شرایط پرونده در صورت فوت متهم

3.5/5 - (8 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

شرایط پرونده در صورت فوت متهم

زمانی که پرونده­ای در دستگاه قضایی به جریان می­افتد، بدون رضایت شاکی امکان متوقف شدن روند رسیدگی به پرونده وجود ندارد، مگر اینکه پرونده یه یکی از چند علل خاص توقف روند دادرسی مانند شمول عفو، اعتبار امر مختومه یا فوت و جنون یا زوال عقل متهم برخورد کند. فوت متهم، یکی از عوامل اصلی توقف رسیدگی و یا تغییر در روند رسیدگی به جرم است که در ادامه به آن می­پردازیم. اگر مشتکی عنه نمرده باشد و هنوز در قید حیات باشد، اما برای مثال دچار جنون، امراضی مانند آلزایمر شدید و زوال عقل، کما و از این قبیل شده باشد نیز، روند دادرسی به همان صورتی پیش می­رود که گویی شخص فوت کرده و لذا قرار توقیف دادرسی صادر می شود چون جرم قائم به شخص متهم فوت شده است.

شرایط پرونده حقوقی در صورت فوت مشتکی عنه یا متهم

در صورتی که متهمی فوت کند یا دچار زوال عقل شده و یا به جنون برسد، به طوری که در هیچ یک از این موارد، امکان حضور او در دادگاه و همچنین مجازات او وجود ندارد و ممکن نباشد. روند رسیدگی به پرونده به تعویق می­افتد. در این صورت، در صورتی که پرونده قضایی شکایت کیفری باشد یا حقوقی، در ادامه­ی روند تفاوت ایجاد می­کند. اگر شکایت حقوقی باشد. در صورتی که موضوع گرفتن حقی باشد، برای مثال مانند طلاق، یا اجازه­ی خروج از کشور، برای زنان، خود به خود روند قضایی متوقف شده و از موضوعیت خارج می­شود. اما اگر در این دعوی کیفری، مبلغی وجود داشته باشد که باید به شاکی پرداخت می­شده. شاکی از طریق دادگاه از مرگ مشتکی عنه مطلع می­گردد و قرار توقیف دادرسی صادر می شود تا  تعیین شود  تا وراث به دادگاه معرفی شوند. در این صورت روند قضائی دوباره به جریان می­افتد و در صورت صدور حکم به نفع شاکی، وراث طرف دعوی مسئول پرداخت بدهی او به مدعی می­شوند، ولو از مال خود یا از ترکه­ی متوفی که قبول کرده اند. از جمله این شکایات، می­توان به پرداخت بدهی و وام، پرداخت حقوق همسر از جمله مهر، اجاره بهای مالی که توسط متوفی اجاره شده بود را نام برد.

شرایط پرونده کیفری در صورت فوت متهم

در صورتی که متهم یک پرونده­ی کیفری فوت کند، می­دانیم که اساس قانون مجازات شخصی بوده و کسی نمی­تواند به جای شخص دیگری مجازات شود و همچنین نمی­توان انتظار داشت که شخصی را به جای شخص دیگری مجازات شود. حتی اگر این اشخاص فرزندان یا اولیای متهم باشند. از این رو در پرونده­هایی که متهم در آن یک نفر است. با مرگ متهم و یا جنون یا زوال عقل و ناتوانی او به سبب کما یا از این دست مسائل، به گونه­ای که شخص امکان حضور در دادگاه را نداشته باشد و مجازات آن با منطق همراه نباشد، خود به خود روند رسیدگی به پرونده­ی او متوقف شده و دادگاه پرونده را مختومه اعلام می­کند و کسی را به جای او مجازات نخواهد کرد، مگر اینکه در پرونده به غیر از مجازات، مال یا وجوهی نیز وجود داشت باشند که باید به شاکی پرداخت شود. برای مثال: شخصی که مرتکب جرمی شده است که هم شامل دیه و هم شامل مجازات است. در این صورت، همانطور که گفته شد، کسی به جای متوفی مجازات نمی­شود. اما شاکی از سوی دادگاه مهلتی کسب می­کند تا ورثه و ترکه­ی متوفی را به دادگاه معرفی کند و ورثه­ی متوفی درصورت قبول ارث و ترکه باید دیه­ی شخص را به طور کامل پرداخت نمایند.

اگر پرونده چندین متهم داشته باشد چه راهکاری انجام می‌شود؟

در پرونده­هایی که چندین متهم دارند نیز، در صورت فوت یکی از متهمان ، پرونده به حالت تعلیق در نمی­آید، حکم در قبال شخص متوفی به همان صورت گذشته است. اما ادامه­ی دادرسی برای رسیدگی به جرم دیگر متهمین پرونده کما فی السابق ادامه پیدا می­کند و متوقف نخواهد شد. و با وجود منتفی شدن مجازات شخص متوفی، مجازات دیگر متهمان به قوت خود باقی است.

جزای نقدی برای متهم فوت شده

لازم به ذکر است که جزای نقدی که به عنوان مجازات تعزیری برای برخی از اتهامات در نظر گرفته می­شود، مانند جزای نقدی جرم­هایی مانند فحاشی یا توهین، از مبالغ و وجوهی مانند دیه یا بدهی که ورثه­ی متهم مسئول پرداخت آن می­باشند مجزا است و ورثه هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارند. زیرا این مبالغ به عنوان جزای جرم بوده اند و قانون درباره­ی جزا تصریح می­کند که امری شخصی است و نمی­تواند کسی را به جای شخص دیگری مجازات کرد. البته، در این مورد نیز، باید به رابطه­ی بین زمان صدور حکم و زمان فوت متهم نیز توجه داشت. در صورتی که حکم جزای نقدی صادر شده باشد و متهم در زمان صدور حکم در قید حیات بوده، اما به مرحله­ی پرداخت مبلغ جزای نقدی نرسیده باشد. در صورت وجود چنین پیچیدگی­هایی در خصوص مبالغ دریافتی از متهمی که فوت شده و یا متهمی که در قید حیات است اما ذی عقل نیست، بهتر است که با وکلایی مجرب مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • آرمین نصرتی
    آرمین نصرتی

    درود بر شما وقت بخیر
    چند ماه پیش تصادف کردم من موتور سوار افسر کروکی کشید و ماشین مقصر شد بیمه و مدارک به کلانتری و دادگاه ارائه داده روز آخرین دادگاه ایشون متوجه میشیم که فوت شدن من چگونه میتونم از بیمه و دریافت خسارت استفاده کنم پرونده به کجا میره برای ادامه و جریان افتادن
    با سپاس فراوان از کمک و راهنمایی شما

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بیمه مکلف به پرداخت خسارت شما می باشد و دادگاه در رأی صادره به این موضوع اشاره خواهد نمود.

  • محمدی
    محمدی

    سلام
    وقتتون بخیر
    خواهر زاده من چند روز که فوت کردن ایشان در دادگاه پرونده داشتن و در یک نزاع شرکت داشتن به ایشان دیه تعلق گرفته بود
    آیا با فوت ایشان دیه به پدر و مادر پرداخت می‌شود؟یا دیه تعلق گرفته شده از بین میرود؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بله دیه تعلق می گیردو و رثه شما می توانند دریافت کنند.

  • کامران
    کامران

    سلام ودرود،پدرم چندسال پیش فوت کرده و برادرم نیزاخیرا مرحوم شد.زن این برادرفوت شده ادعا میکند که خانه پدری ماکه هم اکنون مادرم درآن ساکن است طبق قولنامه ای توسط پدرم به برادرم فروخته شده(پدردرزمان ساخت خانه وزمان ادعایی این زن مریض احوال بود) وملکیت این خانه متعلق به آن برادرفوت شده و وراث اومی باشد.لازم به ذکر است که این خانه هنوزازرهن بانک خارج نشده وسندبنام پدرم می باشدوتاکنون انحصاروراثت هم انجام نشده.البته سندنزدهمین زن است. آیامیشودعلیه ادعای زن برادرم کاری کرد؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      جهت صحبت کامل در مورد موضوع مورد نظر شما نیاز به بررسی مدارک و مراجعه حضوری دارد لطفاً با دفتر تماس بگیرید.

  • کمال محمدی
    کمال محمدی

    باسلام .برادر من با رفیقش دو هفته میش با موتورسیکلت میرن بیرون و تصادف میکنن (راننده و صاحب موتور سیکلت برادرم) بعد رفیقش از برادرم شکایت میکند به خاطر صدمه و شکستگی ران. ..برادرم یک هفته بعد از تصادف در خانه فوت میکند .. سوال من اینجاست ایا حالا شکای میتوند از برادرم یا خانواده اش شکایت رو ادامه بده و طلب دیه رو کند؟ در حالی که نه اخطار و نه احضار هنوز نیومده و فقط فهمیدم طرف شکایت داده است.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      با فوت برادرتان در پرونده مطروحه قرار توقیف دادرسی صادر میشود.

  • محسن
    محسن

    سلام وقت بخیر پدرم قبل از فوت خانه هایش را به نام مادر و خواهرم کردن و برای من چیزی ارث نگذاشتند شنیدم می تونم علیه این انتقال سند شکایت کنم آیا درست است و امکان گرفتن سهم الارث را خواهم داشت یا خیر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر چنانچه قبل از فوت اموال خود را به نام دیگران منتقل کرده باشد کاملاً صحیح و غیرقابل بازگشت می باشد.

  • user-09102673558
    user-09102673558

    باسلام ۱۰ سال پیش با ضربه ای که همسر من در اثر هول دادن مادرم برایش بوجود آورد باعث ضربه مغزی او شده و پس از چندروز مادرم فوت کرد و پسرم نیز شاهد بود همسر من ۳ سال پیش فوت کرده خانواده اش تمکن مالی دارند که دیه مادر مت را بدهند آیا میتوانم اقدام کنم و چقدر دیه تعلق میگیرد؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      چنانچه فوت مادرتان به علت ورود ضربه مغزی از ناحیه همسرتان شده باشد و مدارک کافی در این خصوص داشته باشید می توانید علیه ورثه طرح دعوی مطالبه دیه نمایید.

  • رحمان
    رحمان

    با سلام..ما شاکیان پرونده در یک ساختمان مسکونی برعلیه شخصی که باعث اسیب رساندن به خودروها واموال ساختمان شده بعد از کارشناسی هزینه ها و…… وبعد ۵ ماه پرونده ارجاع شده به دادگاه حالا متشاکی عنه به علت مصرف مواد مخدر فوت شده ….تکلیف پرونده وخسارت به اموال شخصی واموال ساختمان چی میشود…پدر ومادر خواهر وبرادراش زنده اند وملک واموال دارند ولی متهم چیزی به اسمش نیست

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      چنانچه متهم فوت شده و اموالی ندارد قرار موقوفی تعقیب صادر شده و پرونده متوقف می شود.

  • علی
    علی

    سلام وقت بخیر
    پدر بنده فوت شده اند و قبل از فوت از همسر دومش جدا شده و محکوم به پرداخت مهریه به صورت قسطی بوده اند، الان همسرشون میتونند از وراث شاکی بشن؟ اگه ماترکی از پدرم نباشه تکلیف وراث چی هست؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      اگر ماترکی نباشد وراث مسئولیتی ندارند. د ر غیر اینصورت به نسبت ماترک مسئول پرداخت دیون متوفی هستند.

  • احمد
    احمد

    سلام
    چند نفراز طریق کلاهبرداری بانکی و جعل کارت بانکی از عده ای دزدی کرده یکی از این دزدها که حکمش پرداخت یک دهم از اون پول دزدیده شده هست فوت کرده مجرد هم هست اما پدرش ثروت دارت ما می تونیم این مبلغ از پدر این فوت شده بگیریم.ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      اگر شخص فوت شده اموالی داشته باشد امکان دریافت محکوم به از ماترک وی وجود دارد .

  • خضر
    خضر

    سلام شخصی هست که ۲۶ میلیون بهم بدهکاره و دو روزه فوت شده الان میتونم ازش شکایت حقوقی بکنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بله با داشتن گواهی حصروراثت می توانید دعوی مطالبه وجه علیه ورثه طرح نمایید.

  • ولی
    ولی

    با سلام هدود یک سال نیم پیش برادرم رفته بود با خانومش محمانی ونجا گفتند بیا بریم یک ساختمان نیمه کاره دارند ونجابرامون کمک کنید تا برادرم معلوم نیست عمدی انداختند داخل چاه یا خودش افتاده متصفانه فوت کردند از ساحب خانه شکایت کردیم دادکاه ریه داد به ساحب خانه قتل نیست اتفاق قاضی پرونده همین طور پرونده را بسته الان دوتا بچه داره کجا باید شگایت کنیم که هدقل دیه برادرمو بگیریم ممنون مشم به سوالم جواب بدید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام پرونده شما نیاز به بررسی دارد.

  • حسین
    حسین

    سلام اگر درحین دادرسی متهم فوت کند و قرار موقوفی صادر شود ولی بعد یه سال متوجه شویم متهم زنده است چه می‌شود؟ می توان دوباره دادرسی شروع کرد؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      با توجه به ایتکه دادگاه با سامانه ثبت احوال لینک هستند چنین امری امکان ندارد در هر صورت اگر این امر محقق شود با اعلام به دادسرا می توان پرونده را به جریان انداخت.

  • رضا بختیاری
    رضا بختیاری

    سلام دوتا برادرای پدرم شکایت دوتابرادر دیگر کردن بخاطر عرث خودشون هم سالهاقبل بخشیدن امضا هم کردن الان بعد ۴۰ سال اومدن گفتن عرثمون میخوام پدرم و یه برادر دیگش زمین را ثند کردن تو حین شکایت پدرم فوت شده سال ۹۸ الان ما و اون یکی برادرش وکیل گرفتیم تو شکاید قید شده که برگه ای که امضا کردن پدر مجعل و سند جعل کرده ایا الان که ما وکیل داریم پول شکایت که میخوایم به وکیل بدیم باید هر دو برادر بدن چون پدر من فوت کرده وکیل گفت شاکی نمیتونه شکایت شخص فوت شده کنه فقط الا شکایت برای اون یکی برادر هست شما اسم از پدر شما تو شکایت نیست و نمیخواد پول بدی الان زدن زیرش و میگه باید صحم خودتون بدین میشه راهنمایی کنید ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      چیزی از سوال مفهوم نیست …از وکیل محترمتون بپرسید.

  • کوروش
    کوروش

    با سلام درود
    پدر من متهم شناخته شده است در یک درگیری دسته جمعی در حالی ک بیگناه بوده و پرونده چند متهم دارد و یک شاکی خصوصی ک آسیب دیده است،،حال وثیقه ای ک در رهن پدرم بوده با توجه به دادخواست های بسیار هنوز آزاد نشده است لطفا راهنمایی کنید،هنوز هیچ حکمی صادر نشده است و یک سال از فوت پدرم گذشته اما وثیقه رفع توقیف نشده
    اکنون سه بار تقاضای رفع توقیف داده شده اما همچنان پرونده باز است..ناگفته نماند این پروند سه متهم دیگر هم دارد..اکنون یک سال از فوت پدرم گذشته است اما همچنان سند ازاد نشده است.. و واقعا پدرم ابدا در این نزاع دسته جمعی حضور نداشتند. و یک وکیل هم گرفته بودیم.اما ظاهرا طبق قانون وکیل عزل می شود..بنده حتی از اهالی روستا وابادی و رییس شورا و دهدار هم استشهاد محلی دارم که در زمان وقوع درگیری متهم حضور نداشته است..لطفل راهنمایی بکنید.با تشکر بیکاران

    باتشکر از شما.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . با فوت متهم وثیقه با درخواست وثیقه گذار ازاد میشود با ما تماس بگیرید

  • علی
    علی

    ببخشید من پدرم به علت فروش مال غیر پونزده ساله که زندانه و اخیرا حالش خیلی بده هیچ ملک و املاک و هیچی نداره اگر خدایی نکرده فوت کنه شکات میتونن از ما که ورثشم یم شکایتی بکنن برای ما مشکلی پیش میاد?

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . خیر

  • کوروش
    کوروش

    درود پدر من متهم شناخته شده است در یک درگیری دسته جمعی در حالی ک بیگناه بوده و پرونده چند متهم دارد و یک شاکی خصوصی ک آسیب دیده است،،حال وثیقه ای ک در رهن پدرم بوده با توجه به دادخواست های بسیار هنوز آزاد نشده است لطفا راهنمایی کنید،هنوز هیچ حکمی صادر نشده است و یک سال از فوت پدرم گذشته اما وثیقه رفع توقیف نشده

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . با توجه به فوت متهم . وثیقه گذار میتواندتقاضای رفع توقیف از دادگاه مراجعه کند

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . با توجه به فوت متهم . وثیقه گذار میتواندتقاضای رفع توقیف وثیقه از دادگاه را بنماید

      • ره جویان عدالت
        ره جویان عدالت

        سلام . بله .

      • ره جویان عدالت
        ره جویان عدالت

        سلام . بله . با ما تماس بگیرید

      • ره جویان عدالت
        ره جویان عدالت

        سلام . بله . با ما تماس بگیرید

      • ره جویان عدالت
        ره جویان عدالت

        سلام . بله . با ما تماس بگیرید

  • فراز سجادیان
    فراز سجادیان

    با سلام
    خواهان پرونده من ۸ ماه قبل فوت کرده و پرونده مشمول ماده ۱۰۵ شده. من همچنان بلاتکلیف هستم چون ورثه مرحومه خارج از کشور هستند. برای تعیین تکلیف و ختم پرونده دادگاه چه مدت صبر میکند و من باید چه کار کنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      دادگاه با اعلام شما اتخاذ تصمیم میکند

  • user-09194817702
    user-09194817702

    سلام پدرم از پدرشون مقداری زمین وخانه به ارث برده وخواهرشم یه قطعه زمین داشته ک به پدرم داده ینی ارث خودشو بخشیده به پدرم الان هم پدر بزرگم و هم پدرم وعمه ام فوت شدن .حالا الان بعد از شیش سال برای پدرم حکم اومده ک شکایت کردن بچه های عمه ارث مادریشونو می خوان میشه راهنمایی کنید؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام،
      ارائه پاسخ کامل مستلزم ملاحظه و بررسی مدارک است.

  • ابوالفضل
    ابوالفضل

    سلام خسته نباشید پدر بزرگ من فوت شده و قبل از فوت شدن پدربزرگم یک قطعه زمین را به همراه داییم فروخته است و پولش را به حساب داییم ریخته است پدر بزرگم چند قطعه زمین دارد که به اسم خودش است و خاله ها و مادرم از داییم شکایت کردند که زمین ها را بفروشند و حقشان را بدهند این تا این جای ماجرا
    دایی من هم رفته از پدرش که پدر بزرگ من میشود شکایت کرده که زمین من را فروخته است میخواستم بدونم در چه شرایطی رای دادگاه به نفع دایی من میشود؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اگر ثابت شود که پدر بزرگ با اجازه دایی ملک دایی را فروخته و دلش را نیز پرداخته ، تقصیر ی متوجه پدربزرگ نیست

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      منطقاً امکان طرح شکایت کیفری علیه متوفی وجود ندارد و اگر شخصی ادعای حقوقی داشته باشد باید علیه ورثه متوفی طرح دعوی نماید.

    • امیرحسین
      امیرحسین

      باسلام بنده از شخصی طلبکار بودم وکیل دارم طرف مقابل دوسال پیش فوت شده وکیل بنده هم هیچ چیزی از پرونده به من نشان نمی‌دهد ولی طرف مقابل داخل حساب بانکیش در زمان فوت چند برابر بدهی بنده اندوخته داشته آیا امکان دارد وکیل بنده پول را از حساب ایشان برداشت کرده باشندومن بی اطلاع باشم وایا امکان دارد تمام دادگاه های که تشکیل می‌شده را خود وکیلم رفته باشند حتی داخل سامانه ثنا هم هیچ ردی از پرونده نیست واین موضوع را هرزمان به وکیل گفتم ایشان اضهار داشته تمام پیامکها به ثنای ایشان میرود وهر بار به طریقی بنده را سر کار می‌گذارد.وبا این کار باعث خسارت‌های مالی وروحی به بنده شده اگر کاری نکرده باشند امکان گرفتن خسارت از وکیل وجود دارد پیامک‌های واتساپ مورد تایید هستند که ایشان را محکوم کند وطبق نوشته های واتساپ باید همان چیزهایی که نوشته را به بنده نشان دهد ممنون

      • ره جویان عدالت
        ره جویان عدالت

        سلام وقت شما بخیر
        بهتر است که حضوراً به دادگاه مراجعه و از مدارک پرونده کپی اخذ نمایید و بعد از آن تصمیم بگیرید.

  • کیاوش بزرگمهر
    کیاوش بزرگمهر

    سلام برادرمن دوماه قبل مادرم رو هل داد ولگن پای مادرم شکست وعمل شد اما ازهمان روز اول بخاطر بیماری قلبی که مادرداشت حال شوک شدوحتمال میدم سکته کرد بعداز دوماه بخاطر بستری بودن وعود بیماری قلبی سکته کرد ومرحوم شد.درحالیکه همه میداتستیم که علت اصلی فوت مادردعوا وآسیب دیدکی بود روز دفن برای گواهی دفن ازماپرسیدند ازکسی شکایتی احیانا ندارید؟من آمدم بگم اما همراهان گفتند نگو اگر بگویی ممکن است دوباره تشریح شود ومراسم طبق برنامه پیش نرود وفکر خرج وعجله وابروی مراسم بودن..الان میخوام برم بگم داستان اینطور بوده آیا میتونم پس ازدفن شکایت کنم؟؟ممنون وآیا نبش قبروتشریح دوباره صورت میگیرد؟؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      خیر نمی توان اقدامی نمود

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان