجر هستم الان صاحب خونه میگه که باید ۱۰۰ میلیون رهن اضافه بدید تازه ۲۰ درصد هم روی اجاره میخواد بکشه گفته یا پرداخت کنید این مبلغ و یا از طریق قانونی اقدام میکنم اگه قانونی اقدام کنه چون من الان ۱۰۰ میلیون ندارم بهش بدم حرفش به جایی میرسه و باید تخلیه کنم ؟!

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اگر زمان قرارداد اجاره به اتمام رسیده باشد و قرارداد هم دارای شرایط قانونی باشد،شورای حل اختلاف، دستور تخلیه صادر خواهد کرد

  • علیرضا
    علیرضا

    سلامم ببخشید اگر صاحب خانه پسرش ازدواج کرده باشه و نیاز به خانه داشته باشه و دختر صاحب خانه طلاق گرفته باشه و وسایلش داخل خانه پدرش باشد و نیاز به خانه داشته باشه و مستاجر ۶ ماه پول اجاره نداده باشه آیا شورای حل اختلاف این اجازه داره که ۴ ماه بعد از قرار داد تمدید کنه که مستاجر اجازه داره داخل خانه بشینه ممنون اگه جواب بدیید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      قرارداد اجاره تا زمان انقضای آن لازم الاجراست و فقط با توافق طرفین قابل فسخ است.

      • علیرضا
        علیرضا

        با اینکه قرار داد ۳۰ تیر به پایان رسیده و صاحب خانه نیاز داشته شورای حل اختلاف می‌تونه به صاحب خانه بگه که اگر ۴ ماه مهلت ندین میکنمش ۶ ماه

        • ره جویان عدالت
          ره جویان عدالت

          اگر موجر، خود مستاجر است، باید دستور تخلیه فوری صادر شور.

  • مرجان
    مرجان

    سلام بنده یک ماه است ملکی رو اجاره کردم این ملک گازکشی نشده اما موقع تنظیم قرارداد موجر گفته بود که تا چندروز دیگه گاز کشی میشه اما هیچ خبری نیست و همش امروز و فردا می‌کنه ما قصد داریم ملک رو تخلیه کنیم اما موجر میگه باید صبر کنید تا مستاجر بیارم و خب با این وضع خونه کسی اینجارو اجاره نمیکنه ماهم واقعا سختمونه و میخایم هرچی زودتر پولمون رو پس بگیریم چیکار باید بکنیم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام
      قرارداد اجاره تا زمان انقضای آن لازم الاجراست و فقط با توافق طرفین قابل فسخ است.

  • محمدی
    محمدی

    سلام
    کابل برق سه فازخونه ازتوی خیابون به سرقت رفته هزینه ش بامالکه یامستاجره؟اداره برقم گردن نمیگیره خسارتو

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . در صورت دستگیری سارق بر عهده سارق میباشد . فعلا به عهده مالک

  • Taha
    Taha

    سلام ببخشید من خانه ای را خریداری کردم و مستاجر آن خانه ای که خریداری کردم دو هفته از موعد اش میگذرد و حالا تخلیه نمیکند آیا من میتوانم از راه قانونی کاری انجام دهم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام .میتوانید از طریق شورای حل اختلاف تقاضای صدور دستور تخلیه کنید

  • علیرضا
    علیرضا

    سلام خسته نباشید من یک باب مغازه رو اجاره کردم و پس از پایان قرداد کلید مغازه رو به مشاور املاک دادم ولی چند روزی طول کشید تا تسویه قبض برق و بیمه و اب و تلفنو بگیرم تو این مدت پول پیش من پیش صاحب مغازه بوده الان صاحب مغازه میگه که باید پول اجاره این چندروزو بدی درصورتی که من مغازه رو خالی کرده بودم و پول پیشمم دستش بوده الان تکلیف من چیه

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . از زمان تخلیه و تحویل کلید به مالک شما ملزم به پرداخت اجاره نیستید

  • ابراهیم محمدی
    ابراهیم محمدی

    سلام
    مستأجرم یک ماه مونده به پایان قراردادش:
    ۱-مستأجر،قسمتی از “عین مستأره”
    را (به علت استفاده غیر متعارف از پکیج در فصل زمستان)تخریب کرده است.
    ۲-چهارماه کرایه منزل نداده است
    ۳-بعلت بوی آزاردهنده اعتیاد به مواد مخدر(از نوع هروئین)خانواده ام عذاب می کشند.
    توضیح اینکه؛قرارداد یکساله بنگاهی داریم.
    با توجه به بندهای ذکر شده دربالا،
    من چکار می تونم بکنم واز کجا شروع کنم وآیا بدون داشتن وکیل ،
    باشکایت از وی می تونم به حقم برسم؟با سپاس از شما “محمدی”

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام .در انقضای قرارداد تقاضای صدور دستور تخلیه از طریق شورای حل اختلاف بنمایید

  • محمد
    محمد

    سلام.
    موجر بنده قرارداد (رهن کامل) ما رو گرفت که از روش کپی بگیره و بیاره, الان چند ماه هست که هر بار بهش میگم قرارداد ما چی شد, یا جواب نمیده یا امروز و فردا میکنه. یکسالی هست باهاش همکاری لازم رو داریم و هر روز مشتری برای خرید ملک میفرسته و ما بهش مشخصات رو میدیم. حالا رهن ملک رو ۳ برابر کرده, بعد مدام به ما میگه فکراتون رو بکنید. میگیم فکر کردن نداره ما این مبلغ نمیتونیم و تا کم و بیش تا یک ماه دیگه تخلیه میکنیم.

    یک ماه بعد از پایان قرارداد این حرفها رو نه به ما, به هر پنج واحد زده و تازه فهمیدیم تمام قراردادهارو به همین بهانه از همه گرفته و برده. تکلیف ما چیست ؟ هر روز همچنان مشتری برای فروش و هم اجاره میاره که دیگه خستمون کرده. تکلیف چیست ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . به دفتر املاک جهت اخذ نسخه ای از قرارداد اقدام کنید . میتوانید همکاری نکنید . پس از اقدام مالک جهت تقاضای صدوردستور تخلیه از طریق شورای حل اختلاف امکان تهدید و استمهال وجوددارد

  • علی
    علی

    با سلام من یک سوال داشتم پدر من در ملکی مینشیند که در واقع برای دامادشون هست پدر من زمین دارند که با دامادشون شفاهی توافق کردن که خونه بدن پدر من و زمین رو هم بدن دامادشون و با اجازه صاحب خونه که داماد پدرم هستن شروع به هزینه کردن و به دلخواه خودشون دراوردند لازم به ذکر چندین بار برای نوشتن قول نامه اعلام شد که ایشان گفتند وقت ندارم بعد از دو سال برا زمین پدرم مشکلی پیش اومد که گفتن زمین نمیخوام خونه تخلیه کن پدرم کلی هزینه کردن و فاکتور هم دارن و این نکته ۲۸ سالی که پدرم تو این خونه نشسته هیچ اجاره نامه ای ندارن میشه راهنمایی بفرمایید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.
      پاسخ کامل و دقیق نیازمند بررسی کامل دلایل. مدارک و سوابق قضایی است.

  • Ghalenoei
    Ghalenoei

    سلام وقت بخیر من موعد قرارداد خونم ۱ تیر ماه تموم شده مالک ۳۰ تیر ب من گفت ک باید ۵۳۰ میلیون روی پول پیش بزاری وگرنه تخلیه کن من هم از همون روز دنبال خونه میگردم ولی متاسفانه با ۳۰۰ میلیون خونه مناسب پیدا نمیکنم میخواستم بدونم زمان تخلیه ایا مالک این حق رو داره ک بدون اینکه به من اطلاع بده از پول پیشم اجاره این چند ماه رو کم کنه یا خیر؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      موجر نمی تواند راسا از پول پیش شما کم کند.

  • مهدی
    مهدی

    من ی ملیکی رو اول اجاره کردم برای ی خانوم تنها ک از شوهرش جدا شده هست برای رضای خدا بعدش این ملک رو خریداری کردم بنده الان ۶ ماه هستش این ملک رو خریدم و این خانوم با همون آقای ک قبلا قولنامه کردن همون قولنامه هستش و دوماه دیگ مونده از قرار داد قولنامه با من قولنامه ای نبستن ایشون و الان هم ۶ ماهه اجاره ندادن ایشون و الان من ملک رو ب فروش گذاشتم این خانوم تخلیه نمیکنه هم ۶ ماه اجاره ندادن و دوماه دیگ هم میخان بشینن و من ب پولش نیاز دارم باید بفروشم ممنون میشم ی راهی رو جلوم بزارید مچکرم از قانون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      دادخواست خلع ید طرح نمایید.

  • raasha61
    raasha61

    سلام خسته نباشید.من خونه ای به یک زوج شیرازی که یک فرزند دارند اجاره دادم.بنگاه زمانی که اینهاروپیداکرد به من نگفت چکاره وکجایی هستن وزمانی که من فهمیدم اینها فرش فروشهای دوره گردهستن وچندخانوارهستن گفتم من خونه بهشون اجاره نمیدم که بنگاهی هی زنگ زدکه نه ایناخوبن‌وفقط سه نفرهستن ومن روقانع کردن که خونه روبهشون اجاره بدم.اول تیرماه گذشته خونه رو اجاره دادم والان یک ماه نشده متوجه شدم که حق بامن بوده وچهارخانوارکه جمعا۱۵نفرهستن دارن توخونه زندگی میکنن وچون فروشندهء دوره گردهم هستن همسایه های چندتاکوچه شاکی هستن‌.الان من میتونم قرارداد روفسخ کنم وبراشون حکم تخلیه بگیرم؟اگه بعده گرفتن حکم تخلیه بیرون نرن میتونم اب وبرق وگاز وتلفن روقطع کنم تا مجبور به تخلیه کردن بشن.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام .در صورت عدم رعایت شروط قرارداد امکان فسخ وجود دارد .نمیتوانید انشعابات را قطع کنیددر صورت شکایت جرم میباشد

  • طاها ح
    طاها ح

    سلام ۴ سال توی یک خونه زندگی میکنیم و فقط سال قرارداد در بنگاه بستیم .حالا خونه رو تازه تمدید کردیم ۱۰ ماه دیگه مونده از قرار داد ولی قلنامه مارو صابحبخونه گرفته امضا کنه و نمیده به ما گفته تخلیه کنید حکم چیه ما مدرک نداریم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . شما بیستی مدرک و دلیلی بر تمدید اجاره داشته باشید در غیر ایصورت مالک میتواند تقاضای تخلیه کند

  • سعید
    سعید

    سلام بنده مستاجر آپارتمان هستم الان یک ماه هست که موعد اجاره خانه تمام شده الان نمیتوانم خانه را تخلیه کنم و امکان مالی ندارم که با توجه به بالا رفتم اجاره ها خانه ای دیگری اجاره کنم ، حالا صاحب خانه تا چند روز پیش به عنوان مستاجر بودن دختر شأن و حال با مبایعه‌نامه فروش خانه میخواهد حکم تخلیه بگیرد باید چیکار کنم ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . در صورت اقدام مالک جهت صدور دستور تخلیه در شورای حل اختلاف . موارد را در زد شورا توضییح دهید . امکا ن تمدید قرارداد و یا استمهال وجود دارد

  • سعید
    سعید

    سلام و تشکر از مطالب
    من مستاجر منزلی هستم ، امسال مالک اجاره را دو برابر کرد و من قبول نکردم و قرار شد ظرف یکماه منزل را تخلیه کنم و طی این یکماه مبلغی توافقی را به مالک پرداخت کنم . بعد از یکماه و باتوجه به پیدا نکردن منزل ، دوباره قرار شد قرارداد را طبق نظر مالک تمدید کنیم .
    حالا بفرمایید آن یکماه که اجاره پرداخت کردم رو باید مابه التفاوت با قرار داد جدید رو پرداخت کنم یا خیر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.
      طبق توافق باید عمل نمایید.

  • احمدرضا
    احمدرضا

    سلام، من واحدی که اجاره کردم، پریز تلفن داشته. در قرارداد چیزی نیومده اما به دلیل مشکلات سیم کشی ساختمان، الان ۲ ماهه که تلفن ما وصل نمیشه. می خوام بدونم مالک در این باره تعهدی داره یا نه و من چطور باید پیگیری کنم.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . شما میتوانید مالک را به راه اندازی خط تلفن ملزم کنید

  • جواد
    جواد

    سلام، من به عنوان موجر یک خانه را به مستاجر دادم و زمان تمام شدن قرارداد بسیار نزدیک هست، از طرفی خانه را به مستاجر جدید دادم، قبلش هم به مستاجر اطلاع دادم که به دنبال خانه دیگری برای خود باشند و قبول کرد ولی الان کلا خانه نیست و در را هم قفل کردن و خودشان نیستند، برای تخلیه خانه چیکار میتوانم بکنم، تشکر از راهنمایی شما

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . شما در زمان انقضای قرارداد میتوانید صدور دستور ر تخلیه و اجرای تخلیه را از شورای حل اختلاف تقا ضا کنید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . شما در زمان انقضای قرارداد میتوانید صدور دستور ر تخلیه و اجرای تخلیه را از شورای حل اختلاف تقا ضا کنید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . شما در زمان انقضای قرارداد میتوانید صدور دستور ر تخلیه و اجرای تخلیه را از شورای حل اختلاف تقا ضا کنید

  • سبحانی
    سبحانی

    سلام.ورود سرزده مالک به داخل خانه مستاجر و تفتیش ان حکمش چیه.چون اگر کسی برای تعمیر می امد مالک هم بدون اجازه داخل میشد.

    سوال دوم روز اول به ما نگفتند و پول پرداختی بنگاه هر دو طرف از ما کم کردند و گفتند مالک شرطش این بوده برای اجاره.ولی در قرارداد قید نشده.و دو مبلغ دو ملیون تومان پرداخت کردیم.میتوانیم شکایت کنیم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . هر دو قابل شکایت و بیگیریست

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . هر دو قابل شکایت و بیگیریست

  • سعید
    سعید

    سلام خسته نباشید
    برادر من اجاره نامه ی غیر رسمی رو با دو شهود امضا کرده است که که بنگاهی در اجاره نامه موجر را خط زده و به جایش از طرف نوشته است
    میخام بدونم ایا نوشتن کلمه ی (از طرف)در اجاره نامه قانونی است یا خیر؟
    اگر قانونی است در چه صورت میتوان موجر را در اجاره نامه خط زد و به جایش از طرف نوشت؟
    ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با داشتن واکالت از موجر

  • احسان
    احسان

    سلام و عرض ادب ، ببخشید من یه آپارتمان قدیمی کرایه کردم که بعد از چهارماه لوله ی همسایه بغلی ترکید و دیوار با توجه به اینکه کاهگل بود نم داد ، اینم عرض کنم که بنده شخص مالک رو هنگام عقد قرارداد اجاره نامه ندیدم و گفتن خارج از کشور هستن و شخصی رو به عنوان وکیل ایشون معرفی کردن ، بنده هنگامی که دیوار نم داد اطلاع دادم و ایشون ( وکیل) گفت من تهران نیستم ( کاشف به عمل اومد که ایشون صداقت در گفتار ندارن و بارها ثابت شد ) بعد از سه ماه که ایشون هیچ رسیدگی و پیگیری نکرد نم دیوار و سقف بیشتر شد و قسمتی از سقف ساعت چهار صبح با صدای وحشتناکی فرو ریخت ، برای ایشون عکس و فیلم فرستادم و متاسفانه باز هم رسیدگی نکرد تا اینکه بنده اجاره رو پرداخت نکردم به دلیل عدم رسیدگی مالک و وکیلش ، تا اینکه وکیل ایشون بعد از سه ماه لوله کش و گچکار آورد و مرمت کرد ، میخواستم بپرسم الان تکلیف ما چیه؟ یعنی ایشون هیچ خسارتی نباید بابت این کم کاری و عدم رسیدگی؟ همون مبلغ اجاره ی یک ماه رو میتونم کم کنم؟ ممنونم از راهنماییتون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . در صورتیکه خسارتی به شما وارد گردیده میتوانیداز طریق شورای حل اختلاف تقاضای تامین دلیل نمایید و سبس خسارت را مطالبه کنید

  • محمد
    محمد

    سلام. منزلی را اجاره کردم جهت انجام و شروع کسب و کار. اما به دلیل نبود پول کس دیگری به عنوان رهن، چک کشید. قرار بود که منزل بعد از ۳ ماه تخلیه گردد اما بعد از مدتی من پشیمان شدم و قرارداد را به بنگاه پس دادم و هزینه قرارداد سهم خودم را پرداخت کردم. بعد از مدتی با من تماس گرفتن که باید سهم طرف را هم بدهم. من سهم طرف رو هم با حضور ۲ شاهد دادم و در ضمن بر فسخ قرارداد شفاها تاکید کردم. اما ازآنجایی که چک را من نکشیده بودم چک را از مسئول بنگاه نگرفتم. اما در حضور شاهدها شفاها گفتم که برای چک ها خیالم راحت باشه و مسئولین بنگاه هم گفتن که خیالت راحت باشه و…
    حال بنظر شما من مسئولیتی نسبت به چک و یا منزل به عهده ام هست؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . در خصوص فسخ اجاه نامه و وضعیت چک میبایست کتبا با حضورو امضا مالک و شهود صورتجلسه نمایید .

  • ترنم
    ترنم

    سلام منزل من دست مستاجر بوده الان بعد ٤ سال بلند شدن خوابيهاي زدن كه زير بار نميرن به من ميگن پوشال كولر جز مصرفي عوض نميكنم در صورتي من تعويض كرده بودم … و يا درب حمام خراب شده ميگن مصرفي اين حكمش چي مگر وصايل سالم دادن نبايد سالم بدهند اين چه قانوني كه ميگن مصرفي

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام هزینه تعمیرات جزیی با مستاجر میباشد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام هزینه تعمیرات جزیی با مستاجر میباشد

  • یکتا
    یکتا

    سلام وقت بخیر و خسته نباشید
    من ۳ساله مستاجر یک خونه هستم ،صابخونه ۲ماه قبل قرارداد ۵۰ میلیون به پیش اضافه کرد ،اما من نتونستم جور کنم ،الان ۱ماهه از قرارداد گذشته من چک دارم که ۱۵ روز دیگه وصول میشه و هرچی به صابخونه میگم یا بیا چک بهت بدم یااینکه بمون تا ۱۵ روز دیگه قبول نمیکنه و میگه تخلیه کنید،الان میخواستم بدونم این آقا بره شکایت بکنه به من وقت میدن تا چکمو وصول کنم ؟و اینکه تا زمانی که من اینجا هستم میتونه با مستاجر دیگه قرارداد ببنده؟باید چیکار کنم؟ممنون میشم کمکم کنید ،هی تحدیدم میکنه بلند شید ،یامزاحمت ایجاد میکنه و مستاجر میاره

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.
      روند رسیدگی. صدور دستور تخلیه و اجرای آن حدود یک ماه طول می کشد و البته میتوانید قبل از اجرا نیز یک ماه مهلت بگیرید.

  • آزاد
    آزاد

    سلام
    من ملکی را حدود ۳ دماه پیش خریدم که دارای مستاجر بود.که طی اظهارات خود مستاجر ،بنگاه و مالک قبلی ایش ایشان تمایل به تخلیه در ماه تابستان را داشتند(لازم به ذکر هست که ۴ ماه از قرارداد ایشان مانده).اما در حال حاضر علیرغم پیدا کردن ملکهای بسیار برایشان از جانب خودم و بنگاه و مالک قدیم همکاری نمیکنند و من در حال حاضر در مسافرخانه به سر میبرم.سوالاتی دارم
    ۱- آیا میتوان با استفاده از قانون تغییر مالکیت حکم تخلیه برایشان گرفت
    ۲-آیا مالک قبلی با استناد به یک بند مبایعه نامه که قید شده خانه در تاریخ۱۴۰۱/۰۴/۰۱ تخلیه کامل و تحویل اینجانب داده میشود موظف به تهیه خانه برای اینجانب میباشد؟
    ۳-آیا میتوان از مالک علیرغم تنظیم سند با استفاده از بند ذکر شده در مورد قبل شکایت نمود و ضرر و زیان گرفت

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام
      قرارداد اجاره تا زمان انقضای آن لازم الاجراست و فقط با توافق طرفین قابل فسخ است.

  • حمید
    حمید

    سلام.
    من حدود یک هفته هست که یک خانه ای را رهن و اجاره کردم که خود مالک هم طبقه بالا ساکن هستند.دیشب ما مهمان بودیم که هنگام مراجعه حدود ساعت ۱شب به خانه متوجه شدیم که مالک در را از پشت قفل کرده که با تلفن اش تماس گرفتم اومد در و باز کرد.خواستم ببینم آیا این کار مالک قانونی است؟(قفل کردن)

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام
      کار ایشان غیر قانونی است و میتوانید در صورت تکرار شکایت نمایید.

  • ناشناس
    ناشناس

    سلام . اگر چنانچه موجر پس از منعقد کردن قرار داد با مستاجر خود ٬ *مفقود شود*٬ حکم مستاجر و وارثان موجر چه می شود ؟ و ایا شکایت مستاجر بر این رویداد مورد قبول است ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      حجر یا فوت موجر لطمه ای به قرارداد اجاره وارد نمی سازد.

  • مهرداد
    مهرداد

    سلام من چهار سال در منزلی ساکن هستم و یکماه به زمان تخلیه مانده متاسفانه در این چند ماهه از حمام به دیوار سالن رطوبت داده و رنگ ها بواسطه رطوبت ریخته در حال حاظر مالک ادعا میکند که پول رنگ کاری با من است لطفاً راهنمایی بفرمایید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام هزینه های نگهداری ملک با موجر است.

  • حمیدرضا درخشانی
    حمیدرضا درخشانی

    با سلام
    بنده یک واحد آپارتمان دارم که در اختیار مستاجر گذاشتم و تا ۱۵ مرداد مدت اجاره به پایان می رسد ولی مستاجر می گوید تا زمانیکه خانه پیدا نکنم خانه را تخلیه نمی کنم…
    زحمت بکشید با توجه به اینکه بنده قصد فروش واحد را دارم و مستاجر اجازه بازدید نمی دهد راهنمایی بفرمائید؟
    و اینکه اگر تا تاریخ مقرر تخلیه نکرد چه اقدامی انجام دهم؟
    با تشکر

  • منصور.کرج
    منصور.کرج

    سلام مستاجرهستم وتمام وظایف خودم روانجام داده ومیدهم کرایه شارژوپرداخت بموقع قبوض ازصاحبخانه تقاضای دریافت کد رهگیری دارم برای گرفتن وام ودیعه مسکن تابتوانم پول پیش رابیشترکنم تاحداقل توخیابان نمونم بادختردانشجو
    متاسفانه صاحبخانه اینکارانجام نمی‌ده ومیگه یارانه دخترم قطع میشه .از طرفی هم بمن میگه بایدتایماه دیگه تخلیه کنی.ایاشورای حل اختلاف این حق روبمالک میده که ازخواسته به حق من بگذره وحکم تخلیه بده

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      به موجر اظهارنامه بدهید و اعلام کنید با افزایش ۲۵ ردصد حاضر به تمدید قرارداد هستید

  • مستاجر
    مستاجر

    سلام ۲۵ سال هست مستاجر هستم در مغازه ای و الان صاحب می‌خواهد آن را به شخص دیگری بفروشد آیا قوانینی دارد اولویت و رضایت من شرط باشد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام
      خیر قانون خاصی در این زمینه وجود ندارد.

  • مهدی
    مهدی

    سلام من سال دوم اجاره هست که قراردادم را تمدید کردم متاسفانه قسمت سینک اشپزخانه از همون سال اول خراب بود ومن امسال به موجر برای رفع خرابی گفتم و در بنگاه به صورت شفاهی هم قبول اجرا کرد ولی بعد از یک ماه که از قرارداد جدید گذشته میگه برام مرقوم به صرفه نیست من هم با به خاطر خرابی یک کرایه از ماه قبل رانریختم واولین کرایه قرارداد جدید که موعد پرداخت بود ایشان رفته برای فسخ اقدام کرده ایا قرارداد ما فسخ میشودومن ملک را باید تخلیه کنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام،
      قرارداد اجاره، تا زمان انقضا، لازم الاجراست.

  • علی
    علی

    سلام
    من مستاجر هستم.رهن کامل کردم.قراردادم یک ماه دیگه تموم میشه.سوالاتم اینه اگر لطف کنید و پاسخ بدید
    ۱٫جهت اطلاع از تمدید اجاره و در صورت تمدید مبلغ افزایشی و یا تخلیه…من باید یک ماه قبل با موجر تماس بگیرم یا ایشون وظیفه دارند اطلاع رسانی کنند؟
    ۲٫اگر این اطلاع رسانی بین ما انجام نشه و قرارداد به اتمام برسه من مجبور به تخلیه هستم؟ البته این در صورتی است ک مبلغ رهن من رو هم ایشون اماده کرده باشن..
    ۳٫مصوبه های دولت در مورد اجاره مسکن قابل اجراست؟یعنی این قرارداد به طور خودکار باید تمدید بشه با ۲۵ درصد افزایش؟البته مشاور املاک کد رهگیری به ما نداده…

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام،
      شما میتوانید قبل از پایان قرارداد، اظهارنامه برای موجر ارسال کنید و آمادگی خود برای تمدید قرارداد و افزایش ۲۵ درصد اجاره طبق مصوبه سران قوا به موجر اعلام نمایید.

  • زینب
    زینب

    سلام ما یک واحد خریدیم که مستاجر دارد تا ۱۰ مرداد. ولی مستاجر تا ۲۰ م نمیخواهد تخلیه کند و ما باید ۱۰ م حتما وارد خانه شویم. آیا از لحاظ قانونی میتوانیم دقیقا ۱۰ م حکم تخلیه بگیریم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام، صدور دستور تخلیه بیش از ۱۰ روز طول میکشد.

  • نغمه
    نغمه

    سلام خسته نباشید من ۲سال مستاجر ملکی هستم که قبلا صاحب سند آقا بودند ولی طی یکسال زن وشوهر متارکه کردند وسند به اسم خانم شده حالا ایشون صاحبخونه هستند میگن بلند بشید ولی پول پیش رو از اون آقا بگیرید به من ربطی نداره اون آقا هم میگه من هر چی داشتم این خانم ازم گرفته سند هم به اسمش هست ومالک دیگه ایشونه پول رو باید ایشون بده ما موندیم سر دوراهی ،لطف کنید راهنمایی کنید از نظر قانونی پول رو از کی باید دریافت کنیم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.تازمانی که پول خودرانگرفتیدتخلیه نکنید

  • عزیز
    عزیز

    سلام وقت بخیر
    من مستاجر خونه ای هستم که در برنامه دیوار پیدا کردم
    قبلش گفت خونه هیچ مشکلی نداره و اینا بعد از عقد قرار داد گفت پمپ ابش مشکل داره ک درست میکنه واسم منم گفتم مشکلی نداره اما با گذشت این همه وقت درست نکرده و قراردادمونم به پایان رسیده یک هفته از مدت پایان قرار دادمون میگذره اما پولی نمیده و بهونه میاره املاک هم راجب پمپ میگفت چون من فقط قول نامه رو نوشتم و توافق شما بیرون از املاک بوده این گزینه به ما مربوط نمیشه میخواستم ببینم واسه پس گیری پولم باید چیکار کنم ایا میتونم بخاطر این همه مدت که پمپم خراب بوده شکایت کنم؟؟با تشکر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.دادخواست مطالبه وجه بدهید

  • بنیامین
    بنیامین

    سلام خسته نباشید ایا داشتن خط تلفن وظیفه موجر است ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام، موجر موظف به تحویل اقلام درج شده در اجاره نامه است.

  • معصومه
    معصومه

    باسلام من ملکی رو پارسال اجاره کردم تاریخ قولنامه یکم فروردین ماه ۱۴۰۰بوده در قولنامه با حروف ذکر شده یکسال وچهار ماه اما در تاریخ عددی به مدت یکسال است و من خانه رو رهن کردم سر یکسال که شد صاحبخانه زیر حرفش زد وقبول نکرد وقولنامه من رو تصرف کرد ودیگه نداد وگفت گم شده وبه صورت شفاهی گفت اگر بخوای بنشینی باید روزی ۱۰۰ تومانی که در قرارداد نوشته شده رو بدی دو میلیون سیصد از من گرفت وقرار شد امسال هم خانه اش رو به من بده نصف پولم رو برگردوند وقرار شد۷۰میلیون رهن وماهی ۳۵۰۰۰۰۰اجاره ،ایشون یک روز صبح یک کاغد آورد وگفت امضا کنید اجاره نامه بود که از ۲/۲/۱۴۰۱تا ۲/۲۱۴۰۲ فقط یک رو کاغذ بود وخودش برداشت وهر چی بهش گفتم بریم املاکی تا ثبتش کنیم ایشون همش بهانه می آورد ودو ماه هست که اجاره اش میگیره والان رفته شکایت کرده که من از موعد قراردادم گذشته ولک رو تخلیه نکردم ۱۵/۴/۱۴۰۲باید مراجعه کنم به شورای حل اختلافات

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام،
      حتما وکیل بگیرید و از خود دفاع کنید.

  • عابدینی
    عابدینی

    سلام ‌و عرض ادب
    بنده آپارتمان نوسازی را ۲ ماه پیش اجاره کردم ولی مشکلات داخلی واحد زیاده اعم از سیم‌کشی برق نا مناسب و کاشی کاری نامناسب سرویس ها که موجب جمع شدن آب میشود ؛ مالک گفته من همینطوری اجاره دادم و هیچ هزینه ای نمیدم اگر ناراحتی تخلیه کن و یک ماه اجاره نده
    اول اینکه مالک موظفه که رفع ایرادات انجام بده یا نه؟
    دوم در صورت تخلیه بنده میتونم ادعای خسارت مبنی بر هزینه کمیسیون املاک و اثاث کشی کنم چون به گفته مالک تخلیه کردم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.موقع بازدیدوتنظیم قراردادبایددقیق می دیدید.خسارتی نمی توانیدبگیرید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.موقع بازدیدوتنظیم قراردادبایددقیق می دیدید.خسارتی نمی توانیدبگیرید

  • زهرا
    زهرا

    با سلام بنده ملکی مسکونی دارم که در تصرف مستاجر هست آیا با توجه به اینکه خودم هم مستاجرم میتونم واحدم رو قبل از موعد از مستاجر پس بگیرم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام،
      خیر، باید تا زمان انقضای قرارداد منتظر بمانید.

    • ساسان
      ساسان

      سلام خسته نباشید
      من ملکی رو اجاره کردم اسفند ماه اما مالک اصرار به فروش خانه داره به ما گفته که باید تخلیه کنید اما باید بفروشم تا پول شمارو بدم و پول ندارم ما هم قصد نداریم اجازه بازدید بدیم و گفتیم که پول رو تهیه کنید تا ما تخلیه کنیم اگر تا اسفند پول تهیه نشد چه کاری باید انجام بدیم؟

      • ره جویان عدالت
        ره جویان عدالت

        سلام
        تخلیه منوط به پرداخت مبلغ ودیعه است.

  • مهدی
    مهدی

    سلام .مایک خانه رادوسال مستاجربودیم سال اول راداخل بنگاه قراردادنوشتیم سال دوم هم توافقی هم اجاره وهم پیش رازیادکرد.درطول مستاجری خیلی مارواذییت کردحالاهم که خانه راتخلیه کردیم ۲۰میلیون پولم رونمیده ومیگه که ۱۴میلیون خسارت به خونه من زدی به نظرشماچیکارکنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام،
      بابت ۲۰ میلیون باید دادخواست مطالبه وجه بدهید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.
      دادخواست مطالبه وجه بدهید.

  • میثم
    میثم

    با سلام . بنده حدود ۶ سال مستاجر یک واحد کلید اول هستم با توجه به روند افزایشی ملکی که در آن هستم و ارزش پول بنده که نسبت به ملک چندین برابر کاهش داشته و اینکه در حفظ وسلامت منزل خوب نگهداری شده آیا حقی در این خصوص هم به بنده جهت بهره وری داده میشود یا خیر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام،
      قرارداد اجاره، تا زمان انقضای آن، معتبر و لازم الاجراست و پس از آن حق دیگری قابل مطالبه نیست.

  • لیدا
    لیدا

    سلام من مستاجر ۵ سال در یک آپارتمان میباشم االان یک سال هست به صورت شفاهی تلفنی قرداد رو تمدید کردیم و امسال هم قرار بود صاحبخونه بیان بریم املاک تمدید کنیم یکبار قرار کذاشتیم املاک بسته بود دو سه بار قرار گذاشتیم صاحبخونه گف کار پیش اومده گفتم مبلغ اجاره ماهانه رو پرداخت کنم گف نه فعلا هیچی پراخت نکن الان با گذشت یک ماه از تاریخ قراداد خونه صاحبخونه اومده با یک خانم غریبه دیروز داد و بیداد راه انداخته که من خونه رو به این خانم اجاره دادم و چون من خودم خونه نبودم اون خانم دخترم رو هل داده و فحاشی کرده ایا همچین کاری میتونن بکنن ؟ کجا باید برم دردمو بگم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام ، در صورت انقضای مدت قرارداد موجر میبایست از طریق مراجع قضایی نسبت به تخلیه اقدام میکرد‌، وسپس با مستاجر جدید قرار دادمنعقد می‌نمود ، در صورت مزاحمت و فحاشی از طرف موجر شما میتوانید بر علیه وی شکایت مطرح نمایید

  • مهدی حقی
    مهدی حقی

    کارگاهی در اجاره بنده بود. در پایان قرارداد، ما محل مورد اجاره را تخلیه ولی هنوز کلید کارگاه نداده ایم. برای حساب کتاب آب و برق و گاز به مشکل خورده ایم (قصد زیاده خواهی دارد). قصد داریم کلید کارگاه را به بنگاه تحویل دهیم و اعلام کنیم پول پیش را به بنگاه بدهد تا تبادل انجام گیردتا نتواند نسبت به عدم تحویل مورد اجاره ادعایی داشته باشد. آیا این حرکت ما اصولی ست؟ چه کارهای قانونی پیشنهاد می کنید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اگر بنگاه بعنوان داور قرارداد شما باشد، درغیر اینصورت میتوانید، کلید را در قالب تامین دلیل، تحویل شورای حل اختلاف دهید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام شما این موضوع را با در خواست تامین دلیل از طریق شورای حل اختلاف . انجام دهید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام شما این موضوع را با در خواست تامین دلیل از طریق شورای حل اختلاف . انجام دهید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام شما این موضوع را با در خواست تامین دلیل از طریق شورای حل اختلاف . انجام دهید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام شما این موضوع را با در خواست تامین دلیل از طریق شورای حل اختلاف . انجام دهید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . از طریق شورای حل اختلاف تامین دلیل نمایید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . از طریق شورای حل اختلاف تامین دلیل نمایید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . از طریق شورای حل اختلاف تامین دلیل نمایید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . از طریق شورای حل اختلاف تامین دلیل نمایید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . از طریق شورای حل اختلاف تامین دلیل نمایید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . از طریق شورای حل اختلاف تامین دلیل نمایید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . از طریق شورای حل اختلاف تامین دلیل نمایید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . از طریق شورای حل اختلاف تامین دلیل نمایید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . از طریق شورای حل اختلاف تامین دلیل نمایید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . از طریق شورای حل اختلاف تامین دلیل نمایید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . از طریق شورای حل اختلاف تامین دلیل نمایید

    • احسان رمضانی
      احسان رمضانی

      با سلام و خسته نباشید
      من قراردادم تا اسفند ۱۴۰۱ هستش
      اما میخواهم زودتر از قراردادم از خانه ایی که اجاره کردم پاشم و بیشتراز یک ماه است به صاحب خانه گفتم اما امروز فردا میکنه
      و حتی یک پیام دارم که بیشتر از دو ماه است بهشون گفتم کولر و درست کن چون از وقتی که من تحویل گرفتم کولر درست نبود و هنوز درست نکرده من میتونم با اس ام اسی که دوماه پیش بهش‌داده بودم ثابت کنم و حق فسخ را بگیرم

      • ره جویان عدالت
        ره جویان عدالت

        سلام . نقص و عیب کولر دلیل بر فسخ نیست

      • ره جویان عدالت
        ره جویان عدالت

        سلام . نقص و عیب کولر دلیل بر فسخ نیست

  • هومن فرامرزی
    هومن فرامرزی

    سلام،من ۷سال مستاجریک،خانه،هستم درتمام،روزهای،کرونا وتعطیلیه،کارم اجاره،ام راپرداخت کردم،حالاحالاها خانه،دستورتخلیه خانه راداده،من بایدچه کارکنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام ، با توجه صدور دستور تخیله ، شما ناچار موظف به تخلیه ملک هستید

  • نسيم افضلي
    نسيم افضلي

    سلام آيا موجر موظف است كه قبل پايان قرارداد مبلغي از پول پيش را به مستأجر برگرداند كه براي خانه جديد قرارداد ببندد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام، خیر، چنین وظیفه ای در قانون پیش بینی نشده است.

  • فاخته
    فاخته

    سلام، ما آپارتمانی اجاره کردیم و اجاره هم هر ماه به موقع پرداختیم، مدت اجاره آخر تیر هست. ولی ما هنوز جایی رو پیدا نکردیم. میخواستم ببینم در صورت شکایت صاحبخونه، دادگاه به ما چه مدت فرصت تخلیه میده و آیا برای این مدت باید اجاره بدیم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام
      با پایان یافتن زمان اجاره، موجر میتواند تقاضای تخلیه نماید و دادگاه هم در مقام اجرای تخلیه میتواند تا یکماه به مستاجر مهلت دهد.

  • نگار
    نگار

    سلام. من زمانیکه برای بازدید ملکم رفتم، مبلغی رو بابت خسارت به گاز پیش املاک گرو گذاشتیم و کل مبلغ رهن رو بهشون برگردوندیم. متاسفانه زمان بازدید متوجه نشدم که مستاجر میله پرده های من رو با خودش برده. الان که تماس گرفتم مستاحر میگه به شرطی میله پرده ها رو میارن که برای تعمیر گاز خودشون شخصی رو بیارن. من هم گفتم خیر خودم شخص مورد نظرم رو میارم. سوالم اینه الان که تخلیه و کردن و قرارداد هم باطل شده و پولشون رو هم پس گرفتن، ایشون بخاطر وسیله ای که از ملک من بردن محکوم میشن یا خیر؟ من چکار کنم به کجا مراجعه کنم؟ خیلی تجربه ندارم …

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      باید وسیله ها رو به شما مسترد نماید.

  • پور مخبر
    پور مخبر

    سلام ما سه ماهه ساکن یه خونه شدیم که کرایه هم به موقع پرداخت کردیم صاحب خونه الان گفته خونه رو میخوام و گفت یکماه دیگه خالی کنید ما هم اهمیت ندادیم امروز کلید انداخت و اومد تو خونه و ما زنگ زدیم پلیش اومد .میخواستم راه قانونی برا پیگیری چیه و ایا صاحب خونه همچین حقی داره؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      هرگز چنین حقی ندارد و شما میتوانید بعنوان تجاوز به ملک اموال غیر شکایت کنید.

  • مرتضی فریقی
    مرتضی فریقی

    ملکی راکه دوطبقه بوداجاره کردم وصاحب خانه پیرمردی بود گفت پایین میتوتی بدی کسی اجاره کمک اجارت باشه قراردادنوشتیم بنگاه بخاطرپول رهن مبلغی کم داشتم قرارداد بنگاه ماندیکماه بعدبه صاحب خانه گفتم مبلغ رهن کم بودجورنشده برام گفت مشگلی نیست چندماه دیگه فرصت دادگفت قراردادبنگاه بماند.که مدتی بعدپیرمردفوت شدودوماه بعد طبقه پایین اجاره دادم وبه پسرش قبلش دوتا پیامک دادم که اجاره دادم حالا۴ماه وقط دارم پسراش امدن میگن چرااجاره دادی بدون اجازه ۳روزوقط میدیم خالی کن باتهدیدواکراه زور ازبنده درحضور همسرم امضاگرفتن
    ممنون میشم راه قانونی به من بگیدیا رهنمایی کنید چکار کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      قرارداد بنگاهی تون رو بگیرید و مستند به آن، از خود دفاع کنید.

  • محمد رضا
    محمد رضا

    سلام . من در ملکی اجاره ای زندگی میکنم و ۶۰ تومن پیش و ۱‌.۶۰۰.۰۰۰ اجاره پرداخت میکنم .واسه سال جدید صاحب ملکم گفته ۲۰۰ ملیون دیگه بزار رو رهنت . سوالم این هستش که میتواه یه همچین کاری بکنه ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام، منع قانونی ندارد.

  • رحمان
    رحمان

    سلام من در خانه خواهر خانم زندگی میکنم باهاشون قرداد نبستم الان دوسال دارم زندگی میکنم من داخل خونه تعمیرات انجام دادم لوله کشی سیم کشی گچ کاری کشی کاری وغیره الان به من حکم تخلیه گرفتن من شکایت کنم میتونم پول که خرج کردم بگیرم؟؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.خیر

  • نگین
    نگین

    سلام وقت بخیرمن مغازه دارم صاحب مغازه سه روزمانده به پایان قراردادبهمون گفته تخلیه کنیممیخواستم بدونم آیانبایدقبلش خبرمیداد؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      الزامی به خبر دادن نداشتن و با پایان مدت باید تخلیه نمایید، مگر اینکه در قرارداد شرط خاصی وجود داشته باشد.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      الزامی به خبر دادن نداشتن و با پایان مدت باید تخلیه نمایید، مگر اینکه در قرارداد شرط خاصی وجود داشته باشد.

  • ندا عطایی
    ندا عطایی

    با عرض سلام و وقت بخیر من یک ملک اداری رو برای شرکت حدود ۱۰سال پیش اجاره کردم و اجاره نامه به صورت دستی بدون کد رهگیری بین مانوشته شده با امضای دو شاهد. بعد از چند سال با توافق مالک ملک رو بازسازی کردم و قرار شد هزینه بازسازی در مبلغ رهن ملک به حساب آورده شود و در سال ۱۴۰۰ مجدد اجاره نامه ای به صورت دستی تنظیم گردید و مدت اجاره ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ قید شده بعد از گذشت یکسال تصمیم گرفتیم اجاره نامه را در بنگاه املاک با کد رهگیری ثبت کنیم حال موجر ادعا میکند میزان بهای پرداختنی که ظرف این سه سال باید پرداخت شود و در آن قید شده را قبول ندارد و اگر اجاره پرداختی سال جدید طبق خواسته او نباشد باید آنجا را تخلیه کنم با توجه به اینکه قرارداد به صورت دستی نوشته شده و با توجه به اینکه بنده سالها در این ملک مستاجر بودم آیا مالک میتواند حکم تخلیه بنده را بگیرد .

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام اگر توافقی در خصوص اجاره بها وجود دارد، موجر نمی تواند برخلاف آن ازشما چیزی مطالبه نماید و درخواست تخلیه نیز تا پایان مدت امکان ندارد.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام اگر توافقی در خصوص اجاره بها وجود دارد، موجر نمی تواند برخلاف آن ازشما چیزی مطالبه نماید و درخواست تخلیه نیز تا پایان مدت امکان ندارد.

  • میثم
    میثم

    باسلام من یه زیرزمین برای کاربری باشگاه بدنسازی اجاره کردم به مدت سه سال متاسفانه بعد از هشت ماه کرونا و تعطیلی اماکن ورزشی شروع شد و تا پنج ماه قبل تعطیلی هایه زیادی داشتیم حدودا یه سال که ستاد کرونا مجبور میکرد مارو و همچنین ملک مورد اجاره دارایه خرابی هایه زیادی بود از اول که هیچکدوم رو صاحب ملک درست نکرد مث ریختن سقف دوبار در دو نقطه باشگاه درحال کار و خرابی کولر و پکیج و ریزش آب از سقف در چندین نقطه ملک و همچنین ملک سیصدمتری با یه لامپ صد زرد تحویل بنده شده و هیچکدوم از خرابی هایه ملک رو ایشون به گردن نگرفتن و هیچوقت نیومدن هیچکدوم رو درست کنن منم باوجود یه سال تعطیلی کرونا همه اجاره هامو دادم فقط پنج ماه آخر رو ندادم ولی کلی خرابی رو درست کردم و کلی مشتری بخاطر شرایط بد ملک از دست دادم و الان قرارداد من یک اردیبهشت ۱۴۰۱ تمام شده و ایشون امروز برای من برای دوروز آینده نامه شورا اختلاف آورده در مورد تخلیه فوری ملک دوروز دیگه باید برم شورا میخواستم ببینم در مورد ضررهایی که به کارم زده کاری میتونم از لحاظ قانونی بکنم و مورد بعدی درصورتی که صاحب ملک موافقت نکنه دولت به من زمان میده که یه محل جدید برای جابجایی پیدا کنم چون کار من باشگاه بدنسازیه و پیدا کردن ملک مناسب کار و جابجایی اون همه وسیله کار سختیه حداکثر و حداقل زمانی که میتونم بگیرم چقدره با توجه به اینکه حداقل یک سال از سه سال قراردادمو دولت به خاطر کرونا منو تعطیل کرده و من اجاره پرداخت کردم بدون استفاده ممنون میشم زودتر جوابمو بدین

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      با توجه به پایان مدت شورا دستور تخلیه را صادر میکند و صرفا می توانید از شورا درخواست مهلت نمایید.
      و در خصوص هزینه ها باید دادخواست طرح نمایید، ولیکن بهتر است قبل از طرح دعوی حضورا مشورت اخذ نمایید.

  • وحید
    وحید

    سلام وقت شما بخیر، چهار سال تو یه خونه مستاجر بودم و الان که تخلیه کردیم صاحب خونه میگه باید هزینه تعمیر کاغذ دیواری رو از پول رهن شما کم میکنم، کاغذ دیواری ها مستهلک شده ولی چیزی نبوده که ما آسیب بزنیم بهش، ناگفته نمونه خود صاحب خونه در جریان وضعیت کاغذ دیواری بود و پارسال .بازدید کرده بود، ولی صحبتی از ترمیم نکرد ولی الان میگه هزینه اش رو .شما .باید بدید چون اگه زودتر ترمیم میشد انقد وضعش بد نمیشد، حق با کیه؟ کار صاحب خونه قانونیه؟ میتونیم پیگیری کنیم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام
      موجر در صورتی می‌تواند این اداره برای به شما مطرح نماید که اثبات کند آسیب وارده بر اثر قصور شما بوده است.

  • فرزاد
    فرزاد

    با سلام ، مستاجر هستم ، آیا حق این رو دارم که مشتری راه ندهم برای اینکه بیان و بخوان ملک رو ببینن ، و فقط در صورت دریافت ودیعه کاملم و تخلیه ،آن را در اختیار صاحب خانه بگذارم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      بله . اگر در قرارداد تعیین تکلیف نشده باشد می توانید.

  • افشین
    افشین

    سلام.برادرم طبقه سوم خانه را به فردی اجاره داده است الان ۶ماه ساکن شده و خیلی صر و صدا و مزاحمت ایجاد میکند.و باعث بر هم زدن آرامش دو طبقه پایین شده.چند بار هم تذکر داده ایم اما فایده نداشته و صر و صدا و مزاحمشون بیشتر شده .چگونه باید پیگیر این موضوع بشیم و با کجا باید تماس بگیریم برای حل این مشکل

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با پلیس مطرح کنید.

  • شکوفه
    شکوفه

    سلام ما خانه ای اجاره کردیم و قرار داد بستیم حالا رفتیم خونه رو تحویل بگیریم موجر میگه شما باید تعهد کتبی بدید که به هیچ عنوان سر و صدا ندارید و مهمان برو بیا نداسته باشه ما گفتیم تعهد نمیدیم روز اول به ما میگفتید ما قبول نمی‌کردم اما بنگاه میگه حق با اونهاست و قانونا حق دارن و حق فسخ قرار داد رو ما باید پرداخت کنیم لطفا راهنمایی کنید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.
      تمکین به شروط قراردادی انتخاب شماست.

  • مصطفی
    مصطفی

    سلام وقت بخیرمن مغازه دارم صاحب مغازه سه روزمانده به پایان قراردادبهمون گفته تخلیه کنیممیخواستم بدونم آیانبایدقبلش خبرمیداد؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      خیر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      خیر

  • وکیلی
    وکیلی

    سلام من در خانه ای مستاجر بودم بنا به دلایلی زودتر از موعد مقرر تخلیه نمودم ودر این خانه حمام چهارتا سوراخ برای کنج وجاصابونی زدم وبرای اتاق وپذیرایی جمعا شش سوراخ برای پرده زدم حالا صاحب خانه ده میلیون از من خسارت گرفته آیا خسارت دراین حد میباشد.با تشکر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      خیر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      خیر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      خیر

  • حسین
    حسین

    سلام و عرض ادب
    وقتتون بخیر
    ببخشید زمانی که مستاجر میخواد منزل را تخلیه کند مثلا یک ماه مانده به تاریخ اتمام قرارداد و موجر هم در جریان است چه مقدار از مبلغ رهن را میتواند از موجر درخواست کند تا منزل جدید را گرفته و بعد نقل مکان انجام دهد
    ایا برای این مبلغ توافقی است یا قانون خاصی برای این موضوع است؟
    باتشکر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام. قانون ساکت است.

  • Armin
    Armin

    سلام
    بنده قرارداد خانه ام تا برج تیر ۱۴۰۱ هست ولی صاحبخانه به من گفت خانه رافروختم و باید در اسفند ۱۴۰۰ خانه رو تحویل مشتری دهم و در پشت قرارداد اصلی نوشت که خانه ی دیگری در ان نزدیکی به شما به صورت اجاره میدم و در عوض هم من در اسنفند ۱۴۰۰ تخلیه میکنم تا خانه ای رو که فروخته است بتواند تحویل خریدار دهد
    اما الان میگوید که نمیتوانم آن خانه ای به شما وعده اجاره دادم رو به شما اجاره بدهم
    میخواستم ببینم میشه که با اون امضا حکم تخلیه بگیرد ؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام. بله میتواند بموجب توافق موخر، تقاضای حکم تخلیه نماید.

  • فهیمه
    فهیمه

    سلام ما طبقه همکف منزلی دو طبقه را اجاره کردیم. بعد از سه ماه صاحب خانه قصد ساختن طبقه سوم را کرد و الان چهار ماهه که بساط بنایی راه انداخته و حیاط رو که مشترک هست درگیر کرده و برای ما مزاحمت ایجاد می کند و قبل بستن قرارداد ب ما اطلاع نداد ک چنین قصدی دارد. حالا تکلیف چیست آیا ما به صورت قانونی بابت مزاحمت های ایجاد شده میتوانیم شکایت کنیم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام. با عنوان مزاحمت یا فسخ اجاره میتوانید طرح دعوی نمایید.

  • کمالی
    کمالی

    سلام.ملکی را به اجاره دادهایم ولی بدلایلی خیلی کمتر از عرف منطقه قرار داد نوشته ایم.مسلما مستاجر ذینفع بوده و خیال تخلیه ندارد!ایا میبایست طبق قانون جدید فقط ۲۵٪اضافه نماییم؟در صورتیکه قیمت اجاره بها تفاوت فاحشی با دریافتی ما دارد.لطفا راهنمایی بفر مایید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام. طبق بخشنامه ستاد ملی کرونا، قراردادهای اجاره املاک مسکونی با ۲۵ درصد افزایش اجاره بها، بطور خودکار تمدید میشود.

  • ماری
    ماری

    منمغازه ای را اجاره کردم کە در دو ماە آینده تحویل نگیرم. اما بە دلیلی کمتر از ۲۴ ساعت پشیمان شدم. آیا موجر میتواند مرا بە پرداخت اجارە و ودیعه ملکی کە حتی تحویل نگرفتەام مجبور کند؟؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      قرارداد اجاره عقد لازم است و تنها با توافق طرفین قابل فسخ است.

  • شهروز
    شهروز

    با سلام
    ملکی را که اجاره کرده بودم آماده تحویل است ولی مالک به دلایل بی اساس مثلا شیر آب چکه می کند ویا روی کابینت آب خورده وباد کرده ودیعه را پس نمی دهد ومی گوید هر روز که بگذرد اجاره کم می کنم والان چند روز از زمان تحویل گذشته وچون ودیعه را نداده من هم کلید نمی دهم باید چه کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام
      ابتدا اظهارنامه مبنی بر تحویل مورد اجاره ارسال کنید و سپس از طریق شورای حل اختلاف مورد اجاره را تحویل دهید و برای مطالبه مبلغ ودیعه خود دادخواست مطالبه وجه ثبت کنید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام
      ابتدا اظهارنامه مبنی بر تحویل مورد اجاره ارسال کنید و سپس از طریق شورای حل اختلاف مورد اجاره را تحویل دهید و برای مطالبه مبلغ ودیعه خود دادخواست مطالبه وجه ثبت کنید.

  • میلاد
    میلاد

    سلام من خانه ای را اجاره کرده ام ودهم برج اسفند قراردادم سرمیشودوالان جای دیگری قرارداد اجاره نوشته ام ومیخوام منزل راتخلیه کنم ولی صاحبخانه جواب تلفنم راهم نمی دهد وبنگاهی هم هرچه تماس می‌گیرد ردتماس میکند وجواب نمی‌دهد ومن به شخصی که منزل جدید رااجاره کردم قول وجه را در پانزدهم اسفند را داده ام الآن میخواستم ببینم میتوانم شکایت کنم ازصاحبخانه تا آن وقت پولم حاضرباشد باتشکر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام
      قبل از تاریخ انقضا قرارداد اجاره، دعوی شما قابل استماع نخواهد بود.

  • شبنم
    شبنم

    سلام وقت بخیر مستاجر ۳ماه اجاره ندادن توهین و تهمت هم بمن زدن.پشت قولنامه برای تمدید سومین سال امضاء کردیم،تو قولنامه ذکر شده بود در صورت ندادن اجاره باید تخلیه کنن،آیا من با داشتن این قولنامه میتونم حکم تخلیه بگیرم؟ممنون از بابت راهنمایی

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.اگرمنظورتان قرارداداجاره است بله.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.اگرمنظورتان قرارداداجاره است بله.

  • علیرضا
    علیرضا

    سلام بنده در ملکی ساکن هستم که سه دانگ من و سه دانگ مادرم بعد از ۸سال مادرم شکایت کرده خلع ید و اجرت المثل میخواد راهی داره منو راهنمایی کنید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      بهتراست حضورا مشورت اخذ نمایید ولی بطور کلی ایشان حق طرح چنین دادخواستی را دارند.

  • فردوسیپور
    فردوسیپور

    با سلام
    من مالک دو طبقه هستم و مستاجر از من درخاست کرد پشت بام رو بده من ازش استفاده کنم ولی من گفتم نه حالا اومده میگه تا درو باز نکنی من اجاره نمیدم که حق همچین کاری رو نداره
    اولین باری هم که اومدن برای بازدید منزل گفتم درب پشت بام بسته میشه چون من خودم کلی وسیله دارم روی پشت بام و نمیتونم بدم مستاجر
    (((( اگر تو اجاره نامه نوشته باشه راه جدا من نمیتونم برم روی پشت بام ؟؟؟ من دارم طبقه پایین رو باز سازی میکنم و باید برم روی
    پشت بام ایا من برای رفتن به پشت بام باید اجازه بگیرم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      در صورت عدم پرداخت اجاره توسط مستاجر شما می توانید از طریق شورای حل اختلاف آن را مطالبه نمایید.
      قسمت دوم سوال شما مبهم می باشد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      در صورت عدم پرداخت اجاره توسط مستاجر شما می توانید از طریق شورای حل اختلاف آن را مطالبه نمایید.
      قسمت دوم سوال شما مبهم می باشد

  • S
    S

    سلام. آیا تعمیر پمپ آب خونه که هر سال نیاز به سرویس دارد، یا آبگرمکن
    بر عهده مستاجر هست یا موجر.؟؟؟

    چون موجر اصلا اینجا نیست و ملک مستقل هست میگه به عهده من نیست. درسته؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      در قانون تعمیرات اساسی با موجر و تعمیرات جزئی با مستاجر میباشد در این خصوص اگر نیاز به سرویس دوره ای و هر ساله است به نظر می رسد که هزینه با مستاجر باشد.

  • بهار
    بهار

    سلام وقت بخیر
    من منزلی اجاره کردم حدودا سه ماه پیش چون خیلی عجله‌ای جابجا شدم بعد مدتی متوجه انواع سوسک و حشره شدم چند باری به صاحبخونه گفتم ولی اعتنایی نکردن و میگن نه خونه حشره نداره ولی تمام ساکنین با ۱۱ سال سابقه سکونت میگن این ساختمان تمام واحدها این مشکل رو دارن
    الان من میتونم فسخ قرارداد انجام بدم و ادعای خسارت بکنم
    ممنون از پاسخگوییتون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.خیر.دلیل قانونی ندارید.

  • بهمن
    بهمن

    سلام من یک آپارتمان اجاره کردم که صاحب ملک ۱۸ روز پس از موعد مقرر ملک رو تحویل دادن و آسانسور که در قرارداد ذکر شده بعد از ۴۵ روز از تاریخ سکونت نصب شده و ملک طبقه پنجم میباشد الان اجاره بها بابت ایامی که بدون آسانسور بوده رو باید چطور پرداخت کنم.؟و اینکه بابت دیر تحویل دادن ملک جریمه متوجه موجر میگردد؟با تشکر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام قرارداد اجارتان باید ملاحظه شود و انطباق یا عدم انطباق با قانون بررسی گردد.

  • نورالدین قره باغی
    نورالدین قره باغی

    سلام من چندین ساله یکباب آپارتمان خواهرم که در خارج زندگی میکنه سالهاست بنا به خواسته ورضایت ایشون به اجاره واگذار میکنم (وکالت ونوشته ای)از ایشون ندارم
    مدت اجاره تمام شده ، اجاره نامه بنام من نوشته شده
    است ، آیا میتونم برای تخلیه اقدام کنم. از راهنمایی
    شما سپاسگذارم.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      باید از خواهرتان وکالت داشته باشید و در این موضوع به وکیل دادگستری وکالت بدهید.

  • علیرضا
    علیرضا

    وقت بخیر
    ما دو سال پیش یک‌ملک رو اجاره کردیم
    ملک یک‌خونه کلنگی بود که خود صاحبخانه‌اجازه داد که به علت شغلی که میخواستیم توی اون ملک ایجاد کنیم‌که باشگاه بدنسازی بود داخل خونه رو دستکاری‌کنیم که حدود ۶ماه از قرار داد به تعمیر خونه گذشت و ۸۰میلیون هزینه اهن و تعمیرات و غیره شد که طی این ۶ماه اجاره کامل پرداخت شد بعد از اونم به علت شرایط کرونا باشگاه کلا تعطیل بود امروز که قرار داد به اتمام رسیده مالک پول پیش رو از ۲۰میلیون به ۵۰میلیون افزایش و اجاره بهارو از دو‌میلیون به ۵۵۰۰افزایش داده سوال من اینه
    با توجه به اینکه ملک الان به دلیل شغلی که توش ایجاد شده تجاری به حساب میاد مالک میتونه مارو براحتی بیرون کنه یا با شکایت به دلیل کرونا و بسته بودن شغلمون‌میتونیم از دادگاه اجازه نشستن با افزایش قانونی پول‌پیش و اجاره بهارو داشته باشیم
    نه اون مقداری که مالک مشخص کرده؟
    و اینکه
    میتونیم تا چند‌وقت ساکن باشیم،؟
    و تکلیف ۸۰میلیون اهن و هزینه متفرقه که برای بازسازی کردیم چی میشه؟؟
    خواهش میکنم لطفا جواب بدین ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      به صورت کلی می توان گفت که مصوبات ستاد کرونا در جهت حمایت از مستاجر است و موجر نمی تواند به راحتی دستور تخلیه اخذ نماید و یا اجاره بها را خارج از قاعده وضع شده افزایش دهد ولیکن با توجه به اینکه موضوع شما از جنبه های دیگری نیز باید بررسی شود، پیشنهاد می شود حضورا جهت مشاوره مراجعه کنید.

  • رفیع اخطاری
    رفیع اخطاری

    با عرض سلام
    اپارتمانی را ۴سال است به ذوجی اجاره دادم که در تاریخ ۱۴۰۰/۸/۶برابر قرارداد منقضی میشود هم اکنون قصد استفاده از ملک خودرادارم و فاقد ملک دیگری هستم .لاکن مستاجر بعلت وضع کرونایی میگوید قصد تخلیه ملک را ندارد. با عنایت به مراتب فوق در خصوص امکان دریافت حکم تخلیه راهنمایی فرمایید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      شما می توانید با اثبات نیاز شخصی در شورای حل اختلاف دادخواست تخلیه را طرح نمایید.

  • مهدی
    مهدی

    با سلام
    من مستاجر هستم و ۳ ماه تا پایان قرار داد وقت دارم. مالک طی تماس تلفنی گفتن که خوشحال میشن من تخلیه کنم و من هم به طبع قبول کردم و دنبال خانه گشتم بعد از دو روز یک واحد مناسب پیدا کردم و یک سوم مبلغ را بیانه دادم و بعد از تماس مجدد ایشون گفتن پول برای شما ندارم و صبر کنید تا این واحد اجاره برود. البته این رو هم گفتن که الان سه ماه مونده و به صرفه نیست که ایشون اینقدر حق املاک بدن و قیمت واحد رو بالا تر از عرف ارائه کردند که کسی حاضر به اجاره نباشد. املاک ثالث هم طبق قانون از من جریمه میگیرند و مابقی مبلغ رو به من برمیگردانند. ممنون میشم بفرمایید با این مالک چکار کنم.
    با تشکر و احترام

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام چنانچه بتونید این ادعای خود رو که مالک گفته زودتر تخلیه کن ثابت کنید می توانید علیه مالک اقدام کنید در غیر این صورت تا پایان مدت اجاره باید صبر کنید

  • جواد
    جواد

    با سلام و عرض ادب
    من یه واحد آپارتمان رو اجاره دادم مستاجر الان دو سال است خونه رو اجاره گرفته(مبلغ پیش ۵۰میلیون تومان و اجاره۱میلیون تومان) و من از ۵ ماه قبل نسبت به تخلیه خانه در موعد مقرر به مستاجر اعلام کردم الان مستاجر خونه پیدا کرده میگه ۲۵ مرداد می تونم تخلیه کنم و امروز ۴ مرداد موعد تخلیه طبق قرارداد اجاره است و در اجاره نامه قید شده به اضای هر روز تاخیر مبلغ ۱۰۰ هزار تومان دریافت می شود ایا من نسبت به این ۲۰ روز مبلغ دو میلیون باید دریافت کنم؟( البته الان نیز اجاره طوری شده که حداقل سه میلیون مبلغ اجاره خونه شده) دوم اینکه الان مستاجر درخواست ۴۰ میلیون پیش اجاره رو می کند ایا بنده باید مبلغ ۴۰ میلیون رو الان پرداخت کنم یا کلا در زمان تخلیه پرداخت می شود
    بسیار سپاسگزارم به دو سال بنده جواب بدید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.به آخرین مصوبات ستادکرونامراجعه کنید.درتهران باشرایط خاصی قراردادهای اجاره به مدت یکسال با۲۵٪افزایش تمدیدشده است.

  • شهاب الدين
    شهاب الدين

    آيا مي شود ميزان تعيين شده اضافه اجاره (۲۵%) را فقط ير روي اجاره بها ويا فقط روي پول پيش ويا تلفيقي به ميزاني كه صاحب خانه تعيين مي كند اضافه كرد يا نه مثلا اگر ۱۰۰ميليون پيش داده ام وماهي ۱ ميليون اجاره الان صاحب خانه بگويد فقط ۱ميليون به اجاره بها اضافه كن وپول پيش نده من مي توانم قبول نكنم وبگويم من ۲۵ ميليون مي دهم و۲۵۰ هزار تومان هم به اجاره اضافه مي كنم لطفا راهنمايي فرماييد ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.خیرتلفیفی ازمیزان اجاره بها وودیعه بنابه عرف تعیین می شود.

  • شهريار
    شهريار

    با سلام من از طرف شخصي كه خارج از ايران زندگي مي كند وكالتنامه رسمي دارم كه منزل مسكوني آنها را اجاره دهم پارسال اجاره دادم ولي امسال مي خواهم خودم اجاره كنم ودر آن ساكن شوم مستاجر هم مي گويد طبق بخشنامه دولت من مي توانم تخليه نكنم آيا من كه وكالت دارم مي توانم بگويم خودم مي خواهم بشينم وحكم تخليه بگيرم يانه ممنون راهنمايي فرماييد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.خیر.شما اصیل نیستیدووکیل هستید.

  • دنيا احمدي
    دنيا احمدي

    سلام، من يك ملك رو رهن كامل كردم و بعد از مدتي به دليل جابجايي محل كارم به شهر ديگري رفتم، با صاحب خونه تماس گرفتم و ايشون رو در جريان گذاشتم كه ميخوام خونه رو تحويل بدم ،ايشونم گفت مشكلي نيست ولي بايد مستاجر جديد بياد تا بتونم مبلغ وديعه رو پس بدم، من كليد خونه رو به صاحب خونه دادم و گفتم به دليل اينكه من نميتونم حضور داشته باشم اگر ميخواين بازديد بدين ميتونين از كليدا استفاده كنيد، بعد از گذشت ٦ ماه ايشون ميگه شرايط نداره كه بتونه براي بازديد خونه مشتري ببره و ميگه خودتون بايد حتما بياين حضور داشته باشين از يك ماه قبل و بازديد بدين، منم واقعا شرايط ندارم ،ميخواستم بپرسم اينجور وقتا قانون چيه و چي ميگه

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.درپایان مدت اجاره تان تخلیه کرده وازطریق شورای حل اختلاف تامین دلیل کرده وکلیدراتحویل شورابدهید.همزمان هم دادخواست مطالبه وجه ودیعه وخسارت تاخیرتادیه ازتاریخ تخلیه بدهید.

  • داریوش اسماعیلی
    داریوش اسماعیلی

    سلام من خونه خریده ام چون پولم کم بود رهن دادم و خودم هم مستاجر هستم ساختمان یه اتاق بهاری در پشت بام داره متاسفانه راه پله حفاظ نداشته من هم توان خرید نرده را نداشتم پدر مستاجر پاش شکسته رفته از من شکایت کرده شما مقصر هستین چون پله نرده نداشته میشه راهنمایی کنین

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      با توجه به قاعده تسبیب و علم و اطلاع ایشان از وضعیت بعید است که شما محکوم شوید.

  • امین اطلاعی
    امین اطلاعی

    سلام وقت بخیر.من برای سومین سال میامی خانه ای را برای سکونت اجاره کرده ام در زمان تحویل که تابستان بود شونینه منزل رو چک نکردم سال سوم هوا سرد شد و شومینه را روشن کردم طبقه ۴ ام گفتن که گاز منو اکسی به داخل منزلشون میاد گویا لوله ها سوراخ شده اند.الان که به مالک گفتم مالک منو بردن بنگاه و از من تعهد گرفتن که روشن نکنم آیا الان من حقم زندگی کردن در سرماست .آیا وظی۴هدای به گردن مالک نیست .چه راهی رو میش نهاد میدید که این ۸ ماه باقیمانده از قرار دادمو یا قرار دادو فسخ کنم .و آیا فسخ کنم حق بنگاه خانه ی جدیدی که بگیرم و اسباب کشی به گردن خود من هست؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      شما می توانید دعوای الزام مالک به تعمیرات را طرح نمایید.
      همچنین در خصوص موضوع فسخ حضورا با وکیل مشورت نمایید.

  • مری
    مری

    سلام . من یکماه پیش ملکی اجاره کردم و موقع صحبت اولیه با مالک تاکید کردم که من نیاز به یک محل سکونت اروم دارم چون دانشجو هستم . همسر مالک ادعا کرد که مستاجر روبرویی من سه تا بچه داره و قراره بره و یک خانم تنها بجای ایشون میاد و خود موجر هم هیچ صحبتی از ساخت و ساز در طبقه بالای ما نکردن و من هم متوجه نشدم . از طرفی موجر قرار بود که نقائص رو رفع کنن که هنوز نکردن ولی برای ۵ تومن مبلغی که از رهن مونده بود و قرار بود دو هفته بعد از عقد قرارداد به ایشون تحویل بشه پیام تهدید امیز دادن مبنی بر اینکه سود این روزها رو ازت میگیرم تا بفهمی یک من ماست چقدر کره داره و حرفهای دیگه
    از طرف دیگه قرارداد کمی نقص داره که باید رفع بشه
    موجر طبق شهادت اهالی مخدر مصرف میکنه و ادعاهای دروغ مبنی بر فارغ التحصیل شریف بودن و جانباز بودن داره و تعادل روحی نداره و هم اینکه از ودیعه تمام مستاجرهای قبلی به هزار بهونه پول کسر میکنه
    من میخواستم ببینم با توجه به اینکه تو واحد من ندام صدای ساخت و ساز و سروصدای بچه های همسایه میاد و با توجه به عدم تعهد موجر برای رفع ایرادات که عمده ترینش ابگرمکن هست و تمام موارد ذکر شده بهترین راه برای فسخ قرارداد و رسیدن به پول پیشی که بهش دادم چیه
    و اینکه آیا اول به اسم مصالحه قرارداد رو رفع نقص کنم و بعد اقدام کنم ؟
    و سوم اینکه با توجه به موارد گفته شده من میتونم جایی پیدا کنم و برم و حکم پلمب خونه ایشون رو تا زمان دریافت کامل پول پیش بگیرم؟
    ممنون میشم راهنماییم کنین

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.با پیشنهاد اولتان موافقم.پیشنهاد دوم رامطرح نکردید وبه سراغ سوم رفتیدکه پاسخش خیراست.شما به مدت مندرج درقرارداداجاره مالک منافع آنجاهستید و اگرمالک با ایجادسروصداموجب مزاحمت شده جرم است ومی توانیدشکایت کنید.

  • ر همتی
    ر همتی

    درود و وقت بخیر
    بنده ملکی مسکونی رو اول تیر ۹۹ اجاره کردم. بعد از گذشت چند ماه مالک قصد تعویض پتجره‌ها (تغییرات در ابعاد و نوع پنجره) رو داره که برای عملی‌کردن اون باید دیوار خانه تخریب و بازسازی بشه. در زمان عقد قرارداد چنین برنامه‌ای اعلام نشده و بنده هم در صحبت‌های شفاهی مخالفت خودم رو اعلام کردم که در زمان حضور من این کار انجام نشه. آیا من اختیارات قانونی دارم که مانع این تغییرات و تعمیرات بنایی غیرضروری در زمان سکونتم بشم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      بله در صورتی که این تعمیرات ضرورتی ندارد شما می توانید مانع شوید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      بله در صورتی که این تعمیرات ضرورتی ندارد شما می توانید مانع شوید.

  • محمدجواد
    محمدجواد

    سلام من ملکی رادراجاره دارم وهنوز تاپایان تیرماه سال ۱۴۰۰ قرارداددارم به دلیل اوضاع مالی تمام امکانات خودرا به پول تبدیل ویک واحد آپارتمان خریداری کردم می خواهم قراردادرا فسخ کنم وبه منزل خودم بروم اثاثیه راهم جمع کرده ام مالک می گوید بایدمستاجرپیداکنم والا باید تا آخرقرارداد شما اجاره بدهید مبلغ اجاره هم ماهانه شش میلیون تومان است وواقعا برایم سخت است پول پیش هم نزدمالک دارم به لحاظ قانونی چه میتوانم بکنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.اجاره عقدلازم است که فقط درصورت توافق قابل فسخ است.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.اجاره عقدلازم است که فقط درصورت توافق قابل فسخ است.

  • محمود رحیمی
    محمود رحیمی

    سلام من ۱۱ سال متوالی در یک خانه مستاجر بودم و هیچ تعمیری بابت رنگ و اینجور چیزها توسط موجر انجام نشده و البته کاملا طبیعییه که در این مدت دیوارها کمی رنگ و رو رفته شده یا خط صندلی داشته باشدآیا موجر الان موقع تخلیه میتواند بابت رنگ و این قبیل از ودیعه کم کند. بسیا ممنون و متشکر خواهم بود مثل دیروز جوابم را سریع ارسال بفرمایید . متشکرم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      در صورت حصول اختلاف و مراجعه به مراجع قضایی احتمالا موضوع به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع و دادگاه با توجه به عرف حاکم بر روابط استیجاری و نظریه کارشناس و وضعیت موجود تصمیم گیری می نماید.

  • محمود رحیمی
    محمود رحیمی

    سلام من ۱۱ سال در یک خانه بودم و هیچ تعمیری بابت رنگ و اینجور چیزها توسط موجر انجام نشده آیا موجر الان موقع تخلیه میتواند بابت رنگ و این قبیل از ودیعه کم کند. متشکرم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      موجر باید اثبات نماید که توسط شما آسیبی به ملک وارد شده و به نظر می رسد نمی توانند چنین ادعایی را بر علیه شما طرح نمایند.

  • مهرداد
    مهرداد

    سلام من خانه ای ویلای را بازسازی کردم و ایزوگام را هم عوض کردم امسال تابستان مستاجر به من گفت که سقف نم داده و رنگ خراب شده ، الان من ایزوگام رو عوض کردم ولی ایشان می گویند که نقاشی سقف را هم به عهده مالک است با توجه به اینکه ایشان به زمستان اطلاعی ندادن که مانع خراب شدن رنگ سقف بشم نقاشی سقف به عهده کیست؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      به نظر می رسد رنگ کردن و تعمیرات اساسی بعهده موجر است مگر اینکه تقصیر و تعدی مستاجر اثبات شو که در آن حالت باید ایشان را ملزم به انجام تعمیرات نمود.

  • اشرف گچلو
    اشرف گچلو

    با سلام و ارادت
    پدر من آپارتمانی را برای کار در اختیار من قرار داده و از من کرایه نمی گیرد…ولی از طرف اداره دارایی به نام ایشان مبلغی به عنوان مالیات اجاره می آید…برای رفع این مورد سال ۹۰ قرارداد رسمی در دفترخانه تنظیم نمودیم برای مدت ۴ سال به مبلغ ماهیانه ۵۰۰۰ تومان…بعد از تمام شدن مدت قرارداد مجددن اداره دارایی صورتحساب برایمان صادر می کرد …دوباره امسال قرار دادی مشابه قبلی را تنظیم نمودیم…البته بعد از تمام شدن قرارداد قبلی هم به علت بیمار بودن پدرم و درگیر جراحی های مختلف بودن تمایلی به زحمت انداختن ایشان نداشتم…با توجه به اینکه قرارداد قبلی هنوز باطل نشده است آیا میتوان از آن به عنوان اینکه موجر اگر به ملک نیاز داشت باید مستاجر را بیرون می کرد یا اقدامی در جهت تخلیه می نمود استفاده کنم و حق خود را از حلقوم اداره مالیات بیرون بکشم؟؟
    با تشکر فراوان

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      ا سلام
      نیازی به تنظیم اجاره نامه نبوده است و امکان اینکه پدرتان ملک را با یک سند عادی در اختیار شما قرار دهد و اجازه استفاده از ملک را به شما بدهد وجود داشت.
      به طور کلی اثبات درآمد و یا دریافت اجاره بر عهده اداره مالیات است و وصول مالیات در این خصوص باید مستند و مستدل باشد.

  • علی
    علی

    سلام.مغازه تجاری رو اجاره کردم و هشت سال مستاجر بودم سال قبل موجر مبلغ اجاره رو خیلی بالا گفت و من گفتم تخلیه میکنم و مطالبه وجه رهن کردم که ایشان توان پرداخت نداشتن و منم تا الان کرایه رو مطابق قرار سال قبل پرداخت کردم و ۱۱ ماه رو پرداختم.حالا که مستاجر برای ملک پیدا شده ایشون درخواست تخلیه ۱۰ روزه ملک رو داره و ازم شکایت کرده شورا.ممنون میشم راهنماییم کنین.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      شما می توانید طی لایحه ای به شورای حل اختلاف درخواست مهلت بدهید و شورا می تواند تا یک ماه به شما مهلت بدهد.

  • مريم
    مريم

    با سلام
    اجاره مستاجر من ارديبهشت ماه تمام شده است. مستاجر مدام به مصوبه اعلام شده توسط وزارت خانه بيان مي كند كه ملك را تخليه نمي كند چون دولت بهش اجازه داده بخاطر ويروس كرونا كه همچنان در اين خانه بماند . به شوراي حل اختلاف هم مراجعه مي كنم آنها هم ترتيب اثر نمي دهند. من خودم مي خواهم در ملكم زندگي كنم و به خاطر اين مستاجر وضعيت بلاتكليف دارم. لطفا من را راهنمايي كنيد۲۳

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام به نظر می رسد اگر شما دلایلی دال بر اینکه محل را برای سکونت خود می خواهید به شورا ارائه دهید شورای حل اختلاف دستور تخلیه را صادر نماید .

  • محسن
    محسن

    سلام من مستاجرم پارسال زمستون با اولین بارون از سقف خونه آب اومد کل دیوار خونه خیس شد رفتم بالای بوم دیدم کل ایزوگام سقف قدیمی و سوراخ شده حالا که میخوام تخلیه کنم صاحب خانه میگه باید هزینه بدی!!!میشه راهنماییم کنید قانون حق با منه یا ایشون؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام اگر اسیب وارده به ساختمان ناشی از فعل شما نباشد موجر نمی تواند چنین ادعایی مطرح نماید .

  • فاطمه
    فاطمه

    سلام من ملکی را اجاره کردم ۲ ماه مانده به اتمام قرارداد دو بار با صاحب ملک تماس گرفتم که باید ملک و تخلیه کنم یا اینکه با من تمدید قرارداد میکنند ایشان هر بار به دلایل مشغله و اینکه ملک برای برادر ایشان هست که به رحمت خدا رفته جواب واضحی ندادن در زمان اتمام قرارداد هم با ایشان تماس گرفتن باز گفتند که باید با خانواده مشورت کنند و به من خبر دهند و من نگران نباشم هر زمان که ایشان تشریف بیاورند در صورت فسخ قرارداد به من ۲ ماه مهلت تخلیه میدهند (موجر در شهرستان دیگر ساکن می باشد) با این حال ۴ ماه گذشت و خبری از ایشان نبود چون قرار بود ایشان به من خبر دهد بعد از ۴ ماه تماس گرفتند و گفتن برای تمدید قرارداد آخر هفته تشریف میآورند که این امر صورت نگرفت تا ۷ ماه گذشت با من تماس گرفتند که شما باید به ازای هر ماهی که در ملک من بودید بعد از اتمام قرارداد مبلغ ۵۰۰ هزار تومن بپردازید یعنی حدود ۴ میلیون بدون اینکه قراردادی تنظیم شده باشد. راه حل چیست و آیا من موظف به پرداخت این مبلغ بدون عقد هیچ قراردادی میباشم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.شمابااتمام مدت قراردادبایدمراتب آمادگی خودبرای تخلیه رابااظهارنامه رسمی به مالک اعلام می کردید.درحال حاضرهم فورااین کارراانجام داده ومبلغ ودیعه یاقرض الحسنه خوراهم مطالبه کنید.خسارت های موردادعای موجرمشروط به درج درقراردادومطالبه قانونی وی است.

  • علیرضا
    علیرضا

    سلام
    من ملک تجاری اجاره کردم و تمام چک های اجاره ام را به موجر پرداخت کردم
    و بعد از گذشت ۳ماه کار و کاسبیم نمیچرخه واقعا حتی اجاره این چند ماهم در نیومده والان قصد دارم ملک و تخلیه کنم و جایی دیگه کاسبی کنم
    چطور میتونم اقدام به تخلیه زود هنگام کنم که مالک هم چک ها هم ودیعه رو بهم بدون کم و کسر پس بده؟

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان