سردفتر و مسئولیت های آن

Rate this post

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

سردفتر و مسئولیت های آن

نهاد های حقوقی مختلفی در کشور ایران حضور دارند که با انجام فعالیت های حقوقی مختلف، روند کار مردم را آسان تر کرده اند. یکی از قدیمی ترین نهاد های حقوقی در کشور ایران دفاتر اسناد رسمی می باشد. این دفاتر در واقع بخشی از وظایف دولتی را انجام می دهند و زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور به فعالیت می پردازند. این نهاد حقوقی زیر نظر سازمان ثبت اسناد می باشد، اما وابستگی مالی آن کاملا مستقل است.

نیاز است که بدانید، تمامی دفاتر اسناد رسمی برای دریافت مجوز های مربوطه در این عرصه نیاز به یک سردفتر دارند. در واقع سردفتر به عنوان مدیریت یک دفتر اسناد رسمی شناخته می شود که از سوی مراجع مربوطه تایید شده است. لازم به ذکر است که امروزه دفاتر اسناد رسمی بسیار زیادی در نقاط مختلف کشورمان وجود دارند که وظیفه اصلی آن ها ثبت و تنظیم قرارداد ها می باشد. وکلای دادگستری با توجه به تسلط به قوانین؛  آشنایی بیشتری را نسبت به ارائه خدمات از سوی این مراکز دارند و می توانند در تنظیم اسناد و قراردادها و شرایط توافق طرفین مشاوره لازم را به شما ارائه نمایند.

سردفتر کیست؟

همان طور که گفته شد، سردفتر کسی بوده که اداره دفاتر اسناد رسمی یا دفاتر ازدواج و طلاق را بر عهده خواهد داشت. معمولا ریاست دفاتر اسناد رسمی از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور تعیین خواهد شد. نیاز است که بدانید، افرادی که به دنبال فعالیت در شغل سردفتر هستند، باید در آزمون های مخصوص این شغل شرکت کنند. اگر در آزمون موردنظر نمره مربوطه توسط فرد کسب شود، آن فرد مجوز لازم را برای احداث دفتر اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق کسب خواهد کرد. فعالیت سردفتر در دفتر اسناد رسمی موردنظر به صورت مرتب مورد بررسی قرار خواهد گرفت. به دلیل حساس بودن این شغل در کشور ایران و اختیارات مربوط به آن، نهاد های زیادی برای بازرسی مرتب دفاتر اسناد رسمی و عملکرد صحیح سردفتر در نظر گرفته شده اند.

توجه داشته باشید که در سال های گذشته بسیاری از افراد بر این باور بوده اند که سردفترتنها اداره دفتر را بر عهده دارد. اما نیاز است که بدانید، این فرد باید بتواند تمامی خواسته حقوقی، معاملات و اسناد رسمی مردم را به ثبت برساند. دفاتر ازدواج و طلاق نیز همانند دفاتر اسناد رسمی نیاز به یک سردفترند تا تمامی امور آن ها به صورت مرتب مورد بازرسی قرار بگیرد.

مسئولیت های سردفتر در دفاتر اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق

نیاز است که بدانید، مسئولیت سردفتر در دفاتر اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق تفاوت هایی را می تواند داشته باشد. اما برخی از اصلی ترین وظایف سردفتر در چنین مراکزی مشابه یکدیگر می باشد. یعنی برخی از وظایف سردفتر در هر دو مرکز حقوقی یکسان می باشد. از اصلی ترین وظیفه سردفتر می توان به تنظیم و ثبت اسناد غیرمالی و مالی بر اساس قانون و مقررات تعیین شده اشاره داشت. این مسئله از اصلی ترین وظایف سردفتر به شمار می رود. همچنین بازرسی دقیق هویت طرفین با استفاده از اسناد ارائه شده به صورت دقیق از دیگر وظایف سردفتر به شمار می رود. همچنین سردفتر باید به ارائه رونوشت گواهی شده به افرادی که حق دریافت آن را دارند نیز بپردازد. این مسئله نیز از وظایف اصلی سردفتر به شمار می رود.

علاوه بر موارد ذکر شده یک سردفتر باید بتواند به تصدیق صحت امضای طرفین معامله و همچنین گواهی امضای اشخاص نیز بپردازد. حفاظت و قبول کردن اسنادی که افراد به صورت امانت و مخفی به این دفاتر می سپارند نیز از وظایف اصلی این مراکز می باشد. اسنادی که به صورت امانت ارائه می شوند، شامل وصیت نامه نیز خواهد شد. یک سردفتر باید با اجرای تمامی موارد ذکر شده به صورت دقیق و بدون هیچ گونه اشتباه، تمامی امور مردم در موارد ذکر شده را انجام دهد. توجه داشته باشید که کارکنان مختلفی می توانند زیرنظر سردفتر به فعالیت بپردازند. لازم به ذکر است که موارد ذکر شده باید توسط سردفتر مورد بررسی قرار بگیرد.

جمع بندی

همان طور که گفته شد شغل سردفتر به عنوان یکی از مشاغل حساس در سازمان ثبت اسناد و املاک کشورمان به شمار می رود. این شغل به دلیل حساسیت بالای خود در کشور ایران، از بازرسی های مختلفی عبور می کند. بسیاری از شهروندان اطلاع کافی از آثار تنظیم اسنادرسمی در دفاتر اسنادرسمی ندارند؛ در چنین شرایطی گروه وکلای دادگستری ره جویان عدالت به کمک مردم کشورمان خواهد آمد. ره جویان عدالت با داشتن سابقه لازم در این زمینه، می تواند در خصوص تنظیم اسناد و قرارداد به شما مشاوره لازم را ارائه نماید. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با کارشناسان مجموعه ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان