تصرف عدوانی و چگونگی اقدام برای شکایت

3.4/5 - (20 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل ملکی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

تصرف عدوانی و چگونگی اقدام برای شکایت

اگر شخصی چه حقیقی و چه حقوقی مالی غیر منقول ( به مانند زمین، خانه، …) را بدون رضایت مالک دائم و یا موقت (مستآجر) آن ملک، عدوانا و با آگاهی از مالکیت آن شخص و بدون رضایت او به تصرف در آورد، مرتکب تصرف عدوانی شده است.

شرایط ارتکاب تصرف عدوانی

– ملک مورد مناقشه باید غیرمنقول باشد و تصرف عدوانی شامل اموال منقول نمیشود.
– ملک مورد مناقشه نباید پیشتر از سوی شاکی به متشکی عنه (طرف شکایت) هبه شده، اجاره داده شده و یا رضایت استفاده از آن به متشکی عنه داده شده باشد. در این صورت ارتکاب تصرف عدوانی موضوعیت نخواهد داشت.
– در ملک مورد مناقشه باید اثری از تصرف و استفاده ی متشکی عنه از آن وجود داشته باشد، همانند کشیدن دیوار و یا حصار، ساخت و ساز، و یا فعالیت کشاورزی از جمله شخم، کشت، برداشت، آبدهی، و امثالهم.
– ملک مورد مناقشه نباید توسط مالک پیشین رها شده باشد و مالک تصرفی نسبت به آن نداشته باشد، در صورت وجود این اتفاق، تصرف ملک توسط شخص دیگر، تصرف در ملکِ مالک پیشین محسوب نمیشود و مصداق تصرف عدوانی نیست.
– برای اثبات تصرف عدوانی اصلی ترین نکته برای مراجع قضایی این است که شخص متصرف به مالکیت شاکی آگاه بوده است و میدانسته که این ملک در مالکیت شخص دیگری است.
در صورت عدم اثبات هر یک از شرایط فوق، تصرف صورت گرفته مصداق تصرف عدوانی نبوده و میتواند مصداق انواع دیگر تصرف ( مانند تصرف انتفاعی، اداری، اجاره وقف و غیره ) باشد که در آن صورت احکام صادر شده برای آن ها از سوی دادگاه متفاوت خواهد بود. و همچنین به همین سبب صرف اثبات مالکیت شاکی ( داشتن سند و یا دیگر مدارک مالکیت) موجب به صدور حکم تصرف عدوانی نمیشود.

انواع دعوی برای تصرف عدوانی و حکم آن در صورت اثبات

شکایت و اقامه ی دعوی تصرف عدوانی دو نوع کیفری و حقوقی دارد. تفاوت این دو دعوی برای دادگاه به وجود عنصر معنوی وابسته است. اما عنصر معنوی چیست؟ عنصر معنوی یعنی آن شرط که برای دادگاه محرز شود متصرف غرض و قصدی داشته تا از مال دیگری استفاده ی شخصی کند.
در تصرف عدوانی کیفری که دعوی آن تنها توسط مالک ( و نه مستأجر و یا شخصی که پیش¬تر از ملک استفاده میکرده.) میتواند صورت پذیرد، در صورت اثبات جرم، برای متصرف حکم کیفری صادر شده و میتواند بر اساس ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی موجب یک ماه تا یک سال زندان شود و همچنین رفع تصرف صورت گیرد.
اما در دعوی تصرف عدوانی حقوقی نیازی به احراز مالکیت نیست، و مستأجر و شخصی که پیش تر نیز از ملک استفاده می کرده می تواند ادعا کند، و همچنین دادخواست حقوقی برای این دعوی کافی است و با صدور حکم رفع تصرف صورت می پذیرد.

صدور حکم و رفع تصرف و دستور موقت

در مسیر دادرسی، پس از اینکه دو مهم برای دادگاه به اثبات رسید، حکم رفع تصرف از سوی دادگاه داده میشود. نخست سبق تصرف از سوی شاکی یا مدعی است که باید ثابت شود. یعنی مدعی یا شاکی باید به اثبات برساند که پیش از اینکه متشکی عنه ملک مورد مناقشه را به تصرف خود در آورد از آن استفاده می کرده و در زمانی که متشکی عنه ملک را تصرف کرده آن ملک همچنان تحت تصرف شاکی بوده است. و مسئله ی دومی که باید اثبات شود این است که ثابت شود تصرف ملک از سوی متشکی عنه مغرضانه و با آگاهی بوده است. چنانچه این دو رکن به اثبات رسید دادگاه بر اساس ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی حکم مجازات و رفع تصرف را صادر میکند.
اما سوال دیگری که ممکن است برای اقدام کننده طرح شود این است که تا به نتیجه رسیدن دادگاه و صدور حکم رفع تصرف تکلیف ملک تصرف شده چه می شود؟ در رابطه با این سوال، دستور رفع تصرف بدهد فوری اجرا می شود و منوط به صدور حکم نهایی نیست.

چگونگی اقدام برای شکایت

برای اقدام این شکایت و دعوی تصرف عدوانی، شاکی یا مدعی حقوقی باید دعوی خود در دفتر خدمات الکترونیک قضائی طرح کند که به دادسرا یا دادگاه محل وقوع ملک ارجاع می شود.


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • افشین رضائی
    افشین رضائی

    در یک قطعه زمین ۵۰۰۰ متری، یک قطعه زمین ۱۰۰۰ متری مشاع با سند قطعی مشاعی دارم اما یکی از مالکین با داشتن قولنامه و وکالت محضری قطعه زمین مربوط به من را تصرف کرده، با توجه به اینکه تقسیم نامه ای فعلا بین طرفین نیست، اول اینکه آیا با شکایت عداونی امکان رفع تصرف توسط آن فرد را دارم؟ و آیا امکان تصرف برای خودم وجود دارد؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      با توجه به مالکیت مشاعی چنین امکانی وجود ندارد

  • وحید صمدی
    وحید صمدی

    سلام آپارتمانی خریدیم از یک نفر بعدسه سال. از کسی که خریدیم طرف مرده و پدرش الان رفته شکایت کرده که بنده تصرف ادوانی کرده ام. ولی من هم قولنامه دارم هم شاهد ممنون میشم راهنمای کنید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      اگر کسی که به شما ملک را فروخته مالک نبوده و پدر متوفی مالک رسمی می باشد ادعای ایشان صحیح است

  • مهدی محمدی
    مهدی محمدی

    با سلام
    قطعه زمینی از پدربزرگم به پدرم به ارث رسیده و دارای سند مادر می باشد که بین وراث تفکیک نشده و در همسایگی این زمین ، قطعه زمین شخص دیگری است که فوت شده و دست وراثش رسیده و مالک قبلی قطعه زمین همسایه موقع گرفتن سند حدود ۲۵۰ متر از زمین ما رو تصرف کرده و در متراژ سند خودش آورده با اینکه بین دو قطعه زمین دیوار کشی توسط خودش صورت گرفته بوده ، به چه طریقی می توان سندش رو باطل کنیم و به حق خودمون برسیم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بهتر است که با در دست داشتن مدارک مالکیت و انحصار وراثت و اطلاعات راجع به سند ملک مجاور حضوراً از وکیل مشورت اخذ نمایید.

  • محمدرضا رفعتی
    محمدرضا رفعتی

    چنانچه متصرف را نمی‌شناسم و نام و مشخصاتش را نمی‌دانم، از چه کسی باید شکایت کنم یا از کجا باید مشخصاتش را پیدا کنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      باید متصرف را مجهول الهویه معرفی نمایید.

  • مرتضی
    مرتضی

    سلام یک خانه دارم که به اسم پدرم است ومن از او وکالت کاری گرفتم چون که او پیر است حالا آن خانه را می خواهیم سه طبق بزنیم در حال حاضر طبق سند خانه ۸متر در زمین همسایه است واو اجازه نمی دهید مساحت سند را با زمین در بیاریم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      شما می توانید ابتدائاً درخواست صدور جواز ساخت داده و در صورت بروز اختلاف و حل نشدن موضوع تداخل زمین در اداره ثبت حکم دادگاه در این خصوص لازم الاجرا می باشد.

  • عسکری
    عسکری

    سلام
    ما یک قطعه زمین داشتیم دادیم دست داییمون که تبدیل به باغش کنه بعد ۱۵ سال تقسیم کرددیم دو تا سهم اون یکی ما الان بقیه ی زمین رو من رفتم داخلش درخت بکارم تهدیدم کرده باید چکار کنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      چنانچه تقسیم نامه دارید می توانید نسبت به کاشت درخت اقدام کنید و در صورت ممانعت و یا مزاحمت ایشان می توانید شکایت کنید.

  • نرگس
    نرگس

    سلام وقت بخیر
    مغازه‌ای کرایه دادیم، که در تاریخ سی و یکم شهریور امسال موعد قرارداد به پایان رسیده، البته سند رسمی و در محضر قرارداد بستیم. ما در تاریخ سی و یکم خرداد دقیقا سه ماه قبل از اتمام قرارداد بهش اطلاع دادیم که قصد تمدید قرارداد باهاش نداریم و سه ماه فرصت داره تا اتمام قرارداد. مستاجر شش ماه هست از تخلیه خودداری می‌کنه، با وجودی‌که از طریق اداره ثبت برای تخلیه اقدام کردیم، نوبت اول هشتم آبان ماه در حضور مامور اجرا
    و مأمور دادستانی ایشون صورت جلسه امضا کرد که طی پنج روز تخلیه می‌کنه و انجام نداد، نوبت دوم در تاریخ بیست و نهم آبان ماه فرار کرد و نوبت سوم که پنجم آذرماه بود و ما حکم قفل شکن داشتیم، یک دفعه مستاجر اختلاف تاریخی در سند قرارداد پیدا می‌کنه و اعتراض به اجرای حکم تخلیه میکنه،( در وسط سند فقط یک جا تاریخ شروع قرارداد به‌جای سال ۱۴۰۰، بخاطر بی‌دقتی دفتردار سال ۱۳۹۹ درج شده بود، ولی در باقی جاهای سند این مشکل وجود نداشت )با توجه به اینکه ایشون قبلاً دستفروش بوده و ما اولین صاحب مغازه‌اش هستیم، و اصلا از قوانین اطلاعی نداره، از طریق وحی منزل متوجه میشه که در سند اختلاف تاریخ وجود داره، رییس اجراییات اسناد حکم به نفع ما داده، و ادعای مستاجر رو رد کرد، مستاجر مجدد اعتراض کرد و پرونده ارجاع داده شد به هیات نظارت استان،مجدد حکم به نفع ما صادر شد و البته حکم قطعیِ لازم‌الاجرا صادر شد، این بار هم مستاجر همین حکم رو برد شورای ثبت تهران و باز هم اعتراض کرد، و تهران هم دستور موقت توقف عملیات اجرا صادر کرد، در حالیکه دو ماه هست مغازه کرایه کرده و اعلام کرده تا مالکین بهش التماس نکنن تخلیه نمی‌کنه و دایم تهدید می‌کنه که اگه حکم به نفعش صادر نشه تا دیوان هم می‌ره، …البته این خانوم مستاجر از ما به دادگاه سه بار شکایت کرد تحت این عنوان که دادگاه ما رو مجبور به تمدید قرارداد کنه و دادگاه دستور توقف عملیات اجرا صادر کنه ، که باز هم دادگاه به نفع ما حکم داد و قاضی حکم بطلان صادر کرد.
    البته ما وکیل داریم، و در این شش ماه از وکیلمون خواستیم که از طریق دادگاه اقدام کنه برای تخلیه ، وکیلمون هر دفعه اعلام کرده امکان نداره و دادگاه دستور تخلیه صادر نمی‌کنه چون سند ما رسمی هست!!!
    خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید آیا راهی وجود داره که ما بتونیم دستور تخلیه مغازه رو بگیریم!!!
    ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      صحبت در مورد موضوع مورد نظر شما نیاز به مشاوره حضوری و مشاهده مدارک دارد. برای اطلاعات بیشتر با دفتر مجموعه تماس حاصل نمایید.

  • مسعود
    مسعود

    درود و وقت بخیر
    بنده زمینی رو مدتی پیش بصورت قولنامه خریداری کردم که سر نبش بوده الان شخصی آگهی کرده که مجاور ملک ما یعنی جایی که قراره خیابون بشه قصد فروش زمین رو داره ، چطوری باید پیگیری کنم؟
    آیا مصداق تصرف عدوانی حساب میشه؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      مالکیت ملک مجاور ارتباطی به شما ندارد

  • عباس
    عباس

    سلام ملک سنددارمشاع به مدت ۷۰سال بایر بوده والان هرسه مالک آن فوت شده والان ۲۷نفروراث دارد که یک سوم ملک توسط یکی ازاین وراث تصرف شده جای خوب اونم بدون رضایت ۲۶وراث دیگر الان بایدچیکارکنیم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      لطفاً سوال خود را واضح تر مطرح نمایید.

  • سید اصغر
    سید اصغر

    سلام
    واحد طبقه همکف زیر راه پله ها رو به تصرف خودش قرار داده و در گذاشته و میگه این جزو خونه خودم هستش
    در صورتی که راه پله و زیر راه پله ها جزو مشاعات هستش
    چیکار باید انجام بدیم
    میشه ازش به عنوان تصرف عدوانی شکایت کرد؟؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورتیکه مدت زمانی از این اقدام متصرف گذشته است شما می توانید ازطریق طرح دعوی حقوقی رفع تصرف عدوانی اقدام نمایید.

  • پارسا طلوعی
    پارسا طلوعی

    باعرض سلام و وقت بخیر
    اینجانب مالک زمین زراعی می باشم که همسایه بنده حدود دو سال قبل اقدام به تفکیک و فروش زمین خود به ۵ نفر نموده است و مالکان جدید پس از خرید ملک مذکور، نسبت به احداث دیوار حایل ما بین ملک بنده و خودشان اقدام نموده اند و مالک قبلی بر اساس سند قدیم (سند مادر قبل تفکیک) طرح دعوای حقوقی در دادگاه علیه بنده را نموده است که در سندهای جدید تفکیکی اشاره به ابطال سند قدیمی به دلیل تغییر مالکیت شده است.از آنجا که مالکان جدید، خود اقدام به احداث دیوار مرزی و حایل و ساختمان نموده اند ولی مالک سابق نقشه های هوایی و ماهواره ای را ملاک شکایت خود قرار داده و به دادگاه ارایه نموده است.این در حالی است که در سال ۱۳۸۴ به علت جابجایی پلاک ها مابین باغ بنده و ایشان ،سندهای مالکیت را در دفتر اسناد به نام یکدیگر تغییر نام دادیم.و ملاک عکس هوایی ایشان مربوط به سال ۲۰۰۴(۱۳۸۲-۱۳۸۳) و قبل از تغییر نام سندها می باشد و ایشان در آن زمان هیچگونه ادعایی مبنی بر تصرف نداشته و با میل شخصی خود اقدام نموده است .به نظرتان رای دادگاه به نفع کدام طرف خواهد بود و چه اسنادی در دادگاه به نفع بنده می باشد که ارایه نمایم. آیا استشهاد محلی و رضایت مالکان فعلی می تواند تاثیر گذار باشد؟
    پیشاپیش از وقتی که می گذارید و پاسخ می دهید نهایت تشکر را دارم.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      موضوع مورد بحث شما نیاز به بررسی و مطالعه مدارک بیشتر دارد . برای اطلاعات بیشتر با دفتر مجموعه تماس حاصل نمایید.

  • کامران
    کامران

    سلام. یک اتاق از منزلم را در اختیار برادرم بعد از ازدواج بصورت دوستانه و امانی در اختیار گذاشتم تا خودش و خانمش از آن استفاده کنند. منزل مشترکی استفاده میشد، بنده مجرد هستم. زمانی که برادرم با خانمش در منزل حضور داشتن من و دیگران برادرانم ود دوستان خود از تردد به منزل جهت استفاده شخص خودداری میکردیم. چون خانم برادرم دائما در شهر محل زندگیش نبود و با توجه به داشنجو بودنش دائما در حال رفت و آمدن بود و به همین دلیل یک اتاق بصورت امانی و دوستانه داده شد. این موضوع فقط برای پنحج ماه بوده است . متاسفانه بعد از ۵ ماه برادرم فوت کرد. حال خانم ایشان حاضر به بردن جهزیه خود و تخلیه منزل نیست و ادعای مستاجر بودن دارد در حالی که اجاره نامه ی در دست خود که بنام خود یا برادر مرحوم من باشد ندارد. تمام توافقات انجام شده بین من و برادرم بوده هست و در این توافقات ایشان هیچ نقشی نداشته است.
    همچنین بر دیگر وسایل منزل ما ادعا دارد و با فیلم گرفتن از منزل و وسایلش ادعا نموده که اینها وسایل من هستند. در حالی که فقط سرویس خواب و جهزیه متعلق به او می باشد.
    حال در خصوص تخلیه منزل بصورت کوتاه ترین مسیر من را راهنمایی کنید.
    متشکرم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      برای پاسخگویی به این سوال نیاز به توضیحات بیشتری از جانب شما می باشد. برای اطلاعات بیشتر و مشاوره با دفتر تماس حاصل نمایید.

  • رشید محمدی لایق
    رشید محمدی لایق

    سلام
    ۷۵۰۰ متر باغ از برادرم خریدن و امضاء خودش و خانمش در قرارداد هست ودر آن قرارداد قید شده حدود ۱۰ سال قبل که خریدم تعداد ۱۲ اصله درخت میوه ثمر بده داشته و در قرارداد قید شده وجه آنرا گرفته است و باغ را به بنده تحویل داده اند ولی اکنون از تحویل آن خودداری میکنند چه باید کرد .

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام نسبت به تحویل می توانید اقدام قضایی کنید.

  • مسعود
    مسعود

    سلام و وقت بخیر
    بنده سال گذشته یک واحدآپارتمان را از شخصی خریدم ولی بعد از چندماه یک نفر دیگر درب واحد رو قفل زد و مدعی این شده که از اولین صاحب واحد قولنامه داره و از شخص اول شکایت کرده
    ولی دادگاه پروندشون رو خاتمه اعلام کرده ولی با این حال این شخص اجازه استفاده از واحد رو به ما نداده
    ممنون میشم راهنمایی کنید که چیکار کنم
    نوع شکایت و ادامه روند رو بفرمایید ممنون میشم .

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      چگونگی تنظیم سند /عادی (مبایعه نامه )و یا رسمی مهم است /اما قطع نظر از این مطلب مهم اگر اپارتمان تسلیم تحویل و در تصرف شما بوده /که این عمل مشارالیه واجد جنبه کیفری و حقوقی بوده و هست /اگر در تصرف ایشان بوده دادخواست اثبات مالکیت و رفع تصرف عدوانی بدهید .

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      چگونگی تنظیم سند /عادی (مبایعه نامه )و یا رسمی مهم است /اما قطع نظر از این مطلب مهم اگر اپارتمان تسلیم تحویل و در تصرف شما بوده /که این عمل مشارالیه واجد جنبه کیفری و حقوقی بوده و هست /اگر در تصرف ایشان بوده دادخواست اثبات مالکیت و رفع تصرف عدوانی بدهید .

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      چگونگی تنظیم سند /عادی (مبایعه نامه )و یا رسمی مهم است /اما قطع نظر از این مطلب مهم اگر اپارتمان تسلیم تحویل و در تصرف شما بوده /که این عمل مشارالیه واجد جنبه کیفری و حقوقی بوده و هست /اگر در تصرف ایشان بوده دادخواست اثبات مالکیت و رفع تصرف عدوانی بدهید .

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.
      پاسخ کامل و دقیق نیازمند بررسی کامل دلایل. مدارک و سوابق قضایی است. در صورت تمایل میتوانید از دفتر وقت مشاوره حضوری بگیرید تشریف بیاورید.

  • حسین
    حسین

    شخصی در۲۷ سال پیش ملکی را اجاره کرده وبدون اجازه چاهی حفر کرده من در۱۳سال پیش این ملک را از اداره اوقاف پذیره آنرا پرداخت نمودم وبه تصرف من درآمده شخصی گه اجاره کرده از اداره ای دیگر بوده واداره اوقاف حکم قلع وقمع آنرا گرفته است.اما ایشان به رای دادگاه توجهی نکرده وهمچنان درتصرف ایشان میباشد،آیا نامبرده تصرف عدوانی کرده،نوع اجرا وشکایت از ایشان به چه صورت میباشد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      هر کس مالی (غیر منقول)را عدوانا و با قهر و غلبه و یا غیر قانونی از ید مالک و یا متصرف سابق خارج کند و بر ان مال مسلط شود تصرف عدوانی محقق است هم از منظرحقوق کیفری قابل مجازات است هم قابل طرح دعوی حقوقی در شکایت کیفری ۱-مالکیت شاکی ۲-علم (متصرف)نسبت به مالکیت شاکی۳-عمد و قصد و نیت مجرمانه باید اثبات شود اما در دادخواست حقوقی و محکمه حقوق نیازی به اثبات موارد پیش گفته نیست و صرف اثبات تصرف سابق مدعی و لحوق تصرف متصرف و عدوانی بودن تصرف ( غیر قانونی بودن تسلط بر مال ) مجوز شروع محاکمه و صدور حکم است….

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      هر کس مالی (غیر منقول)را عدوانا و با قهر و غلبه و یا غیر قانونی از ید مالک و یا متصرف سابق خارج کند و بر ان مال مسلط شود تصرف عدوانی محقق است هم از منظرحقوق کیفری قابل مجازات است هم قابل طرح دعوی حقوقی در شکایت کیفری ۱-مالکیت شاکی ۲-علم (متصرف)نسبت به مالکیت شاکی۳-عمد و قصد و نیت مجرمانه باید اثبات شود اما در دادخواست حقوقی و محکمه حقوق نیازی به اثبات موارد پیش گفته نیست و صرف اثبات تصرف سابق مدعی و لحوق تصرف متصرف و عدوانی بودن تصرف ( غیر قانونی بودن تسلط بر مال ) مجوز شروع محاکمه و صدور حکم است….

  • مهتاب طالبیان
    مهتاب طالبیان

    سلام من ملکی را دردادگاه ،اجرای احکام برای مهریم برداشتم وسند بنامم هست ولی طرف حاضر به تحویل ملک به من نیست تا دیوار کشی کنم درضمن این ملک در امتداد ملک خودم هست برای گرفتن ملکم چیکار باید بکنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اگر ملک مشاعی باشد امکان تحویل (یا تسلیم)وجود ندارد و درملک مفروز خود اجرای احکام اقدام به تحویل میکند .ودر صورت عدم لحوق حکم و مالا عدم صدور اجراییه دادخواست مجزا و مجدد بدهید.

  • محمد
    محمد

    سلام بنده یه زمین کشاورزی دارم که چند ساله یک نفر تصرف کرده و زراعت میکند حال این طرف فوت کرده و پسرش تصرف کرده زمین سند شش دانگ به نام خودمه چجوری میشه رفع تصرف کرد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اثار کشت و زرع (غاصب )را تامین دلیل کنید و به ضمیمه سند رسمی دادخواست خلع ید از زمین زراعی بدهید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اثار کشت و زرع (غاصب )را تامین دلیل کنید و به ضمیمه سند رسمی دادخواست خلع ید از زمین زراعی بدهید

  • حسین
    حسین

    با سلام بنده پارکینگ توسط همسایه یکی از طبقات تصرف شده ودر ضمن اعتراض و گوشزد میفرمایید برید شکایت کنید ودر ضمن ایشان اصلا پارکینگی ندارند و بنده شکایت ب تصرف عدوانی نمره ام

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام حق طرح شکایت تصرف عدوانی بر علیه متصرف دارید

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان