عفو رهبری چیست و شامل چه جرائمی می شود؟

عفو رهبری چیست و انواع آن

می دانید که عفو رهبری شامل کدام یک از مجازات ها است؟ شما نیز به دنبال بهره مندی از عفو و تخفیف رهبری در مجازات نزدیکان خود هستید؟

براساس ماده ۲۴ قانون مجازات اسلامی، مقاوم رهبری می تواند پس از پیشنهاد رییس قوه قضاییه عفو مجازات محکومان را صادر کند. همچنین با استناد به ماده ۹۶ قانون مجازات اسلامی مقام معظم رهبری حق برائت یا بخشودگی بخشی از جرائم محکومان را خواهد داشت. عفو یا تخفیف مجازات رهبری شامل افرادی می باشد که محکومیت آنها قطعی شده باشد. از سوی دیگر عفو رهبری اشکال مختلفی را دارد. شما می توانید برای آشنایی بیشتر با عفو یاد شده، اشکال مختلف آن را مورد بررسی قرار دهید. مهمترین انواع عفو یا تخفیف مجازات رهبری عبارتند از:

–         عفو معیاری یا عمومی: مهمترین انواع عفو رهبری را عفو معیاری شکل داده است. در این نوع عفو ملاک اصلی نوع محکومیت بوده و تمام شرایط از سوی قوه قضاییه مورد بررسی قرار می گیرد. مجرمان بسیار زیادی می توانند از عفو معیاری یا عمومی برخوردار باشند.

–         عفو موردی: عفو موردی توسط سازمان تعزیرات حکومتی یا سازمان قضایی نیروهای مسلح مورد بررسی قرار گرفته و بعد از گذراندن مراحل مختلف، به مقام رهبری پیشنهاد می شود. تنها افراد و موارد بسیار خاص می توانند از عفو یاد شده بهره مند شوند.

بند ۱۱ اصل ۱۱۰ قانون جمهوری اسلامی ایران تمام اختیارات مقام معظم رهبری را به شکل صریح بیان کرده است که در این بند می توانید عفو محکومان را نیز مورد مشاهده قرار دهید. در سایر بخش های مقاله سعی داریم تا توضیحات بیشتری را راجع به عفو و تخفیف مجازات رهبری ارائه دهیم با ما همراه باشید.

عفو رهبری به چه مجازات هایی تعلق می گیرد؟

مجازت هایی مانند دیه، جبران خسارت و قصاص شامل عفو رهبری نمی باشند، چرا که جرائم یاد شده جزو موارد حق الناس می باشند. همچنین به ندرت می توانید عفو یاد شده را در جرایم دیه و جبران خسارت زیان دیده مشاهده کنید. با این حال عفو رهبری شامل برخی از جرائم خواهد بود. شما می توانید با دقت بالایی جرائم یاد شده را مورد بررسی قرار دهید. محکومان ذیل می توانند از عفو یا تخفیف مجازات رهبری بهره مند شوند:

–         افرادی که به حبس ابد محکوم شده اند و حدود ده سال از حبس آنها گذشته باشد. همچنین ممکن است در بسیاری از مواقع محکومان یاد شده از تخفیف های رهبری نیز بهره مند شوند.

–         محکومانی که هیچگونه شاکی خصوصی نداشته باشند نیز می توانند از عفو رهبری بهره مند شوند. البته استثناهایی نیز در این خصوص وجود دارد.

–         محکومانی که بیماری صعب العلاج داشته باشند، می توانند از عفو یاد شده بهره مند شوند. البته لاعلاج یا صعب العلاج بودن بیماری محکومان بایستی توسط کمیسیون پزشکی تایید شود.

عفو و تخفیف مجازات در چه مناسبت هایی صورت می گیرد؟

عفو رهبری معمولا در برخی از مناسبت های سال از سوی مراجع معتبر اعلام می شود. به عبارتی بر اساس ماده ۲۳ آیین نامه مجازات محکومان، عفو یاد شده در مناسبت های مهم سال پیشنهاد می شود. مهمترین مناسبت هایی که عفو رهبری در چنین روزهایی صادر می شوند، عبارتند از: عید نوروز، عید سعید قربان که مصادف با ۱۰ ذیحجه می باشد، ولادت رسول اکرم (ص)، عید سعید فطر، عید سعید غدیر، سالروز جمهوری اسلامی، ولادت حضرت فاطمه (س)، ولادت امام حسین (ع) و غیره.

با توجه به این امر که تا تحویل سال جدید و نوروز ۱۴۰۲ زمان کوتاهی مانده است، بسیاری از محکومان نیز منتظر عفو رهبری هستند. البته عفو یاد شده از سوی مراجع و رسانه های معتبر اعلام خواهد شد. بنابراین وعده های دروغین برخی از افراد سودجو را باور نکنید. شما می توانید جهت پیگیری عفو یا تخفیف مجازات رهبری، با وکلای مجرب در این زمینه مشورت نمایید. برای این منظور می توانید با گروه وکلای دادگستری ره جویان عدالت در تماس بوده و مشاوره های لازم را به دست آورید. وکلای ما دانش زیادی را در خصوص عفو رهبری دارند.

کدام مجازات ها شامل عفوی یاد شده نیستند؟

عفو رهبری همانطور که ملاحظه کردید یکی از مهمترین موضوعاتی می باشد که ذهن بسیاری از مجرمان را در روزهای اخیر به سوی خود مشغول کرده است. شما می توانید برای کسب راهنمایی های بیشتر در این خصوص با گروه وکلای دادگستری ره جویان عدالت در ارتباط باشید. در این صورت می توانید اطلاعات ارزنده و مفیدی را به دست آورید. مهمترین جرائمی که از عفو رهبری مستثنی هستند، عبارتند از: قاچاق مشروبات الکلی، جاسوسی، اسید پاشی، جرم راهزنی و سرقت، قاچاق کالا و ارز، جعل اسکناس، جرائم مربوط به فحشا، اختلاس و ارتشاء.

مرتکبین جرائم یاد شده در فوق، به هیچ عنوان نمی توانند از عفو و تخفیف مجازات رهبری بهره مند شوند. بنابراین در حین بررسی جوانب مختلف عفو مذکور به این امر نیز توجه لازم را داشته باشید.