مجازات ساخت و ساز بدون مجوز چیست؟

3.2/5 - (16 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل ملکی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

مجازات ساخت و ساز بدون مجوز چیست؟

طبق ماده ۱۰۰ قانون ساخت و ساز، تفکیک اراضی و مالکیت عمرانی یک محدوده در منطقه شهری یا حریم آن بدون داشتن پروانه یا مجوز ساختِ بنا غیرقانونی است و مجازاتی را در پی دارد، که در ادامه به نقد این موارد برای آگاه شدن از مجازات ساخت و ساز بدون مجوز می‌پردازیم. کمیسیون ماده ۱۰۰ شهری با وضع این قانون به اطلاع عموم رسانده‌ است که چنین حکمی برای حدود شهری، محدوده و یا حریم شهر برقرار است. لذا در خصوص ساختمان‌ها و املاکی که در مناطق خارج از محدوده شهری ساخته می‌شوند قوانین و مجازات دیگری وضع شده که مبتنی بر تبصره ۲ از بند سوم ۹۹ قانون شهرداری به آن‌‌ها پرداخته می‌شود. احداث بنا در حریم قانونی نواحی شهری اعم از جاده‌ها، راه آهن‌ها، خطوط فشار برق، فرودگاه‌ها در صورت برچسب خوردن به عنوان ساختمان بدون پروانه منجر به تخریب و رفع اثر خواهد شد.

متقابلا در صورتی که احداث چنین مجموعه‌هایی در نواحی غیر شهری و حاشیه حریم‌ها باشد و از نوع متحد ثانی باشد و همچنین احداث آن‌ها ملزم به اخذ پروانه از سوی مجع تعیین شده باشد و از تاسیسات غیر شهرکی به حساب آید، به این صورت که برای رفع نیازهای عمومی، تجاری، تفریحی و نیز اقتصادی و سایر عناوین تعریف شود، طبق بند ۲ از ماده ۸ آیین نامه که در راستای استفاده از اراضی احداث بنا و تأسیسات در نواحی خارج از محدوده قانونی که حریم شهرها مصوب ۱۳۵۵ است، بررسی می‌شود.

البته شایان ذکر است که بررسی و پرداختن به مسائل مقدار و کیفیت تخلف در مورد بنای املاک فاقد پروانه کسب، توسط هیأتی که متشکل از پنج نفر از نمایندگان استانداری، انجمن استان اداره کل مسکن، شهرسازی اداره کل کشاورزی و منابع طبیعی و معادن هستند، اجرا می‌شود. در چنین شرایطی حداقل کسب سه رأی همسو برای اجرای یک قانون نیاز است. از سوی دیگر کمیسیون باید در بازه زمانی حداکثر دو ماه (از تاریخ توقف عملیات ساختمانی یا اعلام تخلف مکلف) نظر خود را به دادگاه مربوطه ارائه دهد.

در خصوص احداث ملک در محدوده شهری که پروانه ساخت آن‌ها پس از تصویب نقشه کل شهر صادر شده، تصمیمات را طبق درخواست شهرداری، کمیسیون‌های متشکل از نماینده وزارت کشور به انتخاب وزیر کشور یکی از قضات دادگستری به انتخاب وزیر دادگستری و همینطور یکی از اعضای انجمن شهر به انتخاب انجمن شورای اسلامی شهر، تعیین می‌شود. در این حالت کمیسیون نظر خود را به جمعی با حضور نماینده شهرداری اعلام می‌کند؛ این اعلامیه تنها جنبه ادای شرح دارد و جمع مذکور حق نظر و ر‌ای را دارا نیست. بر اساس لایحه کتبی ذی نفع اگر وصول برای ظرف مدت یک ماه اجرا شده باشد، تصمیم مقتضی اتخاذ می‌شود.

کاملا مشخص است که تصمیم کمیسیون نمی‌تواند از دو حالت تخریب و یا اخذ جریمه خارج باشد؛ اما اینکه کدام یکی از این دو مورد برای مجازات ساخت و ساز بدون مجوز عملی شود همانطور که ذکر شد، بستگی به شرایط مربوطه دارد. در صورتی که ملک بنا شده در تداخل با اصول شهرسازی، فنی و بهداشتی باشد، مبتنی بر حکم تخریب مستفاد از صدور تبصره یک ماده ۱۰۰ قانون شهری، تصمیم کمیسیون بر تخریب ملک خواهد بود. تصمیم صدور و اخذ جریمه نیز طبق مستفاد از تبصره ۴ ماده ۱۰۰ قانون شهری در شرایطی که اصول و مسائل فنی، بهداشتی و شهرسازی رعایت شده باشد؛ کمیسیون قادر است به وسیله صدور رأی اخذ جریمه به ازای هر متر مربع از ملک جریه به مقدار یک دهم ارز معاملاتی ملک و یا یک پنجم مقدار سرقفلی ملک در حالتی که ساختمان مذکور ارزش سرقفلی داشته باشد، است. البته در چنین حالتی هر کدام از موارد که ارزش بیشتری از ذی نفع داشته باشد، صدور برگ پایان ساختمان به شهرداری اعلام می‌شود. بنابراین مجازات ساخت و ساز بدون مجوز طبق مفاد قانون شهری در دو حالت اخذ جریمه و تخریب یا رفع اثر اجرا می‌شود.

قانونی که درباره مجازات ساخت و ساز بدون مجوز مطرح شده است: تبصره ۱ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری: 《در مواردی که عملیات ساختمانی بدون پروانه مخالف مفاد پروانه انجام شده باشد، کمیسیون موضوع این قانون با احراز این که اصول شهرسازی یا فنی یا بهداشتی در ساختمان احداثی رعایت نشده است، می‌تواند قلع تأسیسات و بناهای خلاف مشخصات مندرج در پروانه را طی تشریفاتی مورد حکم قرار دهد. با توجه به مراتب، رأی کمیسیون مبنی بر قلع تأسیسات احداثی باید متضمن اعلام عدم رعایت اصول سه گانه مذکور در ساختمان احداثی باشد.》

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • مهدی
    مهدی

    سلام
    بنده در باغ ساخت غیر مجاز انجام داده ام و جهاد کشاورزی شکایت کرده و پرونده ارسال شده به دادگاه.
    سقف من ۷۰ متر هست ولی ساخت زیر سقف حدود ۴۰ متر.میخام ببینم دادگاه ملاکش سقف هست یا ساخت؟؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      ملاک دادگاه متراژ ساخت می باشد

  • محمد
    محمد

    سلام
    ساخت خانه در کوه یا دامنه کوه که در منطقه شهری نیست و حتی در حومه شهر هم نیست چه حکمی دارد ؟ البته بنا خصوصی است . یه چیز دیگه در نواحی محافظت شده چه حکمی داره ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقتتون بخیر
      در صلاحیت اداره جهاد کشاورزی بوده و معمولا حکم تخریب میدهند .

  • زهرا
    زهرا

    سلام من سقف خانه پدریم راساختم ازش گلنامه فروش هم گرفتم توگلنامه هم قیدشده طبقه سوم ساخته بشه امافهمیدم اجازه ساخت نداره زیربنامون هم ضعیف ولی میخوان بزوربسازن یابقول خودشون قاچاقی بسازن مهندس هم گفته ساختن طبقه سوم یعنی شکستن ستون خونه من توراخداراهنماییم کنیدمن چیکارکنم اخه میگن زمین مال خودمون توام نمیتونی کاری بکنی

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقتتون بخیر
      چنانچه ملک مورد نظر شما در بافت شهری قراردارد میتوانید به شهرداری شکایت کنید و در بافت روستایی به ده یاری یا شورا

  • محمدرضا
    محمدرضا

    سلام وقتتون بخیر،من یک تکه زمین ۱۵۵ متری خریدم که در محدوده ی شهری هست. و دوتا پلاک آنطرف تر هم ساخته شده است. وقتی به شهرداری برای گرفتن پروانه ساخت مراجعه کردم گفتند که زمین کاربری کشاورزی دارد و هم تفکیکی غیر مجاز هست. من الان موندم چکار کنم، که آیا غیر مجاز بسازم یا نه، و اینکه اگر غیر مجاز بسازم هزینه جریمه آن چقدر خواهد شد. زمین در شهرستان بابل واقع هست.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      به هیچ عنوان به شما ساختن ملک به صورت غیرمجاز توصیه نمی شود. چراکه در صورت ساختن ملک مسکونی در کاربری کشاورزی ممکن است حکم تخریب ملک صادر شود و توصیه ای که به شما می شود این است که اگر ملک در محدوده شهر است پیگیری لازم جهت تغییر کاربری آن را انجام دهید.

  • مصطفی
    مصطفی

    سلام بنده ملکی دارم در روستا که دیوار گلی و قدیمی داره و در محدوده عقب نشینی هست،حدود ۳ متر از دیوار گلی تخریب شده و نیاز به تعمیر داره،بنده این مقدار دیوار رو تعمیر کردم و دهیاری اومده و میگه برای چی تعمیر کردی باید عقب نشینی میکردی،آیا این حرف درسته؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      احتمالاً اعلام کتبی توسط دهیاری به شما بر مبنای مقررات بوده است که می توانید به آن اعتراض نمایید.

  • رستم
    رستم

    سلام و عرض ادب در روستایی زندگی میکنیم که چپ و راست آبندان مدرسه و روستا از پنجاه سال قبل تشکیل شده و آب منطقه ای ۱۵۰متر حریم زده و بخوام در حیاط پدری خونه بسازم بدون اخذ پروانه ساخت درصورتیکه شرق و غرب و جنوب حیاط ساختمان ها بنا شده و در حال اتمام هستند ایا امکان تخریب وجود داره ممنون میشم راهنمایی کنید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      تخریب ملک پس از اخطار اداره جهاد کشاورزی انجام میشود درآن صورت نیز میتوانید با مراجعه به آن سازمان تشکیل پرونده دهید .

      • رستم زال
        رستم زال

        ایا اداره اب منطقه ای یا دهیاری و شوراها میتونن در تخریب یا جلوگیری از ساخت اقدام کنن و موفق به این اقدام بشن

        • ره جویان عدالت
          ره جویان عدالت

          سلام وقت شما بخیر
          آنها می توانند به اداره جهاد کشاورزی موضوع را منعکس کرده و از آن طریق تخریب انجام شود

  • رضا
    رضا

    سلام. دوتا از همسایه های مجاور خونه من اقدام به ساخت مغازه (تبدیل حیاط خانه به مغازه) کردند و مشکلات زیادی برام درست کردن از پارک کردن جلو در گرفته تا سر و صدا و مشرف شدن به حیاط و طبق اول ملک من. برای یکیشون ده ساله رای تخریب ماده ۱۰۰ صادر کرده ولی شهرداری هردفعه میاد رشوشو میگیره میره و هیچ کاری نمیکنه. همینم باعث شد اون یکی همسایه ام حیاط رو مغازه کنه و اوضاع افتضاح تر بشه. حالا شهرداری اینجا میپیچونه و پول میگیره. سازپان بازرسی شهرداری ام رفتم. پیش آقای گودرزی (رئیس سازمان) ولی باز اینکه دستور مستقیم داده باز شهرداری انجام نمیده. چه کاری میتونم انجام بدم که حداقل بتونم تغییر کاربری برای این مغازه بگیرم که اینقدر سر و صدا و آزار اذیت نداشته باشن؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      موضوع در صلاحیت شهرداری می باشد و پیگیری باید از طریق آن مرجع انجام شود و راه حل حقوقی دیگری وجود ندارد.

  • برزو
    برزو

    سلام بنده یک واحد از یک آپارتمان شش طبقه خریدم واحد بنده درطبقه پنجم هست کل پولش رودادم والان نزدیک اتمام کارهست ولی طرف فقط مجوز سه طبقه گرفته وحکم تخریب سه طبقه بالایی که شامل واحد بنده نیز میشه صادرشده اکنون من چکارباید بکنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام نسبت به فسخ قرارداد اقدام نمایید.

  • نسترن
    نسترن

    سلام شب بخیر
    شوهره من رویه پشت بام خانه که یک طبقه بود یه اتاق اضافه کرده بصورت غیرقانونی وبدون گرفتن مجوز تاالان هم دوبار اخطار امده و مامورایه شهرداری میگن که خراب میکنن ایا واقا این کارو میکنن یا اینکه جریمه میدن و تموم میشه ؟!

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      این موضوع بستگی به ضوابط شهرداری و رسیدگی در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری و بررسی کارشناسی دارد.و امکان اعلام نظر در این خصوص برای ما وجود ندارد

  • محمد
    محمد

    باسلام من یه ملک در شهرستان دارم و در منطقه مهدوده است و هنوز سقف ام نزدم ایا میشه الان پروانه ساخت بگیریم جریمه میدم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      به شهرداری یا شورای منطقه مراجعه نمایید.

  • Bita
    Bita

    در یک شهر کوچک زندگی میکنم خونمون لب خیابان است میخوام روی حیاط خونمون مغازه سقف سبک بسازم بدون مجوز ایا میشه؟!

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      در عجبم از سوال مطروحه…چرا نمیشود اینهمه ساخت و ساز بدون مجوز و خلاف انجام میشود/شما میسازید و شهرداری یا جریمه یا تخریب میکند.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      هر ساخت و سازی نیاز به به مجوز دارد

  • Ali
    Ali

    سلام ٢ هزار متر باغ دارم با سند ٦ دانگ چهار ديواري دارد با مجوز
    مجوز يه اتاق ٢٠ متري هم دارم كه ساختم آيا اگه يه شيرواني رو اتاق بزنم تخريب ميشه يا جريمه؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سوالتون مبهمه…..اما اگر شیروانی که روی ۲۰ متر احداثی میزنید عرفا ساخت بنا محسوب نشه خیر نه جریمه داره نه تخریب….اما اگر روی بیست متر احداثی با شیروانی ۵۰ متر سقف بزنید که بعدا با محاط کردن دورش قابلیت افزایش بنا رو داشته باشه…جریمه و تخریب در انتظارتونه.

  • میر وحید حسینی
    میر وحید حسینی

    سلام من یک زمین اوقافی گرفتم و با مجوز اوقاف و شهرداری اقدام به ساخت نمودم حالا چن متری اضافه ساخت دارم که باید جریمه اون را به شهرداری پرداخت نمایم در این حال اوقاف نیز برای ساخت اضافی از من جریمه میخاد ایا چنین حقی دارد ? ممنون میشم راهنمایی کنید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      بهتر است با اوقاف هم توافق کنید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اگر قرارداد اجاره شما با اداره اوقاف بشرط احداث میزان معینی در عرصه وقفی منعقد شده باشه /قطعا اوقاف برای میزان اضافی احداث شده مبلغی رو مطالبه خواهد کرد…و این حق رو البته داره.

  • امیر مسعود فیروزی
    امیر مسعود فیروزی

    سلام
    یک خونه ویلایی در شهرستان دارم که بغلش یه زمین خالی هست
    میخوام سند رو تفکیک کنم واسه زمین یه سند واسه خونه هم یه سند جدا
    ولی خونه رو بدون پروانه ساختم
    اگه بخوام تفکیک کنم جریمه داره یا تخریب میشه؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با شهرداری مذاکره کنید

  • محمد
    محمد

    با سلام خونه ای خریدیم که در محدوده طرح هادی قرار دارد و بدون پروانه ساخت. ساخته شده . برای گرفتن انشعابات پرونده فرستادیم کمیسیون ماده ۹۹ . بنظرتون به پرداخت جریمه کفایت میکنن یا حکم تخریب میدن . واگر حکم تخریب بدن میتونم علیه فروشنده شکایت کنم.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      بله میتوانید

  • احد
    احد

    سلام ۷۰ مترزمین درروستا دارم رفتم برای مجوز میگن خارج از بافته مجوزنمیدن ازاین طرف چارطرف زمین ساخته شده میخاهم بسازم میان خراب میکنن خاهش میکنم دراین مورد راهنمایی کنید

  • احمد
    احمد

    سلام یه کارگاه خریداری کردم بعد از ۴۷ متر حریم ریل اهن هست میخام سقف کارگاه رو کمی ببرم بالاتر و باز سازی کنم این کار گاه برای ۴۰ سال پیش هست نقشه هوایی داره رای کمیسیون ماده ۱۰۰ که جریمه کردنم داره وسال ۹۶ پرداخت شده اگر سقفمو درست کنم چی میشه

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام .با مجوز شهرداری اقدام کنید

  • محمد
    محمد

    وقت بخیر
    زمینی دارای پروانه تجاری رو قصد ساختن تجاری مسکونی دارم ولی شهرداری مجوز ساخت نامیده
    اگر بدون مجوز بسازم چقدر جریمه میکنن،حق تخریب دارند یا نه

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . ساخت و ساز غیر مجاز به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ارجاع میشود و مشمول جریمه تعیین شده توسط کمیسیون و یا تخریب میکردد و امکان توقف ساخت هم وجود دارد .

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      درهر مورد که شما بدون مجوز احداث بنا کنید شهرداری می تواند تخریب کرده و یا ازطریق کمیسیون ماده ۱۰۰ شمارا جریمه کند.

  • حامد
    حامد

    خونه ای درویلاشهرمشهد ،۲۰۰متری از روی طلب برداشتم و ساکن شدم ،ودرطی تغییرات داخلی ابلاغ توقف ساختمانی دریافت کردم و کارتعطیل شده ،حالا فهمیدم که اصالتا فضای سبزه و رای تخریبم داره ،میتونید کمک کنید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . در صورت صدور رای تخریب . میتوانید بر علیه فروشنده جهت مطالبه غرامت اقدام کنید

  • کریمی
    کریمی

    سلام
    من در شهرستان ملکی قدیمی و فرسوده دارم و میخوام بدون مجوز اقدام به تخریب و بازسازی کنم چون در طرح تعریض نصف زمین را از دست میدم …..ملک در منطقه ی کاملا مسکونی شهر قرار دارد و دارای سند است …اگر اصول سه گانه را رعایت کنم ایا باز هم امکان دارد ملک را تخریب کنند؟
    جریمه ماده ۱۰۰ چگونه محاسبه میشود؟
    در صورت پرداخت جریمه گواهی پایان کار و سند صادر میشود ؟
    با تشکر از پاسخ شما

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام .برحسب نحوه و میزان تخلف شما . از طرف کمیسیون ماده صد .رای بر جریمه یا تخریب صادر میشود

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام .برحسب نحوه و میزان تخلف شما . از طرف کمیسیون ماده صد .رای بر جریمه یا تخریب صادر میشود

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان