مشاوره اجباری در طلاق توافقی

با افزایش پرونده‌های طلاق در طی دو دهه اخیر، در قانون حمایت خانواده انجام مشاوره پیش از طلاق به امری بدیهی بدل شد. به طوری که در آذر ماه سال ۱۳۹۷، مشاوره قبل از طلاق و نظارت بر مراکز آن به بهزیستی واگذار شد. بر این اساس افراد متقاضی طلاق توافقی باید ابتدا در سایت ثبت نام کرده و اطلاعات خود را وارد کنند. در مرحله بعد باید تاریخ مراجعه و مرکز مورد نظر برای دریافت مشاوره را مشخص کنند. در نهایت نیز مرکز غربالگری، بعد از ثبت کردن علت طلاق و اطلاعات زوج و زوجه، یکی از مراکز مشاوره تحت نظارت سازمان بهزیستی را به آنها معرفی خواهد کرد.

برای طلاق توافقی از کمک یک وکیل متبحر استفاده کنید.

دلایل اجباری بودن مشاوره پیش از طلاق

بر اساس آخرین آمار و تحقیقات، مشاوره پیش از طلاق تا حدود زیادی به کاهش طلاق کمک کرده است. به طبع استفاده از مشاوره، زوجین از گرفتن تصمیمات ناگهانی و از سر احساسات جلوگیری خواهند کرد. علاوه بر این در کنار استفاده از مشاوره حقوقی و اطلاع یافتن از فرآیند طلاق، استفاده از مشاوره روانشناسی نیز می‌تواند در جهت بهبود روابط زن و شوهر راهگشا باشد. در حال حاضر به کمک موسسه ره جویان عدالت، فرآیند طلاق برای زوجین تسهیل شده است. به طوری که صفر تا صد کار به وسیله این مجموعه قابل انجام بوده و دیگر برای طلاق توافقی نیاز به انجام مشاوره‌های اجباری نخواهد بود.

فرآیند طلاق پس از دریافت مشاوره

در پایان نیز چنانچه زوجین بعد از دریافت مشاوره روانشناسی همچنان تصمیم به جدایی داشته باشند؛ گواهی عدم انصراف برای آنها صادر شده و مراحل ثبت دادخواست طی خواهد شد. با این حساب برای طلاق توافقی نیازی به دلایل محکمه پسند نخواهد بود. دادخواست از طریق دفاتر خدمات قضایی ثبت شده و در نهایت برای دادگاه ارسال خواهد شد.