اعاده دادرسی چیست؟

این روزها مشکلات دادگاهی، کیفری و… به اندازه ای زیاد شده است که هر روزه شاهد برگزاری دادگاه های مختلفی در کشور هستیم. همین مسئله باعث شده تا این روزها موضوع اعاده دادرسی بیش تر از هر زمان دیگری مطرح شود. در لغت واژه اعاده به معنای بازگرداندن می باشد. با درخواست هر کدام از طرفین می توان پرونده را در دادگاه مجدد به جریان انداخت. اگر به دلیل مشکلاتی که گریبان شما را گرفته است؛ تصمیم به اعاده دادرسی گرفته اید با ما تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

اعاده دادرسی چیست؟

زمانی که برای یک پرونده در دادگاه رای قطعی صادر می شود؛ قاضی پرونده را مختومه اعلام می کند و دیگر طرفین پرونده نمی توانند هیچ ادعایی در زمینه اعتراض به رای صادر شده، داشته باشند. طبق قانون ایین دادرسی مدنی و کیفری می توان برای رای قطعی صادر شده نیز درخواست اعتراض داشت. این درخواست با نام اعاده دادرسی یاد می شود.

انواع اعاده دادرسی

اعاده های دادرسی نیز خود دارای دو نوع مختلف هستند؛ که هر کدام از آن ها برای یک شرایط خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

  • اعاده دادرسی اصلی
  • اعاده دادرسی طاری

در نوع اعاده اصلی، شخصی که به رای دادگاه اعتراض می کند؛ نفری است که رای به زیانش صادر شده است. درخواست اعتراض شخص به رای باید به همان دادگاهی تقدیم شود که صدور رای از همان جا صورت گرفته است. در نوع اعاده طاری، اعتراض به رایی که با استناد به مدارک و شواهد صادر شده است، صورت می گیرد. در اعاده طاری نیاز است تا شخص معترض برای اثبات صحبت خود مدارک و مستنداتی را به دادگاه ارائه دهد.

مراحل درخواست اعاده طاری دادرسی

برای این که بتوان درخواست اعاده داشت؛ نیاز به طی کردن یکی سری از تشریفات می باشد. شخص معترض باید با تمامی این مراحل آشنا باشد؛ چرا که کوچک ترین اشتباهی در انجام مراحل آن، ممکن است باعث شود تا درخواست شما به تعویق بیفتد.

در مرحله اول باید دادخواست اعتراض از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تنظیم شود. درخواست تنظیم این اعتراض مشمول هزینه ای می باشد که باید توسط شخص معترض پرداخت شود.

دادخواست باید توسط دفاتر خدمات الکترونیک به دادگاهی که رای قطعی را صادر کرده است؛ تقدیم شود. دادگاه با بررسی پرونده می تواند رای را تغییر داده و یا اعتراض را وارد نداند.

در حالت اول زمانی که درخواست اعتراض وارد باشد؛ پرونده مختومه، مجدد به جریان می افتد. با به جریان افتادن پرونده؛ نیاز است تا طرفین پرونده در زمان مقرر به صورت فیزیکی در محل دادگاه حاضر شوند. دادگاه مجدد به مستندات رسیدگی کرده و رای را تغییر می دهد.

در حالت بعدی اما ممکن است اعتراض از سمت دادگاه رد شود. در این صورت دادگاه رأی با مضمون رد درخواست صادر می کند. بعد از صدور این رأی پرونده مختومه می شود.

مهلت درخواست اعاده دادرسی

برای این که بتوان درخواست اعاده دادرسی کرد؛ افراد مقیم داخل ایران ۲۰ روز و افراد مقیم خارج از ایران ۲ ماه زمان دارند. در صورتی که در این مدت زمان شخص معترض به دادگاه مراجعه کند؛ می تواند روال جریان پرونده را به کلی تغییر دهد. در نقطه مقابل اما اگر در مدت زمان مشخص شده شخص به دادگاه مراجعه نکند؛ نمی تواند این انتظار را داشته باشد که رای اعتراض وی توسط دادگاه بررسی شود. البته در یک سری از شرایط این امکان وجود دارد که شخص معترض در زمان مشخص شده در دادگاه حضور نداشته باشد. از مهم ترین این شرایط می توان به

  • بیمار شدن شخص معترض
  • به وجود آمدن حوادث غیر مترقبه
  • فوت شدن اقوام درجه یک بیمار
  • تحت تعقیب بودن شخص معترض

اشاره کرد.

آیا به جز قوه قضاییه شخص دیگری نیز می تواند در رای دادگاه اظهار نظری داشته باشد؟

به جز قوه قضاییه، سایر نهادها نیز می توانند به رای دادگاه اعتراض داشته باشند. از این نهادها می توان به

  • دادستان کل کشور
  • دادستان اجرای احکام
  • رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح
  • رییس دادگستری هر استان

اشاره کرد. این افراد اجازه دارند تا در تمامی امور کیفری، مدنی، دیوان عدالت اداری، قوه قضاییه، دادگاه روحانیت و دادگاه نظامی دخالت داشته و مشکلات را حل کنند.

سخنی پایانی

در این محتوا از ۰ تا ۱۰۰ در مورد این موضوع که اعاده دادرسی چیست و در چه مواقعی می توان از آن استفاده کرد، صحبت شد. اگر دوست دارید تا کار پرونده های حقوقی شما به بهترین شکل ممکن پیش برود؛ نیاز است تا با افراد و موسسات حقوقی کار بلد در ارتباط باشید.

گروه حقوقی ره جویان عدالت، متکشل از وکلای زبده و البته با تجربه می باشد که می توانید کار خود را با خیالی آسوده به آن ها بسپارید. برای کسب اطلاعات بیش تر و تکمیلی تر می توانید با مشاوران حقوقی ما در ارتباط باشید.