نحوه شکایت از پلیس راهنمایی و رانندگی

3/5 - (70 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

نحوه شکایت از پلیس راهنمایی و رانندگی

پلیس راهنمایی و رانندگی یکی از ارگان های قانونی می باشد که قسمتی از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران می باشد و وظیفه اصلی آن نظارت  بر اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی و اعمال قانون در خصوص متخلفین از قوانین راهنمایی و رانندگی می باشد. در این خصوص آنچه بایستی مورد توجه قرار گیرد این است که مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی به عنوان مجریان قانون می باشند و گاهی ممکن است حتی مجریان قانون در مقام اجرا قانون دچار خطا و اشتباه شوند یا بطورعمدی از اجرای قانون استنکاف نمایند در این صورت حتی این مجریان قانون باید در مقابل تخلفات صورت گرفتده مسئول و پاسخگو باشند.

انواع تخلفات صورت پذیرفته مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی

۱- یکی از رایج ترین تخلفات مأمورین راهنمایی و رانندگی صدور برگ جریمه می باشد دراین خصوص دو راه حل متصور می باشد حالت اول اعتراض به خلافی خودرو مربوط به قبوض جریمه است در این خصوص ضرورت دارد معترض یا شاکی به مرکز اجرائیات پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه نماید و شکایت خود را بهمراه دلایل مطروحه ثبت نماید. به عنوان مثال چنانچه شاکی مرتکب هیچ تخلفی در هنگام رانندگی نشده است ولیکن با این حساب برگ جریمه برای وی صادر گردیده است می تواند با مراجعه به مرکز مذکور نسبت به جریمه اعتراض نماید. دراین خصوص همانطور که گفته شد معترض باید دلایل کافی برای اعتراض به این مسأله داشته باشد و همزمان دلایل مالکیت خودرو و مدارک شناسایی خود را بهمراه داشته باشد.

در فرض دوم شخص می تواند اعتراض خود را از طریق پلیس بعلاوه ۱۰ ثبت کند و این اعتراضات پس از ثبت به صورت غیر حضوری رسیدگی و نتیجه آن در اختیار شاکی و معترض قرار می گیرد. این رسیدگی معمولاً زمان زیادی طول نمی کشد.

شکایت از پلیس راهنمایی رانندگی

در این خصوص حکم قانون نیز روشن می باشد به موجب تبصره ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در صورتی که ثابت شود مأموران حسب مورد به ناحق قبض جریمه صادر نموده اند و یا با علم و اطلاع گزارش خلاف واقع در امور مربوط به این قانون داده اند ضمن جبران خسارت وارده به مجازات بزه گزارش خلاف واقع محکوم می شوند.

۲- تخلف دوم مربوط به توقیف ماشین اتومبیل به صورت غیر مجاز می باشد در صورتی که اتومبیل شخصی بدون دلیل موجه توقیف شود و در این خصوص شخص بداند که توقیف مبنای قانونی نداشته است می تواند به توقیف آن اعتراض نماید . در مواردی خودرو توسط مقامات قانونی و قضایی صلاحیتدار توقیف می گردد که در این صورت چون توقیف مذکور مبنای قانونی دارد چنانچه مأمورین با گرفتن استعلام پلاک خودرو ازدستور قضایی اطلاع حاصل نمایند می توانند نسبت به توقیف خودرو اقدام نمایند.

علاوه بر این باید توجه داشته باشید که چنانچه اتومبیل در محل توقف ممنوع یا پارک ممنوع پارک شده باشد و مأموران راهنمایی و رانندگی بخواهند با جرثقیل خودرو را حمل نمایند مالک ماشین حق دارد در هنگام حمل با پرداخت جریمه از محل خودرو با جرثقیل خودداری نماید بنابراین در همچین مواردی توقیف خودرو از سوی مأموران باید بر مبنای قانون صورت پذیرد.

۳-چنانچه شکایتی بخواهد علیه مأمورین راهنمایی و رانندگی صورت پذیرد دراین صورت این شکایات می تواند از طریق مراجع قانونی مانند دادسرای نظامی صورت گیرد به عنوان مثال چنانچه شخصی ادعا نماید که مأمور ازوی رشوه گرفته است یا درخواست رشوه نموده است می تواند شکایت خود را مطرح نماید.

به این صورت دادسرای مذکور مطابق قانون تحقیقات لازم را انجام می دهد و چنانچه بر مبنای دلایل و شواهد موجود مشخص گردید که مأمور راهنمایی مرتکب چنین جرمی شده است قرار مجرمیت را صادر و سپس دادگاه حکم لازم را صادر می نماید. بنابراین توجه داشته باشید مأموران راهنمایی و رانندگی نیز هم چند مأمور اجرای قانون می باشند خود نمی توانند قانون را زیر پا بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • بلال حسینی
    بلال حسینی

    سلام پلیس راهور منو تو جاده فیروزکوه جریمه کرد زده حرکات مارپیچ و نافرمانی از دستور پلیس ۳۹۰هزار تومان جریمه کرده در حالی ک من هیچ کدام رو نداشتم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورت مشکل با موارد راهنمایی رانندگی با ۱۹۷ تماس حاصل نمایید

  • حسین رضائی
    حسین رضائی

    سلام
    دیروز غروب از سرکار برمی گشتم با سرعت ۷۰ کیلومتر و ماشینم هیچ مشکلی دیگه ای هم نداشت و از کنار یه ماشین سمند راهنمایی و رانندگی در جاده سراون به فومن رد شدم که بعداز ۲ دقیقه برام پیام جریمه اومد(اون هم بخاطر هیچ دلیلی)
    کجا میتونم پیگیر بشم
    تشکر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      واحد اجراییات راهنمایی و رانندگی و شورای حل اختلاف مستقر از طریق دفاتر پلیس بعلاوه ۱۰/اما نتیجه ملموسی نخواهید گرفت.

  • رضا نوراللهی
    رضا نوراللهی

    سلام
    بنده تو یه تقاطع چهارا که تابلو وعلایم حق تقدم و ایست دارد تصادف کردم
    من تو خیابانی بودم که هیچ تابلو یی نداشت ونیسان هم تو خیابانی بود که تابلو وخط عابر پیاده داشت ولی افسر من رو مقصر کرد..
    یعنی به راحتی ….
    کجاباید برم اعتراض یا شاکی بشم از زمان حادثه چند روز وقت دارم ؟
    ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      ایتدا به نظریه افسر اعتراض کنید

  • مجرب
    مجرب

    متاسفانه مامورین راهور که یک عده افراد بی دین ، حرام خور و شاید هم حرامزاده باشند جدیدا قبض جریمه را به دروغ الصاق یا تسلیمی قید می کنند که در صورت اعتراض به جریمه و دیرکرد آن پذیرفتنی نیست ، بنده ۷ و ۸ مورد بدون اینکه ماموری ببینم جریمه شدم و همه قبض ها هم یا الصاقی بوده یا تسلیمی ، سئوال من این است چرا ۱۹۷ که چندین با تماس گرفتم و اعتراض کردم رسیدگی نمی کند فقط موارد اعلامی شما را گوش می کند و گوشی و را می گذارد والسلام دیگر پیگیری و چیز دیگری نیست ، چون اگر پیگیری می شد این اتقاقات برای مردم پیش نمی آمد ، من به ۱۹۷ گفتم اگر قبض تسلیمی می باشد باید شماره گواهی نامه مرا نوشته باشند پس چرا نیست که جوابی نداشت بدهد ، پس نتیجه میگیریم مامورین راهور انسان های پست و ذلیل و عقده ای هستند که بدلیل نبود شرایط کاری به ناجا رفته و دنبال کاسبی هستند !!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • رضا احمدی قادیکلایی
    رضا احمدی قادیکلایی

    پلیس ۱۹۷هیچ کاری نمیکنه..من خودم تو جاده شمال افسر جریمه کرده گفته مخدوش کردن پلاک…گفتم کجای پلاکم مخدوشه بمن بگو…قربونش برم سرهنگ علی قنبری هرچی دلش خواست بدو بیرا بمن گفت…الان ۲۵روزه ۱۹۷ هیچ کاری نمیکنه..الکی پول تلفن ۱۹۷ندید…

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      .

  • Ali
    Ali

    سلام خسته نباشید
    من ۴۰ روز از قبول شدن تو آزمون رانندگی
    میگذره هنوزم نیومده . یه بار رفتم پلیس +۱۰
    گفت هنوز خبری نیست . به خدا خسته شدم اونقدر کرایه ماشین پرداخت کردم واسه دانشگاه رفتن . چجوری میتونم پیگیری کنم .ممنون.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام ارتباطی به ما ندارد از آموزشگاه پیگیری کنید.

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان