مجازات تخریب اموال عمومی

تخریب اموال عمومی که جزئی از سرمایه عمومی بوده و برای سهولت در اختیار مردم قرار داده شده است، دارای مجازات و صدور احکام می باشد. بدیهی است که در هر جامعه ای، شاهد موافقان و مخالفانی می باشیم. این دسته از افراد برای اعلام نظرات خود، روش های مختلف و توجیهات گوناگونی دارند. اگر درستی یا نادرستی این موارد را کنار بگذاریم، این موضوع را باید بدانیم که شیوه ابراز این نظر، به نحوی باشد که حق و حقوقی از سایر شهروندان ضایع نشود. در واقع باید به حقوق هم نوعان خود احترام بگذاریم و به اموالی چه خصوصی و چه عمومی، آسیب نرسانیم.

در ادامه، می خواهیم درباره مجازات تخریب اموال عمومی بیشتر بدانیم و اطلاعات مفیدی را در این رابطه کسب کنیم. اگر علاقه مند به دریافت اطلاعات در این زمینه می باشید، توصیه می کنیم تا انتهای این مطلب، همراه ما باشید تا به اطلاعات ارزشمندی در این زمینه، دست پیدا کنید.

مجازات تخریب اموال عمومی

تخریب اموال عمومی می تواند از روش های مختلفی انجام گیرد. اگر این تخریب، به صورتی باشد که فرد مرتکب آتش زدن اوراق تجاری و غیر تجاری در اماکن غیر دولتی شود، مطابق با قانون ۶۸۲ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات و مجازات های بازدارنده ، حکم حبس به مدت ۳ ماه تا ۲ سال صادر می شود. در واقع اگر یک اقدام خرابکارانه و غیرقانونی کشف شود که توسط یک شخص حقیقی باشد، این قانون قابل اجرا می باشد. حالت دیگری از تخریب اموال عمومی، مربوط به حالتی می باشد که فرد مرتکب آتش کشیدن دفاتر، قباله ها و دیگر اسنادی که دولتی هستند، شود. در چنین حالتی، فرد مرتکب شده، به حبس ۲ ماه الی ۱۰ سال محکوم می شود. البته اگر این حالت با اجتماع و تبانی انجام شود، حکم محاربه یا فساد فی الارض تعیین شده و می توان مجازات هایی نظیر اعدام یا حبس ابد را برای آن در نظر گرفت.

اگر هر اقدامی صورت گیرد که به صورت عامدانه یا عالمانه منجر به از بین رفتن درختان شود، مطابق با ماده ۱ قانون گسترش فضای سبز، مجرم باید به حبس تعزیری ۶ ماه الی ۳ سال محکوم شود. البته می تواند به پرداخت جزای نقدی به مقدار ۳ الی ۱۸ میلیون ریال نیز محکوم شود. همچنین تخریب، آتش سوزی یا از کار انداختن علائم راهنمایی و رانندگی، هر گونه تاسیسات آب یا فاضلاب، نفت، برق، گاز، پست، تلفن، مخابرات، رادیو و تلویزیون و … که با سرمایه دولت یا بخش خصوصی ایجاد شده است، در صورتی که دارای هدف اخلال در نظام عمومی نباشد، دارای حسب از ۳ الی ۱۰ سال می باشد و در صورتی که با هدف اخلال در نظم و امنیت عمومی باشد، حکم آن محاربه و اعدام می باشد.

ادامه بررسی مجازات تخریب اموال عمومی

بر اساس ماده ۶۷۵  قانون مجازات اسلامی، مجازات تخریب اموال عمومی به صورت تخریب با به آتش کشیدن اموال مانند ساختمان، مزارع، جنگل و … حبس از ۲ الی ۵ سال می باشد. البته در صورتی که این اقدام به نوعی باشد که استفاده از این اموال امکان پذیر نباشد، به مقدار حبس، ۳ ماه الی ۱۰ سال نیز به مقداس حبس  اضافه خواهد شد. اگر شخصی تنها شروع به انجام این کار کند، مجازات آن یک الی سه سال حبس خواهد بود. البته نکته ی مهمی که در این زمینه وجود دارد، این است که مجرم علاوه بر حبس، باید خسارتی را که به اموال عمومی وارد کرده است، جبران نماید.

در ماده ۶۷۶ قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات، هر شخصی که اقدام به آتش زدن اموال نماید، به حبس ۶ ماه الی ۳ سال محکوم می شود. همچنین در ماده ۶۷۷ نیز عنوان شده است که در صورتی شخص به صورت عمدا اقدام به تخریب چنین اموالی نماید و این اموال تلف شده باشند، باید به میزان ۶ ماه الی ۳ سال حبس محکود شود.

در ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی، در مورد تخریب آثار تاریخی و فرهنگی نیز عنوان شده است هر نوع تخریبی به این اموال وارد شود، موجب مجازات ۱ الی ۱۰ سال حبس خواهد بود.  همچنین مطابق با ماده ۵۴۴ و ۶۸۱ جرم انگاری تخریب و احراق و تلف کردن اسناد و نوشته های دولتی، در صورت تخریب و از بین رفتن این اسناد، حبس به میزان ۲ الی ۱۰ سال در پی خواهد داشت.

جمع بندی نهایی

همانطور که مشاهده کردید، ایجاد خسارت و آسیب به اموال عمومی، مستوجب مجازات می باشد. چنین کاری در واقع نقض حقوق شهروندان بوده و سرمایه ای که توسط دولت و نهاد های خصوصی ارائه شده است، نابود می شود. در قانون و شرع، عنوان شده است که هیچکس حق ندارد ضرر و زیانی را به دیگری وارد کند. این موضوع بدین معنا می باشد که به اموال اشخاص، نباید آسیبی برسد و به حقوق آن ها تجاوز شود. در صورت وقوع چنین کاری، شخص متجاوز باید محکوم شده و مطابق قانون با وی رفتار گردد.

در انتهای مقاله مجازات تخریب اموال عمومی، امیدواریم مطالب ارائه شده توسط ره جویان عدالت برایتان مفید بوده و اطلاعات ارزشمندی را به شما مخاطبین گرامی، انتقال داده باشد.