سفته بازی

5/5 - (16 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

سفته بازی

سفته بازی چیست؟

این واژه در فرهنگ ادبیات اقتصادی ما بار معنایی مثبتی ندارد ، در بازار اقتصادی که سفته بازی در آن بسیار رواج پیدا کرده است در صورتی که افراد سفته باز به افرادی با امتیازهای خاص تبدیل شده باشند سفته بازی می تواند به سلامت بازار اقتصادی آسیب بزند.

سفته بازی

زمانی که شخصی خرید و فروش یک دارایی مانند اوراق مالی را با ریسک بسیار بالا به جهت کسب سود بسیار قابل توجه معامله کند این عمل را سفته بازی گویند به عنوان مثال شخصی که باور دارد و یا پیش بینی می کند که ارزش ریالی در روزهای آینده دچار کاهش می شود سرمایه زیادی را تبدیل به ارز یعنی دلار و یورو می کند و مقادیر زیادی ارز خریداری می کند به این امید که سود قابل توجهی کند سفته باز اطلاق می شود.
در واقع فرق بزرگی که بین شخص سرمایه گذار و شخص سفته باز وجود دارد در نوع ریسک آنان است . سرمایه گذار سرمایه اش را با تحقیق و بررسی و با ریسک معقول هزینه می کند اما شخص سفته باز کسی است که ریسک های بزرگ قمارگونه می کند.

سفته بازی در بازار مسکن

در مثالی دیگر زمانی که فردی که ملکی را سالها پیش خریده باشد و پس از سالها که قیمت آن افزایش یافته است بخواهد آن را بفروشد سرمایه گذار و کسی که در زمانی که مالک ملک به خاطر کمبود نقدینگی ملکش را زیر قیمت می فروشد ، ملک را خریداری کند و سپس طی روزهای آینده آن را با قیمت بسیار بالاتر بفروشد و سود قابل توجهی کند سفته باز گویند.

سفته بازی در بورس

در بورس وقتی سفته‌بازان سهم را بالا می برند، ‌اجازه ورود نوسان گیر را نمی دهند و در محدوده ای که قصد دارند از این سهم خارج شوند، از رسانه ها و از سایت ها استفاده می کنند و خبر منتشر می کنند. در اینجا کلاه بر سر سایرین می رود. خبرهای زیادی مثل تعدیل سود یا افزایش سرمایه باعث بهبود هر سهم می شود اما نوسانگیران قبل از این که این اخبار منتشر بشود می فهمند و با بالا بردن انتزاعی سهام،‌ ارزش اخبار را از بین می برند و عبارت پیش خورد کردن سهم در بازار مطرح می شود.اگر فعال بورس هستید حتما مشاهداتی در مورد سفته‌بازی داشته‌اید در این زمینه می توانید از طریق مشاوره تلفنی و مشاوره حضوری باما در ارتیاط باشید.

تاثیر سفته بازی بر بازار

در صورتی که شخص سفته باز پیش بینی کند که ارزش دارایی خاصی مثلاً اوراقی ارزی مثل دلار و یورو افزایش خواهد یافت به طور گسترده ای به خرید آن اقدام می کند تا جایی که با افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت آن دارایی می شود. این حرکت باعث می شود که دیگر سرمایه گذاران نیز اقدام به همین کار کنند و قیمت دارایی فوق بالا و بالاتر رود و به این طریق با فعالیت سفته بازی حبابی کاذب در قیمت دارایی مورد نظر ایجاد می شود. اما عکس این موضوع را نیز شاهد هستیم ، زمانی که سفته باز احساس کند قیمت دارایی خاصی بیشتر از ارزش واقعی آن است فروش گسترده آن با قیمت پایین را شروع می کند و در صورتی که بقیه سرمایه گذاران نیز مانند او عمل کنند قیمت دارایی فوق پایین می آید و به این شکل حباب کاذب سفته بازی برای آن دارایی شکسته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان