سرنوشت کالاهای ضبط شده در گمرک

Rate this post

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

سرنوشت کالاهای ضبط شده در گمرک

با توجه به قوانین گمرک بعضی از کالاهایی که از مرزهای کشور وارد می شوند، ضبط خواهند شد. قبل از اینکه به سرنوشت کالاهای ضبط شده در این سازمان بپردازیم، بهتر است به دلایل ضبط کالا پرداخته شود. زمانی که کالایی از مرز کشور وارد می شود به دلایلی در گمرک باقی می ماند. در واقع کالاهایی که ورود آنها طبق قانون ممنوع باشد توقیف می شوند. بعد از توقیف شدن اینگونه کالاها، کالای مورد نظر به صورت موقت در انبار گمرک نگه داشته می شود یا به عبارت دیگر ضبط می شود. علاوه بر کالاهای ممنوع الورود، نوعی دیگری از کالاها هستند که، این کالاها نیز هنگام ورود به کشور ضبط می شوند. این کالاها، کالاهایی هستند که ترخیص آنها بنا به دلایلی در موعد مقرر انجام نشده است.

کالای ضبط شده در این سازمان برای مدت طولانی به صورت ضبط شده باقی نمی ماند، چون این امر هزینه هایی را برای گمرک در بر دارد. به همین دلیل این سازمان باید با توجه به قوانین موجود، تصمیماتی در مورد اینگونه کالاها اتخاذ کند. البته لازم به ذکر است که کالاهایی که در این سازمان ضبط می شوند به کالاهای فاسد شدنی (فساد پذیر) و کالاهای غیر فاسد شدنی تقسیم می شوند. به همین دلیل قوانین موجود در مورد این دو نوع کالا متفاوت است. در ادامه مطلب به تشریح بیشتر این دو نوع کالا ضبط شده خواهیم پرداخت.

اقدامات گمرک در رابطه با کالای ضبط شده غیر فاسد شدنی

اگر مالک کالا مشخصات کالای خود را بعد از ضبط شدن به صورت کامل به گمرک اعلام کند، سه ماه از جانب گمرک به مالک جهت خارج کردن کالا از کشور مهلت داده می شود. چنانچه مالک در مدت این سه ماه اقدامی جهت خارج کردن کالای خود انجام ندهد، کالا به صورت موقت توسط این سازمان ضبط می شود.

بعد از ضبط کالا به صورت موقت، یک فرصت دو ماه مجددا به مالک داده می شود تا از طریق مراجع قضایی کالای خود را پیگیری کند. چنانچه در این مدت نیز مالک اقدامی جهت رفع ضبط کالا و یا اثبات مالکیت خود نکند، تمام کالا به صورت قطعی ضبط می شود.

بعد از اینکه ضبط کالا به طور قطعی انجام شد، دولت مالک آن محسوب می شود و طبق قانون، سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی برای تعیین تکلیف نهایی کالا اقدام می کند. این سازمان کلیه کالای ضبط شده را به انبار خود منتقل می کند و به موجب قانون، اجازه فروش کالاهای ضبط شده را دارد. در ادامه مطلب به تعیین تکلیف کالای ضبط شده فاسد شدنی (فساد پذیر) خواهیم پرداخت.

تعیین تکلیف کالاهای ضبط شده فاسد شدنی (فساد پذیر)

همانطور که اشاره شد تعیین تکلیف کالای ضبط شده فاسد شدنی (فساد پذیر) با سایر کالا ها متفاوت است. در رابطه با این نوع کالای ضبط شده باید گفت، این نوع کالا بر خلاف کالای غیر فاسد شدنی، چه ضبط موقت باشد، چه ضبط قطعی در هر صورت کالا باید بعد از مدت قانونی به فروش برسد.

مدت قانونی که توسط دولت تا تعیین تکلیف شدن این کالا در گمرک در نظر گرفته شده، شش ماه است. مبلغی که از طریق فروش این نوع کالا به دست می آید، تا تعیین تکلیف نهایی توسط دولت به صورت سپرده نگهداری می شود. البته اگر مرجع رسیدگی تشخیص دهد که کالا نباید فروخته شود، کالای ضبط شده تا زمانی که تعیین تکلیف شود به انبار انتقال داده می شود.

چگونگی فروش کالای ضبط شده در گمرک

همانطور که اشاره شد کالاهایی که در گمرک ضبط می شوند توسط سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی فروخته می شوند. روش هایی که از طریق آن سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی اقدام به فروش کالا می کند، شامل مزایده، حراج و خرده فروشی است.

اگر کالای ضبط شده به صورت مزایده به فروش برسد، مالک کالای ضبط شده امکان شرکت در مزایده را دارد. نگهداری کالای ضبط شده در انبار گمرک و یا  انبار سازمان جمع آموری و فروش اموال تملیکی هزینه هایی را برای این سازمان ها دارد. به همین دلیل این سازمان ها در زمان فروش کالاهای ضبط شده، این هزینه ها را از مبلغ فروش کالا کسر می کنند. مبلغی هم که در مزایده و به طور کلی فروش کالای ضبط شده به دست می آید به صورت سپرده نگهداری می شود. مالک می تواند به مدت دو سال جهت دریافت پول کالای فروخته شده اقدام کند.

پیگیری قانونی کالای ضبط شده

 کار ترخیص کالاهای ضبط شده یک کار بسیار حساس و زمانبر است. در واقع چنانچه با روش های قانونی ترخیص کالا آشنا باشید امکان ترخیص شدن و ممانعت از ضبط کالا به صورت قطعی وجود دارد. به همین دلیل بهتر است که، این کار به یک وکیل زبردست و ماهر سپرده شود. یکی از گروه هایی که از وکلای خبره و ماهر تشکیل شده، گروه وکلای ره جویان عدالت است. وکلای این گروه، دارای سالها تجربه در این زمینه هستند و در کمترین زمان ممکن کارهای ترخیص و پیگیری ضبط کالا را انجام می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان