قوانین گمرک ایران

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

قوانین گمرک ایران

همانطور که احتمالاً می‌ دانید برای انجام مراحل گمرک باید از قوانین آن آگاه باشید. اگر از صفر تا صد قوانین گمرک ایران آگاه باشید هم کارتان در کمترین زمان ممکن انجام‌ می شود و هم می‌ توانید از اتلاف هزینه‌ های بیشتر جلوگیری کنید. اگر می‌ خواهید شغل واردات یا صادرات کالا را شروع کنید پیشنهاد می‌ کنیم که این مقاله را بخوانید.

قوانین گمرک ایران

مسئولیت تهیه و تنظیم قوانین گمرک ایران به عهده وزارت صمت است. وزارت صمت در سال ۱۳۹۴ قانون مقررات صادرات و واردات را منتشر کرد. این قوانین بر اساس سیستم توصیف و کدگذاری تنظیم شده و به شکل مستمر در حال بروز رسانی هستند.

قوانین گمرک ایران نقشی تعیین‌ کننده در اجرای برنامه‌ های سازمان‌ های دولتی و خصوصی دارند. آگاهی از قوانین و مقررات گمرک موجب می‌ شود تا افراد بتوانند محصولات داخل و خارج را صادر یا وارد کنند.

مهم‌ ترین نکات قانون کالای صادراتی و وارداتی

  • کالاهای مجاز: کالای مجاز به کالایی گفته می‌ شود که وارد یا صادر کردن آن هیچ‌ گونه مجوزی نیاز ندارد.
  • کالای مشروط: کالای مشروط کالایی است که برای وارد یا صادر کردن آن باید مجوزهای لازم را از مراجع ذیربط دریافت کنید.
  • کالاهای ممنوع: کالای ممنوع نیز کالاهایی هستند که دولت واردات و صادرات آنها را ممنوع کرده‌ است.

آیا برای صادرات و واردات نیاز به کارت بازرگانی دارید؟

اگر به‌ عنوان مسافر به کشور سفر کرده یا می‌ خواهید خارج شوید داشتن کارت بازرگانی الزامی نیست. کالای همراه مسافر نیاز به کارت بازرگانی ندارد. به غیر از این حالت در هر حالت دیگری که بخواهید کالایی را وارد یا صادر کنید نیاز به کارت بازرگانی خواهید داشت و باید اطلاعات آن در سامانه جامع گمرک ثبت شود.

صدور کارت بازرگانی به‌ عهده کیست؟

مسئولیت صدور کارت بازرگانی در کشور ما به‌ عهده اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران است. این کارت طبق رعایت استانداردها و قوانین صدور کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی یا حقیقی صادر می‌ شود. تصویب نامه هیئت وزیران، مرجع رسیدگی به اختلافات و همچنین ملاک تجاری بودن کالا بر عهده وزارت صمت است.

عوارض و مالیات ترانزیت کالا در گمرک

طبق مقررات قوانین گمرک ایران ترانزیت کالا از یک مبداء به مبداء دیگر مجاز بوده و از پرداخت عوارض و سود بازرگانی معاف است.

مرجع ثبت سفارش برای ورود کالا به گمرک

 

کلیه افراد اعم از دولتی و خصوصی که واردکنندگان کالا هستند برای ورود کالا باید به وزارت صمت مراجعه کرده و مجوزهای لازم را دریافت کنند. به این مجوزها مجوز ترخیص کالا گفته می‌ شود و نیاز به اخذ مجوز دیگری نیست.

پیمان ارزی کالاهای صادراتی چگونه است؟

بجز نفت خام و فرآورده‌ های پایین‌ دستی، تمامی کالاهایی که از کشور صادر می‌ شوند طبق قوانین ایران از پیمان ارزی معاف هستند.

کدام کالای وارد شده توسط مسافر از حقوق گمرک معاف است؟

طبق ماده هفدهم قوانین گمرک ایران مسافرانی که به کشورمان سفر می‌ کنند علاوه‌ بر وسایل شخصی می‌ توانند تا سقف مصوب هیئت وزیران از معافیت حقوق گمرکی برخوردار شوند. به‌ عنوان مثال اگر کالای همراه مسافر عطر، شکلات، رایانه، موبایل، لباس و… بوده و جنبه تجاری نداشته باشد و صرفاً جهت مصرف شخصی به کشور وارد شده باشد از حقوق گمرکی معاف است. وزارت صنعت معدن و تجارت هر ساله فهرستی را صادر می‌ کند که از حقوق گمرکی معاف هستند. اگر شما به منطقه آزاد هم وارد شوید این قوانین برای شما صدق می‌ کنند.

سود بازرگانی و حقوق گمرکی و عوارض ویژه چطور محاسبه می‌ شود؟

طبق ماده ۲۰ قانون مقررات صادرات و واردات یک درصد از کل وجه دریافتی باید توسط واردکنندگان کالاهای غیرتجاری و به‌ عنوان سود بازرگانی، حقوق گمرکی و عوارض ویژه به دولت پرداخت شود.

کدام کالاها برای ترخیص از گمرک نیاز به تأیید کیفیت دارند؟

هر کالایی که برای وارد شدن به گواهی وزارت بهداشت یا وزارت سازمان دامپزشکی نیاز داشته باشد لازم است تا مجوز تأیید کیفیت دریافت کند.

کدام گروه کالا تجاری محسوب نمی‌ شود؟

  • کالا یا نمونه‌ ای تجاری که برای بررسی و آزمایش باشد.
  • صادر کننده‌ ای که مبتدی است می‌ تواند تا ۶ ماه با مجوز وزارت صنعت معدن و تجارت کالاهایی که تجاری نیستند را صادر کند.
  • لوازم آموزشی، فرهنگی، هنری، تحقیقاتی، پزشکی، نقشه‌ های فنی و نمونه‌ های فاقد بهای ذاتی نیز می‌ توانند از گروه تجاری محسوب نشوند.
  • واحدهای تولیدی که کارت بازرگانی ندارند می‌ توانند تجهیزات صنعتی و ابزار مورد نیاز خود را وارد کنند.
  • دستگاه‌ هایی که طبق قانون نسبت‌ به ورود یا صدور کالا اقدام می‌ کنند.

کلام نهایی

گروه وکلای ره جویان عدالت هر سوالی در مورد نحوه ترخیص یا واردات و صادرات کالا داشته باشید را پاسخ می‌ دهد. این مجموعه با داشتن وکلای پایه یک دادگستری و مشاوران حقوقی مجرب و متخصص می‌ تواند خدمات زیادی را به شما ارائه دهد. مجموعه حقوقی ره جویان عدالت در راستای صیانت از فعالین اقتصادی و شرکت‌ های تجاری حقوق موکلین خود را پیگیری می کند. ما در سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران از حقوق شما دفاع می‌ کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان