توقیف خودرو به علت عدم رعایت حجاب

5/5 - (2 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

توقیف خودرو به علت عدم رعایت حجاب

عدم رعایت حجاب و اطلاعاتی در خصوص این قانون

قانون برای زنان و پوشش آنها حد و مرزی را مشخص کرده است که این امر مورد توجه قانون گذاران نیز می‌باشد. عدم رعایت حجاب از سمت قانون گذاران جرم تلقی می‌شود و شخصی که کشف حجاب کرده است مجرم شناخته خواهد شد.

طبق ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی مجازات افراد بی‌حجاب جزای نقدی و یا حبس می‌باشد. حجاب در لغت به معنای روگیری است. مسئله حجاب یکی از مهمترین مواردی است که در سنت اسلامی و در فقه، زنان همواره ملزم به رعایت آن بوده‌اند.

رعایت حجاب همیشه از دید فقهای شیعه و اهل سنت مورد قبول بوده است. از جنبه دیگر، شرع در نگارش قانون و جرم انگاشتن یک موضوع، نقش بسیار مهمی دارد و با توجه به اینکه کشور ایران یک کشور مسلمان است شرع در این کشور بسیار مهم می‌باشد. تا جایی که اگر افراد به موارد شرعی پایبند نباشند مجرم شناخته می‌شوند.

از مهمترین این موارد، می‌توان به مسئله حجاب اشاره نمود. طی سال‌های اخیر، موضوع بی‌حجابی در کشور ما بسیار بحث برانگیز بوده است.  قصد داریم در این مقاله در خصوص عدم رعایت حجاب و یا توقیف خودرو به علت عدم رعایت حجاب اطلاعاتی را در اختیارتان بگذاریم.

بی‌حجابی و تعریفی در خصوص کشف حجاب

بی‌حجاب به فردی گفته می‌شود که هر آن چیزی که در دین اسلام و شرع برای پوشش یک فرد در نظر گرفته شده است را رعایت نکند. دین اسلام برای پوشش زنان حد و مرزی را در نظر گرفته است و تمامی زنان ملزم به رعایت آن هستند. این حدود که توسط دین اسلام مشخص شده است از پوشاندن کامل موی سر، پاها، دست‌ها تا مچ و پوشاندن کامل اعضای بدن به غیر از گردی صورت می‌باشد.

همانطور که بالاتر نیز عنوان کردیم یکی از مواردی که در قانون کشور ما بسیار تاثیرگذار است شرع می‌باشد. شرع تاکید ویژه‌ای بر مسئله حجاب دارد و به همین دلیل توجه قانون گذاران به این مسئله نسبت به قبل شدت گرفته است. به همین دلیل اگر دختران و زنان اقدام به کشف حجاب کنند و در انظار عمومی به صورت بی‌حجاب حضور پیدا کنند، جرم آنها بی‌حجابی است و مجازات بی‌حجابی همانطور که بالاتر نیز عنوان کردیم حبس و یا جزای نقدی می‌باشد.

مجازات افراد بی‌حجاب

همانطور که بالاتر نیز عنوان کردیم قانونگذار به مسئله عدم رعایت حجاب و توجه به شرع توجه ویژه‌ای داشته است و بی‌حجابی را جرم می‌داند و بر این آن مجازاتی را در نظر گرفته است. در ادامه به این موضوع یعنی بی‌حجابی و حکم افراد بی‌حجاب اشاره خواهیم کرد.

طبق ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، زنانی که بدون حجاب شرعی در انظار عمومی حضور پیدا کنند، به حبس ۱۰ روز تا دو ماه و یا پرداخت جریمه نقدی معادل ۵۰ تا ۵۰۰ هزار ریال محکوم می‌شوند. این مورد مجازات بی‌حجابی و یا بدحجابی زنان است. طبق مواردی که بالاتر عنوان کردیم بی‌حجابی یک عمل حرام است و عدم رعایت آن جرم به حساب می‌آید. توجه داشته باشید اگر قاضی لازم بداند و تشخیص دهد می‌تواند حبس را به جریمه نقدی تبدیل کند.

توقیف خودرو به علت عدم رعایت حجاب

موضوع دیگری که باید بدانید این است که توقف خودرو به دلیل کشف حجاب یکی دیگر از مواردی است که امروزه افراد بسیاری با آن دست به گریبان هستند و ممکن است موضوعی باشد که برای بسیاری از افراد رخ دهد. امروزه توقف خودروها به دلیل کشف حجاب و یا ارسال پیامک از سمت پلیس امنیت باعث درگیری بسیاری از افراد شده است. در صورتی که برای رفع توقیف خودرو خود به وکلای پایه یک دادگستری احتیاج دارید می‌توانید با گروه ره جویان عدالت به عنوان گروه وکلای دادگستری مراجعه نمایید. مشاوره با وکلای مسلط به این قوانین شما را از ارتکاب جرم و بسیاری از موارد دیگر باز می‌دارد. پیشنهاد می‌کنیم برای مشاوره حقوقی به صورت تلفنی و یا آنلاین با گروه ره جویان عدالت در ارتباط باشید.

 یکی از مواردی که بسیاری از افراد با آن دست به گریبان هستند این موضوع است که عده بسیاری از افراد خودرو را حریم شخصی می‌دانند. این افراد می‌گویند در حریم شخصی مختارند که هر عملی را انجام دهند. نتیجه این بحث این چنین شد که مجلس شورای اسلامی قانونی را تحت عنوان قانون صیانت از حجاب و عفاف مطرح نمود.

طبق این قانون عنوان شد که خودرو حریم شخصی هیچ فردی نیست و رویت بدحجابی و یا کشف حجاب در خودرو در انظار عمومی جرم شناخته می‌شود و افراد خاطی باید جریمه نقدی پرداخت کنند و یا در بعضی از موارد خودروی آنها توقیف خواهد شد. توقف خودرو برای کشف حجاب در خصوص مواردی پیش بینی شده است که این موارد به شرح ذیل می‌باشد:

بی‌حجابی و یا بدحجابی در داخل خودرو.

پوشش نامناسب و ایجاد روابط نامشروع. استعمال دخانیات.

روزه‌خواری در ماه مبارک رمضان.

به همراه داشتن سگ.

ایجاد آلودگی‌ صوتی.

اگر هر کدام از این موارد توسط پلیس راهور در خودروی شما رویت شود مامورین مجاز هستند تا خودرو را متوقف و آن را به پارکینگ انتقال دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان