شرایط اخذ پروانه ی کار برای اتباع خارجی

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

شرایط اخذ پروانه ی کار برای اتباع خارجی

قانون کار برای اتباع خارجی در ایران

ورود افراد بیگانه به خاک ایران نیز، مانند سفر به کشورهای خارجی، به ویزا نیاز دارد. ویزای ایران انواع مختلفی داشته که نوع آن با توجه به هدف مسافر مشخص می شود. ویزای تحصیلی، زیارتی، سیاسی، جهانگردی، درمانی، سرمایه گذاری، خبرنگاری و ویزا با حق کار، از جمله ویزاهای موجود برای اتباع خارجی به شمار می روند. در میان ویزاهایی که نام برده شد، ویزا با حق کار برای کارگران، متخصصان پزشکی و صنعتی و مهندسان خارجی، به منظور شروع کار در ایران صادر می شود.

مطابق قانون جمهوری اسلامی، اتباع خارجی برای کار در ایران باید ویزای مخصوص را دریافت کرده و مطابق قانون کار، شرایط کار در ایران را بپذیرند. البته دریافت این نوع ویزا شرایط مخصوص به خود را داشته که شرایط آن توسط وزارتخانه کار و امور اجتماعی و وزارتخانه امور خارجه تنظیم می شود. گروه وکلای دادگستری ره جویان عدالت، می توانند پاسخگوی پرسش های شما عزیزان در این زمینه باشند.

کارگر خارجی و شرایط قانونی اشتغال وی در ایران

قانون کار، به منظور تسهیل اشتغال اتباع خارجی در ایران، شرایطی را برای روابط بین کارگر غیر ایرانی و کارفرمای ایرانی در نظر گرفته است. این شرایط در مواد ۱۲۰ و ۱۲۱ قانون کار به صورت واضح و شفاف توضیح داده شده اند. مطابق این مواد، اتباع بیگانه برای اشتغال در ایران باید ویزای با حق کار را دریافت نموده و سپس نسبت به دریافت پروانه کار از وزارت کار اقدام نمایند.

البته لازم به ذکر است که اتباع خارجی در همه زمینه ها و به راحتی، وارد یک حوزه شغلی نشده و وزارت کار در گام نخست، در میان داوطلبان ایرانی به دنبال نیروی کار متخصص می گردد. به عبارت دیگر، اگر وزارت کار تشخیص دهد که برای شغلِ درخواست شده توسط نیروی خارجی، نیروی ایرانیِ متخصص و با مهارتِ مرتبط وجود دارد، از اشتغال نیروی خارجی جلوگیری کرده و اولویت را به نیروی داخلی اختصاص می دهد. در صورتی که داوطلب ایرانی، برای کارِ درخواست شده نباشد، نیروی خارجی مجوز لازم را دریافت خواهد کرد. در مرحله بعد، دانش و تخصص نیروی خارجی نیز مورد سنجش قرار گرفته و اگر مهارت وی برای کار درخواست شده کافی نباشد، اجازه اشتغال به وی داده نخواهد شد.

در نهایت، نکته ای که در این نوع اشتغال اهمیت دارد این است که اتباع خارجی از طریق اشتغال بتوانند مهارت و دانش خود را به نیروی ایرانی انتقال دهند تا در آینده ای نه چندان دور، وزارت کار بتواند نیروی داخلی را جایگزین نیروی خارجی کند.

پروانه ی کار برای اتباع خارجی

اتباع خارجی با درخواست کارفرمای ایرانی می توانند در ابتدا یک ویزای با حق کارِ یک ماهه دریافت نمایند. چنانچه پس از اتمام این زمان، کارفرما همچنان به کارگر خارجی نیاز داشت، می تواند نسبت به درخواست پروانه ی کار اقدام نماید. این درخواست در هیات فنی اشتغال وزارت کار بررسی شده و در صورت تایید، پروانه یک ساله برای تبعه خارجی صادر می گردد. مطابق ماده ۱۲۴ قانون کار، اعتبار این پروانه تنها یک سال بوده و پس از اتمام اعتبار، باید نسبت به تمدیدِ مجدد آن برای یک سالِ دیگر، اقدام نمود.

شرایط آسانتر برای اخذ پروانه ی کار

وزارت کار در ماده ۱۲۲ قانون کار اعلام کرده که اتباع خارجی در شرایط ویژه، می توانند راحت تر نسبت به دریافت پروانه ی کار اقدام نمایند. یکی از این شرایط، ده سال اقامت مداوم تبعه خارجی در ایران می باشد. علاوه بر این، چنانچه تبعه خارجی، همسر ایرانی داشته باشد، دریافت پروانه ی کار برای وی آسانتر خواهد بود. شرط دیگر این است که تبعه خارجی از جمله مهاجران قانونی از کشورهای اسلامی و پناهندگان سیاسی با کارت پناهندگی باشد. در صورت وجود هر یک از این شرایط برای تبعه خارجی، پروانه ی کار راحت تر اخذ می گردد.

در چه شرایطی اتباع خارجی مشمول قوانین کار نمی شوند؟

در مواردی، اتباع بیگانه مشمول قوانین ۱۲۰ و ۱۲۱ قانون کار نمی شوند. یکی از این موارد، ماموریت های دیپلماتیک و کنسولی می باشد. به عبارت دیگر، اگر تبعه مورد نظر، با تایید وزارت امور خارجه، در خدمت ماموریت های کنسولی و دیپلماتیک باشد، نیازی به داشتن شرایط لازم برای دریافت پروانه ی کار ندارد. علاوه بر این، کارشناسان و کارکنان سازمان ملل متحد و سازمان های وابسته به آنها، با تایید وزارت امور خارجه، اجازه اشتغال در ایران را دارند. همچنین، خبرنگاران فعال در خبرگزاری ها و مطبوعات خارجی با تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اجازه فعالیت در ایران را خواهند داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اشتغال اتباع خارجی در ایران، می توانید با مشاوران حقوقی ما در ره جویان عدالت در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان