تقاضای تعدیل اقساط

5/5 - (2 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

تقاضای تعدیل اقساط

آیا تا به حال اصطلاح تعدیل اقساط به گوشتان خورده است؟ هر یک از اصحاب دعوا در صورت وجود شرایط مقرر می توانند تقاضای کاهش یا افزایش اقساط را به دادگاه تقدیم کنند. با این وجود باید به نکات مهم در این زمینه توجه داشته باشند. در این مطلب صفر تا صد تعدیل اقساط را بررسی می کنیم. در نهایت نکات مهم مربوط به آن را به طور مفصل شرح می دهیم. اگر تعدیل کردن اقساط به یکی از دغدغه های شما تبدیل شده است تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

تعدیل اقساط به چه معناست؟

بر اساس قوانین، در صورتی که کسی به موجب حکم قطعی دادگاه، مقصر شناخته شده و توانایی پرداخت محکوم به را نداشته باشد، می تواند تقاضای تعدیل اقساط را به دادگاه صالح به رسیدگی تقدیم کند. با این حساب برای ارائه دادخواست مبنی بر تعدیل کردن تقسیط، باید خواهان یا وکیل او درخواست خود را از طریق مراجعه به یکی از دفاتر قضایی ثبت کنند.

برای ارائه دادخواست تعدیل اقساط چه شرایطی لازم است؟

برای ارائه دادخواست تعدیل اقساط وجود دو شرط الزامی است. در وهله اول باید رای اعسار قطعی شده باشد. علاوه بر این باید مدتی از قطعی شدن رای گذشته باشد به طوری که شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه یا اوضاع مالی محکوم علیه تغییر پیدا کند. در این حالت همیشه این سوال مهم مطرح می شود که میان دادخواست تعدیل اقساط و شرایط جامعه چه ارتباطی وجود دارد؟ در پاسخ به این پرسش می توان گفت که گاهی اوقات از زمان صدور رای تا پرداخت اقساط، نرخ تورم به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند. در این شرایط ارائه دادخواست ضرورت پیدا خواهد کرد.

دادگاه صالح به رسیدگی کدام دادگاه است؟

در خصوص دادخواست تعدیل اقساط، دادگاه صالح به رسیدگی همان دادگاهی است که به اصل دعوا رسیدگی کرده است. بنابراین، دادگاهی باید به این تقاضا رسیدگی کند که حکم به محکومیت را صادر کرده است. نکته قابل توجه این است که به جای تعدیل کردن تقسیط، قاضی دادگاه این اختیار را خواهد داشت تا در صورت وجود شرایط، مهلتی را به بدهکار بدهد تا بدهی خود را پرداخت کند.

آیا اشخاص حقوقی می توانند دادخواست تعدیل اقساط بدهند؟

دادخواست تعدیل اقساط فقط مختص اشخاص حقیقی است. با این تفاسیر اشخاص حقوقی نمی توانند این دادخواست را ارائه دهند. علاوه بر این تاجر نیز نمی تواند نسبت به ارائه این دادخواست اقدامات لازم را انجام دهد. در این حالت در صورت عدم امکان پرداخت محکوم به، شرکت های تجاری و شخص تاجر باید ورشکستگی خود را اعلام و ثبت کنند.

میزان اقساط چگونه مشخص خواهد شد؟

در حال حاضر نحوه رسیدگی محاکم به تعدیل کردن تقسیط اینگونه است که بیشتر مواقع پس از پذیرش دادخواست، دادگاه مبلغی را تحت عنوان پیش پرداخت در نظر گرفته و باقی مبلغ را تقسیط می کند. با این حساب میزان تقسیط به تصمیم قاضی بستگی خواهد داشت. بنابراین در خصوص تعدیل اقساط ملاک مشخصی وجود ندارد. این در حالی است که نظر قاضی نباید برخلاف نص صریح قانون باشد چرا که بر اساس ماده ۹۶ قانون اجرای احکام مدنی، یک چهارم از حقوق ماهیانه اشخاص متاهل و یک سوم از درآمد ماهیانه اشخاص مجرد برای بدهی در نظر گرفته می شود.

مدارک مورد نیاز برای ارائه دادخواست تعدیل اقساط

برای ارائه دادخواست تعدیل اقساط به چند مدرک اجباری و اختیاری نیاز خواهید داشت. مدارک اجباری برای ارائه این دادخواست عبارتند از:

  • کارت ملی
  • تصویر دادنامه
  • تصویر استشهادیه محلی
  • پرداخت هزینه دادرسی

 

 

علاوه بر این مدارک اختیاری که می توان در کنار سایر مدارک به دادگاه ارائه داد عبارتند از:

  • تحقیقات محلی
  • استماع شهادت شهود
  • درخواست استعلام
  • ساير دلايل و منضمات

مهمترین نکات در خصوص تعدیل اقساط

برای ارائه دادخواست تعدیل اقساط توجه به چند نکته حائز اهمیت است که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

  1. محکوم برای ارائه دادخواست باید صورت دارایی خود را به دادگاه صالح ارائه دهد.
  2. در حال حاضر این امکان وجود دارد که استعلام حساب محکوم علیه را از اجرای احکام دادگاه تقاضا کرد.
  3. بر اساس قوانین می توان استعلام املاک محکوم علیه را از اداره ثبت اسناد یا شهرداری درخواست کرد.

تعدیل کردن اقساط در خصوص مهریه امکان پذیر است؟

بر اساس تبصره دوم از ماده یازده قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، هر یک از طرفین این اختیار را خواهند داشت تا تقاضای تعدیل کردن تقسیط را به دادگاه تقدیم کنند. بنابراین با توجه به تغییر وضعیت مالی مرد، تقدیم دادخواست مذکور امکان پذیر خواهد بود.

سخن آخر

امروزه ارائه دادخواست تعدیل اقساط پیچیدگی چندان زیادی ندارد. با این وجود توصیه می شود تا پیش از هر اقدامی، با یک وکیل خوب و کاربلد در این زمینه مشورت کنید. در حال حاضر ره جویان عدالت به عنوان گروه وکلای دادگستری تلاش کرده است که خدمات حقوقی مورد نیاز در این زمینه را به هموطنان گرامی ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان