وظایف ماموران اجرای حکم

Rate this post

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

وظایف ماموران اجرای حکم

این روزها به دلایل مختلفی آمار جرم و جنایات در کشور بیش تر از هر زمان دیگری شده است. برای این که بتوان از رشد این آمار جلوگیری کرد؛ مامور اجرای حکم این وظیفه را دارد تا بتواند مجرمان را به سزای اعمالشان برساند. اگر شما نیز در زمره افرادی هستید که دوست دارید تا با وظایف مامور اجرای حکم آشنا شوید؛ سایت درستی را جهت کسب اطلاعات در خصوص این موضوع پیدا کرده‌اید.

مامور اجرای حکم کیست؟

مامور اجرای حکم که از آن به عنوان دادورز نیز یاد می شود؛ شخصی است که موظف می باشد تمامی فرامین رئیس دادگاه را بدون کوچک ترین تغییری انجام دهد. در قوانین مدنی کشور؛ دادورز زیر نظر مدیر اجرا فعالیت می کند.

زمانی که یک شخص مجرم شناخته می‌شود؛ قاضی بسته به نوع و میزان جرم و جنایتی که شخص مرتکب شده است؛ برای وی یک سری مجازات در نظر می‌گیرد. برای این که مجازات شخص بتواند به بهترین شکل ممکن انجام شود؛ نیاز است تا مامور اجرای حکم بر روی روال کار و البته مجازات وی نظارت داشته باشد و بعد از آن شروع به اجرای حکم نماید. بیان کردن این نکته نیز خالی از لطف نمی باشد که هیچ مجازاتی در دادگاه، اجرایی نمی شود مگر این که ذی نفعان درخواست انجام این کار را داشته باشند.

مراحل اجرایی شدن حکم دادگاه و ابلاغ آن به مامور حکم

برای این که یک رای در دادگاه اجرایی شود؛ نیاز است تا درخواست صدور اجراییه به دفتر دادگاه تسلیم شود تا مدیر دفتر گزارشات لازم را تنظیم کرده و آن را به انضمام درخواست تقدیم به دادگاه کند. رئیس دادگاه در ابتدا مستندات را بررسی کرده و در صورت وجود نداشتن مشکلی دستور صدور اجراییه را می دهد.

مدیر اجرا باید در ابتدا درخواست اجراییه را به دو شکل واقعی و قانونی ابلاغ نماید.

بعد از ابلاغیه، مدیر اجرا باید مامور اجرای حکم را مشخص کرده و در زیر نام اجراییه حکم نیز نام وی را صراحتا ذکر نماید. در این جاست که مامور اجرا نیز وظیفه اجرایی کردن حکم را بر عهده دارد.

در قدم بعدی نیز دادورز باید اقدامات لازم را جهت اجرایی کردن حکم انجام دهد.

در یک بازه زمانی ۱۰ روز از زمان ابلاغ حکم؛ مامور اجرا موظف است تا حکم را اجرایی نماید. این زمان البته بسته به نوع حکم و البته نوع جرم ممکن است تغییر کرده و در زمانی کوتاه تر از ۱۰ روز حتی انجام شود.

اگر در حین انجام حکم؛ بی احترامی و یا سوء رفتار به مامورین اجرای حکم شود؛ آن‌ها می توانند از مامورین نیروی انتظامی برای اجرای حکم ابلاغ شده کمک بگیرند.

در صورتی که از دادورز تخلفی سر بزند؛ چه عواقبی در انتظار وی می باشد؟

در صورتی که مامور اجرای حکم در حین انجام وظیفه مرتکب خطایی شود؛ از سمت مسئولین ذی ربط نیز برای وی مجازات هایی در نظر گرفته می شود.

  • تعقیب قضایی

در صورتی که حین اجرای حکم؛ دادورز دچار تخلف شود و از مقررات حاکم تخطی نماید؛ در ابتدا مورد تعقیب قضایی قرار می گیرد. از مجازاتی که برای مامور اجرای حکم در نظر گرفته می شود می توان به عزل از خدمت به مدت ۱ الی ۶ ماه؛ کسر حقوق به صورت ماهیانه تا اندازه مشخص و البته اخراج از خدمت به صورت مادام العمر اشاره کرد. رسیدگی به این مورد بر عهده رئیس دادگاهی می باشد که این مامور در آن جا مشغول به خدمت است. رای صادر شده به دادستان تسلیم شده تا حکم قطعی توسط وی مشخص شود.

  • بازداشت برای خیانت در امانت

طبق ماده ۹۲ قانون اسلامی کشور در صورتی که محرز شود؛ مامور اجرای حکم از وجوهی که نزد وی به امانت بوده؛ استفاده سوء کرده است فورا برای وی حکم بازداشت از طرف دادگاه صادر می شود. مامور اجرای حکم تا زمانی که این مال را به دادگاه عودت ندهد؛ در بازداشت خواهد ماند. البته این موضوع را فراموش نکنید که بسته به شرایط ممکن است از طرف دادگاه قرار توقیف اموال صادر شود.

بسیاری از افراد این تصور را دارند که بر فعالیت مامور اجرای حکم هیچ نظارتی صورت نمی گیرد؛ در صورتی که این طور نیست. اگر مامور اجرای حکم کوچک ترین اشتباه و یا کوتاهی در وظیفه خود داشته باشد؛ دادگاه سریعا به این موضوع رسیدگی می کند.

گروه وکلای ره جویان عدالت

این روزها به دلیل مشکلات حقوقی و کیفری که بسیاری از افراد با آن دست به گریبان هستند؛ نیاز است تا حتما با وکلای خبره و کار بلد در ارتباط بود. گروه وکلای ره جویان عدالت به سبب داشتن تجربه ای طولانی در این زمینه در کنار شماست. کافیست مشکلات حقوقی خود را به ما بسپارید تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن آن را برای شما حل کنیم. برای کسب اطلاعات بیش تر و تکمیلی تر با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان