فسخ مبایعه نامه

3.8/5 - (57 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل ملکی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

فسخ مبایعه نامه

فسخ مبایعه نامه عبارت از بر هم زدن عقد است در مواردی که قانون اجازه می دهد. هر قراردادی که میان دو طرف بسته می شود ، اصولا آن دو طرف معامله را پایبند به قرارداد می کند . بنابراین اصل بر این است که هیچ کدام از طرفین نمی توانند قرارداد را به طور یک جانبه بر هم بزنند.  در این مورد ماده ۲۱۹ مقرر کرده است : «عقودی که بر طبق قانون واقع شده بین طرفین عقد و قائم مقام آنها لازم الاجرا و صحیح است مگر اینکه به رضای طرفین یا به علت قانونی فسخ شود» به این ترتیب اصل بر عدم امکان برهم زدن اختیاری عقود است. اثر فسخ مبایعه نامه نسبت به آینده است، به طور مثال یک نفر مال خود را به دیگری می فروشد، با فسخ معامله تمامی منافع یا خسارتی ناشی از آن مال به خریدار اولیه بر می گردد .

فسخ مبایعه نامه

خیار فسخ مبایعه نامه

به حق فسخ مبایعه نامه در اصطلاح حقوقی «خِیار» یا «خیار فسخ» گفته می‌شود. خیار به معنی اختیار است و منظور از آن اختیاری است که فرد در فسخ معامله دارد. مثلا بعد از معامله معلوم شود که کالا دارای عیب بوده است ، قانونگذار به خریدار اختیار داده بنابر خیار عیب معامله را فسخ نماید. این خیار تنها مختص خریدار نمی باشد فروشنده هم می تواند براساس این خیار معامله را فسخ نماید . طبق قانون مدنی خريدار و فروشنده در يازده صورت می توانند معامله را به هم بزنند . در اینجا تلاش می‌کنیم تا به بعضی از موارد فسخ مبایعه نامه که پرکاربردترهستند و ممکن است در معاملات خود به آن برخورده باشید، اشاره کنیم و درخصوص آنها توضیحات مختصری بدهیم.

خیار عیب

 طبق ماده ۴٢٢‏قانون مدنی: «اگر بعد از معامله معلوم شود که کالا یا موضوع معامله دارای عیب بوده مشتری در پذیرفتن کالا معیوب با گرفتن ارش یا فسخ معامله مختار است .» این عیب باید به صورتی باشد که از ارزش کالا یا استفاده متعارف آن بکاهد. بنابراین قانونگذار دو راه حل برای جبران خسارت زیان دیده تعیین کرده است یکی آنکه معامله را فسخ کند و دیگری آنکه ارش بگیرد، یعنی مابه التفاوت کالای سالم و معیوب را دریافت کند در ماده ۴٢٧ ‏قانون مدنی چگونگی تعیین ارش  یان شده ست . البته اختیار مشتری در اعمال حق فسخ مشروط به آن است که مورد معامله موجود، سالم و در ملکیت خریدار باشد والا حق فسخ از بین رفته و فقط حق اخذ ارش باقی می ماند.

خیار تخلف از شرط

فروشنده یا خریدار شرط کند که کاری انجام دهد، یا شرط کند مالی را که می‌دهد دارای ویژگی های باشد اما به آن شرط عمل نکند که در این صورت دیگری می‌تواند با حدود و شرایطی  معامله را به هم بزند. احکام خیار تخلف شرط به طوری است که در مواد ۲۳۴ الی ۲۴۵ قانون مدنی ذکر شده است.

خیار تدلیس

 اگر در معامله ای یکی از طرفین کاری انجام دهد که سبب شود طرف دیگر معامله فریب بخورد در اینجا اختیار فسخ برای کسی است که فریب خورده است به عنوان مثال اگر فردی خودروی را به حساب اینکه کم کار کرده است ، خریداری کند و بعد معلوم شود که فروشنده کیلومتر شماره خودرو را دستکاری کرده، خریدار را فریب داده، در این صورت خریدار می تواند به خیار تدلیس اشاره کند و اقدام به فسخ مبایعه نامه کند.

خیار تاخیر ثمن

در معاملات نقدی اگر ظرف سه روز خریدار ثمن یا همان ما به ازای معامله را پرداخت نکند فروشنده می تواند از تحویل کالا به خریدار خودداری کنند. بنابراین این خیار مختص فروشنده می باشد که در اثر نپرداختن ثمن در ظرف سه روز از تاریخ معامله اختیار فسخ مبایعه نامه را دارد.

خیارمجلس

 تا زمانی که طرفین معامله در محل توافق یا بنگاه حضور دارند ، این حق را دارند که از معامله پشیمان شوند و معامله را فسخ کنند. بنابراین خیار مجلس تا زمانی که دو طرف از هم جدا نشده باشند و در کنار هم هستند صورت می گیرد.

خیار غبن: غبن به معنای ضرر و زیان می باشد.این خیار برای کسی است که دچار ضرر و زیان زیادی شده باشد.

مدارک موردنیاز برای گرفتن وکیل فسخ قرارداد :

  • کارت ملی
  • اسناد و قرارداد های مربوطه

 

سوالات متداول فسخ مبایعه نامه

۱-در صورتیکه فروشنده پارکینگ را تحویل ندهد فسخ مبایعه نامه آپارتمان چگونه است؟

ابتدا باید از طریق اظهارنامه از فروشنده تقاضای تحویل پارکینگ صورت گیرد و در صورتیکه فروشنده تحویل ندهد باید در دادگاه شکایت و درخواست فسخ قرار داد نمود .

۲- نسبت به فسخ مبایعه نامه چگونه میتوان اقدام نمود؟

اگر در مبایعه نامه طرفین حق فسخ قرارداد پیش بینی کرده باشند طبق قرارداد نسبت به فسخ معامله اقدام می شود.

۳- اگر فروشنده از انتقال سند خودداری کند فسخ مبایعه نامه چه صورتی میباشد؟

ابتدا باید اظهارنامه ارسال شود و سپس دادخواست الزام به ایفای تعهد بر اساس مفاد قرارداد تنظیم نموده و در غیر این صورت مطالبه جبران خسارت و ضررو زیان نمود.


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • سهیل
    سهیل

    سلام وقت بخیر
    بنده در یک بنگاهی برای خرید ماشین که بنگاهی و صاحب مال به شدت تعریف و تمجید کردن ترغیب به خرید شدم و کل پول رو جابجا کردم.
    بعد از تحویل ماشین متوجه روغن سوزی و مشکلات دیگر شدم و زیر ۲۴ ساعت اعلام به پس دادن خودرو و فسخ کردم که بعلت اینکه روز بعد جمعه بود ، اعلام داشتن شنبه بیار ماشین رو.
    به هر صورت قرارداد فسخ شد و مبلغ پرداختی من طی دو هفته برگشت داده شد.
    اما بنگاهی به اندازه دو تا کمسیون از پول من را برگشت نداد.
    آیا میتوانم شکایت کنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      توصیه میکنم به اتحادیه صنف نمایشگاه داران اتومبیل شکایت کنید (بر اساس ماده ۷۲ قانون نظام صنفی و ایین نامه اجرایی تبصره۳۰ قانون مورد اشاره موظف برسیدگی هستند)

  • صباپرورش
    صباپرورش

    سلام وقت بخیر
    ما یه خونه خریدیم قولنامه نوشتیم ارثیه مادرشون بوده حالا که باید بریم سند بزنیم دختر خانواده رضایت نمیده و میگه من راضی نیستم خونه هم قدیمی بود و نیاز به تعمیر اساسی داشت و ما ۲۰۰ ملیون خرج خونه کردیم حالا چیکار میشه کرد و دختر میگه که از شما شکایت میکنم و شما را از خانه بیرون میندازم درحالیکه ما ۹۵۰ میلیون پول داده ایم و فقط ۳۰ میلیون برای ثبت سند باقی مانده است ایا میتواند همچین کاری را بکند یا اگر بهم بخورد ما میتوانیم خسارت و ضرر و پولی که خرج کردیم را پس بگیریم ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اگر این دختر هم امضا کرده است دادخواست الزام بدهید.

  • ندا
    ندا

    سلام وعرض ادب
    اپارتمان قولنامه ای خریدم کلا قولنامه ای یعنی سند نداره،تو قولنامه متراژحدود ۵۵زده وانگار به صورت کلیدی فروخته شده از زمان معامله شش ماه گذشته ،اپارتمان متر کردم ۴۸متر بود با توجه به اینکه تو قولنامه خیارات غبن ساقط گردید می تونم شکایت کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      میتوانید تقاضای خسارت کنید.

  • رمضان
    رمضان

    معامله ای منعقد شده و خریدار این مال را به ثالثی فروخته است-اگر معامله اول فسخ شود آیا معامله دوم هم فسخ میشود یا باطل است

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با رای دادگاه ابطال میشود

  • علی
    علی

    باسلام
    اینجانب ۱۹ سال پیش یک قولنامه صوری بین خودم به عنوان فروشنده و مرحوم خواهرم به عنوان‌ خریدار در بنگاه نوشتم و هیچ شاهدی هم پای آن را امضا نکرده و همان روز اصل و نسخه دوم آن را در همان بنگاه امحا کردیم و تنها فتوکپی آن به اداره مالیات ارائه شد الان که خریدار صوری (مرحوم خواهرم)۱۰ سال قبل به رحمت خدا رفته نمی دانم آیا آن کپی در آینده می تواند مورد سواستفاده از طرف وراثش قرار گیرد با این توضیح که در متن قولنانه چند شرط نوشته شده بود که مثلا خریدار مبلغی را نقدا تحویل فروشنده کرده و باید ملکی را هم تحول فروشنده دهد و مبلغی دیکر را هم بعدا به فروشنده بدهد اما اصلا مشخص نشده که چه زمانی خریدار بابد به تعهداتش عمل کند صرفا در بخش زمان تحویل ملک از طرف فروشنده به خریدار نوشته شده(روز معامله )

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      کپی سند معتبر نیست

  • مهدی حیدری
    مهدی حیدری

    سلام من یه واحد خریدم که وام مسکن روی آن بوده،در زمان مبایعه نامه قرار شد که فروشنده بره درخواست افزایش مبلغ وام بده که من برم مابقی کارهاشو انجام بدم،چهل و پنج روز هم زمان گذاشتیم تا وام رو بگیرم و روز سند زدن پول وام رو بدم اما فروشنده پانزده روز به مهلت سند زدن رفت و منم براش اظهار نامه دادم که دیر رفتی و اگه دیر وام رو بگیرم خسارت متوجه شماست، الان زمان سند زدن وام بدستم نرسید و پیام داده فسخه،راهنماییم میکنید باید چکار کنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.
      پاسخ کامل و دقیق نیازمند بررسی کامل دلایل. مدارک و سوابق قضایی است.

  • رضا
    رضا

    سلام مبايعه نامه اي در خصوص خريد آپارتمان نوشته شده ولي بخش نحوه پرداخت ثمن معامله جهت چك چيزي ننوشتيم و فقط در بخش سند تاريخ و مبلغ مشخص شده است،
    قرارداد با شرايط فسخ و ديگر موارد نوشته و امضا هاي لازم انجام شده است .
    آيا قرارداد جاري شده ؟
    با توجه به عدم روشن بودن ثمن مورد معامله نياز به فسخ هست ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      معامله انجام شده است.

  • علی تقوی
    علی تقوی

    سلام خسته نباشید
    بنده یک واحد آپارتمان با۳۰فقره انواع چک اشخاص ثالث و خودم و پول نقد خریداری کرده ام که آخرین چک که مبلغ ناچیزی هم بود و چک یکی از این اشخاص بود برگشت خورده که فروشنده فسخ معامله رو از دادگاه خواسته در حالی که بنده از عدم موجودی چک مطلع نبودم و در مبایعه نامه نوشتیم اگر چکی برگشت خورد یک ماه فرصت دارم تا رفع اثر و یا کارسازی کنم سوال اینجاست که اولا به بنده اعلام نکرده که چک برگشت خورده دوما من این آپارتمان به یکی دیگه فروختم و ایشون هم آمده و بعنوان شاهد زیر مبایعه نامه دوم امضا کرده . حالا ایشون میتونن فسخ معامله کنن در حالی که همه چکها پاس شده و از زمان برگشت ۴۰ روز گذشته . سوال دوم اینکه من میتونم از بنگاهی که معامله بین ما بود نوشته ای از بابت اطلاع ندادن ایشون از بابت برگشت چک بگیرم و به دادگاه ارائه بدم . توجه داشته باشین در فروشنامه دقیقا این کلمه نوشته که چنانچه یکی از چکها برگشت خورد خریدار یکماه فرصت دارد نسبت به وصول چک اقدام نماید در صورتذعدم وصول لیش از یک مته قرارداد به نفع فروشنده به صورت یک طرفه منفسخ می گردد با تشکر فراوان

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.
      پاسخ کامل و دقیق نیازمند بررسی کامل دلایل و مدارک است.

  • رسول
    رسول

    باسلام واحترام وتشکر از التفات شما به مشکلات خلق الله.بنده ملکی رو خریده ام .مقداری از پولش روداده ام . ولی چون قصدداشتم بعداز فروش یک ملک دیگر پول فروشنده رو بدهم .لذا موفق نشدم ملک خودم روبفروشم.ایا برای فسخ خسارتی هم باید به فروشنده بدهم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . در صورتیکه در قرارداد ذکر شده باشد بله

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . در صورتیکه در قرارداد ذکر شده باشد بله

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . در صورتیکه در قرارداد ذکر شده باشد بله

  • سهیلا عزیزی
    سهیلا عزیزی

    سلام‌ وقت یه خی، ببخشید پارسال ملک نوسازس را فروختیم و‌ظبق قراداد شرط کردیم که تا اردیبهشت امسال سند را تحویل بدهیم البته مبالغی هم پیش خریدار موند تا سند اماده بشه و اون وجوه هم هنوز به ما تحویل نشده ،و ما هم داریم‌کارهای شهرداری و نظان مهندسی اش را انجام می دهیم ، سوال اینکه چنانچه خریدار از ما شکایت کنه ایا می تونیم قرارداد را فسخ کنیم ؟ میزان ضرر و زیانی که می تونه درخواست کنه به چه میزانی هست ، چون تو قولنامه یه درصدی از ثمن معامله را قید کردیم ،

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.
      پاسخ کامل و دقیق نیازمند بررسی کامل دلایل. مدارک و قرارداد است.

  • سام
    سام

    با سلام و احترام
    اگر در مبایعه نامه طرفین حق فسخ قرارداد پیش بینی نشده باشد، و خریدار ثمن معامله را بیش از یک هفته پرداخت نکرده باشد، آیا دستگاه قضا حق فسخ برای فروشنده قائل می شود یا حتما نیاز به بند فسخ هست؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . شرط فسخ میبایست در قراداد ذکر شده باشد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . شرط فسخ میبایست در قراداد ذکر شده باشد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . شرط فسخ میبایست در قراداد ذکر شده باشد

  • حليمه خاتون ولیزاده
    حليمه خاتون ولیزاده

    با درود واحترام.
    حدود سه هفته پیش آپارتمانی شصت متری را با قیمت چهارصد وچهل میلیون مبایعه نامه کردم وخریدار مبلغ سیصد میلیون پرداخته ومبلغ یکصدوچهل میلیون را منوط به دفتر خانه کرده ،الان سند در دفتر خانه آماده انتقال است. در حالی که همسایه من یکهفته بعد اپارتمان خودش در همان ساختمان را با بیش از یک متر کمتر،پانصد ونود میلیون تومان فروخته است. یعنی من حدود یکصد وپنجاه میلیون تومان ضرر کرده ام. آیا الان قبل از تفویض سندمیتوانم تقاضای ضرر کنم .
    شما چه راهی برای حل این مشکل پیشنهاد میکنید؟
    ممنونم اگر راهنمایی کنید.
    سپاس.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . اگر مغبون شده بتشید و شرط خیار غبن در قرارداد ساقط نشده باشد امکان فسخ وجود دارد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . اگر مغبون شده بتشید و شرط خیار غبن در قرارداد ساقط نشده باشد امکان فسخ وجود دارد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . اگر مغبون شده بتشید و شرط خیار غبن در قرارداد ساقط نشده باشد امکان فسخ وجود دارد

  • user-09143887367
    user-09143887367

    با سلام من حدود ۶ماه قبل مغازه ای فروختم حالا فهمیدم که اوقاف هست ومن اطلاع نداشتم وخریدار شکایت کرده ممنون اگر راهنمایی کنید

  • امیر
    امیر

    با سلام من حدود ۶ماه قبل مغازه ای فروختم حالا فهمیدم که اوقاف هست ومن اطلاع نداشتم وخریدار شکایت کرده ممنون اگر راهنمایی کنید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      تکراری است

  • سعید
    سعید

    سلام
    در یک مبایعه نامه بنده به عنوان فروشنده در یک بند قرارداد عینا نوشته شده تمامی اختیارات ملک به استثنا خرید و فروش طی یک وکالت کاری به فروشنده در این تاریخ و این دفترخانه داده شود و انجام شده آیا طبق این بند قرارداد می شود مبایعه نامه را باطل کنیم چون حق خرید و فروش گرفته ایم و خریدار مبایعه نامه ای ملک فروخته به خاله اش و چون به بنده از معاملات دیگر بدهکار هست قصد فرار از دین را دارد که توقیف نکنم مبایعه نامه را در اجرای احکام و خاله خریدار درخواست الزام به تنظیم سند برای بنده فرستاده است

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام ، نیاز به ملاحظه و بررسی وکالت‌نامه و مبایع نامه میباشد

  • حسین
    حسین

    سلام
    یه خودرو فروختم با xقیمت دریافت شد وکالت به مدت سه ماه به خریدار داده شد درزمان مدت وکالت داده شده نه تعویض پلاک وسند انتقال نداده است متوجه شدم که قیمت درزمان معامله زیر قیمت بوده است لطفا راهنمایی فرمایید آیا امکان فسخ وجود دارد
    متشکرم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اگر بیش از یک پنجم زیر قیمت بوده است میتوانید ادعای غبن نمایید.

  • احمدی
    احمدی

    من ۳دانگ ازملک رو فروختم وقراربوده درتاریخهایی که در مبایعه نامه قید شده پول به من بده بعد در توضیحات نوشتم اگر چنانچه در موعد های یاوه شده پول پرداخت نشود حداقل فرصت پرداختی ۵ روز میباشد درغیر این صورت فسخ میگردد الان خواستم بدونم این مبایعه نامه فسخ است

  • سید محسن حسینی
    سید محسن حسینی

    سلام.من یک ملک و یک ماه پیش فروختم.حالا با توافق طرفین میخوام معامله فسخ بشه و خسارتی به خریدار بدم و ملک خودم و پس بگیرم..این مشکلی نداره؟؟ در ضمن برای فسخ توسط بنگاه یه صورتجلسه تو کاغذ آچار تنظیم شده و همه امضا کردیم..این کفایت می‌کنه ؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر مشکلی ندارد و صورتجلسه تنظیم شده کافی می باشد.

  • نهال
    نهال

    سلام قرارداد مشارکت بسته شده ولی چکی که برای تضمین داده شده رقم و حروفش متفاوت است و تاریخ ندارد و در حساب خریدار هم مبلغ ضمانت شده وجود ندارد و چک کلا فاقد اعتبار است. آیا این مسأله نمی تواند شرط فسخ قرارداد باشد؟ آیا این خیار تخلف از شرط یا خیار تدلیس نیست؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام،
      ارائه پاسخ کامل مستلزم ملاحظه و بررسی مدارک است.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام،
      ارائه پاسخ کامل مستلزم ملاحظه و بررسی مدارک است.

  • امید امینی
    امید امینی

    سلام من یک ماشین رو فروختم با توجه با اینکه خریدار ماشین هم به مکانیکی برده و هم به کارشناسی رنگ و با توجه به اینکه تو قولنامه دستی نوشتیم ماشین ار لحاظ فنی و کارشناسی رنگ به رویت خریدار رسیده و اینکه وکالت محضری به نام خریدار خورده آیا میتونه ماشین رو بیاره پس بده یا خیر ممنون میشم پاسخ بدین

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام ، در صورتیکه ماشین با اوصاف بیان شده در زمان قرارداد مطابقت نداشته باشد ، برای خریدار حق فسخ و یا مطالبه ما به التفاوت وجود دراد

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان