قوانین مالک و مستاجر مغازه اجاره ای

3.3/5 - (54 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

قوانین مالک و مستاجر مغازه اجاره ای

 مستاجر مغازه اجاره ای

سرقفلی وجهی است که مالک (خواه مالک عین باشد یا منفعت) در ابتدای اجاره و جدای از مال‌الاجاره از مستأجر می‌گیرد تا محل را به وی اجاره بدهد و واگذار کند، ولی حق کسب و پیشه و تجارت  مغازه اجاره ایحقی است که به ‌طور تدریجی و به ‌مرور زمان برای مستأجر محل کسب، پیشه و تجارت به وجود می‌آید. بعد از اینکه مستأجر کار و فعالیت کرد و مشتری و اعتبار به دست آورد، حقی برای او به وجود می‌آید که به آن حق کسب و پیشه و تجارت می‌گویند و یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌بایست در عقد اجاره به آن توجه کرد آن است که روابط موجر و مستأجر بر ‌اساس کدام قانون و تحت چه‌ ‌شرایطی تنظیم می‌شود. معمولاً پرداخت کرایه به‌صورت ماهانه است و مستأجر باید در پایان هرماه اجاره‌بها را به موجر یا نماینده موجر پرداخت کند. لازم به ذکر است درصورتی‌که در قرارداد اجاره حق فسخ قرار‌داد اجاره، در صورت عدم پرداخت به‌موقع اجاره‌بها پیش‌بینی‌شده باشد، بایستی مستأجر به‌موقع اجاره‌بها را پرداخت کند تا دچار مشکلات تخلیه نشود. طبق قوانین اجاره ملک تجاری مصوب در سال ۷۶، مستأجر موظف است به‌محض اتمام مدت قرارداد، ملک تجاری را تخلیه کرده و آن را به موجر صحیح و سالم پس بدهد. اما قوانین اجاره ملک تجاری سال ۵۶ می‌گوید که انقضای مدت، دلیل بر تخلیه نیست. یعنی هرگاه مدت اجاره تمام شود، موجر نمی‌تواند مستأجر را الزام به تخلیه کند و موجر باید برای تخلیه مستأجر دلیل داشته باشد؛ که یکی از این دلایل این است که مستأجر محلی را که حق انتقال به غیر را در آن ندارد را، انتقال دهد. در این صورت موجر می‌تواند با این دلیل مستأجر را الزام به تخلیه کند؛ یا درجایی که مستأجر شغل مورد توافق را عوض کند، یعنی در قرارداد گفته شود از این ملک برای این شغل استفاده می‌شود، اما مستأجر آن شغل را تغییر دهد، موجر می‌تواند با این دلیل مستأجر را ازملک اجاره داده‌شده بیرون کند. یا وقتی‌که مستأجر در مورد عین اجاره زیاده ‌روی و یا کوتاهی کند، برای مثال دیواری را در ملک جابه‌جا کند یا دیواری بگذارد، موجر می‌تواند او را ازملک خود بیرون بی اندازد.


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • فرزان
    فرزان

    سلام یک مغازه داریم که مالکیت ان با خودمان است مدت ۱۴ سال است که ان را به سوپر مارکت اجاره دادیم هر سال قولنامه را به نام یکی از بستگان او عوض می کنیم ولی چک تخلیه به نام همان فرد است میترسم او مغازه را تخلیه نکند ایا نگرانی من بجا است ؟ یا نمی تواند ادعایی بکند

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.
      مورد اجاره با انقضا مدت اجاره، قابل تخلیه خواهد بود.

  • شریفی
    شریفی

    سلام بنده ۷ سال است که در یک مغازه مشغول به کار هستم و مشتری خودم را جذب کردم، قفل و شیشه بالابر، یکی از رقبای کاری رفته با موجر قرار داد بسته که من را از مغازه خارج کنه و اون بیاد در صنف من ،،قفل و شیشه بالابر،، در همان مغازه مشغول به کار بشه،،
    آیا میتونم جلوی این کار بگیرم؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام. نوع قرارداد شما باید ملاحظه و بررسی شود

  • نسترن
    نسترن

    سلام خسته نباشین،۶ ماه پیش یعنی برج ۵ یه مغازه اجاره کردیم ک کارا خوب پیش نرفت و خواستیم بلند شیم و ۳ ماه اجاره ندادیم ۳ ماه اجاره دادیم الان صاحب ملک بازم میگ بدهکارین ما میخوایم بلند شیم داریم خیلی ضرر میکنیم باید چیکار کنیم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      قرارداد اجاره تا زمان انقضا قرارداد، لازم الاجراست.

  • احمد
    احمد

    سلام وقت بخير
    من يك ملك تجاري دارم كه فقط دورتا دور آن ديوار بلوكي است و مستاجري پيدا شد و گفت من آن را بصورت مغازه با امكانات كامل تجهيز مي كنم (با خرج تقريبا ۲۰۰ ميليون). به شرطي كه ۴ سال در تملك ايشان باشد (بدون پرداخت اجاره). بعد از اين مدت مغازه را تحويل شما مي دهم. خواستم من را راهنمايي كنيد كه در عقد قرارداد با ايشان چه نكاتي را بايد رعايت كنم؟ آيا يك اجاره نامه به مدت ۴ سال ببندم كافي است يا يك قرارداد براي نوع كارهاي كه مي خواهد انجام دهد هم ببندم.
    آيا ايشان بعد از ۴ سال مي تواند براي من مشكل ايجاد كند.
    سپاس

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام. قرارداد اجاره با شرط فسخ و البته یک قرارداد جداگانه پیمانکاری با شروط وجه التزام، میتواند از مشکلات حقوقی احتمالی، پیشگیری نماید.

  • آزاد
    آزاد

    سلام .من از سال۸۹ در مغازه ای مستاجر بودم و فقط سال اول قرار داد قولنامه نوشتم و به بعد هر سال داخل دفتر کارم توافق میکردیم و ثبت میکردم. یکی دو سال اخیر موجر م اجاره رو با بی انصافی زیاد میکرد الان که۱۱ سال هست که در این ملک کسب میکنم و جا افتادم و مشتری برای خودم جمع کردم ۲ماه مانده به پایان قرار داد دستی توافقی صاحب مغازه میگفت باید اجاره رو دوبرابر کنی و حالا میگه باید تخلیه کنی ایامن میتونم تخلیه نکنم یا کار قانونی بکنم یک سال دیگه بمونم.لطفا راهنمایی کنید من رو.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام
      قرارداد اجاره با انقضای مدت آن، اعتبار ندارد و قابل تخلیه خواهد بود.

  • محمد
    محمد

    سلام من از سال ۸۶ مغازه ای را در پاساژ خریداری کردم که سرقفلی که ماهانه مبلغی تحت عنوان حق مالکانه باید پرداخت شود که کلا پایان هر سال جمعا پرداخت میشه الان مشکل اینجاست که مالک پاساز شکایت کرده که من مغازه را اجاره داده ام و در خواست تخلیه عین مستاجره به دلیل اجاره منفعت مغازه به شخص ثالث . ولی الان این یعنی چه ؟اون موقع که ازش مغازه را خریدم همچین چیزی را عنوان نکرده بود حتی تو قولنامه ای که نوشته شده بود صحبتی از این موضوع نشده بود که من نمیتوانم مغازه ام را اجاره دهم . الان میتونه معازه را تخلیه کند ؟ من باید چه کارکنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام
      توصیه ما به شما اینست دفاع از خود در پرونده مطروحه را به یک وکیل متخصص در امور ملکی محول نمایید تا حداکثر شانس موفقیت را داشته باشید.

  • صدیقی
    صدیقی

    سلام و خسته نباشید بنده مستاجر مغازه هستم و خواستم بدونم مستاجر شامل چه پرداختی هایی از اداره شهرداری میشه؟ممنون
    من عوارض کسب و پیشه سال قبلم رو پرداخت کردم
    از اونجایی که مغازه من با بغلی یک ملک بوده و چندسال پیش جدا شده و تفکیک و سند جدا هم داره و فروخته هم شده الان همسایه که میخواد ملکش رو بفروشه میگه یه مبلغی بابت عوارض صنفی سهم شما میشه ایا امکان چنین چیزی مگه هست؟ درسته ملک یکسرع بود و الان تفکیک و جدا شده و فروخته شده و الان من مستاجر کسی دیگه ام و شهرداریمم پرداخت کردم حالا یه حق صنفی برای مغازه بغلی ام بدم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام
      شما تعهدی به پرداخت عوارض مربوط به ملک همسایه ندارید.

  • محمود
    محمود

    سلام
    صاحب مغازه، بر چه اساس می تونه قیمت اجاره مغازه بالا ببره؟
    آیا مثلاً سال ۴۰۰ مبلغ هر درمغازه ۳۰۰ بوده میشه تو ۴۰۱ بگه باید ۸۰۰ شه؟؟؟
    مگه بر اساس تورم نیست؟؟؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام
      مرجع تعیین اجاره بها بر حسب نوع قرارداد اجاره، یا عرف است یا کارشناس رسمی دادگستری

  • امیر
    امیر

    سلام من یه مغازه اجاره کردم برا مغازه سرویس بهداشتی درست کردم همه ی خرج ساخت و سازرو خودم دادم سقفشم قبل از اینکه کار کنم رنگ کرده بودم الان که مغازه رو تحویل دادم صاحب مغازه پول سرویس بهداشتو که من خودم درستش کردم نمیده و میگه باید سقف و کاشی های مغازه رو هم درست کنی و ابزاری که تو مغازه داشتمو نمیده میشه منو لطفا راهنمایی کنید چجوری میتونم به مراجع قانونی اقدام کنم ممنون میشم جواب بدید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.اگرنیازبه تعمیراساسی داشته هزینه اش بعهده مالک است.

  • علیرضا زارع
    علیرضا زارع

    سلام خسته نباشید الان چند ماه ما یک مغازه رو اجاره کردیم با مبلغ ماهیانه بالا صاحب مغازه به ما گفته بود روزی سه تا چهار میلیون دخل میزنید ولی روزانه حتی یک میلیون و پانصد هم دخل نمیزنیم به ما گفت دو ماه صبر کنید درست میشه الان سه ماه شده الان ما میخوایم قرداد رو فسخ کنیم که پول اجاره ماهیانه رو ندیم ولی صاحب مغازه قبول نمی کنه الان باید چیکار کنیم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.اجاره عقدلازم وقابل فسخ نیست.

  • پارسا
    پارسا

    سلام وقت بخیر ، ما اجازه نامه دستی ۳ ساله نوشتیم ، ولی هر سال تمدید رو دوباره اجاره نامه سر توافق مبلغ جدید ننوشتیم الان ۳ ماه پیش قرار داد رو واسه سال دوم شروع کردیم الان میگه زود خالی کن و خب کار من جوری نیست که بتونم زودخالی کنم روان اداری داره ، با اجاره نامه ی دستی کارم به جایی بند هست ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      سوال شمامبهم است.
      اگر الان داخل در مدت معین شده در اجاره نامه هستید، امکان دستور تخلیه برای موجر وجود ندارد.

  • مهدی کریمی
    مهدی کریمی

    با سلام
    من مالک یک فروشگاه هستم.مستاجر بدون اجازه و اذن اینجانب اقدام به ساخت بالکن نموده و به سازه فروشگاه اسیب رسانده است.چگونه باید طرح دعوی نمود
    با تشکر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.به شهرداری منطقه اعلام نمائیدودرخواست تخریب نمائید.

  • امیرعلی
    امیرعلی

    سلام میخواستم ببینم تمدید اجاره در دوران کرونا چگونه هست، چطور دادگاه تشخیص میده که موجر میگه پسرم میخواد بیاد بشینه تو خونه؟ شرایط احراز چگونه هست؟ ایا اگه فرزند موجر بخواهد بشینه تو خونه و قرارداد ما تموم شده باشد ایا دادگاه وقت برای بلند شدن میدهد؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.بله.

  • موسوی
    موسوی

    سلام. مغازه ای را در سال ۷۴ با مبلغ ۲ میلیون رهن و ۱۵ هزارتومان اجاره کرایه کردم و به مدت در طول سالیان اجاره تغییر کرده و به ۵۵۰ هزار تومان افزایش یافته . مغازه ها تحت اوقاف هست و حال میخاد بعد از ۲۶ سال مغازه ها را به مزایده بگذارد . در این صورت تکلیف سرقفلی و ۲ میلیونی که در سال ۷۴ داده بودم به عنوان رهن چه می شود؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      حق کسب و پیشه و تجارت شما، (همچنین اگر پولی بابت سرقفلی پولی پرداخت نموده اید) محفوظ است و صرفا ملکیت مغازه واگذار می شود.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.شماصاحب حق کسب وپیشه هستید.درمزایده اوقاف لحاظ می شود.

  • Me rake dadgaari
    Me rake dadgaari

    با عرض سلام و خسته نباشید بنده الان بیست سال مستاجر هستم حالا صاحب ملک فوت شده و ملک به ورثه رسیده بعد از گذشت دو سال بدون هیچ دلیل موجهی میگن باید تخلیه کنی آیا بنده حق و حقوقی دارم بنده کارم فنی تمام شهرستان میدونن که کارگاه درب و پنجره سازی دارم میخواستم محبت کنید راهنماییم کنید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.اگردرملک تجاری مستاجرهستیدوقبل ازسال۷۶ آنجاهستید صاحب حق کسب وپیشه می باشید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.اگردرملک تجاری مستاجرهستیدوقبل ازسال۷۶ آنجاهستید صاحب حق کسب وپیشه می باشید.

  • امیر حسین
    امیر حسین

    سلام
    ۱۴سال هست مستاجر مغازه ای هستم و صاحب مغازه سرقفلی داره
    الان ۶ ماه از اتمام قراردادم تموم شده و طی این ایام کرایه طبق پارسال به حساب موجر پرداخت گردیده
    حال به بهانه تمام شدن مجوز اتحادیه بدون هماهنگی مغازه رو با اجناس داخل قفل کرده
    ( در ضمن کرایه این شش ماه رو ۸۰٪ اضافه طلب میکنن)
    ایا بستن مغازه از طرف موجر مجازه؟ و ایا حق کسب و پیشه به من تعلق میگیره؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      در این خصوص می توانید شکایت کیفری ممانعت از حق طرح نمایید.

  • امیررضا
    امیررضا

    سلام من مغازمو برج ۱۱ اجاره دادم از اون موقع مستاجر اجاره را دیر پرداخت کرده و الان ۴ ماه اجاره نداده بهش یه ماه فرصت دادم مغازه رو تحویل بده اما نمیده میگه مغازه دیگه پیدا نکردم چطور میتونم حکم تخلیه بگیرم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.باتوجه به مصوبه ستادکرونالازم است به وکیل متخصص درامورملکی وثبتی محل اقامت خودمراجعه نمائید.

  • موسی
    موسی

    باسلام وقت بخیر.
    آیا مالک مغازه می‌تواند به دونفر مغازه رااجاره بده هردونفر اسمش باشد تو اجاره نامه. بعدا مالک بخواد بدون اجازه اون یکی مستاجر به این یکی مستاجر کارت مباشر صادر کند

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.به نسبت سهمش بله.

  • محمد رضا##
    محمد رضا##

    سلام من مغازه ای رو یک سال پیش اجاره کردم و موعد یکساله آن در حال اتمام است و هر ماه مرتب اجاره آن را پرداخت نموده ام وموجر برای تمدید قرارداد ۶۵درصد به عنوان اجاره جدید اضافه کرده و من قبول نکردم حال موجر جهت تخلیه با چکهای تضمین که دارد من رو تحت فشار میزاره حال با توجه به وضعیت کرونا قوانین آن موجر میتواند اقدام به برگشت چک وفشار آوردن شود ممنون میشم راهنمایی کنید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.اگرچک هادرقراردادذکرشده باشدخیر.

  • صالح
    صالح

    سلام. من مغازه ای رو اجاره کردم مدت قراردادم تموم شده وبرای ۶ماه پشت قرارداد تمدید کردیم.آیا با اتمام تاریخ تمدید من بالاجبار همان روز باید تخلیه کنم یا میتونم فرصت بگیرم تا جایی رو پیدا کنم. ممنون میشم جواب بدید خدادخیرتون بده

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام می توانید از مصوبات ستاد کرونا استفاده کرده و یکسال تمدید کنید.

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان