اظهارنامه و نحوه تنظیم آن

5/5 - (2 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

اظهارنامه و نحوه تنظیم آن

آیا شما با مفهوم اظهارنامه آشنایی دارید؟ به صورت کلی، قانون گذاران ایران در آئین دادرسی مدنی، ابزاری با نام اظهار نامه را طراحی کرده اند. با استفاده از این ابزار بدون نیاز به مراجعه به دادگاه، ما می توانیم اقامه دعوا نماییم. از جمله دیگر کاربرد های این ابزار می توان به ارسال درخواست اشاره کرد. استفاده از اظهار نامه، همیشه الزامی نیست. افراد می توانند در صورت صلاحدید، با میل و اختیار خودشان نسبت به استفاده از آن اقدام نمایند. امروز ما قصد داریم تا این ابزار را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تنظیم اظهار نامه، با ما در ادامه همراه شوید.

اظهارنامه چیست؟

بیایید تا کارمان را با بررسی دقیق چیستی اظهارنامه شروع کنیم. به صورت کلی، بر اساس ماده ۱۵۶ قانون آیین دادرسی مدنی، هر فردی قبل از ارائه دادخواست به مقامات مسئول، می تواند نسبت به طراحی اظهار نامه اقدام نماید. اظهار نامه برای مطالبه حق از دیگر افراد مورد استفاده قرار می گیرد. البته زمانی استفاده از اظهار نامه جایز است که موعد مطالبه حق بر اساس قرارداد، فرا رسیده باشد. بر اساس همین ماده در قانون آیین دادرسی مدنی، برای ارائه انواع اظهار نامه نیازی به حضور در دادگاه نیست!

نحوه تنظیم انواع اظهار نامه

افراد می توانند از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نسبت به تنظیم اظهار نامه اقدام نمایند. قبلا امکان استفاده از تکنولوژی های تحت شبکه برای ارسال اظهار نامه وجود نداشت و متقاضیان باید نسبت به پر کردن یک فرم فیزیکی اقدام می نمودند. خوشبختانه در حال حاضر امکان ارسال انواع اظهار نامه به صورت مجازی هم فراهم شده است. در اکثر مواقع، ارسال اظهار نامه یک مسئله اختیاری به حساب می آید اما در برخی از مواقع، استفاده از آن الزامی می شود. جالب است بدانید که تا به امروز، استفاده از انواع اظهار نامه جلوی ایجاد مشکلات متنوع قضایی را گرفته است. همین مسئله هم باعث شده تا استفاده از این ابزار قضایی اهمیت زیادی پیدا نماید.

بررسی کاربرد های اظهار نامه

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که به صورت دقیق، اظهارنامه چه کاربردی دارد و ما چگونه می توانیم آن را مورد استفاده قرار دهیم؟ شما می توانید در موقعیت های مختلفی نسبت به استفاده از این ابزار اقدام نمایید. در لیست زیر شما می توانید چند مورد از این موقعیت های پر اهمیت را مشاهده نمایید.

  • اگر از کسی طلب داشته باشید، قبل از اقدام برای شکایت می توانید نسبت به ارسال اظهار نامه اقدام نمایید.
  • اگر زن خانه را ترک نموده است، مرد می تواند اظهار نامه عدم تمکین را برای زن ارسال کند.
  • اگر مستاجر هزینه شارژ ساختمان و آب و گاز مشترک را پرداخت نمی کند، مدیر ساختمان می تواند نسبت به ارسال اظهار نامه اقدام نماید.
  • اگر مستاجر به دنبال تخلیه ساختمان باشد اما مالک آن را تحویل نگیرد، مستاجر باید اظهار نامه ارسال کند.
  • اگر دلیلی برای اثبات ادعا وجود نداشته باشد، می توان نسبت به ارسال اظهار نامه و دریافت پاسخ اقدام نمود.
  • اگر طرفین یک معامله به مشکل برخورد کنند و نتوانند در انتخاب داور به توافق برسند، الزاما باید از اظهار نامه استفاده نمایند.

اظهارنامه با دادخواست چه تفاوتی دارد؟

خیلی از افراد به این مسئله توجهی ندارند ولی میان اظهارنامه و دادخواست، تفاوت های زیادی وجود دارد. در دادخواست، شما باید تشریفات دادرسی را به صورت الزامی رعایت کنید. این مسئله برای ارائه و تنظیم اظهار نامه، الزامی نمی باشد. تنظیم اظهار نامه خیلی راحت است. فقط کافی است به سراغ دفاتر خدمات  الکترونیکی بروید و درخواست اظهار نامه خود را ثبت کنید. این در حالی است که برای ارسال دادخواست شما باید نسبت به طی کردن مراحل اداری اقدام نمایید.

برای ارسال اظهار نامه، شما نیازی به پرداخت هزینه هایی همچون هزینه دادرسی ندارید. این در حالی است که با ارسال دادخواست، متقاضیان باید نسبت به پرداخت هزینه دادرسی هم اقدام نمایند. دادخواست یک نوع شکایت به حساب می آید. با پیگیری این شکایت، پرونده ایجاد شده و رای توسط قاضی صادر می شود. این در حالی است که اظهار نامه منجر به ایجاد پرونده نخواهد شد! اظهار نامه فقط جنبه اعلام و اخطار دارد.

تنظیم اظهارنامه با خدمات ره جویان عدالت

در نهایت، اگر شما هم به دنبال تنظیم اظهار نامه در بهترین حالت ممکن هستید، می توانید هم اکنون گروه وکلای دادگستری ره جویان عدالت را مورد استفاده قرار دهید. ره جویان عدالت یکی از شناخته شده ترین و مطرح ترین تیم های ایرانی فعال در زمینه ارائه خدمات حقوقی به حساب می آید که همواره خدماتش را در اختیار متقاضیان قرار می دهد. با استفاده از خدمات گروه وکلای دادگستری ره جویان عدالت، شما می توانید نسبت به تنظیم دقیق انواع اظهار نامه اقدام نمایید. این مجموعه همواره از خدمات بهترین و شناخته شده ترین وکلای ایرانی برای تنظیم اظهار نامه یا پیگیری مشکلات قضایی استفاده می نماید. پس، برای کسب بیشترین بازدهی ممکن در این زمینه شما می توانید هم اکنون با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان