مجازات کشف حجاب چیست؟

Rate this post

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

مجازات کشف حجاب چیست؟

هر کشوری دارای قوانین خاصی می باشد. کشف حجاب در ایران به معنای نقض قانون بوده و به همین خاطر با افراد خاطی برخورد قانونی می شود. مجازات کشف حجاب در مکان های عمومی بر اساس ماده قانونی تعیین و تکلیف خواهد شد.

کشف حجاب چیست؟

پیش از اینکه اطلاعات لازم را درباره مجازات کشف حجاب به دست آورید، ابتدا بهتر است از منظر حقوقی و قانونی با معنای کشف حجاب آشنا شوید. کشف حجاب از دیدگاه قانونی و حقوقی به وضعیتی اطلاق می شود که خانمی در انظار و اماکن عمومی حجاب و پوشش شرعی را رعایت نکرده باشد، به عنوان مثال بدن و موهای سر او از پوشش مناسبی برخوردار نباشند.

بر مبنای تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، مجازات کشف حجاب بانوان، پرداخت هزینه نقدی و حبس است.

در دین اسلام، حد پوشش و حجاب اسلامی مشخص شده که بر مبنای آن، خانم ها باید پوشش مناسبی برای بدن و موهای خود در نظر بگیرند. مسئله حجاب جزو قوانین فقهی و شرعی کشور بوده و هر فرد مسلمانی موظف به رعایت آن می باشد. گذشته از این، در کشور ایران رعایت پوشش اسلامی به شکل یک قانون در آمده و سرباز زدن از اجرای آن به معنای هنجارشکنی و نقض قانون می باشد و جرم به حساب می آید. بر مبنای قانون، حفظ عفاف و حجاب در جامعه الزامی می باشد، به همین علت خانمی که به هر دلیلی کشف حجاب کرده باشد، از نظر شرعی گناهکار و از نظر اجتماعی مجرم شناخته می شود.

ممکن است بخش کثیری از آحاد جامعه در مورد جرم و مجازات کشف حجاب اطلاع نداشته باشند. متاسفانه برخی از افراد حتی نمی دانند کشف حجاب جرم است.

کشف حجاب در چه مکان هایی جرم است؟

کشف حجاب می تواند در محیط های مختلف مثل فضای مجازی، خودروی شخصی و… باشد. به هر حال کشف حجاب به هر صورت و در هر مکانی جرم محسوب می شود.

تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، مجازات کشف حجاب و هنجار شکنی در جامعه را اینگونه توصیف می کند: «هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل، به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می گردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی ‌باشد ولی عفت عمومی را جریحه‌دار نماید، فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»

مجازات کشف حجاب در چه شرایطی اعمال می شود؟

نکته مهم در مورد مجازات کشف حجاب این است که این مجازات نیازی به شکایت فردی از شما ندارد. در واقع این جرم جنبه عمومی دارد، بنابراین بهتر است زمانی که اخطار یا تذکری از سمت نیروهای مقاومت بسیج یا ماموران نیروهای انتظامی دریافت می کنید، حجاب خود را رعایت کنید. در غیر این صورت این موضوع می تواند منجر به تشکیل پرونده شده و مجازات به دنبال داشته باشد.

مجازات کشف حجاب در مورد افرادی انجام می شود که حجاب اسلامی را به عمد، از روی آگاهی و یا به دلیل بر هم زدن نظم عمومی و شکستن هنجارهای جامعه به شکل کاملاً حذف کرده اند. خانم هایی که قسمتی از موهای خود را بیرون گذاشته اند، مشمول چنین مجازاتی نمی شوند. با این حال، در صورت تذکر این خانم ها نیز باید حجاب خود را رعایت کنند.

کشف حجاب در خودرو

مجازات کشف حجاب در خودرو نیز طبق تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی تعیین می شود. مجازات کشف حجاب در خودرو، فضای مجازی و انظار و اماکن عمومی شامل حبس ۱۰ روز تا ۲ ماه و پرداخت جریمه نقدی معادل پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال می شود. همان طور که می دانید کشف حجاب در هر مکانی حتی خودرو جرم به حساب می آید و مشمول جریمه می شود. در سال های گذشته خانم هایی که در خودرو اقدام به کشف حجاب می کردند، مشمول مجازات می شدند. خانم هایی که به دلیل کشف حجاب در خودرو مشمول جریمه و مجازات شدند، نسبت به این موضوع اعتراض کردند.

در ادامه نیز در قانون بیان گردید که خودرو جزو حریم شخصی به حساب نمی آید، چون افراد در داخل خودروی شخصی هم قابل مشاهده هستند. با این توصیف کشف حجاب در خودرو نیز دقیقاً کشف حجاب در انظار و اماکن عمومی می باشد.

مجازات کشف حجاب در صورت تکرار مجدد چیست؟

مجازات کشف حجاب برای خانم هایی که برای اولین بار اقدام به کشف حجاب می کنند، تشکیل پرونده و تعهد کتبی می باشد. اگر فردی سابقه کشف حجاب داشته باشد یا از دادن تعهد کتبی امتناع ورزد، در این حالت پرونده او برای بررسی به مقام قضایی ارجاع داده می شود.

گروه وکلای دادگستری ره جویان عدالت می توانند اطلاعات جامع و کاملی درباره قوانین کشف حجاب، نحوه اعمال مجازات و سایر موارد در اختیار شما قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان