فسخ مبایعه نامه

3.8/5 - (58 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل ملکی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

فسخ مبایعه نامه

فسخ مبایعه نامه عبارت از بر هم زدن عقد است در مواردی که قانون اجازه می دهد. هر قراردادی که میان دو طرف بسته می شود ، اصولا آن دو طرف معامله را پایبند به قرارداد می کند . بنابراین اصل بر این است که هیچ کدام از طرفین نمی توانند قرارداد را به طور یک جانبه بر هم بزنند.  در این مورد ماده ۲۱۹ مقرر کرده است : «عقودی که بر طبق قانون واقع شده بین طرفین عقد و قائم مقام آنها لازم الاجرا و صحیح است مگر اینکه به رضای طرفین یا به علت قانونی فسخ شود» به این ترتیب اصل بر عدم امکان برهم زدن اختیاری عقود است. اثر فسخ مبایعه نامه نسبت به آینده است، به طور مثال یک نفر مال خود را به دیگری می فروشد، با فسخ معامله تمامی منافع یا خسارتی ناشی از آن مال به خریدار اولیه بر می گردد .

فسخ مبایعه نامه

خیار فسخ مبایعه نامه

به حق فسخ مبایعه نامه در اصطلاح حقوقی «خِیار» یا «خیار فسخ» گفته می‌شود. خیار به معنی اختیار است و منظور از آن اختیاری است که فرد در فسخ معامله دارد. مثلا بعد از معامله معلوم شود که کالا دارای عیب بوده است ، قانونگذار به خریدار اختیار داده بنابر خیار عیب معامله را فسخ نماید. این خیار تنها مختص خریدار نمی باشد فروشنده هم می تواند براساس این خیار معامله را فسخ نماید . طبق قانون مدنی خريدار و فروشنده در يازده صورت می توانند معامله را به هم بزنند . در اینجا تلاش می‌کنیم تا به بعضی از موارد فسخ مبایعه نامه که پرکاربردترهستند و ممکن است در معاملات خود به آن برخورده باشید، اشاره کنیم و درخصوص آنها توضیحات مختصری بدهیم.

خیار عیب

 طبق ماده ۴٢٢‏قانون مدنی: «اگر بعد از معامله معلوم شود که کالا یا موضوع معامله دارای عیب بوده مشتری در پذیرفتن کالا معیوب با گرفتن ارش یا فسخ معامله مختار است .» این عیب باید به صورتی باشد که از ارزش کالا یا استفاده متعارف آن بکاهد. بنابراین قانونگذار دو راه حل برای جبران خسارت زیان دیده تعیین کرده است یکی آنکه معامله را فسخ کند و دیگری آنکه ارش بگیرد، یعنی مابه التفاوت کالای سالم و معیوب را دریافت کند در ماده ۴٢٧ ‏قانون مدنی چگونگی تعیین ارش  یان شده ست . البته اختیار مشتری در اعمال حق فسخ مشروط به آن است که مورد معامله موجود، سالم و در ملکیت خریدار باشد والا حق فسخ از بین رفته و فقط حق اخذ ارش باقی می ماند.

خیار تخلف از شرط

فروشنده یا خریدار شرط کند که کاری انجام دهد، یا شرط کند مالی را که می‌دهد دارای ویژگی های باشد اما به آن شرط عمل نکند که در این صورت دیگری می‌تواند با حدود و شرایطی  معامله را به هم بزند. احکام خیار تخلف شرط به طوری است که در مواد ۲۳۴ الی ۲۴۵ قانون مدنی ذکر شده است.

خیار تدلیس

 اگر در معامله ای یکی از طرفین کاری انجام دهد که سبب شود طرف دیگر معامله فریب بخورد در اینجا اختیار فسخ برای کسی است که فریب خورده است به عنوان مثال اگر فردی خودروی را به حساب اینکه کم کار کرده است ، خریداری کند و بعد معلوم شود که فروشنده کیلومتر شماره خودرو را دستکاری کرده، خریدار را فریب داده، در این صورت خریدار می تواند به خیار تدلیس اشاره کند و اقدام به فسخ مبایعه نامه کند.

خیار تاخیر ثمن

در معاملات نقدی اگر ظرف سه روز خریدار ثمن یا همان ما به ازای معامله را پرداخت نکند فروشنده می تواند از تحویل کالا به خریدار خودداری کنند. بنابراین این خیار مختص فروشنده می باشد که در اثر نپرداختن ثمن در ظرف سه روز از تاریخ معامله اختیار فسخ مبایعه نامه را دارد.

خیارمجلس

 تا زمانی که طرفین معامله در محل توافق یا بنگاه حضور دارند ، این حق را دارند که از معامله پشیمان شوند و معامله را فسخ کنند. بنابراین خیار مجلس تا زمانی که دو طرف از هم جدا نشده باشند و در کنار هم هستند صورت می گیرد.

خیار غبن: غبن به معنای ضرر و زیان می باشد.این خیار برای کسی است که دچار ضرر و زیان زیادی شده باشد.

مدارک موردنیاز برای گرفتن وکیل فسخ قرارداد :

  • کارت ملی
  • اسناد و قرارداد های مربوطه

 

سوالات متداول فسخ مبایعه نامه

۱-در صورتیکه فروشنده پارکینگ را تحویل ندهد فسخ مبایعه نامه آپارتمان چگونه است؟

ابتدا باید از طریق اظهارنامه از فروشنده تقاضای تحویل پارکینگ صورت گیرد و در صورتیکه فروشنده تحویل ندهد باید در دادگاه شکایت و درخواست فسخ قرار داد نمود .

۲- نسبت به فسخ مبایعه نامه چگونه میتوان اقدام نمود؟

اگر در مبایعه نامه طرفین حق فسخ قرارداد پیش بینی کرده باشند طبق قرارداد نسبت به فسخ معامله اقدام می شود.

۳- اگر فروشنده از انتقال سند خودداری کند فسخ مبایعه نامه چه صورتی میباشد؟

ابتدا باید اظهارنامه ارسال شود و سپس دادخواست الزام به ایفای تعهد بر اساس مفاد قرارداد تنظیم نموده و در غیر این صورت مطالبه جبران خسارت و ضررو زیان نمود.


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • مصطفی آسترکی
    مصطفی آسترکی

    سلام بنده مغازه ای رو دوسال پیش با ملکیت قولنامه کد رهگیری دار تو بنگاه فروختم قولنامه نویس با خریدار بدونه اینکه من متوجه بشم رفیق شده آشنا درآمده چون ترکی حرف می‌زدند من هم به خیال خودم که دوست این آشنا من هست بهش اعتماد کردم و قولنامه رو نخونده امضا کردم که اگر بیارم شما خودتون متوجه میشد یکطرقه به نفع خریدار نوشته شده نه حق پشیمونی گذاشته تازه روزی ۵۰۰ هزار تومن عدم تهد گذاشته واسه من مغازه تفکیک نبوده به من گفتن خیلی طول بکشه ۳ماه بعد از اون تاریخ عدم گذاشته ۵۰۰ هزار تومن الان یک سال و نیم از تاریخی که گذاشته من هنوز نتونستم تفکیک بگیرم تو این مدت هم قیمت مغازه هم ۳برابر شده در ضمن حدود یک چهارم مبلغ رو هم بصورت ۱۰ تومن ۲۰ تومن ۵۰ تون خورد خورد داده امضاه گرفته فقط پشته قولنامه خودش تو بنگاه مهر رده راهی داره برای فسق کله دارو ندار منو خواهرم با هفت تا بچه هست درضمن قرار بود آپارتمانئ جای نصف مبلغ مغازه بده که لیشتر بخاطر خواهرم با ۷تا بچه بشینه اینکارو انجام دادم ولی حرفی بوده بعداز قولنامه حتی ادرس به ما ندادن خاهشن در حقم از روی سادگی نا اگاهی و اشتباهی که اعتماد کردم سرمو کلا دارن میزارن اگر راه قانونی هر مدلی داره راهنمای کنید اگر مطمعن هم هستید که قابل انجام که حضوری خدمتتون برسم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      با توجه به طولانی بودن سوال شما و نیاز به بررسی و توضیحات بیشتر بهتر است به صورت حضوری یا تلفنی برای دریافت مشاوره اقدام نمایید

  • رضا
    رضا

    با سلام بنده ماشینی خریداری کردم بدون نوشتن قرداد، وپول رو در چند مرحله به حساب فروشنده که ایشان نیز از کسی خریده بود وحق وکالت داشت وواسطه هم به من تفویض وکالت داد ،بعد از وکالت دادن اینجانب به تعویض پلاک رفتم ودر انجا معلوم شد که ماشین موتورش دستکوب شده وتعویض پلاک نکردن حالا من در خواست فسخ معامله دادم میخواستم ببینم ایا حرفم بجایی میرسد یا نه؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      شما ابتدا باید قرارداد خود را اثبات نموده و سپس عیب خودرو برای دادگاه محرز شود تا بتوانید قرارداد را فسخ کنید

  • یاسر
    یاسر

    سلام مباینامه نوشتیم اما ثمن معامله نداده میگه نقدا دادم رسید نداره فسق قید نشده حالا باید چکار کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      اگر مبایعه نامه را امضاء کرده اید فقط می توانیدثمن معامله را مطالبه نمایید

  • داودعزیزی
    داودعزیزی

    سلام.خسته نباشید.بنده ی مغازه ای رو دوسال پیش خریداری کردم.قرار شد نصف مبلغو بدم مابقی رو شیش ماه یسال بعد بدم.بعدش من کل مبلغو خرد خرد ب فروشنده دادم،البته با رضایت خودش،قرار شد ک من آخرش ی مبلغی بزارم رو پول بدم ب این آقا..حالا ی مقدار بازار تکون خورده و این بنده خدا میگه پول منو دیر دادی الان باید فلان در بهم پول بدی.ب نظر شما میتونه معامله رو بعد از دوسال فسخ کنه یا درخواست وجه خارج از عرف و بیش از اندازه بکنه.ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بهتر است که قرارداد شما توسط وکیل مطالعه گردد ولیکن با توجه به اوضاع و احوال به نظر می رسد امکان فسخ از جانب فروشنده وجود نداشته باشد. مگر اینکه شرط خاصی در قرارداد درج شده باشد.

  • میثم
    میثم

    با سلام وخسته نباشید.بنده یه ماشین فروختم به مبلغ ۶۰ میلیون نصف پول رو گرفتم ماشین رو تحویل دادم و یه وقت ۷ روزه به دو طرف مامله دادیم توی قرار داد که من سند بزنم و ایشون مابقی پول رو بزنه و در ادامه قرارداد نوشته شده که در صورت عدم حضور ضرروزیان شامل حال طرف مقابل میشود حالا این اقا رفته تمام وسایل ماشین و موتور ماشینو تعمیر کرده که حدود ۳۰ میلیون شده میخواستم ببینم در صورت عدم حضوروبنده این مبلغ شامل ضرروزیان میشه و بنده باید پرداخت کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر هزینه های انجام شده هیچ ارتباطی به خسارت ذکر شده در قرارداد ندارد

  • مسعود
    مسعود

    مورد من برای خودرو هستش
    شخص خریدار با تهدید به پرداخت نکردن چک در زمان مقرر کرده و خودرو به دلیل شکایت فک پلاک مال پلاک داخل پارکینگ هستش
    من بعد دو ماه و افت بازار خودرو چطوری می توانم ماشین و ضرر و زیان را از خریدار بگیرم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خریدارباید ازپرداخت در مهلت مقرر تخلف کرده باشد وبه صرف تهدید کردن اتفاقی نمی افتد ضمن اینکه ضرر و زیان ناشی از افت قیمت بازار خودرو قابل مطالبه نمی باشد

  • خشایار
    خشایار

    سلام. اگر در مبایعه نامه برای فروشنده حق فسخ در نظر گرفته نشده باشه چگونه میتوان در صورت عدم انجام تعهد از طرف خریدار اقدام به فسخ کرد.؟ با تشکر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      اگر فسخ پیش بینی نشده باشد امکان فسخ قرارداد وجود ندارد مگر اینکه موردی در قانون برای فسخ پیش بینی شده باشد.

  • محمد
    محمد

    سلام من ی زمین فروختم ۷۰۰ملیون خریدار دوتا چک نوشت که تو قولنامه قید کردیم یک چک ۲۰۰ ک پرداخت شد وی چک۵۰۰ملیونی دیگشم برا یکماه بعد از موعد چکش گذشته و پرداخت نکرد و الان میگه پول ندارم الان چجور میتونم معامله رو فسخ کنم وقتی پولی ب من نداده ایا مسشه فسخ کرد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      چنانچه در قرارداد معامله شما فسخ پیش بینی شده باشد مطابق آن می توانید دادخواست فسخ بدهید و در غیر اینصورت عقد بیع به صورت قطعی انجام شده است و فقط می توانید مبلغ معامله را دریافت کنید.

  • سعید
    سعید

    سلام
    من ملکی خریدم و مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان خسارت فسخ زده اند
    ۴۷۰ میلیون تومان دادم به فروشنده و حالا نمیتوانم چک اول را پاس کنم
    تقاضای فسخ کرده ام
    چه طوری میتونم خسارت را ندهم
    البته ارزش ریالی ملک اگر کارشناسی شود خیلی کمتر از مبلغ قرارداد میباشد
    ممنون میشم یه راه و روش بگویید تا ببینم اگر بشود با انتخاب وکیل این مبلغ را از من کم نکنند

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      لازم است با همراه داشتن اصل مدارک خود جهعت مشاوره حضوری با تعیین وقت قبلی به دفترمراجعه نمایید.

  • توکلی
    توکلی

    سلام من سه ماه پیش یه خونه رو دیدیم وپسندیدم وطرف گفت خودم دفتر دارم دفتر تهاتر،ومارو برد اونجا ویه مبایعه نام نوشت و۵۰ میلیون بیعانه دادایم وامضا کردیم الان متوجه شدیم که کلا این فروشنده که سه نفرن ،اصلا خونه به اسمشون نیست و به ما گفتن بیاید یه خونه دیگه بهتون بدیم اون خونه قبلی ۹۰ میلیون مالبات شهرداری داره ، وحالا ما میخوایم قرداد رو فسخ کنیم وبه پولمون برسیم ولی اونا پول رو نمیدن حالا ما چکار کنیم مممنون میشم راهنمایی کنید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      هم می توانید شکایت کیفری مطرح نمایید با عنوان کلاهبرداری و هم می توانید استرداد وجه پرداختی را مطالبه نمایید.

  • صحرا
    صحرا

    سوالی که دارم مادر من اوایل ازدواج پولی ب پدرم داده که باغ خریدن ک بابام گفته بنام خودم کردم و بعد بنامت میزنم و دیگه نزده الان بنام بابامه ما چجور میتونیم حق مادرمون زنده کنیم؟چون نابرادری دارم و بنام بابامه

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      مادر شما می تواند درخواست مطالبه وجه مطرح نماید.

  • Zeinab
    Zeinab

    سلام خسته نباشید من تقریبا یک ماه پیش خونه ای و قولنامه کردم همه پولو دادم ی مقدار خیلی کم مونده . فروشنده الان فوت کرده و من الان فهمیدم ک مرحوم کارت قرمز عصاب و روان داشته
    الان معامله فسخ میشه ؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورتیکه وراث مرحوم قولنامه را تأیید نکنند و درخواست فسخ آن را به استناد این موضوع داشته باشند امکان ابطال آن وجود دارد.

  • پیمان
    پیمان

    سلام من یک موتورسیکلت کارکرده خریدم ک حدودا ۷ ماه کارکرده بود و فروشنده ب من گفت ک هنوز کارت موتور و کارت سوخت و سندش نیومده و بعد میادش …بعد متوجه شدم ک موتور را قسطی خریده و تا یکسال دیگه قسط داره و هیچ چیزی از موتور الان ب نام من نیست و هنوز پنج تومن از پول موتور مونده …میتونم الان من فسخش کنم …لطفا راهنماییم کنین..ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      چنانچه مبایعه نامهه منعقده صحیحاً بین شما تنظیم و امضاء شده باشد قابل فسخ نیست.

  • عباس
    عباس

    با سلام
    زمین کشاورزی معامله کردیم.داخل مبایعه نامه نوشته شده مبلغ کل ثمن پرداخت شد.شخص سومی وجود داره.از شخص سوم طلب داشتیم.گفت طلبت رو من جای پول زمین میدم به فروشنده.توافقی بوده.اما فروشنده الان مدعی شده پولی پرداخت نشده.حق فسخ داره یا میتونه مدعی بشه فروشنده؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بستگی به مندرجات مبایعه نامه شما دارد چنانچه عقد بیع صحیح انجام شده باشد شما فقط می توانید ثمن معامله را مطالبه نمایید.

  • حسن
    حسن

    سلام من یه قطعه زمین خریدم بعد خانمم گفت بزن به نام من تا خونه درست کنم خودش درست ما زدیم به نامش بعد زد زیرش که من درست نمیکنم میخوام بفروشم مال خودمه میخواستی به نام نزنی.ولی من گفتم اگه خودم روش خونه بسازم شاید از خر شیطون پایین من خونه تا سقف درست کردم حالا کارمون به جدایی کشیده میگه زمین مال خودمه بیا توافقی از هم جداشیم.الان از هم جدا شدیم البته هنوز از ثبت درش نیاوردم.حالا امده میگه زمین که مال خودمه خونه هم که توش درست کردی مال منه بعد میگه محریم میبخشم عوض زمین وگرنه میتونستم محریم ازت بگیرم. اینم بگم قول نامه دستی نوشتم دادم بهش فقط من زیرش انگشت زدم با مهر شورا روستا وامضا همین بنظر شما میشه کاریش کرد خونم ازش بگیرم چون زمین وخونه من خیلی گرونتر از محریه شه

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورت بررسی مدارک امکان ابطال قولنامه نوشته شده ممکن است وجود داشته باشد.

  • ایرانمنش
    ایرانمنش

    با سلام
    خریدار چک صیادی في المجلس داد بدون اینکه ثبت کنه هنوز هم ثبت نکرده ۱.تاریخ چک چهار روز بعد از تاریخ مبایعه نامه هست .آیا حق فسخ داردم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیربا توجه به اینکه چک ها مطابق مبایعه نامه در مجلس پرداخت گردیده است و شرطی مبنی برثبت چک ها در مبایعه نامه وجود نداشته امکان فسخ مبایعه نامه وجود ندارد و تنها امکان مطالبه چک ها با عنوان سند طلب عادی وجود دارد.

  • مهدی
    مهدی

    سلام
    خریدار في المجلس چک صیادی داد که ثبت نکرد الان چند ماه از تاریخ چک صیادی ثبت نشده میگذره
    آیا حق فسخ دارم یا میتونم ثمن‌ معامله به نرخ روز بگيرم. متشکرم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      ثمن معامله به صورت چک پرداخت شده است اینکه شما یا خریدار از مقررات ثبت چک صیادی اطلاعی نداشته اید دلیلی برای فسخ نیست.

  • شهریار
    شهریار

    سلام من ازملک پدریم ۲دانگ رامادرم باحقوق لوکاله به نام من کردندوخواهرانم امضاکردندوبه صورت توافقی درزمان زنده بودن پدرومادرم بوده بعدازفوت پدرم مدارک مراخواهرم برد وندادوتاسال۱۴۰۰ که مادرم فوت کرد وخانه راورثه فروختندهرچقدرگفتم نه‌ رفتندازمن به جرم غصب خانه ندادن کرايه اززمان۹۴مرگ پدرم کردندوباتهدیدپلمپ به زوراوادرابه امضاکردنددرضمن بعداز۱۰روزمن مدرک راازبنگاه بپرس وجوی فراوان‌ تحویل گرفته وبه بنگاه بردم نشان دادم ولی گفتندبروشکایت کن‌ حالاهم تمام ورثه‌ پول راگرفته اند وفقط من مانده ام درضمن درزمان شکایت من پولی نداشتم که اگر خانه‌ پلمپ شدبروم جای ویگرحال چگونه اکراه درمعامله بزنم درضمن ابتداخریداروقتی فهمیدم دنباله ثابت کردن حقم هستم پشیمان شده بودولی خواهرم وبرادرم ایشان رابه دادن پول پشیمانی مکلف کرده بودندومبلغپشیمانی۵۰۰میایون است.درصمن قبل امضابنده همه میگفتند بهت کمک‌ میکنیم ولی بعدازامضاطفره رفتند

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      موضوع مورد نظر شما نیاز به بررسی بیشتر دارد برای اطلاعات کافی با دفتر تماس حاصل نمایید.

  • نادرافسر
    نادرافسر

    سلام خسته نباشید من یک آپارتمان فروختم به برادر زنم دستی خودمان نوشتیم متراژ آپارتمان ۷۰ متر می باشد مبلغ اش ۴۴۰۰۰۰۰۰۰۰ملیون تومان هست ونصف این پول را داده است والباقی مانده وآن مبلغ را نمی دهد وازمابغی تاریخ ۲۰روز می گذرد من برای این آقا شکایت کردم برای فسخ معامله درکاخز ننوشتیم اگر دروقتش ندی معامله فسخ می‌شود آیا این معامله می تواند فسخ شود خیلی ممنون از راهنمایتان

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      اگر شرط فسخ نوشته نشده باشد قابل فسخ نمی باشد ولی الباقی مبلغ قابل مطالبه می باشد.

  • آپریل
    آپریل

    با سلام جهت فسخ یک توافق نامه بین ۷ نفر؛ اگر ۶ نفر موافق به کان لم یکن کردن توافق نامه باشند ولی ۱ نفر نباشد، آیا امکان بر هم زدن توافق نامه بدون پرداخت خسارت به آن یک نفر وجود دارد؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام باید متن توافق نامه توسط وکیل ملاحظه شو دبرای اطلاعات بیشتر میتوانید تماس بگیرید

  • علی
    علی

    سلام اگر در معامله زمین قولنامه قبلی در املاکی امانت بماند و هنوز قولنامه جدید فروش امضا نشده باشد آیا میتوان به دلیل این فاحش فسغ کرد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      معامله جدید امضاء نشده و منعقد نشده است و تازمانی که منعقد نشده قابلیت فسخ ندارد.

  • حسین
    حسین

    من یک آپارتمان خریدم و یک سوم مبلغ رو پرداخت کردم و تاریخ مبلغ دوم رسیده ولی من نتونستم پرداخت کنم الان میخوام قرارداد رو فسخ کنم، ولی در توضیحات در مورد پشیمانی چیزی ننوشتیم، فقط تو مباینامه نوشتیم روز محضر هرکسی حضور نداشته باشه روزی ۲ میلیون تومان باید بپردازه، ولی در توضیحات چیزی در مورد پشیمانی ننوشتیم، خواستم بپرسم الان من باید چیزی پرداخت کنم؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورت توافق با فروشنده می توانید فسخ کنید در غیر اینصورت امکان فسخ ندارید و ایشان می تواند بر طبق مندرجات قرارداد فی مابین خسارت از شما بگیرد.

  • علی محمد‌حسین پور
    علی محمد‌حسین پور

    خودرویی را در اردیبهشت سال گذشته به مبلغ ۴۲ میلیون تومان خریدم و قولنامه نوشتم و ۲۰ میلیون نقد همان روز پرداخت کردم و باقی مبلغ را باید در مدت ۴۵ روز پرداخت میکردم و مبلغ ۱۵ میلیون دیگر در ۲ ماه بعد از فروش خودرو پرداخت کردم و ۷ میلیون باقیمانده را تا امروز نتوانستم پرداخت کنم ، بعد از گذشت یکسال و ده ماه فروشنده شکایت فسخ انجام داده ، با گذشت تقریبا ۲ سال قیمت خودرو از ۴۲ میلیون به ۱۲۰ میلیون رسیده ، حال با گذشت زمان آن ۷ میلیون دیگر آن ۷ میلیون نیست و ۳۵ میلیون پرداختی من آن ۳۵ میلیون نیست ، پرداختی من ۲۰ میلیون نقد در حضور ۲ شاهد که قولنامه را امضا کرده اند بوده و ۱۵ میلیون دیگر کارت به کارت بوده که رسید بانکی دارد ، نمی دونم دیگه چه کار کنم ، لطفا کمکم کنید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      اگر قولنامه شما معتبر باشد می توانید دعوی الزام به تنظیم سندرسمی طرح نمایید.

  • علی
    علی

    با سلام
    بنده یه ملکی را فروختم ولی الان پشیمان شدم از فروختنم خریدار هم سه عدد چک به من داده و بدون هیچی مبلغی
    از زمان معامله هم ۲۴ ساعت گذشته
    سوال بنده این بود که میتونم بدون جریمه فسخ قرارداد این معامله را فسخ کنم ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر در صورت امکان فسخ جریمه تعلق خواهد گرفت

  • بهرام
    بهرام

    سلام وقت بخیر
    اگر فروشندگان ۲ نفر باشند ویک نفر از فروشندگان حاضر به امضا کردن مبایعه نامه نشود و خریدار هم مبلغی را واریز کرده باشد خریدار ادعایی میتواند در مورد آن مبایعه نامه بکند و شکایتی بکند؟ ویا اصلا آن مبایعه نامه قابل قبول هست یا خیر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورتیکه مبیع متعلق به هردو فروشنده باشد و شما قصد خرید سهم هردو فروشنده را داشته باشید صحت معامله مستلزم امضاء قرارداد توسط هر دو مالک می باشد.فذا در صورتیکه یکی از فروشندگان راضی به فروش سهم خود نباشد معامله واقع نشده و شما می توانید جهت استرداد وجه اقدام نمایید.

  • امیر علی
    امیر علی

    سلام من یک آپارتمان قولنامه کردم و امضا کردم .ولی فروشنده امضا نکرد. گفت فردا امضا میکنم .بدون اینکه بیعانه بدیم . فروشنده بدون حضور ما رفته امضا کرده . الا میگه ضرر زیان منو بدید . الان حق با فروشنده است یا خریدار

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      با توجه به اینکه طرفین معامله قولنامه را امضاء کرده اند روابط حقوقی شان تابع آن قرارداد است.

  • عباس
    عباس

    سلام وقتتون بخیر
    من یه آپارتمان خریدم، مبلغ ابتدایی که قرار بود برای فروشنده شبا بشه انجام دادم
    حالا فروشنده میگه من اشتباه کردم باید بیای ۱۵۰ میلیون دیگه بهم بدی و من رو رازی کنی
    و میگه من چک دوم رو بانک نمی‌برم و نمیام در تاریخ نوشته شده در مبایعه نامه سند بزنم تا بیای من رو رازی کنی، چنین چیزی امکان داره در صورتی که مبایعه نامه نوشته شده و تمام ممنون میشم راهنماییم کنین

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورتی که مبایعه نامه به شما ارائه شده است و در اختیار شما می باشد بیع واقع شده و فروشنده نمی تواند خلاف آن اقدامی انجام دهد در غیر اینصورت می توان الزام قانونی آن را به تحویل و تنظیمسند درخواست نمود.

  • حمید ایرانمنش
    حمید ایرانمنش

    سلام
    آپارتماني فروختم .خریدار ۲چک صیادی داد به تاریخ ۶/۶/۱۴۰۱ .۱۳/۶/۱۴۰۱ که هیچ کدام از چک‌ها ثبت نکرد خریدار در سامانه بنام من.ایا حق فسخ دارم
    لازم بذکر است یک چک صیادی از من در بنگاه هست مبلغ معامله که ثبت نکردم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر حق فسخ ندارید و فقط می توانید وجه چک ها را مطالبه نمایید.

  • سلاجقه
    سلاجقه

    باسلام.ما یک شرکت حمل ونقل زمینی داخلی در اداره ثبت انجام دادیم و چون بنده بخاطر تحت فشار بودن مجبور به قبول کردن مدیر عاملی شرکت شدم و یک درصد سهام هم بنام من نوشتن و جز هیات مدیره گذاشتن ،در سال ۱۳۹۴آگهی تغیرات در اداره ثبت انجام شده و این شرکت موفق به دریافت مجوز فعالیت و پروانه کسب نشده،و عملا فعالیتی نداشته است .ولی برای گرفتن مجوز و شروع کار مجبور بوده که ۲کامیون بنام شرکت حمل ونقل خریداری کند و کرده و بنده هیچ اطلاعی نداشته ام به عنوان مدیر عامل با یک درصد سهم شرکت.و بعد از عدم توانایی در کامل کردن ۱۰دستگاه کامیون دیگر ،همان دو کامیون رو هم فروخته اند بدون اطلاع من ،الان اداره دارایی بابت فروش دو کامیون و عدم اعلام به دارایی مالیات عملکرد قطعی خورده و هیچ ابلاغی هم صادر نشده ،آیا میتوان با توجه به عدم فعالیت و دریافت پروانه کسب از اداره راهداری و حمل ونقل جاده اعتراض زد ،چون ۱۰۰میلیون بابت معامله و ۲۱۲میلیون تومان هم جریمه بخاطر اعلام نکردن این موضوع خرید و فروش به اداره دارایی که جمعا۳۱۲ میلیون میباشد.مالیات بنام شرکت رای قطعی عملکرد صادر شده .آیا میتوان تا زمانی که به اجرائیات نرفته اعلام تجدید نظر کرد .و مبلغ بخشیده شود یا خیر؟ سوال دوم من در سال ۹۳ یک درصد سهام خود را واگذار نمودم در اداره دارایی و کلا بقیه سهامداران هم شرکت رو فروختن ولی بعد از یکسال بخاطر مشکلات فسخ کردن و بنده هم اطلاعی نداشتم و طبق گفته یکی از سهامداران آگهی تغییراتی انجام نشده و دوباره همون آگهی قبل رو در سیستم دارایی بار گزاری کرده اند،در سال ۹۴ وچون سهامدار اصلی فوت کرده و فقط خانم ایشان که سهامدار بوده و دو فرزند پسر داره و از حظور در اداره دارایی خود داری میکنند .بنده چگونه میتوانم که از این گرفتاری رهایی ویدا کنم.باتشکر از کارشناسان محترم لطفا راهنمایی بفرمائید.بنده هیچ اطلاعی از هیچ یک از کارهایی که کرده اند ندارم و هیچ اسنادی هم تحویل من ندادن ،و من خودم ۱۵سال هست که جای دیگه مشغول کار هستم.و فقط این شرکت یک شناسه اقتصادی گرفته و بابت نگرفتن کد اقتصادی هم جریمه شده اند.وفعالیتشان همین دو کامیون هست که خرید و فروش شده بنام شرکت.باتشکر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیرپ
      مطابق قواعد قانون مالیات های مستقیم باید ابلاغ های مالیاتی به اشخاص ذیسمت در شرکت صورت پذیرد و چون ابلاغ به شما صورت نپذیرفته است به نظر می رسد که حق اعتراض به برگه تشخیص را دارید.

  • خسروی
    خسروی

    سلام ما دوسال پیش( دی ماه۱۳۹۹) خونه خریدیم .وهمون دی ماه.فسق شد.و۵۴۶میلیون پول. دادیم…بعد معامله بهم خورد و قرارشد ۲۵۰میلیون پول فسق برداره..الان ۲سال ۱ماه پول مارو پس نداد بعداز این مدت میتونه پول فسق برداره

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      شما فقط می توانید مبالغ مرتبط با صورتجلسه فسخ معامله تان را از طریق مراجع قضایی مطالبه نمایید.

  • سامان
    سامان

    سلام پدرم یه خانه داره از طریق مبایعه نامه ی که تو املاک نوشتیم قید شده بعد از فوت خودش ب مادرم و بعد فوت مادرم ب من میرسد ی نسخه از مباینامه دست خودشه و ی نسخه دست املاکی من ندارم اگه بعد فوت پدر ومادرم نسخه ای دستشونه از بین بره .تکلیف چیه چون چند تا خواهر برادر هستیم؟ممنون از لطفتون اگه ج بدید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      مبایعه نامه ای که به نام پدرتان تنظیم شده نمیتواند مشروط باشد اگر ایشان تصمیم به وصیت دارند باید وصیت نامه تنظیم نمیاید .

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      مبایعه نامه ای که به نام پدرتان تنظیم شده نمیتواند مشروط باشد اگر ایشان تصمیم به وصیت دارند باید وصیت نامه تنظیم نمیاید .

  • سامان
    سامان

    سلام پدرم ی خانه سال ۹۸ ب مبلغ ۱۰۰ملیون تومان از طریق مباینامه املاک ب من فروخت ی نسخه از مباینامه پیش خودشه ی نسخه پیش املاکی من ندارم نسخه مباینامه .الان میخاد فسخ کنه آیا میتونه؟ممنون میشم کمکم کنید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      چون نسخه ای از مبایعه نامه را ندارید صرفنظر از اینکه فسخ نیاز به امضای هر دو طرف معامله دارد ولی نمی توانید هیچ ادعایی را طرح نمایید.

  • س
    س

    سلام وقت بخیر
    بنده یه ملک ۱۲ سال ساخت رو از بنگاه دارخریدم بصورت قولنامه ای بمبلغ ۷۵۰ م ت
    هم خودم هم بنگاه دار و شاهد امضا زدیم
    ولی فروشنده حضور نداشت و قولنامه رو امضا نکرده فقط صاحب بنگاه بجای امضاش نوشته تلفنی
    دوتاسوال دارم
    ۱،آیا می‌شود معامله رو بخاطر نداشتن امضا فروشنده فسخ کرد؟
    ۲ داخل قولنامه نوشته عوارض شهرداری وهزینه های مربوطه برعهده خریدار میباشد و منم امضا زدم ولی الان فهمیدم که قانونی و شرعا هزینه برعهده فروشنده هستش
    آیا می‌شود درخواست عوارض وهزينه های شهرداری را از فروشنده کرد و شکایت کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      اگر فروشنده مبایعه نامه را امضاء نکرد ه باشد قانوناً بیع واقع نشده است تا بتوان راجع به تبعات آن اظهار نظر کرد.

  • محمد
    محمد

    با سلام
    میخواستم بدونم اگر در مبایعه نامه مقداری از ثمن گرفته شده باشه و مقداری از ثمن معامله چک باشه ودر زمان مقرر موجودی نداشته باشه و برگشت در همان روز زده بشه و خیار فسخ در صورت وصول نشدن چک در قرار داد ذکر شده باشد به نفع فروشنده و ملک در تصرف خریدار باشد،آیا فروشنده میتواند اقدام به فسخ و درخواست ضرر کند؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      امکان فسخ وجود دارد ضرر و زیان در صورتی قابل مطالبه است که در قرارداد پیش بینی شده باشد.

  • مریم
    مریم

    سلام ،ما یک ملکی رو با ملک خودمان معاوضه کردیم که قرار شد ۸۰۰میلیون دیگر به فروشنده بدهیم از این ۸۰۰میلیون ۴۰۰میلیونش پرداخت شده ۲۰۰تومان دیگرش هم جور شده متاسفانه ۲۰۰تومان دیگش هنوز جور نشده ،فروشنده هم اصرار داردکه اگه ۲۰۰تومن باقیمانده رو ندید معامله رو فسخ میکنم آیا حق انجام چنین کاری دارد؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورتی که در قرار داد این حق برای او در نظر گرفته شد ه باشد می تواند اقدام به فسخ معامله نماید.

  • ایمان
    ایمان

    سلام وقت بخیر بنده قطعه زمینی فروختم و خریدار هیچ گونه وجه نقدی پرداخت ننمود و دوتا چک صیادی ثبت نشده به من داده و درتاریکی ک درک ذکر شده بود به بانگ مراجعه کردم ک ثبت نشده و گواهی عدم ثبت رو‌از بانک گرفتم ودر مبایعه نامه هم قید کردیم چناچه هریک از چک ها در تاریخ های ذکر شده وصول نگردید به منزله ابطال مبایعه نامه و فسخ قراردادمیباشد سوالم اینجاس که آیا میتونم معامله رو فسخ کنم وچک هارو تحویل بنگاه دهم و قولنامه رو بگیرم یا باید اظهار نامه بفرستم؟ باتشکر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      باید اظهارنامه ارسال نمایید.

  • فراز
    فراز

    سلام وقت بخیر
    من چند وقت پیش خونه خودم را با شخصی معاوضه کردم و قرار شد ایشان مبلغ ۸۰۰ میلیون دیگه به من بدهند. از این مبلغ ۸۰۰ میلیون، مبلغ ۴۰۰ میلیون در طی دو فقره چک به من داده شد. حال، این شخص چند روز پیش با من تماس گرفت و گفت تصمیم به فسخ قرارداد دارد. الان می خواستم بدونم که آیا حق همچین کاری دارد؟ از طرفی، در قولنامه ذکر شده که چناچه طرفین از این معامله پشیمان شوند باید مبلغ ۱۰۰ میلیون پرداخت کنند.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      سوال شما مستلزم ملاحظه مبایعه نامه تان می باشد با دفتر تماس حاصل نمایید.

  • ...
    ...

    سلام ببخشید بنده یک زمین فروخته ام و خریدار هم بعد از بررسی حضوری زمین اون رو خرید . الان خریدار تقاضای فسخ به دلیل اینکه زمین در حریم گاز هست داره و من هم موقعی که خودم زمین رو میخریدم از این موضوع خبر نداشتم و از چند نفر که املاکی اون قسمت بودند پرسیدم گفتند که در حریم گاز نیست . میخواستم ببینم آیا امکان فسخ وجود داره و چطور هست ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      نیاز به توئضیحات بیشتری در مورد معامله و رویت مبایعه نامه هست.

  • حسام
    حسام

    سلام من شش سال پیش قبل از خروج از ایران یه باغ فروختم و خریدار چون دوست بوده داخل مبایعنامه نوشتیم پول تمام تحویل گرفته شده و تمام زمین رو وکالت زدم بهشون بعد از خروج از ایران الباقی پول رو تحویل ندادن آیا میتونم اقدام کنم یا خیر ممنون از راهنماییتون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      بله امکانپذیر می باشد.

  • روح اله
    روح اله

    سلام من یک ملکی رو خریدم و چک دادم ولی پولم جور نمیشه آیا میتونم معامله روفسخ کنم،

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام اگرر حق فسخ داشته باشید بله .

  • ارسلان درخشان
    ارسلان درخشان

    سلام من یک واحد آپارتمان مسکن مهر به خریدار فروخته و که بعد از امضاء قرارداد کلید آپارتمان را تحویل خریدار داده ودر اختیار مشارالیه میباشد اما خریدار اما خریدار از انجام تعهدات خود از جمله انتقال وام گرفته شده آپارتمان به نام خود وهمچنین پرداخت نکردن کامل ثمن معامله که مبلغ پرداختی هم در تاریخ تعین شده در قرارداد فی مابین نبوده و اینجانب هم اظهارنامه جهت فسخ قرارداد بدلال مذکور برای خریدار فرستادم که بی جواب وتا کنون هم داد خواست فسخ نداده ام آیا با وجود اینکه آپارتمان را تحویل داده ام وبا گذشت یکسال با توجه به موارد معروضه میشود دادخواست فسخ داده و به نتیجه برسم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام قرارداد شما باید بررسی شود.

  • فاطمه
    فاطمه

    سلام خسته نباشید
    مایک خونه خریدیم ۵ روزه گزشته و پولشو جوری که قرار کردیم دادیم یعنی ۴۰۰ میلیون نقد دادیم و ۲۵۰ میلیون چک توی قولنامه هم نوشتیم. حالا فروشنده پشیمون شده میتونه فسخ کنه ؟ مدرک و شاهد و مهر و امضا معتمدین محا و هم داریم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام اگر حق فسخ دارد با دلیل و یا در صورت پیش بینی خسارت با تودیع آن می تواند اعلام فسخ نماید.

  • محمدی
    محمدی

    با سلام
    من یه ملک معامله کردم
    نزدیک یک میلیارد ، واحد آپارتمان بوده
    چهل تومن هم پیش پرداخت دادم
    داخل معامله قید کردیم پشیمونی ۱۰ درصد بیعانه
    حالا من پشیمون شدم برا فسخ قرارداد باید چکار کنم
    البته تو قرارداد قید شده در صورتی که طبق تاریخ مورد نظر پول پرداخت نشه قرارداد فسخ میشه
    آیا نیاز هست بریم بنگاه جهت فسخ؟؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      ابتدا باید اظهارنامه ارسال کنید

  • امیرعباس اسلامی
    امیرعباس اسلامی

    سلام وقت بخیر من یک هفته ی پیش یه قولنامه دستی با اثر انگشت و امضا و دست نویس تنظیم کردیم که یک موتوری رو معامله کردیم و بعد یه هفته دچار مشکل شده موتور
    تو مبایعه نامه ذکر شده که
    موتور ،…… با مشخصات …. در وضعیت کارکرده که به رویت و بازدید خریدار رسیده و از همه بابت قبول کرده است
    لذا درج شده که خریدار در صحت و سلامت تمام متن این مبایعه نامه را خوانده و قبول نموده و با امضای خود همه بابت تایید کرده
    خواستم ببینم امکان اینکه بعد یک هفته الان میگه نمیخوام ‌به صورت یک طرفه هست یا خیر؟
    مبایعه دست نویس خودش با امضا ‌ اثر انگشت هست
    ممنونم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      بیع و فروش بصورت یکطرفه قابل فسخ نیست.

  • امیر بابک
    امیر بابک

    سلام در برگه های مخصوص معاملات املاک قرارداد فروش آپارتمان تنظیم شده است ، خریدار مبادرت به امضا نموده ولی فروشنده یا مالک در جلسه حضور نداشت و امضا نکرده است ، ولی دو نفر شاهد قرارداد را امضا کرده اند دفتر املاک هم هیچ امضا یا مهری هم پای قرارداد نزده است . در متن قرارداد مبلغ ۱۰ میلیون تومان به عنوان بیعانه توسط خریدار به حساب دفتر املاک واریز شده است .
    سوال : آیا این قرارداد اعتبار دارد ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      خیر…قصد انشای فروشنده محرزنیست.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      خیر…قصد انشای فروشنده محرزنیست.

  • سهیل
    سهیل

    سلام وقت بخیر
    بنده در یک بنگاهی برای خرید ماشین که بنگاهی و صاحب مال به شدت تعریف و تمجید کردن ترغیب به خرید شدم و کل پول رو جابجا کردم.
    بعد از تحویل ماشین متوجه روغن سوزی و مشکلات دیگر شدم و زیر ۲۴ ساعت اعلام به پس دادن خودرو و فسخ کردم که بعلت اینکه روز بعد جمعه بود ، اعلام داشتن شنبه بیار ماشین رو.
    به هر صورت قرارداد فسخ شد و مبلغ پرداختی من طی دو هفته برگشت داده شد.
    اما بنگاهی به اندازه دو تا کمسیون از پول من را برگشت نداد.
    آیا میتوانم شکایت کنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      توصیه میکنم به اتحادیه صنف نمایشگاه داران اتومبیل شکایت کنید (بر اساس ماده ۷۲ قانون نظام صنفی و ایین نامه اجرایی تبصره۳۰ قانون مورد اشاره موظف برسیدگی هستند)

  • صباپرورش
    صباپرورش

    سلام وقت بخیر
    ما یه خونه خریدیم قولنامه نوشتیم ارثیه مادرشون بوده حالا که باید بریم سند بزنیم دختر خانواده رضایت نمیده و میگه من راضی نیستم خونه هم قدیمی بود و نیاز به تعمیر اساسی داشت و ما ۲۰۰ ملیون خرج خونه کردیم حالا چیکار میشه کرد و دختر میگه که از شما شکایت میکنم و شما را از خانه بیرون میندازم درحالیکه ما ۹۵۰ میلیون پول داده ایم و فقط ۳۰ میلیون برای ثبت سند باقی مانده است ایا میتواند همچین کاری را بکند یا اگر بهم بخورد ما میتوانیم خسارت و ضرر و پولی که خرج کردیم را پس بگیریم ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اگر این دختر هم امضا کرده است دادخواست الزام بدهید.

  • ندا
    ندا

    سلام وعرض ادب
    اپارتمان قولنامه ای خریدم کلا قولنامه ای یعنی سند نداره،تو قولنامه متراژحدود ۵۵زده وانگار به صورت کلیدی فروخته شده از زمان معامله شش ماه گذشته ،اپارتمان متر کردم ۴۸متر بود با توجه به اینکه تو قولنامه خیارات غبن ساقط گردید می تونم شکایت کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      میتوانید تقاضای خسارت کنید.

  • رمضان
    رمضان

    معامله ای منعقد شده و خریدار این مال را به ثالثی فروخته است-اگر معامله اول فسخ شود آیا معامله دوم هم فسخ میشود یا باطل است

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با رای دادگاه ابطال میشود

  • علی
    علی

    باسلام
    اینجانب ۱۹ سال پیش یک قولنامه صوری بین خودم به عنوان فروشنده و مرحوم خواهرم به عنوان‌ خریدار در بنگاه نوشتم و هیچ شاهدی هم پای آن را امضا نکرده و همان روز اصل و نسخه دوم آن را در همان بنگاه امحا کردیم و تنها فتوکپی آن به اداره مالیات ارائه شد الان که خریدار صوری (مرحوم خواهرم)۱۰ سال قبل به رحمت خدا رفته نمی دانم آیا آن کپی در آینده می تواند مورد سواستفاده از طرف وراثش قرار گیرد با این توضیح که در متن قولنانه چند شرط نوشته شده بود که مثلا خریدار مبلغی را نقدا تحویل فروشنده کرده و باید ملکی را هم تحول فروشنده دهد و مبلغی دیکر را هم بعدا به فروشنده بدهد اما اصلا مشخص نشده که چه زمانی خریدار بابد به تعهداتش عمل کند صرفا در بخش زمان تحویل ملک از طرف فروشنده به خریدار نوشته شده(روز معامله )

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      کپی سند معتبر نیست

  • مهدی حیدری
    مهدی حیدری

    سلام من یه واحد خریدم که وام مسکن روی آن بوده،در زمان مبایعه نامه قرار شد که فروشنده بره درخواست افزایش مبلغ وام بده که من برم مابقی کارهاشو انجام بدم،چهل و پنج روز هم زمان گذاشتیم تا وام رو بگیرم و روز سند زدن پول وام رو بدم اما فروشنده پانزده روز به مهلت سند زدن رفت و منم براش اظهار نامه دادم که دیر رفتی و اگه دیر وام رو بگیرم خسارت متوجه شماست، الان زمان سند زدن وام بدستم نرسید و پیام داده فسخه،راهنماییم میکنید باید چکار کنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.
      پاسخ کامل و دقیق نیازمند بررسی کامل دلایل. مدارک و سوابق قضایی است.

  • رضا
    رضا

    سلام مبايعه نامه اي در خصوص خريد آپارتمان نوشته شده ولي بخش نحوه پرداخت ثمن معامله جهت چك چيزي ننوشتيم و فقط در بخش سند تاريخ و مبلغ مشخص شده است،
    قرارداد با شرايط فسخ و ديگر موارد نوشته و امضا هاي لازم انجام شده است .
    آيا قرارداد جاري شده ؟
    با توجه به عدم روشن بودن ثمن مورد معامله نياز به فسخ هست ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      معامله انجام شده است.

  • علی تقوی
    علی تقوی

    سلام خسته نباشید
    بنده یک واحد آپارتمان با۳۰فقره انواع چک اشخاص ثالث و خودم و پول نقد خریداری کرده ام که آخرین چک که مبلغ ناچیزی هم بود و چک یکی از این اشخاص بود برگشت خورده که فروشنده فسخ معامله رو از دادگاه خواسته در حالی که بنده از عدم موجودی چک مطلع نبودم و در مبایعه نامه نوشتیم اگر چکی برگشت خورد یک ماه فرصت دارم تا رفع اثر و یا کارسازی کنم سوال اینجاست که اولا به بنده اعلام نکرده که چک برگشت خورده دوما من این آپارتمان به یکی دیگه فروختم و ایشون هم آمده و بعنوان شاهد زیر مبایعه نامه دوم امضا کرده . حالا ایشون میتونن فسخ معامله کنن در حالی که همه چکها پاس شده و از زمان برگشت ۴۰ روز گذشته . سوال دوم اینکه من میتونم از بنگاهی که معامله بین ما بود نوشته ای از بابت اطلاع ندادن ایشون از بابت برگشت چک بگیرم و به دادگاه ارائه بدم . توجه داشته باشین در فروشنامه دقیقا این کلمه نوشته که چنانچه یکی از چکها برگشت خورد خریدار یکماه فرصت دارد نسبت به وصول چک اقدام نماید در صورتذعدم وصول لیش از یک مته قرارداد به نفع فروشنده به صورت یک طرفه منفسخ می گردد با تشکر فراوان

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.
      پاسخ کامل و دقیق نیازمند بررسی کامل دلایل و مدارک است.

  • رسول
    رسول

    باسلام واحترام وتشکر از التفات شما به مشکلات خلق الله.بنده ملکی رو خریده ام .مقداری از پولش روداده ام . ولی چون قصدداشتم بعداز فروش یک ملک دیگر پول فروشنده رو بدهم .لذا موفق نشدم ملک خودم روبفروشم.ایا برای فسخ خسارتی هم باید به فروشنده بدهم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . در صورتیکه در قرارداد ذکر شده باشد بله

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . در صورتیکه در قرارداد ذکر شده باشد بله

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . در صورتیکه در قرارداد ذکر شده باشد بله

  • سهیلا عزیزی
    سهیلا عزیزی

    سلام‌ وقت یه خی، ببخشید پارسال ملک نوسازس را فروختیم و‌ظبق قراداد شرط کردیم که تا اردیبهشت امسال سند را تحویل بدهیم البته مبالغی هم پیش خریدار موند تا سند اماده بشه و اون وجوه هم هنوز به ما تحویل نشده ،و ما هم داریم‌کارهای شهرداری و نظان مهندسی اش را انجام می دهیم ، سوال اینکه چنانچه خریدار از ما شکایت کنه ایا می تونیم قرارداد را فسخ کنیم ؟ میزان ضرر و زیانی که می تونه درخواست کنه به چه میزانی هست ، چون تو قولنامه یه درصدی از ثمن معامله را قید کردیم ،

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.
      پاسخ کامل و دقیق نیازمند بررسی کامل دلایل. مدارک و قرارداد است.

  • سام
    سام

    با سلام و احترام
    اگر در مبایعه نامه طرفین حق فسخ قرارداد پیش بینی نشده باشد، و خریدار ثمن معامله را بیش از یک هفته پرداخت نکرده باشد، آیا دستگاه قضا حق فسخ برای فروشنده قائل می شود یا حتما نیاز به بند فسخ هست؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . شرط فسخ میبایست در قراداد ذکر شده باشد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . شرط فسخ میبایست در قراداد ذکر شده باشد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . شرط فسخ میبایست در قراداد ذکر شده باشد

  • حليمه خاتون ولیزاده
    حليمه خاتون ولیزاده

    با درود واحترام.
    حدود سه هفته پیش آپارتمانی شصت متری را با قیمت چهارصد وچهل میلیون مبایعه نامه کردم وخریدار مبلغ سیصد میلیون پرداخته ومبلغ یکصدوچهل میلیون را منوط به دفتر خانه کرده ،الان سند در دفتر خانه آماده انتقال است. در حالی که همسایه من یکهفته بعد اپارتمان خودش در همان ساختمان را با بیش از یک متر کمتر،پانصد ونود میلیون تومان فروخته است. یعنی من حدود یکصد وپنجاه میلیون تومان ضرر کرده ام. آیا الان قبل از تفویض سندمیتوانم تقاضای ضرر کنم .
    شما چه راهی برای حل این مشکل پیشنهاد میکنید؟
    ممنونم اگر راهنمایی کنید.
    سپاس.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . اگر مغبون شده بتشید و شرط خیار غبن در قرارداد ساقط نشده باشد امکان فسخ وجود دارد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . اگر مغبون شده بتشید و شرط خیار غبن در قرارداد ساقط نشده باشد امکان فسخ وجود دارد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . اگر مغبون شده بتشید و شرط خیار غبن در قرارداد ساقط نشده باشد امکان فسخ وجود دارد

  • user-09143887367
    user-09143887367

    با سلام من حدود ۶ماه قبل مغازه ای فروختم حالا فهمیدم که اوقاف هست ومن اطلاع نداشتم وخریدار شکایت کرده ممنون اگر راهنمایی کنید

  • امیر
    امیر

    با سلام من حدود ۶ماه قبل مغازه ای فروختم حالا فهمیدم که اوقاف هست ومن اطلاع نداشتم وخریدار شکایت کرده ممنون اگر راهنمایی کنید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      تکراری است

  • سعید
    سعید

    سلام
    در یک مبایعه نامه بنده به عنوان فروشنده در یک بند قرارداد عینا نوشته شده تمامی اختیارات ملک به استثنا خرید و فروش طی یک وکالت کاری به فروشنده در این تاریخ و این دفترخانه داده شود و انجام شده آیا طبق این بند قرارداد می شود مبایعه نامه را باطل کنیم چون حق خرید و فروش گرفته ایم و خریدار مبایعه نامه ای ملک فروخته به خاله اش و چون به بنده از معاملات دیگر بدهکار هست قصد فرار از دین را دارد که توقیف نکنم مبایعه نامه را در اجرای احکام و خاله خریدار درخواست الزام به تنظیم سند برای بنده فرستاده است

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام ، نیاز به ملاحظه و بررسی وکالت‌نامه و مبایع نامه میباشد

  • حسین
    حسین

    سلام
    یه خودرو فروختم با xقیمت دریافت شد وکالت به مدت سه ماه به خریدار داده شد درزمان مدت وکالت داده شده نه تعویض پلاک وسند انتقال نداده است متوجه شدم که قیمت درزمان معامله زیر قیمت بوده است لطفا راهنمایی فرمایید آیا امکان فسخ وجود دارد
    متشکرم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اگر بیش از یک پنجم زیر قیمت بوده است میتوانید ادعای غبن نمایید.

  • احمدی
    احمدی

    من ۳دانگ ازملک رو فروختم وقراربوده درتاریخهایی که در مبایعه نامه قید شده پول به من بده بعد در توضیحات نوشتم اگر چنانچه در موعد های یاوه شده پول پرداخت نشود حداقل فرصت پرداختی ۵ روز میباشد درغیر این صورت فسخ میگردد الان خواستم بدونم این مبایعه نامه فسخ است

  • سید محسن حسینی
    سید محسن حسینی

    سلام.من یک ملک و یک ماه پیش فروختم.حالا با توافق طرفین میخوام معامله فسخ بشه و خسارتی به خریدار بدم و ملک خودم و پس بگیرم..این مشکلی نداره؟؟ در ضمن برای فسخ توسط بنگاه یه صورتجلسه تو کاغذ آچار تنظیم شده و همه امضا کردیم..این کفایت می‌کنه ؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر مشکلی ندارد و صورتجلسه تنظیم شده کافی می باشد.

  • نهال
    نهال

    سلام قرارداد مشارکت بسته شده ولی چکی که برای تضمین داده شده رقم و حروفش متفاوت است و تاریخ ندارد و در حساب خریدار هم مبلغ ضمانت شده وجود ندارد و چک کلا فاقد اعتبار است. آیا این مسأله نمی تواند شرط فسخ قرارداد باشد؟ آیا این خیار تخلف از شرط یا خیار تدلیس نیست؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام،
      ارائه پاسخ کامل مستلزم ملاحظه و بررسی مدارک است.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام،
      ارائه پاسخ کامل مستلزم ملاحظه و بررسی مدارک است.

  • امید امینی
    امید امینی

    سلام من یک ماشین رو فروختم با توجه با اینکه خریدار ماشین هم به مکانیکی برده و هم به کارشناسی رنگ و با توجه به اینکه تو قولنامه دستی نوشتیم ماشین ار لحاظ فنی و کارشناسی رنگ به رویت خریدار رسیده و اینکه وکالت محضری به نام خریدار خورده آیا میتونه ماشین رو بیاره پس بده یا خیر ممنون میشم پاسخ بدین

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام ، در صورتیکه ماشین با اوصاف بیان شده در زمان قرارداد مطابقت نداشته باشد ، برای خریدار حق فسخ و یا مطالبه ما به التفاوت وجود دراد

  • میثم جواهری
    میثم جواهری

    سلام من پارسال ملکی به صورت سوری به طی مبایعنهبه نام همسرم زدم
    حالا میخوام مالم پس بده اما همسرم امتناع میکند
    دوتا هم شاهد دارم که به صورت سوری من این کار کردم
    ایا اگه قانونی اقدام کنم میتوانم پس بگیرم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام ، شما اگر بتوانید دلایلی بر صوری بودن معامله را ارایه دهید معامله باطل میگردد و ملک به شما باز گردانده میشود

  • بهرام
    بهرام

    سلام، در یکی از روستاهای همدان، خانه ورثه ای تقریبا ۶۰۰ متر، که متعلق به پدرمان بود، ۱۷سال پیش از وراث خریدم.
    تمام سهم برادران و خواهران را پرداخت کردم.
    (سال۸۳ دختران ۵۰۰هزارتومان و پسرها یک میلیون پرداخت کردم)و رفتم اداره ثبت سند گرفتم.
    یکی از خواهرها قولنامه فروش را امضا کرد ولی پولش را شب بردم دادم، صبح آورد پس داد و گفت داداش من نمیخام.منهم به خیال اینکه بخشیده، دیگه پیگیری نکردم.
    خونه را ۲بار بنایی کردم، سند ثبتی گرفتم،الان آمده و می گوید سهم خانه من را از خونه، تقسیم کن و زمینش را بده، من پول هم نمیخام.میگم چرا اون موقع نگرفتی؟میگه کم بود!
    تا ۱۲میلیون تومان راضی شدم بهش بدم، ولی میگه هر چقدر سهم منه،(یک دهم) زمین خونه را بده.
    آیا از نظر قانون، با توجه به اینکه قرارداد را همه ورثه(حتی ایشان)امضا کردن، من باید سهم خانه ایشان را باید بدهم؟یا پولش را با نرخ تورم باید بدهم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.پول به نرخ تورم

  • تینا
    تینا

    با سلام
    ملکی را طبق مبایعه نامه در مشاور املاک خریداری و کد رهگیری هم دریافت کردیم، نصف مبلغ پرداخت شده و نصف مبلغ توافق شده که از طریق دریافت وام مسکن پرداخت شود.
    تا موعد تنظیم سند در دفترخانه ۲۰ روز زمان باقیست و پروسه وام بانکی نیز در حال اجراست.
    اما چندروزی است که فروشنده مرتب تماس می‌گیرد که خودم ملک دیگری خریداری کردم و ظرف چندروز آینده کل مبلغ را برای من فراهم کنید و نقد به من بدهید تا آن معامله بهم نخورد وگرنه من هم معامله خودم با شما را فسخ خواهم کرد…
    حال با توجه به اینکه برای دریافت وام بانکی توافق شده بود و کارها نیز طبق روال در حال انجام است، و مهلت همچنان باقیست، آیا ایشان راهی دارند که معامله را یکطرفه از سمت خودشان فسخ کنند؟ حتی با پرداخت ضرر و زیان فسخ معامله آیا امکان فسخ یکجانبه را دارند؟
    ما تحت هیچ شرایطی نمی‌خواهیم معامله را فسخ کنیم، اما ایشان استرس زیادی به ما وارد کردند، در حالیکه هنوز مهلت قانونی ما تمام نشده، ممنون میشم راهنمایی کنید?

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.درشرایط عادی نمی تواندمگرشرط فسخ خاصی درقرا ردادآمده باشد.لازم است مبایعه نامه راوکیل رویت کند

  • هادی
    هادی

    سلام من حدود یک ماه پیش یک ماشینی فروختم حدود ۸ میلیون از پول را خریدار برای تعوض پلاک نگه داشته است در مباینه نامه زمان تعویض پلاک نوشته نشده است و خریدار میگوید که هر موقع پول به دستم رسید تعویض پلاک میکنم من الان چگونه میتوانم اون هشت میلیون را بگیرم
    ودر مباینه نامه چیزی برای ضرر وزیان نوشته نشده اگر خریدار معامله را فسخ کند من میتوانم ضرر و زیان اون یک ماه را از پول خریدار کم کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.دعوی مطالبه ثمن معامله طرح شود

  • یاسر
    یاسر

    با سلام
    بنده ۳۰سال پیش قول نامه ای با برادرم داشتم و زمینی به مساحت ۴۰۰۰متر بدون ذکر ثمن بعنوان نقدی خریدم بعد ۱۰سال سند رسمی گرفتم که داخلش مساحت۴۰۸۰متر خورده شده طبق کارشناسی اون زمان الان بعد ۲۰سال از تاریخ سند و ۳۰سال از تاریخ معامله برادرم شکایت کرده که معامله رو فسخ کنه بنظرتون موفق میشه؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.بستگی به ادله اثباتی اش دارد

  • در جستجوی حق
    در جستجوی حق

    با سلام
    بنده سه روز پیش ملک ورثه ای را خریداری کرده ام(۱۰ ورثه امضا و اثرانگشت زدن) و طی سه فقره چک به بنگاه تحویل دادم و فروشندگان قرار شد چک را از بنگاه بگیرند چک اول در تاریخ ۲۶ ام بوده که فروشنده به بنگاه گفته واسش نقد کنه و واریز کنه اگرچه چک در وجه فروشنده بوده چک نقد شده و ۲۷ ام فروشنده با بنگاه تماس گرفته که من پشیمانم و پول را به حساب خریدار برگردون
    قرارداد توسط بنده و فروشندگان امضا شده ولی فروشنده میگوید درست است من گفتم پول رو نقد کنن اما چون هنوز تو حساب من پول نیومده قرارداد رو میتونم فسخ کنم ؟
    دو طرف معامله از کلیه خیارات ساقط شده اند
    ما هم پولی که عودت داده شده رو دست نزدیم
    آیا آنها میتوانند یک طرفه فسخ انجام دهند؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام با توجه به اسقاط کافه خیارات امکان فسخ برای فروشنده وجود ندارد

  • فاطمه طاهری
    فاطمه طاهری

    سلام خسته نباشید
    من پدرم ۳۰سال پیش یه زمین رو میفروشه که اون طرف جاده کنه برای عموم به متراژ ۱۸۳متر میفروشه بعد مبلغ رو واریز میکن ولی گفت بود براتون خونه میسازم بااب وبرق
    اینارو انجام نمیده. بدون اینکه پدرم بیان خونه رو خراب میکنن بعد اضافه تر میگیرن ۳۰۰میگیرن الان پدرم فوت کرده و من برحسب اون قولنامه میتوانم زمین را پس بگیرم
    ممنون میشم راهنمایی کنین

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.باقولنامه مشورت حضوری نمائید

  • محمد رستمی
    محمد رستمی

    سلام من ۳ سال پیش مجبور شدم وکالت فروش ملک مسکونی خودم را به خانمم دادم خانمم بلافاصله درخواست طلاق کرده ما یه قولنامه بین خودمون داخل املاکی نوشتیم که مبلغ در ان قید شده و الان همسرم قصد برگرداندن خونه را ندارد ایا من میتوانم درخواست مبلغی که داخل قولنامه نوشته شده به نرخ روز بکنم یا اصلا راه دیگری دارد که من به حقم برسم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      ثمن مبایعه نامه طی دادخواست، قابل مطالبه است.

  • محمد
    محمد

    سلام و عرض ادب
    بنده ملک شخصی خودم رو با ملک بزرگتری معامله کردم و باید مبلغ ۴۰۰ملیون بالابود پرداخت کنم
    حالا بعد از تلاش های زیاد نتونستم رقم رو جور کنم
    ۷۰ملیون بابت فسخ خونه خریداری شده و ۴۰ملیون بابت فسخ خونه فروخته شده حق فسخ نوشتن
    چطور میتونم فسخ کنم و ایا ممکنه بدون پرداخت این ارقام معامله رو فسخ کنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.بایدهردوقراردادملاحظه شود

  • امیرحسین
    امیرحسین

    سلام آیا بعد از امضای سند می توان با استناد به خیار تدلیس معامله را ابطال کرد؟ من ملکی خریدم که توی مبایعه نامه سال ساخت ۸۸ خورده ولی بعد از سند زدن متوجه شدم سال ساخت ۸۰ است و فروشنده و مشاور املاک من را فریب داده اند

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.
      در صورت اثبات تدلیس ، میتوانید تقاضای ابطال دهید اما بنظر نمیرسد موضوع فوق از موارد تدلیس بشمار رود.

  • کریمی
    کریمی

    سلام من یه ملکی رو فروختم طی سه فقره چک، چک اول پاس شد اما چک دوم از موعد چک ۳ روز گذشته و برگشت خورده حالا من میتونم مباعینامه رو فسخ کنم و درخواست ضرر و زیان کنم یا نه؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.
      اگر شرط فسخ در قرارداد نوشته شده باشد، امکان فسخ خواهید داشت.

  • مهین تهرانی
    مهین تهرانی

    سلام و عرض احترام
    یک ملک مسکونی خریدم و بخشی از ثمن معامله رو یک باب مغازه تجاری فروشنده برای پروانه ساخت به شهرداری مراجعه کرده و شهرداری گفته ملک تجاری عقب نشینی ولی مالک از عقب نشینی ملک خود آگاه نبوده و مغازه به علت کم بود بودجه شهرداری نمی توانند فعلا اون خیابان رو عقب نشینی بده درضمن گفته شده ملک تا سال ۱۴۰۱ از طرح تفصیلی خارج می شود و دیگر عقب نشینی ندارد
    در قرارداد چیزی از قول پروانه ساخت گفته نشده و فقط قید شد هوایی دارد …
    آیا این معامله می تواند فسخ کند ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام. بله

  • فرهاد
    فرهاد

    سلام وقت بخیر
    من یک واحد آپارتمان معامله کرده ام
    بعد از یک ماه با اینکه خانه رو تحویل نداده ام خریدار متوجه طرح شهرداری شده است و بنده هم از موضوع طرح شهرداری باخبر نبودم و در قرارداد ذکر نشده است و حال خریدار یک شکایت نامه در باب اینکه واحد دارای طرح شهرداری است معامله فسخ میشود و باید ضرر و زیان پرداخت کنم ایا این موضوع برای فسخ قرارداد صدق میکند؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام. موضوع شما میتواند از موارد فسخ باشد.

  • سعید
    سعید

    سلام وقت بخیر
    ماشینی رو در قرعه کشی ایرانخودرو برنده شدم. پول رو شخصی واریز کرد و توافق کردیم موقع آزادی سند، ماشین و سند را به او تحویل دهم. حال با موافقت و نظر شخصی خود ایشان قرار شده ماشین را به شخص سوم بفروشم و سند را تحویل دهم. بخواهم توافق قبلی با ایشان را باطل کنم که بعدها مدعی نشود چه باید روی کاغذ بیاوریم که او امضا کند؟ ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام
      کافی است توافقات واقعی تون رو ثبت و امضا کنید.

  • user-09931513171
    user-09931513171

    باسلام
    اگر بعد از فروش زمینی بامساحت بالا که ورثه ای هم بوده،مشخص شود مبلغی که برای خرید زمین پرداخت شده بسیار کمتر از قیمت اصل وکارشناسی شده زمین است ،آیا میشود دادخواست قضایی داد برای خریدار؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام
      بموجب خیار غبن، قابل فسخ است.

  • امید
    امید

    من زمینی خریداری کردم ک در قولنامه کلیه خیارات از جمله غبن از فروشنده و خریدار سلب شده الان منصرف شدم از خرید بعد از ۲۴ ساعت راهی داره ک بشه فسخ کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      بیع منعقده، قطعی است.

  • علی اکبر جنت قربانی
    علی اکبر جنت قربانی

    در صورتیکه بنگاه برای فروش زمین مبلغی ده برابری حق کمسیون پیشنهاد بده و بعد از فروش زمین این مبلغ ب عنوان کمسیون بخواهد ؟اگه ۵درصد از مبلغ فروش ب عنوان کمسیون بخوام بدم ولی بازم قبول نکنه چون ده درصد از فروش پیشنهاد داده فقط بینمون گفته شده ولی نوشته نشده چکار میتونه بکنه
    ایا میشه به عنوان تخلف بنگاهی جایی شکایت کرد؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام به اتحادیه املاک مراجعه فرمایید

  • اسفند
    اسفند

    سلام من چند سال پیش بخاطر یک سری مشکلات مجبور شدم به همسرم فروشنامه خانه ام را بدهم آیا الان میتونم اونو باطل کنم؟من بعد چند روز اون برگه رو پاره کردم ولی همسرم یه کپی ازش گرفت

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.کپی به تنهائی اعتبارندارد.

  • مجتبی
    مجتبی

    سلام
    یک واحد آپارتمان را در شهریور ماه به صورت پیش فروش خریداری کردم مبلغ ۸۰۰ میلیون به عنوان پیش پرداخت واریز کردم و در تاریخ یکم دی ماه باید ۳۰۰ میلیون واریز کنم حالا سوال من اینه اگه بجای یکم در تاریخ چهارم واریز کنم فروشنده میتونه به علت تاخیر معامله رو فسخ کنه در ضمن هیچگونه شرط فسخی در مبایعه نامه نیست

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      اگرحق فسخی قید نشده باشد نمی توانند معامله رافسخ نمایند.

  • مهتاب
    مهتاب

    سلام روزتون بخیر قولنامه ای در بنگاه مبنی بر فروش خونه و خرید یک واحد آپارتمان نوشتم بعد از ۲ساعت بنا به شرایطی که بود مبنی بر اینکه خونه ی من رو کم خریده و واحد خودش رو گرون فروخته بود نسبت به فسخ معامله اقدام کردم و بعد از اینکه سند خونه ی خودم رو گرفتم هر کاری کردم قولنامه رو بنگاهی که خودش فروشنده و خریدار بود قولنامه ی خرید خونه رو امضای فسخ زدم ولی قولنامه خرید واحد پیش فروش رو نداد امضا کنم گفت باید بمن ضرر و زیان بدی بعد اون معامله رو فسخ کنیم در صورتی که فسخ قرارداد ما به ۲۴ساعت قانونی نرسیده بود از اونطرف هم هیچ پول و چکی بین ما و بنگاهی رد و بدل نشده میخواستم بدونم چی باید بکنم که اون قولنامه رو فسخ کنم و برام درد سر نشه هیچ سند و مدرکی از من دست اون آقا نیست .با تشکر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      می توانید موضوع فسخ و اتفاقات آن روز را طی اظهارنامه به مشاور املاک و طرف قرارداد اعلام نمایید.
      بهتر است قبل از اقدام حضورا با یک وکیل مشورت نمایید.

  • فرزان فخر
    فرزان فخر

    سلام وقتتون بخیر .بنده به عنوان خوانده در دادگاه تجدید نظر رای به نفعم داده شده و دادخواست خواهان و رای دادگاه بدوی نقض شده است .۲ ملیون هزینه تجدید نظر و ۴۰ ملیون هزینه وکیل پرداخت کرده ام .ایا بنده به عنوان خوانده میتوانم مطالبه هزینه دادرسی و هزینه وکیل طبق تعرفه رو بدهم تا حدالاقل مقداری از خسارتی که بهم وارد شده رو از خواهان بگیرم .ممنون از وقتی که میذارین .

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام، بله قابل مطالبه است.

  • رضا
    رضا

    سلام اگر فروشنده و خریدار ملک، قول نامه ای را تنظیم نکرده باشند و فروشنده بدون دریافت ثمن ، ملک را در دفترخانه به نام فروشنده ثبت و سند نیز صادر گردد، آیا فروشنده می تواند که مدعی شود ثمنی دریافت نکرده و معامله را فسخ کند؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      تنظیم سند انتقال دلیلی بر دریافت ثمن است و اگر فروشنده ادعایی بر خلاف آن دارد باید اثبات نماید.

  • حسین
    حسین

    سلام.وقت بخیر
    اگر در مبایعه نامه فقط چک رد و بدل شده باشد و رسید آنها نیز نزد خریدار باشد
    فروشنده میتواند به دلیل رد و بدل نشدن پول قرارداد را فسخ کند
    کلیه خیارات اسقاط شده
    فروشنده چک ها را گرفته ولی بانک نمیبرد و نقد نکرده

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.خیر.مبحث خیارات بسیارگسترده است وبادیدن مبایعه نامه فقط بصورت مصداقی می توان پاسخ داد.

  • امیر
    امیر

    سلام ببخشید من پدرم ۴ماه پیش ۴هکتار زمین کشاورزی و فروخته به یکی‌ از آشنایان. پدرم ۷۵سالشه و مشکل اعصاب و روان داره پرونده پزشکی داره و فرزندانش خبر نداشتن از فروش زمین و شاهدین قولنامه از افراد درجه یک خریدار بوده هیچ یک از اعضای خانواده ما خبر نداشته آیا میشه راهی هست برای فسخ قولنامه ممنون میشم جواب بدید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.شرایط جسمانی وروحی پدرتان اگرمساعد نیست می توانیددعوی حجر و تعیین تاریخ حجرطرح نمائید

  • محمد
    محمد

    با سلام ، اگر در قرارداد محدوده زمانی پرداخت ثمن معامله مشخص نشده باشد ،(بعد از پرداخت xریال کالا تحویل میشود )و ثمن معامله ۲ ماه بعد پرداخت شود وضمنا حق فسخ هم در قرارداد ذکر نشده باشد ، چه باید کرد

  • فاطیما
    فاطیما

    سلام
    زمینی قولنامه‌ای را فروخته‌ام که حد و حدود زمین پس از بررسی نقشه تفکیکی حدودا بیست متر با جاییکه روز اول نشان خریدار شده است تفاوت دارد، از انجاییکه خریدار و فروشنده هر دو حق فسخ قرارداد ندارند، ایا خریدار میتواند ادعای فسخ کند؟ در ضمن حدودا یک درصد از ثمن از سوی خریدار پرداخت نشده که از ضرب‌العجل چند هفته میگذرد؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.موردسوال مربوط به خیارات فسخ تعارض ثبتی است.لطفآ بامدارک به وکیل متخصص ملکی وامورثبتی مراجعه نمائید.

  • مهدی
    مهدی

    با سلام
    بنده فروشنده یک واحد آپارتمان در املاک بودم و ۱۰ درصد کل مبلغ را دریافت نمودم اما فردای قرارداد مبایعنامه مطلع شدم خریدار سوری بوده و شخص از افراد املاک بوده است قابل ذکر است که آپارتمان در اختیار مستاجر هست و ظاهرا بازدیدتوسط خریدار اصلی انجام شده و یک هفته بعد به خریدار مصرف کننده فروخته شده است و مبلغ بسیار بالایی متضرر شده ام لطفا راهنمایی بفرمایید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.ممکن است گرفتارجرم فروش مال غیرشده باشید.فورآ بامدارک به وکیل متخصص امورملکی وثبتی مراجعه کنید.

  • الهام
    الهام

    باسلام شخصی ملکی را در اسفندماه ۹۹ طی یک مبایعه نامه عادی خریداری کرده است از ۳۵۰میلیون بهای مک تنها ا میلیون پرداخته و بقیه ثمن می بایست اواخر تیرماه پرداخت شود. برای خریدار با عدم پرداخت بها حق فسخ قرارداده شده است اما برخی کلمات مخدوش است و پیش بینی ضرر و زیان هم در صورت عدم انجام تعهد بدون ذکر مبلغ شده است. خریدار در چه شرایطی قادر به فسخ معامله است؟

  • اضعریوزباشلو
    اضعریوزباشلو

    سلام خسته نباشیدبنده یک واحدآپارتمان فروختم۹ماه ازتنظیم سندمیگذردوبنده بخاطرویروس کروناکارهامون کندپیش میرفت حالاخریدارروزانه۲۰۰هزارجریمه راازطریق دادگاه شکایت کرده میتونه جریمه رابگیره ؟ودرضمن بنده بعداز۱۸ماه میتونم معامله راباضررزیانش فسخ کنم باتشکر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.درخصوش فسخ بایدشرایط قانونی وقضائی را داشته باشید.درصورتی که غذرقانونی دارید بایدبه مرجع قضائی اعلام کنید.

  • حسین شریفی
    حسین شریفی

    سلام بنده سال ۹۰زمین به مساحت ۲۵۰متر خریدم با سند دست نویس وپول نقدا پرداخت کردم بعد بین فروشندوخانوم بنده سال ۹۱مبایعه نامه داخل ثبت اسناد تنظیم شد برای ساخت ساز ومحل کارم داخل شهر دیگه بود دیوار کردم ورفتم تا سال گذشته امدم پروانه ساخت بگیرم یکی مدعی شد که زمین خریده بعد تا شاکی شدیم معلوم شد همون فروشنده به اون طرف مقابل فروخته است متن شکایت بنده فروش مال غیر بود ودادگاه تصمیم نهای اعلام کرد طرح شکایت بیشر۷سال بوده والان فروشنده ادعا کرده که معامله همون سال۹۰ فسخ شده واون میگه که چک داده که معلوم نیست به چه کسی چک داده که بادروغ هیله ورفته از خانوم بنده شاکی شده

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.بحث فروش ماغیر(کلاهبرداری)ومرورزمان قانون آئین دادرسی کیفری درموردسوال شمااست.بایدباتمام مدارک به وکیل متخصص درامورملکی محل زمین جهت مشاوره مراجعه نمائید.

  • فرزان
    فرزان

    با سلام و احترام .در هبه نامه ای در سال ۶۲ مادرم در قبال ۱۵۰۰ متر زمین تمامی حق الارث خود از پدرش را به برادرانش هبه نموده است که هکتارها زمین را شامل میشده .در حقیقت مادرم را مجبور کرده اند که اکه قبول نکند همین ۱۵۰۰ متر را هم نمیدهند .ایا وراث میتوانند هبه نامه را باطل کنند ؟ چه راهی برای اعاده حقمان میتوانیم انجام دهیم ؟.ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.مطابق قانون مدنی هبه بافوت واهب قطعی شده وقابل رجوع نیست.

  • فرزان
    فرزان

    با سلام و احترام .در اعتراف نامه دستنویس که پدر اعلام میدارد که هریک از فرزندانش هر گونه مدرک از قبیل قولنامه، مبایعه نامه، فروش، هبه ، وکالت نامه در دست داشته باشند باطل میباشد و فرزندان هم امضا و انگشت زده باشند و بعد از فوت پدر یکی از فررندان قولنامه ای را ارایه دهد ایا در دادگاه قولنامه پذیرفته میشود ؟؟؟ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.ازنظرقانونی اعتراف نامه نداریم.اگرمنظورتان اقرارنامه است صحیح نمی باشد و ازنظرحقوقی اسقاط مالم یجب است.

  • فرید
    فرید

    اگر بعد از حکم تحویل مبیع و تحویل از طرف اجرای احکام به خواهان مبایعه نامه اولیه باطل شود تکلیف املاکی که از طرف دادگاه به خواهان داده شده و فروخته شده چه میشود ؟؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.درصورتی که حکم اجراشده بنابه هردلیلی باطل شودتمام عملیات قضائی به حالت سابق برمی گردد

  • فرزان
    فرزان

    با سلام . قبلا سوالی ازتون پرسیده بودم راهنمایی کرده بودین در مورد ابطال مبایعه نامه .یکی از وراث به دروغ ادعا کرده که من با اصرار و تهدید پدرم را مجبور به نوشتن مبایعه نامه کرده ام و چند سال بعد هم تهمت زدند که پدرم را تهدید کرده ام و برای صحنه سازی پدرم که بدلیل پیری هوش و حواس درستی نداشته برداشتن بردن دادگاه .درحالیکه روحم هم از این موضوع خبردار نبوده .بنده حکم عدم تعقیب جعل امضا حکم تحویل سهم القدر و حکم نهایی که به حکم دادگاه که موقع تحویل سهم واخواهی نشده است .دیروز جلسه داشتیم و دادستان در عرض نصف روز حکم ابطال مبایعه نامه را داده فقط بر اساس حرفهای بی اساس .ایا دادگاه میتواند مبایعه نامه ای که شهود و بنگاه املاک صحت انرا تایید کرده را اطل اعلام کند .با احترام مجدد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.دادستان درموردمبایعه نامه دخالت نمی کند.لازم است بامدارک کامل به وکیل دادگستری محل اقامتتان مراجعه نمائید.

  • فرید
    فرید

    با سلام مجدد وقتتون بخیر .بنده در بیع نامه که پدرمان املاکشان را به فرزندان خود فروخته تفاضای سهم خود از دادگاه کردم و با کارشناسی سهم بنده را به من تحویل دادند .اما بعد چند سال یکی از ورثه که جز خریداران هم هست تقاضای ابطال بیع نامه به دلیل اصرار یکی از خریداران به تنظیم بیع نامه و صوری بودن ان داده است .چند سال قبل هم یکی دیگر از خریداران تقاضای ابطال به دلیل جعل به دروغ داده بود کن محکوم شد و در حکم امده که امضای فروشنده و دیگر خریداران توسط کارشناس تایید شده بنگاه املاک هم صحت قولنامه را تایید کرده .ایا سهمم که از طریق دادگاه به من تحویل داده شده را میتوانند پس بگیرند ؟؟ ممنون از پاسختون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.اگرموضوع خواسته شما درحکم صادره تحویل مبیع بوده است خیر ولی درکلیت امرباید با تمام مدارک به وکیل محلی متخصص درامورملکی مراجعه نمائید تا با دیدن مدارکتان به شما مشورت بدهد.

  • فرزان
    فرزان

    سلام خدمت استادان گرامی .سوالی از خدمتتان داشتم .در مبایعه نامه ای که فروشنده فوت نموده اند و در مبایعه نامه ذکر شده که ثمن معامله به صورت نقدی دریافت شده در حالیکه فروشنده املاک خود را به صورت هدیه داده باشد و هیچ اعتراضی هم از طرف فروشنده نباشد ایا یکی از ورثه که جز خریداران هم میباشد میتواند مبایعه نامه را باطل کند .ممنون از پاسختون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.بله می تواندچنین ادعائی مطرح کندوشماهم درمقابل علیه ورثه دعوی الزام به تنظیم سندرسمی طرح نمائید.

  • فرید
    فرید

    با سلام .در قولنامه ای که ده سال قبل توسط پدر تمام املاک خود را به فرزندانش فروخته و در قولنامه، پدر اقرار کرده که تمامی ثمن معامله نقدا دریافت شده است ایا بعد از فوت پدر توسط یکی از ورثه قابل ابطال است ؟!ممنون میشم لطف کنین راهنمایی کنین

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      به نظر نمی رسد که خدشه ای به این سند عادی وارد شود.

  • سجاد
    سجاد

    سلام بنده ی ملکی رو خریدم و مبلغ۲۰میلیون بیعانه دادم به بنگاه و چک نصف پول رو برا فرداش و ی چک رو به ی ماه دادم طرف میتونه بدون هیچ دلیلی چک رو نقد نکنه و معامله رو فسخ کند

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.بستگی به قرادادتان داردوشروطی که درآن ذکرشده است.حضورآ به وکیل متخصص ملکی مراجعه کرده تامدارکتان راببیند.

  • مهدی
    مهدی

    سلام
    وقت بخیر
    من ملکی رو خریدم طی سه قسط
    که دو قسط اول را که حدود ۶۵ درصد بود پرداخت نمودم ، و چک سوم رو نتونستم در موعد مقرر پاس کنم ، و در مبایعه نامه قید شده که اگر چک پاس نشه ، معامله فسخه ، حالا فروشنده دادخواست فسخ قرارداد داده ، من آیا می تونم کاری کنم ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      پیشنهاد میشود با در دست داشتن مبایعه نامه و دادخواست و منضمات حضورا جهت مشاوره تشریف بیاورید.

  • ن.م
    ن.م

    با سلام
    من ۱۰ ابان یک ملکی را خریداری کردم به ارزش ۵۵۰ میلیون تمن که ۲۵۰ میلیون تمن رو نقد پرداخت کردم روی ملکی که خریداری کردم یک بنای قدیمی وجود داشت که در مبایع نامه ذکر شد که فروشنده حداکثر تا ۱۰ اذر بنای قدیمی را تخریب و به بنده تحویل دهد در غیر این صورت باید ضرر و زیانش به بنده پرداخت کند
    الان ۲۸ دی هست و فروشنده هنوز به تعهداتش عمل نکرده میخواستم بدونم برای فسخ قرارداد چه اقدامی باید انجام بدم
    با تشکر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.اگردرقراردادفسخ پیش بینی کرده باشید می توانید دادخواست فسخ بدهید.درغیر اینصورت دعوی الزام به انجام تعهدطرح نمائید.

  • ستاره
    ستاره

    سلام – منزلی را که سه دانگ سه دانگ برای خود وهمسرم بود را فروختم وهردوامضا نمودیم بعد از مدتی فروشنده گفت نمخاهم واقاله کردیم ولی همسرم نبود ولی خریدار میگوید اقاله نکردم وهمسرم هیچ کجا نبوده وشاهد هم عدم حضور همسرم را شهادت میدهد حال سوال آیا بنده میتوانم بگویم از طرف همسرم هم اقاله نمودم درحالیکه همسرم هم با من موافق هست ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      اگر خریدار اقاله را امضا نموده اند و عمسرتان نیز راضی می باشند می توانید به آن استناد نمایید.
      پیشنهاد می شود حضورا از یک وکیل دادگستری مشورت اخذ نمایید.

  • نظري
    نظري

    با سلام اواخر بهمن ۹۸ دستگاه سی ان سی پیش خرید کردیم. ۲۰۰ملیون اول قرار داد دادیم قرار شد ۱۲۰ ملیون تومن هم آخر خرداد ۹۹ بدیم زمان تحویل دستگاه. خرداد تماس گرفتیم گفتن یه ماهی دیگه .یه ماه دیگه تماس گرفتیم گفتن آماده شده رفتیم اصفهان واسه تحویل دستگاه اون آقا گفت دستگاه گرون شده من ۱۰۰ ملیون بیشتر میخوام رفتیم اتحادیه اونجا محکوم شدن و ما شکایت کردیم اما اون آقا الان خواستار فسخ قرارداد شده توی قرار داد بندی و گذاشته برای فسخ و تاریخ نزده الان یک ساله گذشته همچنان پول ما دست اونه و دستگاه به دست ما نرسیده ما ملایری هستیم و این آقا سر دونفر دیگه رو
    تو شهر ما به جز ما اینجوری کلاه گذاشته .تمام حرفش ابطال قرار داد بدون خسارت اون میگه قراردادی که فسخش تاریخ نداره از نظر قانونی باطل است .تو رو خدا راهنماییم کنید کل دارایی من یه واحد بود که اونو فروختم الانم بیکار شدم و خرج زندگیم و اجاره خونمم پدرم داره میده

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام اگر منظورتان از اتحادیه، شورای حل اختلاف مستقر در اتحادیه یا داوری است که اجرای همان حکم را پیگیری نمایید.در غیر اینصورت دادخواست الزام به تحویل را بر علیه ایشان مطرح نمایید.
      همچنین در صورت تعیین خسارت در قرارداد آن را هم مطالبه نمایید.

  • محمد
    محمد

    سلام
    من يك باب منزل مشاع خريدم همه وراث امضا زدند بجز يكي از انها امضا نكرده است وقسمتي از پول رو پرداخت نمودم حالا باقي مانده پول رو نمي گيرند و خانه رو تحويل نمي دهند ضمنا در مبايعه نامه حق فسخي وجود ندارد خودمم پاي بيع نامه رو امضا نزدم گفتم بعد از امضاي همه ورثه امضا مي زنم؛حكم چيست؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام بهتر است فعلا دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی ملک را به طرفیت اشخاصی که مبایعه نامه را ام۱ا نموده اند طرح نمایید.
      البته قبل از هر اقدامی حضورا از وکیل دادگستری مشاوره اخذ نمایید.

  • طهرانی
    طهرانی

    سلام من باشرایط مبایعه نامه ملکی را فروختم و ملکی را خریداری کردم ۳ روز مانده به پرداخت دوم خریدار و۷روز تاپرداخت من به فروشنده بنظر میرسه خریدار برای پرداخت دوم با مشکل روبرو شده درحالیکه من اگر این پول را دریافت نکنم و پرداخت به مالک نکنم معامله ما با مالک فسخ میشه من طبق موبایعه نامه خسارت کلانی باید بدم درصورتیکه از انطرف خسارتیکه میگیرم کم است اگر خریدار در پرداخت ثمن دیر کند من چه کنم که از شر خسارت راحت بشم??

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام شما طبق تعهد فیمابین ملزم به انجام تعهدات قراردادی از جمله پرداخت ثمن معامله میباشید مشاوره در زمینه عدم پرداخت خسارت قراردادی نیاز به مطالعه مبایعه نامه میباشد.

  • مجتبی
    مجتبی

    سلام من خونه ارثی پدری رو فروختم برج ۶… ۳ فقره چک داده شد که ۲تا نقد شد و سومی که یک چهارم مبلغ کل معامله بود بابت انتقال سند و تحویل هم زمان خونه بود
    برای انتقال سند اقدام کردم دیدم زمین سند دارد و خانه سند ندارد رفتم شهرداری و ۴۰ میلیون جریمه بریدن
    به خریدار گفتم خونه تحویلت میدم سند زمین رو وکالت تام اختیار
    قبول نکرد
    ایا میتونم قرار داد رو فسخ کنم
    چون میگه باید خسارت روزانه منو رو هم بدی؟
    وآیا بابت این دیر کرد که از طرف من نیست و شهرداری دیر جواب میده شامل خسارت من میشه؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.اگرشمابا استشهادیه دستورفروش و مزایده گرفته اید همسایه تان هم می تواندبا استشهادیه ادعای مالکیت کند.

  • فاطیما
    فاطیما

    سلام خسته نباشید ما مبایعه نامه در خانه نوشتیم اما طرف خریدار هیچ مدرکی به ما نداد وفقط ده تومن پول پرداخت کرد و دیگر پولی به ما نداد خانه ما وام داشت و چند قسطش مونده بود و این اقا رفته قسط ها رو پرداخت کرده میخاستم بدونم اجازه از دادگاه گرفته یا نه کلا میشه پرداخت کرد و چگونه فسخ کنیم قرادادو

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.بامدارک مشورت حضوری نیازدارید.

  • خانم جعفری
    خانم جعفری

    سلام من حدود ۳ماه پیش خونه ای رو فروختم بعد متوجه شدم که توی مبایعه نامه شرایطی نوشته شده که نمیتونم انجام بدم و فهمیدم حدود ۳۰٪ الی ۵۰٪ پایینتر از ارزش واقعی معامله کرده اند،من هنوز توی ملک هستم و موعد تحویل ملک نرسیده و حالا میخوام قرارداد رو فسخ کنم،و ضمنا مشکل انتقال سند داره،به نظر شما باید چیکار کنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.لطفآ سریعآ به وکیل مراجعه کرده و راهنمائی شویدچون فسخ ناشی ازخیارغبن فوری است.

  • کفاشیان
    کفاشیان

    من چهار سال پیش یه ماشین چکی فروختم سه ماه بعد وقتی تسویه شد خواستم به نام بزنم و فک پلاک کنم طرف مقابل نیومد چند ماه بعد خبر دار شدم با ماشین تصادف کرده و رو پلاک من شکایت شده بعد از رفت و امد های فراوان رفع اتهام شد از من، حال میخوام بدونم میتونم این معامله رو فسخ کنم و اون مبلغی که چهار سال پیش اون طرف داد رو پس بدم و ماشین رو برای خودم بردارم و این که بگم ماشین به خاطر تخلفات الان توقیف شده و تو پارکینگ راهنمایی رانندگی هست و قابل ذکر است که من کلی خرج کردم تا رفع اتهام بشه از من، باتشکر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.بستگی به قراردادتان دارد.اگراختیارفسخ داشته باشیدمی توانید اقدام کنید.

  • ارزو
    ارزو

    سلام
    بنده درمنزل باحضور سه شاهد دربرابر مهریه خود مقداری ملک و…راقبول نمودم.درمبایعه نامه نوشته شده درقبال مهریه است ,ازهمان زمان نوشتن میایعه نامه دراختیار بنده است.متاسفانه شرایط بنده هیچیک ثبت نشده است همچنین چون نزد امین بود این برگه وقراربراین شدکه اگرهمسرم به شرایط عمل کرد ودرمحضر هم بنام بنده شد دراختیارمان قراربگیرد.
    این برگه دراختیارامین بود حدودسه سال از ان گذشت همسرم مهریه را حدود۲۰سکه پرداخت کردند,بارها باجلب وزندان نیز مواجه شدند.
    حالا بعد ازچندسال دردادگاه ادعا بر دادن مهریه کرده وکپی مبایعه نامه رابرابراصل به دادگاه ارجاع داد.دادگاه خانواده باتوجه به شنیدن سخنان شهود وبقیه جریانها رای را به نفع بنده دادند.
    حال مجددایشان ازبنده به اتهام تحصیل مال ازطریق نامشروع وسواستفاده ازکسب امتیازات دولتی شکایت کرده اند.
    لطفا راهنمایی کنید چگونه ازحق خود دفاع کنم?
    باتشکر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام.
      موضوع شکایت اگر در مورد همان ملک است با توجه به صدور رای قبلی به نفع شما قابل پذیرش نخواهد بود اما اگر در مورد موضوع دیگری غیر از آن ملک است پیشنهاد میشود همراه با مدارک حضورا با وکیل مشورت نمایید.

  • ح ع
    ح ع

    با سلام
    بنده سه روز پیش ملکی را خریداری کرده ام و طی سه فقره چک به بنگاه و فروشنده تحویل دادم و قرارداد توسط بنده و فروشنده امضا شده ولی هیچ پولی تاکنون رد و بدل نشده است .آیا فروشنده میتواند صرفا بخاطر اینکه تا کنون پولی نگرفته و فقط چک دریافت کرده است معامله را فسخ کند و یا امضا و گرفتن چک ها تعهد اور خواهد بود؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام..صرف نظرازحال یاموجل بودن چک ثمن معامله چون موردمعامله راتحویل مشتری داده ایدنمی توانیدظرف سه روزازخیارتاخیرثمن برای فسخ معامله استفاده نمائید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام..صرف نظرازحال یاموجل بودن چک ثمن معامله چون موردمعامله راتحویل مشتری داده ایدنمی توانیدظرف سه روزازخیارتاخیرثمن برای فسخ معامله استفاده نمائید.

  • علی
    علی

    سلام. وقتتون بخیر. پدرم ۷ سال قبل زمینی رو فروختن که ده میلیون مبلغ رو گذاشتن موقع تحویل سند بپردازن. در مبایعه نامه هم حرفی از زمان تحویل سند نشده. اون آقا زمین رو به فرد دیگری فروختن و در مبایعه نامه دوم که زمین رو فروختن از پدر من امضا گرفتن که سند رو طی زمان مشخص تحویل بدن (پدر من بدون خواندن امضا کردن). زمین خروج دام جنگلبانی می باشد و اداره جنگلبانی سند نمیدهد. خریدار دوم قصد شکایت دارد و گواهی علت عدم انجام معامله گرفته. بنظر شما جنگلبانی باید سند بدهد یا پدر من مسئول سند می باشد؟ برای اون ده تومن باقیمانده با توجه به نرخ تورم همان ده تومن رو باید بدهند؟
    با تشکر بخاطر پاسخگویی

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      در خصوص مابقی ثمن با توجه به سوال شما بنظر امکان محاسبه خسارت تاخیر تادیه نمیباشد.
      اگر زمین ملی اعلام شده است امکان انتقال سند وجود ندارد مگر اینکه به تشخیص ملی شدن زمین اعتراض نمایید و موفق به اخذ حکم در این خصوص شوید.

  • سید مهدی موسوی
    سید مهدی موسوی

    باسلام بنده اواخرسال گذشته خودرویی معامله کردم وبه علت کرونا سند نزدیم خرداد امسال به اتهام کلاهبرداری ماشینم توقیف شد در بررسی مشخص شد مالک اولیه خودرو (ضمن معامله و خرید زمین توسط برادر مالک اولیه از شخص کلاهبرداری مبلغ ۶۰۰ میلیون پول داده و برادرش مالک اصلی اولیه خودرو نیز جهت مابقی قیمت زمین خودرو را واگذار کرده و برادر دیگرش هم خودرویی دیگر واگذار کرده با انتقال رسمی و تعویض پلاک قانونی ولی بعد از ۲سال متوجه شدند زمینی که خریدند اصلا وجود ندارد و دستور قضایی توقیف خودرو گرفتند و باتوجه به اینکه بین از زمان وقوع کلاهبرداری زمین خودرو ۲مرحله سند قطعی و تعویض پلاک شده است ،آیا امکان فسخ معامله و دریافت ضرر و زیان وارده به بنده خریدار آخر و مالک حالیه خودرو امکان دارد ،و در ضمن بنده از فروشنده خودرو ۲قولنامه داریم یعنی خودرو را هم به بنده و هم به شخصه دیگری فروخته است ، میتوان به اتهام کلاهبرداری از فروشنده شکایت کنم و (دیگر اینکه خودرو را من زمان خرید ۴۰ میلیون خریدم اگر دادگاه دستور برگشت معامله از ابتدا بین طرفین و استرداد معامله صادر نماید چون الان ماشینم توبازار۷۰ میلیون ارزش دارد ،شنیدم محاسبه کارشناسی قیمت خودرو در دادگاه متفاوت است و با احتساب نرخ دولتی است و شاید ۵۰ میلیون بیشتر دستم را نگیرد ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام بهتر است که شما ابتدا اطلاعات بیشتری را راجع به پرونده ای که سابقا مطرح بوده، کسب نمایید و در ابتدا سعی کنید در صورتی که پرونده در جریان می‌باشد به عنوان وارد ثالث به آن پرونده ورود نمایید و اگر که کمی راجع به خودرو در دادگاهی صادر شده باشد می توانید به عنوان معترض ثالث به آن حکم اعتراض نمایید

  • عظیم دخت
    عظیم دخت

    سلام ملکی رو به کسی فروختیم و قرار شد ظرف مدت زمانی یک هفته مبلغ۴۸۰ میلیون رو پرداخت کنه و الباقی رو بعد از ۶ ماه،اما پرداخت اولیه رو کامل انجام نداد و حدود ۴۰۰میلیون داده و الآن ۳ هفته از تاریخ مقرر گذشته، آیا من حق فسخ قرارداد رو دارم؟!

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      در این موضوع حق فسخ تابع شرایط قرارداد می باشد اگر در قرارداد پیش بینی شده است، که در صورت عدم پرداخت ثمن شما حق فسخ دارید می توانید این حق را اعمال نمایید.

  • توحیدی
    توحیدی

    سلام وقت بخیر
    ملکی رو خریداری کردیم، مبایعه نامه نوشته شده اما خریدار اصلی امضا نکرده است و قطعی نیست، به جای خریدار اصلی کس دیگری از طرف خریدار امضا کرده تا خود خریدار حضور پیدا کند و مبایعه نامه را امضا کند و قطعی شود، آیا فسخ این مبایعه نامه که امضای خریدار اصلی را هم ندارد ،شامل پرداخت خسارت میشود؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام اگر اثبات شود آن کسی که از جانب خریدار قرارداد را امضا نموده از خریدار اذن و اجازه چنین کاری داشته پاسخ سوال مثبت است و تمامی شروط قرارداد لازم الاجراست .

  • رضا
    رضا

    سلام بنده یکدستگاه اپارتمان از دونفر شریک بساز وبفروش درسال۱۳۹۴پیش خریدنموده ام. بعدا”متوجه شده ام که فروشندگان فروش مال غیرنموده شکایت کیفری رامطرح کردم ان فردی که قراردادراتحویلم داده بود متواری ودردادگاه حاضر نشد دیگری دردادگاه ضمنی قبول کرده که اپارتمان نیمه کاره است وپس ازتکمیل تحویل خواهد شد. الان متوجه شدم که اپارتمان تکمیل وفاقد سند را به تصرف شخصی دیگر در اورده اند. سوال:من اگر شکایت تعقیب مجددبرروی پرونده سال۹۴مطرح نمایم نتیجه چه میشود. مرا راهنمایی بفرمایید چه دعوی یا شکایتی مجددا”مطرح نمایم.باتشکر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام در شکایت فروش مال غیر تکلیف رد مال اعم از پول یا آپارتمان مشخص می شود بنابراین بر اساس اسناد و مدارک موجود و دادنامه های اصداری باید اظهار نظر نمود .

  • حسین فروغی
    حسین فروغی

    با عرض سلام …بنده یک آپارتمان به ارزش ۴۳۷ میلیون خریداری کردم مبلغ ۳۰۰ میلیون به فروشنده پرداخت کردم تاریخ ۴/۲۳…بقیه اشو میخواستم اوراق بخرم الان اوراق رو خریداری کردم ولی تاریخ فسخ معامله ۵/۲۳ میباشد اگر بانک اوراق رو تایید کنه و چک رو مثلا دو سه روز دیرتر به فروشنده بده معامله فسخ میشه …من حتی توی بنگاه به املاک گفتم زمان رو بیشتر کنین شاید وام مسکنم دیرتر حاضر شه ولی بنگاه به فروشنده گفت چون آشنا بود اخلاقن اگر دوسه روز وامشون بالا پایین شد هوای خریدار رو داشته باشین به نظرتون میتونه فروشنده با توجه به شرایط من معامله رو یه طرفه فسخ کنه …در صورتی که من داخل ملک نزدیک ده میلیون هم خرج کردم …

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام اظهار نظر در مورد سوال شما با ملاحضه مبایعه نامعه امکانپذیر است .

  • میردوستی
    میردوستی

    سلام
    من دوماه پیش خونه ای خریدم ودر مبایعه نامه نوشته شده که معامله قطعی و غیر قابل فسخ می باشد در صورت رضایت طرفین به ازای هر ده میلیون تومن یه تومن باید فسخ به طرف مقابل بدهد در صورتی که نوشته شده غیر قابل فسخ

    و فروشنده بعد این مدت که مبلغ معمله که به صورت چک بوده و حساب پر بوده برداشت نکرده و میگه میخام فسخ کنم و رفته وکیل گرفته و درخواست وکیل زده خیار غبن و غبن فاحش که این یه جورایی غیر عقلی هستش چون قیمت از دوماه پیش تا الان خیلی شاید فرق کرده باشه و کرده
    حالا درخواست فسخ کرده و من نمیخوام فسخ کنم

    ممنون میشم اگه راهنماییم کنین چند رو دیگه دادگاه دارم
    تنها برم با این شرایط یا وکیل بگیرم؟
    اصلا با این شرایط میتونه فسخ کنه؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام باید مدارکتان را وکیل متخصص ملکی ببیند قطعا با وکیل بهتر دفاع می کنید .

  • اسماعیل سیدی تمک
    اسماعیل سیدی تمک

    سلام، زمینی مسکونی فروخته شده و شصت درصد نقد و بقیه طی چک باید وصول میشد که در یک بند قولنامه آمده است که در صورت عدم وصول چک موضوع قولنامه فسخ خواهد شد.آیا فقط با مراجعه به بانک و برگشت زدن چک می توان از دادگاه درخواست فسخ معامله را نمود و یا برگشت زدن دلیلی برای قصد گرفتن مبلغ معامله تلقی شده و مانع فسخ معامله خواهد شد؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام گواهی عدم پرداخت دلیل بر فسخ است و دعوی فسخ باید در دادگاه طرح و اثبات شود .

  • آرنیکا
    آرنیکا

    با سلام و سپاس
    بنده می خواهم آپارتمان خود را که در تصرف یکی از ارگانهای دولتی است بفروشم این مسئله را هم به خریدار خود اطلاع داده ام آیا می توانم شرط (فروشنده مسولیتی در قبال ادعای احتمالی مطروحه از طرف … ندارد ) را در مبایعه نامه یا سند دفترخانه ذکر کنم تا در آینده مسولیتی در برابر شکایت احتمالی خریدار نداشته باشم .اگر بله بهتر است در مبایعه نامه ذکر شود یا دفتر سند دفترخانه و به چه شکلی
    با سپاس

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام این شرط شما منطبق با ماده ۱۰قانون مدنی که بر خلاف قانون نباشد لازم الاجراست اگر منظورتان ضمان درک مبیع است و می خواهید شرط کنید که بعهده خریدار باشد به نظر می رسد جز شروط باطله است .

  • تورج
    تورج

    سلام.وقت بخیر
    بنده ملکی رو که دارای سند هست از پدرم بصورت مبایعه نامه خریدم(سند بنام پدرم هست هنوز)
    حالا با این شرایط بفرض پدرم فوت کند آیا سایر وراث میتوانند از من چیزی مطالبه کنند؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام در صورت فوت پدر اگر سایر ورثه مبایعه نامه شما را به رسمیت نشناسد باید علیه ایشان دعوی الزام به تنظیم سند طرح نمائید .

  • محمود
    محمود

    باسلام. اینجانب خودرو تاکسی درسال ۹۶خریداری کرده وپس ازان از طریق دادگاه الزام به انتقال سند واجراییه صادر شده است. به دلیل توقیف پلاکها بدرخواست فروشنده (مالک )فروشنده ام خودرو توقیف ودرپارکینگ میباشد. درخواست اجرت المثل داده وکارشناس مبلغ اجرت المثل وخسارات رامعلوم نموده است.سوال فروشنده(مالک) فروشنده ام میتواند با توجه به اینکه ۱میلیون ثمن معامله را تاکنون دریافت نکرده میتواند معامله فی مابینشان را فسخ نماید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام خیر نمی تواند

  • وحید
    وحید

    سلام
    وقت بخیر
    در مورد فسخ قرارداد بین ناشر و نویسنده میتوانید راهنمایی بفرمایید؟
    با سپاس

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام نوع قرارداد و مفاد آن باید ملاحضه شود .

  • حسین
    حسین

    سلام وقت بخیر من ملکی را خریداری کردم به ارزش ۵۰۰ میلیون دوچک به ارزش ۳۵۰ میلیون رو پاس کردم ۱۵۰میلیون باقیمانده وام مسکن می باشد که با شرط یک ماه زمان در مبایعه نامه ذکر شده و من یک فقره چک نزد بنگاه به ارزش ۱۵۰ میلیون به تاریخ همان روز اتتقال سند گذاشته ام و در زیر قولنامه ذکر شده عدم پرداخت هر یک از مراحل معامله را به صورت یک طرفه فسخ می نماید ولی دیر کردم مشخص شده و تاریخ انتقال سند پس فرداست اگر وام مسکن با چند روز تاخیر واریز شه و ایشان گواهی عدم حضور رو بگیرند ایا می تونن قرارداد رو فسخ کنن یا فقط جریمه میشم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام بله می توانند دعوی را طرح نمائید ولی بواسطه ذکر شرط استفاده از وام بانکی برای قسمتی از ثمن قابل دفاع می باشد مدارک مربوط به بانک را مستند سازی کرده و حتی گواهی از بانک بگیرید بعنوان دفتر خانه تنظیم کننده سند که وام بانکی شما در چه تاریخی اماده می شود و کپی آن را طی اظهارنامه رسمی برای فروشنده بفرستید و در زمان تعیین شده در دفتر خانه حاضر شده و در خواست نمائید نامه بانک ثبت دفتر اندیکاتور شده و گواهی عدم حضور ذکر شود .

  • آرمین
    آرمین

    سلام
    من آپارتمان خودم را در تیرماه فروختم و تاریخ سندزدن را یک ماه تنظیم کرده ایم هنگام مراجعه به ثبت اسناد برای گرفتن استعلام ثبت اسناد متوجه شدم ملک از طرف ستاد اجرایی فرمان امام بازداشت شده و پس از مراجعه به ستاد گفتند زمین این ملک متعلق به ستاد بوده که طی یک جعل در سال ۷۰ فروخته شده و پس از آن ساخته شده است لذا قادر به فروش نیستم آیا در صورت فسخ قرارداد من باید به خریدار ضرر و زیان هم بدهم یا این مشکل جزء بند قوه قاهره در مبایعه نامه می باشد چون تحت اختیار و اطلاع من در زمان معامله نبوده است معاف از جریمه فسخ هستم
    تمام مدارک و اسناد من رسمی و قانونی بوده و سند تک برگی دارم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام مسئولیت قانونی متوجه جاعل است در صورتیکه طرح دعوی مطالبه خسارت از شما از ناحیه خریداران باید دعوی جلب ثالث علیه جاعل یا جاعلین و فروشنده خود طرح نمائید .

  • حسام
    حسام

    سلام
    بنده حدودا ۳ ماه پیش زمینی رو به عنوان خریدار معامله نمودم و در مبایعه نامه ذکر شد که فروشنده موظف به تحویل آن به خریدار می باشد و چنانچه متراژ زمین کم یا زیاد باشد طبق نرخ تعیین شده به طرفین عودت داده می شود
    با گذشت ۳ ماه به علت افزایش دو برابری قیمت زمین و پاس شدن چک ها، فروشنده به علت کم بودن متراژ اعلام میکند من پول کسری زمین را نمی دهم اما کل پولت و بر میگردانم و معامله را فسخ میکنم و خسارت را میدهم … اینجانب قبول نکردم .. راه حل برای دریافت مبلغ توافق شده و دریافت زمین چیست ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام شما طبق قانون فقط می توانید فسخ کنید یا با فروشنده توافق نمائید که مبلغ کسری را به شما پرداخت نماید .

  • علی
    علی

    ملکی فروخته شده و چک دریافت کردیم. با وجود تامین بودن وجه چک ها را نقد نکردیم . تاریخ سر رسید چک همان تاریخ معامله است. آیا حق فسخ معامله را داریم؟ یا تغییر شرایط قرارداد؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام بر اساس توضیحات شما خیر بیع عقد لازم است مگر شرایط قراردادی یا قانونی فسخ به وجود آید .

  • آزاده
    آزاده

    سلام من ملکی رو ۱۸ خرداد معامله کردم بصورت قولنامه دستی و اثر انگشت فروشنده و خریدار زده شده دو تا شاهد هم حضورداشتن و امضا زدن.الان ۲۷ روز گذشته فروشنده بهم زنگ زده به بهونه های مختلف میگه من پشیمون شدم .ایا ما راضی نباشیم میتواند فسخ کنه وخونه رو به ما تحویل نده.در قولنامه جریمه و یا هیچکدوم ازما که حق فسخ داشته باشیم ذکر نشده.ممنون میشم راهنماییمون کنید.درضمن ۲۰۰میلیون همان زمان بهش دادیم.مابقیش اول مرداد همراه با تخلیه خانه.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام فسخ یا قانونی است یا قراردادی اگر در قراردادپیش بینی نشده باشد و شرایط قانونی نیز فراهم نشده باشد امکان فسخ وجود ندارد زیرا بیع عقد لازم است و شما می توانید با راهنمائی وکیل الزام فروشنده رابه انجام تعهد بخواهید .

  • س.گ
    س.گ

    سال ۹۷ ملکی فروختم وقرار شد خریدار مبلغی از بانک وام بگیرد وتمامی پول در موقع محضر گرفته شود ودر مبایعه نامه قید شد در صورت عدم پرداخت فسخ انجام شود و ضرر هم گرفته شوددر موقع محضر حاضر نشد وعدم حضور گرفتیم بعدا فهمیدیم شخص کلاهبردار است بعداز مدتی با گرفتن وکیل دادخواست جهت الزام به تنظیم سند کرد که در زمان مقرر دادگاه حاضر نشد وقاضی آن را رد کرد و چون ثمن معامله در زمان مشخص پرداخت نشد معامله را فسخ نمودن آیا همین رای برای فسخ کردن کافی است یا باید خودم هم درخواست فسخ را میدادم
    اگه لازم باشه الان میتونم اینکارو بکنم
    آیا خریدار روزی میتونی با مبایعه نامه ملکم رو تصاحب کنه؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام شما باید در موقع دریافت گواهی عدم حضور ایشان اراده مبنی بر فسخ را ایشان اعلام می نمودید و درحال حاضر باید در دادگاه اثبات نمایید که در ان زمان اراده خود برخی بر اثر را اعلام نموده و از دادگاه تقاضای تایید فسخ معامله را داشته باشید .

  • خسروی
    خسروی

    سلام
    پدرم ملکی را به فروخته به قیمت ۵میلیارد و یک میلیارد گرفته و قرار شده یک تیر ۳ میلیارد بگیرد و یک میلیارد هم موقع تخلیه البته سند رو گرفتن وقولنامه هم بهش ندادن الان یک ماهه
    بعد از ۵ روز متوجه شدیم ملک دارای ارزش ۷ و نیم میلیارد هست وکارشناس رسمی هم گزارش گرفتیم
    به بنگاه مراجعه کردیم متوجه شدیم با دلایلی ملک رو خریدن که روز قبل از پرداخت ۳ میلیارد بود گفتیم مغبون شده ایم و فسخ کنید خسارت هم تا ۵۰ میلیون میدهیم ولی خریدار گفت باید یک میلیارد بدید وگرنه شماره حساب بدید من واریز کنم ..
    ما احساس کردیم اصلا پول نداره ودرنهایت راضی شدیم پول رو بده وبه بنگاه گفتیم اگر نداد فسخ میکنید که ایشان با وجود قولی که به پدرم داده بود اما گفت این شرایط رو نداریم
    ودرنهایت پول مرحله دومم نداد وسه روز میگدرد وخبری نیست….
    البته اقساط خیار غبن هم از پدرم در قولنلمه گرفته شده
    و دارن زمان میخرن ملک رو به قیمت ۸میلیارد بفروشن و بیارن پول مارو بدن
    این ها کلاه بردار هستند که قانونی کار میکنند ایا این بزه کیفری ثابت میشه ..یا امکان فسخ هست راهنمایی کنید لطفا
    ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام لطقا با مدارک حضوراًمراجعه نمائید تا مبایعه نامه توسط وکلای این مجموعه ملاحضه و راهنمائی شوید تا فوراًاقدام نمائید بسیاری از امور قانونی مرتبط با فسخ لازمه اقدام آن با فوریت است که باید اثبات شود .

  • حمید
    حمید

    سلام و وقت بخیر. من ملکی را حدود سه هفته قبل خریداری کردم و مبایعه نامه در بنگاه املاک نوشتیم و حتی همسر فروشنده هم به عنوان شاهد امضا کردند یک قسمت از مبلغ معامله را چک به تاریخ روز دادم و بقیه مبلغ را هم چک دادم و نز د املاک ماند تا زمانی که فروشنده به تعهدات خود عمل نماید فروشنده حتی ملک را به من تحویل داد اما در مبایعه نامه ذکر نشده که تحویل داده.در هر حال تاکنون فروشنده نه چک اول را نقد کرده ونه به تعهدات خود عمل نموده ایا ایشان میتوانند فسخ کنند؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام مبایعه نامه و سایر مدارک که به استناد آن قرارداد امضاءنموده اید باید ملاحضه شود .

  • حامد باقرپور
    حامد باقرپور

    باسلام
    ۲۰سال پیش مغازه ای رو با حدود اربعه مشخص و با متراژ ۱۷/۵متر با مبایعه نامه عادی خریداری کردیم
    الان که برای گرفتن سند اقدام کردم و نقشه برداری از ملک انجام شد متراژ ملک ۱۹ متر شده و لازم به ذکر که ملک در حریم راه هم واقعا می باشد
    میخواستم بپرسم فروشنده بعد ۲۰سال بخاطر ۱/۵ متر اضافه حق فسخ داره یا فقط باید قیمت اضافه متراژ با توجه به زمان خرید دریافت کنه؟ با توجه به اینکه حق فسخ هم در مبایعه نامه ذکر نشده
    ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام در این خصوص حق فسخ با خریدار است که معمولا به صرفه و صلاح وی نمی باشد حریم داخل ملک است و باید دید چه نوع حریمی است و چه زمانی ایجاد شده و در زمان معامله خالص مبیع به چه نحو توافق شده است .

  • منصور
    منصور

    سلام من ملکی را فروختم و ۷۰ درصد مبلغ دریافت شده اما مبلغ دوم که فروشنده میخواست پرداخت کنه ۲۵ روز تاخیر کرده و منم چک را وصول نکردم و برگشت زدم شرط فسخ قراداد هم این هست که اگر هر کدام از چک ها پاس نشود معامله به طور یک طرفه از سمت فروشنده فسخ میشود مبایعه نامه از درجه اعتبار ساقط و مبلغ ضرر و زیان هم باید پرداخت بشه . اما الان مشاور املاک ما با خریدار هم دست شده میگوید شما بهش فرصت دادین و نمیتونین فسخ کنید . ایا مشاور املاک میتونه شهادت دروغ بده که ما مهلت دادیم با نه و اینکه این معامله رو میشه فسخ کرد و ضرر زیان گرفت . ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام بایدقراردادتان ملاحضه شود و حضوراً از وکیل مشاوره بگیرید .

  • سعید
    سعید

    باسلام وعرض احترام
    بنده زمین کشاورزی به صورت چکی خریداری کردم و مبایعه نامه و یک برگه شامل مشخصات زمین هم دارم الان بعد از گذشت چند ماه و ۳ برابر شدن قیمت زمین مشخص شده ا بعاد زمین درست نیست میخواستم بدونم اولاً ایا فروشنده میتواند فسخ کند و ایا اگر فسخ کنه بنده پولم را به روز میتونم بگیرم ویا حق فروش زمین برای جبران خسارت دارم یا خیر؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام اگر زمین کمتر درآید خریدار حق فسخ دارد و اگر توافق بیشتر باشد فروشنده حق فسخ دارد مگر توافق گردد.

  • محمد رضا جليني
    محمد رضا جليني

    سلام خسته نباشيد
    يك واحد اپارتمان خريداري كردم در سال ٩٤ از اول فروش ملك در اختیار زمين شهري بوده حالا فروشنده بعد از چهار سال تقاضاي فسخ داده در دادگاه ايا ثمن پرداخت شده من چطوري محاسبه ميشه ممنونم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام باید دید ادله فروشنده برای فسخ چیست ضمن اینکه اگر زمین مورد معامله موات باشد مقوله دیگری است .

  • علی
    علی

    سلام پدر بزرگم ۵ ماه پیش یک قطعه باغ فروخته .سنش هم ۸۵ سال هست هیچکدوم از بچه هاشون هم پیشش نبودن.و الانم رفته دکتر گفتن که آلزایمر خفیف داره.در ضمن در موقع قرارداد دامادش اونجا بوده .ولی همون موقع هم قیمت ملک حدود ۶۰۰ بوده از ایشان خریدن ۴۰۰ م .خواستم راهنمایی کنید در مورد فسخ.که آیا راهی داره یا نه و چطوری؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام اگر فکر می کنید پدر بزرگتان بیماری داشته که موجب ابطال معامله است باید حکم حجر و تاریخ شروع ان را داشته باشید در این صورت می توانید متناسب با تاریخ انجام معامله دعوی فسخ یا ابطال طرح نمائید.

  • هنگامه
    هنگامه

    سلام خسته نباشید.پدره من ملکی را پیش خرید کرده و تمام چک ها به موقع پرداخت شده و اخرین چک رو به دلیل اینکه مال شخصی بوده و ان شخص گفته که پول به حساب ایشان واریز نشه چون بدهی داشتن و ممکن بوده که بانک برداشت کنه پدرم قصد پرداخت نقدی داشتن به فروشنده اطلاع دادن که حضوری برن پول را بگیرن و ایشون قبول نکرده و تماس ها را پاسخ نداده و چک رو برگشت زده و گفتن میروند فسخ معامله انجام میدن یا اینکه مبلغی اضافه پرداخت کنیم میخواستم بدونم ایشون میتونن کاری کنن.ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام بستگی به این دارد که شرط فسخ در قرارداد پیش بینی شده باشد اگر تهران هستید برای مشاوره حضوری به منظور اتخاذ تصمیم صحیح همراه با مدارک کامل خود مراجعه نمائید و اگر شهرستان هستید به همین ترتیب به یک وکیل متخصص در امور ملکی مراجعه نمائید .

  • امین
    امین

    سلام زمینی مبایعه نامه کردم که پول اولیه را دادم و به دلیل کرونا نتونستم چک پاس کنم البته نصف مبلغ چک را واریز کردم و چک هم توسط فروشنده برگشت نشده در مبایعه نامه شرط فسخ درصورت پاس نشدن چک قید شده چگونه میتوانم از فسخ جلوگیری کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سام طی اظهارنامه ای به فروشنده اعلام کنید که علت عدم پرداخت چک تعطیلی کسب و کار ناشی از دستور ستاد کرونا بوده و در اولین فرصت پرداخت میکنید این اظهارنامه را برای زمان مورد نیاز خود نگاه دارید .

  • فرشته
    فرشته

    سلام زمینی در سال ۹۷ با مبایعه نامه فروخته شده بعد یک ماه فروشنده به استناد غبن دعوی فسخ مطرح میکند که در دادگاه تجدید نظر حکم بر محکومیت فروشنده صادر میشود .حال وراث فروشنده به استناد بالاتر بودن متراژ زمین از متراژ نوشته شده در مباینه نامه دعوی فسخ مطرح کرده اند .آیا ده بیست متر اضافه بودن زمین میتواند موجب فسخ مباینه نامه شود(زمین به صورت کلی معامله شده است ۲۳۰ متر به ازای ۱۸۰ میلیون)

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.بستگی به درج عبارات مندرج درمبایعه نامه تان واحکام صادره بدوی وتجدیدنظردارد که پس ازملاحظه مدارک امکان اظهارنظرصحیح میسراست.

  • محمود
    محمود

    با سلام
    سال ۹۶ ملکی را که دارای انحصار وراثت بود خریداری کرده و ۹۰ درصد مبلغ نیز پرداخت کرده ام اما قبل از انتقال سند یکی از وراث فوت شده اند و فروشنده در خصوص گرفتن انحصار وراثت جدید دچار مشکل شده است. در حال حاضر با توجه به ۳ برابر شدن قیمت ملک فروشنده می تواند قرار داد مبایعه نامه را فسخ کند؟
    لازم به ذکر است که برگه عدم حضور برای انتقال سند در دفتر خانه یکبار توسط خریدار دریافت شده است

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.شمابعنوان ذینفع می توانیدازشورای حل اختلاف گواهی حصروراثت فردفوت شده راگرفته وسپس دعوی الزام به تنظیم سندرسمی علیه فروشندگان ووراث طرح نمائید.چون این نوع دعاوی کمی پیچیده است حتماباوکیل دادگستری متبحردراموراملاک مشورت نموده وسپس دعوی راثبت کنید.

  • FZ
    FZ

    سلام و احترام.
    در سال ۹۶ بیع نامه ای برای فروش زمین امضا شد.در طی مراحل اداری مشخص شد قانون اجازه ی فروش زمین را نمیدهد.
    به خریدار این را موضوع را اطلاع دادیم اما ایشان حاضر نشدند پولشان را پس بگیرند.
    حال اینجانب در صدد تنظیم اظهارنامه برای فسخ بیع نامه هستم.
    به یاد دارم در بیع نامه مبلغی رو به عنوان جریمه ی فسخ نوشتیم، آیا با توجه به اینکه شرایط و ضوابط عدم تسلیم در اختیار ما نبوده باز هم باید این جریمه پرداخت شود؟
    اگر شخص پس از ثبت اظهارنامه باز هم حاضر نشد چه کنیم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.پاسخ به سوال شما نیاز به ملاحظه مدارک دارد.اینکه قانون مانع مالکیت شما شده جای تامل دارد.بایددرمشاوره حضوری مدارکتان ملاحظه شود تا امکان اظهارنظر حقوقی صحیح میسرگردد.

  • فرشید
    فرشید

    سلام من ملک ام را از طریق مشاور املاک به شخص ثالث فروختم؛ اخیرا علم حاصل کرده ام مغبون شده ام؛ به پیش قاضی برم ؛ چی بگم ،،به ماده ها اشنایی کامل ندارم،

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.بایددیدقانونآ غبن حاصل شده است یا خیرو اگرحاصل شده آیاخیارات یاهمان اختیارفسخ معامله خودراساقط کرده ایدو تا چه درجه ای؟

  • محمد
    محمد

    سلام در معامله ای من قیمت گذاری رو بر عهده ی بنگاه گذاشتم و چند روز بعد معامله پس از یک بازدید انجام شد پس از آن متوجه شدم که املاک یک نفر سومی وارد معامله کرده که زیر قیمت حقیقی با من قرارداد نوشته و ملک را گرون تر به همان کسی که من اجازه بازدید دادم فروختن من پس از یک هفته متوجه شدم آیا می تونم قرارداد رو فسخ کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.بایدارزش ملک درزمان انجام معامله کارشناسی شودوسپس به همراه مبایعه نامه به وکیل متخصص درامورملکی مراجعه شودتابررسی گرددآیاغبن واقع شده وامکان استفاده ازخیارغبن برای فسخ معامله وجودداردیاخیر.چون خیارات فوری است بایدبلافاصله پس ازانجام معامله طی اظهارنامه رسمی مراتب غبن رابه خریداراعلام نمود.

  • الیاس
    الیاس

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما
    بنده ملکی را فروخته ام اما خریدار با این حال که چک داده اما قادر به پاس کردن چک نمی باشد. از طرفی طبق قرارداد مبایعه نامه ملکی جریمه فسخ تنها شامل فروشنده می شود.
    میخواستم ببینم شرایط فسخ به چه شکلی است و خریدار ایا ملزم به پرداخت حق فسخ نمی باشد؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اگر شرط فسخ به علت برگشت خوردن چک در مبایعنامه نباشد شما حق فسخ معامله را نخواهید داشت و میتوانید دعوی مطالبه ثمن بر علیه نامبرده به همرا خسارات تاخیر تادیه اقامه نمایید

  • سوسن ترابی
    سوسن ترابی

    با سلام ، خانه من از تیر ۹۸ به قصد فروش ، تخلیه بوده
    و در ۲۵ آذر ۹۸ این خانه را قولنامه کردم و تا بحال ۸۵ درصد مبلغ معامله را هم گرفته ام
    در این فاصله به دلیل مشکل خرابی لوله و خرابی دیوار و سقف طبقه پایین که در مسافرت بوده اند خریدار در روز موعود حاضر به حضور در دفترخانه نشده و من گواهی عدم حضور هم گرفته آمد
    آیا می‌توانم قرارداد بیع را با توجه به شرایط فوق فسخ کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      شرایط فسخ همان است که در مبایعه نامه تان توافق گردید اگر شرطی در اینخصوص دارید می توانید اقدام قانونی کنید لازم است قراردادتان توسط وکیل دادگستری بررسی شود.

  • نادی
    نادی

    سلام
    درصورتی فروشنده از فروش منصرف بشه با توجه به اینکه در مبایعه نامه قید شده در صورت فسخ فروشنده مبلغی را باید به خریدار بده آیا واقعا درصورت فسخ این جریمه پرداخت میشه؟
    من ملکی رو خریداری کردم ولی فروشنده خیلی داره معطل میکنه برای تحویل سند و از این نگران هستم چند روز دیگه بگه فروشنده نیستم!ایا مبلغ جریمه ای که در مبایعه نامه هست واقعا در صورت فسخ باید پرداخت بکنه؟!

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      در صورت که برای فروشنده حق فسخی در مبایعنامه درج شده باشد و این فسخ قانوناًدرست تعریف شده باشد استفاده از این حق مستلزم پرداخت خسارت به خریدار باشد یعنی خسارت کاملاًقانونی بوده و قابل وصول است.

  • داود
    داود

    من یک ماشین پیکان وانت دارم دیروزبه نمایشگاه فروختم ۲۰۰ تومن پول گرفتم مبایعه نامه نوشته شده و۳میلیون ضرروزیان گذاشته شده فرداش متوجه شدم ماشینم را ارزون دادم میتونم معامله روفسخ کنم یانه؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      باید ضرر و زیان را بپردازید تا بتوانید فسخ کنید و اگر این مساله را در دادگاه بخواهید ثابت کنید باید یکسال در پیچ و خم دادگاهها سرگردان شوید.

  • زواری
    زواری

    با سلام من در تاریخ ۹۸/۱۱/۵ اپارتمانی را به مبلغ ۳۵۰ میلیون در بنگاه فروختم دو بار ۱۰۰ میلیون دریافت کردم مابقی برای سند نگه داشته شده اگر در تاریخ قرار سند طرف مابقی پول را ندهد (در مبایعه نامه برای هر روز تاخیر طرفین۳۰۰ هزار تومان نوشته شده )چگونه می توانم معامله را فسخ نمایم؟لطفا راهنمایی فرمایید با تشکر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      چنانچه در خصوص پرداخت الباقی ثمن معامله حق فسخی در مبایعنامه پیش بینی نشده باشد شما نمی توانید معامله را فسخ کنید در این صورت شما فقط می توانید (با اخذ گواهی عدم حضور طرف معامله در دفترخانه اسناد رسمی)دادخواست مطالبه الباقی ثمن و مطالبه خسارتهای قراردادی را به مراجع قضائی تقدیم نمائید.

  • حمید رضا
    حمید رضا

    سلام آپارتمانی خریداری کردم به مبلغ ۴۵۰ میلیون که ۳۰۰ میلیون آن را نقدا به حساب فروشنده واریز کردم و ۱۲۰ میلیون هم در مبایعه نامه قید شدبه صورت وام پرداخت گردد ۳۰ میلیون مابقی هم فروشنده به مدت۶ماه آپارتمان را رهن کرد الان که وام مسکن آماده شده جهت انتقال سند فروشنده میگوید ملک گران شده وباید دوباره مبایعه نامه نوشته شود وگرنه من فسخ میکنم آیا میتواند فسخ کند از مدت مبایعه نامه ۲ ماه گذشته است.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      استفاده از اختیار فسخ مبایعه نامه جزءاستثنات است و اصل بر صحت و لزوم قراردادها است و اختیارات فسخ نیز باید قانونی باشد بنابراین هرکسی با اراده یک طرفه نمی تواند معامله را فسخ کند مگر به جهات قانونی بنابراین شما می توانید جهت استیفای حق خویش فروشنده را از طریق مراجع قضائی الزام به انجام تعهدات نمائید .

  • شخص
    شخص

    سلام. در مبایعه نامه ای با اینکه نام فروشنده در متن به درستی ذکر شده، ولی امضای شخص دیگری به عنوان فروشنده خورده، آیا این مبایعه نامه اعتباری دارد؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اگر فروشنده واقعی نسبت به امضای و تایید مبایعه نامه ادعایی داشته باشد می توانید تحت عنوان کیفری و یا حقوقی مورد رسیدگی واقع شود ولی چنانچه اثبات شود فروشنده واقعی در جلسه حضور داشته و امضاو مبایعه نامه را به عنوان وکالت به شخص دیگری سپرده است در این صورت اصالت مبایعه نامه ثابت می شود .

  • علی عارفیراد
    علی عارفیراد

    اگر بعدازفروختن ملک معلوم شود ملک راارزان فروخته اید وتنها مبلغ بیعانه رادریافت کردیدمیشه معامله فسخ کرد البته بعداز ده روز

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      در صورتی که در بیع فروشنده یا خریدار مغبون شود می تواند معامله ر افسخ کند.

  • علي
    علي

    با سلام اينجانب مبايعه نامه ايي نوشته ام و ميخواهم ملكم را الان نفروشم ايا ميتوانم ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      پرسش بصورت کلی مطرح شده و بدون جزئیات ,پاسخ قطعی ندارد اما بطور کلی ,انعقاد مبایعه نامه دال بر بیع قطعی است و بین طرفین لازم الاجرا ست .

  • مهدی
    مهدی

    سلام
    اگر در معامله ی ۴۰۰میلیونی که ۱۰۰ میلیون پیش پرداخت داشته حق فسخ از طرفین گرفته شود و معامله قطعی نوشته شود،صد میلیون هم رسیده باشد،و مابقی مبلغ در تنظیم سند پرداخت شود،الان در روز تنظیم سند خریدار میگوید که پول نمیتونم جور کنم و فروشنده هم ب خاطر جلوگیری از ضرر زیان ملک فروخته شده،بعد از معامله فوق معامله دیگری کرده است و شدیدا بخاطر معامله انجام شده پول لازم است
    الان تکلیف چیست؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اگر شرایط قرارداد اجازه دهد و( با ملاحظه مبایعه نامه )فروشنده میتواند قرارداد را فسخ نماید و یا اینکه دادخواست الزام به پرداخت مابقی ثمن را به طرفیت خریدار طرح نماید.

  • امین
    امین

    سلام ، چناچه در قولنامه حق پشیمانی سلب شده باشد قبل از ۲۴ساعت امکان فسخ به علت گرانفروشی و مشخص شدت اینکه انباری واحد طبقه اول در بالای پشت بام و برای واحد ۶۰متری ۸٫۵ متر است!!! وجود دارد؟ خواهش میکنم جواب بدهید ، من اصلا به عنوان خریدار از این معامله رضایت ندارم و هنوز از تاریخ قولنامه ۲۴ ساعت نگذشته است.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      باید از معاملات از جمله بیع شرایط فسخ فراهم باشد تا معامله ایی فسخ شود در موضوع شمابه نظر می رسد علت عمده گرانفروشی ملک که اصطلاحا خیارو اختیار فسخ به لحاظ غبن (ضرر)گفته میشود ایجاد شده است اگر این امر با مطالعه مدارک شما صحت داشته باشد می توانید معامله را فسخ نمایید .

  • توحيدي
    توحيدي

    با سلام و احترام
    اگر در معامله يك باب مغازه كه به صورت قولنامه اي هست ، فروشنده طوري وانمود كند كه اين مغازه به كمسيون ماده صد شهرداري نرفته و با رفتن آن به كمسيون راي به جريمه مي دهند و قرار داد مبايعه نامه امضاء و پيش پرداخت و چك ها تحويل شود و در قرارداد مسئوليت راي ماده صد بر عهده خريدار گذاشته شود اما بعد مشخص شود كه ۴ سال قبل كمسيون ماده صد تشكيل شده و راي آن تبديل به پاركينك باشد و اين موضوع را فروشنده از خريدار پنهان كرده باشد ، آيا خريدار مي تواند قرارداد را فسخ نمايد يا خير؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      بدیهی است که هنگام عقد قرارداد طرفین با منظور و قصد خاصی اقدام به معامله می نمایند و اوصافی خاص از مورد معامله مخصوصاً برای خریدار حائز اهمیت مبنائی است که چنانچه مورد معامله فاقد اوصاف مبنائی باشد و از شرطی که در معامله شده عدول شده باشد طرف مقابل حق فسخ معامله را خواهد داشت لذا هدف از خرید مغازه انجام فعالیت اقتصادی در آن است ولی چنانچه آن مغازه طبق رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ دارای کاربری پارکینگ باشد بنابراین دیگر مغازه تلقی نمی شود و دارای کاربری تجاری است لذا خریدار حق فسخ معامله را خواهد داشت.

  • رامین
    رامین

    سلام بنده ۱۸ ماه پیش زمینم رو به شخصی فروختم به شرط سند گرفتن که شصت درصد مورد معامله دریافت کردم و مابقی در زمان سند….که در مبایعه نامه نوشته شده باید ظرف دو ماه سند گرفته و به خریدار بدم در غیر این صورت با ضرر و زیان ایشون روبدم حالا حدودهیجده ماه گذشته و قیمت سه برابر شده… ایا میتونم فسخ کنم… من حاضر سهم خریدارو به نرخ روز ازش بخرم…

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اصلا این قرارداد قابل فسخ نیست ,ولیکن اگر قرارداد توسط وکیل یا کارشناس حقوقی بررسی شود ممکن است بتوان برای شما اقدام به فسخ نمود .

  • نسیم
    نسیم

    با سلام
    ملکی را در بنگاه خریداری کرده و طبق سندی که فروشنده به ما نشان داده ملک خریداری شده پارکینگ اختصاصی دارد و قرارداد مبایعه را قطعی زده و حق فسخ را از طرفین گرفته و بعد از واریزی مبلغی به فروشنده از طرف همسایه مشخص شده که قبلا پارکینگ را به واحد بالایی به صورت قولنامه ای و طی مبلغ ۱۴۰۰۰۰۰۰ به او داده آیا ما می توانیم حق فسخ در مبایعه نامه را انجام دهیم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      در روابط حقوقی مانند انجام بیع بین خریدار و فروشنده اولویت با مندرجات بیع نامه عادی بین طرفین می باشد بنابراین چنانچه در بیع نامه عادی آپارتمان موصوف با پارکینگ فروخته شده باشد شما می توانید پارکینگ را به عنوان بخشی از مبیع مطالبه نمائید و یا معامله را فسخ کنید و یا قیمت آنرا از ثمن معامله کسر نمائید و معامله را قبول کنید.

  • هادی
    هادی

    سلام.حق فسخ درقراردادبرای من(فروشنده )درنظرگرفته به ازای مبلغ کمی درقبال یک ملک است که خریداربه من نداده است ایا به ازای مبلغ کم ۵ میلیون تومان درازای ملک ۵۰۰میلیونی ایا امکان فسخ وجود دارد؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      باید نوع اختیار فسخ شما (فروشنده) بررسی و مشخص شود چنانچه اختیار فسخ از نوع تخلف از شرط باشد و شرط آن نیز پرداخت کامل ثمن معامل در زمان مشخص باشد در این صورت حق فسخ پدید می آید ولی باید توجه داشت که فلسفه پیش بینی حق فسخ برای طرفین معامله عمدتاً برای جلوگیری از ضرر و زیان طرفین است و در سوال شما مبلغ پنج میلیون تومان بنای ورود ضرر تلقی نمی شود.

  • دانیال
    دانیال

    سلام. من ماشینی هفت سال پیش خریدم و دو وکالت برای تعویض پلاک و سند از فروشنده گرفتم. همون موقع تعویض پلاک کردم ولی انتقال سند انجام ندادم. حالا بعد هفت سال که خواستم ماشین رو بفروشم برای تنظیم سند به محضر رفتم و اصالت وکالتنامه تأیید نشد. سردفتر احتمالا با مشارکت فروشنده تخلف کرده. من باید چکار کنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      شما ابتدا باید ثابت کنید که خودرو را خریداری کرده اید ,بنابراین ابتدا باید دادخواست تاییدو تنفیذ معامله را بدهید و سپس فروشنده و صاحب سند را ملزم به تنظیم سند نمائید .

  • رضا
    رضا

    با سلام
    اگر بعد از انجام معامله و پرداخت بخشی از پول مشخص شود سال ساخت ملک در مبایعه نامه به اشتباه قید شده حکم قانونی به چه صورت خواهد بود ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      چنانچه معامله انجام شده با اوصاف ذکر شده از ان منطبق نباشد و این وصف (مثل سال ساخت ملک )دلیل اصلی معامله بوده باشد ,خریدار میتواند معامله را فسخ نماید و یا معامله را قبول نمایدواختلاف قیمت عدم وجود وصف مورد نظر را از ثمن معامله کسر نماید .

  • محمد
    محمد

    با سلام
    اگر در ازای دریافت مبلغی کمتر از مبلغ اصلی ملک قرارداد امضا بشه بشرطی که بعد از مدتی پول را برگردانم و ملکم را پس بگیرم،چکار میتونم بکنم و چه چیزی باید در قرارداد بنویسم که در صورت تاخیر ملک را نتوانند تصاحب کنند؟
    البته من به محض دریافت اون مبلغ پول باید در دفتر خانه سند قطعی را انتقال داده و بعنوان مستاجر سکونت کنم،ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      مسئله بیع شما احتمالاً در قالب معامله شرطی است و در صورت عمل به شرط حق فسخ معامله را خواهید داشت در غیر این صورت معامله قطعی خواهد شد. مگر اینکه به روشی ملک به عنوان خیار غبن و یا … حق فسخ دیگری برای خود طرح نموده باشید.

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان