آیا خرید و فروش ارز جرم است؟

2.3/5 - (3 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

آیا خرید و فروش ارز جرم است؟

خرید و فروش ارز

این روزها، بازار پرالتهاب و داغ دلار و ارزهای خارجی، هر فردی را برای ورود به بازار معامله ترغیب می کند. در این میان، بسیاری از سودجویان به شکل غیر‌قانونی به خرید و فروش ارز پرداخته و بازار را از آنچه هست، آشفته‌تر می کنند. دولت برای مقابله با این بی نظمی ها در معاملات ارزی، تدابیری اندیشیده تا به این بازارِ پرسود، سامان بخشد. اما سوال اصلی این است که “آیا خرید و فروش ارز در ایران جرم تلقی شده و دارای مجازات است یا اینکه افراد فارغ از هر قانون و محدودیتی می توانند به معامله ارزهای خارجی در بازار بپردازند؟” با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

خرید و فروش قانونی ارز در ایران

اگر جزء آن دسته از معامله‌گرانی هستید که خرید و فروش ارز برایتان از اهمیت بالایی برخوردار است، باید با آگاهی کافی در مورد قوانین معاملات ارزی در ایران، نسبت به انجام معاملات اقدام نمایید. در این شرایط، اصل امنیت حقوقی در معاملات رعایت شده و قانون، سد راه شما نخواهد شد. مقررات خرید و فروش ارز با هدف مبارزه با قاچاق ارز در ایران اعمال شده و تمامی نهادهای مربوطه از قبیل صرافی ها، مشتریان و اشخاص حقیقی ملزم به رعایت آن هستند. مطابق قانون، اشخاص باید از طریق بانک مرکزی و صرافی های مجاز نسبت به خرید ارز و یا فروش آن اقدام نمایند. بدون تردید، خرید از دلالان ارز ریسک بالایی خواهد داشت؛ زیرا خریدار از اصالت ارز اطمینان نداشته و ممکن است ارز جعلی را خریداری نماید.

افراد با در اختیار داشتن کارت ملی و یک کارت بانکی معتبر می توانند نسبت به انجام این معاملات اقدام نمایند. البته خرید ارز در ایران دارای محدودیت بوده و برای خرید سالانه، سقف خاصی تعیین شده که خرید، بیش از آن میزان مقدور نخواهد بود. صرافی ها نیز باید به منظور مبارزه با پولشویی در خرید و فروش ارز به صورت اسکناس، مقررات لازم را رعایت کنند.

آیا خرید و فروش ارز جرم است؟

سوالی که برای بسیاری از معامله‌گران مطرح می شود این است که “انجام معاملات ارزی جرم محسوب شده یا قانونی است؟” در پاسخ باید گفت که اگر اینگونه معاملات در خارج از شبکه امن و مورد تایید صرافی و بانکی باشد، نوعی دلالی بوده و جرم محسوب می شود. در نتیجه، دلالان که در صرافی های غیرمجاز یا در کنار خیابان ها به خرید و فروش ارز می پردازند، مجرم تلقی می شوند. بنابراین، برای انجام معاملات ارزی مطمئن، باید به بانک ها و صرافی های مورد تایید بانک مرکزی مراجعه نمود. اگر برای انجام اینگونه معاملات به مشاوره و راهنمایی وکلای مجرب و مشاوران حقوقی زبده نیاز دارید، گروه وکلای دادگستری ره جویان عدالت می تواند به شما در این زمینه کمک کند.

جرایم خرید و فروش ارز به صورت غیرقانونی

همانطور که گفته شد، قانون برای خرید و فروش ارز در بازار محدودیت خاصی در نظر گرفته و عبور از این محدودیت مجازاتی در پی خواهد داشت. با این حال، عمده تخلفات معاملات ارزی مربوط به قاچاق ارز می باشد. از جمله مصادیق قاچاق ارز می توان به خرید و فروش ارز در صرافی های غیرمجاز، ورود و خروج ارز بدون توجه به تشریفات قانونی و بیشتر از حد مجازِ در نظر گرفته شده توسط قانون، عدم ثبت معاملات انجام شده در سامانه های مربوطه و انجام معاملات بدون داشتن فاکتور معتبر اشاره کرد.

مجازات قاچاق ارز و خرید و فروش ارز به صورت غیرقانونی شامل جریمه نقدی، شلاق و حبس می باشد. علاوه بر این، کل ارز قاچاق شده نیز، ضبط خواهد شد. جریمه نقدی نیز برای ارزهای ورودی، خروجی و خرید و فروش ارز به صورت غیرقانونی به ترتیب، یک تا دو برابر ارزش ریالی ارز، دو تا چهار برابر ارزش ریالی ارز و دو برابر ارزش ریالی ارز می باشد. میزان حبس نیز با توجه به ارزش ارزها از ۹۱ روز تا ۲ سال متغیر خواهد بود.

آیا انتقال ارز به خارج از کشور جرم است؟

قانون برای خرید ارز و خروج آن از کشور نیز محدودیت خاصی در نظر گرفته است. افراد اجازه انتقال ارز به خارج از کشور را داشته اما باید به سقف در نظر گرفته شده توسط قانون پایبند باشند. برای انتقال ارز به بهای بیش از ۱۰ هزار یورو یا معادل آن از کشور، باید به گمرک مراجعه نمود. گمرک با ارائه یک کد رهگیری از فرد می خواهد که به شعب بانک ها مراجعه نموده و در ازای تحویل ارز، رسیدی دریافت نماید. پس از آن، اگر مرکز اطلاعات مالی با درخواست فرد موافقت نماید، صدور حواله وجه، توسط بانک صورت می پذیرد.

سقف ورود و خروج ارز

افراد برای انتقال ارز با بهای بیش از ۱۰ هزار یورو و معادل آن، نیازی به اظهارنامه نخواهند داشت. برای خروج ارز از کشور از طریق خطوط هوایی، مقدار ارز باید کمتر از ۵ هزار یورو یا معادل آن باشد. از طریق زمینی نیز، می توان حداکثر تا ۲ هزار یورو یا معادل آن، ارز از کشور خارج کرد. اگر برای خروج ارز از کشور به مشاوره و راهنمایی نیاز دارید، گروه ره جویان عدالت با کادری مجرب آماده پاسخ به پرسش ها و راهنمایی شما می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان