انجام پروسه طلاق توافقی و هزینه وکیل طلاق

3/5 - (4 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل خانواده با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

انجام پروسه طلاق توافقی و هزینه وکیل طلاق

طلاق توافقی چیست ؟

طلاق توافقی طلاقی است که زوجین تصمیم گرفته‌اند به هر دلیل از هم جدا شوند و بر سر مسائل مختلف نیز خودشان بدون نیاز به کمک دادگاه به توافق رسیده‌اند. توافق زوجین باید در مورد مهریه، حضانت فرزند مشترک، نفقه و ملاقات فرزندان مشترک و اجرت المثل زندگی زناشویی بعد از طلاق و سایر مسائل شبیه به این‌ها باشد که مورد پذیرش دادگاه خواهد بود.

 

انجام پروسه طلاق توافقی چقدر زمان می‌برد؟

به طور معمول طلاق توافقی زمانی انجام می‌شود که زوجین بر سر مسائل مالی و غیرمالی به توافق رسیده‌اند. بنابراین دادگاه‌ها نیز در بیشتر موارد سریع و آسان برخورد می‌کنند.
اما در هر صورت برای انجام این پروسه زمان دقیقی وجود ندارد و در شهرهای مختلف و حتی در شعب مختلف دادگاه متفاوت است. اما به صورت میانگین حدود زمان انجام پروسه ۱۰ الی ۱۵ روز کاری است.

 

طلاق توافقی چه مراحلی دارد؟

زوجینی که در تهران ساکن هستند باید برای گرفتن وقت مشاوره خانواده به سامانه تصمیم مراجعه کرده و در آنجا ثبت نام کنند. سپس بعد از ثبت اطلاعات می‌توانند مرکز غربالگری مناسب را انتخاب کنند و به آنجا بروند. نوبت دهی را هر دو یا یکی از آنها می‌توانند انجام دهند.
مرکز غربالگری پس از ثبت اطلاعات و دلایل طلاق آنها را به یک مرکز مشاوره ارجاع می‌دهد. جلسات مشاوره ۱ تا ۵ جلسه و در بازه زمانی حداقل ۴۵ روز تا ۳ ماه خواهند بود که پس از آن از این مراکز گواهی عدم انصراف از طلاق صادر خواهد شد.
پس از گذراندن جلسات و تمایل زوجین به جدایی، دادخواست طلاق به دادگاه خانواده از طریق دفتر خدمات الکترونیک قضایی ارسال خواهد شد. تعیین زمان رسیدگی از طریق سامانه ثنا به اطلاع زوجین خواهد رسید. پس از مشاوره در دادگاه، توافق‌نامه توسط مشاور خانواده تکمیل می‌شود و سپس زوجین آن را امضا می‌کنند تا به قاضی ارائه شود.
در انتها قاضی رای دادگاه (گواهی عدم امکان سازش) را صادر می‌کند و زوجین تا ۳ ماه پس از صدور رای دادگاه می‌توانند به دفاتر رسمي طلاق براي ثبت آن مراجعه كنند.
در صورتی که هرکدام زوجین تصمیم بر عدم حضور در مراحل طلاق را داشته باشند می‌توانند با اختیار وکیل، طی مراحل را به وکیل بسپارند.
بدون راي دادگاه امكان ثبت طلاق در هيچ دفترخانه اي وجود ندارد.

 

مشاوره اجباری برای طلاق تواقفی

در قانون حمایت از خانواده مصوب سال ۱۳۹۱ مشاوره قبل از طلاق اجباری شده است و دادگاه خانواده بدون نظر مشاور خانواده نمی‌تواند گواهی عدم امکان سازش را صادر کند. از ماه آذر سال ۱۳۹۷ نیز سامانه تصمیم ایجاد شده است.
پس از گذراندن جلسات مشاوره در صورتی که زوجین علاقه‌ای به ادامه زندگی مشترک خود نداشته باشند، گواهی عدم انصراف از طلاق برای آنها صادر می‌شود و به واسطه این گواهی ثبت دادخواست طلاق در دفتر خدمات الکترونیکی قضایی امکان پذیر می‌شود.
هزینه مشاوره به ازای هرجلسه و برای هریک از زوجین ۵۲ هزار تومان است.

 

برای طلاق توافقی به این مدارک نیاز دارید

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی زوجین و اصل و کپی سند ازدواج و عقدنامه است. در صورتی طلاق توافقی توسط وکیل طلاق توافقی پیگیری و انجام ‌شود، وکالتنامه وی نیز باید ضمیمه شود. در صورتی که کارت ملی ندارید دانستن شماره ملی برای ثبت طلاق کفایت می‌کند. در صورتی که عقدنامه را ندارید با مراجعه به دفتری که در آن ازدواج کرده‌اید یک کپی از آن را اخذ کنید.
برای ثبت طلاق توافقی در صورتی که زن باکره است باید گواهی سلامت را به دفتر ازدواج و طلاق ارائه داده و در صورتی که باکره نیست باید گواهی عدم بارداری را به دفترخانه رسمی طلاق ارائه دهد.
در صورتی که یکی از زوجین وکیل اختیار کرده باشد نیازی به حضور او در مراحل طلاق نیست.
بد نیست بدانید در شهر تهران، زوج‌هایی که عدم نزدیکی‌شان ثابت شود می‌توانند پس از طلاق با ارائه حکم دادگاه و طلاق نامه به اداره ثبت احوال، شناسنامه جدیدی بگیرند که ازدواج در آن ثبت نشده است (شناسنامه سفید).

 

مهریه در طلاق توافقی

طلاق توافقی فقط زمانی انجام می‌شود که زوج درباره مهریه توافق کنند و دادگاه نیز گواهی عدم امکان سازش را برایشان صادر کرده باشد.
در خصوص مهریه، زن می‌تواند کل مهریه یا بخشی از آن را بذل کند و برای مابقی آن به مرد مهلت دهد و یا اینکه زن می‌تواند در ازای بهره‌مندی از بعضی امتیازات کل یا بخشی از مهریه خود را ببخشد.

 

حضانت فرزندان در طلاق توافقی

طبق ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی، حضانت فرزندان تا سن ۷ سالگی اولویت با مادر است و از ۷ سالگی به بعد اولویت با پدر است. پس از ۷ سالگی نیز در صورت عدم توافق زوجین بر سر حضانت فرزند، دادگاه با رعایت مصلحت فرزند رای خود را صادر می‌کند. همچنین فرزند دختر بالای ۹ سال و فرزند پسر بالای ۱۵ سال خارج از سن حضانت هستند و تصمیم گیری در این خصوص در اختیار دادگاه نیست.

 

هزینه طلاق توافقی

-هزینه ۵ جلسه مشاوره برای زوجین در مجموع ۵۲۰ هزار تومان
-هزینه دادرسی حدود ۲۰۰ هزار تومان
– هزینه دفاتر طلاق که بسته به دفتر متفاوت است و در حال حاضر بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان است.

منبع : https://rahjooyan.org/divorce-settlement/


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ابوالفضل خلیلیان
    ابوالفضل خلیلیان

    باسلام وعرض ادب
    من سئوالی داشتم مبنی بر اینکه ما (من وهمسرم)تصمیم گرفتیم از همدیگر طلاق بگیریم وصد در صد هر دوی ما راضی هستیم
    چکار باید بکنیم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      جهت صحبت در مورد موضوع مورد نظر خود به صورت تلفنی از مشاورین ما راهنمایی کسب نمایید

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان