روش فسخ و یا ابطال صلح عمری

4.2/5 - (6 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل ملکی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

روش فسخ و یا ابطال صلح عمری

چگونه و تحت چه شرایطی می توان ابطال صلح عمری را انجام داد؟ این سوالی است که در این مطلب به بررسی جنبه های مختلف آن می پردازیم. اما ابتدا بهتر است با صلح عمری بیشتر آشنا شویم. همانطور که می دانید، هر فرد تنها می تواند روی ثلث اموالش وصیت کند و وصیت مازاد بر ثلث، باطل است. اما چه راهی وجود دارد تا بتوان از طرق قانونی، تکلیف بیش از ثلث اموال را برای پس از فوت تعیین کرد؟ صلح عمری یکی از بهترین راه هایی است که وکلای خبره به شما پیشنهاد می کنند. البته کاربرد این نوع قرارداد تنها مربوط به این موضوع نمی شود و بسیار گسترده تر است. در ادامه اطلاعات بیشتری را در رابطه با این نوع صلح در اختیار شما قرار می دهیم.

ابطال صلح عمری

صلح عمری چیست؟

صلح عمری نوعی قرارداد حقوقی و قانونی است که مطابق با آن، مالکیت یک ملک تحت شرایطی خاص، به شخص دیگری تعلق می گیرد. در این قرارداد، هر چند که مالکیت به فرد دیگری تعلق یافته است اما منافع مال، همچنان تا زمان فوت مالک اولیه، به وی می رسد. پس از درگذشت شخص، منافع مال نیز به فرد ثانویه تعلق خواهد گرفت. یکی از سوالات متداول این است که آیا در این نوع قرارداد حقوقی، انتقال سند نیز صورت می پذیرد یا خیر؟ پاسخ این است که بله انتقال سند صورت می گیرد. البته می توان در مفاد قرارداد، این اختیار را در نظر گرفت که صاحب منافع ملک بتواند پیش از فوت خود و تحت شرایطی مشخص، ابطال صلح عمری را انجام داده و آن را فسخ نماید. اما شرایط فسخ صلح عمری چیست؟ با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

آثار و مزیت های عقد صلح

شاید از خود بپرسید چه دلیلی دارد که یک فرد پیش از مرگ خود، مالکیت اموالش را بدون انتقال منافع، به شخص دیگری بدهد؟ در صلح عمری، سه آثار و مزیت مهم قرار دارد که باعث می شود افراد نسبت به عقد این قرارداد اقدام نمایند. این سه مزیت عبارتند از:

  • مالیات کم: مهمترین مزیت عقد قرارداد صلح عمری در مالیات کمتر آن نسبت به مواردی همچون مالیات بر ارث و مالیات بر خرید و فروش ملک است.
  • نقص وصیت: همانطور که در بالاتر نیز اشاره کردیم، وصیت کردن نقص هایی دارد که از جمله آن ها می توان به عدم امکان وصیت بر بیش از ثلث اموال اشاره کرد. در واقع دو سوم دیگر اموال متوفی به موجب قانون در میان ورثه تقسیم خواهد شد. اما صلح عمری این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا با انتقال ملک بدون انتقال منافع آن در طول حیات خود، بتوانید تکلیف بیش از ثلث اموالتان را مشخص نمایید.
  • عدم اعتماد: گاهی برخی از والدین قصد انتقال اموال خود به فرزندانشان را دارند، اما به هر دلیلی نمی توانند به آن ها اعتماد کنند که در طی حیاتشان، منافع آن اموال را از ایشان سلب کنند. بنابراین بستن قرارداد صلح عمری یکی از بهترین پیشنهاداتی است که پیش روی این افراد قرار دارد. بدین صورت آن ها می توانند مالکیت املاک را انتقال دهند اما منافع آن را تا پایان عمر برای خود حفظ نمایند. بلافاصله پس از فوت، منافع نیز به فرد دوم منتقل خواهد شد.

فسخ صلح عمری

شرایط ابطال صلح عمری

صلح عمری نوعی عقد لازم به حساب می آید. این موضوع بدین معنی است که برای ابطال این قرارداد، یا باید هر دو طرف در این مورد به توافق رسیده باشند یا آن که به موجب قوانین موجود، این صلح فسخ شود. در واقع نمی توان بی دلیل نسبت به ابطال آن اقدام نمود. توجه داشته باشید در صورتی که در متن قرارداد، امکان فسخ آن قید نشده باشد، ابطال آن از سوی مالک اولیه امکان پذیر نخواهد بود. در موارد زیر می توان صلح عمری را در دادگاه و مطابق با نظر مراجع قضایی باطل کرد:

  • فقدان قصد طرفین: به معنی این است که هر دو طرف معامله برای فسخ آن رضایت داشته باشند.
  • فقدان اهلیت: بدین معنی است که شخص از نظر قانونی این حق را نداشته باشد که مالک شود یا ملک خود را انتقال دهد.
  • اشتباه در موضوع قرارداد
  • اشتباه در طرف معامله
  • نامشروع بودن جهت قرارداد
  • معلوم و معین یا شرعی و عقلانی نبودن مورد معامله

ابطال قرارداد صلح عمری

اخذ مشاوره ابطال صلح عمری از وکلای برجسته

ابطال صلح عمری یکی از پرونده های حقوقی است که پیچ و خم های زیادی دارد و با توجه به شرایط افراد، نیاز است که وکلای خبره در این حیطه ورود کنند تا درخواست موکلین به بهترین شیوه انجام شود. فسخ صلح عمری یکی از حیطه هایی است که موسسه حقوقی ره جویان عدالت به صورت تخصصی در آن ارائه خدمت می کند. در صورتی که نیاز به دریافت مشاوره حقوقی از مجرب ترین وکلا را دارید، تنها کافی است از طریق راه های ارتباطی با ما تماس حاصل نمایید. استفاده از تجربه وکلای برجسته می تواند مسیر شما را بسیار کوتاه تر و هموارتر کند و روشنی بخش راه شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • داریوش
    داریوش

    با درود مادر خانم بنده در سن ۷۵ سالگی با نیت بخشش ۲ دانگ از شش دانگ منزل به فرزند خوانده خود اقدام به صلح عمرا نموده ، بدون قولنامه ، بیع و بدون پرداخت وجه .
    آیا بعد از فوت مالک ، فرزندان و وراثه میتوانند با طرح دعوی این صلح را فسخ یا باطل کنند
    سپاس🙏

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر صلح عقد لازم است

  • علی
    علی

    سلام
    اگر من سه دانگ از خانه ام را به کسی صلح با حق فسخ کنم و همسرم بخاطر نفقه یا مهریه از من شکایت کند دادگاه می‌تواند من را بخاطر محکوم شدن به پرداخت نفقه یا مهریه الزام به فسخ صلح کند؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      به علت داشتن اختیار حق فسخ این امکان وجود دارد

  • بیتا درمنش
    بیتا درمنش

    سلام و عرض ادب. وقت بخیر. اگر در قولنامه رسمی زمینی که سند ندارد (وکالتنامه محضری موجوده) خریدار قید کند که پس از فوتش مالکیت زمین تماما بر عهده فروشنده خواهد بود و جز ایشان کسی حق دخالت و تصرف را ندارد. در صورت فوت فروشنده اگر خریدار مذکور بخواد زمین را بفروشد باید از ورثه فروشنده اجازه بگیرد و به صلح برسند؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در اعتبار چنین شرطی تردید وجود دارد و بهتراست که حضوراً مشورت اخذ نمایید

  • جلال نورانی
    جلال نورانی

    سلام.من ۳ دانگ از آپارتمانم را بنام همسرم صلح عمری کردم و روز ثبت در دفترخانه به مسیول دفترخانه گفتم که حق فسخ میخواهم با خودم باشد.و طی صحبتی که همسرم با ایشون داشت حق فسخ من در اسناد دفتر خانه ثبت نشده ولی در دو سند تک برگ اداره ثبت اسناد و املاک این حق برای من لحاظ شده حالا تکلیف چیست میخواهم حق فسخ سند را داشته باشم.لطفا راهنمایی بفرمایید.تشکر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      با توجه به وجود حق فسخ در اسناد تک برگ امکان فسخ آن توسط شما وجود دارد

  • محمود مسافری
    محمود مسافری

    سلام برادرم محجور هست و همسرش ملکش را عمرایی به نام خود کرده اخیرا همسرش تقاضای طلاق داده و شُرف جدا شدن هست چطوری می تونیم سند عمرایی را باطل کنیم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      اگر بعنوان قیم و برای نگهداری از ملک به اینکار اقدام نموده باشد و پس از طلاق قیومیت وی ازبین برود می توان اقدام به ابطال سند نمود. در غیر اینصورت نیز سند قابل ابطال نمی باشد.

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان