رد مال در فروش مال غیر

3.9/5 - (7 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

رد مال در فروش مال غیر

فروش مال غیر، مسئله‌ای که خیلی از افراد ممکن است تا کنون با آن مواجه شده باشند. در توضیح فروش مال غیر می‌توان گفت، فروش مال غیر به معنای انتقال و فروش عین مال یا منفعتی مالی است که به خود شخص تعلق ندارد. به عبارتی بهتر در فروش مال غیر شخص نسبت به فروش مالی اقدام می‌کند که مالک آن نیست.

در معامله‌ای که برای مال غیر انجام می شود، اگر شخص خریدار از موضوع آگاه باشد، یعنی بداند که مالی که قصد خرید آن را دارد متعلق به شخص فروشنده نیست و مالک اصلی آن شخص دیگری است، با این وجود مال غیر را خریداری کند اون نیز مجرم شناخته می‌شود. طبق مجازاتی که در مورد انتقال مال غیر وجود دارد با او برخورد می‌شود‌. در این مقاله به توضیح بیشتر در مورد رد مال در فروش مال غیر می‌پردازیم. برای آگاهی بیشتر در مورد حکم این مورد تا پایان با ما همراه باشید‌.

مجازات رد مال در فروش مال غیر

حکمی که در مورد رد مال در فروش مال غیر صادر می شود، تنها یک مورد از مجازات‌های در نظر گرفته شده برای این جرم است. بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که فروش مال غیر از نظر قانون حکم کلاهبرداری را دارد. بنابراین مجازات در نظر گرفته شده برای آن نیز مشابه مجازاتی است که قانون برای جرم کلاهبرداری صادر می‌کند.

رد مال در فروش مال غیر

به طور کلی مجازات در نظر گرفته شده برای این جرم شامل حبس که به مدت یک تا هفت سال است و رد مال به صاحب اصلی مال می‌شود. ناگفته نماند که در قانون جدید که در خصوص کاهش مجازات‌های در نظر گرفته شده برای مجرمان است، حداقل و حداکثر حبس را به نصف کاهش داده است.

شرایط رد مال در فروش مال غیر

سوالی که در این قسمت مطرح می‌شود این است که آیا هر شرایطی شامل حکم رد مال در فروش مال غیر می شود یا خیر؟ در برخی شرایط ممکن است شخصی که مالک مال محسوب می‌شود از فروش مال خود توسط شخص دیگری مطلع باشد. در چنین شرایطی که خود شخص مالک از معامله انجام شده به طور کامل مطلع است، حکم چه می‌شود؟ از دیگر شرایطی که ممکن است در چنین پرونده‌هایی رخ دهد این است که مالک اصلی مال با شخصی که قصد فروش مال غیر را دارد، با یکدیگر هماهنگ هستند.

به عبارتی بهتر مالک اصلی مال و شخصی که قصد فروش مال غیر را دارد شریک جرم یکدیگر هستند. در چنین شرایطی باز هم باید اصل مال فروخته شده به مالک اصلی برگردانده شود یا خیر؟ همه این سوال‌ها در مورد رد مال در فروش مال غیر وجود دارد. با ما همراه باشید تا در مورد شرایطی که به آن انتقال مال غیر گفته می‌شود، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

فروش مال غیر به شرایطی گفته می‌شود که در آن شخصی نسبت به فروش مال یا منفعت مالی اقدام کند که مالک‌ آن نیست. در فروش مال غیر مالک اصلی از فروش مال خود توسط شخص دیگری مطلع نیست. در چنین شرایطی قانون برای افرادی که مرتکب جرم شده‌اند، مجازات در نظر می‌گیرد. علاوه بر مجازات در نظر گرفته شده برای افراد مجرم مال باید به صاحب اصلی آن بازگردانده شود.

برای شکایت در مورد انتقال مال غیر می‌توانید به دادسرای عمومی و انقلاب مرجع صالح مراجعه کنید. با پیگیری از این طریق می‌توانید نسبت به بازپس گرفتن‌مال خود اقدام کنید.

اثبات مالکیت در فروش مال غیر

پس از انتقال مال غیر در صورت مطلع شدن مالک اصلی بهترین راه برای بازگرداندن مال از دست رفته این است که مالک اصلی مال، مالکیت خود را به دادگاه ثابت کند. پس از اینکه مالکیت صاحب اصلی ثابت شد، نوبت به آن می‌رسد تا فروش آن توسط متهم که مالک اصلی نیست، نیز ثابت شود. اثبات مالکیت شخص بر روی مال به این معنا است که شخص در دادگاه این موضوع را به اثبات برساند که نسبت به مال ادعا شده از نظر قانونی دارای حق عینی و مالکیت است. بهتر است بدانید در مورد پرونده‌هایی که در مورد انتقال مال غیر وجود دارد، مهمترین رکن آن این است که شاکی مالکیت خود نسبت به مالی که متهم آن را فروخته است را ثابت کند.

به عنوان سخن پایانی می‌توان گفت در این مقاله به توضیح بیشتر در مورد رد مال در فروش مال غیر پرداختیم. دانستید که فروش مال غیر به حالتی گفته می‌شود که در آن شخص نسبت به فروش مالی اقدام کند که مالک آن نیست. در فروش مال غیر مالک اصلی از این معامله بی خبر است. در صورت مطلع بودن مالک اصلی، خود او نیز مجرم محسوب می‌شود. اگر مالک اصلی از فروش مال خود توسط شخص دیگری مطلع نباشد، می‌تواند بنا بر قوانین از شخصی که مال او را بدون اجازه فروخته است، شکایت کند. رکن اصلی شکایت و اثبات ادعا این است که مالک، مالکیت خود نسبت به مالی که بدون اطلاع او فروخته شده است را ثابت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • سعید
    سعید

    سلام ایا خودرویی که به غیر فروخته شده قابل بازگشت به صاحب اصلی هست یا پول خودرو به قیمت روز به صاحب اصلی میدن

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      این امر مشروط به این است که دقیقاً درحکم صادره به عنوان کلاهبرداری رد عین مال یا ارزش آن ذکر شده باشد

  • رضا
    رضا

    برادره نا تني دارم كه خانه و مدارك خانه و قلنامه را بعد از خريد به او دادم به امانت و مجاني براي زندگي. بعد از ٢ سال از او خاستم از خانه خارج شود. او خانه من را در ٢ روز فروخته.

    الان چه باعد كرد و ابا خانه به من برميگرده؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      شما می توانید از ایشان به عنوان فروش مال غیر شکایت نمایید

  • محمد
    محمد

    سلام
    یک موتور سال ۹۲ازبنگاه موتورخریدم..بعد۱۰سال رفتم سراغ سندوتعویض پلاک.کسی که سندبنامش بود اول قبول کرد ولی وقتی آرزوی مدرک موتورعکس گرفت در دادگاه به جرم فروش مال غیر آزما وبنگاهی شکایت کرد..دادگاه تحویل موتور به این آقا را درخواست کرد واماهم تحویل دادیم..واینجاحق ماضایع شد.مادیربرای سند اقدام کردیم درست ولی ما قولنامه معتبرازبنگاه داریم و به دادگاه هم ارائه دادیم..باید بنگاهی محکوم میشد و هزینه میداد.بنگاهی هم دوتا قولنامه داره که میرسه به یک بنگاه دیگه

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      سوال شما مبهم است اگر به موجب حکم دادگاه محکوم به تحویل موتورسیکلت به شخص دیگری شده اید می توانید ادعای خود را بر علیه فروشنده بابت استرداد ثمن و دریافت خسارت مطرح نمایید

  • داود
    داود

    سلام
    بنده زمینی خریداری کردم که مالک میدانسته مشکل دادگاهی دارد به خاطر تعیین تکلیف مالکیت در مورد زمین واین احتمال که صاحب زمین شخص دیگر شود زیاد است
    من قسمتی ثمن معامله زمین وخودرو وجه نقد دادم
    این معامله به چه صورت است

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      در صورتی که در دادگاه مالکیت زمین از فروشنده سلب گردد و ایشان دیگر مالک ان نباشد معامله باطل خواهد بود و امکان مطالبه ثمن پرداختی توسط شما وجود دارد.

  • فریدون
    فریدون

    باسلام آگرکسی براساس مفاداسناد رسمی املاکی را متعلی به خودمعرفی وطی وکاتنامه به کسی انتقال دهد .سپس دردادگاه دیگری درکسوت خوانده آن املاک را ماترک پدرش قلمدادوموجب ابطال سندوخسارات وغرامت به انتقال گیرنده اول ویا سایرمتعاملین بعدی شده است یا خیر .چگاربایدکرد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام نیاز بررسی دارد.

  • فریدون
    فریدون

    با سلام آیا پس ازانقضای مرورزمان درجرایم کیفری درمواردی مثل انتقال یا فروش مال غیر با سندرسمی ازفزوشنده می توان مطالبه غرامت کرد .اگرمی شود ازطریق چه دادگاهی (کیفری یا جقوقی )

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      بستگی به حکم صادره از دادگاه دارد و باید بررسی شود و در صلاحیت دادگاه حقوقی می باشد.

  • لیلی
    لیلی

    سلام بنده دودانگ از شش دانگ ملکی را از طرف همسرم به عنوان بخشی از مهریه ام طبق تنظیم مبایع نامه دفتر املاک دریافت کردم پس از آن تقاضای تنظیم سند کردم که همسرم از این کار امتناع کرد به این بهانه که می خواهد چهار دانگ را هم خریداری کرده وبه بنده بدهد بعد از مدتی ۴ سال متوجه شدم که مبایع نامهنامه معدوم شده است بنابراین اقدام به مطالبه مهریه کردم وبعد از آن شکایت در خصوص فروش مال غیر وابزار معامله کردم حالا به بنده بگویید تکلیف من در این خصوص چیست

  • علی کیانی
    علی کیانی

    سلام.بنده اپارتمانیو که به شخصی پیش فروش کرده بودم با اطلاع خریدار اول به شخص دیگری واگذار کردم.الان بعد از چهار سال از من به جرم فروش مال غیر شکایت کرده.میخواستم ببینم در صورت محکومیت در دادگاه کیفری رد مال به چه صورت انجام میشه.ایا با توجه به مطلع بودن خربدار اول باز هم باید اپارتمانو بهش برگردونم یا اینکه مبلغ مبایعه نامه و خسارتو پرداخت میکنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام رد مال . تحویل اپارتمان به شاکی

  • user-09192817344
    user-09192817344

    با سلام و عرض ادب
    بانک دو سال پیش ملکی تملیکی را از طریق مزایده بفروش رساند انتقال سند انجام شد مالک علیه بانک شکایت کرد و بدلیل تبدیل به تعهد دادگاه رای ب ابطال اجراییه و سند داده قیمت روز ملک سه برابر شده تکلیف خریدار چه میشود

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.
      علیه بانک دادخواست مطالبه غرامت بدهید.

  • انصاری فر
    انصاری فر

    با سلام و عرض ادب
    بانک دو سال پیش ملکی تملیکی را از طریق مزایده بفروش رساند انتقال سند انجام شد مالک علیه بانک شکایت کرد و بدلیل تبدیل به تعهد دادگاه رای ب ابطال اجراییه و سند داده قیمت روز ملک سه برابر شده تکلیف خریدار چه میشود

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      پاسخ داده شد.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      پاسخ داده شد.

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان