شورای حل اختلاف و حدود اختیارات آن

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

شورای حل اختلاف و حدود اختیارات آن

نهاد های مردمی مختلفی وجود دارند که ریشه اصلی آن ها اصلاح و میانجیگری میان مردم در امور قضایی مختلف می باشد. یکی از این نهاد ها که در رسیدگی به امور قضایی غیر مهم از سمت نمایندگان مردم فعالیت دارد، شورای حل اختلاف است. اصلی ترین وظیفه این شورا ترویج صلح و سازش در میان مردم کشورمان می باشد. در واقع این شورا با بهره گیری از اصول و قواعد خاص، فرهنگ صلح را در کشورمان رواج می دهد. این مسئله موجب می شود تا دعوا های حقوقی تا میزان بسیار زیادی کاهش یابد. توجه داشته باشید که محدودیت هایی در وظایف شورای حل اختلاف وجود دارد. بنابراین نیاز است این مسائل قبل از مراجعه به این شورا بررسی گردد.

در سال های اخیر مراکز بسیار زیادی در سراسر کشورمان تاسیس شده اند اصلی ترین وظیفه آن ها کمک به مردم در شورای حل اختلاف بوده است. این مراکز با داشتن سال ها سابقه در زمینه حقوق و مبانی مربوط به آن، توانایی لازم را برای باز پس گیری حق مردم در اختیار دارند. اما قبل از هر چیزی نیاز است تا طرفین دعوا های حقوقی اطلاعات زیادی را نسبت به شورای حل اختلاف داشته باشند. این مسئله موجب می شود تا دعوا های حقوقی شما به شکل بهتری  حل شود. توجه داشته باشید که مجموعه های بزرگی مانند ره جویان عدالت در این عرصه کمک کننده مردم هستند.

آشنایی با شورای حل اختلاف از نگاهی دیگر

همان طور که گفته شد، ریشه و اساس اصلی شورای حل اختلاف، ایجاد صلح و آرامش در میان مردم کشورمان می باشد. اگر در دعوا های حقوقی نتیجه مطلوبی از طرفین حاصل نشود، این شورا به عنوان یک میانجیگر به فعالیت خواهد پرداخت. در راستای این مسئله، این شورا می تواند در صورت رفع اختلاف در میان طرفین، به تایید گزارش اصلاحی بپردازد. این گزارش پس از تایید قاضی موردنظر به طرفین ابلاغ خواهد شد. همچنین اگر سازش و صلح میان طرفین از این طریق صورت نگیرد، پرونده موردنظر به مراجع قضایی دیگر معرفی می گردد. در چنین شرایطی طرفین باید منتظر دستورات و تدابیر لازم برای اجرای دستورات قاضی موردنظر خود باشند.

یکی از تفاوت اصلی شورای حل اختلاف با سایر شورا ها، در حق صدور رای می باشد. در واقع قاضی این شورا از حق صدور رای برخوردار می باشد. رای صادر شده می تواند به صورت غیابی و حضوری توسط قاضی تایید گردد. همچنین این رای تا مدت زمان بیست روز قابل واخواهی خواهد بود.

وظایف اصلی این شورا

در سال های گذشته میزان مراجعات مردم کشور ایران به دادگاه ها برای پرونده های قضایی مختلف با افزایش شدیدی روبرو شده است. در همین راستا شورای حل اختلاف قدم به این عرصه گذاشته تا حجم مراجعات به دادگاه ها را کاهش دهد. این شورا با هدف توسعه دادن مشارکت های مختلف مردم و همچنین حل و فصل مشکلات محلی و مسائل گوناگون تشکیل شده است. لازم به ذکر است که مسائل قابل حل از سوی این شورا نباید از ماهیت قضایی برخوردار باشند. البته برخی از مسائل که دارای ماهیت قضایی با پیچیدگی نسبتا کمتری هستند، در این شورا مورد بررسی قرار می گیرد. هدف اصلی این شورا برقراری صلح و آرامش در میان اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد که ساختار غیردولتی دارند. نیاز است که بدانید این شورا تحت نظارت قوه قضاییه فعالیت دارد. عضو اصلی و البدل شورای حل اختلاف توسط مرکز امور شورا ها منصوب خواهند شد.

برخی از اختیارات شورای حل اختلاف

یکی از مفاهیمی که قبل از مراجعه به شورای حل اختلاف باید توسط طرفین مورد بررسی قرار بگیرد، حدود اختیارات شورا می باشد. این شورا می تواند کلیه امور مدنی و حقوقی را به صورت کامل مورد بررسی خود قرار دهد. همچنین این شورا توانایی بررسی کلیه جرایم قابل گذشت و بررسی جنبه های خصوصی جرایم غیرقابل گذشته را در اختیار دارد. همچنین تمامی دعاوی های مالی مربوط به اموال منقول تا نصاب دویست میلیون ریال جزو اختیارات این شورا به شمار می رود. صدور گواهی های حصر وراثت، تحریر ترکه و دعاوی های مربوط به عین مستاجره و اجاره بها نیز جزو وظایف این شورا شناخته می شود.

جمع بندی

همان طور که متوجه شدید، شورای حل اختلاف به عنوان یکی از مراجع حقوقی بسیار مهم در کشور ایران شناخته می شود. اما برخی افراد تاکنون نتوانسته اند اطلاعات لازم را در این زمینه به دست آورند و در پرونده های مخلف خود سردرگم هستند. در چنین شرایطی استفاده از خدمات وکلای دادگستری ره جویان عدالت می تواند کمک ویژه ای را به شما کند. مجموعه ره جویان عدالت به عنوان یکی از بزرگترین مراکز خدماتی در عرصه حقوقی شناخته می شود. شما می توانید با ایجاد ارتباط با کارشناسان حقوقی مجموعه ره جویان عدالت، اطلاعات زیادی را در این رابطه کسب کنید. کارشناسان ما در تلاش هستند تا با ارائه اطلاعات لازم در این زمینه، تاثیر مستقیمی را در موفقیت شما در پرونده های حاضر در این شورا داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان